Onko täällä muita jotka ovat

Eläceläinen

joutuneet työkyvyttömyyseläkkeelle.Itselläni se on n.1520 €.Ikää on 53v.Olisin kysynyt paljonko muut saatte työkyvyttömyyseläkettä,minusta tämä on aika pieni tulo....vai.

29

1061

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • epistäkö???

niin aika hyvin saat. En saanut töissä ollessanikaan käteen noin paljon

• 'ö..ö'

Olet aika suuri palkkaisella alalla ollut, koska eläke kertymäsi on jäänyt reilusti ale 50% alan palkasta, koska ikä on tuo 53v.
      Eläkkeistä turvaa eri elämäntilanteissa
      Lakisääteinen työeläkevakuutus antaa turvaa vanhuuden, työkyvyttömyyden, perheen huoltajan kuoleman ja vuonna 1949 ja sitä ennen syntyneen henkilön työttömyyden varalta.

Työeläke on ansioperusteinen. Eläke karttuu 18 vuoden täyttämisestä alkaen. Kaikki ansiotyö voi kartuttaa työeläkettä.

Työeläke karttuu jokaisen vuoden työansioista ikään sidotun karttumisprosentin verran. Ikävälillä 18 - 52 eläke karttuu 1,5 prosenttia työansioista. 53 vuotta täyttäneillä karttumisprosentti on 1,9 ja 63 vuotta täyttäneillä 4,5. Suomessa ansiotyötä tehneelle henkilölle voidaan maksaa myös kansaneläkettä, jos työeläkkeen määrä jää pieneksi.

Työeläkkeissä on indeksisuoja. Vuosittaiset indeksitarkistukset tehdään tammikuussa.

Tietoja työeläke-etuuksista löydät Eläketurvakeskuksen eläke-esitteestä ja Työeläke.fi-palvelusta.

Työeläke karttuu työnteosta
      Eläkkeen määrään vaikuttavat ensisijaisesti työansiot, karttumisprosentti ja työntekijän ikä. Eläkettä kertyy ikään sidotun karttumisprosentin mukaisesti kaikista ansioista. Koko työuran aikana kertyneet eläkkeet muodostavat kokonaiseläkkeen, jolla ei ole ylärajaa.

Vanhuuseläke alkaa 63–68-vuotiaana. Eläkkeen voi aloittaa varhennettuna 62-vuotiaana tai sen alkamista voi lykätä 68 vuoden iän jälkeen.

Työntekijä voi saada sairauden perusteella työkyvyttömyyseläkkeen tai kuntoutusetuuden alle 63-vuotiaana. Osa-aikatyöhön siirtyvä voi saada osa-aikaeläkkeen aikaisintaan 58-vuotiaana.

Työtön saa työttömyyspäivärahaa vanhuuseläkkeen alkamiseen saakka. Ennen vuotta 1950 syntyneet työttömät voivat kuitenkin saada tietyin ehdoin työttömyyseläkettä.

Perheenhuoltajan kuoltua leski ja lapsi voivat saada perhe-eläkettä.

Tästä osasta saat yksityiskohtaista tietoa eläkkeiden määräytymisestä ja niiden laskemisesta. Kokonaiseläkkeen määrään vaikuttavat myös mahdollinen kansaneläke ja eläkkeiden verotus. Näistäkin asioista löydät lisätietoa tästä osasta.

Kuukausi tulosi ovat olleet siinä 4-5000€/kk?

• övö
      • Elvis-50

ettei täällä voida puhua rehellisesti koska 1520 € (ilmeisesti brutto) työkyvyttömyyseläkettä ei todellakaan ole mikään iso eläke.Keskimäärin 45-55 vuotiaana työkyvyttömyyseläkkeelle joutuneet saavat eläkettä 1630 € brutto,eli eihän tämä ole edes keskivertoa.Itse saan (ikä 60) 2100 € brutto enkä todellakaan voi "elvistellä" suurella eläkkeellä.

• 18+5
        Elvis-50 kirjoitti:

ettei täällä voida puhua rehellisesti koska 1520 € (ilmeisesti brutto) työkyvyttömyyseläkettä ei todellakaan ole mikään iso eläke.Keskimäärin 45-55 vuotiaana työkyvyttömyyseläkkeelle joutuneet saavat eläkettä 1630 € brutto,eli eihän tämä ole edes keskivertoa.Itse saan (ikä 60) 2100 € brutto enkä todellakaan voi "elvistellä" suurella eläkkeellä.

http://www.stat.fi/tup/suoluk/suoluk_sosiaaliturva.html#elakkeensaajat

Eläkkeensaajien keskimääräinen kokonaiseläke vuonna 2008 oli 1 181 €/kk,
        miehillä 1 351 € ja naisilla 1 050 €.

