Viininjuonnin opettelua?

pietuskainen

Vuoden 2010 tavoitteeni on oppia juomaan punaviiniä, edes sen verran että voisin sivistyneesti ravintolassa siemailla lasillisen yökkäämättä. Tähän asti juomani punaviinit ovat olleet mielestäni kamalia - vaikka tottuneempien mukaan kuulemma hyviä. Mikä olisi hyvä viini "opetteluun"? Luultavasti pitäisin enemmän miedomman makuisesta. Vinkkejä ja kokemuksia? :)

18

3715

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hapa 3 litraa

      Eikun hanapakkaus huuleen ja menoksi.

    • jeesus

      itse reenasin punkun juontia reilu pari vuotta taakse päin. punaviini jopa ajatuksena sai pahoin voimaan ennen tätä. kerran sitten ostin alkosta pullon gato negro punaviiniä mallia merlot eli se sininen mallia (on myös punainen joka on souvignon tms josta en pitänyt niin paljon kuin merlotista) gato necro merlot on halpa ja hyvä viini. parempaa en ole vielä löytänyt. tosin en ole hirveesti noita maistellutkaan. tässä omat kokemukset punkuista. valkkari ei uppoa vieläkään mutta punkku on tosi jees :)

    • hyviä

      Itsekään en vielä muutama vuosi sitten tykännyt punaviinistä, mutta uuden vaimokkeen myötä opin pitämään.

      Suunnilleen kaikki yhdysvaltalaiset viinit mitä Alkosta löytyy on käyty läpi, ja huonoja ei ole tullut vastaan. Niitä on monta hyvää myös ihan siellä alemmassa hintaluokassa (7:n euron molemmin puolin).

      Viinin EI tarvitse olla kallis voidakseen maistua hyvältä. Nuo jenkit on kyllä miedon ja pehmeän makuisia, toisin kuin esim. ranskalaisissa on usein aika happaman ja kitkerän makuisia joukossa, kalliimmissakin pulloissa.

      Pure (juo) siis jenkki :D

    • ...

      Teet niin kuin minä ja koitat vaikka väkisin juoda 1 lasin päivässä. :) Kyllä se ajan kanssa alkaa sitten maistumaan hyvältä.
      Punaviinin juonnin aloittaminen kummiskin ihan järkevää, kun se hidastaa ikääntymistä ja on terveellistä sydämmelle(Siis, jos juo 1-2 lasia päiväs. Kolmannesta lasista alkaa tulemaan haittavaikutuksia.)
      Esim. välimeren maissa keskim. elinikä on euroopan korkein.

      • sepe988

        turhaa koko punkun juonti! Miksia juoda jotain sellaista, mistä ei pidä? Itse juon vain valkkaria, punkusta saan hirveän päänsäryn. Kyllä keho tietää, mikä sopii!


      • vin rouge
        sepe988 kirjoitti:

        turhaa koko punkun juonti! Miksia juoda jotain sellaista, mistä ei pidä? Itse juon vain valkkaria, punkusta saan hirveän päänsäryn. Kyllä keho tietää, mikä sopii!

        Punaviini on RUOKAjuoma. Ei ole mitään järkeä yrittääkään opetella kittaamaan sitä paljaltaan. Mene asiantuntevalle juustokauppiaalle ja pikkumaistiaspaloja erilaisia juustoja. Niiden kanssa ei tarvitse olla mitään kovin kallista viiniä, sillä niiden maku kuitenkin peittää hienoimmat vivahteet.
        Seuraavaksi ostat kunnon sisäfileepihvit ja sen kanssa vahvaa espanjalaista, etelä-amerikkalaista tms punkkua. Niin kyllä se siitä.


    • kanaa ja punkkua

      Kun otat punkkua, niin ota sitä ruuan kanssa. Itte esim rakastan grillibroileria punkun kanssa! Ah. Mutta varmasti kaikki pihvitkin käy punkun kaa..ite en tosin niitä lihoja harrasta, Mutta punkku pelkästään saattaa maistua äkikseltään liian pistävältä.. elikkäs tanniiniselta-..? Mut ruuan kans on helppo totutella. Ja eikai sitä muuten tartekka ottaa ku aterialla:) Muilloin juo valkkaria tai muita mitä VOI juoda.. that what I think:)

