Mitä on Henki ?

Monet ovat epätietoisia siitä, mitä henki on, mutta Raamattu antakoon meille vastauksen.
Jaakob sanoo: Ruumis ilman henkeä on kuollut. (Jaak.2:26)
Job sanoi: Niinkauan kuin minussa on vielä henkeä, on Jumalan henkäystä sieraimissani (Job27:3 )

Henki, joka palaa kuolemassa Jumalan luo, ei ole kuolematon sielu, vaan elämän henki, jonka voimalla me elämme.
Kun Jumala loi ihmisen, hän puhalsi hänen sieraimiinsa elämän hengen, ja niin ihmisestä tuli elävä sielu.
( 1 Moos.2:7.) Jumala ei puhaltanut ihmiseen sielua. Hän puhalsi hänen sieraimiinsa elämän hengen ja niin ihmisestä tuli elävä sielu.
Kun Jumalan voima kosketti elotonta tomua, eloton tuli eläväksi-eläväksi sieluksi. Tarvitaan Jumalan henkeä tekemään elävä sielu.

Niinpä kun elämän henki, voima jonka avulla elämme, otetaan pois, seurauksena on kuolema.

Psalmissa 104:29. 30: Sinä otat pois niiden hengen, ne kuolevat ja palajavat tomuun jälleen. Sinä lähetät henkesi, ja ne luodaan.
Ilman henkeä ihmisellä ei ole tietoisuutta. Paavali kirjoitti uskovista, jotka olivat Kristuksessa nukkuneet.
(1 Kor. 15:18.)
Kuinka lohduttava onkaan ajatus, että ne jotka ovat kuolleet, ovat levossa. Kun Jeesus saapuu kuninkasten Kuninkaana ja herrain Herrana, hän käskee hengen liittyä elottomaan tomuun,.
Heitettyään syrjään tomuverhonsa heidät temmataan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa. ( 1 Tess.4:17.)

20

223

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaikenlaisia lohduttavia ajatuksia sitä ihminen tosiaan haalii korvasyyhyynsä vääriltä profeetoilta, kuten sinä nyt tuolta Ellen Whitelta.

      Mutta kuinkas Jumala sanoo Raamatussa uskoville:

      ”Mutta itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonansa, ja säilyköön koko teidän HENKENNE ja SIELUNNE ja RUUMIINNE nuhteettomana meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen.” (1 Tes 5:23) Raamattu ei siis opeta mitään möykkyä niinkuin Ellen White ja te ellenistit.

      Ja mitenkäs sanoo yhtäläisesti sekä uskoville että ei-uskoville:

      ” Ja monet maan tomussa makaavista heräjävät, toiset iankaikkiseen elämään, toiset häpeään ja iankaikkiseen kauhistukseen.” (Dan 12:2)
      ”Mutta jos sinun kätesi tai jalkasi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä luotasi; parempi on sinulle, että käsipuolena tai jalkapuolena pääset elämään sisälle, kuin että sinut, molemmat kädet tai molemmat jalat tallella, heitetään iankaikkiseen tuleen.” (Mat 18:8)

      Aina sinä vain jaksat uskoa Ellen Whiteä enemmän kuin Jumalan sanaa Raamatusta.

      • 65+

        jos Raamattuun on uskomista. Tuo sinun uskosi on vain sellaista valheellista kuolemattomuuden toivoa.
        Mutta ei se auta hokea "minä olen kuolematon" , "minä olen kuolematon" . Ei se tee sinua kuolemattomaksi, vain Jumala voi antaa ihmiselle kuolemattomuuden ja hän tekee sen vain jos haluaa sen vastaan ottaa. Olet itsessäsi yhtä paljon tuhon oma kuin nääpurin kissa.

        2. Piet. 2:12
        Nuo ihmiset herjaavat sellaista, mitä eivät tunne. Siinä he ovat kuin järjettömät eläimet, jotka luonto on tarkoittanut pyydystettäviksi ja tapettaviksi, ja eläinten lailla he myös tuhoutuvat.


      • Sanot, että olen haalinut nuo ajatukset Ellen Whitelta mitä tuossa kirjoitin, mutta etkö nähnyt että nuo kaikki olivat Raamatusta mitkä tuohon kirjoitin, ethän varmaankaan usko että E.Whiten kirjoitti Raamatun.