Niin käsittämätöntä ettet sitä tiedä. Suurituloiset aina oletetaan sivistyneiksi. ;(

• Elvis-50
        18+5 kirjoitti:

http://www.stat.fi/tup/suoluk/suoluk_sosiaaliturva.html#elakkeensaajat

Eläkkeensaajien keskimääräinen kokonaiseläke vuonna 2008 oli 1 181 €/kk,
        miehillä 1 351 € ja naisilla 1 050 €.

Niin käsittämätöntä ettet sitä tiedä. Suurituloiset aina oletetaan sivistyneiksi. ;(

kaikista eläkkeistä,minä puhuin työkyvyttömyyseläkkeistä pelkästään.1520 € on PIENI eläke.

• Arbeitmacht frei
        Elvis-50 kirjoitti:

kaikista eläkkeistä,minä puhuin työkyvyttömyyseläkkeistä pelkästään.1520 € on PIENI eläke.

Tienaan töissä hieman enemmän. Ja sinä laiskottelemalla saman.

• :D ;)
        Elvis-50 kirjoitti:

itse jäin 51 v. ja saan työeläkettä 922,56 €/kk käteen työvuosia tein 14v. - 51v. ihan joka aika. Alkuaikoina kuusipäiväistä viikoa 48 tuntia viikolle sekä kolmivuorotyötä. Tuli revittyä tämä riisitautinen ruumis ja isän väkivaltaisella kohtelulla kasvavan mieli.
        Kaikki eivät ole hyväosaisia ja se ei ole itsehalinnassa.

• oloo
        Elvis-50 kirjoitti:

eläkekertymä määrää montako prosenttia on tienaamastasi palkasta ja eläkkeelle jäänti hetkellä se lasketaan sen hetkisetä palkasta.
        Sitten tulee koroyuksia kuten tänä vuonna 0,27 % työeläkkeeseen. Jos on sovitetulla ei KELAan tule korotusta.
        En ihan usko juttuasi, aikasi kuluksi yrität saada palstasotaa, köyhät vastaan eläkeläiset.

oloo = on keskisormi pystyssä ole hyvä.

• Elvis-50
        oloo kirjoitti:

eläkekertymä määrää montako prosenttia on tienaamastasi palkasta ja eläkkeelle jäänti hetkellä se lasketaan sen hetkisetä palkasta.
        Sitten tulee koroyuksia kuten tänä vuonna 0,27 % työeläkkeeseen. Jos on sovitetulla ei KELAan tule korotusta.
        En ihan usko juttuasi, aikasi kuluksi yrität saada palstasotaa, köyhät vastaan eläkeläiset.

oloo = on keskisormi pystyssä ole hyvä.

mitä et usko ???

• olin lapsityövoimaa
        Elvis-50 kirjoitti:

Olen alkanut työskentelemään verokirjalla vuonna 1960 . Siis 14 vuotiaana. Siitä asti olen kouluuttautunut ja ollut töissä koko ajan, kunnes jouduin työkyvyttömyys eläkkeelle, oltuani työssä yli 40vuotta. Eläke bruttona 1100 Euroa.(muutama sentti alle)
        Sillä elän ja mielestäni se on liian pieni.

• tasan ei käy ...

Itse saan työeläkettä brutto 490 e ja siihen kansaneläkettä 290 e ja asumislisää 88 e. Olen tyytyväinen omaan eläkkeeseeni. Työvuosia tuli kerättyä noin 30, mutta kun se palkka oli niin heikko ja kaikkia työsuhteita ei edes otettu eläkkeeseen.

• 9+2

• rehellisyytä penään

• tällaista
        9+2 kirjoitti:

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/090608133924HN?OpenDocument

Työeläke 500€ Kansaneläke 359,88 € Kokonaiseläke 859,88 € Vero 53,3 € Nettoeläke 806,35 €

On se oikein. Sinä katsoit yksinäisen henkilön eläketaulukosta. Säikähdin jo, että onko minulla väärin laskettu eläke. :D Olen naimisissa ja mieheni saa kansaneläkettä tuon kokonaismäärän eli onko se nyt reilut 500 e (siitähän ei oteta veroa) ja lisäksi hän saa työeläkettä 46 e/kk. Niin ja asumistukea saman kuin minäkin.
        Mutta laskin vain oman eläkkeeni koska vastaan itse omista menoista ja tuloista.
        Asumistukea ei todella tipu tuon enempää, vaikka vuokra on nyt 392 e ja lämmityspuut ja sähkö pitää tietty maksaa itse.

