Suomen Kuvalehti 23.9.1942
"Jotta kansallinen yksimielisyytemme säilyisi ja vahvistuisi, on ikäänkuin yhteisestä sanattomasta sopimuksesta kaihdettu vähemmistökansallisuuksista puhumista. Tämä on ollut oikein. Mutta yksimielisyydenkin aikana saattaa eteen paiskautua asia, joka lopettaa vaikenemisen.
Mustalaiset ovat meillä onneton kansansirpale, joka on säilyttänyt kansallisen erikoislaatunsa sulautumatta suomalaiseen ympäristöönsä. Hevoskauppiaina, ennustelijoina tai hyödyllistä työtä tekemättöminä kiertolaisina he rauhan aikana viettivät vuotensa. He olivat muutamin seuduin kiusallinen maanvaiva, sallittu vain sen vuoksi, että vaiva näytti välttämättömältä. Mutta oli alueita, joissa mustalaisilla ei ollut tosiasiallista liikkumisoikeutta, kansan voimakas asennoituminen heitä vastaan esti heidän pesiytymisensä näille seuduille. Totuuden nimessä on kuitenkin sanottava, että mustalaisten joukossa on ollut kunnollistakin väkeä, perheitä, jotka ovat sijoittuneet omalle tilalle maata viljelemään, käsityöläisiä, jotka ovat saaneet kiinteän kotipaikan, jne. Mutta se yleiskäsitys, mikä meillä on mustalaisista, levoton, yhteiskunnalle hyödytön kiertolaisryhmä, pitää kyllä poikkeuksista huolimatta kutinsa.
[...]
Karjalan väestön mukana tulivat pelastuneeseen Suomeen myös Karjalan mustalaiset. [...] Mutta paikalliset asukkaat eivät nähneet tätä mustalaisasutuksen lisääntymistä suopein mielin. Ehkäpä juuri mustalaiset enensivät eräältä osalta sitä penseyttä, jota siirtoväkeä kohtaan aikoinaan joissakin osissa maata tunnettiin.
[...]
Karjalaan on päästetty palaamaan vain työkuntoinen väestö. Niiden joukossa lienee tuskin yhtäkään mustalaista. Ja kun kohta enemmät puolet siirtoväestä on palannut Karjalaan, näyttäytyy tänne jäänyt mustalaisaines ikäänkuin kaksinkertaisena. Kun mustalaiset luonteensa ja tottumuksensa mukaan edelleenkin kuljeskelevat suurissa laumoissa, miehet roimasaappaissa ja lierilakissa, kirjava huivi kaulassa, naiset liehuvissa hameissa ja epälukuinen, likainen lapsikatras sylissä ja helmoissa, niin erottautuu mustalaisaines sitäkin selvemmin. Silloin kun maan nuorempi miesväki on siellä jossakin ja muu väki tiukasti töissä, muodostaa toimettomana kiertelevä mustalaisjoukko räikeän epäsoinnun siinä työn ja ponnistuksen soitossa, jota maa on nyt tulvillaan.
Maassa on työvoimasta puutetta. [...]
Tähän voidaan sanoa, että ei muutama tuhat mustalaista, vaikka heille pantaisiinkin kuokka käteen, voi ratkaista meidän työpulmaamme. Heistä ei ole tähänastisten elämäntapojensa takia hyödylliseen työhön. [...]
