En tiedä minkä otsikon alle olisin kirjoittanut mutta laitetaan vaikka tänne. Itselleni läheisen ihmisen huoleton ja vastuuton elämäntyyli alkaa painaa itseänikin. Ihminen on erittäin rakas, mutta elämäntyyli on aina ollut vastuuton, muita loukkaava(peruu aina kaikki, ei maksa velkoja, myöhästyy)eikä omaa minkäännäköistä taloushallintaa. No, toista loukkaava ominaisuus ilman minkäännäköistä omaatuntoa on luku itsessään, mutta haluaisin jotenkin auttaa toista aukaisemaan silmiä omasta rahan käytöstä. Voi olla että ettei asiaan ole ratkaisua, mutta kokeillaan..
Itse olen aika säästäväinen ja pyrin tekemään järkeviä hankintoja ilman luottoa. Usein tämä läheinen ihminen on huvittunut ja jokseenkin pöyristynyt tavoistani tai jos en pistä jotain roskiin, esim. hyvää rasiaa, jota voi käyttää pakasterasiana näin esimerkiksi. En itse oikein tiedä mitä sanoa tai lohduttaa, kun menen hänen luo ja valittaminen ja kiroaminen paksusta laskupinosta ja pienestä palkasta alkaa. Kun päästään keittiöön, seison ja haukon henkeä kun valittamisen lomassa hän tyhjentää jääkaappia roskikseen hyvästä ruuasta, koska ei halua pakastaa ruokia eikä syödä samaa useamman päivän ajan. Siti hän tekee ruoan isoon vuokaan. Jääkaapista n. puolet päätyy aina roskikseen. Myös leikki-ikäiselle lapselle pitää saada ostettua juuri sitä yhtä erikoisempaa ja (helvetin)kallista juustolaatua, koska 'hän nyt vaan pitää siitä'. Kun nähdään kaupungilla ja hän kertoo että yksi luottokortti on piikissä ja aikoo hakea uuden, niin silti menee vaatekauppaa, koska 'tarvitsee välttämättä' yhden vaatteen. No, yksi vaate muuttuu yhtäkkiä kolmeksi, koska yksi on oikean värinen, yksi on juuri oikean kokoinen ja yksi vain 'piti saada'. Olen niin pöyristynyt tuhlailevasta elämäntyylistä etten useimmiten saa sanaa suusta. Jos yritän vihjaista järkevämmästä rahankäytöstä, hän loukkaantuu paljon eikä puhu hetkeen. Olen niin väsynyt olemaan tekemisissä hänen kanssaan, koska ainut syy hänen onnettomuuteensa on hänen oma älytön typeryytensä. Ts. sabotoi omaa elämäänsä tietentahtoen ja silti tekeytyy uhriksi. Karkoittaa samalla muut ympäriltänsä aika tehokkaasti, koska ei ole kauhean mukavaa seuraa.
Läheisen (kuralla oleva) elämänhallinta ja talous
52
5454
Vastaukset
- Energiavaras
Energiavaras sopii hyvin kuvaamaan tuttavaasi. Aikuista ihmistä ei pysty ulkopuolinen muuttamaan. Voit muuttaa vain omaa käytöstäsi, eli joko lopetat yhteydenpidon tai lakkaat kuuntelemasta valitusta. Kirjoita vaikka tyypille kirje, jossa kerrot että koska hän ei anna sinun auttaa tai neuvoa asioissaan, olisi reilua, ettei hän myöskään kaada niitä sinun niskaasi. Et ole mikään likasanko, jonka pitäisi hiljaa ottaa vastaan kaikki mitä hän suustaan suoltaa. Toisen negatiivisuus tarttuu, ja jos hän haluaa kuuntelijaa, pitää hänen myös hyväksyä että keskustelu on vuoropuhelua jossa sinullakin on oikeus sanoa mielipiteesi ja neuvosi.
- Vaikea tapaus
Yhdyn tuohon edelliseen..jokaisen on otettava vastuu itsestään ja jokainen itse voi vaikuttaa omaan elämäänsä!On ilmeisesti jo lapsuudessa ja nuoruudessaan saanut kauhalla kun lusikka ei ole riittänyt!
"siperia opettaisi jos siitä haluaisi jotain oppia" - .
Vaikea tapaus kirjoitti:
Yhdyn tuohon edelliseen..jokaisen on otettava vastuu itsestään ja jokainen itse voi vaikuttaa omaan elämäänsä!On ilmeisesti jo lapsuudessa ja nuoruudessaan saanut kauhalla kun lusikka ei ole riittänyt!
"siperia opettaisi jos siitä haluaisi jotain oppia" - saippuaoopperan viha
Ei mitään kirjeitä tarvita, jotta tästä ei tule kauniita ja rohkeita, parempi vaan että puhuu asiat suoraan
- Huolestunut ystävä
sinä kerrot kuin kertoisit minunkin naispuolisesta ystävästä hänen elämästään elämän tavoistaan :(
Its eoln jo koettanut moneen kertaan jutella asiallisesti, seurauksella ettei hän enää pariin päivään ole kanssani puheväleissä, kuulemma niin väsynyt ja kiireinen , paljon hommia.
No olkoon , nyt olen tehnyt päätökseni , en vippaa rahaa, en auta mitenkään materiaalisesti enää ...
aikuisen ja vieläpä perheellisen ihmisen tulee nyt ottaa järki käteen.
elää sen mukaan mihin tarpeelliseen ja pakolliseen palkka riittää , eikä humputettava rahoja jonii joutaviin kivoihin ja kauniisiin.
Toivon että hänen muutkin ystävät ja läheiset tekisivät myös saman ettei anna rahaa enää , eikä auta materiaalisestikaan... ottakoon vihdoinkin järjen käteen! - onko ongelmaa
Onko asia hänelle ongelma? Jos asia on vain sinulle ongelma koska itse toimit toisin, jätä asia sikseen. Jos taas asia on hänelle ongelma, voit olla avuksi. Se, että asia on sinulle ongelma, ei tarkoita että se on hänelle ongelma, eikä sinulla ole mitään oikeutta yrittää pakottaa häntä elämään elämäänsä kuten sinä elät omaa elämääsi. Hän on aikuinen ihminen joka tekee omat ratkaisunsa, eikä ole olemassa mitään yhtä oikeaa tapaa elää. Sanoit että myös hän on pöyristynyt tavoistasi; hän voisi kirjoittaa tänne miten auttaa läheistä ottamaan rennommin kun on niin pihi että säästää voirasiatkin pakasterasiaksi eikä koskaan raaski ostaa mitään tai hemmotella itseään ikinä.
