Katkeruus tai kateellisuus menneistä

ap.

Moi. Mikä hitto siinä on että ihminen voi olla kateellinen ja katkera sellaisista asioista, joita ei itselle ole tapahtunut, mutta olisi toivonut tapahtuvan? En tarkoita kaikille kateellisena olemista tai kaikista asioista kateellisena olemista, vaan nuoruuden asioille kateellisena ja katkerana olemista. Tuo on niin typerä tunne joka joskus iskee melko voimakkaastikin vaikka normaalisti hyväksynkin tiettyjä asioita tapahtuvan tietyille ihmisille, enkä vaivaa niillä päätäni pientä häivähdystä kauempaa. En normaalisti ole kateellinen toisille vaan osaa iloita toisten onnistumisista.

Selvennyksen vuoksi nuo tunteet liittyvät monien muiden ihmisten kokemiin teiniajan ihastumisiin, rakastumisiin ja seksikokeiluihin, joita vaille jäin. Ensimmäinen seurustelusuhteeni koin 23-vuotiaana, samoin seksikokemuksen. Nyt vuosia myöhemmin olen huomannut noiden kateellisuuden tunteiden joissakin tilanteissa korostuvan ja niihin liittyy myös epävarmuuksia etenkin tutustuessani vakavammin uusiin kumppaniehdokkaisiin jos heillä noita kokemuksia on. Kaikilla on ollut tähän mennessä. :) Vaikka hyväksyn asioiden menneen kuten meni eikä mennyttä voi muuttaa, niin tuntuu inhottavalta kun noiden asioiden kanssa ei pääse sinuiksi.

4

586

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mendo

      Melkein olisi voinut tulla omasta suusta toi teksti. Painitsen juurikin asioiden kanssa sinuiksi pääsemisessä. Olen vielä suhteessa ja saanut tietää epämiellyttäviä faktoja (jotkin todella epämiellyttäviä) kumppanin menneisyydestä. Pitäisiköhän kokeilla ammattiauttajaa? Ei tee hyvää aivoille tällainen.

      • ap.

        Ei tosiaankaan. Puolivakavissani joskus miettinyt täytyisikö kokeilla ammattiauttajaa. Ulkopuolinen ammattilainen kun voi tarjota avartavia näkökulmia. Minun nykytuntemukset liittyy nykyisen aiempaan seksielämään joka on ollut tietyiltä osin värikästä. Ei niin värikästä että sillä saisi olla paljoa merkitystä enkä minäkään täysin viaton ole, mutta näin kuitenkin on. Siihen kuuluu muutamia epämiellyttäviä juttuja. Inhottavaa kun tuollainen alkaa vaivata.


      • mendo
        ap. kirjoitti:

        Ei tosiaankaan. Puolivakavissani joskus miettinyt täytyisikö kokeilla ammattiauttajaa. Ulkopuolinen ammattilainen kun voi tarjota avartavia näkökulmia. Minun nykytuntemukset liittyy nykyisen aiempaan seksielämään joka on ollut tietyiltä osin värikästä. Ei niin värikästä että sillä saisi olla paljoa merkitystä enkä minäkään täysin viaton ole, mutta näin kuitenkin on. Siihen kuuluu muutamia epämiellyttäviä juttuja. Inhottavaa kun tuollainen alkaa vaivata.

        Nimenomaan avartavia näkökulmia itsekin tarvin, ja luultavasti aikaa sulattaakseni asioita ja saada paremman perspektiivin tiettyihin asioihin.

        Yllättävää, että sinua askarruttaa yksi sama ja tärkeä asia, joka itseäkin, eli siis nykyisen aiempi värikäs seksielämä.

        Olet todellakin kohtalokaveri. Itse harkitsen aika vakavasti psykologin apua, jos en saa ratkaistua/päästyä yli/tms näitä tiettyjä asioita.

        Jos asiat ei ajan kanssa (pohdiskelemalla), tai jopa psykologin avulla, suoristu, niin pelkäänpä ettei meidän suhteella ole pohjaa tulevaisuuteen.


      • ap.
        mendo kirjoitti:

        Nimenomaan avartavia näkökulmia itsekin tarvin, ja luultavasti aikaa sulattaakseni asioita ja saada paremman perspektiivin tiettyihin asioihin.

        Yllättävää, että sinua askarruttaa yksi sama ja tärkeä asia, joka itseäkin, eli siis nykyisen aiempi värikäs seksielämä.

        Olet todellakin kohtalokaveri. Itse harkitsen aika vakavasti psykologin apua, jos en saa ratkaistua/päästyä yli/tms näitä tiettyjä asioita.

        Jos asiat ei ajan kanssa (pohdiskelemalla), tai jopa psykologin avulla, suoristu, niin pelkäänpä ettei meidän suhteella ole pohjaa tulevaisuuteen.

        Saanko kysyä kauanko suhde on kestänyt? Oletko nyt sitä mieltä että olisi parempi alkuvaiheessa selvitellä menneet asiat vaikkapa juuri seksin kohdalla vai jättää ne selvittämättä ja katsoa tuleeko ne myöhemmin esiin? Minä olen toisaalta sitä mieltä että kun koen seksihistorian jollain tavalla ongelmana, niin siitä tulisi keskustella melko avoimesti suhteen alussa että voisi jo silloin päättää haluaako jatkaa tapailua vaiko ei. Toisaalta sillä ei saisi olla mitään väliä eikä esim. edellisen kumppanini seksikokemukset kiinnostaneet. Se riippuu niin paljon siitä toisesta ihmisestä. Nykyisessä tilanteessa ikävien asioiden paljastuminen vaivaa todella paljon vaikka välillä meneekin siten, ettei oikeastaan lainkaan. Asiaa ei lainkaan auta se että toinen ei ole lainkaan halukas kertomaan edes pääosia vaan pikemminkin kaunistelee historiaansa vaikka asiasta ei olla riideltykään ja olen sanonut että kerro minulla ja annan minun yrittää ymmärtää. Ehkä häntä ei kiinnosta tarpeeksi?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      860
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe