Krisstus, Raamattu ja Veda kirjat

Punnitsin

Luin tuossa jokin aika erään kirjan. Kulkuri Guru - Sadhu Sundar Singhin elämäkerta.
Hän syntyi Intiassa Rampur nimisessä kylässä vuonna 1889. Kirja kertoo kuinka hänestä tuli kristitty.

Mutta eräs hyvin mielenkiintoinen asia kirjassa tuodaan myös esille. Lainaan siitä tähän.

"Eräässä Pohjoi-Intian kaupungissa Sundar tapasi yhden noista svameista, joita pidettiin auktoriteetteina intialaisten pyhien kirjojen, Vedan, tuntemisessa. Sadhu kuunteli esitelmää, jonka tämä mies piti pyhistä kirjoituksista. Hän hämmästyi suuresti, kun mies lopetti esitelmänsä sanoilla: "Veda- kirjat johdattavat meitä ehdottomasti tähän yhteen, syntein anteeksiantamuksen välttämättömyyteen. Mutta mistä se löydetään? Minun mielestäni ei prajapati*, josta Veda puhuu, voi olla kukaan muu kuin Jeesus Kristus, joka antoi itsensä sovintouhriksi maailman ja meidän syntiemme edestä".

Ei ainoastaan Sundarissa, vaan vielä enemmän muissa läsnäolijoissa, tuollainen loppulause herätti kummastusta. Ja se kiihtyi pian äänekkäiksi vastalauseiksi. Puhujan mielipide Vedakirjoista, hänen kuuluisuudestaan huolimatta, joutui kiivaan epäilyn ja hyökkäyksen kohteeksi. Mutta oppinut svami vastasi erittäin taitavasti: "Siksikö uskoisin vähemmän Vedakirjoihin, kun samalla uskon häneen, johon nämä vakaumukseni mukaan viittaavat, ja jonka luo ne ohjaavat: Kristukseen?"

* Prajapati merkitsee luomakunnan herraa, minkä nimen bramit antoivat yhdelle muinaisintialaiselle jumalalle. Tämä korotettiin siksi heidän korkeimmaksi jumalakseen, maailman luojaksi ja herraksi.
---------------------------------------------------
Tässä mielestäni esimerkki ihmisestä joka tunsi useamman kuin yhden uskonnon pyhät kirjat. Hän löysi Veda kirjoista saman mistä raamattukin puhuu Luomakunnan Herran ja vapahtajan.

11

186

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lakkiluke( ei kirj.)

...tuossa tapauksessa. Se oli tuon oppineen näkemys.
      Tämäkin on eräs viite siihen, että kaikessa ja kaikissa uskonnoissa on pohjana sama, kaikille ja koko luomakunnalle yhteinen asia. Yksi, eikä monta erilaista, niin kuin eri uskontokunnat, kirkot ja lahkot ymmärtävät.
      Raamattuun on todellakin otettu paljon vaikutteita vanhemmista uskonnoista. Toisin sanoen Raamatun kirjoittajat ovat mitä ilmeisimmin perehtyneet huolellisesti vanhoihin kirjoituksiin.

Henkilökohtaisesti en näkisi tarpeelliseksi lainkaan kiistellä siitä, mikä kirjoitus on totuus ja minkä niminen jumala on totuuden takana. Ihmisten keksimiä nimiä ja tulkintoja, joidenka tiimoilta jatkuvien riitojen takia ei toteudu käytännössä se kultainen sääntö, elämän ohje, josta kaiki uskontojen pyhät kirjat muistuttavat.
      Sen sijaan ihminen mieluummin kiistelee tyyliin "meidän isi on vahvempi kuin teidän isi."

• Punnitsin

"Raamattuun on todellakin otettu paljon vaikutteita vanhemmista uskonnoista."

Voi olla tai voi olla olematta. Jos universaaleja lakeja on olemassa niin nuo samat lait löytää jokainen etsivä vaikka ei olisi koskaan lukenut muitten uskontojen kirjoituksia tai minkään uskonnon kirjoituksia. Raamatussa on myös valtavasti asiaa jota ei muista uskonnoista löydy. Ihmiskunnan tietoisuuden tarkoitushan on kehittyä? Vai mitä olet asiasta mieltä? Turha tässä on jymähtää kiinni siihen kuka on keneltäkin kopioinut asioita. Jos Jumala on olemassa hän voi monin eri tavoin ilmoittaa kultaiset lakinsa jokaisesta kansasta sellaiselle joka häntä etsii. Ja jos näin on, niin silloin sanomakin on hyvin samanlainen olipa kirjoitus tuhat vuotta vanha tai tänään ylöskirjoitettu maassa jossa ei olla kuultukaan raamatusta tai Veeda kirjoista.

