palkanlaskenta vai kirjanpitokoulutus?

heehee99

Olen aloittanut taloushallinnon ammattitutkinnon suorittaminen jossa olisi kaksi linjaa; palkahallinnon ja kirjanpidon linjat. Kumpi kannattaisi valita ja miksi?

12

6763

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemus puhuu

      Ehdottomasti suosittelen palkkahallintoa. Kirjanpitäjänä työllistyt todennäköisesti tilitoimistoon, jossa palkat ovat pieniä ja töitä enemmän kuin ehdit tehdä. Palkkahallinnon töitä on saatavilla monissa suuremmissa firmoissa, työ on paljon rauhallisempaa, ja palkat suurempia kuin tilitoimistossa (paitsi jos hakeudut tilitoimistoon palkanlaskijaksi, mitä en todellakaan suosittele).

      • kipikipi

        Riippuu pitkälti siitä mihin tähtää pidemmällä aikajänteellä. Kirjanpitäjän hommista voi päästä etenemään mahdollisesti haastavampiin ja paremmin palkattuihin tehtäviin (sisäinen laskenta, tilintarkastus, konsultointi ym.), kun taas näkisin, että palkkahallinnon puolella ura kaventuu nopeammin. Kirjanpidon tehtäväkenttä on muutenkin muuttumassa koko ajan enemmän konsultoivampaan suuntaan. Kirjanpitäjän elämä on toki hektisempää ja stressaavampaa keskimäärin kuin palkanlaskijan (varsinkin kevättalvella), joten jos työ on vaan keino ansainta elanto, niin palkanlaskijan jobi voisi olla enemmän suositeltavampi.


      • HR
        kipikipi kirjoitti:

        Riippuu pitkälti siitä mihin tähtää pidemmällä aikajänteellä. Kirjanpitäjän hommista voi päästä etenemään mahdollisesti haastavampiin ja paremmin palkattuihin tehtäviin (sisäinen laskenta, tilintarkastus, konsultointi ym.), kun taas näkisin, että palkkahallinnon puolella ura kaventuu nopeammin. Kirjanpidon tehtäväkenttä on muutenkin muuttumassa koko ajan enemmän konsultoivampaan suuntaan. Kirjanpitäjän elämä on toki hektisempää ja stressaavampaa keskimäärin kuin palkanlaskijan (varsinkin kevättalvella), joten jos työ on vaan keino ansainta elanto, niin palkanlaskijan jobi voisi olla enemmän suositeltavampi.

        Jännää.. olisin vastannut aloittajan kysymykseen ihan täysin samalla tavalla Kipikipin kanssa, mutta toisinpäin. Eli palkkahallinnon työ on hektisempää ja etenemis mahdollisuudet paremmat :) Lisäksi palkkahallinnon työ on jatkuvan sähköistämisen myötä siirtynyt yhä enemmmän konsultoivaan suuntaan. Etenemis mahdollisuudet riippuvat tietysti paljon henkilöstä ja työpaikasta. Olen kuitenkin huomannut, että mikäli ihmisellä on halua, hän kykenee etenemään. Palkkahallinnosta urakehitys on lähes aina strategisempaan henkilöstöhallinnolliseen työhön, kuten henkilöstösihteeriksi, henkilöstösuunnittelijaksi ym.. Tämä tietysti on kiinni omista kehittymishaluista ja työpaikan suomista mahdollisuuksista.

        Itselläni ei ole kokemusta kirjanpidosta, joten olen olettanut sen olevan yksitoikkoista debet/kredit siirtelyä. Pitänee ehkä tutustua alaan paremmin :)

        Kuten varmaan arvasit, minun kehoitukseni on valita palkkahallinto.


      • kipikipi
        HR kirjoitti:

        Jännää.. olisin vastannut aloittajan kysymykseen ihan täysin samalla tavalla Kipikipin kanssa, mutta toisinpäin. Eli palkkahallinnon työ on hektisempää ja etenemis mahdollisuudet paremmat :) Lisäksi palkkahallinnon työ on jatkuvan sähköistämisen myötä siirtynyt yhä enemmmän konsultoivaan suuntaan. Etenemis mahdollisuudet riippuvat tietysti paljon henkilöstä ja työpaikasta. Olen kuitenkin huomannut, että mikäli ihmisellä on halua, hän kykenee etenemään. Palkkahallinnosta urakehitys on lähes aina strategisempaan henkilöstöhallinnolliseen työhön, kuten henkilöstösihteeriksi, henkilöstösuunnittelijaksi ym.. Tämä tietysti on kiinni omista kehittymishaluista ja työpaikan suomista mahdollisuuksista.

        Itselläni ei ole kokemusta kirjanpidosta, joten olen olettanut sen olevan yksitoikkoista debet/kredit siirtelyä. Pitänee ehkä tutustua alaan paremmin :)

        Kuten varmaan arvasit, minun kehoitukseni on valita palkkahallinto.

