kirjanpitö

aloittelija

Toiminimi,arvio liikevaihdosta alle 50.000 €,maksuperusteinen kirjanpito,ei ulkopuolisia työntekijöitä. Ja itse hoidan alvit 3 kk välein. Voinko viedä numeroidut tositteet,tiliotteineen vasta tilikauden päättyessä kirjanpitäjälle tilinpäätöstä varten. Onko muita lakisääteisiä toimia tilikauden aikana,jotka pitäisi hoitaa.Elikkä siirtäisin näin kirjanpitokulut vasta ensi vuodelle.

14

1061

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OVMS

Et voi alv-velvollisena pitää maksuperusteista kirjanpitoa. Osaatko tehdä ostovelka / myyntisaamis -kirjaukset?
      Jos osaat, ja osaat muutenkin tehdä kirjanpitoa niin voit tehdä noin, jos joku tilitoimisto vain suostuu. Kuitenkin pää-/päiväkirjat ym. pitää laatia lisäksi.

• tmi_10

Toiminimen kirjanpidon ja tilinpäätöksen voi hoitaa itsekin, jos yhtään on aikaa/halua. Lainaa kirjastosta kirjanpidon perusteet kirja ja lataa netistä joku ilmainen kirjanpito ohjelma, (esim. tappio).
      Vaatii ehkä muutaman tunnin harjoittelun, mutta todella näppärä apu, näissä on päiväkirjat pääkirja tase ja tuloslaskelma

• IreneLi

Jos liikevaihtoarvio on niinkin suuri kuin alle 50.000 kannattaakin tehdä kirjanpidon itse. Opettele kirjanpitoa, uhraa siihen aikaa ja vaivaa ja totea tilinpäätös ja veroilmoitusvaiheessa, että et tiedä kaikkia sallittuja vähennyksiä. Saat maksaa enemmän veroja, mutta onhan kiva kun säästää kirjanpitokustannuksissa. Säästöä tulee, mutta millä hinnalla. Käytä kaikki liikenevä aikasi yrityksesi ydintoimintaan ja anna ammattilaisen hoitaa kirjanpidot.

• ahkera.

joka kerta kun joku jotain kysyy, vastaa aina joku työtä vailla oleva kirjanpitäjä, kuin vain kirjanpitäjä voi kirjanpidon tehdä. Kyllä säästää piiitkän sentin kun tekee itse, ei niin kovin vaikeaa., Ja täältä voi aina neuvoja kysellä, paitsi että nuo kirjanpitäjä terroristit joka ketjuun vakuuttelevat, kuinka ilman heitä ei voi selvitä, että että sapettaa.

• hyvä niin

Edes KLT -tutkinto ei takaa ammattitaitoa. Itse pysyy jyvällä tilanteesta, kun ei ulkoista kirjanpitoa.

• bfhkHFJ

No jopas oletkin ammattitaitoinen... Kerran vuodessa alv:n voi ilmoittaa, jos liikevaihto on max. 25 000€, jos taas liikevaihto on 25 000€-50 000€, voi ilmoitusväli olla 3 kk. Eivätkä nuokaan ole aina täysin varmoja: verotoimisto voi päättää että ilmoitusväli on 1 kk, vaikka em. liikevaihtorajat eivät ylittyisikään.

Ap, tee itse kirjanpitosi jos siltä tuntuu, mutta kannattaa miettiä tarkkaan kenen neuvoja kuuntelee.

• ALV 2X VUOSI

alvit voi ilmoitta myös jlkikäteen esim Tammikuussa(ei liikevaihtoa) 31.6. asti ja sitten penillä koroilla maksat 6kk alvit kerralla ja Kesäkuussa sama juttu (ei liikevaihto)31.12. asti .
        Sama joka vuosi ja maksat alvit 2x vuodeaa , ei tule näitä 85€ huomautumaksuja väärin laitetujen arvioiden pistoista, jotka verotoimisto ajaa koneellisesti(automaatti).
        Työkorvauskortti ok

• adhdNÄKÖ
        ALV 2X VUOSI kirjoitti:

alvit voi ilmoitta myös jlkikäteen esim Tammikuussa(ei liikevaihtoa) 31.6. asti ja sitten penillä koroilla maksat 6kk alvit kerralla ja Kesäkuussa sama juttu (ei liikevaihto)31.12. asti .
        Sama joka vuosi ja maksat alvit 2x vuodeaa , ei tule näitä 85€ huomautumaksuja väärin laitetujen arvioiden pistoista, jotka verotoimisto ajaa koneellisesti(automaatti).
        Työkorvauskortti ok

EI OLLA ÄIDINKIELEN TUNNILLA,:) ASIA YMMÄRRETTY.

• sthtyj
        ahkera. kirjoitti:

joka kerta kun joku jotain kysyy, vastaa aina joku työtä vailla oleva kirjanpitäjä, kuin vain kirjanpitäjä voi kirjanpidon tehdä. Kyllä säästää piiitkän sentin kun tekee itse, ei niin kovin vaikeaa., Ja täältä voi aina neuvoja kysellä, paitsi että nuo kirjanpitäjä terroristit joka ketjuun vakuuttelevat, kuinka ilman heitä ei voi selvitä, että että sapettaa.

Eihän mikään ole vaikeaa jos asiaan vain perehtyy. Sekin työ mitä itse mahdollisesti teet saattaa olla sellainen että sen joku tekee itse.
        Joku saattaa leikata itse omat hiuksensakin peilin edessä, joku tekee autonsa koneremontin itse ja joku toinen taas tekee perunkirjat itse kun ei halua maksaa lakimiehelle. Nämä on valintakysymyksia mistä maksaa vieraalle ja mistä ei.

Koneremonttikin onnistuu jos on asiaan perehtynyt ja tietää mitä tekee mutta jos luulee tietävänsä eikä sitten tiedäkään niin kokeilu saattaa maksaa tuhansia. Sama se on verotuksen ja kirjanpidonkin suhteen.

Se kuitenkin on tosiasia niin kirjanpitotöissä kuin missä tahansa muussakin hommassa että henkilö joka tekee kyseistä työtä päivittäin ja on vuosien ajan pyöritellyt alaan liittyviä asioita monelta eri kantilta osaa sen homman varmasti paremmin kuin harrastelija. Ammattilainen saattaa tietää sellaisia asioita jotka ei harrastelijalla olisi tullut mieleenkään.

• Kirjanpitämätön
        sthtyj kirjoitti:

Eihän mikään ole vaikeaa jos asiaan vain perehtyy. Sekin työ mitä itse mahdollisesti teet saattaa olla sellainen että sen joku tekee itse.
        Joku saattaa leikata itse omat hiuksensakin peilin edessä, joku tekee autonsa koneremontin itse ja joku toinen taas tekee perunkirjat itse kun ei halua maksaa lakimiehelle. Nämä on valintakysymyksia mistä maksaa vieraalle ja mistä ei.

Koneremonttikin onnistuu jos on asiaan perehtynyt ja tietää mitä tekee mutta jos luulee tietävänsä eikä sitten tiedäkään niin kokeilu saattaa maksaa tuhansia. Sama se on verotuksen ja kirjanpidonkin suhteen.

Se kuitenkin on tosiasia niin kirjanpitotöissä kuin missä tahansa muussakin hommassa että henkilö joka tekee kyseistä työtä päivittäin ja on vuosien ajan pyöritellyt alaan liittyviä asioita monelta eri kantilta osaa sen homman varmasti paremmin kuin harrastelija. Ammattilainen saattaa tietää sellaisia asioita jotka ei harrastelijalla olisi tullut mieleenkään.

> Sama se on verotuksen ja kirjanpidonkin suhteen.

Aloittava yrittäjä pystyy aivan mainiosti tekemään kirjanpitonsa itse, jollakin simppelillä kirjanpito-ojelmalla.

Alkuun tarvitse ohjelmansa kanssa ulkopuolista neuvontaa noin 4 tuntia että saa tilit perustetua, ja oppii tekemään ostojen ja myyntien peruskirjaukset. Ja osaa painaa kuun lopussa nappia että ohjelma tekee alv-laskelman. Toinen 2-4 tunnin neuvontarupeama voidaan tehdä paloissa, tarvittaessa jälkeenpäin, tai voidaan hoitaa tämä neuvonta vaikka puhelimitse.

Aivan ensimmäisen tilinpäätösajon tekemisessä tarvitsee niinikään apua. Mutta seuraavina tilivuosina kaikki sujuu jo ilman neuvojakin.

Tämä koskee siis kotimaan markkinoilla toimivaa normaalia yritystä joka ei tee arvopaperikauppaa, ei omista osakkeita jne. Vaan firmassaan normaalisti myy omia tuotteitaan ja palveluaan. Siis kuten 90% yrityksistä tekeekin.

> Se kuitenkin on tosiasia niin kirjanpitotöissä kuin missä tahansa muussakin hommassa
        > että henkilö joka tekee kyseistä työtä päivittäin ja on vuosien ajan pyöritellyt alaan
        > liittyviä asioita monelta eri kantilta osaa sen homman varmasti paremmin kuin
        > harrastelija.

Samahan tuo oli tekstinkäsittelynkin (=tekstin kirjoittamisen) suhteen vielä 20 vuotta sitten. Firmoissa oli erikseen sihteerit joille muut veivät paperilappunsa kirjoitettavaksi. Nykyään ihan kaikki, lääkäriasemien lääkäreitä myöten, tekevät tällaiset kirjoitushommat itse. Paluuta entiseen ei ole, heilläkään,

> Ammattilainen saattaa tietää sellaisia asioita jotka ei harrastelijalla olisi tullut mieleenkään.

Voi ne tietää, tai sitten olla vuosien saatossa paikalleen jämähtäneitä tietämättömiä kirjanpitäjiäkin. Isompien firmojen kannattaa ilman muuta pitää dedikoitua kirjanpidon ammattilaista.

Mutta muutaman hengen PK-firma, yllä mainitsemillani rajauksilla. Pystyy kyllä tekemään normaalin kirjanpitonsa aivan itsekin. Heidän kohdallaan tulojen ja menojen kirjaamisessa on kuitenkin kyse sen verran yksinkertaisesta asiasta.

.

• Ohhoh......

En ainakaan minä mailaisi sulle kun sekoitat tulot ja liikevaihdon.... hm.......

• Ohhoh.....

ihan vaan tiedoksi sulle kirjanpitäjänä tms esiintyvälle, että oikea termi on *yhdenkertainen* kirjanpito...

• Djdjcld
        Kirjanpitämätön kirjoitti:

> Sama se on verotuksen ja kirjanpidonkin suhteen.

Aloittava yrittäjä pystyy aivan mainiosti tekemään kirjanpitonsa itse, jollakin simppelillä kirjanpito-ojelmalla.

Alkuun tarvitse ohjelmansa kanssa ulkopuolista neuvontaa noin 4 tuntia että saa tilit perustetua, ja oppii tekemään ostojen ja myyntien peruskirjaukset. Ja osaa painaa kuun lopussa nappia että ohjelma tekee alv-laskelman. Toinen 2-4 tunnin neuvontarupeama voidaan tehdä paloissa, tarvittaessa jälkeenpäin, tai voidaan hoitaa tämä neuvonta vaikka puhelimitse.

Aivan ensimmäisen tilinpäätösajon tekemisessä tarvitsee niinikään apua. Mutta seuraavina tilivuosina kaikki sujuu jo ilman neuvojakin.

Tämä koskee siis kotimaan markkinoilla toimivaa normaalia yritystä joka ei tee arvopaperikauppaa, ei omista osakkeita jne. Vaan firmassaan normaalisti myy omia tuotteitaan ja palveluaan. Siis kuten 90% yrityksistä tekeekin.

> Se kuitenkin on tosiasia niin kirjanpitotöissä kuin missä tahansa muussakin hommassa
        > että henkilö joka tekee kyseistä työtä päivittäin ja on vuosien ajan pyöritellyt alaan
        > liittyviä asioita monelta eri kantilta osaa sen homman varmasti paremmin kuin
        > harrastelija.

Samahan tuo oli tekstinkäsittelynkin (=tekstin kirjoittamisen) suhteen vielä 20 vuotta sitten. Firmoissa oli erikseen sihteerit joille muut veivät paperilappunsa kirjoitettavaksi. Nykyään ihan kaikki, lääkäriasemien lääkäreitä myöten, tekevät tällaiset kirjoitushommat itse. Paluuta entiseen ei ole, heilläkään,

> Ammattilainen saattaa tietää sellaisia asioita jotka ei harrastelijalla olisi tullut mieleenkään.

