Essure tehty

Täällä on varmaan tästäkin kovasti keskusteltu, mutta laitanpa nyt kuitenkin...

Nyt on sitten Essure ehkäisymenetelmä tehty.

Perustiedot:
- 39v
- ei synnytyksiä
- ei raskauksia

Prosessi:
- oman terveysaseman kautta lähete Naisten poliklinikalle (Jorviin)
- puolen vuoden kuluttua tuli kutsu polille haastatteluun ja toimenpiteen ajanvaraukseen
- aika noin 2 viikon päähän
- aika kello 12:45
- toimenpide ohi 13:10
- toipuminen 13:40 saakka ja kotiin

Toimenpide:
- noh, netissä on selitetty hyvin, mutta tässä oma kohtaiset kokemukset
- nopea siis oli
- 2h ennen toimenpidettä 2x400mg ibuprofeinia
- 1h ennen toimenpidettä 2x500mg parasetamolia
- tähystysmenetelmällä mentiin emättimestä sisään kohdun kautta kohti munanjohtimia
- toinen puoli meni aika kivuttomasti
- toinen puoli oli tosi ahdas ja matka kiemurainen, joten SATTUI!

Toimenpiteen jälkeen:
- käden tärisivät, jalat tärisivät, hiki pukkasi joka solusta
- kasvot huulia myöten olivat ihan valkoiset
- kipua tuntui siinä vaikeammassa puolessa, ikään kuin olisi menkat tulossa
- tiputtelua saattaa jatkua 1-10 päivää
- kotona otin 3h kuluttua 1x400mg 1x500mg ja siitä 5h kuluttua sama annos yöksi
- aamulla olo ok ja töihin

Nyt odotetaan, että noin 3kk kuluu ja 21.4. on kontrolli, että ovat arpeutuneet kunnolla ja e-pillerit voi lopettaa.

34

4674

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • epäröi

      Olen jo 43v, ei lapsia. Tuo tomenpide taitaa jäädä haaveeksi. Toivon, että olisin uskaltanut, nyt odotan vaihdevuosien kautta vapautumista. Miehellekin esitin, joskin laimeasti, vastaavaa toimenpidettä. Jäi jonnekin puolitiehen sekin... meni kalpeaksi naamaltaan, vaikka myönsi vasuuunsa ehkäisyssä.
      Onnitteluni Sinulle!

      • Kiitos onnitteluista!

        En nyt sanoisi, että 43v on liian vanha. Voihan vaihdevuodet tulla vasta 60v - 17v odotusta :-o
        Ja hinta, kun tehdään julkisella - ei ole ainakaan este. Polikäynti oli 25,60e. Toimenpiteestä en ole varman, ehkä saman verran?

        Jos on kipuherkkä, niin se tehdään nukutuksessa - sitten ei ole kuin heräämisen tuska :-)

        Pari päivää nyt taqkana, eikä tunnu enää missään.
        Tätä jälkivuotoa on, mutta ei se ole kummempaa kuin laiha kuukautisvuoto.


    • sitä odotellessa

      Onneksi olkoon! Mulla on ollut kohta vuoden lähete eikä ole tullut vielä edes haastattelukutsua. Olen samanikäinen kuin sinä joten mulla ikä tekee tehtävänsä ennen kuin tuon kutsun saan... Täällä kun sterilisaatio ei kuulu hoitotakuun piiriin. Jännä juttu että siinäkin on eroja paikkakuntien kesken sillä jossain muualla se kuuluu hoitotakuuseen!
      Käsittääkseni myös sen jälkeen saa 3 päivää sairaslomaa?

      • Sairaslomaa ei tullut, kun tehtiin tähystyksessä.
        Mihin sitä olisinkaan tarvinnut?
        Seuraavana päivänä ei huomannut mistään, että oli missään toimenpiteessä edes käynyt.

        Ehkä sitä saa, jos tehdään nukutuksessa - tai jos pyytää, mutta ei tosiaan ole tarpeen.

        Nyt kolmantena päivänä pikkuisen nipistelee välillä tuo vaikeampi puoli - arpeutuminen se sillä käynnistyy :-)

        Enpä tiedä tuosta hoitotakuusta, että kuuluuko, mutta nopeasti se meni.
        Lähetteen laitosta siis noin 7kk - ja sehän on hyvä harkinta-aikakin...


