olenko ateisti

es puu

kysymys kuuluu olenko ateisti, kun en usko jumalaan. ei ole luomisoppia eikä pyhää kolminaisuutta on raamattu jonka on piispat päättäneet kirjoituttaa nikean kirkolliskokouksessa, että on helpompi hallita massoja eli kansaa. osa väittää keskusteluissa että ateismi on uskonto ei minun mielestäni koska ei ole vastakkain asettelua tyhjän kanssa. raamatussa kirjoitetaan että jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen eli kaikki ovat oman itsensä jumalia, älä lausu turhaan jumalasi nimeä eli älä ole itsekäs. kirjahan on täynnä käytössääntöjä jota uskovaiset ympäri maailmaa rikkovat. eli ensimmäiseksi jokaisen joka väittää olevansa uskovainen tulisii ottaa kyseinen opus käteensä ja opiskella sitä eikä tuomita muiden mielipiteitä. en usko
eli voin sanoa että moraalini on korkeampi kuin uskovaisen koska kaikki elämä tällä hetkellä on tärkeää
en voi väittää että toisella on parempi taivaassa. en usko noitiin joten en polta ketään. ei ole saatanaa,demoneita eikä myöskään enkeleitä on siis itse opittava katsoon mitä tekee eikä syytellä muita.
ken on synnitön heittäköön ensimmäisen kiven, ateisti on synnitön mutta ei kivitä koska elämä on tärkeää.
en voi kuvitella vastasyntynyttä lasta syntisenä, koska ei kerkiä pahaa tekeen kun keskittyy hengittämiseen. kirja on ristiriitaisia asioita täynnä, joten sen huomaa että joukko eripuraisia ihmisiä on sitä ollut luomassa. siinä nyt pari asiaa mitä mieleen tuli eli olenko ateisti.

11

161

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....................

olet ateisti jos et usko jumaliin

• kiva uskis

olet ihan tavallinen uskovainen

• es puu

jaksaisitko vielä parilla rivillä perustella ?

• kiva uskis
        es puu kirjoitti:

jaksaisitko vielä parilla rivillä perustella ?

En oikein osaa selittää sitä, mutta jotenkin vain sain sellaisen vaikutelman kirjoituksestasi.

• kiva uskis kirjoitti:

En oikein osaa selittää sitä, mutta jotenkin vain sain sellaisen vaikutelman kirjoituksestasi.

Eli vain ne kohdat, jotka haluat?

pyhää kolminaisuutta on raamattu...ateismi on uskonto ... raamatussa kirjoitetaan että jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen ...älä lausu turhaan jumalasi nimeä eli älä ole itsekäs. kirjahan on täynnä käytössääntöjä ... jokaisen ... tulisii ottaa kyseinen opus käteensä ja opiskella sitä eikä tuomita muiden mielipiteitä. ...kaikki elämä tällä hetkellä on tärkeää
        en voi väittää että toisella on parempi taivaassa....ken on synnitön heittäköön ensimmäisen kiven,...olenko ateisti.

;o)

• Kannattaako siitä loppujen lopuksi ottaa ressiä mihin lokeroon joku haluaa sut tunkea? Itsellesi voit toki asiaa selvittää jos siltä tuntuu.

Joillain ihmisillä on kauhea tarve määritellä ihmiset ja asiat tiukkoihin karsinoihin koska he luulevat siten hallitsevansa asioita. Kaikelle pitää keksiä nimi ja lokero, vaikka valheellinen, mutta keksittävä on.

Tärkeintä kai on, että tiedät itse mitä olet ja olet itse päätynyt niihin ajatuksiin joita sinulla on. Ajattelevana ihmisenä olet silloin toiminu hyvin, minun käsittääkseni.

Mutta määritelmiä katsotaan niin Teismi on uskoa siihen, että on olemassa persoonallinen jumala (tai jumalia). Jos et näin usko, olet Teistin vastakohta, eli A-teisti. Ja ateisti voi olla ihan mitä muuta tahansa myös. Ateismi ei aseta mitään kieltoja tai rajoituksia. Se vain kertoo, että et usko persoonalliseen jumalaan.

• 12412

Loistavaa! Juuri näin ajattelen itsekin. Ihmisillä on tarve lokeroida (ja lokeroitua). Siitä ajatuksesta jos pääsee eroon, hyvä!

Kaikki meistä eivät ajattele näitä syvällisempiä ajatuksia kovin paljoa ja antavat muiden tavallaan päättää puolestaan(ismit, teismit yms). Siinä ei sinänsä ole mitään väärää koska meillä on vapaus valita, onneksi.

Ennen ajattelin että ihminen joka päättää itse ja analysoi asiat puhki ja pahki, on jotenkin parempi ihminen koska osoittaa älykkyyttä jnejne. Mutta iän myötä(30 ) olen tullut viisaammaksi ja ymmärtänyt että ihmiset ovat niin erilaisia ja toisilla ei ole edes halua pureutua syvällisiin asioihin koska niillä ei heidän elämäänsä ole merkitystä. Ihmisen arvoa ei voi mitata miten tämä käyttää aivojaan, siksi en nykyään aseta uskovaista alemmaksi kuin ateistia - tai toisin päin.