        Täydennettäköön vielä, että itselläni palkkapuoli on jäänyt tosiaan muutaman yrityksen simppeleihin kuukausipalkkoihin ja puolen vuoden ajan laskin keskisuuren rakennusliikkeen palkkoja, joten näkemykseni palkkahallinnosta tulee ottaa enemmänkin mielipiteinä. Ja tuon laajemman HR-puolen unohdin ihan kokonaan. Mutta en kyllä allekirjoita myöskään kirjanpidon olevan yksitoikkoista debet/kreditiä. Tai ainakaan se ei enää nykyään riitä kovin pitkälle.

        Kiitos HR kommenteistasi, hienoa että voi vaihtaa tällä tavalla näkemyksiä!


    • djyukuikf

      Jos pystyt valitse molemmat. Jos nyt ei pysty niin suorita toinen kurssi vaikka myöhemmin. mitä laajempi tieto taito, sitä paremmat mahdollisuudet.

      Edelliset kirjoittajat antoivat vastaukset työntekijän näkökulmasta mutta kannattaa miettiä myös mahdollista yrittäjyyttäkin tulevaisuudessa. Yrittäjyydessä on se hyvä puoli että vain silloin voit itse määrittää oman työtahtisi ja työskentelytapasi. Mitä laajempi osaaminen, sen paremmat mahdollisuudet toimia myös yrittäjänä.

      Itse olen tilitoimisto yrittäjä, pieni sellainen. Meitä on saman katon alla viisi kirjanpitäjää ja me kaikki olemme yrittäjiä. Olemme vain vuokranneet yhteiset toimitilat. Me kaikki ostamme asiakkaidemme palkanlaskennan alihankintana ja sillä sektorilla tuntuu tarvetta olevan. Palkanlaskenta palveluja kysytään koko ajan mutta itsellä ei riitä haluja perehtyä siihen.

    • HR

      Kerrankin saatiin aloittajalle mietittävää, vielä kun yrittäjyyskin tuli vaihtoehdoksi :)
      Palkkahallinto ja taloushallinto on hyvin pitkälle toisiaan tukevia ja organisaation näkökulmasta molempien osien hallitseminen on suuri etu oli kyseessä sitten julkinen tai yksityinen sektori.

      Onnea aloittajalle nykyisiin ja tuleviin opintoihin. Itseään kehittämällä pääsee pitkälle ja joskus se oma paikka löytyy :)

    • molempiparempi!!?

      molemmat! Itse olin pienessä firmassa (n. 50 työntekijää) kirjanpitäjänä. Mutta minun piti osata laskea myös palkat. Tosin myös laskutin ja tein melkein kaikki talouspuolen työt. Joka tapauksessa mielestäni menee niin, että kirjanpitäjän on osattava laskea palkat, mutta palkanlaskijan ei välttämättä tarvitse osata kirjanpitoa. Jos siis firmassa on nämä molemmat erikseen. Olin myös sellaisessa firmassa töissä palkanlaskijana, jossa oli erikseen kirjanpitäjät. Kyllä myös palkanlaskussa oli etua, että tunsi kirjanpidon. Nimittäin nämä kirjanpitäjät tarkastivat sitten ainakin palkanlasennan tiliöinnit. Vaikka ne tuli muuten automaattisesti, oli kuitenkin osattava alunperin koodata ne oikein. Olen merkonomi, mutta olen suorittanut myös taloushallinnon ammattitutkinnon, jossa oli siis kirjanpitoa ja palkanlaskentaa. Millainen sinun ammattitutkinnon opiskelu oikein on, jos nämä ovat erikseen?

      • uusi ura

        Taloushallinnon ammattitutkinto on muuttunut siten ettei siihen enää sisälly palkkahallinto, itse suoritin taloushallinnon ammattitutkinnon ensin ja sitten lisäksi puolen vuoden mittaisen palkkahallinnon. Olen itse ollut nyt 3 vuotta kirjanpitäjänä ja työhöni sisältyy myös palkanlaskentaa.


      • uusi ammatti?
        uusi ura kirjoitti:

        Taloushallinnon ammattitutkinto on muuttunut siten ettei siihen enää sisälly palkkahallinto, itse suoritin taloushallinnon ammattitutkinnon ensin ja sitten lisäksi puolen vuoden mittaisen palkkahallinnon. Olen itse ollut nyt 3 vuotta kirjanpitäjänä ja työhöni sisältyy myös palkanlaskentaa.

        Saako taloushallinnon ammattitutkinnon suorittamalla hyvin töitä kirjanpitäjänä? Ettei vaadita "korkeampaa" koulutusta? Minulla kun ei ole mitään pohjakoulutusta. KUinka paljon kirjanpitäjänä tienaa?