    • 21.4. oli sitten kontrolli.
      Ultaäänellä sisäisesti (= täysin kivuton toimenpide) katsottiin, että oli arpikudos kuronut reiät umpeen, ja näin oli.

      Sitten vain pillerien lopetus sopivassa paikassa.
      Tämän jälkeen on tullut 3 kuukautiset. Ensimmäiset pillerien lopetuksen jälkeen, seuraavat 26pv ja 25pv ollut kierto, eli ei edes niistä saanut taukoa...

      Yhteiskustannus koko projektille:
      11 e Terveyskeskus käynti
      3 x 25,60 Naistenpolin käynnit
      = 87,80 euroa. = noin reilu vuoden pillerien hinta.

      Kesto kokonaisuudessaa: 5/2009 Terveyskeskus käynti - 4/2010 pillerit pois.

      Halut on mielestäni nyt kasvaneet - jippii :-)
      Kun olisi vielä mies enemmän kotosalla...

      Suosittelen - todella.

    • Nostanpa ylöspäin jälleen,
      josko naiset hoksaisivat tämän hyvänä ehkäisymenelmänä - sitten kun lapsia ei ole enää tarkoitus saada.

      • Kolp

        Minäkin olen menossa toimenpiteeseen. Lokakuussa Jorviin aika, jolloin asia alkaa etenemään.
        Keväällä laitettiin lähete oma lääkäriltä eteenpäin.

        Olen 36v ja on lapsia. Ja odotan toimenpidettä innolla, koska tällä hetkellä käytössä on kondomi.
        Harmittaa vain että hidastelin lääkäriin menoa, noh ainakin asiaa on nyt jo vuosia harkittu...


    • mari......ä

      olen 26 vuotias ja muiden ehkäisymenetelmien sopimattomuuden vuoksi huomenna tehdään kyseinen toimenpide! meillä on kaksi lasta ja olen ihan varma että enempää ei tule! Tulen kertomaan huomenna miten meni!

      • mari.....ä

        aamulla käytiin operaatiossa essure. Laittoivat tipan valmiiksi ennen aloitusta. Heti kun tähystin ohitti kohdun kaulan, sattui paljon ja itku tuli, jolloin sain kipulääkettä. Se sai maailman sekaisin ja olon vähän rentoutumaan.. Kyyneleet virtas koko ajan ja sattui kuin voimakkaat supistukset! Mutta tähystin oli kohdussa vain 5minuuttia ja suntit meni paikalleen tosi helposti. Henkilökunta oli tosi ihanaa ja huomaavaista! Toimenpiteen jälkeen sain vielä tipan kautta ketoriiniä. Nyt on kuin isot menkkakivut, huono olo ja väsy! Otan nyt pitkät päikkärit ja toivon että kipu loppuu pian! Toimenpide oli tosi siisti, verta ei tullut missään vaiheessa :). Suosittelen jos ei pelkää lyhytkestoista kipua!


      • mari.....ä kirjoitti:

        aamulla käytiin operaatiossa essure. Laittoivat tipan valmiiksi ennen aloitusta. Heti kun tähystin ohitti kohdun kaulan, sattui paljon ja itku tuli, jolloin sain kipulääkettä. Se sai maailman sekaisin ja olon vähän rentoutumaan.. Kyyneleet virtas koko ajan ja sattui kuin voimakkaat supistukset! Mutta tähystin oli kohdussa vain 5minuuttia ja suntit meni paikalleen tosi helposti. Henkilökunta oli tosi ihanaa ja huomaavaista! Toimenpiteen jälkeen sain vielä tipan kautta ketoriiniä. Nyt on kuin isot menkkakivut, huono olo ja väsy! Otan nyt pitkät päikkärit ja toivon että kipu loppuu pian! Toimenpide oli tosi siisti, verta ei tullut missään vaiheessa :). Suosittelen jos ei pelkää lyhytkestoista kipua!

        Jos pelkää kipua, niin tämä toimenpide tehdään myös nukutuksessa tai paikallispuudutuksessa, niin olen käsittänyt.
        Sanovat tosin, että se, kun on hereillä ja tunnoissaan, niin saavat paremmin oikeaan paikkaan stuntin menemään.

