Pelottaa:( kondylooma ja syöpä?

kondykondy

Hei,
osaisiko joku kertoa, että mistä on nyt kyse?:(
Sain tnä papa-kontrollin tulokset(aiemmin papa luokka 2 ja olin n. kk sitten kontrollinäytteessä)
Ja tulokset olivat tällaiset:
Lievä SIL(Squamous intraepithelial lesion) , Epiteelisoluatypia , Sytolyysi , Lievä SIL(HPV/lievä dysplasia). Lokalisaatio endo kerviks. Hormonivaikutusta ei voida arvioida, koska sytolyysi häiritsee. Suositellaan kolposkopia. Kohtalaista HPV:n aiheuttamaa tuma-atypiaa. Dysplasiakin on mahdollinen.

Eli mitä tämä tarkoittaa? :/ Olen itkenyt koko illan. Lääkäri lupasi soittaa parin pv:n päästä ja kertoa tarkemmin. Sain lähetteen kolposkopiaan.

LISÄKSI n. 2 kk sitten huomasin näkyviä syylämuutoksia, joista sanoin kontrollikäynnillä ja sain Condyline-lääkettä, jolla olen penslannut, mutta syylät eivät ole kokonaan kadonneet.

Millainen kolposkopia on? Sattuuko?
Onko todennäköistä, että joudun nyt johonkin syöpähoitoihin?
Luulin, että näkyvät syylät eivät aiheuta yhtä vakavia muutoksia, mutta ilmeisesti tilanne on pahempi kuin olisin kuvitellut.

4

388

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 345tyh

Mä en nyt sano tähän muuta, kun että huomioipas nyt se, että lievä on lievä ja mahdollinen ei tarkoita että huomenna kuolet. Miksi sä itket? Tottakai on järkyttävää aina jos sairastuu ja kohdun kaulassa on syöpäriski tämän viruksen kanssa, mutta lievä on lievä. Okei, sitten sä olet huomannut näkyviä syylämuutoksia, no joo, se on sitä ihan samaa, ja ne saattaa olla sitkeitäkin, voipi olla että ne poltetaan tai pitäisi ainakin, koska saat kyllä penslatakin vielä kauan. Kondylooma kyllä nykyään pitäisi tuhota laserilla tai jäädyttämällä (kyylä, se puudutetaan...), koska sen hoito on vaivanloista ja se on sitkeä.

"Millainen kolposkopia on? Sattuuko?"
      No kuule, luuletko sä että nykyaikana vielä rääkätään syntisiä potilaita ihan tahallaan ja etenkään kohdun kaulan kohdalla? Ei todellakaan. On toimen piteitä, mitkä edelleen sattuu, mutta kyllä niistä selviää, ja tälläinen tähystys nyt ei vaadi edes puudutusta.
      Jos sulla olisi ihan akuutti hengen hätä, niin kyllä se olisi sulle kerrottu.

Syöpään sairastuminen on kyllä ihan oikea riski tässä elämässä, se on totta. Mutta sä et hyödy mitään itsesi hysteerisestä lietsonnasta, etkä etukäteen murehtimalla liikaa. Mennyt mikä mennyt. Mä nyt muistutan muita, että kondomin kanssa tämäkin tilanne olisi vältetty: papillooma-virusta voi ehkäistä ja kannattaakin!
      Mutta nyt kun vahinko on käynyt, ei kannata enää pahentaa sitä vielä ylireagoimalla.
      Odotat tuloksia ja teet sen, mitä täytyy.
      Vaikka sulla olisi syöpä, se on havaittu varhaisessa vaiheessa ja pystytään todennäköisesti hoitamaan. Se on totta, että syöpään kuolee edelleen yleisesti ottaen 30% potilaista, mutta toisaalta, 70% selviää. Joten suuremmat todennäköisyydet sulla on selvitä ja pärjätä ihan hyvin. Kaikella tapaa, jopa syövästä.

Älä itke enää turhaan, otat vastaan sen, mitä tulee, päivä kerrallaan. Sulla on muutakin elämää ja tässä ei vielä kannata heittää kirvestä kaivoon.