      • setrhjyklio
        uusi ammatti? kirjoitti:

        Saako taloushallinnon ammattitutkinnon suorittamalla hyvin töitä kirjanpitäjänä? Ettei vaadita "korkeampaa" koulutusta? Minulla kun ei ole mitään pohjakoulutusta. KUinka paljon kirjanpitäjänä tienaa?

        Kirjanpitäjän palkkataso riippuu koulutuksesta ja kokemuksesta, eli pelkän ammattitutkinnon suorittaneena aloitat pohjalta. Jostain ne hommat kuitenkin on aloitettava.

        Oma tarinani on seuraavanlainen: Olen toiminut kuljetusalalla yli 20v ja siitä ajasta kuljetusyrittäjänä 15v. Homma alkoi aika pahasti tökkimään vuosi tuhannen taitteessa ja silloin hakeuduin opiskelemaan taloushallintoa. Ensin suoritin markkinointi-instituutissa kauppateknikon tutkinnon(2v) ja heti siihen kirjanpitäjän syventävän tutkinnon(1v). Näiden jälkeen pidin välivuoden ja sitten suoritin vielä taloushallinnon ammattitutkinnon valmennusjaksoineen(1v). Nyt ylläpidän ammattitaitoa kurssittamalla itseäni vuosittain, mm kauppakamarin järjestämillä kursseilla.

        Koska minulla oli oma yritys niin siirsin kaikki oppimani heti käytäntöön joka tehosti huomattavasti opiskelua. Yrittäjäkokemuskin auttoi ymmärtämään asioita paremmin. Oman yrityksen lisäksi tein jo opiskeluaikoina kolmen muun kuljetusyrittäjän kirjanpidot ja palkkahallinnot, eli tuntuma käytäntöön oli koko ajan olemassa.

        Jos minulla ei olisi ollut opiskeluaikoina mahdollisuutta tehdä käytännön harjoittelua jossa oli mahdollisuus välittömästi soveltaa oppimaansa, olisin taidoiltani ollut täysi raakile työmarkkinoille. Tuskin olisin kylmiltään pystynyt kustannustehokkaaseen työskentelyyn tilitoimistossa. Ei pidä luulla olevansa valmis suoraan koulun penkiltä, jos käytännön ymmärrys yritystoiminnasta puuttuu täysin.

        Ammattitutkinnothan lähtee siitä että tutkinnon suorittaja osaa jo homman jonka hän vain tutkinnolla todistaa, eli käytännön kokemus ja/tai muut koulutus pitäisi jo olla olemassa. Tutkinnon suorittajina on paljon sellaisia jotka ovat työskennelleen alalla jo vuosia, ehkä vuosikymmeniä, mutta nyt vain haluavat todistaa osaamisensa ja saada virallisen tutkinnon ja todistuksen osaamisestaan.

        Nyt kuljetusalan yritys on myyty ja uusi ura tilitoimistoyrittäjänä edessä. Alan vaihdon voi toteuttaa vielä keski-ikäisenä ja asuntovelkaisena.


    • ammatinvaihto

      Entä millainen palkka on näissä ammateissa?

    • henkilstösihteeri

      Itse olen henkilöstösihteeri ja pidän työtäni erittäin mielenkiintoisena ja vaihtelevana vaikkei heti ehkä uskoisi. Henkilöstöjohtaja on pomoni.

      Hoidan palkat maksuun 2 x kuukaudessa eli koko ajan on pientä sutinaa tässä, aika ei käy pitkäksi (n. 400 henkilöä). On osattava 3 eri työehtosopimusta (näitä ei opeteta missään koulussa ja joka toinen vuosi niihin vähintään tulee muutoksia joista on pysyttävä kärryillä). Lisäksi neuvon työntekijöitä vuorotteluvapaa-asioissa, osa-aikaeläkeasioissa, isyys-äitiys lomissa, hoitovapaissa jne. teen hakemuksia heidän kanssaan. Teen työsopimukset ja käyn ne työntekijöiden kanssa läpi, kirjoitan työtodistukset viittä vaille valmiiksi esimiehille.

      Työpaikan kirjanpito on osattava kyllä siltä osin, että lähes kaikkien työntekijöiden palkka jakautuu useammalle kustannuspaikalle ja palkat ovat n. 70-80 % firman kuluista, isosta potista on siis kyse. Puhutaan kymmenistä miljoonista joita vuosittain liikutan. Teen kustannuspaikkoihin muutoksia ja jälkikäteen muistiotositteita tuntilistojen mukaan jne. Minulta kysellään kenen palkkoja tms. henkilöstökuluja osastoltani on mennyt ja sitten tsekkailen.

      Palkka on bruttona reilut 3200 ja olen ihan tyytyväinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1104
    Aihe