Adventismi ei ole yksi yhtenäinen liike, vaan se on hajaantunut lukemattomiin ryhmittymiin. Suurimmat ryhmittymät nykypäivänä ovat seitsemännen päivän adventistit (Seventh Day Adventists - SDA) ts. Adventistikirkko (Adventist Church) ja Evankeliset adventistit (Evangelical Adventists), jotka nousivat esiin n. 1975 jälkeen. Tilanne on hämmentävä, sillä Evankeliset adventistit irtisanoutuvat lähes kaikista Adventtikirkon opetuksista ja lähestyvät erittäin paljon kristikunnan perusopetuksia.
Vaikuttaa siltä että teologian tohtorit ovat valinneet suuntansa:
- Kai Arasola kannattaa evankeelistä adventismia
- Timo Flink on vannoutunut fundamentalisti adventisti
- Kirkon johtajasta suvun perintöprinssistä Atte Helmisestä (ei ole teoltri) ei ota selvää
A-kirkko tienhaarassa
10
185
Vastaukset
- ex-hirvas
eräs hajaantuneen seitsemännen päivän adventtikirkon kasvatti, joka noudatti "puhtainta oppia".
http://fi.wikipedia.org/wiki/David_Koresh- 2342342342
vaan noudatti saatanan kuiskutuksia.
- ex-hirvas
2342342342 kirjoitti:
vaan noudatti saatanan kuiskutuksia.
kultit noudattavat juuri saatanan kuiskutuksia, kuten 22.10.1844.
- 2442344234
ex-hirvas kirjoitti:
kultit noudattavat juuri saatanan kuiskutuksia, kuten 22.10.1844.
saatanan kuiskutuksia uskot.
- 234234234
Kai ei ole hylännyt kirkon oppeja.
En ole fundamentalisti. Yksikään aito seitsemännen päivän adventisti ei allekirjoita sitä, mitä teologiassa sanotaan fundamentalismiksi.
Olen sanonut olevani fundamentaalisesti seitsemännen päivän adventisti, ja se on eri asia kuin sanoa, että olisin fundamentalisti. Minulle tärkeää on Jumalan sana ja evankeliumi. Kaikki opinkohdat pyrin opettamaan ristin valossa. Uskon, että tämä pätee Kaihin yhtä lailla.
Timo- fundamentaalisesti
Timo Flink: "olen fundamentaalisesti seitsemännen päivän adventisti" (fundamentalisti adventisti)
Kai ei ole fundamentaalisesti........ fundamentaalisesti kirjoitti:
Timo Flink: "olen fundamentaalisesti seitsemännen päivän adventisti" (fundamentalisti adventisti)
Kai ei ole fundamentaalisesti........"fundamentaalisesti" tarkoittaa sitä, että on aidosti ja tosissaan sitä mitä on. Tämä pätee minuun ja yhtä lailla Kaihin.
Timo- annu42
ja siihen voin sanoa vain, että olen "samassa veneessä".
Soudetaan yhdessä eteenpäin Jumalan avulla.
Moni tietämätön luulee jo siitä, että adventisti sanoo olevansa kristitty, että hän todella on kristitty.
Sitten on niitä, jotka jo tietävät, että adventismi on kristillisperäinen harhaoppi, jota on varottava, mutta kun adventisti laittaa taas uuden kristilliseltä kalskahtavan sanan, vaikkapa evankeelinen adventismin eteen, niin se sitten tekisi hänestä kristityn.
Mutta on silkkaa luuloa, ettei joku adventisti pitäytyisi Ellen Whiteen tai Adventtikirkon perusopinkohtiin Tutkivan Tuomion oppeineen, Sapattioppeineen, Kolmen Enkelin sanomineen, Ellen White jatkuvana arvovaltaisena totuuden lähteenä oppeineen. Niihin jokainen adventistit sitoutuu jo kasteella ja liittyessään Adventtikirkkoon, saati sitten jäsenenä ollessaan ja epäraamatullista Kolmen Enkelin Sanomaa levittäessään kristikunnan syöväksi.
fundamentaalinen = perusluonteinen, olennainen, perus-
”Perusopinkohdat 28 PERUSOPINKOHTAA RAAMATULLISINE PERUSTEINEEN http://www.adventtikirkko.fi/opetus/oppi.html
Fundamental Beliefs
http://www.adventist.org/beliefs/fundamental/index.html ”
Perusopinkohtiin eli noihin fundamentaalisiin uskonkohtiin sitoutuu kaikki nuo mainitsemasi adventistiteologit, kaikki papit ja adventistiopettajat viimeistä maallikkoa myöten.
Fundamentaalisia ovat kaikki, vaikka sitten painottaisivat eri asioita ja vääntelisivät sanoja uusiin muotteihin. Kristityiksi voisivat tulla tulemalla uskoon ja eroamalla tuosta harhaoppisesta kirkosta ja sen opeista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 543350
- 382605
Joka päivä olen lukenut
Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil212510- 232438
Sanna Marin ja lähestymiskielto
No just joo. Kaikella sitä pitää saada lööppejä. Taas on joku ohimennen hipaissut pyhää Mariinia.1502388- 402381
- 412175
- 281981
- 1081822
- 361805