Toinen asia on se että hän peruu ja myöhästelee, siihen voikin puuttua, ja pitääkin sanoa että se on epäkunnioittavaa sitä toista kohtaan. Itse aloin tehdä yhdelle myöhästelevälle ystävälleni niin että jos hän ei ollut ajoissa, minä lähdin pois. Ei hän kovin montaa kertaa kitissyt minulle kun ilmoitin että tulen jatkossakin näin tekemään. Yksi ystäväni myöskin peruu aina kaiken, häntä en enää edes pyydä minnekään.- perumisesta
sen verran, liittyen edelliseen viestiin, että joku voi perua sovitut tapaamiset, menemiset siksikin, ettei juuri sillä hetkellä yksinkertaisesti jaksa lähteä mihinkään, muttei kehtaa tätä suoraan kertoakaan. Voi kuitenkin toivoa, että hänet joku lähes pakolla vetäisi mukaan seuraavalla kerralla, jos taas putoaa energiakuoppaan.
- m
Ihmiset nyt vaan ovat erilaisia. Itsekin olen huoleton toisten silmissä. Myöhästelen ja tiedän, että se harmittaa muita, mutta tuskin kukaan ajattelee, että tarkoitan tahallani ketään loukata. Ystävien ei kuulu yrittää muuttaa toisiaan - tai pitää vakavia pitkiä saarnoja. Jos joku ei hyväksy minua minuna itsenään, ei minuun tarvitse pitää yhteyttä. Jos joku taas jatkuvasti ilmaisee, että minun pitäisi olla toisenlainen, ei hän tarvitse juuri minua ystäväkseen.
Jos haluat auttaa ystävääsi, auta! Osta purkkeja hänelle ja pakaa ruokia hänen jääkaapistaan rasiohin (luvan kanssa). Auta siivoamisessa tai tarjoudu viemään lapsi ulos, jos hän haluaa aikaa järjestää huusholliaan tai raha-asioitaan. Mutta tarjoa apua pyytettömästi - vain jos et itse siitä kärsi!
Älä koskaan lainaa hänelle rahaa. Jos hänellä on rajaongelmia, ne ovat hänen ongelmiaan. Eikö ystävä saa puhua sinulle ongelmistaan? Toinen voisi valittaa parisuhteestaan, sillä ei ole hyvä sosiaaalisissa taidoissa. Sinun ystäväsi on huonpo rahataidoissaan. Anna olla!
T: Huoleton, jolla on paljon hyviä ystäviä- -mirkku-
Mutta itse sentään tiedostat olevasi huoleton ja olet valmis kantamaan vastuun, jos huolettomuutesi takia joku asia menee rempalleen. Ei siinä mitään.
Mutta aloittajahan juuri puhui, että hänen huoleton ystävä tekeytyy uhriksi syyttämään ympäristöään. Että hänellä on pieni palkka ja ei ihminen sillä voi pärjätä ja sitten valittelee suurta laskupinoaan vaikka asiaan varmasti auttaisi hienoimpien ruokalajien ja vaatteiden shoppailun vähentäminen. Eli ystävä elää yli varojensa. Ei siinä auta ympäristöä syyttää. Jokainen joutuu joskus sompailemaan toimeentulon ja toisaalta elämän miellyttävyyden välillä. Kaikkea ei voi saada ja turha siitä on ympäristöä syyttää.
Itsekin olen joissain suhteessa kovin huoleton. Mutta jos olen shopannut hienon laukun ja loppukuu tekee tiukkaa, en ainakaan syytä asiasta ketään muuta vaan kannan vastuun omasta mokailustani. - MiiK.
-mirkku- kirjoitti:
Mutta itse sentään tiedostat olevasi huoleton ja olet valmis kantamaan vastuun, jos huolettomuutesi takia joku asia menee rempalleen. Ei siinä mitään.
Mutta aloittajahan juuri puhui, että hänen huoleton ystävä tekeytyy uhriksi syyttämään ympäristöään. Että hänellä on pieni palkka ja ei ihminen sillä voi pärjätä ja sitten valittelee suurta laskupinoaan vaikka asiaan varmasti auttaisi hienoimpien ruokalajien ja vaatteiden shoppailun vähentäminen. Eli ystävä elää yli varojensa. Ei siinä auta ympäristöä syyttää. Jokainen joutuu joskus sompailemaan toimeentulon ja toisaalta elämän miellyttävyyden välillä. Kaikkea ei voi saada ja turha siitä on ympäristöä syyttää.
Itsekin olen joissain suhteessa kovin huoleton. Mutta jos olen shopannut hienon laukun ja loppukuu tekee tiukkaa, en ainakaan syytä asiasta ketään muuta vaan kannan vastuun omasta mokailustani.Minä kiinnitin ihan samaan huomiota: Juuri tämä, että kyseinen henkilö ei kykene hallitsemaan raha-asioitaan ja syyttää mita rahahuolistaan, on vastuuttomuutta. Hän ei ole kasvanut aikuiseksi.
Hän jatkaa todennäköisesti tällä linjalla niin kauan kuin joku toinen on valmis auttamaan.
Tässä ketjussa on useita, jotka käskevät aloittajan ottamaan rennommin. Huvittavaa, koska alottajan kuvaama tilanne on todella hankala. Tällaisia lapsen tasolle jääneitä aikuisia on tänä päivänä Suomi pullollaan. Ei osata hoitaa taloutta, ei osata ottaa vastuuta omasta käytöksestä, valitetaaan ja syytetään muita... lista on loputon. Hyvän aihe aloittajalta! - Suurpiirt. nysvääjä
Oli suorastaan pöyristyttävän ihanaa lukea kerrankin tekstiä, jonka on selkeästi kirjoittanut ihminen, joka osaa katsoa asioita vähän muustakin perspektiivistä kuin omasta yhdestä ja ainoasta. Aikuisen ja kypsän ihmisen puhetta. Kukaan meistä ei ole joko hyvä tai paha ja jos kerran ystäviä muka ollaan niin miksei todellakin olisi sitä mitä ystävä on eikä ota rooleja oman egonsa ja hyvyytensä korostamiseksi.