Mutta jos mustalaiskysymyksen järjestämiseen aiotaan ryhtyä, ei tule apua siitä, että lähetetään kunnallisille lautakunnille kiertokirje, jossa vaikkapa tiukastikin sanotaan: mustalaiset töihin. Sillä paikallisin voimin on romaaneille vaikea löytää lakia. Ja kuka mustalaiskatraan ottaa töihinsä? Kyllä siinä tarvitaan aivan erikoislaatuisia järjestelyjä. Esim. sellainen, että kaikki ne maan mustalaiset, joilla ei ole vakinaista ammattia ja asuinpaikkaa, koottaisiin työleireille, joilla heidät pantaisiin tekemään työtä omaksi hyväkseen. Työleirit olisi sijoitettava sitä silmälläpitäen, että myöhemmin voitaisiin mustalaisille niiden läheisyydestä varata yhtenäinen asuma-alue, jolla he saisivat itselleen asutustilat tai muun pysyväisen asuinpaikan. Tämä tietäisi mustalaiskysymyksen kokonaisratkaisua, josta olisi pysyvä hyöty tulevaisuudessakin. Kyllä meillä on maassa sen verran vapaata aluetta, että tällainen järjestely kävisi mahdolliseksi. Ajankohta mustalaisvaivan lopettamiseksi ei koskaan ole sopivampi kuin nyt. Ja loppujen lopuksi: tästä toimenpiteestä aiheutuu eniten hyötyä sittenkin mustalaisille itselleen, sillä mitä pidemmälle heidän kuljeskelevan elämänsä lopettaminen lykkäytyy, sen vaikeampi tuo leikkaus heille on. Voidaan näet pitää selvänä, että mikään kurinalainen yhteiskunta ei ajan mittaan voi sallia keskuudessaan ainesta, joka muodostaa parhaimmassakin tapauksessa yhteiskunnalle hyödyttömän ihmisryhmän. Tällöin on muistettava, että mustalaiset eivät itsessään manifestoi mitään aatetta.
Konsulit, toimeen siis vain!
Mutta ennenkuin nimimerkki piirretään tämän alle, on tarpeen sanoa, että edellä oleva kiivastelu ei ole kirjoitettu missään mustalaisvihassa. Jos siinä vihaa on, on se hyödyllistä vihaa toimettomuutta ja maankiertolaisuutta vastaan. Sekä sitä väärää humanismia vastaan, joka puolustelee moistakin."
---
Pekka Peitsi (Urho Kekkonen)
Kekkonen mustalaisista
6
328
Vastaukset
- Juhako
jotka tuettuna maata asuttaa tekemättä juurikaan mitään roimasaappaissaan
- JR 8
Professori Mauno Jokipiin toimittamasta JR 8:n rykmenttihistoriasta löytyy kertomus, jossa mustalaispoika ampuu useita suomalaisia selkään kesken hyökkäyksen.
Tuntemattoman sotilaan rykmentti - JR 8
Wsoy 1991 1.p (Toim. Mauno Jokipii)
Käsikirjoittajat - Sorko, Syrjö, Alanen, Ahto, Lilja ja Vainikka
Juttu on Petri Sarjasen kirjaan lainattu juuri tästä professori Jokipiin toimittamasta kirjasta, jossa se kerrotaan pitkänä ja perusteellisena versiona. Juttu on niin erikoinen tapaus viime sodissamme, että se on otettu kirjaan mukaan vaikka se tietenkin osaltaa leimaa muitakin kuin tekijäänsä. Samaten eversti Niilo Lappalainen kertoo eräässä kirjassaan tämän saman tapauksen. Kirja on muistaakseni nimeltään joko Panssarieverstin kuolema ja muita muistelmia sotavuosilta (1995) tai Veljeskansojen kohtalonvuosilta (1999)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Niilo_Lappalainen
Mustalaiset ampuivat suomalaisia selkään viime sodissamme!
Pertti Sarjasen teoksesta Tuntematon Rokka – Antti Rokan esikuvan Viljami Pylkkään vaiheet talvi- ja jatkosodassa. Sivuilla 64-65 todetaan seuraavaa
”Eräs kuudenteen komppaniaan sijoitettu mustalaispoika ampui eräässä hyökkäyksessä selkään lukuisia omia miehiään. Tulitaistelun tiimellyksessä teliotuksia ei aluksi huomattu, kunnes aseeseensa häiriöin saanut sotamies näki mustalaisen ampuvan syöksyyn nousevia aseveljiään kylmäverisesti takaapäin. Järkkyttyneenä hän alkoi huutaa ystävilleen näkemästään, mutta valtavassa tulimyrskyssä oli vaikea saada asiaa kenenkään tietoon. Huomattuaan teollaan olleen silminnäkijän romani ryntäsi linjojen väliin, jossa hän lymyili iltaan asti. Hämärän laskeuduttua mies ryntäsi viimein armoa pyytäen, kädet kohotettuna takaisin, mutta juuri sen porukan kohdalle, jossa oli verityönsä tehnyt. Tuomio oli jo langetettu, jäiset silmät katsoivat tähtäimien läpi armoa pyytävää murhaajaa. Useat kiväärinlaukaukset kajahtivat samanaikaisesti. Kun mustalaisen taskut sitten tutkittiin, häneltä löytyi edellisenä päivänä korttipelissä voittaneen miehen lompakko ja kello. ”
Riittääkö lähteet?- Juhako
Ei uutta auringon alla. Keput ja mannet samaa kastia. Työn teko ei maistu, tuilla pitää elää ja kiitokseksi puukotetaan selkään minkä keretään.