        Joten jätä E.White pois tuosta, jos kirjoitan hänen kirjoistaan niin mainitsen sen.


      • Palle
        anne-elina kirjoitti:

        Sanot, että olen haalinut nuo ajatukset Ellen Whitelta mitä tuossa kirjoitin, mutta etkö nähnyt että nuo kaikki olivat Raamatusta mitkä tuohon kirjoitin, ethän varmaankaan usko että E.Whiten kirjoitti Raamatun.

        Joten jätä E.White pois tuosta, jos kirjoitan hänen kirjoistaan niin mainitsen sen.

        milläs uskova_1 puolustelisi omia harhojaan jos ei enää saa sekoilla EGWn kustannuksella?

        Älä odota liikoja.


      • anne-elina kirjoitti:

        Sanot, että olen haalinut nuo ajatukset Ellen Whitelta mitä tuossa kirjoitin, mutta etkö nähnyt että nuo kaikki olivat Raamatusta mitkä tuohon kirjoitin, ethän varmaankaan usko että E.Whiten kirjoitti Raamatun.

        Joten jätä E.White pois tuosta, jos kirjoitan hänen kirjoistaan niin mainitsen sen.

        [][][] Mutta Uskova_1
        Sanot, että olen haalinut nuo ajatukset Ellen Whitelta mitä tuossa kirjoitin,
        mutta etkö nähnyt että nuo kaikki olivat Raamatusta mitkä tuohon kirjoitin,
        ethän varmaankaan usko että E.Whiten kirjoitti Raamatun.
        Joten jätä E.White pois tuosta, jos kirjoitan hänen kirjoistaan niin mainitsen sen. [][][] --anne-elina--

        Itse voit hyvällä omallatunnolla jättää Ellenin haudan lepoon, jos kaikki ajatuksesi tosiaan ovat Raamatusta !
        Job 20:9 :
        Ne, jotka hänet näkivät, eivät enää häntä näe, hänen asuinsijansa ei enää häntä tunne.
        Ps. 49:14 : (49:15) :
        Kuin lammaslauma he vaipuvat tuonelaan, kuolema paimentaa heitä siellä.
        Jo seuraavana päivänä oikeamieliset kulkevat heidän ylitseen.
        Tuonela on heidän asuinsijansa, se kuihduttaa heidät.*
        Ps. 55:15 (55:16) :
        Kuolema periköön heidät, menkööt he elävinä alas tuonelaan! Heidän asuinsijansa ovat pahuutta täynnä.
        Ps. 103:16 :
        ja kun tuuli käy yli, ei häntä enää ole eikä hänen asuinsijansa häntä tunne.

        Kyllä Jumala sitten huolehtii tuon paavimaisen erehtymättömän ydinjätteen lopullisesta sijoituspaikasta.
        Epäilen tosin ettei mitään egw:tä ole koskaan ollutkaan kuin vain adventistien mielikuvituksessa.

        Dan. 12:2
        Monet maan tomussa nukkuvista heräävät, toiset ikuiseen elämään, toiset häpeään ja ikuiseen kauhuun.


      • alex-kasi

        Sinä käännät Raamatun sanoja toiseksi:

        Kuolema on ikuinen elämä muualla
        Synnin palkka ei ole kuolema vaan ikuinen piina elämä.
        Syntisen tuhoutuminen ei ole tuhoutumista vaan ikuista piinaa.
        Jumala ei olekaan ainoa jolla on kuolemattomuus vaan minkälaisen elämä tahansa on kuolölematon..

        Jos joku kirjoittaa Raamatun uudeksi ´niin sinä ja ne jotka uskovat Jumalan luoneen elämää ikuisesti kidutettavaksi..

        Herää jo
        alex


      • anne-elina..
        Palle kirjoitti:

        milläs uskova_1 puolustelisi omia harhojaan jos ei enää saa sekoilla EGWn kustannuksella?

        Älä odota liikoja.

        aivan totta, kun harhat pitää totena vaikka valheella, mutta puolustan totuutta sitä mitä koko Raamattu sanoo, uskokoot tai olkoot uskomatta.


    • Yks-tämmönen

      #Jaakob sanoo: Ruumis ilman henkeä on kuollut. (Jaak.2:26)#
      ja eikös se jatku, että usko ilman tekoja on kuollut.
      Tästä on vähän väittelyä, että kumpaa tuossa tarkoitetaan Jumalan Henkeä vai Jumalan meihin puhaltamaa elämän henkäystä. Oli kumpi hyvänsä, niin se sopii tähän vertaukseen hyvin.