Minussa on paljon huonoja piirteitä, paljon hyviäkin. Monet huonot piirteet ovat kehittyneet vähitellen eikä suinkaan silkasta typeryydestä tai laiskuudesta vaan elämän hitaasti näivettäessä. Pahinta, mitä sen kaiken lisäksi vielä saa kokea on juuri tuo leimaaminen.
Jokainen ihminen on arvokas. Jos ystävyys tuntuu taakalta niin silloin pitäisi istua alas itsensä kanssa miettimään, mistä kaikessa todella on kyse. Useinkin olen itse huomannut, että toisten ihmisten tarve leimata muita johtuu katkeroitumisesta omaan tilanteeseen ja elämään, kokemuksiin ja kenties siihen tunteeseen, jossa kokee, ettei kukaan huomaa juuri "minun" hyvyyttäni, vain jonkun muun.
Jäitä hattuihin ja rakkautta sydämiin - ja maailma pelastuu. :) - -mirkku-
Suurpiirt. nysvääjä kirjoitti:
Oli suorastaan pöyristyttävän ihanaa lukea kerrankin tekstiä, jonka on selkeästi kirjoittanut ihminen, joka osaa katsoa asioita vähän muustakin perspektiivistä kuin omasta yhdestä ja ainoasta. Aikuisen ja kypsän ihmisen puhetta. Kukaan meistä ei ole joko hyvä tai paha ja jos kerran ystäviä muka ollaan niin miksei todellakin olisi sitä mitä ystävä on eikä ota rooleja oman egonsa ja hyvyytensä korostamiseksi.
Minussa on paljon huonoja piirteitä, paljon hyviäkin. Monet huonot piirteet ovat kehittyneet vähitellen eikä suinkaan silkasta typeryydestä tai laiskuudesta vaan elämän hitaasti näivettäessä. Pahinta, mitä sen kaiken lisäksi vielä saa kokea on juuri tuo leimaaminen.
Jokainen ihminen on arvokas. Jos ystävyys tuntuu taakalta niin silloin pitäisi istua alas itsensä kanssa miettimään, mistä kaikessa todella on kyse. Useinkin olen itse huomannut, että toisten ihmisten tarve leimata muita johtuu katkeroitumisesta omaan tilanteeseen ja elämään, kokemuksiin ja kenties siihen tunteeseen, jossa kokee, ettei kukaan huomaa juuri "minun" hyvyyttäni, vain jonkun muun.
Jäitä hattuihin ja rakkautta sydämiin - ja maailma pelastuu. :)^Kyllä, ja jokainen saa tehdä ihan mitä lystää ilman mitään vastuuta itsestään, ja toisten täytyy vain ymmärtää ja hyväksyä. Ihmisille lisää oikeuksia eikä yhtään velvollisuuksia. Maailma pelastuu! Ei ku siis...
- Yksi mikrosiru
Antaa pudota kuiluun. Sitten joku näyttää tien.
- äitiliini51
niin ihminen ottaa vastuun se on aikuisuutta...johon on totuttava ..ostaa kun on varaa ja yrittää pärjätä omillaan...poikani muuti omaan asuntoon kun oli armeijan käynyt hänellä kanssa meni yli nuo ostelut ja rahaa kysyi aikani annoinkin ja lainaakin..mutta raja tuli vastaan minullakin ja päätin olla lainaamatta koska syy on milestäni turhien asioiden osto..veljeltäkään ei enää lainaa vaan yrittää pärjätä omillaan...sanookin että on laittanu ostot kuriin...viinaan tupakkaan ei hällä mene eikä ole ottanut pika vippejä että eiköhän se siitä...ainakin näyttää siltä 2v jo asunnut pois kotia..oli sitä itsenäisyys vaihetta nuorella miehellä tykkää saunallisesta asunnostaan ja elämästään omassa asunossaan..aikuisen pitää ottaa vastuu ja itse suoraan siitä sanoinkin..armeijan jälkeen hän masentui oli muuttanut asumaan pois kotoa..huolehdin ehkä liikaakin...kun tajusin olla höösäämättä poika aikuistui eli osaa ite on ammatissaan johon valmistui...elämä hymyilee hänelle ...jokainen tavallaan elää yritän ajatella kunhan pärjää omillaan ja ei valita jos tekee huonoja valintoja.
olen joutunut kokemaan tuon saman tosin kyseessä oli nykyinen ex-aviomies...heti kun tuli rahaa niin kauppaan ostaamaan jääkaappi täyteen ruokaa ja vanhat pois vaikka olisivat olleet pakastettavissa ja eilisen ruoka ei kelvannut ja ruokakauppaan menivät minun työttömyyskorvaus ja sitten vielä minun vanhempien rahat appiukkoni rahoja ei kuulemma saanut käyttää omat rahansa exä käytti tietokonepeleihin ja leffoihin no olen nyt uusissa naimisissa ja sama näyttää toistuvan olemme olleet vähän aikaa vasta naimisissa mutta silti mies odottaa että minä maksan kaiken ja minä myös teen kaiken eli siivoan kodin,laitan ruokaa ja huolehdin hänen 4v tyttärestään sillä aikaa kun hän itse istuu joko koneen ääressä tai pleikkarin ääressä ja ikää "mieheltä" löytyy 27v!! en tiedä enää että mitä tässä pitäisi tehdä mutta jos ei muu auta niin kai se on avioero sitten seuraavaksi edessä. minulla on vielä epilepsia ja stressi on minulla se laukaiseva tekijä ja kun tätä minun tilannetta katsoo niin aika paljon stressiä on koko ajan...en jaksa tehdä mitään enkä ehdi tehdä mitään omia juttuja koska kun pääsen töistä (olen kuntouttavassa työtoiminnassa) kello: 12 niin sitten alkaa siivous ja ruuanlaitto tyttö haetaan tarhasta puoli 3 iltapäivällä ja loppuilta meneekin hänen kanssaan leikkiessä sitten kun tyttö nukahtaa joskus 8 tienoilla niin ei siinä jää kuin 1 tunti omaa aikaa ennen kuin painan pääni tyynyyn ja se tunti menee seuraavan aamun valmisteluihin eli vaatteet valmiiksi yms...