• oloo

ottaisit ensin asioista selvää, että edes tietäisit mistä puhut.

• 'ö..ö'

Kansanedustajat ja perusturva

Lähetimme kaikille kansanedustajille seuraavan kysymyksen:

Mikä Teidän mielestänne olisi riittävä perustoimeentuloturvan vähimmäismäärä kuukaudessa?
      Perustuslain 19§:n 2 momentin mukaan lailla taataan jokaiselle oikeus perustoimeentulon turvaan työttömyyden, sairauden, työkyvyttömyyden ja vanhuuden aikana sekä lapsen syntymän ja huoltajan menetyksen perusteella.
      Tällä hetkellä esimerkiksi työttömän peruspäiväraha / työmarkkinatuki on 551,05 euroa kuukaudessa. Toimeentulotuen perusosa on yksin asuvalla ja yksinhuoltajalla 417,45 euroa kuukaudessa. Lasten kotihoidon tuki yhden lapsen yksinhuoltajalle, jolla ei ole muita tuloja on 482,47 euroa kuukaudessa. Yksinäisen henkilön täysi kansaneläke on 584,13 euroa kuukaudessa. SATA-komitean työskentelyyn kuuluu myös perusturvan tarkastelu.
      sanovat edustajamme.
      http://ohjelmat.yle.fi/mot/arkisto/2_2_2009_mot_koyhat_jonoon_toim_kati_juurus/kansanedustajat_perusturva
      Alla tiivistelmät kaikista vastauksista:

KESKUSTA

Markku Pakkanen: n. 700 E/kk
      Lauri Oinonen: 1000 E/kk
      Risto Autio: 700 E/kk
      Paula Sihto: huomattavasti enemmän kuin nyt
      Mikko Alatalo: 600 E/kk
      Markku Pakkanen: 700 E/kk

• Kulmasohva

jäin työkyvyttömyyseläkkeelle lokakuussa 2009 kun sairastuin astmaan.Ikäni on 37v.olen ollut alalla 6 vuotta.Työkyvyttömyyseläkkeeni on n.2700 €.

ps.'ö..ö':n kommentti tulosi ovat olleet 4-5000 on aivan skeidaa koska itselläni tulot olivat bonuksineen n.5500 €.

• pienet tulot

mutta iän vuoksi en kelpaa työhön. Siis nyt työtön ja toivon pääseväni eläkkeelle noin 62 vuotiaana (4 vuotta vielä). Silloin saan jotain 800 eur eläkettä työ- ja Kela eläkettä yhteensä. Olen tehnyt paljon työvuosia stipendeillä, olen hoitanut omaisia ja sitten myös ollut työttömänä. Mutta tuo 800 euroa tuntuu mielettömän hienolta kun nyt tulot vain noin 500 euroa ja koko ajan pitää vain kituuttaa. Lisäksi saisi eläkeläisetuja junissa ja busseissaestä ja uimahalleissa ja pääsee pois työkkärin kiristykstä. Mielestäni sinun eläkkeesi on tosi hyvä.

• Eläceläinen

ja vamasti sinä ansaitsisit enemmän

• 864E/kk

Jouduin saman ikäisenä työkyvyttömyyseläkkeelle v 2001.

Tällä hetkellä eläkkeeni on 864E/kk jossa on jo mukana kansaneläkeosuus.

Mitättömät indeksikorotukset eivät ole turvanneet eläkkeen ostovoiman kehitystä.

Eläkkeesi on ruhtinaallinen!
      Ole onnellinen!

• Ei järkeä

vai että ruhtinaalliset eläkkeet meillä, pah..
        Kaikkea muuta, jouduin täysin odottamattoman ja epärealistisen (siis omaan elämääni) iskeneen tragedian vuoksi sairaseläkkeelle 37-vuotiaana, tietty ensin vuoden sairaslomalla, sen jälkeen eläkkeelle. Tällä hetkellä saan kela 220 e, työeläke 580e ja mitään mahdollisuutta ei ole terveydentilan takia parantaa eläkettäni ikinä...
        Sairaus vie vielä n 150e kk fyssaan, lääkkeisiin ym ylimääräissin menoihin, joista kela ruhtinaallisesti maksaa takaisin minulle 50 e kk, vauu, kyllä nyt kannattaa kaikkien kateellistenkin tulla tänne inisemään hurjista eläkkeistä joista kannattaa oikeasti olla helv... kateellinen. Ja lopuksi vieä tiedoksi kaikille, elämän pohjan vieminen ja oikeutuksen elämään voi ihan oikeasti kohdata ketä vaan, olen aina ollut normaalipainoinen, terve kaikinpuolin, en käyttänyt mitään päihteitä väärin (ennen oli lähinnä absolutistiä) mutta kohtalo valitsi minut, minkä takia, en tiedä....

