Liittyykö astmaan katkonaista hengitystä ja aiheuttaako hengityslihasten väsymistä?
Mulla on ollut jo pari päivää taas hengenahdistusta, johon on välillä jollain lailla auttanut astmalääke.
Paheni taannoin flunssan aikana ja rinta/kaulalihakset kipeytyivät myöhemmin. Silloin otettiin FIDD-arvot ja keuhkoröntgen, joissa ei mitään.
Nykyään tuntuu siltä, että en osaa enää hengittää, hengitystiheys ei ole korkea, mutta välillä tuntuu siltä, että happi loppuu ja joutuu vetämään syvempään henkeä, rintaan koskee. Olisko sitten kuitenkin kyse hyperventilaatiota, vaikka hengitys onkin vain n. 12 kertaa/min?
Vai voiko olla astmaa?
Tänä aamuna ylös noustessa hengitys oli katkonaista, mutta tasaantui sitten. Kurkkua ja rintaa kuristaa, lähes kramppaa, astmalääkkeen jälkeen hengitys kulki helposti, mutta sen jälkeen olen kuitenkin nyt taas joutunut vetämään välillä syvään henkeä.
Sydän on tutkittu ja siellä ei pitäis olla mitään.
Onko lihakset vaan ylirasittuneet ja mitä sille vois tehdä?
Limaa kylläkin nousee myös taas jostain tuolta ja välillä yskittää (on yskittänyt jo kolme viikkoa, ei ole ollut mitään räkätautia). Nenäkin on ollut pari päivää hieman tukkoinen, mutta ei ole kylläkään mitään flunssaa.
Allergiatestejä on tehty viimeisen kahden vuoden sisällä, enkä niiden mukaan ole millekään allerginen.
Spirometria oli 2 v sitten normaali.
Silloin mulla oli myös kevättalvella ihmeellistä pitkittynyttä yskää, ilman flunssaoireita.
Katkonainen hengitys,hengityslihasten väsyminen, astma
2
2299
Vastaukset
- Astma-Anna
Eihän syvään hengittämisessä mitään vikaa ole. Ehkäpä hengitätkin liian pinnallisesti?
Toiseksi ns. flunssalla tarkoitetaan nuhakuumetta.Tänä talvena on ollut lääkärini mukaan kausi-influenssan yhteydessä liikkeellä pitkittynyttä yskää ja erittäin sitkeää limaa. Sen minäkin kiusakseni sain ja olen todella saanut yskiä riittävästi!
Jos minulla on nenä pari päivää tukkoinen, ei se ole merkki mistään erityisestä, astmaatikkohan on "limakalvovammainen". Mutta jos haittaa, suihkautan kerran Nasolinia, se avaa välittömästi. Jos taas rupeaa tulemaan värikästä limaa ja tukkoisuus yötäpäivää, silloin Nasonex auttaa.
Yskiminen ainakin väsyttää ja kipeyttää pitkään kestäessään kaula- ja hengityslihaksia. Ovatko PEF-arvosi kunnossa?- ap.
PEF-arvot ovat hiukan huonommat kuin pari vuotta sitten, jolloin viimeksi mittailin niitä pitkittyneen yskän takia. Mulla ei tällä välillä ole ollut omaa mittaria, mutta nyt on, kun lapselle piti hankkia sellainen.
Pääsen nykyisin enintään arvoihin 420-430.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista1018093- 1075667
- 2795023
- 494973
- 763747
- 562970
- 642687
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222518Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292452- 432411