- ytyä2
lähtee kortit ja muu kun tarveeksi kauan pelleilee toi alkuperäisen kirjoittajan ystävä.
ja yhdelle kirjoittajalle: ei sen lapsen kanssa tarvi koko ajan hösstä ja leikkiä, ota mukaan kodinhoidollisiin puuhii, jos ei "auttamaan" niin leikkimään samaan huoneeseen. vanhemmat rasittaa ittensä omista virheistään johtuen loppuun, kun ei ole omaa aikaa jnejne. ei kai jos lapsi nukutetaankin vieressä maaten - Joutsa
Säästä itseäsi ja siirrä tuollainen (mies)luopio/luuseri äkkiä pois elämästäsi hän ei ole minkään arvoinen. Hän pelkästään käyttää sinua hyväkseen se ei ole minkään arvoinen se voi puhua lipevästi niin kuin kaikki huijarit tekevät heitä se äkkiä ulos elämästäsi.
- äitiliini51
voi hyvä pirpana sinä teet kaiken ja väsytät itsesi oman terveytesi uhallakin...ja kasvatat t oisen lasta olet ilmainen piika siivooja ja lastehoitaja..ota järki käteen ...ennenkuin sairastut ihan totta...miehesi käyttää sinua hyväksi....kasvatusneuvolaan keskustelemaan aika ...tai sitten ero...saat parempaakin jossa olet yhdenvertainen puolisona ja että sinuakin tuetaan ymmärretään...voimia sinulle ..keskutelemaan jonku kanssa nin alkaa asiat parantua ettei väsytä ittees pippuun..
- Mamma 38
Olet vasta 25-vuotias ja jo toista kertaa aviossa! Ja taas ollaan eroa jo harkitsemassa.
- täh!!!
Ei voi olla totta..
Eikö tollanen henkilö pitäisi olla jo holhouksen alainen?
Mitä ikinä teetkin muista että ongelma on HÄNEN ei sinun. Siinä voi nimittäin joutua itse hoitoon kun murehtii liikaa toisten murheita.
ja toisekseen et voi tehdä asialle juuri mitään ennenkuin hän itse on siihen muutokseen valmis. Elikkäs auta vasta sitten kun hän sitä apua pyytää. Ei kukaan voi muuttua ennenkuin tiedostaa itse mikä on se kohta joka tarvitsee muutosta.- anna olla
tällaista muuttamaan,on se nähty monesti.Sehän tällaisissa onkin kummallista,että
valittaminen kyllä onnistuu mutta asialle ei tehdä mitään.Yksi tuntemani tapaus valit-
taa yhdelle omaisista rahapulaansa ja toisaalla haluaa näyttää ulospäin vaurasta elämän
tyyliään ympärillään oleville.Kaikki pitää olla niin näyttävää.Ja juuri velaksi eläminen
ei pelota,halu olla hieno kaikin puolin voittaa.
- Aivan liian tossukka
Minullakin OLI tällainen ystävä, joka surutta käytti ensin omat resurssina ja sitten päälle vielä toistenkin. Ja onnistui tekemään sen siten, että aina vaikutti ikään kuin hän todella olisi ollut se kiltti olosuhteiden uhri, joka ansaitsee saada toisten apua. Jo myöhäisessä teini-iässä alkanut kuppaaminen loppui minun osaltani siihen, että ystävä asui luonani lähes vuoden ja minä elätin hänet ruokaa myöten. Hänen piti tehdä vastaavasti kotitöitä, mutta eihän sellaiseen ollut aikaa (=pitkäjänteisyyttä ja viitseliäisyyttä) alunperin sovitun mukaisesti. Vastuuntuntoisesti annoin hänen silti olla, mutta jouduin lähes pakottamaan hänet ulos hänen asuttuaan luonani muutaman kuukauden aiemmin sovittua kauemmin. Avainkin piti oikein erikseen pyytää pois... Kun halusin selvittää asioita, sain huutoa ja raivoamista ja ovien paukuttelua vastaani (omassa kodissani, jossa hän oli surutta käyttänyt minua hyväkseen). Onneksi tämä "ystävyys" loppui. Tiedän hänen myös käyttäneen useita muita elämänsä ihmisiä hyväkseen, niin ystäviä, perhettä kuin parisuhteidensa toisia osapuolia pitkiä etelänmatkoja myöten. Minulta hän sai vain lyhyen etelänmatkan - josta voisinkin kertoa tyypillisen esimerkin: minulla ei ollut tuolloin korttia, jolla olisi voinut nostaa ulkomailla rahaa, hänellä oli. Laitoin omat ja lasteni matkarahat hänen tililleen. Etelän lomakohteessa rahoja ei saanutkaan automaatista ulos. Söimme sitten lasten kanssa munakkaita viikon verran. Kotimaassa selvisi, että ystävä olikin maksanut laskujaan minun matkarahoillani. Ja teki tietysti suuren numeron siitä miten hän maksaa joka pennin takaisin. Ok, parin vuoden sisällä tosiaan sain nämä matkarahat, mutta en niitä rahoja, joista oli käteisellä hänenkin munakkaitaan ostellut... Valikoivaa tämä takaisin maksaminen, ilman muuta.
Ei ihminen voi toista muuttaa. Ainoa mitä voit tehdä, on hankkia ystävällesi halua muutokseen esim lopettamalla rahan lainaaminen ja muu auttaminen, sekä väittämällä vastaan silloin kun hän esittää näitä pieni palkka - kaikki roskiin -esityksiään. Tai sitten se ystävyys loppuu, jos et kestä.
