Ehtoollinen, vertauskuvaako?

Totuudessa

Mitä mieltä palstalla ollaan ehtoollisen allegorisesta merkityksestä, ts. etteivät leipä ja viini ole ehtoollisessa Jeesuksen ruumis ja veri, vaan että niillä on ainoastaan vertauskuvallinen merkitys, viitaten niillä siis vain osallisuudesta Jeesuksen ruumiiseen ja vereen?

Niin kuin en mene allegorisoimaan esim. Joonaan joutumista ison kalan nielaisemaksi, vaan otan niin kuin se on kirjoitettu (Joona 2:1), myös leipä ja viini ovat minulle ehtoollisessa Jeesuksen ruumis ja veri, muuntumatta(!), sanan ja uskon kautta.

"Ja heidän syödessään Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi opetuslapsillensa ja sanoi: "Ottakaa ja syökää; tämä on minun ruumiini". Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä kaikki; sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi." Matt. 26: 26-28

Usein ehtoollisella painotetaan sen muisto- ja yhteysateriallista merkitystä, joka ehtoollisessa tietysti on oleellista, mutta jos ehtoollisasetussanoissa tukeudutaan pääosin alla olevaan 1. Kor. 11: 23-30 kohtaan, konkreettinen käsitys Jeesuksen ruumiista ja verestä ehtoollisessa helposti allegorisoituu, vertauskuvallistuu.

"Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni". Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni". Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee. Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen. Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta; sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa. Sentähden onkin teidän joukossanne paljon heikkoja ja sairaita, ja moni on nukkunut pois." 1. Kor. 11: 23-30

-

Toivon palstalaisilta asiassa näkemyksiä siinä valossa, kuinka Pyhä Henki on sanan tältä osin itse kullekin kirkastanut, joko ehtoollisen allegorisoimisen puolesta tai sitä vastaan, ts. pitäytymisestä siinä uskossa, että leipä ja viini ovat ehtoollisessa Jeesuksen ruumis ja veri, muuntumatta.

Aloitukseni ei ole tarkoitus nostattaa palstalla oppinäkemyskiistoja, enkä kysele eri kirkkokuntien linjauksista.

Yhteisen rakentumisen puolesta,

Jeesuksen oma

11

176

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ovat vertauskuvia lihallisen luonteemme kuolemisesta yhdessä Kristuksen kanssa,(Room.6:3; Hepr.9:10)

1. Korinttolaiskirje 11
      23 "Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän,
      24 kiitti, mursi ja sanoi: »Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni«.
      25 Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: »Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni«.
      26 Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee.
      27 Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen.
      28 Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta;
      29 sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa."

Sekä kaste että ehtoollinen ovat vertauskuvia suhtautumisesta lähimmäisiimme. Jos minä nauttisin vaikka joka päivä Herran ehtoollista, mutta suhtautumiseni "pettäjiäni" kohtaan olisi syyttävää ja toisia tuomitsevaa, ei ne ehtoollisen nauttimiset minua mitään auttaisi. Kun Herra Jeesus - p e t e t t i i n,
      h ä n - k i i t t i -.

Kiitänkö minäkin niin kuin Herra Jeesus kiitti, kun häntä petettiin? Ruuat, juomat ja erilaiset kasteet ovat vain "lihan sääntöjä" sekä esikuvia Kristuksen kuolemasta. Todellisuus on arkielämän koetuksissa ja kärsimyksissä;

1. Pietarin kirje 4:
      1 "Koska siis Kristus on kärsinyt lihassa, niin ottakaa tekin aseeksenne sama mieli-sillä joka lihassa kärsii, se lakkaa synnistä — "

Tätä taustaa vasten näemme itsemme heikoksi lihassa kärsijäksi, mutta se auttaa näkemään ja ymmärtämään myös sen, ettemme vaadi lähimmäisiltämmekään täydellisyyttä, koska olemme itse vajavaisia.

´

• ainoastaan

vertauskuvia siitä että haluamme yhteyteen Jeesuksen kanssa. Roisi ilmaushan se toki on, syödä toisen ruumista ja juoda päälle vielä verta, ei Raamattu oikeasti kannibalismiin kehoita :-)

• Sana ehtoollinen on "jäähyväistervehdys " katoavaiselle maailmalle, ja väärintelijät nauttivat myös omaa ehtoollistaan - k ä ä n t e i s e n ä - eli tahtovat erota puhtaasta Jumalan elämästä, Kristuksesta, sillä ...