- oliko tuo totta
Juhako kirjoitti:
Ei uutta auringon alla. Keput ja mannet samaa kastia. Työn teko ei maistu, tuilla pitää elää ja kiitokseksi puukotetaan selkään minkä keretään.
Toivottavasti minun ystäväni (mustalaiset) eivät näe noita viestejä.
Naiset ovat hoitajina vanhainkodissa ja tekevät pitkiä päiviä ja vanhukset pitävät heistä eniten, koska naiset ovat lempeitä ja iloisia ihmisiä. - Pahalla palkittiin
oliko tuo totta kirjoitti:
Toivottavasti minun ystäväni (mustalaiset) eivät näe noita viestejä.
Naiset ovat hoitajina vanhainkodissa ja tekevät pitkiä päiviä ja vanhukset pitävät heistä eniten, koska naiset ovat lempeitä ja iloisia ihmisiä.Ei täällä mustalaisista valheita kerrota! Nehän pitäisi pian vaskistin aja ties minä horttokaalina.
Omat kokemukseni mustalaisista liittyy 1960 -luvun puolivälin Kainuuseen, jossa oli joka kesä hevosilla kierteleviä mustalaisia. Meidän kotikylä oli järven rannassa ja siihen rantaan mustalaisten useat hevoskunnat leiriytyi aina muutamaksi päiväksi. Silloin ei lapsia päästetty pihalle yksinään! Ukot uitti hevosiaan ja istui ongella. Kalaa ne siis saivat ja sitä nuotiolla paistoivat sellaisenaan tikun nokassa. Kaikki naapurit pisti ovensa lukkoon ruokaa kerjääviltä mustalaisnaisilta. Meillä oli sinä kesänä sika ja sille oli äiti keittänyt 10 litran kattilallisen perunoita, kuten melkein jokaisena päivänä muulloinkin. Mustalaisakat, taisipa niitä olla useampikin porukassa, tulivat kerjuulle. Sisälle taloon ne pääsi kuten muutkin kulkijat ja kiertävät pannuntinurit, joita tuolloin vielä maaseudulla kierteli. Akat kerjäsi vuolaasti lastensa nälkää kuvaillen. Keitetyt perunat luvattiin antaa, mutta kattilaa ei annettu lainaan, vaikka hän sitä kovasti pyyteli ja lupasi pyhästi sen palauttaa. No mustalaisakan hameen mutkaan ne tuliset perunat, vedestä kuivaksi laskettuna, kaadettiin ja niin akat poistuivat tosi tyytyväisinä. Me oltiin itsekin ryhtymässä syömään ja voipaketti oli haettu kellarista ja se oli jätetty hetkeksi eteisen hyllylle. Sitä alettiin kaivata, mutta eipä sitä löytynytkään enää. Uusi haettiin ja syötiin hieman ihmetellen mihin voipaketti katosi. Isommat pojat meni hetken perästä rantaan ja näki kuinka mustalaiset söivät nuotiossa paistettua kalaa ja pistivät voipottuja päälle. Silloin selvisi missä kadonnut voipakettimme oli.
Mustilaiset palkitsivat hyväntekeväisyyden VARASTAMALLA TÖKERÖSTI lisää ruokaa!
Siihen loppui noitten pirujen hyysääminen. Äiti oli tosi vihainen sillä köyhää se oli meilläkin elämä ja paljon lapsia. Tarina on tietysti täysin totta.
- Kumpi vippasi?
U.K. Kekkosen näkemys rasismikeskusteluun
ralf64
Lähetetty: To Tammi 21, 2010 9:52 am
http://www.tiede.fi/keskustelut/historia-kulttuurit-ja-yhteiskunta-f13/u-k-kekkosen-nakemys-rasismikeskusteluun-t43825.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1066812- 954231
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista463446Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483362- 1783282
- 503269
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242789- 481937
- 331929
- 131674