Omalla kohdallani vain ihmettelen, miten h---n tyhmä hyväksikäytettävä sitä ihminen voikaan olla! Mutta onneksi elämä on avannut silmät edes nyt! - tylsätypy
Jos aikuinen ei ole valmis kuuntelemaan ystävällisiä neuvoja kun itse ensin valittaa ongelmiaan niin.. Minkäs teet. Ehkä ensin kannattaa ystävällisesti huomauttaa, että jos suuttuu kun toinen neuvoo, niin ehkä kannattaisi pitää valitukset sisällään jos ei halua kuunnella ehdotuksia tilanteen parantamiseksi. Tai no, miten tuonkin sitten niin ilmaisisi ettei toinen vedä siitä hernettä nenäänsä.. ;)
Muuta en osaa neuvoa kuin että lopeta tosiaan rahan lainaaminen, lopeta tapaamisten sopiminen etukäteen jne.. Jos toinen tekee kaikesta noin hankalaa niin parasta on vaan jättää hänet nuolemaan yksin haavojaan vaikka kuinka rakas olisikin.. Aikuista ihmistä kun on vaikea pakottaa ottamaan apua/neuvoja vastaan jos hän ei itse suostu näkemään todellista tilannettaan. Ja jos joskus nauraa vielä sinun säästäväisyydellesi, niin tokaise, että parempi näin kuin elää velkahelvetissä kun kaiken pitää aina olla uutta.. Ja vippi-anelut voi sivuuttaa sanomalla, että kaikki ylimääräinen raha menee nykyään säästötilille/eläkesäästämiseen tms. Eli ylimääräistä käteistä ei nyt vaan enää satu pahemmin jäämään ;)
Ja tuo ruoan pois heittäminen.. Sitä en itsekään ymmärrä. Meillä raha-asiat kunnossa(toimeen tullaan, mutta ei mitään rikkaita olla), mutta silti ostan paljon tarjouksesta ja esim punaisella lapulla merkattua lihaa yms, teen ruokaa pakastimeen ja isompia satseja kerralla.. Eräs hyvä ystäväni jaksaa aina siunailla sitä, heillä kuulemma ei esim lapsille anneta samaa ruokaa kahtena päivänä peräkkäin jne koska se on "tylsää?!" Ja nuo lähellä parasta ennen -päivää olevat ruoat - kuulemma "ihan saastunutta?!"
Mutta pilvissä liihoittelevat yleensä putoavatkin sitten tosiaan korkealta ja kovaa - joskus sitä on katsottava peiliin. - Sopuisasti.
Älä tuomitse niin jyrkästi, vaan johdata asiat oikeaan suuntaan pikkuhiljaa.Tuskin sinäkään olet täydellinen, vaan kaipaat ojennusta joihinkin asioihin, hänen mielestään.
- Santeri777
Jutun kirjoittajan asenne on todella narsistinen, itsensäpalvontaa koko rahalla.
Kirjoittajan olennainen ongelma on siinä miksi tämä ko.henkilö ei ole samanlainen kuin hän itse ja miksi hän ei suostu muuttumaan ja kopioimaan elämäntapaansa kirjoittajan kaltaiseksi elämäntyyliksi, luonnollisesti kirjoittaja pitää narsistisesti omaa elämäntyyliään parhaana ja lähes täydellisenä eikä hänen pienessä narsistisessa päässä tietenkään ole suvaitsevaisuutta muuta elämäntyyliä kohtaan, hänellähän on täydellinen elämäntyyli.
Kunnon narsisti taas avaamassa tämänkin kirjoitusketjun. Onneksi tuollaiset pikkunarsistit ovat täysiä joutopäitä eivät aiheuta oikeille ihmisille mitään harmia, pilaavat ilmaa olemuksellaan ja siinä ainut haitta.- -mirkku-
Luitkohan koko aloitusviestiä loppuun asti? Huolettomassa elämäntyylissä ei ole mitään ongelmaa, jos siitä ei ole haittaa kellekään. Sen sijaan aloittajan huolettomalle ystävälle asia on ilmiselvä ongelma, kun ei muuta teekään kun valittelee suurista laskupinoista ja "köyhyydestä" samaan aikaan kun itse aiheuttaa itselleen nuo ongelmat.
Jos aikuinen ihminen ei ota vastuuta itsestään, kenen se täytyy ottaa? Onko vika aina ympäristön? - kaiken kokenut
Kerroit Santeri777 juuri itsestäsi. Mahdatkohan tajuta. Kehoittaisin katsomaan peiliin.
- Rehellisyys maan...
Hän taitaa ennen kaikkea sabotoida läheistensä ja lapsensa elämää! Ei niinkään omaansa, koska voi aina luottaa ystäväänsä, joka pelastaa pulasta.
Kehotan sanomaan suoraan hänelle, mitä mieltä olet hänen rahankäytöstään ja muusta elämäntyylistään. Ystävyyteen kuuluu rehellisyys. On rakkautta sanoa hänelle suoraan. Vihjailua hän ei ymmärrä. Jos haluaa ottaa etäisyyttä loukkaannuttuaan, hän todennäköisesti ottaa uudelleen yhteyttä pohdittuaan asiaa tarkemmin. - mxmxmx
Entä jos se onkin puoliso joka on "energiavaras" itse yli energinen ja kuitenkaan hallitse omia asioita täysin mutta yrittä kaikin keinoin hallita toisen osapuolen elämää.... mitä tehdä?
- toivoniJeesus
mitä vaan ja pelastaa mistä vaan . Kannattaa siis rukoilla Jeesusta apuun
anomaan syntejä anteeksi ja pelastamaan sieluparan .
Saatana on sokaissut hänet kokonaan ja sekoittaa todellisuuden tajun .
Ei siis enää tajua ollenkaan mikä on oikeesti tarpeellista ja hyvää ja mikä ei .
Ihminen voi tappaa itsensä muullakin kuin tupakalla ,vaikka rasvalla ja sokerilla
kyllä saatana osaa noi hommat . Rahat saatana varastaa oitis jos on syntiä elämässä
tai on varastanut nii kaikki menee . Kannattaa siis laittaa asiat kuntoon Jumalan ja ihmisten
kanssa sekä Kiittää Jeesusta ruoasta ja pelastuksesta ,siunata ruokansa ja elää armossa.