    • viinimaestro

      Hei, itsekään en ole aiemmin ollut viinien ystävä, aina välillä maistanut, mutta ei tuntunut omalta jutulta..kunnes eräillä siskon kesteillä tarjottiinkin vähän erilaista viiniä, mikä olikin yllätten ihan juotavaa :) ja tästä viinistä alkoikin sitten minun viini tarinani ;) tänäkin päivänä tämä samainen viini on minun suosikkiviinini ja nyt menee jo paljon muitakin ja jotain tietoakin "muka" löytyy :) ja peräti pieni viinikylmiökin 6 pullolle...hih, niin se vie sit mukanaan :) no asiaan, viini josta suosittelen aloittaa on Espanjalainen; Senorio de los Llanos Gran Reserva ja sitä löytyy Alkosta jotain 9 euron pintaan...
      ruoan kanssa tuotakin maistelin silloin ensi kerran...jotain pihviä muistaakseni, nautaa. Voi kuitenkin maistella myös ilman ruokaakin. Älä lannistu vaikka eka kerralla et mitään mullistavaa kokemusta saisikaan, mutta jos tuntuu ettei ihan pahaa ole niin siitä se lähtee pikku hiljaa :) uskalla kokeilla! :) eka kerroilla itsekin maistelin liian tanniinisia/voimakkaita viinejä jotka todellakin on tarkoitettu sellaisille jotka osaavat jo punkkua juoda ja voivat nautiskellakin vähän voimakkaammasta mausta.
      Alkossa kannattaa katsoa niiden suosituksia mikä viini sopii millekin ruoalle, jos ruoan kanssa meinaat ottaa...sillä sen olen kokenut, että ruoka todellakin muuttaa viinin makua, ensin hyvä viini maistuukin yhtäkkiä ihan hirveälle.. edellisessä viestissä joku suositteli kanaa ja punkkua, itse joisin mieluummin valkkaria kanan kanssa, vaalea liha ja vaalea juoma, tumma liha ja tumma juoma...toki löytyy hyviäkin punkkuja jotka sopivat kanalle, makukysymyksiä :) Iloisia kokeilu hetkiä!

    • TOSI IHANA

      Testaappas CAFE-nimistä punaviiiä, jos nimittäin pidät muutenki kahvista.Se ei ole paras mahollinen ruokaviiniksi, mutta seurusteluviini ja tosi ihanaa!!!

    • mk

      Kun laitat punaviinin jääkaappiin ja nautit sen kylmänä niin maistuu paremmalta ja punkun tarjoilulämpötila on noin 12-17 astetta niin maistuu paremmalta. Itse en voi juoda mitään juomia jos ne eivät ole kylmiä ja valkkarista pitää ottaa makea tai puolimakea vaihtoehto ja juoda kylmänä niin on hyvää.

    • pietuskainen

      Kiitoksia vinkeistä! Taidanpa tehdä ehdotuksistanne listan ja kokeilla niitä yksi kerrallaan. Pitää vaan järkätä jotain tilaisuuksia ja kutsua kaveritkin syömään, itse en nimittäin saa ikinä kokonaista pulloa tuhottua :D
      Sepelle, ajattelin että kuten on hyvä osata syödä mahdollisimman monia ruokia, samalla tavalla olis varmaan hyvä osata myös juoda juuri esim. punaviiniä, kun sitä kuitenkin usein ainakin liharuokien kanssa tarjotaan. Katson sen kuuluvan jotenkin yleissivistykseen. Ei ole tarkoituksena vetää väkisin kännejä punkulla, sen voi kyllä tehdä jollain muullakin juomalla. Mutta olis ihan jees jos en aina olis se joka tilaa kokista silloin harvoin, kun käy jossain ravintolassa hyvällä päivällisellä tms :D (Kun eipä valkkarikaan mitenkään kovin hyvältä maistu, alas tosin menee jotenkin). Eiköhän tämä tästä etene, pikkuhiljaa!

    • YETSKA

      ehtoollisella. Siellä määrät on sopivan pieniä :)

    • Reijo1962

      Yhdysvaltalaiset viinit on tosiaan yllättävänkin laadukkaita jopa halvemmassa hintaluokassa. n. 7€ saa hyvää Yhdysvaltalaista punaviiniä joka hakkaa monet monet muut kalliimatkin.

    • 4+15

      Valitse ehdottamasti puolitäyteläinen punkku. Merlot rypäleestä valmistetut punkut on usein pehmeitä ja helppoja aloittaa. Suosittelen kokeilemaan Chileläisiä ja Argentiinalaisia viinejä ja jättämään Ranskalaiset ehkä myöhemmäksi, jos kiinnostus herää.
      Itse opin aikanaan juomaan punaviiniä lomalla Kreikassa, kun illallisella oli tarjolla vain vettä tai punkkua karahvissa. Ei selvinnyt oliko se punkku vedellä jatkettu vai Kreikkalainen, mutta melkoisen laimea se oli väriltäänkin. Tosin kreikkalaiset itsekin nauravat omille punaviineilleen, ovat niin malttamattomia viinin tekijöitä, että punkut jäävät hyvin laimeiksi.
      Join kuitenkin silloin useamman lasillisen ruoan kanssa, ja jälkeenpäin mieheni tarjosi mietoja punkkuja. Nykyään maistelen ja juon punaviinejä oikein mielellään, mutta valkoviinejä vain harvoin, enkä ilman ruokaa.

    • Anonyymi

      Viini on kyllä karmeeta juotavaa, maku kamala ja siitä ei tule humalaan mutta krapula kyllä tulee ja yöunet menee. Unohdan viininjuonti kokeilun ja jatkan viskin juomista.

    • Anonyymi

      Oletkohan oppinut jo itse syömään?

    • Anonyymi

      Kyllä niitä kaikkia pystyy nielemään kun lorauttaa kolaa sekaan

    • Anonyymi

      Tinto espanjasta on ihana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      482
      3485
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      462
      3411
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      140
      2986
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2282
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2150
    6. 211
      1562
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1387
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      98
      1271
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      91
      1270
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1090
    Aihe