        Minulla ei ollut mitään tippaa, otin vain etukäteen ja jälkikäteen tabut, niin kuin ohjeistettiin.

        Enkä itkenyt - kun iso tyttö jo olen :-)

        Toivottavasti olosi paranee pian, minulla näin "Seuraavana päivänä ei huomannut mistään, että oli missään toimenpiteessä edes käynyt. " Vähänhän tuo seuraavina päivinäkin nipisteli, mutta vähemmän kuin pienet menkkakivut.


        Kuukautiset säännölliset 25-26 päivää kierto.

        Ja seksihalut on kasvaneet :-D Erinomaista - tykkää mieheni! === KANNATTI!


      • mari...ä
        RipsaK kirjoitti:

        Jos pelkää kipua, niin tämä toimenpide tehdään myös nukutuksessa tai paikallispuudutuksessa, niin olen käsittänyt.
        Sanovat tosin, että se, kun on hereillä ja tunnoissaan, niin saavat paremmin oikeaan paikkaan stuntin menemään.

        Minulla ei ollut mitään tippaa, otin vain etukäteen ja jälkikäteen tabut, niin kuin ohjeistettiin.

        Enkä itkenyt - kun iso tyttö jo olen :-)

        Toivottavasti olosi paranee pian, minulla näin "Seuraavana päivänä ei huomannut mistään, että oli missään toimenpiteessä edes käynyt. " Vähänhän tuo seuraavina päivinäkin nipisteli, mutta vähemmän kuin pienet menkkakivut.


        Kuukautiset säännölliset 25-26 päivää kierto.

        Ja seksihalut on kasvaneet :-D Erinomaista - tykkää mieheni! === KANNATTI!

        joo joillekkin tuo toimenpide on kivuliaampi kuin toisille. minä jotenkin tiesin jo mennessä että se sattuu. Ei mulle sanottu että sitä voitas tehdä nukutuksessa. Mutta onneksi on nyt tehty.. Juu enään en ole kipeä ja päivän olin töisä. Vuotoakaan ei ole näkynyt.


      • leikattu kolli
        mari...ä kirjoitti:

        joo joillekkin tuo toimenpide on kivuliaampi kuin toisille. minä jotenkin tiesin jo mennessä että se sattuu. Ei mulle sanottu että sitä voitas tehdä nukutuksessa. Mutta onneksi on nyt tehty.. Juu enään en ole kipeä ja päivän olin töisä. Vuotoakaan ei ole näkynyt.

        Minulle tehtiin vasektomia jo vuosia sitten, eikä se sattunut läheskään niin paljon kuin mitä kuvailit. Ei mitään tippaa, paikallispuudutus jota laitettiin pyydettäessä lisää, särkylääkettäkin otin vain ensimmäisenä päivänä ja olisin selvinnyt ilmankin - ei lainkaan verrattavissa pahaan kankkuspäänsärkyyn. Eli kun tuo vasektomia vaikuttaa kaikin puolin helpommalta vaihtoehdolta, niin miksi ei sitä?


      • leikattu kolli kirjoitti:

        Minulle tehtiin vasektomia jo vuosia sitten, eikä se sattunut läheskään niin paljon kuin mitä kuvailit. Ei mitään tippaa, paikallispuudutus jota laitettiin pyydettäessä lisää, särkylääkettäkin otin vain ensimmäisenä päivänä ja olisin selvinnyt ilmankin - ei lainkaan verrattavissa pahaan kankkuspäänsärkyyn. Eli kun tuo vasektomia vaikuttaa kaikin puolin helpommalta vaihtoehdolta, niin miksi ei sitä?

        Että miehelle lapsien siittäminen on mahdollista vielä vaikka 80v.

        Että elämästä ei koskaan tiedä, saatan vaikka kuolla nyt, ja mieheni on alta 40v, ja voi sitten uuden -nuoremman- kumppanin kanssa vaikka haluta lapsia.

        Että erokin voi tulla -yllättäen (omassa tapauksessani)-.

        Kun operaatio tehdään minulle, jää miehelleni tulevaisuus lapsien siittämisessä vielä avoimeksi.