• Punnitsin

Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ennenkuin Aabraham syntyi, olen minä ollut." Silloin he poimivat kiviä heittääksensä häntä niillä; mutta Jeesus lymysi ja lähti pyhäköstä. "

Johannes 8:58,59

• lakkiluke( ei kirj.)

...noinhan siellä lukee.
        Se on kristinusko-nimisen uskonnon tulkinta. Joku toinen uskonto tulkitsee eri tavalla. Ihmiset, jotka kirjoittivat, he tulkitsivat. Mutta onko nimillä väliä kun tarkastellaan kokonaisuutta? On paljonkin jos halutaan linnoittautua jonkin uskonnon muurien sisälle. Juuri tuosta syystä kiistellään ja käydään sotia. Paradoksaalista että edelleen jokainen on omasta mielestään oikeassa ja muut hänen mielestään väärässä.

Sanotaan, että pakanoiksi kutsumamme kansat olivat alkukantaisia ja elivät "pimeydessä." Mutta olikohan se ihan niinkään?
        Näin ajattelevat Amerikan intiaanit.

#On väitetty, että meillä ei ole ollut Korkeinta Jumalaa, koska hän on nimetön. Tämä ei ole totta. Korkein Olento on nimetön, koska se on tuntematon. Me lähestymme häntä jokaisessa Hänen osassaan, joka on meitä lähellä ja jonka ihmisjärki kykenee käsittämään... Siksi kohtelemme kunnioittavasti kaikkea mikä kuuluu luomakuntaan.#

Mielestäni melko paljon pyyteettömämpi ja epäitsekkäämpi näkemys kuin ns. valtauskonnoissa.

• husp.

Luin tuolta jostain, jos olet nainen ja tänne kirjoitat, niin kyllä eräs "profeetta" sulla ratsastaa.

Jos olet mies häippäsee kyseinen proffa saharaan ko pieru.

• lakkiluke(ei kirj.)
        husp. kirjoitti:

Luin tuolta jostain, jos olet nainen ja tänne kirjoitat, niin kyllä eräs "profeetta" sulla ratsastaa.

..ihmeessä mistä jostain lukaisit tuon. Kyllä minusta tuntuu että mies olen. Ainakin armeijassa mieheksi luulivat 70- luvulla. Enkä ole vehkeitä vaihtanut jonkun papin tavoin sen jälkeenkään =)

• Punnitsin
        husp. kirjoitti:

En oikein nyt ymmärrä että mitähän oikein tarkoitit viestilläsi.

• lakkiluke( ei kirj.)
        Punnitsin kirjoitti:

En oikein nyt ymmärrä että mitähän oikein tarkoitit viestilläsi.

...tarkoitin:

husp.30.1.2010 14:31

• Punnitsin
        lakkiluke( ei kirj.) kirjoitti:

...noinhan siellä lukee.
        Se on kristinusko-nimisen uskonnon tulkinta. Joku toinen uskonto tulkitsee eri tavalla. Ihmiset, jotka kirjoittivat, he tulkitsivat. Mutta onko nimillä väliä kun tarkastellaan kokonaisuutta? On paljonkin jos halutaan linnoittautua jonkin uskonnon muurien sisälle. Juuri tuosta syystä kiistellään ja käydään sotia. Paradoksaalista että edelleen jokainen on omasta mielestään oikeassa ja muut hänen mielestään väärässä.

Sanotaan, että pakanoiksi kutsumamme kansat olivat alkukantaisia ja elivät "pimeydessä." Mutta olikohan se ihan niinkään?
        Näin ajattelevat Amerikan intiaanit.

#On väitetty, että meillä ei ole ollut Korkeinta Jumalaa, koska hän on nimetön. Tämä ei ole totta. Korkein Olento on nimetön, koska se on tuntematon. Me lähestymme häntä jokaisessa Hänen osassaan, joka on meitä lähellä ja jonka ihmisjärki kykenee käsittämään... Siksi kohtelemme kunnioittavasti kaikkea mikä kuuluu luomakuntaan.#

Mielestäni melko paljon pyyteettömämpi ja epäitsekkäämpi näkemys kuin ns. valtauskonnoissa.

