En ole itse ateisti, mutta tunnen asiaa jonkin verran. Käsittääkseni suomalaisen ateistin moraali perustuu pitkien aikojen kuluessa länsimaisessa kulttuurissamme syntyneisiin käsityksiin oikeasta ja väärästä. Älä tee muille sellaista, mitä et toivoisi itsellesi tehtävän. Kohtele muita niin kuin toivoisit itseäsi kohdeltavan. Useimmat ateistit tietääkseni allekirjoittavat edellä lausutun, kuten useimmat uskovatkin.
Ateistihan ei ole kasvanut tyhjiössä, joten Suomessa kasvaneella ateistilla on pakostakin moraalissaan vaikutteita luterilaisuudesta, jonkun muun uskonnon piirissä kasvaneella ateistilla ympäristönsä uskonnosta. Ja summa summarum; se, että kieltää jonkun jumalan olemassaolon, ei tarkoita moraalittomuutta. Olen itse saanut uskonnottoman kasvatuksen ja siitä huolimatta koen omaavani korkean moraalin ja kestävät arvot. Pyrin myös elämään niiden mukaisesti, toisin kuin monet uskovaiset, jotka eivät suinkaan elä Raamattuun perustuvien koodiensa mukaan.
ateistin moraali
5
120
Vastaukset
Itse olen uskonnoton ja mielestäni hyvä ihminen.
Koska tällä palstalla uskovaiset usein kyselevät uskonnottomien elämänarvojen perään, ryhdyin kerran tosissani miettimään, mitkä minun elämäni suuntaviivat oikein ovat. Sain kiteytetyksi ne kolmeen kehoitukseen ja kolmeen varoitukseen.
Kunnioita elämää.
Kunnioita ihmistä.
Kunnioita itseäsi.
Älä usko mitä vain.
Älä sulje mieltäsi.
Älä hukkaa elämääsi.Ihmiseläimen moraalin raain pohja:
Mikä on itselle (suoraan tai välillisesti) hyvää, on hyvää.
Mikä on itselle (suoraan tai välillisesti) huonoa, on pahaa.
Tuosta voi sitten venkoilla mitä vaan tarpeen mukaan.- Tosta noin!
Kuitenkin jokainen pohtii myös oman salaisen sisimpänsä intuition voimasta ja Pyhä Henki kutsuu myös neutraalia ajallnsa pelastukseen.
Sori. Ja tuonkaltainen julistus on todella rasittavaa ja säälittävää. Jos sinulla ei ole mitään annettavaa keskusteluun, pysy hiljaa.
"Suomessa kasvaneella ateistilla on pakostakin moraalissaan vaikutteita luterilaisuudesta, jonkun muun uskonnon piirissä kasvaneella ateistilla ympäristönsä uskonnosta."
Tai sitten niin, että kaikissa uskonnoissa on mukana yleisesti hyväksyttäviä moraalikoodeja, jotka eivät johdu kyseisesta uskonnosta, vaikka ne sen pyhiin kirjoihin onkin kirjattu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Paskakaivo Kuhmo
Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi684501Uskotko yliluonnolliseen?
Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D1004008- 523532
Mitä kuuluu?
Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul292791Keilahalli
Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!252572Uskallatko katsoa pitkään silmiin
kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa592481- 462364
- 391917
- 471898
- 301656