Opettaja syrjii ujoja

loukattu...

Pitää nyt avautua yhdestä asiasta, joka on jäänyt kaivelemaan.

Entisessä koulussani sain kokea karvaasti mitä syrjiminen opettajien taholta on. Miten ujoja ihmisiä pidetään puheliaita tyhmempinä ja luullaan, että heitä saa kohdella miten huvittaa, sillä eiväthän ujot muka osaa puolustautua.
Eli eräs opettaja antoi minulle toistuvasti kielten kursseista numeroksi
kakkosen, vaikka kokeesta sain aina vähintään 3-. (Arviointiasteikko on 1-3) Kysyin asiaa kerran häneltä suoraan, että miksi numero on vain keskitasoinen, vaikka osaamiseni on selvästi kiitettävää. Tähän hän tokaisi vain tylysti,että "et ole tarpeeksi aktiivinen tunneilla." Kiukun kyyneleet tulivat silmiin kun ei ollut ketään näkemässä. Tiesin aivan varmasti, että olin viitannut tunnilla ja ollut mukana, en vain yhtä aktiivisesti kuin nämä jatkuvasti pälpättävät ihmiset, joita luokassa kyllä riittää. En tykkää puhua toisten päälle enkä taistella puheenvuoroista saadakseni ääneni kuuluville, vaan mieluummin pysyttelen tarkkailijana ja viittaan kyllä jos tiedän vastauksen kysymykseen. Viittaan siis useita kertoja oppitunnin aikana enkä ole mikään sivusta seuraaja silloin.

Syvästi vittuuntuneena laitoin ko. opettajalle s-postia, jossa kerroin mm. että satun nyt vain luonteeltani olemaan sellainen, joka ei tykkää koko ajan olla esillä ja satun nyt vain olemaan luonteeltani ujo. Heitin myös, että missään aikaisemmassa koulussa ei kukaan opettaja ole koskaan rankaissut minua ujoudestani laskemalla numeroitani sen takia.

Tietenkään opettaja ei välittänyt, vaan totesi, että osaamiseni jää arvailujen varaan jos en näytä sitä olemalla aktiivinen tunneilla. MITEN HELVETISSÄ SE OSAAMINEN VOI JÄÄDÄ ARVAILUJEN VARAAN JOS KOKEISTA TULEE MELKEIN TÄYSIÄ PISTEITÄ JA MELKEINPÄ AINA KUN VIITTAAN TUNNILLA, VASTAAN OIKEIN! Myös muut luokkani oppilaat ihmettelivät tätä arviointia ja sanoivat että heidänkin mielestään olen kyllä aktiivinen tunneilla. Lisäksi palautan tehtävät ajallaan ja kirjoitan luokan parhaimpia aineita, joita opettaja itsekin kehuu.

Menin sitten valittamaan rehtorille asiasta, mutta tiesin jo sieltä lähtiessä, että numerot eivät muuttuisi miksikään. Rehtori oli tietenkin opettajan puolella keskusteltuaan hänen kanssaan asiasta. Minun mielipidettäni ei asiasta ei oltu kiinnostuneita kuulemaan ja rehtori tietenkin kuunteli vain sen idiootin näkemyksen asiasta.

Kaiken huippu on, että eräs luokkamme räpättäjistä sai viimeisestä kokeesta 2, minä 3. Hän sai kuintenkin todistukseensa kolmosen, sillä muut kurssin työt, aineet ja muut riittivät nostamaan hänen numeroaan peräti yhden ylöspäin. Minun numerooni hyvin menneet esitelmät, aineet ja ennen kaikkea koe eivät vaikuttaneet. Todistukseen paukahti taas kakkonen. Koska en ole tarpeeksi aktiivinen.

Olen syvästi, syvästi pettynyt. Tiedän, että nämä koulunumerot ovat loppujen lopuksi pieniä asioita, mutta periaatteen vuoksi olisin halunnut korjauksen vääryyteen. Miksi ujoja ihmisiä syrjitään näin törkeästi? Kyseistä opettajaa vihaan sydämeni pohjasta enkä tule antamaan hänelle koskaan anteeksi miten hän loukkasi jo muutenkin heikkoa itsetuntoani. Eipä ole kyllä minkäänlaista pahoillaan olemisen elettäkään näkynyt opettajan suunnalta. Asia ei tunnu unohtuvan mielestä millään ja olen alkanut miettiä, että ehkä minä en sitten oikeasti pärjää tällä alalla kun aktiivisuuteni puhumiseen on niin perseestä. Onko opettaja oikeasti niin täysi puupää, että hän ei tajua, että ihmisiä on erilaisia ja jokaisen luonteenpiirteitä tulisi kunnioittaa. Se että en ole tunnilla koko ajan äänessä ei tarkoita, ettenkö olisi sitten työpaikalla äänessä kun pitää puhua vierasta kieltä asiakkaalle. Luokkatilanne on aivan eri asia kuin työssä kommunikointi. Nyt sitten hyvä osaamiseni kielissä jää välittymättä työnantajalle kun numerona todistuksessa on 2, mikä ei ollenkaan vastaa tasoani. Paha mieli jäi.