"On paljonkin jos halutaan linnoittautua jonkin uskonnon muurien sisälle."

Varmaankin kun uskonnosta on kysymys. Itse en mihinkään uskontoon kuulu. Raamatusta olen kuitenkin löytänyt tien jota on hyvä kulkea kaikesta pilkkaamisestakin huolimatta. Ja tuo kultainen sääntö mistä kirjoittelet on hyvä ohje nuora minullekin. "Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille; sillä tämä on laki ja profeetat."

Valitettavasti en mahdalla sille mitään, että raamatun pohjalta on noussut noita väkivaltaisia uskontoja jotka ovat saanut aikaan enemmän pahaa kuin hyvää. Sen minä voin kuitenkin tehdä etten kulje noitten uskontojen tekojen jäljissä. Raamatusta löytyy väkivallaton oppi joka kehottaa tekemään kaikille hyvää uskonnosta tai uskosta riippumatta. Puhun siis Uuden liiton kirjoituksista.

• lakkiluke( ei kirj.)
        Punnitsin kirjoitti:

"On paljonkin jos halutaan linnoittautua jonkin uskonnon muurien sisälle."

Varmaankin kun uskonnosta on kysymys. Itse en mihinkään uskontoon kuulu. Raamatusta olen kuitenkin löytänyt tien jota on hyvä kulkea kaikesta pilkkaamisestakin huolimatta. Ja tuo kultainen sääntö mistä kirjoittelet on hyvä ohje nuora minullekin. "Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille; sillä tämä on laki ja profeetat."

Valitettavasti en mahdalla sille mitään, että raamatun pohjalta on noussut noita väkivaltaisia uskontoja jotka ovat saanut aikaan enemmän pahaa kuin hyvää. Sen minä voin kuitenkin tehdä etten kulje noitten uskontojen tekojen jäljissä. Raamatusta löytyy väkivallaton oppi joka kehottaa tekemään kaikille hyvää uskonnosta tai uskosta riippumatta. Puhun siis Uuden liiton kirjoituksista.

...juu.
        #Raamatusta löytyy väkivallaton oppi joka kehottaa tekemään kaikille hyvää uskonnosta tai uskosta riippumatta.#
        Niinhän se löytyy useimmista muistakin uskonnoista. Sen tähden uskonnolla sinänsä ei ole väliä. Me vain nyt olemme sattuneet syntymään maailman kolkkaan, jossa on valtauskontona kristinusko. Aika uusi uskonto muuten.
        Mutta kuka löytää tuon väkivallattoman opin ja vielä kykenee sitä soveltamaan omassa elämässään, onkin toinen tarina. Tälläkin palstalla on melkein jokainen omasta mielestään oikeassa uskossa ja löytänyt oikean vakaumuksen. Siitä huolimatta alituinen tora ja solvaaminen jatkuvat. Siksi tein pesäeron uskontoihin ja yritän ITSE muuttua koettamatta muuttaa toisia tai olosuhteita. Luulen onnistuneeni, koska ehkä en kuitenkaan ainakaan tarkoituksellisesti nimittele ketään "väärämieliseksi tai saatanan omaksi."
        Kerron niistä asioista, mitä on luettavissa uskonnoista ja niiden synnystä. En esimerkiksi yritä todistaa Raamattua Raamatulla tai Koraania Koraanilla. Minusta se kuulostaisi kuin samalta kuin vanha sanonta "Tuppurainen takuumiehenä Tappuraiselle."
        Mutta summa summarum, nämä ovat vain minun ajatuksiani. Ja se, kohtaako joku tuonpuoleisessa Jeesuksen Buddhan vai Allahin, vai peräti jotain aivan suurenmoisempaa, ei ole minun päänsärkyni. Siihen eivät rahkeeni riitä, eikä kukaan ole asiaa todistanut. Uskomuksia en lue todisteiksi.

• hups.
        lakkiluke( ei kirj.) kirjoitti:

...tarkoitin:

husp.30.1.2010 14:31

kokemusta on =):)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1304
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1128
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      854
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      850
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      780
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      725
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      692
    8. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60