Auttakaa ja antakaa fiksuja neuvoja, miten pääsisin mäistä eteenpäin sammuttamatta moottoria. Tod.näk. nostan kytkimen liian ylös ja liian nopeasti (luulisin). Mulle tulee kohta mäkikammo, jos ei hommaan tule jotain tolkkua. Sitten kun se moottori sammuu, hermostun ja sitten lähden vaan kumia polttaen isolla kaasulla. Mikä neuvoksi? Onko olemassa muuita vinkkejä kuin harjoittelu?
mäkilähtö hukassa
14
4597
Vastaukset
- ensio itkonen
päästät käsijarrun hitaasti ja samalla pikkasen kaasua
- Mäkilähtijä
Päästä käsijarru ales vasta kun oot vähän nostanu kytkintä ja veto alkaa "tuntua". Sitte vaan reilusti kaasua ja kytkin hitaasti ylös. Ihan helppo homma kun vähän harjottelloo.
- ope
Oot siis pysähtynyt mäkeen. Kytkin on pohjassa ja oikea jalka on jarrulla..
Loivassa mäessä:
1. jalka jarrulta kaasulle
(auto lähtee valumaan taaksepäin)
2. nosta kytkin tuntumaan, niin että valuminen
pysähtyy.
3. paina kaasua sen verran, että kierrokset
nousevat 900:sta 1800:aan
(auto liikkuu eteenpäin)
4. voit nopeuttaa lähtöä nostamalla millin tai
kaksi lisää kytkintä, mutta lisää samalla
kaasua
5. päästyäsi kolme autonmittaa eteenpäin, ota
jalka kokonaan pois kytkimeltä..
Jyrkässä mäessä:
1. nosta kytkin tuntumaan. Huomaat sen koneen
käyntiäänen sekä kierroslukumittarin
neulan laskuna.
2. pidä kytkin aivan paikallaan, siirrä oikea
jalka jarrulta kaasulle.
(auto pysyy paikallaan)
3. nosta moottorin kierroksia aina 1800:aan asti
(auto liikkuu eteenpäin)
4. voit nopeuttaa lähtöä nostamalla millin tai
kaksi lisää kytkintä, mutta lisää samalla
kaasua
5. päästyäsi kolme autonmittaa eteenpäin, ota
jalka kokonaan pois kytkimeltä..
ps. jos omistat jonkun vanhan rotiskon, käytä kässäriä..
----------www.toma.clan.st------------------------ tyty
älä kehitä mitään kammoa hommaa kohtaan, meikäläinen sammautti auton kolmesti inssissä juuri mäkilähdöissä ja silti pääsi läpi...(kiitos kiltti inssisetä:)
ei siinä auta muu kuin harjoitteleminen. ja muista ettei inssissä tarvitsekaan kaiken olla täydellistä, siinä katsotaan vain että osaat perusjutut. sitten kun siitä on päästy läpi alat kehittää itseäsi ajajana. tsemiä! - onneton
tyty kirjoitti:
älä kehitä mitään kammoa hommaa kohtaan, meikäläinen sammautti auton kolmesti inssissä juuri mäkilähdöissä ja silti pääsi läpi...(kiitos kiltti inssisetä:)
ei siinä auta muu kuin harjoitteleminen. ja muista ettei inssissä tarvitsekaan kaiken olla täydellistä, siinä katsotaan vain että osaat perusjutut. sitten kun siitä on päästy läpi alat kehittää itseäsi ajajana. tsemiä!Kiitos tuesta. Vitsi on siinä, että mulla on ollut kortti jo muutaman kuukauden, eikä autokoulun aikana, eikä ihan heti sen jälkeenkään ollut mäkilähtöongelmia, se taito vaan katosi ihan yks kaks ja tosta vaan. Tosin eilen kävin muutaman kerran harjoittelemassa ja siitä oli selkeästi apua kun katsoin kierroslukumittaria ja odotin kierrosluvun laskemista. Autokoulussa puhuttiin "tärinäkohdasta" ja se autokoulun auto selkeästi tärisikin siinä kohdin kun kytkin oli oikeassa kohdassa mutta meidän autossa ei tärinää tunnu ja moottorin äänekin aleneeminen on aika huonosti kuultavissa. Kyllä minä sen vielä selvitän enkä jää mäkiin teiden tukkeeksi.