Voi ne tietää, tai sitten olla vuosien saatossa paikalleen jämähtäneitä tietämättömiä kirjanpitäjiäkin. Isompien firmojen kannattaa ilman muuta pitää dedikoitua kirjanpidon ammattilaista.

Mutta muutaman hengen PK-firma, yllä mainitsemillani rajauksilla. Pystyy kyllä tekemään normaalin kirjanpitonsa aivan itsekin. Heidän kohdallaan tulojen ja menojen kirjaamisessa on kuitenkin kyse sen verran yksinkertaisesta asiasta.

.

Niin, yksinkertaista se on kiukaan tai termostaatin vaihtaminenkin, silti aika moni pyytää sähkömiehen tekemään sen. Savun hälvertyä Rane, itseoppinut sähköasentaja, tarkastaa kytkennät. Näillä "helppoa kuin heinänteko" tyypeillä on se ongelma että he eivät edes itse ymmärrä ryssivänsä asioita.

Täytyy myös muistaa se että kaveri jolla on esimerkiksi putkimiehen koulutus, ei vähempää voisi kiinnostaa kirjanpidon tekeminen. Jo pelkän veroehdotuksen tarkistaminen saattaa tuntua ylivoimaiselta tehtävältä.

Kyse on myös rahasta. Fiksu yrittäjä osaa laskea kuinka paljon hän tienaisi jos olisi paperitöihin käyttämänsä ajan tehnyt sitä ydinosaamistaan ja laskuttanut siitä?

• yrittaja...
        Djdjcld kirjoitti:

Niin, yksinkertaista se on kiukaan tai termostaatin vaihtaminenkin, silti aika moni pyytää sähkömiehen tekemään sen. Savun hälvertyä Rane, itseoppinut sähköasentaja, tarkastaa kytkennät. Näillä "helppoa kuin heinänteko" tyypeillä on se ongelma että he eivät edes itse ymmärrä ryssivänsä asioita.

Täytyy myös muistaa se että kaveri jolla on esimerkiksi putkimiehen koulutus, ei vähempää voisi kiinnostaa kirjanpidon tekeminen. Jo pelkän veroehdotuksen tarkistaminen saattaa tuntua ylivoimaiselta tehtävältä.

Kyse on myös rahasta. Fiksu yrittäjä osaa laskea kuinka paljon hän tienaisi jos olisi paperitöihin käyttämänsä ajan tehnyt sitä ydinosaamistaan ja laskuttanut siitä?

Aloittelevan yrittäjän jonka osaaminen on kokonaan toisella alalla on syytä käyttää ammattikirjanpitäjää joka hoitaa nimenomaan pienyrityksiä. Kirjanpitäjä joka on hoitanut pelkästään osakeyhtiöitä on ihan yhtälailla sormi suussa kuin yrittäjä itsekin kun puhutaan yhtiömuodon omista kirjanpitoteknisistä kysymyksistä sekä verotuksesta. Hintakin on useinmiten kohdallaan kun tehdään vain mitä laki vaatii eikä konsernitasoista kirjanpitoa muutaman kymppitonnin liikevaihdolle.

Jos sen sijaan osaaminen liittyy taloushallintoon niin aloittelevalle yrittäjälle tekee ihan hyvää hoitaa myös kirjanpito itsenäisesti. Tällöin firma ja rahavirrat pysyvät paremmin hanskassa, varsinkin kun rahaa useinkaan ei ole liiaksi asti ja päivä ei täyty laskutettavasta työstä. Sitten kun liiketoiminta kasvaa (=riskit lisääntyy) ja voi laskuttaa koko päivältä niin jättäisin kirjanpidon muiden hoidettavaksi.

Olen itse käyttänyt nettikäyttöistä sähköistä taloushallintoa ja kirjanpitäjää tarvittaessa monitoroimassa että tilinpäätös on laadittu yrityksen kannalta edullisimmalla tavalla sekä verosuunnittelussa. Ohjelma hoitaa avausvaiheen jälkeen itsenäisesti kuukausirutiinit ja tarvittaessa saan apua kirjanpitäjältä joka katsoo samaa ohjelmaa omasta toimistosta käsin. Laskutuskin hoitu kätevästi ohjelmalla jokaisen laskuttajan toimesta ja mistä tahansa maailman kolkasta.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      88
      1651
    2. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      77
      1273
    3. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      179
      1234
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      55
      952
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      898
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      888
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      833
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      822
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      789
    Aihe