Ehtoollisella kannattaa käydä niin suunta muuttuu ja elämä saa sisällön
sekä tunnustaa syntinsä mitä ikinä onkaan tehnyt ja saa ne anteeksi niin on helpompi
elää täällä . Jumala on olemassa ja tie sinne on ristin tie eli syntiemme sovitus .
Tunnustamalla synnit saa anteeksi .
Kannattaa palauttaa kaikki varastetut tavarat ja kirjat tai lainatut takaisin sekä maksaa
velkansa ynnä pyytää anteeksi jos on kauheesti loukannu jotain ja antaa anteeksi kaikille .
Sillai pääsee vapaaksi syyllisyydestä ja häpeästä sekä hylkäämisestä .
Ei kannata kostaa itselleen mokiaan eikä toisille vaan antaa anteeksi niin saa anteeksi .
Elämä vapaudessa on sovitusta . Vanhat vaattteet kannattaa myydä kirppiksellä että saa
rahaa ja jos ei uskalla niin lahjoittaa ne Fidan kirpputorille että Lähetystyö saa rahaa hyvään .
Koskaan ei kannata ostaa montaa puseroa tms. koska muoti muuttuu nopeasti
niin ei ehdi käyttää edellisiä kun ne jo on vanhoja ja uudet mallit innostaa .
yx kerrallaan . Silloin ei tuu velka ja aina on uutta ja hyvää .- Jalat maan pinnalle
...pysyttäisiin tämään maapallon pinnalla, ja tässä todellisuudessa. Satuolentojen vetäminen mukaan tähän juttuun ei kyllä aiheuta mutta kuin sekoittaa tilannetta vaan ennestäänkin.
- Järkilö
Älä ole missään tekemisissä noin itsekkään ja vastuuttoman ihmisen kanssa. Kohta olet esim. veloissa korviasi myöten hänen vuoksensa, lainan takaajana tms... Sinun ei tarvitse "auttaa" häntä, ei hänkään välitä sinusta vaan vain ja ainoastaan itsestään. Lopeta se hyysääminen ja pakene. Turvaa selustasi ja juokse jo!
- Joutsa
Hän ei tiedosta sairastavansa maanis-depressiivistä sairautta tarvitsee alan asiantuntian APUA!!!.
- iivi
Holtiton rahan käyttö on sairautta. Ihminen haluaa omaa pahaa oloaan purkaa ostamalla kaikkea, niin sanottua "tarpeellista" kun tarpeellinen on ostettu, tulee huono oma tunto ja kiukku puretaan lähimmäisiin. Mielestäni tämän sairauden voi rinnastaa alkoholismiin, eli hoitoa tarvitaan. Lähiomaisen on vaikea auttaa, jos yrittää asiasta puhua saa haukut päällensä.
- oma mielenterv uhatt
iivi kirjoitti:
Holtiton rahan käyttö on sairautta. Ihminen haluaa omaa pahaa oloaan purkaa ostamalla kaikkea, niin sanottua "tarpeellista" kun tarpeellinen on ostettu, tulee huono oma tunto ja kiukku puretaan lähimmäisiin. Mielestäni tämän sairauden voi rinnastaa alkoholismiin, eli hoitoa tarvitaan. Lähiomaisen on vaikea auttaa, jos yrittää asiasta puhua saa haukut päällensä.
Jotkut ei opi,
joku syy on ollut että on saanut tukea ja sitten luulee sitä saavansa aina.
Loismainen elämäntapa on ikävä., ystävät voi valita sukulaisiaan ei. - äitiini51
iivi kirjoitti:
..rahakäyttö voi olla ongelma jollekin tai tuoda ongelmaa elämiseen josta ympäristökin ja läheiset kärsii...masentuneena poikani osteli kaikenlaista asuntoonsa laitteita mihin ei ois silloin ollut varaa...ja nyt kun tervehtynyt niin on osan myynytkin ja nyt ihmettelee miksi edes ostanut...takana voi olla masennuskin tulee hyvä olo kun saa ostaa ..heti kun rahaa tulee pitää ostaa tuntea elävänsä..joksus tulee totuus eteen ja jos läheiset ei lainaa rahaa ja auta joka huutoon niin hän alkaa itsenäistya ja elää omillaan näin kävi pojallenikin ...on kuin eri ihminen nyt.
- uurasiltapäivää
Jos hän on 18 eikä holhouksen alla niin ei pitäisi kuulua SULLE eikä MUILLEKKAAN miten tuhlaa tai elää.Se on hänen tyylinsä ja tapansa.
- looserit
juttuja oikein kehittelee??? onkos se kaljupää ärrävikanen taas asialla? eipä silti, hilpeää keskustelua..."me nauretaan teille räkänä"...joo, ja nyt kaikki friikit alkaa tutiseen nuppi punaisena...siinähän ootte, looserit
- kaiken kokenut
Lukekaapa netistä millainen on narsistinen ihminen. Keskustelun aloittajalle: sinä olet narsistin uhri, niinkuin moni muukin tällä palstalla oleva "auttaja" ! Herätkää ihmiset! Olen kaiken tuon kokenut ja paljon lisää....ottakaa OMA elämä käsiinne ja jättäkää hyväksikäyttävät narsisti-läheisenne hoitamaan IHAN ITSE heidän elämänsä. Minä tein niin monen vuosiKYMMENEN jälkeen. NYT OLEN ONNELLINEN JA TYYTYVÄINEN OMAN VAATIMATTOMAN ELÄMÄNI HALTIJA !
- jeesus
tämä läheinen pyytänyt apuasi? Anna ihmisen elää kuten haluaa ja päätä oma suhtautumisesi. Älä yritä muuttaa muita vasten omaa tahtoa.
- äitee 56
ei auta mikään 5v yrittännyt en jaksa paapoa enään
- Onnea ja sitkeyttä!
Kyseessä on ilmeisesti lapsena piloille hemmoiteltu tyyppi, joka on saanut kaiken tahtomansa.
Vanhemat ovat tehneet paljon pahaa, kun eivät ole opettaneet elämän todellisia lain alaisuuksia.