Ja niille, kenelle ei ole myöhäistä, tämä paniikki, "kiirastuli" ja itku on juurikin hyvä syy käyttää sitä kondomia. Nimittäin se on kaikille shokki sitten jos sairastuu, ja ikävää. Kondylooma voi olla sitkeä ja aiheuttaa juurikin näitä tälläisiä, sekä kohdun kaulan oireita että ulkoisten sukuelinten oireita, ja se ei todellakaan ole helppoa sitten eikä kivaa. Paljon parempi, kun ette sitä saakaan.

Virheitä tekee jokainen, mutta kivempihan se olisi jos pystyisi elämään ilman :)

• HPV-pos

"Mä nyt muistutan muita, että kondomin kanssa tämäkin tilanne olisi vältetty: papillooma-virusta voi ehkäistä ja kannattaakin!"

Vielä tosiaan sen lisäks, että oon vakituisessa parisuhteessa ja ollaan poikaystäväni kanssa molemmat käyttäneet muiden kumppanien kuin toistemme kanssa kondomia, mulle on myös annettu 4 vuotta sitten HPV-rokotus. Silti viime papa-kokeessa lokakuussa todettiin HPV:n aiheuttama tulehdusmuutos, eli papa oli luokkaa II ja joudun uuteen kokeeseen tässä keväällä.

Mutta oon menossa kontrolliin ihan luottavaisin mielin ja toivon myös, ettei kirjoittaja murehtisi liikaa asioita etukäteen kun lievästä muutoksesta on vielä kyse. :) Tsemppiä!

• Vastaus.

Siihen vain kuolee.

Pahempaa olisi jäädä ikuisesti eloon.

• hoidot tuttuja

Otan nyt ihan rennosti.
      Papa-luokitus on asteikolla 1-5, jossa 1 on täysin normaali näyte ja se 5 on syöpä. Sinulla on lieviä muutoksia. Korostan lieviä.

Kondyloomaa aiheuttavia hp-viruksia on useita. On näkyviä (joita sinä penslailet) ja näkymättömiä. Sinulla voi olla molempia.

Kolposkopia on emättimen tähystys. Sinulle laitetaan samanlainen tai samantapainen spekula kuin papa-koetta otettaessa. Ensin todennäköisesti otetaan papa-koe. Sitten sinulle tehdään etikkahuuhtelu (laimennettua etikkaa), joka värjää tiettyjä asioita emättimessäsi. Se auttaa lääkäriä havaitsemaan, missä on mahdollisia kondyloomamuutoksia. Jos niitä näkyy, lääkäri ottaa näytepaloja. Ne ovat nuppineulanpään kokoisia ja ottaminen tuntuu korkeintaan saman verran kuin itsensä nipistäminen ja on yhtä nopeasti ohi.

Näytteen ottaminen kohdunkaulakanavasta tuntuu korkeintaan saman verran kuin kuukautiskivut. Tämä tuntemus on ohi yhtä nopeasti kuin kanavan tutkiminen.

Noiden näytteiden perusteella lääkäri sitten sovitun ajan kuluttua teidän sopimallanne tavalla kertoo, mitä sinulla on ja sitten te keskustelette jatkotoimista. Jatkotoimi voi olla tilanteen tarkkailu puolen vuoden kuluttua tai sitten hoitotoimi nopeammin.

Kolposkopiaan ei kannata mennä kuukautisten aikana, koska silloin veri haittaa lääkärin tutkimusta. (Jatkuvan vuodon takia tehtävät tutkimukset ovat eri asia, mutta nyt on kysymys mahdollisesta lievästä solumuutoksesta).

Tärkein tekijä olet sinä ja sinun elimistösi. Kondylooma on virus. Viruksiin eivät tehoa mitkään lääkkeet, mutta erilaisilla hoidoilla, kuten penslaus, voidaan auttaa sinun elimistöäsi paranemistyössä ja viruksen torjunnassa. Huolehdi siis kaikin tavoin terveydestäsi (ravinto, uni ja liikunta)

Itkuun ei ole aihetta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      142
      2453
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      196
      1157
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      110
      1067
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      930
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      296
      888
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      858
    7. Kyllä me vaan

Tykätään toisistamme ❤️ siinä ei ole mitään väärää kenellekään
      Ikävä
      53