Kohta ei ihan niin onneton mäkilähtijä! - ???
onneton kirjoitti:
Kiitos tuesta. Vitsi on siinä, että mulla on ollut kortti jo muutaman kuukauden, eikä autokoulun aikana, eikä ihan heti sen jälkeenkään ollut mäkilähtöongelmia, se taito vaan katosi ihan yks kaks ja tosta vaan. Tosin eilen kävin muutaman kerran harjoittelemassa ja siitä oli selkeästi apua kun katsoin kierroslukumittaria ja odotin kierrosluvun laskemista. Autokoulussa puhuttiin "tärinäkohdasta" ja se autokoulun auto selkeästi tärisikin siinä kohdin kun kytkin oli oikeassa kohdassa mutta meidän autossa ei tärinää tunnu ja moottorin äänekin aleneeminen on aika huonosti kuultavissa. Kyllä minä sen vielä selvitän enkä jää mäkiin teiden tukkeeksi.
Kohta ei ihan niin onneton mäkilähtijä!Paras tapa on kun jarrulta äkkiä kaasulle ja vaähän kaasua ja kytkin samalla ylös vähän. Auto liukuu taakse päin noin 10cm, mut jos ei osaa viellä niin ehkä noin 1m-2m.
- GoldenRetriever
...tulivat tarpeeseen!
Mulla on ollut kortti 3 kuukautta, ja mäkilähtöjen välttelemisen takia en oo uskaltanu ajaa tiettyjä reitteja pitkin ollenkaan.
Mulla sammus yhdesti auto johonkin pisteeseen Mäkelänkadulla, ja olin ihan jumissa paniikissa...etta mitä ...kelettä nyt tehdä. Sen jälkeen ei oo huvittanu ajaa stadin keskustassa tai sen lähellä olleskaan.
Näyttäs tuosta sun weppiosoitteesta että oot oikee (hyvä)opettaja ja vissiin opetat Haagassa ?
(Kävin katsomassa sun sivuja)
Tuon käsijarru-mäkilähdön opetti mun aviomies, käytiin landella treenaamassa sitä.
Opin kyllä jees , mutta osaan todellakin käyttää vain jossain missä en hätäile liikaa. (eli kehä-3:n ulkopuolella).
Mulla pakittaa aina tuolla toisella tavalla, mikä ei ole kivaa, jos takana on tulossa busseja tms. isompaa rekkaa. siksi tuo käsijarrujuttu ois mulle aina parempi, vaikka ei meidän auto oo kuin 7 vuotta vanha. - Nössykkä
Kiitos ope loistavista neuvoista, vaikka ajoinkin Rellulla koko autokoulun, sammuu Bemu vieläkin...
8) - ope
GoldenRetriever kirjoitti:
...tulivat tarpeeseen!
Mulla on ollut kortti 3 kuukautta, ja mäkilähtöjen välttelemisen takia en oo uskaltanu ajaa tiettyjä reitteja pitkin ollenkaan.
Mulla sammus yhdesti auto johonkin pisteeseen Mäkelänkadulla, ja olin ihan jumissa paniikissa...etta mitä ...kelettä nyt tehdä. Sen jälkeen ei oo huvittanu ajaa stadin keskustassa tai sen lähellä olleskaan.
Näyttäs tuosta sun weppiosoitteesta että oot oikee (hyvä)opettaja ja vissiin opetat Haagassa ?
(Kävin katsomassa sun sivuja)
Tuon käsijarru-mäkilähdön opetti mun aviomies, käytiin landella treenaamassa sitä.
Opin kyllä jees , mutta osaan todellakin käyttää vain jossain missä en hätäile liikaa. (eli kehä-3:n ulkopuolella).
Mulla pakittaa aina tuolla toisella tavalla, mikä ei ole kivaa, jos takana on tulossa busseja tms. isompaa rekkaa. siksi tuo käsijarrujuttu ois mulle aina parempi, vaikka ei meidän auto oo kuin 7 vuotta vanha...tietysti
Kässärilähtö on ihan bueno, mut se on vaan törkeen hidas.