En tidä auttaako mikään, mutta seuraavia voisi yrittää:
Älä missään tapauksessa auta häntä niissä tapauksissa, joissa hän on itse aiheuttanut ahdinkonsa. Ehkä se osaltaan auttaa oppimaan vastuun kantamista omista tekemisistään.
Vaikka menettäisit hetkeksi ystävyyden, sano joka kerta uudelleen ja uudelleen asiasta, kun hän toimii vastuuttomasti. Painota sitä että pidät hänestä ja Sano niin, että et hyväksy, ja näe järkeä hänen juuri siinä tekemässään asiassa koska hän aiheuttaa sillä ongelmia ITSELLEEN. Painoita kerran vielä, että ihmisenä hyväksyt hänet.
Tie on raskas ja pitkä, mutta jonakin päivänä hän oppii sen, että Sinä olet hänen todellinen ystävänsä. Ne mukana hännystelevät samanmieliset eivät sitä ole.
Prosessi voi jatkua useita vuosiakin, silti se kannattaa.- oma vastuu
Kaikenlaisia superanalyysejä täälläkin tehdään toisista ihmisistä muutaman lauseen perusteella! Mistäpä me täällä palstalla tiedetään esim. kenenkään lapsuudesta mitään, ellei siitä erikseen jotain kerrota? Ihmisillä voi olla vaikka mitä syitä huolettomaan (ja tässä tapauksessa nimenomaan liian huolettomaan) elämäntyyliin. Joillakin ei ole vain yksinkertaisesti mitään tolkkua rahankäytön suhteen, vaikka kaikki muu elämässä olisikin kunnossa.
On näitä "huithapeleita" ystävinä ja ollut kämppiksinä. Mielestäni rahan lainaaminen toiselle pitäisi olla poikkeustilanne, ja jos parikin kertaa on vaikeuksia saada velka takaisin, ei sellaiselle henkilölle kannata lainata rahaa. Varsinkin, jos raha menee sellaiseen mikä ei ole välttämätöntä, kuten vaatteet joille ei ole akuuttia tarvetta tai herkkuihin. Jos tällaiselle ihmisille lainaa usein vähän rahaa, velka maksaa lopulta niin isoksi, ettei toinen luultavasti pysty enää maksamaan sitä takaisin. Jos on monta eri luottokorttivelkaa, pikavippejä ja velkaa useammalle eri ihmiselle, niin siinä voi olla aika vaikea periä omiaan takaisin
Kyllä jokaisen pitää itse oppia oma rahankäyttönsä. Joskus rakkaaseenkin ihmiseen voi joutua ottamaan hieman etäisyyttä. Mielestäni tilanteesi alkaa kuulostamaan siltä. Ystävällesi suosittelin velkaneuvontaa ennen kuin tilanne on aivan solmussa. - taitaakin
oma vastuu kirjoitti:
Kaikenlaisia superanalyysejä täälläkin tehdään toisista ihmisistä muutaman lauseen perusteella! Mistäpä me täällä palstalla tiedetään esim. kenenkään lapsuudesta mitään, ellei siitä erikseen jotain kerrota? Ihmisillä voi olla vaikka mitä syitä huolettomaan (ja tässä tapauksessa nimenomaan liian huolettomaan) elämäntyyliin. Joillakin ei ole vain yksinkertaisesti mitään tolkkua rahankäytön suhteen, vaikka kaikki muu elämässä olisikin kunnossa.
On näitä "huithapeleita" ystävinä ja ollut kämppiksinä. Mielestäni rahan lainaaminen toiselle pitäisi olla poikkeustilanne, ja jos parikin kertaa on vaikeuksia saada velka takaisin, ei sellaiselle henkilölle kannata lainata rahaa. Varsinkin, jos raha menee sellaiseen mikä ei ole välttämätöntä, kuten vaatteet joille ei ole akuuttia tarvetta tai herkkuihin. Jos tällaiselle ihmisille lainaa usein vähän rahaa, velka maksaa lopulta niin isoksi, ettei toinen luultavasti pysty enää maksamaan sitä takaisin. Jos on monta eri luottokorttivelkaa, pikavippejä ja velkaa useammalle eri ihmiselle, niin siinä voi olla aika vaikea periä omiaan takaisin
Kyllä jokaisen pitää itse oppia oma rahankäyttönsä. Joskus rakkaaseenkin ihmiseen voi joutua ottamaan hieman etäisyyttä. Mielestäni tilanteesi alkaa kuulostamaan siltä. Ystävällesi suosittelin velkaneuvontaa ennen kuin tilanne on aivan solmussa.olla aloittajalla eikä hänen läheisellään koska toisten asiat näyttävät aloittajaa häiritsevän. Jos läheisesi tarvitsee apua elämänhallintaansa hän sitä silloin pyytää. Yleensä ihmiset eivät kaipaa toisten ihmisten arvostelua vaan se saa ihmisen tuntemaan yleensä olonsa kiusaantuneeksi varsinkin jos heidän läheisensä alkavat heitä arvostelemaan. Sen sijaan aloittajan tulee muuttaa itseään ja joko elämän katsomustaan ja seurata läheisensä elämää siihen puuttumatta tai tavata läheistään harvemmin ja jos aloittaja on jotenkin rahallisesti läheistään auttanut tulee sen loppua heti koska ei läheisesi rahankäyttö tule ikinä muuttumaan jos hän ikuisesti odottaa että muut ihmiset tulevat aina pelastamaan raha-asioissa. Muista että läheisesi käytös tulee muuttumaan vain jos hän itse tajuaa ettei halua niin elää. Arvostelemalla häntä vain karkoitat hänet kauemmaksi.