        Toisaalta olen joidenkin miesten kommentteja lukenut, että heiltä ovat halut kadonneet vasektomian jälkeen, mutta en ole lukenut yhdenkään naisen kommentteja, että heille olisi käynyt näin, päinvastoin.

        Siksi :-)


      • leikattu kolli
        RipsaK kirjoitti:

        Että miehelle lapsien siittäminen on mahdollista vielä vaikka 80v.

        Että elämästä ei koskaan tiedä, saatan vaikka kuolla nyt, ja mieheni on alta 40v, ja voi sitten uuden -nuoremman- kumppanin kanssa vaikka haluta lapsia.

        Että erokin voi tulla -yllättäen (omassa tapauksessani)-.

        Kun operaatio tehdään minulle, jää miehelleni tulevaisuus lapsien siittämisessä vielä avoimeksi.

        Toisaalta olen joidenkin miesten kommentteja lukenut, että heiltä ovat halut kadonneet vasektomian jälkeen, mutta en ole lukenut yhdenkään naisen kommentteja, että heille olisi käynyt näin, päinvastoin.

        Siksi :-)

        No itsellä on ikää jo hieman päälle 40, mutta en todellakaan halua enää lisää lapsia, yksi toivottu riittää minulle. Ja vaikka joskus tulisi avioerokin, niin uuden kumppanin etsisin kyllä omasta ikäluokastani, en minä mitään 80-luvulla syntyneitä ala kasvattamaan:-)

        Tuo halujen katoaminen vasektomian seurauksena on kyllä mitä ilmeisimmin päänupista kiinni, mitään fysiologista perustetta sille ei ole. Minulla haluja riittää vaimon mukaan aivan liikaakin:-)

        Mutta joo, onhan meitä moneksi.


      • kipuuuuaa
        leikattu kolli kirjoitti:

        No itsellä on ikää jo hieman päälle 40, mutta en todellakaan halua enää lisää lapsia, yksi toivottu riittää minulle. Ja vaikka joskus tulisi avioerokin, niin uuden kumppanin etsisin kyllä omasta ikäluokastani, en minä mitään 80-luvulla syntyneitä ala kasvattamaan:-)

        Tuo halujen katoaminen vasektomian seurauksena on kyllä mitä ilmeisimmin päänupista kiinni, mitään fysiologista perustetta sille ei ole. Minulla haluja riittää vaimon mukaan aivan liikaakin:-)

        Mutta joo, onhan meitä moneksi.

        mulla on essure tulossa helmikuussa 2011 kätilöopistolla. nyt haluan kaikki tarinat siellä tehdyistä toimenpiteistä. onko mokia sattunut? vanhempi hoitaja (mummeli) suhtautui tosi nuivasti kun ilmaisin että tiedän että se voi olla todella kivulias toimenpide ja olen synnyttämätön nainen. onko suonensisäisestiä kivunlievityksestä apua? kertokaa kaikki pliis. pelkään sitä kipua. ja onko kättärillä isketty spriaaleja vääriin paikkoihin, vatsaonteloon jne..


    • Helinä

      oulussa toimepiteen sai nopeasti.joulukuussa kuparikierrukka pois,josta kamalat menkat.samalla lähet essureen.tammikuussa tuli jo lappu,et ku seuraavat menkat alkaa,niin soitto sairaalaan ja saat ajan.no menkat alko samana pvä kun sain kirjeen,niin ajankin sain seuraavalle viikolle heti menkkojan loppumisen jälkeen...ja nyt toimenpide tehtynä viime perjantaina.kivulias oli,mutta vain sen hetken ( min max), ei vuotoa.mutta tänään sit verta tullu ja mahakipua...ehkä huomenna soitto sairaalaan,et onks normia

      • Toivottavasti kaikki on hyvin.


      • helinä
        RipsaK kirjoitti:

        Toivottavasti kaikki on hyvin.

        Vuodot onkin sit jatkuneet siittä yammikuusta ku toimenpide tehtiin, huomenna sairaalaan tähystykseen, miksi vuotaa...
        kaikki muut vaivat jo yksityisellä poissuljettu, ei tulehdusta, ei tauteja ei hormoneista johtuvaa, kun niitäkin kohta neljä kk syöny eikä vuodot lopu...alkaa kyllä hermot olla jo melko kireellä...