Luonnon kannaltahan on täysin tarpeeton "tieto", mihin ihminen uskoo, kunhan tämä tekee tehtävänsä eli lisääntyy. Koko fysiikkamme perustuu tähän, elossapysymisen taitoon ja lisääntymiseen. Samoin 99% ajatuksistamme ja tunteistamme. Se vain ei aina näy päälle kertyneiden lumetarkoitusten läpi.

Vielä silti tunnen vastenmielisyyttä ihmisiä kohtaan jotka panettelevat muita omilla uskomuksillaan. Oli uskovainen tai ateisti, pitäkööt ystävällisen sävyn kommunikaatiossa koska sellainen aggressio ja omien näkemysten peilattu vahvistus muihin on väsyttävää kuunneltavaa/katsottavaa. Yleensähän näill ihmisillä on tarkoitus vain vahvistaa omia näkemyksiään huutamalla niitä muiden naamalle. Ja kas, nettifoorumit ovat mitä oivallisinta aluetta tälläisellä soopalle.

• >> kysymys kuuluu olenko ateisti, kun en usko jumalaan.

• 123123777

Määrittelyinähän asia on selvä. Mutta ateistin ja uskovaisen(usko johonkin suurempaan voimaan) ero ajatusmallissa ei ole kovin iso. Vain se, mihin uskoo -eroaa.

No kyllähän se näkyy päivittäisessä elämässäkin - ateistin tuntuvat olevan enemmän tieteeseen perustavia ja ammentavat elinvoimansa itsestä ja lähipiiristä. Uskovaiset taasen ovat piirileikissä oman yhteisönsä ja sen jumalan kanssa mihin uskovat. Tai ateistin näkemyksenä: sen jumalan kuvan kanssa, johon uskovat.

Itse olen lähinnä agnostikko.

Olen joskus kateellinen uskonnollisten yhteisöjen voimakkaista kemioista, niitä kun harvemmin näkee uskontojen ulkopuolella. Näkee kyllä, mutta lähinnä pienissä ympyröissä, esim. perhe, ystävät. Toisaalta taasen näissä uskonnollisissa yhteisöissä voi tapahtua pahoja aisoita ja niistä vaietaan. Ja ihmisiä saatetaan sensuroida jos vapautta sensuroidaan uskonnon varjolla.

Mutta joo, on helpompi puhua uskovaisista ja ateisteista näin kansankielellä koska muuten menee puurot ja vellit sekaisin.

• Asia selviää helpolla testillä.

Kysyt itseltäsi uskotko jumaliin/jumalaan.

Jos vastaus on kyllä, olet teisti.

Jos vastaus on ei, olet ateisti.

Kirjoituksessasi oli selvästi havaittavissa, että vertaat itseäsi ainoastaan kristittyjen uskomuksiin. Se vaikuttaa hieman hämmentävältä. Kristinuskohan on ainoastaan yksi lukemattomista uskonnoista, joita täällä planeetallamme vaikuttaa.

• es puu

vertasin vain raamattuun koska en voi sanoa että tuntisin koraanin tai muita "pyhiä kirjoja", ja tarkoitukseni oli myös vastata niihin kysymyksiin joita tällä palstalla esitetään eli olen siis ateisti,
        minulla on moraalisäännöt ja myös noudatan niitä, enkä pidä ateismiä uskontona, ja minun mielestä
        uskonnot rajoittavat yksilönvapautta ja ovat näin ollen perustuslain vastaisia ja pitäisi lopettaa.
        raamatussa ja koraanissa on moraalisäännöt mutta uskonnon kautta ja avulla on eniten tapettu ihmisiä maailmassa. syy siihen on raha ja vallantavoittelu. eli ilman tarvetta rikastua muiden kustannuksella ja tai hallita ihmisiä ja alistaa heitä oman "uskonnon" ikeen alle ei olisi yksinkertaisesti uskontoja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Paskakaivo Kuhmo

Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi
      Kuhmo
      68
      4511
    2. Uskotko yliluonnolliseen?

Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D
      Ikävä
      100
      4018
    3. Miten sinut

Voisi hurmata uudelleen?
      Ikävä
      52
      3532
    4. Mitä kuuluu?

Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul
      Ikävä
      29
      2791
    5. Keilahalli

Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!
      Ähtäri
      26
      2583
    6. Uskallatko katsoa pitkään silmiin

kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa
      Ikävä
      60
      2492
    7. Heippa mies......

Milloin rakastellaan vai odotetaanko vielä 10 vuotta?
      Ikävä
      46
      2364
    8. Elämäni rakkaus

Olet aina ollut ja luultavasti niin pysyykin 😘
      Ikävä
      39
      1917
    9. Huomenta rakas

Olet varmasti jo työn touhussa. Ahkera alfamies kun olet. 😅❤️
      Ikävä
      47