- Irti päässyt
taitaakin kirjoitti:
olla aloittajalla eikä hänen läheisellään koska toisten asiat näyttävät aloittajaa häiritsevän. Jos läheisesi tarvitsee apua elämänhallintaansa hän sitä silloin pyytää. Yleensä ihmiset eivät kaipaa toisten ihmisten arvostelua vaan se saa ihmisen tuntemaan yleensä olonsa kiusaantuneeksi varsinkin jos heidän läheisensä alkavat heitä arvostelemaan. Sen sijaan aloittajan tulee muuttaa itseään ja joko elämän katsomustaan ja seurata läheisensä elämää siihen puuttumatta tai tavata läheistään harvemmin ja jos aloittaja on jotenkin rahallisesti läheistään auttanut tulee sen loppua heti koska ei läheisesi rahankäyttö tule ikinä muuttumaan jos hän ikuisesti odottaa että muut ihmiset tulevat aina pelastamaan raha-asioissa. Muista että läheisesi käytös tulee muuttumaan vain jos hän itse tajuaa ettei halua niin elää. Arvostelemalla häntä vain karkoitat hänet kauemmaksi.
RUN!
- Vastuullinen
Hän joka vaatii aina enemmän kertoo ettei hän riitä kenellekkään?
Tarkoittaa sitä että hän vaatii ja keksii keinoja ja suojautuu sekä tekee syyllisiä muista, niin kauan kuin ympäristö häntä palvoo. Vastuu ei ole hänelle mitään.
nm: kokemusta on- delafonte
nyky päivässä ihan joka päiväistä, mennään firmanmukana ja ollaan sitä mitä ei ole olemassa unohdetaan se fakta
kuolevainen olet sinäkin suosittelen turpaan vetämistä/ tai käy hyvin pieni läpsäytys
silloin viimein pysähtyy sekin miettimään....-. miksi????.... huomaa pienen miettimisen jälkeen hetkinen...
- RattoMac3
Hoida vaan omat asias!!!
- iines-
Mutta nimeomaahan se _kuuluu_, kun kaveri valittaa koko ajan köyhyydestään:)
- vaihda kavereita
Tarinasi oli aika lähellä omaani, minullakin oli tuontyylinen ystävä vuosia.
Lopulta väsyin totaalisesti häneen ja aloin miettimään, mitä MINÄ saan hänen seurastaan ja hänen ystävyydestään?
Jos jokaisen tapaamisen jälkeen tunsin olleeni terapeutti ja ongelmien sylkykuppi, jatkuvien valitusten ja rahan lainaamisen kohde, mietin MIKSI ihmeessä jatkan tätä.
Otin sitten eräänä päivän reilusti asiat esille, eli kerroin, että en enää odota häntä minuttiakaan, josei tule ajoissa tapaamisiin, en lainaa rahaa ja odotan velkoja vihdoin tililleni.
ostin hänelle tilikirjan, kyllä, kieltämättä vähän provoileva teko, mutta tarkoitus olikin saada myös hänet tajuamaan tilanne.
En ole itse kitupiikki rahankäytössä, mutta en elä yli varojeni, siitä ystäväni kohdalla oli 100% kyseessä, eikä mistään muusta.
Kun lainahana loppui, ei ystävästäni ole sen jälkeen mitään enää kuulunut. Lainaamiani rahoja en ole vieläkään saanut takaisin ja välikäden kautta kuulin, että auto ja asunto olisi mennyt pakkomyyntiin ja velkajärjestelyihin loput.
Eli ikävää, että tulos oli tuo, mutta jos vuosien yritykset auttaa häntä ja suoranaiset valehtelut ystäville (esim valehteli tarvitsevansa rahaa laskuun tai ruokaa, todellisuudessa ostikin rahalla esim vaatteita tai kävi baarissa) ei aiheuta mitään seurausta, huithapeli elämä sen kun jatkuu.
Eli aloittajalle samaa ehdotan, vaikka kipeää tekee. Mieti, jaksatko enää kuunnella jatkuvaa valitusta ja surkuttelua,älä missään tapauksessa lainaa rahaa, älä jää odottamaan minuuttiakaan jos myöhästyy sovitusta tapaamisesta.
Sano suoraan, että hän elää yli varojen, kysy miksi ostaa vaatteita tai heittää ruokaa pois,jos kerran palkkapvään on aikaa. Miksi ei ota toista työtä jos rahat ei riitä.
Miksi elää velaksi ja valittaa aina. osta tilikirja ja kysy, miksi hän ei selvitä itselleen todellista tulotasoaan ja menojaan.
Ja jos tuosta loukkaantuu, so what. Etsikööt sitten ystäviksi toiset huithapelit ja velalla siipeilijät, lainatkoon rahaa ristiin rastiin heidän kanssa ja valitelkoon keskenään.
Lisäksi jatkuva valitus ja kateus, miten voin matkustaa kerran vuodessa ulkomaille (kas kun matkaa suunnitellaan ja säästetään etukäteen), miksi luottokortti ei ole katkolla (kun laskut maksetaan ajallaan), miksi hyvää ruokaa ei heitetä pois (koska se on tyhmyyttä) ja miksi sopimuksista pidetään kiinni, eikä myöhästytä (koska toisiaihmisiä kunnioitetaan ja arvostetaan).
Ystävät voi onneksi valita!
Ei ole sinun vikasi tai ongelmasi, jos toiselta menee asunto tai velka kasvaa, se on hänen oma häpeänsä ja tilanne jatkuu, kunnes tulee pakko lopettaa, eikä kukaan enää lainaa rahaa.- Ehkä näinkin
Ehkä se tosiaan on parempi, että ne ongelmat oikeasti kaatuu päälle jos ei muuten opita.
Tunnen erään tapauksen, joka järjesti itsensä rahallisesti todella pahaan ahdinkoon (puhutaan kymmenistätuhansista), mutta sukulaisensa maksoivat tämän siitä pihalle. Lopputulos on se, että tämä on jälleen kerran taloudellisesti aika heikolla hapella. Itsekin erehdyin tälle rahaa lainaamaan pari vuotta takaperin, kun en tuolloin vielä ongelmista tiennyt ja olin tuntenut kaverin kouluaikoina. On velkaa myös ainakin neljälle kaverilleni. Ja on muuten pirun nihkeää saada rahoja takaisin. Kahden vuoden jälkeen puolet on saatu, mutta loputkin tulen takaisin perimään. Vaikkei puhutakaan kuin nimellisistä summista, niin periaatteessani pysyn. Kun en tapaa harjoittaa hyväntekeväisyyttä hyväosaisille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302275
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu272023Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121539Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121397Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701241- 961091
- 171017
- 88923
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17810Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115765