      • helinä kirjoitti:

        Vuodot onkin sit jatkuneet siittä yammikuusta ku toimenpide tehtiin, huomenna sairaalaan tähystykseen, miksi vuotaa...
        kaikki muut vaivat jo yksityisellä poissuljettu, ei tulehdusta, ei tauteja ei hormoneista johtuvaa, kun niitäkin kohta neljä kk syöny eikä vuodot lopu...alkaa kyllä hermot olla jo melko kireellä...

        Oh-hoh!

        Mitähän se voi tosiaan olla, kun ei ole tulehdusta, ei tauteja ja hormonit kohdallaan (no, kyllä 8-9kk jälkeen pitäisikin).

        Kyllä pitäisi olla jo tähystetty aiemmin, varsinkin jos on kipeä ja vuotaa - koko ajan?

        Laita ihmeessä viestiä, josko jotain löytyy...

        Olen todella monelle tätä suositellut, mutta jos onkin joku "juttu", ettei se kaikille sovi...


      • Helinä
        RipsaK kirjoitti:

        Oh-hoh!

        Mitähän se voi tosiaan olla, kun ei ole tulehdusta, ei tauteja ja hormonit kohdallaan (no, kyllä 8-9kk jälkeen pitäisikin).

        Kyllä pitäisi olla jo tähystetty aiemmin, varsinkin jos on kipeä ja vuotaa - koko ajan?

        Laita ihmeessä viestiä, josko jotain löytyy...

        Olen todella monelle tätä suositellut, mutta jos onkin joku "juttu", ettei se kaikille sovi...

        Noniin tähystyksessä käyty ja samantien osastolle leikkausta odottamaan ja essuren poistoon...kummallakaan puolen ei kunnolla paikoillaan, varsiniin vasenpuoli oli "vieteri"
        Kohdun puolella tuhannen sykkyrällä ja myös toinen puoli ei kokonaan munatorvessa...että silleen....
        lääkärin mukaan ei ole tällasta ennen vastaan tullut.
        Muutaman poiston on aiemmin tehnyt melkein heti asennuksen jälkeen koska potilaalla ollut kovia kipuja.mutta nekin olleet kuitenkin kokonaan munatorvessa eli oikealla paikalla


      • Helinä kirjoitti:

        Noniin tähystyksessä käyty ja samantien osastolle leikkausta odottamaan ja essuren poistoon...kummallakaan puolen ei kunnolla paikoillaan, varsiniin vasenpuoli oli "vieteri"
        Kohdun puolella tuhannen sykkyrällä ja myös toinen puoli ei kokonaan munatorvessa...että silleen....
        lääkärin mukaan ei ole tällasta ennen vastaan tullut.
        Muutaman poiston on aiemmin tehnyt melkein heti asennuksen jälkeen koska potilaalla ollut kovia kipuja.mutta nekin olleet kuitenkin kokonaan munatorvessa eli oikealla paikalla

        Tulee mieleen 2 syytä, miksi noin olisi voinut käydä (siis maalaisjärjellä ajateltuna...).

        1 Virhe implanteissa

        2 Virhe asennuksessa

        Toivottavasti olosi nyt paranee :-)

        Tai sitten sinun munatorvesi ei niitä halunnut vastaanottaa... ;-)

        Mitä lääkäri suositteli, että nyt tehdään?
        Uusi asennus, kun olet parantunut, vai jotain muuta tilalle?
        Aina on mahdollisuus katkaista tai laittaa klipsit.


      • helinä
        RipsaK kirjoitti:

        Tulee mieleen 2 syytä, miksi noin olisi voinut käydä (siis maalaisjärjellä ajateltuna...).

        1 Virhe implanteissa

        2 Virhe asennuksessa

        Toivottavasti olosi nyt paranee :-)

        Tai sitten sinun munatorvesi ei niitä halunnut vastaanottaa... ;-)

        Mitä lääkäri suositteli, että nyt tehdään?
        Uusi asennus, kun olet parantunut, vai jotain muuta tilalle?
        Aina on mahdollisuus katkaista tai laittaa klipsit.