      #Henki, joka palaa kuolemassa Jumalan luo, ei ole kuolematon sielu, vaan elämän henki, jonka voimalla me elämme.#

      Saarn. 12:7 Ja tomu palajaa maahan, niinkuin on ollutkin, ja henki palajaa Jumalan tykö, joka sen on antanutkin.

      Tuossa taas on kyse Jumalan Hengestä, ei elämän henkäyksestä. Me Herran omat menemme siis sillä hetkellä Jumalan tykö, kun meidän ruumiimme kuolee. Kuolema ei saa meitä pitää, vaan sielu siis sinä ja minä, se tietoisuus että olet ja minä olen, palaa Jumalan luo.

      Joh. 11
      25 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut.
      26 Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?"

    • Otsikossa puhut Hengestä ja tekstisi käsittelee ihmisen henkeä. Siis yksilön jossa on henki, sielu ja ruumis.

      1. Tess. 5:23
      Mutta itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonansa,
      ja säilyköön koko teidän henkenne ja sielunne ja ruumiinne
      nuhteettomana meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen.

      Ps. 51:11 (51:13)
      Älä heitä minua pois kasvojesi edestä, äläkä ota minulta pois Pyhää Henkeäsi.

      Ef. 4:30
      Älkääkä saattako murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä,
      joka on teille annettu sinetiksi lunastuksen päivään saakka.

      Sapöattisinetti ei näe mitä puuhailet, mutta Pyhä Henki sinussa tulee murheelliseksi, kun sekoitat
      Raamatun peruskäsitteitä.

      Entä kuoleman jälkeen? On kaksi vaihtoehtoa.

      Luuk. 16:24
      Silloin hän huusi:
      'Isä Abraham, armahda minua! Lähetä Lasarus tänne, että hän kastaisi sormenpäänsä veteen
      ja vilvoittaisi kieltäni. Näissä liekeissä on kauhea olla.'

      25 Mutta Abraham sanoi: 'Muista, poikani, että sinä sait eläessäsi hyvän osan, Lasarus huonon.
      Nyt hän saa täällä vaivoihinsa lohdun, mutta sinä saat kärsiä tuskaa.
      [Job 21:13; Ps. 17:14; Luuk. 6:24]

      Valitse tänään!
      Antti

      • 2365

        ne muutamat Raamatulauseet joista hän ajattelee saavansa tukea luulolleen että hän on jo itsessään ns. "ikuisuusolento". Raamatussa on pitkälle toista tuhatta sivua mutta Antti lukee vain niitä joista hän uskoo saavansa tukea omille uskomuksilleen ja jättää loput lukematta.

        Raamattu lupaa ihmiselle iankaikkisen elämän - mutta ainoastaan Jeesuksessa. Kaikki muut on epäraamatullista spiritismiä.


      • ?=?=?=?=?=!

        vaikka sinä itse olet kuolematon? Mitenkä hän maksoi sinun syntisi? Jos sinä jo olet kuolematon niin miksi Jeesuksen piti kärsiä ja kuolla jotta saisit elää.


    • Henki: 1) ilmavirta, hengitys, huounta,...
      2) jonkun, esim. tilaisuuden ilmapiiri, "fiilis", tunnelma, yksilön tai yhteisön mentaalinen tila,...

      - siinä muutama ehdotelma, joita ette tietenkään hyväksy

      • 65+

        mutta Raamatun mukaan on se myös osa elämää sillä henki ja kroppa yhdessä on elävä sielu.


      • 65+ kirjoitti:

        mutta Raamatun mukaan on se myös osa elämää sillä henki ja kroppa yhdessä on elävä sielu.

        Kun yksilöstä lähtee henki (>>1) ilmavirta, hengitys, huounta,...) tämä kuolee. Henki (>>2) jonkun, esim. tilaisuuden ilmapiiri, "fiilis", tunnelma, yksilön tai yhteisön mentaalinen tila,...) voi kuitenkin jatkaa "olemassaoloaan" ja toimintaansa yksilön kuolemasta riippumatta toisten yksilöiden tai yhteisön kautta.

        - siinä lisäehdotelma, jota ei tarvitsekaan hyväksyä.


