Olen Rv 28 ja olen ollut pari viikkoa saikulla selkä ym. vaivojen takia. Sain oikein pyytää saikkua kun sanoin neuvolalääkärille, että töissä oleminen on aika ikävää. Töissä joten kuten jaksan, mutta töitten jälkeen makaan kuin raato enkä jaksa jalkaa nostaa. Sanoin myös lääkärille supistuksista, niitäkin on välillä. Lääkäri kirjoitti ensiksi viikon hyvin nihkeesti, sitten soitin ja sanoin, että tuskin olen työkuntoinen niin kirjoitti 2 viikkoa lisää sen kummemmin supisteluista tms. kyselemättä.
..Tuntuu ikävältä olla sairaslomalla kun jotkut painaa töissä raskaana kaikista vaivoista huolimatta, itse en vain yksinkertaisesti jaksa siellä enää olla vaikka työ ei ole rankimmista päästä. Saikku loppuu viikon päästä enkä koe jaksavani töissä vieläkään, kivaa mennä ruikuttamaan taas lääkärille samoista asioista kun niin nihkeesti näköjään suhtautuu noihin sairaslomiin. Raskaus ei ole sairaus, mutta itse en vaan jaksa painaa töitä puoli kuntoisena. Äloman alkuuun olisi vielä toista kuukautta aikaa :( Stressaa kun en tiedä mitä teen..
Joutuuko moni muu olemaan sairaslomalla? miten työssäjaksaminen muuten?
Sairasloma raskausaikana..
8
4409
Vastaukset
- rv 35
Itse olen ollut saikulla töistä joulukuun lopusta lähtien. Alunperin sain saikkua pari viikkoa, kun kävin työterveyslääkärillä. Jatkoa äitiysloman alkuun asti kirjoitti sitten puolestaan äitiyspolilla oleva lääkäri, kun sanoin, että töihin en kykene tämän selän ja supistusten kanssa menemään.
Olen ehdottomasti sitä mieltä, että kun sairaslomasi on päättymässä, niin haet ihan pokkana lisää. Jos kirjoittaa pienissä pätkissä, niin haet aina vaan lisää ja lisää, kunnes jäät äitiyslomalle asti, mikäli olosi tosiaan on sellainen, ettet kykene omasta mielestäsi olemaan töissä kipujen ja supistelujen takia.- Tahtois tietää..
Miten tämä saikulla olo vaikuttaa äippärahaan?
- rv 35
Tahtois tietää.. kirjoitti:
Mulla ei ainakaan mitenkään. Se on laskettu vuoden 2008 tulojen mukaan.
- laske kantsiiko
Tahtois tietää.. kirjoitti:
siihen että saat palkkaa tietyn aikaa (riippuu kuinka kauan olet ollut samalla työnantajalla) ja sen jälkeen putoat sairaspäivärahalle. Kelan sivuilta voit kattoa kuinka paljon se on sinun kohdallasi. Jos kyse oikeasta sairaslomasta (eikä vain siitä ettei hommat enää oikein jaksais innostaa) niin kannattaa olla rauhassa saikulla.
- sairaslomalainen
Jäin saikulle RV 24 reiluksi kahdeksi viikoksi supistelujen ja selkäkipujen vuoksi. Selkäkipu helpotti vähän ja supistelutkin rauhoittui ( paikat eivät olleet avautuneet sairasloman aikana). Joten takaisin töhin ohjeella, että jos vähänkään oireet pahentuu niin ei muuta kuin uusi lääkäriaika ja lisää saikkua.
Jaksoin olla töissä eilun viikon, mutta sitten taas supparit lisääntyi ja selkä oli niin kipeä, ettei istumaan pystynyt ja nukkumisestakaan ei tullut oikein mitään kivun vuoksi (olin siis tosi väsynyt). Sitten sainkin sairaslomaa äitiysloman alkuun saakka. Suistelua on edelleen jonkin verran ja selkäkivut välillä tosi pahoina, mutta vointi on parempi kun voi nukkua päiväunia ja tehdä juttuja oman jaksamisen mukaan (parempina päivinä enemmän ja huonompina vähemmän.