        Juu, mä veikkaan et virhe asennuksessa, koska jo silloin laittaessa lääkäri kysyi hoitajalta minun kuulle, että miltä sinusta näyttää, että kun jäi näin aika pitkästi ulos 10kierrettä (normisti kai 3-7 voi jäädä näkyviin, jostain luin)et onkohan ok, siinä sit aikansa pähkäilivät ja kun ei ollut pihtejä millä ottaa samantien pois jätettiin ne sinne.
        No ois ehkä siimä pitäny älytä ettei ne menny kunnolla ja sehän voi sit olla osasyy että oma elimistö niitä hylki ja työnsi entisestään ulospäin kun ne ei olleet tarpeeksi perillä.
        olisin saanut nyt samassa poisto leikkauksessa perinteisen sterilisaation, mutta ehkä tässä tilanteessa kyseenalasistin lääkärin ammataitaitoa ja sain hormonikierrukan.essurea ei olisi voinut samalla tehdä uudelleen, enkä kyllä sitä olisi halunkutkaan.
        nyt kulunut toimenpiteestä 5pvä ja ei enään minkaanlaista vuotoa :) happy


      • helinä kirjoitti:

        Juu, mä veikkaan et virhe asennuksessa, koska jo silloin laittaessa lääkäri kysyi hoitajalta minun kuulle, että miltä sinusta näyttää, että kun jäi näin aika pitkästi ulos 10kierrettä (normisti kai 3-7 voi jäädä näkyviin, jostain luin)et onkohan ok, siinä sit aikansa pähkäilivät ja kun ei ollut pihtejä millä ottaa samantien pois jätettiin ne sinne.
        No ois ehkä siimä pitäny älytä ettei ne menny kunnolla ja sehän voi sit olla osasyy että oma elimistö niitä hylki ja työnsi entisestään ulospäin kun ne ei olleet tarpeeksi perillä.
        olisin saanut nyt samassa poisto leikkauksessa perinteisen sterilisaation, mutta ehkä tässä tilanteessa kyseenalasistin lääkärin ammataitaitoa ja sain hormonikierrukan.essurea ei olisi voinut samalla tehdä uudelleen, enkä kyllä sitä olisi halunkutkaan.
        nyt kulunut toimenpiteestä 5pvä ja ei enään minkaanlaista vuotoa :) happy

        Tärkeintä, että on ok olo nyt!

        En minäkään kyllä enää samaan lääkäriin luottaisi.

        Eikä tuollaisessa tilanteessa pysty kyseenalaistamaan lääkärin tekemisiä/sanomisia.

        Hyvää jatkoa sinulle :-)


      • Hoona
        RipsaK kirjoitti:

        Tärkeintä, että on ok olo nyt!

        En minäkään kyllä enää samaan lääkäriin luottaisi.

        Eikä tuollaisessa tilanteessa pysty kyseenalaistamaan lääkärin tekemisiä/sanomisia.

        Hyvää jatkoa sinulle :-)

        Hei, minkähintainen tämä Essure on?


      • Hoona kirjoitti:

        Hei, minkähintainen tämä Essure on?

        Hei

        Julkisella puolella tein, jolloin hinta ei päätä huimaa:

        Yhteiskustannus koko projektille:
        11 e Terveyskeskus käynti
        3 x 25,60 Naistenpolin käynnit
        = 87,80 euroa. = noin reilu vuoden pillerien hinta.


    • Steriloitu -14

      Mulle teki työterveyslääkäri lähetteen ja hintaa toimenpiteelle tulee 2x 29,6e (naistenpoli käynnit)

      • Hei "Steriloitu -14",
        milloin sinulle tehtiin toimenpide?

        Joko siis toipunut ja "putket ummessa"?

        Onko toimepiteestä jo niin kauan, että hormonitoiminta pelaa normaalisti?
        Oletko huomannut muutoksia esim. haluissa tms.?


    • Steriloitu -14

      Toimenpiteeestä on nyt viikko vasta, eli toipumaan päin :) En vielä oo huomannu haluissa muutoksia. Pari päivää oli alavatsalla tuntemuksia mutta muuten olo OK. Olo on tosi helpottunut ja toivottavasti putket arpeutuu odotetusti :) Olis pitäny tehdä tämä jo aiemmin...kolme lasta riittää.