    • Eskatologi

      "Kuinka lohduttava onkaan ajatus, että ne jotka ovat kuolleet, ovat levossa."
      -- Luuk. 16:24
      Silloin hän huusi: 'Isä Abraham, armahda minua!
      Lähetä Lasarus tänne, että hän kastaisi sormenpäänsä veteen ja vilvoittaisi kieltäni.
      Näissä liekeissä on kauhea olla.'
      [Jes. 66:24; Judit 16:17; Mark. 9:48]

      28 Minulla on viisi veljeä -- hänen pitäisi varoittaa heitä,
      etteivät hekin joutuisi tähän kärsimyksen paikkaan.'

      25 Mutta Abraham sanoi: 'Muista, poikani, että sinä sait eläessäsi hyvän osan, Lasarus huonon. Nyt hän saa täällä vaivoihinsa lohdun, mutta sinä saat kärsiä tuskaa. [Job 21:13; Ps. 17:14; Luuk. 6:24]

      • e333

        kirjoittelet Raamatun vertaukset, niinkuin ne olisivat aivan tosia etkö käsitä tuosta että kyseessä on vain vertaus. Ensinnäkin Isä Aabaraham ei ole viellä taivaassa hän nukkuu kunnes Jeesus hänet herättää ja myöskin Lasarus nukkuu kuoleman unta haudassa.

        Ja sitäpaitsi jos vaikka kuviteltaisi että helvetti olis, niin ei Aabrahan kuulisi heidän huutoaan helvetistä, Raamatussahan on sekin että on suuri juopa heidän välillään, aivan uskot mielikuvitus tarinoita, heräjä jo todellisuuteen.


      • benedi

        sillä Aabraham kuoli, ja hänen molemmat poikansa kantoivat hänet
        samaan luolaan , missä Saara jo lepäsi!

        Tämän lisäksi, kukaan ei ole niin hullu, ettei pyytäisi litraa tai kahta vettä,
        sillä sormenpäähän kastettu vesi ehtii haihtua jo matkalla!

        Voi sinun pää paran kanssa! Mitä sille olisi tehtävä?

        Mitenkä kuollut Aabraham voi ketään käskeä menemään tuonelasta maanpäälle?
        Kerrohan, jos se olisi mahdollista, niin että miksei isä Aabraham
        itse olisi ottanut pestiä vastaan, ja menyt tapaamaan rikkaan miehen veljiä??

        Tiedän että Jumala voi asua kuluttavassa tulessa, mutta rikkaat jaköyhät ei!!


      • benedi

        voi varoittaa tuonelassa olevia, jos Rikas mies ehdottaa, että sieltä pitäisi varoittaa
        maanpäällä olevia!

        Ovatko henget jotenkin maan alla? Ettekö opeta? " Henki palajaa Jumalan tykö, joka on sen antanutkin"!!
        Kuinka ne maan alla olisivat?
        Jos taas ne on maan päällä, niin missä se kuuma paikka täällä on?

        Mitenkäs se Jeesus muka saarnasi ylösnousemuksensa jälkeen hengille, kun henget ovat taivaassa?

        Ja itsehän hän kertoiMarialle: " Maria, älä minuun koske, sillä minä en ole vielä mennyt ylös isäni
        tykö"
        Eikös ne kuolleitten henget ole Isän tykönä, tai Isässä, eli ne eivät olleet maanpäällä!

        Kenelle siis Jeesus saarnasi??


      • eremith
        e333 kirjoitti:

        kirjoittelet Raamatun vertaukset, niinkuin ne olisivat aivan tosia etkö käsitä tuosta että kyseessä on vain vertaus. Ensinnäkin Isä Aabaraham ei ole viellä taivaassa hän nukkuu kunnes Jeesus hänet herättää ja myöskin Lasarus nukkuu kuoleman unta haudassa.

        Ja sitäpaitsi jos vaikka kuviteltaisi että helvetti olis, niin ei Aabrahan kuulisi heidän huutoaan helvetistä, Raamatussahan on sekin että on suuri juopa heidän välillään, aivan uskot mielikuvitus tarinoita, heräjä jo todellisuuteen.