• 864E/kk
        Ei järkeä kirjoitti:

vai että ruhtinaalliset eläkkeet meillä, pah..
        Kaikkea muuta, jouduin täysin odottamattoman ja epärealistisen (siis omaan elämääni) iskeneen tragedian vuoksi sairaseläkkeelle 37-vuotiaana, tietty ensin vuoden sairaslomalla, sen jälkeen eläkkeelle. Tällä hetkellä saan kela 220 e, työeläke 580e ja mitään mahdollisuutta ei ole terveydentilan takia parantaa eläkettäni ikinä...
        Sairaus vie vielä n 150e kk fyssaan, lääkkeisiin ym ylimääräissin menoihin, joista kela ruhtinaallisesti maksaa takaisin minulle 50 e kk, vauu, kyllä nyt kannattaa kaikkien kateellistenkin tulla tänne inisemään hurjista eläkkeistä joista kannattaa oikeasti olla helv... kateellinen. Ja lopuksi vieä tiedoksi kaikille, elämän pohjan vieminen ja oikeutuksen elämään voi ihan oikeasti kohdata ketä vaan, olen aina ollut normaalipainoinen, terve kaikinpuolin, en käyttänyt mitään päihteitä väärin (ennen oli lähinnä absolutistiä) mutta kohtalo valitsi minut, minkä takia, en tiedä....

Havaitsitko?

Minusta tuo aloittajan 1500E/kk eläke on todella suuri.
        Ainakin omasta 864E:n näkökulmasta katsottuna.

Onneksi sairauteni luonteen vuoksi lääkkeeni ovat, yhtä lukuun ottamatta, kokonaan korvattavia.
        Edes katto ei tule vastaan.

• näin on marjat

eläkettä yhteensä n. 1700 , josta joka kuukausi menee velkaan 250, ja säästöön n.500,
      silti emme tunne olevamme huono-osaisia.
      Elämä on ihan mukavaa pienessä mökissä, heitellään lunta seinien viereen ettei palella.

• Eläkeläinen :)

Hyvä eläke sinulla on, minä olen myös työkyvyttömyyseläkkeellä ja saan vain työeläkettä ja kansaneläkettä yhteensä noin 900€/kk

• viiruinen

minäkin saan nyt korotusten jälkeen.1249,73€/kk käteen siitä asuminen ym.lääkeetkin.ei hurraaamista mutta nälkä ei ole.tsemppiä kaikille.niin jäin 30v sairauseläkkeelle.olin 10v.töissä.

• akka kymestä

jos mä saisin ton toista tonnia/kk, olisin jo hiljaa ja tyytyväinen...
      eli mun on jo vuosia ollu seur luokkaa; asumistuki : 260.-/kk kelan eläke: 570.-/kk keliakiakorvaus 21.-/kk ja varsinainen työeläke ilmariselta 84.-/kk.
      näistä rahoista maksan itse KAIKEN.. sossu tulee vastaan vain lääkekuluissa ;ei missään muussa eli itse hoidan vuokrat sähköt poliklinikkamaksut hammaslääkärit ym.ym..
      lehtitilauksia ym en edes mainitse koska niitä sossu ei huomioi mitenkään.
      hauskin yhtälö tähän vielä että mul on allergioita ym ns rajotteita ja ylimääräisiä kustannuksia tuon keliakian lisäksikin paljon paljon muita, mutta niitäkään ei kela/ sossu halua huomioida mitenkään...
      Eläkkeellä oltu koht 5v ja vieläkään noi nistit ei oo saanu tapettua mua../ vaik yritys on ollu hyvä.. VIELÄ KIDUTAAN HENGISSÄ prkl...

• köyhä ei kipee

köyhä on semmonen jolla bruttotulot kuukaudessa on alle 1200 euroa.

• työt tehty

täydelle työkyvyttömyyseläkkeelle pian. Ilmoitettiin, että saan vähän yli 2000 euroa, siis brutto. Siitä verot pois, pidätysprosentti 20,5. Ikää on 59 vuotta. Olen tyytyväinen osaani, vaikka en ole missään kovin hyvässä kunnossa. En olisi kai muuten päässytkään työkyvyttöm.eläkkeelle tässä iässä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3240
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1640
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1482
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1399
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1344
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      159
      1265
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1198
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1029
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      51
      838
    Aihe