Täällä tuntuu olevan aika tiukka linja, että jos paikat on kiinni (siis ei ennenaikaisen syntymän riskiä sillä hetkellä) niin ainakin yksi "työkokeilu" (siis töihin sairasloman jälkeen) on tehtävä, mutta jos toisellakin yrittämällä tuntuu ettei töihin pysty niin sitten saa sairasloman loppuun saakka ilman ylimääräisiä puheita.
Tuo väsymys on kai lääkäreille aika lailla hankala vaiva. Se kun ei ole varsinainen sairaus vaan pikemminkin toisaalta normaali raskauden oire ja toisaalta oire jota on hankala mitata ja vielä kolmanneksioire john voi itse vaikuttaa (ulkoilu, riittävä uni jne) ja toisaalta voi oire jostain vakavammasta (hemoglobiini, masennus, kivut, jotka haittaavat nukkumista...). Joten lääkärin olisi löydettävä jok syy väsymksellesi ja hoitaa sitä tai antaa saikkua sen vuoksi tai passitaa sinut töihin kokeilemaan. Sinuna kävisin kokeilemassa työntekoa, sitten on taas helpompi sanoa ettei kertakaikkiaan pysty, jos näin on.- Tanten blue
Minä olen kyllä käsittänyt, että kivuttomat supistukset ovat ihan normaali ilmiö pitkin raskautta (itselläni supistukset alkoivat viikolla 18), eikä sillä perusteella määrätä saikkua elleivät paikat ole avautuneet. Väsymys kuuluu samaan sarjaan. Eikö silloin olisi kohtuullista käydä töissä sen minkä jaksaa ja sitten ottaa vähäksi aikaa sairauslomaa, jos ei jaksa? Minä olen naisvaltaiselta alalta ja jos kaikki raskaana olevat joilla on jotain oireita, olisivat poissa koko loppuraskauden, niin eihän siitä mitään tulisi:o
- sairaslomalainen
Tanten blue kirjoitti:
Minä olen kyllä käsittänyt, että kivuttomat supistukset ovat ihan normaali ilmiö pitkin raskautta (itselläni supistukset alkoivat viikolla 18), eikä sillä perusteella määrätä saikkua elleivät paikat ole avautuneet. Väsymys kuuluu samaan sarjaan. Eikö silloin olisi kohtuullista käydä töissä sen minkä jaksaa ja sitten ottaa vähäksi aikaa sairauslomaa, jos ei jaksa? Minä olen naisvaltaiselta alalta ja jos kaikki raskaana olevat joilla on jotain oireita, olisivat poissa koko loppuraskauden, niin eihän siitä mitään tulisi:o
Minulle lääkäri sanoi kivuttomista supistuksista, että ovat yksittäisinä normaaleja, mutta silloin kun tulevat jatkuvina sarjoina (siis supistus, muutaman minuutin tauko uusi supistus jne.) ennen raskauden viimeistä kolmannesta niin ovat tavallisuudesta poikkevia. Toinen ongelma paljoissa kivuttomista supistuksissa on ettei voi tietää milloin ne alkavatkin avaamaan paikkoja (kuulemma yleensä eivät avaa paikkoja, mutta jatkuvilla sarjoilla voi olla tälläinen vaikutus).
- Kuulostaa
kyllä ihan omalta laiskuudelta tuo sinun sairaslomasi, ei millään pahalla. "Sain oikein pyytää saikkua kun sanoin neuvolalääkärille, että töissä oleminen on aika ikävää." Minulla töissä olo ei ollut kyllä mitään "aika ikävää" vaan täysin mahdotonta, koska selkä oli niin järkyttävän kipeä, ettei kivulta pystynyt yksinkertaisesti töissä olla. Ja kivut vain pahenivat sairaslomasta huolimatta, eikä ilman särkylääkkeitä pystynyt olla päivääkään pitkään aikaan, vaikken enää edes töissä ollut.
Mene vain töihin vielä vaikkei huvittaisikaan, jos vaivasi eivät tee sinusta työkyvytöntä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela tukee virallisesti Pride-liikettä
Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k353785Jorma Lind kuollut
Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet511714- 731369
Mahdatko ymmärtää sitä
Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen751211Hitaille omat kassat
Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille1741082Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!
Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei6911051- 84945
Olisit ollut niin
Minunlaiseni. Ehkä se on helmpompi kun emme kohtaa. Kipeältä se tuntui ettet valinnut minua41836Mitä yhteistä sinulla
on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?49791- 39760