        Eskatologi toi tosi asiallisesti ja todella ymmärrettävästi tuon sielullisen kuolemattomuuden esiin. Ja todellakin noinhan se on - eittämättä, ja Jeesus Kristus kuvaa tuossa Lasarus ja rikasmies kuvauksessa kuinka todellista sielun tila on tuonelassakin. Siis tämä fyysinen maja on vain tilapäinen käyttöväline aineellisessa materia elämässä, joka vaihtuu kuin yö päivä kadoten vähäksi aikaa ja ilmestyäkseen jälleen sielun käyttöön, kunnes on täydellisyytensä saavuttanut. Elämä ei koskaan häviä, mutta materialliset aineet ovat kestämättömiä kuten fyysinen ruumiimme lahoaa iän myötä, sen tehtä on kerätä taivaallisia aarteita ikuisesti elävän sielun varastoon, ja ne aarteet ovat Jumalallisilla ominaisuuksilla varustettuja. Kun tuo taivaallinen varasto on täytetty kaikista rakkaudellisista hyvistä teoista Jumalallisen tahdon hyvistä töistä, niin silloin sielu pääsee "huokaisemaan" sabatin lepoon niinkuin raamattu selvästi kuvaa tuota päättyvää Jumlan luomistyötä Vanhassa testamentissa. Ja niin ihminen syö lopultakin elämän puusta. 1Moos.3:22. kuvaa.


      • e333
        eremith kirjoitti:

        Eskatologi toi tosi asiallisesti ja todella ymmärrettävästi tuon sielullisen kuolemattomuuden esiin. Ja todellakin noinhan se on - eittämättä, ja Jeesus Kristus kuvaa tuossa Lasarus ja rikasmies kuvauksessa kuinka todellista sielun tila on tuonelassakin. Siis tämä fyysinen maja on vain tilapäinen käyttöväline aineellisessa materia elämässä, joka vaihtuu kuin yö päivä kadoten vähäksi aikaa ja ilmestyäkseen jälleen sielun käyttöön, kunnes on täydellisyytensä saavuttanut. Elämä ei koskaan häviä, mutta materialliset aineet ovat kestämättömiä kuten fyysinen ruumiimme lahoaa iän myötä, sen tehtä on kerätä taivaallisia aarteita ikuisesti elävän sielun varastoon, ja ne aarteet ovat Jumalallisilla ominaisuuksilla varustettuja. Kun tuo taivaallinen varasto on täytetty kaikista rakkaudellisista hyvistä teoista Jumalallisen tahdon hyvistä töistä, niin silloin sielu pääsee "huokaisemaan" sabatin lepoon niinkuin raamattu selvästi kuvaa tuota päättyvää Jumlan luomistyötä Vanhassa testamentissa. Ja niin ihminen syö lopultakin elämän puusta. 1Moos.3:22. kuvaa.

        e333 tyhmyyttä mutta kun luin tuon sinun selityksesi niin mistähän tuon opin kekkasit ei tuo ainakaan Raamatusta löydy mikä möykky oppi lieneekin otettu noilta lunnon kansoilta.

        Ei voi muuta kuin ihmetellä että ihmiset uskoo noin vahvasti pakana oppeja ja vielläpä väittävät ne olevan Raamatun oppia, ja syyttävät Raamatun selvää sanomaa tuosta sielun kuolemattomuudestakin harhaksi missä on teidän ymmärryksenne?

        Se sielu joka syntiä tekee, sen on kuoltava, sanoo Herra. Ei mutta saatanahan sanoi ette suinkaan kuole, vaan te tulette niinkuin Jumala. Kuolemattomiksiko? niin sanoo saatana ja tätä samaa saarnataan vielläpä saarnastuolista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      141
      2091
    2. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      172
      1264
    3. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      72
      1147
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      168
      1027
    5. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      93
      946
    6. Rita syyttää muita "virheistään"

      Taas Donnasta lasu ilmoitus ja kaiken maailman kriisejä Akin virheen takia. Aki teki vakavan rikoksen, turha sitä on mui
      Kotimaiset julkkisjuorut
      57
      912
    7. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      60
      880
    8. Jos saisit nainen vielä pudotettua 20 kiloa?

      Niin voitaisiin katsella uudestaan.
      Ikävä
      42
      834
    9. Niiiiin pihkassa

      Hänen ihanan vuoksi minulla on pikkarit märät koko ajan. Säikähdin vähän, näetköhän kaiken minusta? Yritän pitää perusil
      Ikävä
      39
      820
    10. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      59
      723
    Aihe