Sananlaskut 4
        16 "Pahat eivät saa unta, elleivät ole tehneet pahaa, he valvovat yönsä, elleivät ole ketään kaataneet.
        17 - V ä ä r y y s - o n - h e i d ä n - l e i p ä n s ä, - v ä k i v a l t a - h e i d ä n - v i i n i n s ä."

´

• ekivaari kirjoitti:

Sana ehtoollinen on "jäähyväistervehdys " katoavaiselle maailmalle, ja väärintelijät nauttivat myös omaa ehtoollistaan - k ä ä n t e i s e n ä - eli tahtovat erota puhtaasta Jumalan elämästä, Kristuksesta, sillä ...

Sananlaskut 4
        16 "Pahat eivät saa unta, elleivät ole tehneet pahaa, he valvovat yönsä, elleivät ole ketään kaataneet.
        17 - V ä ä r y y s - o n - h e i d ä n - l e i p ä n s ä, - v ä k i v a l t a - h e i d ä n - v i i n i n s ä."

´

eli oikeamieliseksi tehdyt syövät leipänään Jumalan tahtoa ja juovat viininään Jumalan rakkautta;

Johannes 4:
        34 "Jeesus sanoi heille: »Minun ruokani on se, että minä teen lähettäjäni tahdon ja täytän hänen tekonsa.«"

´

• Miten on mahdollista, että Kristus antaa meille ruumiinsa ja verensä syödä ja juoda?
      Me emme voi tätä käsittää omalla järjellämme. Se on salaisuus.

Kristittyinä saamme sen yksinkertaisesti uskoa "niinkuin on kirjoitettu", epäilemättä Jeesuksen omia sanoja:
      "Tämä ON MINUN RUUMIINI...Tämä ON MINUN VERENI" (Mark.14:22,24).

Voidaanko sanoa, että leipä ja viini MERKITSEVÄT Kristuksen ruumista ja verta?
      Ei voida!
      Kristus ei ole ehtoollisessa antanut meille ruumistaan ja vertansa niinkuin poissa olevaisten paljaina merkkeinä, vaan itse olennon: TOTISEN RUUMIINSA JA VERENSÄ.

MUUTTUVATKO leipä ja viini Kristuksen ruumiiksi ja vereksi (kuten katoliset opettavat)?
      Eivät muutu.
      Ehtoollisessa saadaan leivässä ja viinissä TOTINEN KRISTUKSEN RUUMIS JA VERI.

• merkitystä ehtoollisen nauttija ei ymmärrä, on hän verrattavissa sellaiseen rakentajaan, joka ei ymmärrä rakennuspiirustusten merkkien merkitystä eikä mittakaavoja!

´

• Varsinkin,
        ekivaari kirjoitti:

merkitystä ehtoollisen nauttija ei ymmärrä, on hän verrattavissa sellaiseen rakentajaan, joka ei ymmärrä rakennuspiirustusten merkkien merkitystä eikä mittakaavoja!

´

kun vertauksessasi oli rakentajasta puhetta :) Toinen vertauskuva on Jeesuksen veressä pesty, miten veri voi pestä? Pikemminkin se värjää, vai oisko valkosoluja niin paljon että tapahtuisi valkaisua?

• sitten ei

maistu totisen ruumiin lihalta eikä viinikään vereltä, se onkin jo toinen järjellä käsittämätön asia ja salaisuus!

• >>"Miten on mahdollista, että Kristus antaa meille ruumiinsa ja verensä syödä ja juoda?
        Me emme voi tätä käsittää omalla järjellämme. Se on salaisuus."

• todistelua
        ekivaari kirjoitti:

>>"Miten on mahdollista, että Kristus antaa meille ruumiinsa ja verensä syödä ja juoda?
        Me emme voi tätä käsittää omalla järjellämme. Se on salaisuus."

monelta kantilta.Oikeasti, uskovatko helluntalaiset että ehtoollisella todellakin fyysisesti syödään ruumista ja hörpätään verta päälle?

• benedi
        todistelua kirjoitti:

monelta kantilta.Oikeasti, uskovatko helluntalaiset että ehtoollisella todellakin fyysisesti syödään ruumista ja hörpätään verta päälle?

ihmislihan ja veren syönti on syntiä!

Siispä muistelkaa ihmisen uhraamista ja vrenvuodatusta, juomalla viiniä
        ja syömällä happamatonta leipää!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2275
    2. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      27
      2023
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1539
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1397
    5. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1241
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      96
      1091
    7. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1017
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      923
    9. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      810
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      765
    Aihe