      • Kerro kuulumisia myöhemmin, kun 3kk arpeutumisaika on ohi.

        Mielenkiintoista kuulla, miten kenelläkin tama toimenpide on mennyt ja vaikuttanut.


      • Essuretvahingoittaa

        Suomen ryhmässä on yli 500 jäsentä ja Amerikan ryhmässä yli 30 000. Varmasti osa on tullut vain mielenkiinnosta katsomaan mistä nyt huudellaan. Mutta ne tarinat joita sieltä lukee, ne ovat surullista ja kamalaa. Haluaako joku näiden tarinoiden lukemisten jälkeen itse ottaa sitä riskiä että kuuluu siihen joukkoon joka saa oireita. Itse jos olisin vuosia sitten tiennyt edes murto-osan mitä nyt tiedän en olisi edes harkinnut moisia implantteja itseeni. Olin terve, ei mitään ei edes flunssia. Mutta vuosi essureiden laitton jälkeen ei sitten olekaan ollut enää terve olo. Sairaudet ovat todellisuutta, essureista johtuvia liitännäis sairauksia aivan liian paljon, puhumattakaan että jos essuret liikkuvat ja tulet raskaaksi, on raskaus pelkkää huolta milloin essut puhkaisee kalvot. Näitä tarinoita riittää. Harkitkaa siis tarkkaan haluatteko ottaa riskin että ehkä jonain päivänä te olette niitä jotka yrittävät epätoivoisesti kertoa muille että elämä essujen kanssa on helvettiä.


    • Terveysala_ammattilainen

      Essure saattaa sopia joillekin, mutta monille tulee kivuliaita sivuvaikutuksia ja koko terveys voi tuhoutua. Laite on sekä Yhdysvalloissa että EU:ssa erityistarkkailun alaisena vakavien sivuoireiden vuoksi. Lue täältä lisää
      Http://stopessure.weebly.com

    • stopessure

      Essure on kehitetty Saksassa. Saksa ei ole hyväksynyt Essurea lainkaan markkinoillensa korkeiden riskien vuoksi. He tukevat päätöksensä lisäksi Yalen yliopiston tutkijaryhmän tekemään tietokonesimulaatioon, joka osoitti, että Bayerin antamat tutkimustiedot eivät voi pitää paikkaansa. Tätä väitettä tukee myös Hollantilaisten tekemä tutkimus. http://www.sterilisation-frau.info/methoden/gebaermutterspiegelung-essure
      Tällä hetkellä myös Hollannissa tapahtuu. Etelä-Hollannissa on jopa 150 naisen jonotuslista Essureiden poistoon, jonotusaika on 9 kk. Tutustu https://www.medischcontact.nl/nieuws/laatste-nieuws/artikel/wachtlijsten... 
      Pysy ajantasalla Essure-tapahtumista https://www.facebook.com/EssureProblemsSuomiIlmoitustaulu

    • PettymysKasvaa

      Essure laitettu kuusi vuotta sitten, mikä meni kaikin puolin hyvin.
      Vuosi sen jälkeen yhdessä kierrossa kaksi positiivista raskaustestiä. Ilmeisesti sitten varhainen keskenmeno.
      Sitten viisi vuotta vähitellen lisääntyviä lievähköjä kipuja alavatsan sivuilla (missä kuvittelen essureiden sijaitsevan), kierron eri vaiheissa, erityisesti kuukautisten ja ovulaation aikaan. Toisinaan viiltäviä kipuaaltoja, kuin joku pistäisi puukolla munasarjaan.
      Toisinaan jalkaan säteilevä kipu jostain "vatsan sisältä".

      Lienee aika mennä tutkituttamaan asiantuntevalla lääkärillä, vaikka kovasti olen itselleni uskotellut että kyllä tämä tästä. Tosi harmi jos oireet johtuu essuresta, koska olen ollut niin tyytyväinen huolettomaan ehkäisymenetelmään ja asennusoperaation "helppouteen" (vaikka oli kivulias).

      • Onpas kurjia kokemuksia :-(

        Minulla edelleen kaikki hyvin :-)


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      375
      4779
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1924
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1652
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      256
      1509
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1420
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1396
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1377
    9. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1264
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    Aihe