14

1814

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • go on

voit ottaa yhteyttä opetushallitukseen ja kysyä sieltä mitä kautta halutessasi voit tehdä valituksen tms. ko. opettajasta. älä vihaa häntä, hän ei ole sen arvoinen, huonoimmassa tapauksessa se ikäänkuin
      "myrkyttää mielesi" ja on haittana tulevaisuudessa. Älä anna hänen sotkea nykyisyyttä, hän ei ole sen arvoinen. tsemppiä!

• kamalaa

Voi herranjumala. Pistää ihan vihaksi sun puolesta.
      Itselläni lukiossa on eri tilanne, opettajat ovat ymmärtäväisiä (antavat pitää esitelmät pienemmälle ryhmälle tms, kannustavat, jne). Joten en oikein tuohon osaa sanoa mitään, mutta toivon, että asia ratkeaa!
      Olen todellakin sun puolella, sillä olen itse aika lailla samanlainen.
      Tsemppiä ja voimia!!

• BTDT

Tutulta kuulostaa. Minulla oli silloin joskus yläasteaikana samanlainen bilsan ja mantsan opettaja (nuori, itseään täynnä oleva nainen). Osa opettajista osaa ottaa kaikenlaiset oppilaat/opiskelijat huomioon, mutta sitten on näitä toisia putkiaivoja jotka eivät ilmeisesti kykene analysoimaan ihmisten käytöstä ollenkaan, vaan olettavat naiivisti että asiat ovat sitä miltä näyttävät. Opettajalta vaaditaan hyviä sosiaalisia taitoja ja kykyä toimia erilaisten ihmisten kanssa ja ottaa jokainen oppilas huomioon opetuksessaan. Sinuna en jättäisi asiaa tähän, sillä valitettavasti syrjintä saattaa toistua jossain toisessa elämänvaiheessa; ei aina voi vain alistua. Pyydä opettajaa näyttämään mustaa valkoisella, mihin hän perustaa sinun huonon numerosi ja kaverisi hyvän. Jos opettaja ei sitä tee tai et ole tyytyväinen siihen, miten hän perustelee asiansa, voit aina kääntyä ylemmälle tasolle, kuten täällä jo ehdotettiin. Voit myös kysyä, miten tämä opettaja aikoo motivoida sinua kehittämään kielitaitoasi jatkossa, jos saat osaamistasoasi vastaamattomia arvosanoja.

• se on

Opettajat ovat todella epäoikeudenmukaisia ja puolueellisia. Tottakai pelkän kokeen pitäisi riittää todisteeksi, että homma on hanskassa tai sitten ei ole. Uskon, että monia saattaa ärsyttää fiksut ujot, koska heissä on potentiaalia eniten. Olen itse saanut kokea ryhmätyön paskamaisuuden, jossa räpättäjät eivät antaneet meidän ujojen päättää mitään. Kun tuli esitelmöinnin aika, he sanoivat, ettemme olleet kiinnostuneet koko esitelmästä, emme olleet "YHTEISTYÖHALUKKAITA." Siis kuinka kieroa ja tottakai opettaja uskoi sen. Laitoin perästä veemäistä sähköpostia opelle. Uskon että hän sisimmissään hiffasi asian.

• bn

olen kans tosi hiljanen.. ryhmäkeskusteluissa en saanut suutani auki ja olin täysin sanaton kun muut jutteli vieressä. Se oli noloa ja epäreilua, kun en minä osaa puhua. Kerran eräs opettaja kysyi minulta että pelkäänkö sitä.. Kaikki nauro.

• ja paljon

olen itse lukiossa ja englanninopettajana oli muutaman kurssin ajan sellainen nuori naisopettaja.
      Numeroa sit pudotettiin aina sillä yhdellä. Ihan kiva. Perusteena tietenkin tuntiaktiivisuus. Sain siis 8 tai 9 ja pudotettiin sit siitä 7 tai 8 . Sit sille kaverille joka joskus vähä viittas nii nostettii se 8 sinne 9.
      Perseennuoleminen siis kannattaa.

Eihän nämä numeronpuidotukseni läheskään niin pahoja ole kuin mitä saimme ylhäällä lukea, mutta silti vaan vituttaa niin perkeleesti.

