Kertoisiko joku miten sähköinen kirjanpito toimii?
Nykyisin sitä mainostetaan vaivattomana ja edullisena ratkaisuna pienyrittäjille.
Onko näin?
Sähköinen kirjanpito?
19
555
Vastaukset
- kjjkshjka
jätä kirjanpito muille. Turhaa pähkäilet oman duunisi lisäksi kirjanpidon, koska silloin sulle jää vähemmän vapaa-aikaa. Vai haluatko olla aina ylitöissä? Jos sulla ei ole tarpeeksi duunia, niin lopeta se yrittäminen jos 100eur kk:ssa tuntuu isolta rahalta.
Itse ajattelen niin että minä osaan oman hommani ja kirjanpitäjäni oman hommansa. Hyvin on mennyt kun en rupea leikkimään lisäksi kirjanpitoa.- PK
En nyt kyllä tarkoittanut "sellaista" kirjanpitoa, vaan esim. että laskut, palkat, ym. kirjanpitohommelit hoituvat verkossa... kirjanpito-ohjelmiston avulla. Maksan yli 500e/kk nykyisin kirjanpidosta ja työllistän 4 hlöä.
- dsadasd
PK kirjoitti:
En nyt kyllä tarkoittanut "sellaista" kirjanpitoa, vaan esim. että laskut, palkat, ym. kirjanpitohommelit hoituvat verkossa... kirjanpito-ohjelmiston avulla. Maksan yli 500e/kk nykyisin kirjanpidosta ja työllistän 4 hlöä.
katsastelet markkinat, kuka kirjanpitäjä käyttää sähköstä kirjanpitoa ja missä halvinta. Nykyään on ostajan markkinat. 500eur/kk on hyttysen paska itämeressä(minullekin), enkä työllistä pääsääntöisesti kuin itseni, satunnaisesti muita.
- dsadasd
PK kirjoitti:
Säästää jo jonkin verran kun laskuttaa itse ja muut antaa kirjanpitäjän tehdä. Itse en ole kirjanpitäjä, niin miksi miunun pitäs semmoista leikkiäkään? Entä sinä? Minä olen pomo ja määrään miten duunarit tekee hommansa, suurimman osan teen itse, kuten myös kaikki korjaamiset duunarien jäljiltä.
- yyyyyyyyyyyyy
PK kirjoitti:
Mä käytän procountoria (ja kirjanpitäjää) ja samat 4-5 heppua töissä, ja kirjanpito maksaa yleensä vähintään 500€ /kk. Siis sovellus kirjanpitäjä.
Roundabout 7000€/ vuosi.
Pidän palvelua kalliina, mutta en itsekkään ehdi/jaksa/viitsi...
Lisäksi kirjanpitäjämme on yllättävän tarkka tyyppi ja jälkikäteisiä ylläreitä ei ole tullut.
- parempik-o
Mitään järkeä maksaa tollasia hintoja! Alla olevan sivuston kautta löytyy huomattavasti halvempia ja toimivampia ratkasuja!
http://kirjanpito-ohjelma.org- uuytutyuyt
VOi kiitos tästä mainoksesta!
- K P
uuytutyuyt kirjoitti:
VOi kiitos tästä mainoksesta!
Laskutus ohjelma oli kuin suoraan 1990 luvun alusta. Tarvitsee käyttää välillä näppistä välillä hiirtä...
Jokainen joka kirjoittaa laskuja ei todellakaan käytä laskujen kirjoittamisessa hiirtä/näppistä.. kaikki pitää pystyä näppikseltä hoitamaan.
Pahinta että aloitusarvotkin piti hakea..
Ohjelmoijan kannattaisi kysyä laskun kirjoittajilta millainen ohjelman pitäisi olla ! - eryjyuk
Kokeilin demoa ja täytyyhän sanoa että olihan tekele.
Tulosteissakin oli sujuvasti suomea ja ruotsia sekaisin.
- dtjkykl
Kaikkea voi mainostaa hienoilla korulauseilla, mutta käytäntö on usein toinen.
Edullinen se ratkaisu ei pienyrittäjälle vielä ole, koska ohjelmiston käyttömaksut on sen verran korkeat että joku pieni tilitoimisto tekee koko paskan pelkän ohjelmistomaksun hinnalla.
Sähköinen kirjanpito voi toimia silloin jos koko yrityksen laskutus hoidetaan sähköisesti sitä tiettyä ohjelma käyttäen sekä kaikki ostolaskut saadaan verkkopankkiin sähköisessä muodossa.