Ole tyytyväinen nykyiseen, tavoittele parempaa..
---------www.toma.clan.st------ - ope
Nössykkä kirjoitti:
Kiitos ope loistavista neuvoista, vaikka ajoinkin Rellulla koko autokoulun, sammuu Bemu vieläkin...
8)Tämän nössykän mä tunnenkin...
Rellusta bemariin -olet oikealla tiellä.
Keep on driving nössykkä 8 )
------------www.toma.clan.st-----------
- helposti
Eli nostan vasemman jalan jarrulta ja auto lähtee hitasti eteenpäin ja pianan kaasua niin lähtee kunnolla eteenpäin... kun pysähdyn mäessä päästän kaasun ja painan jarrua.
- jaahas
Sulla taitaa sitten olla automaattivaihteinen kerta vasemmalla jalalla jarrua painelet...
- Mä.
jaahas kirjoitti:
Sulla taitaa sitten olla automaattivaihteinen kerta vasemmalla jalalla jarrua painelet...
siis ksokaa ei oo manuaalia ollut paitsi sillaoin autokoulussa...
siis en oo ajnut manuaalilla 15 vuotten.
no jos haluat pelta antiikkisella systeemillä niin siitä vaan - MacAddict
Mä. kirjoitti:
siis ksokaa ei oo manuaalia ollut paitsi sillaoin autokoulussa...
siis en oo ajnut manuaalilla 15 vuotten.
no jos haluat pelta antiikkisella systeemillä niin siitä vaanItse omistan myös automaattivaihteisen auton, ja sillä mäkilähtö ei teetä kenellekkään vaikeuksia. Riittää kun on D päällä niin auto pysyy paikallaan jyrkässäkin mäessä, ja sitten vain kaasua niin lähdetään.
Tosin ei se mäkilähtö manuaalillakaan ongelma ole, ja yksi mikä selvästi auttaa asiassa on vääntävä moottori, eipähän pääse sammumaan. Autokoulussa käyttämäni auton moottori oli sellainen nuhapumppu että sammui todella herkästi, joka ei yhtään helpottanut mäkilähtöä. Esimerkiksi vähänkin jykevämpää dieseliä on liki mahdoton sammuttaa mäkilähdössä, sama pätee myös noin 2 litran moottoriin alemman keskiluokan autoissa.
Jos perinteisellä vaihteistolla jostain syystä joutuu ajamaan, niin paras apu on harjoittelu (tai mäkilähtöassistentti, kuten uudessa Opel Astrassa ;-) )
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1261690
- 1051185
Postimerkki kirjeeseen ja kortiin maksaa jo 3 euroa!
https://yle.fi/a/74-20229241 Kyllä tämä on järjetön hinta, Posti tuhoaa itsensä tällä hinnalla, täytyyhän Postin "Herro1381071- 49969
Keitä oli kunnanjohtajan erottajat?
Kouluja ei ole varaa ylläpitää mutta johtajasopimukseen palaa 100000 euroa ja uuden johtajan hakuprosessi maksaa kymmeni51870- 128867
Atte Harjanne usuttaa eläkeläisvihaan
Karmeeta kuultavaa aamun uutislähetyksessä, kun Atte Harjanne, tunnettu eläkeläisvihaaja, suitsii sukupolvien välistä v240838Helsingin Mäntymäki muuttui Kultajuhlan jälkeen kaatopaikaksi.
Mitä se kertoo jääkiokosta ja lätkäfaneista? Saikkua huomenna huusi fani yöllä?70745Pridekulkue kiellettävä?
Näin täällä suoraan vaaditaan. Perusteina mitä mielikuvituksellisimmat tarinat. No, miksi ihmeessä kukaan ei ole samalla178719Mä oon tyytyväinen, että ei ole enää tunteita.
Samalla tajusin, että sun kohdalla tykkäsin enemmän niistä tunteista kuin sinusta persoonana. Halusin väkisin nähdä sinu55709