Hmmm laissa lukee että numeroarvostelussa arvosana määräytyy arvosteltavan taitotason mukaan...

ihan kivasti rikotaan kyll lakia suomen kouluissa...

• jussipussi75

Opettajat haluaa, että heidän heittämiin "kysymyksiin" viitataan! Jos sä näyt eli oot aktiivinen tunnilla, ja "juttelet" opettajan kanssa, opettajalla on positiivinen fiilis susta! Jos taas oot hiljaa ja oot näkymätön, niin opettaja ei saa susta mitään "kuvaa" ja saat helpommin miinusta.. Tää on ja tulee aina olemaan "hiljaisten" ongelma, eikä siitä muut kuule..

• avuton92
        jussipussi75 kirjoitti:

Opettajat haluaa, että heidän heittämiin "kysymyksiin" viitataan! Jos sä näyt eli oot aktiivinen tunnilla, ja "juttelet" opettajan kanssa, opettajalla on positiivinen fiilis susta! Jos taas oot hiljaa ja oot näkymätön, niin opettaja ei saa susta mitään "kuvaa" ja saat helpommin miinusta.. Tää on ja tulee aina olemaan "hiljaisten" ongelma, eikä siitä muut kuule..

Minusta tuntuu, että opettajat kohtelevat minua kuin pikkulasta. Varsinkin eräs matikanopettaja tulee joka tunti minun viereeni ja käyttää semmoista "muumimamman" äänensävyä ja kysyy osaanko tehtäviä. Muiden opiskelijoiden seurassa opettajat ovat ihan normaaleja, mutta aina minun luona heidän käytös muuttuu sellaiseksi huolehtivaksi, ihan kuin menisin rikki, jos en osaisi jotain tehtävää. Onhan se toki mukavaa, että opettajat yrittävät huolehtia tälläisestä hissukasta, mutta joskus vaan ärsyttää kun he olettavat minun olevan ihan avuton. Sama homma noiden numeroiden kanssa, pahimmillaan se oli yläasteella. Sain aina kokeista 9½ mutta numeroksi annettiin joku 8.

• uhjoky

Minua on kyllä aina läksytetty, että en voi päästä helpommalla koska olen ujo. Yläasteella ja lukiossa numero pyöristettiin joka aineessa alaspäin, koska en ikinä ollut tarpeeksi tuntiaktiivinen. Sillä ei ollut eroa, että viittailin ja vastailin jonkin verran tai että en viitannut ollenkaan. Pelkkä viittaaminen vaati minulta kovaa yrittämistä ja ponnistelua. En tietenkään olisi ikinä viitannut, ellen varmasti tiennyt oikeaa vastausta. Luovuin silloin vähitellen toivosta ja jätin viittaamiset kokonaan ja nielin numeron alennukset.
      Esitelmät, esitykset ja ryhmätyöt oli minun koulussa aina pakollisia ujoille ja rohkeille yhtälailla. Mitään en kyllä saanut anteeksi. Missä ihmeen koulussa hiljaisten/ujojen ei muka tarvi pitää esitelmiä? Kummallista. Hiljaisesta äänestä haukuttiin ja alennettiin varmaan numeroakin esiintymislahjakkuuden perusteella. Ryhmä- ja parityöt oli minulle aina kaksinverroin työtä, kun ne piti tehdä vielä yksin.
      Ammattikorkeakoulussa jouduin yhden opettajan hampaisiin ja antoi joka tentistä/kurssita numeron 1 olin sitten ollut kuinka ahkera tahansa. Muilta opettajilta tuli aina parempia numeroita. Ulospäinsuuntautuneet saivat taas paremman numeron pelkän esitelmän ja tuntiaktiivisuuden perusteella. Harmittaa, että edes menin sellaiseen kouluun, joka on tarkoitettu vain rohkeille ihmisille. Kauheaa paniikkia olla edes paikalla, jos joku vaikka erehtyisi kysymään jotain. Ammattikorkeakoulussa aloin todenteolla kärsimään paniikkikohtauksista ja peloista.

• Pettynytjaväsynyt

Meillä äikässä on sellane ope, että suosii näitä äänekkäämpiä ja nauraa aina niiden jutuille ja aina kommentoi myönteisesti , vaikka jos niillä on uusia vaatteita tai uusi kampaus. Ikinä ei sitten kenellekää vähä hiljasemmalle sano mitään. Kerranki ku oli pakko sanoa toine etunimensä, ni se heti alko sanomaa äänee että esim. "Onpas sillä Annilla nätti toinen nimi!", sano näin kahdelle suosikilleen, mutta ei sitten muille, ujoimmille. Sitten pakottaa tekemää jonku esitelmän jostai aineesta, että joutuu lukee sen luokan eessä ilman mitää lunttilappua. -.- Oikeest, inhottavaa, luulin viel et se on kiva mt näköjää ottanu ne omat lempparioppilaansa. Tosi kamalaa olla ain sen tunneilla.