Sitten sinä syötät ne sähköisessä muodossa tulleet ostolaskut ohjelmiston ostoreskontraan. Jos tulee esim käteisostoja niin kaikki käteiskuitit on scannattava sähköiseen muotoon.
Jos yrityksen kaikki tavarantoimittajat pystyy lähettämään sähköisen laskun, (siis ei mikään sähköpostin liitteenä tullut bdf) niin silloin se käy kaikkein kivuttomimmin. Taitaa vain olla monella pienyrityksellä utopiaa vielä tällä hetkellä. Ohjelmistomaksut on toinen rajoittava tekijä mikä estää aika tehokkaasti sähköisen taloushallinnon yleistymisen.
Kannattaa miettiä onko siitä juuri sinulle mitään hyötyä. Tehostaako se sinun rutiinejasi? Vähentääkö se hallintoon käytettyä aikaa? Onko siitä maksettu hinta kohdallan? - ödöfolk,v
Itselläni oli kirjanpitäjältä kirjanpito sähköisesti; firman laskut menivät suoraan sähköisesti kirjanpitäjälle (ja minun tehtäväksi jäi ne n. kerran/ kk hyväksyä sähköisesti tottakai!), kaikki kuitit toki jouduin joko lähettämään tai skannaamaan ja lähettämään sähköisesti. Ostolaskutuksen tein itse, kun niitä ei montaa kuussa tullut.
Tykkäsin älyttömästi! Rahaa ei juuri säästynyt, mutta aikaa ja vaivaa kyllä! Suosittelen ehdottomasti ja jos joskus vielä perustan yrityksen, niin sähköinen kirjanpito ilman muuta! - joku vaan
Kun itse pidin firmaa käytin parannettua amerikkalaista kirjanpitoa.
Välineet saa kirjakaupasta, maksavatkohan parikymmentä euroa.
Ja homman oppii parissa tunnissa vaikka Kauppakorkean kirjanpidon esikurssin oppikirjasta.
Tositteita ei firman luonteesta johtuen ollut paljon, jos on niin kannattaa olla lisäksi kassakirja.
Laskut yms. on helpompaa tehdä tietokoneella ja editorilla mikäli toiminta ei ole pienen sälän massamarkkinointia. - yrittäjä2000
Meillä on ollut sähköinen kirjanpito kohta kolme vuotta käytössä. Vanhaan kirjanpitoon en lähde enään.
Hoidamme itse myyntireskontran ja ostoreskontran kokonaan.
Käytännössä jos tulee paperinen lasku, niin skannaamme sen taloushallinto ohjelmaan ja jos sattuu että ko laskuttaja on aikaisemmin meitä laskuttanut niin pohjatiedot on jo valmiina. Laskusta järjestelmään syötämme pvm, laskun nro, viite, summa, kirjanpitotilin(vakio laskuissa tili tulee automaatisesti) ja liitämme skannatun laskun ko. tietoihin. Lopuksi kaikki laskut yhtäaikaan maksuun. Maksut lähtevät tilillä eräpäivänä.
Jos lasku tulee järjestelmään verkkolaskuna, niin tiliöinti, laskun hyväksyntä ja maksuun.
Myyntireskontrassa laskujen teko on nopeaa. Jos on kuukausittain sopimuslaskuja niin järjestelmä tekee ne tiettynä päivänä valmiiksi. Lasku tarkistetaan, korjataan ja lähetetään joko verkkolaskuna tai paperilaskuna.
Tilitoimisto tarkistaa että ostoreskontran tiliöinnit ovat oikein ja laittaa kerran kuukaudessa korttiostojen kuitit järjestelmään. Tilitoimisto käyttää aikaa noin 1-2h kuukaudessa koko kirjanpitoon. Toimiala palveluala, lv 500T€, laskuja noin 100kk, ostolaskuja noin 20-30kk.
Tilitoimisto laskee 28 työntekijän palkat kerran kuukaudessa. Hyväksytyt tunnit lähetään suoraan taloushallintoohjelmaan ja palkalaskija hoitaa loput. Tarkistamme palkkalaskelmat ja tilitoimisto laittaa palkat maksuun. Palkanlaskennan kustannukset ovat noin 250-350 €/kk (en muista tarkemmin).
Ohjelmiston käytöstä jokainen tapahtuma maksaa erikseen.
Tilintarkastajalla on käyttöoikeus järjestelmään ja se tekee tilintarkastuksen suoraan järjestelmässä. - Tosite vaaditaan
> Toimiala palveluala, lv 500T€,
> Tilitoimisto laskee 28 työntekijän palkat kerran kuukaudessa.
