Minä ja mieheni olemme ruvenneet miettimään lapsen hankkimista, mutta mielessä painaa se, että mieheni perheessä kulkee Aspergerin oireyhtymää ja itse olen bipo. Mieheni nuoremmalla veljellä on Asperger ja hänen nuoremmalla sisarellaan on lievä Asperger, miehellä itsellään ei testeissä ole mitään todettu. Omassa suvussa on 3 todettua bipoa, lisäksi tätini on alkoholisti ja hänen poikansa teki itsemurhan. Itselläni todettiin bipo 3 vuotta sitten ja lääkehoidolla ja psykiatrisella hoidolla se on hallinnassa. Hiukan pelottaa lääkkeitten lopettaminen raskauden ajaksi, mutta olemme psykiatrin kanssa keskustelleet asiasta ja hänen mielestään se ei tule ongelmaksi. Perheemme tukevat suunnitelmiamme, mutta näiden kahden taudin perinnöllisyys pelottaa. Miettii haluaako sitä tuoda maailmaan lapsen, jonka tietää mahdollisesti saavan yhden, pahimmassa tapauksessa molemmat taudit?
Onko kellään täällä kokemuksia Aspergerin ja kaksisuuntaisen mielialahäiriön yhdistelmästä?
Asperger ja kaksisuuntainen mielialahäiriö
3
2016
Vastaukset
- ffffffffffggggggggg
ole tauti.
- Tahtoisin mutta...
.. yhdestä virheellisestä sanasta, ei ole bipokaan tauti. Oireyhtymä ja mielialahäiriö. Onko parempi?
Ihanaa kun ihmiset osaavat keskittyä olennaiseen... - Dhaalia
Tahtoisin mutta... kirjoitti:
.. yhdestä virheellisestä sanasta, ei ole bipokaan tauti. Oireyhtymä ja mielialahäiriö. Onko parempi?
Ihanaa kun ihmiset osaavat keskittyä olennaiseen...En tiedä auttaako vastaukseni yhtään, mutta kannattaa varmaan konsultoida aspista tietävää lääkäriä aspin periytyvyyden todennäköisyyden selvittämiseksi. Ja sitten kannattaa varmaan puhua bipoa hoitavan lääkärin kanssa bipon periytyvyydestä ja pohtia niiden tietojen jälkeen enemmän. Lisäksi kannattaa miettiä omaa jaksamista ja jutella siitä omalääkärin kanssa ts. mitä tukiverkkoja voisit rakentaa itsellesi perhesuunnittelun ja mahdollisen raskauden aikana, jotta ne ovat valmiina resursseina, kun ja jos niitä tarvitsee. En ole itse lääketieteellisesti pätevöitynyt, mutta noi asiat mulle tuli mieleen ihan kirjoitustasi pohtiessani.
Tsemppiä loppuviikkoon!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244606- 883714
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313463075- 542657
- 512589
- 2032583
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322390- 1522318
- 311945
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1071521