Miten kovalla pakkasella voi ajaa kesälaatuisella Diesel -öljyllä ?
On tuo traktori seisonut talven tallissa, ja laitoin akut ja muut vehkeet viime viikonloppuna kiinni, ja käyntiin lähti. Ei se silloin hyytynyt, ja lämmitin konetta hyvin ennen ajua.
Mutta nyt taas on ollut pakkasia, niin kuinka kovilla pakkasilla uskaltaa ajella, ilman jäätymisen pelkoa ? -Ei kehtais muutaman kuukauden takia vaihtaa talvilaatuista dieseliä tankkiin...
Dieselin jäätyminen ?
9
18238
Vastaukset
- Mopo
Ei se diisseli mihinkään jäädy. Parafiini vaan kiteytyy suodattimessa ja estää virtauksen.
Ai niin kesälaatu tulee suotimen läpi -15 asteeseen asti.- Öljykuski
Riippuu mihin aikaan vuodesta se kesälaatu on ostettu. Jos kesä-heinä-elokussa, se kestää todennäköisesti vain -5, muina-aikoina ostettu kestää myyjästä (yhtiöstä) riippuen -5/ -15 , et semmosta.
- pakkanen
Öljykuski kirjoitti:
Riippuu mihin aikaan vuodesta se kesälaatu on ostettu. Jos kesä-heinä-elokussa, se kestää todennäköisesti vain -5, muina-aikoina ostettu kestää myyjästä (yhtiöstä) riippuen -5/ -15 , et semmosta.
Ainakin Tebikan kesälaatuinen on talvella -15 same / -25 suodatettavuus ja sitä mä oon tankannnu 2-laatuhuoltoasemilla melkeen läpi talven täällä etelässä. Muista en tiiä kun ei oo niiden korttia mut mielikuva on että se on vaan -5/-15.
- Rattorimies
pakkanen kirjoitti:
Ainakin Tebikan kesälaatuinen on talvella -15 same / -25 suodatettavuus ja sitä mä oon tankannnu 2-laatuhuoltoasemilla melkeen läpi talven täällä etelässä. Muista en tiiä kun ei oo niiden korttia mut mielikuva on että se on vaan -5/-15.
Kiitosta vain vastauksista. Keskiarvo näyttäs olevan -5 asteesta -15 asteeseen.
- Öljykuski
pakkanen kirjoitti:
Sitä Tebikan -15/-25 kesädieseliä saa varmuudella vain näistä D-automaateista, huoltsikalta kyl kannattas ainakin kysyä mitä niiden mittarista saa. Mut nythän tuolla jo riittää melkein se "juhannus laatu" :)
- Rattorimies
Öljykuski kirjoitti:
Sitä Tebikan -15/-25 kesädieseliä saa varmuudella vain näistä D-automaateista, huoltsikalta kyl kannattas ainakin kysyä mitä niiden mittarista saa. Mut nythän tuolla jo riittää melkein se "juhannus laatu" :)
Joo, kyllähän se kesälaatu ei enää näyttäs hyytyvän.
- MT DIESEL
Rattorimies kirjoitti:
Joo, kyllähän se kesälaatu ei enää näyttäs hyytyvän.
Puhdas polttoainesuodatin takaa varman toiminnan, ei jäätyvää kosteutta mutta kesälaatu -15 c / välilaatu, talvilaatu -34 c ja arktinen - 45 c luvattu varmuus.
- Valmet jäätyi :(
Jos käy niin ikävästi kun itellä kävi että oli kesävesi tankissa ja se sitten ''jääty'' piti sulattaa koko polttoaine järjestelmä, mutta pistimpä isoprophyylä ensin parilitraa kun ei auttanu panin vähän valopetroolia kans parilitraa mikä sulattaa diisselin niin kyllä taas käy iloiseste :)
- ouwehtyi
Niin jäätymisestä ei oikein voi puhua, mutta parafiinien kiteytymisestä kyllä. Samepiste on dieselin alin varastointi lämpötila eli yleensä se ensimmäinen luku esim. -5, -15 tai -29. Mikäli dieselin lämpötila laskee alle tuon samepisteen alkaa tapahtua kiteytymistä eli samenemista ja loppuen lopuksi ihan vahaksi tavara menee. Toinen luku noissa merkinnöissä tarkoittaa suodatettavuutta -15, -25 tai -29, se on luku jossa tuote menee suodattimen läpi, kunhan tuotteen lämpötila on samepisteen paremmalla puolella. Suodatettavuus on paljon kiinni laitteesta missä sitä käytetään, on kuulemma paljon eroja eri automerkkien suhteen.
Jokainen yhtiö suomessa myy pitkälti samojen laatujen dieseliä, jotkut myy talvilaatuna -15/-25:sta toiset kesälaatuna. Ainoa millä on merkitystä on ulkoilman lämpötila, kannattaa ajoissa miettiä mitä tankkiin laittaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1462785Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3632012- 401747
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii351658Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua281370Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em941213- 541173
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul328945Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles110938Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53782