• ac23

Johan oli surkea tapaus, siis opettajaksi. Itselläni monia kokemuksia ja aina on kokeiden tulos ratkaissut eniten. Lisäksi meillä riitti monelle opettajalle että viittasi muutaman kerran vaikka ei tiennytkää oikein. Viittauksista sai tietyn määrän aktiivisuuspisteitä.
      Jos rehtorikaan ei tuohon reagoinut niin en itse tiedä ainkaan mihin voisi valittaa...tuskin opettajienyhdistys tai joku vastaava saisi mitään aikaan. Arvatenkin he vetävät yhtä siellä ja tälläisiin asioihin ei ole aikaa tuhlattavana.
      Tsemppiä kuitenkin opintoihin

• Tietoinennnn

Tuttu tunne. Ala-asteella opettajamme oli mukava naisihminen, joka suosi enemmän meitä ujoja ja hiljaisia, joita minun lisäksi luokalla oli vain yksi toinen tyttö. Saimme hyviä koenumeroita, aina 8 ylöspäin sekä todistuksen keskiarvo oli aina yli 9.

Mutta liikunnanopettajamme oli kamala. Lihava, energiajuomista riippuvainen mies, joka pamautti meille kummallekkin liikunnasta 6. Tuon toisen tytön kanssa emme olleet mitään maailman urheilullisimpia, kestävimpiä tai laihimpia. Kaikki muut saivat kasista ylöspäin, vaikka me olimme yhtä hyviä liikunnassa. Koripallossa pallo sujahti koriin ongelmitta, coopperi... Meni vähän niin ja näin mutta ei silti ollut HUONOIN tulos, jalkapallossa pallokin onnistui menemään maaliin.

Onneksi tuo ope on nyt poissa, olen korottanut liikuntani kasiksi sekä itsekin laihdutan ja kohotan kuntoani

• gsdfsagsd

Minulla on samankaltaisia kokemuksia. Työharjoittelun palautekeskustelussa varmaan toisessa lauseessa opettaja/harjoitteluohjaaja sanoi että "ihan hyvinhän sinä siellä kuulemma pärjäsit, mutta kun olit niin hiljainen". Tästä tuli kyllä niin paha mieli että aloin itkemään itse palautekeskustelussa ja selitin, että kun en voi sille mitään että kun olen "niin hiljainen": Noloa kai. Ihmisiä ne opettajatkin on, samanlaisia jotka arvostaa puheliaisuutta.

• Anonyymi

oooo

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos tienaaminen koneella kiinnostaa niin lue!

Olen kerrännyt muutaman linkin kyselysivustoille. Vastaa kyselyihin ja tienaa rahaa! Minimikotiutus on sivuilla 10e ja v
      Työ ja opiskelu
      1
      3688
    2. Kimmo Kiljunen sekoili täysin - joutuu nyt syrjään

HS: Kimmo Kiljunen syrjään ulkoasiainvaliokunnan johdosta. SDP:n eduskuntaryhmä aikoo vaihtaa ulkoasiainvaliokunnan puh
      Maailman menoa
      371
      1828
    3. Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!

Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola
      Kotimaiset julkkisjuorut
      240
      1615
    4. Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!

Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku
      Kotimaiset julkkisjuorut
      28
      1609
    5. Kimmo Kiljunen

"Kimmo Kiljunen, sdp, esittää rajuja väitteitä. Hän tapasi suomenvenäläisiä. Julki tulleella videolla hän vaatii rajaa
      70 plus
      248
      1191
    6. Herätät kyllä

Tunteita vaikka missä muodossa. Tiedät että meidän on vaikea vastustaa toisiamme.
      Ikävä
      73
      1023
    7. Mitä haluaisit sanoa

kaivatullesi juuri nyt?
      Ikävä
      58
      1004
    8. Salassapito luottamuselimissä. Missä kulkee raja?

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila (kesk) kyselee, mitä minulle oma väki aikoo tehdä, kun toin hallituksen
      Haapavesi
      60
      765
    9. Kauan aiot vielä vastustella minua?

Miehelle kysymys.
      Ikävä
      47
      756
    10. Miksi teet tästä niin vaikeaa?

Olisin sinun, jos haluaisit. Antaisin sinulle koko sydämeni. Et halua kohdata minua, vaikka kuitenkin haluat. Yritä jo p
      Ikävä
      25
      719
    Aihe