Luvut ihmetyttää, bruttopalkka henkilöillä teillä siis suunnilleen 875 €/kk ?
> Palkanlaskennan kustannukset ovat noin 250-350 €/kk
Kyllä halpaa on joo. Ei taida kovin kummoisia tunti/urakkapalkka ym. laskelmia tarvita kun noin kepeellä rahalla menee.
> Tilitoimisto tarkistaa että ostoreskontran tiliöinnit ovat oikein ja laittaa
> kerran kuukaudessa korttiostojen kuitit järjestelmään.
Mitäs kautta tilitoimistonne ne paperikuitit saa haluunsa? Jos mainitut 28 työntekijäänne ostelevat myyntiautoihinsa kortilla vaikka Bensaa ja karkkeja Shelliltä, lasinpesunestettä K-marketista, ja pyyhkimensulat Citymarketista tms?
Pelkkä kirjanpitäjän tiliotteelta tekemä korttiostojen euromääräinen kirjaus ei ole riittävä, vaan ostotosite pitää liitettää kirjanpitoon myös.
Miten tämä puoli on teillä hoidettu, skannaako kirjanpitäjänne korttiostotoistteet sisään myös?- heko leko
jospa ne tekee lyhyttä keikkaa töikseen.
Niin ja palveluala, noin pienillä palkoilla esim kotipalvelu -> maksetaan työntekijöille kilometrikorvausta. Tosian liikevaihdon pienuus hämmästyttää. Niin ja kai ne paperikuitit saa saknnattua ihan samalla tavalla kuin noi paperilaskut.
Se vään jäi ihmetyttämään mikä on kirjanpidon keskihinta.
Palkanlaskennan hinta on aivan mahdollinen, koska todennäköisesti on järkevää, että firmassa lasketaan valmiiksi tunti ym määrät, muutenhan tuo n.300 e saisi varmaan kertoa kahdella - kolmella.
- Bensakuitit
Olisi tosiaan mukava kuulla tuolta "yrittäjä2000" nimimerkiltä että miten heillä noita korttiostojen kuitteja hoidellaan. Meilläkin on ainainen riesa keräillä bensakuitteja neljältä myyjältä.
Osa on tunnollisia ja osalta kuitteja katoaa, kirjanpitäjä marmattaa että jatkuvasti ei voisi millään lapuilla tai muistiotositteilla noita bensaostoja kirjata.- ruoskaa
Minä sanoisin duunareille suorat sävelet, että jos ei kuittia löydy, niin kyseinen summa lähtee palkkaennakkona.
Reilu peli.
Onhan ne muutenkin velvollisia hoitamaan asiat talonhyväksi!
Meillä kirjoittavat auton rekkarinkin kuittiin, että kulut kohdistuvat oikein ja helposti.
- Tilitoim, bensakuiti
> Minä sanoisin duunareille suorat sävelet, että jos ei kuittia löydy,
> niin kyseinen summa lähtee palkkaennakkona.
Jos kirjanpidon hoitaa itse, niin silloin noita samassa rakennuksessa olevia myyjiä on helpompaa kovistella. Mutta jos tilitoimisto hoitaa niin silloin kaikki on aina viiveellä ja hitaampaa.
Nimimerkki "yrittäjä2000" selitti juuri tuota firman korttiostoja koskeva osuutta näin:
"Tilitoimisto tarkistaa että ostoreskontran tiliöinnit ovat
oikein ja laittaa kerran kuukaudessa korttiostojen kuitit
järjestelmään."
Sitä jäin miettimään että onko tuossa keksitty joku uudenlainen tapa miten niiden korttiostojen tositteiden kanssa oikein toimitaan. Vai pitääkö tuossakin tilitoimiston kuitenkin tivata myyjiltä ne kuitit ja ne postitetaan tilitoimistolla, ja sen jälkeen tilitoimisto skannaa ne pienet bensakuitit ym. järjestelmään. Tai miksi ylipäätään tilitoimisto hoitaa noita bensakuittien "laittoa sisään" tässä järjestelmässä?
Mielellään kuulisi hiukan tarkempia vinkkiä miten "yrittäjä2000":n mainitsemassa nettipohjaisessa järjestelmässä tämä bensakuittien puoli on hoidettu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Henkirikos kiuruvedellä
Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut1534697Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?
Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi2044014Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi352720Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs122517100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es372248Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks151831Läpäiseekö Martina Aitolehti Erikoisjoukot - kyllä vai ei?
Martina Aitolehti on pärjännyt mainiosti Erikoisjoukoissa. Yrittäjä on mielipiteiltään napakka ja hän sivaltaakin koulut1221697Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa491494- 371422
Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo341416