Niin voitteko vastata lyhyesti ja ytimekkäästi seuvaan kysymykseen:
Kun ABS alkaa toimia, ja estää pyörien lukkiintumisen, niin nostaako silloin auto väkisin jarrupoljinta ylös, estäen lukkiintumisen, tai onko tämä hoidettu jotenkin muuten?
Itse en ole ainakaan tietääkseni ajanut autoa, jossa olisi ABS-jarrut, olen vaan kuullu kauhutarinoita, miten tositilanteessa auto potkaisee polkimen ylös, estäen tehokkaan jarrutuksen
Te joilla on ABS-jarrut
50
6897
Vastaukset
- täristä
Polkimessa tuntee tärinää kun ABS jarruttaa ja päästää nopeaan tahtiin jarrua. Ehkei kannata kuunnella niin tarkkaan noita ammattikoululaisten tarinoita. He kun eivät ole vielä päässeet niin uusiin autoihin joissa on ABS-jarrut.
- Heppooo
Ei sitä jalkaa tarvitse jarrulta nostaa - pieni "runksutus" vain kuuluu järjestelmästä, kun se säätää jarrupainetta. Ja kun renkaat pyörii, niin autoa voi myös ohjata....
- ja paina
Mikäli on tarve mahdollisimman nopeaan pysähtymiseen, niin painetaan voimakkaamin jarrupoljinta, niin ne vielä rullaavatkin pyörät alkavat jarruttaa ja jos ne meinaavat lukkiutua, niin abs keventää niiden jarrupainetta.
Sitä en vanno miten ne ensimmäiset mekaanisiksi sanotut absit toimii, mutta yllä oleva pätee näihin tavallisiin.
- omaa nimeään
omaa nimimerkkiään, niin pysytään paremmin selvillä siitä, minkä sortin "asiantuntija" täällä nyt vaikuttaa ;-D
- Turun poika
Erttäin hyvin, mutta miten se vähentää sitä jarrupainetta, nostamalla poljinta ylöpäin, tai joidenkin venttiilein kautta?
Entä jos painaa poljinta oikein perkeleen kovaa, ja auto ei jaksa nostaa poljinta ylös, meneekö silloin pyörät lukkoon?
Ei yksinkertaiseen kysymykseen, yksinkertainen vastaus... - Näin on
Seuraavia autoja: MB spinteri 616, 313, 213, 110, VW Crafter, Fiat Duato, Citroen Jumper, Fiat Stilo, Volvo V40, Ford Focus, Renault megane, Citroen C4
Ja kaikissa noissa on ollut ABS-jarrut, ja joka ikinen niistä on nostanut jarrupoljinta kun abs on alkanut toimimaan, ja toki kun on taas pyörä pyörinyt, on poljin laskeutunut, jos sitä painaa, eli kyllä se nostaa poljinta, toiset hitaammin, toiset nopeammin.
Ja vaikka painaisit niin kovaa kuin jalasta lähtee, niin pyörät ei pysy lukossa, meinaan se poljin nousee niin kovalla voimalla sieltä- k
Okei!!! No meneekö jarrut lukkoon jos poljinta painaa jokin raskas hydraulinen mäntä. Työntö voima vaikkapa 45 tonnia. Silloin poljin ei pääse potkaisemaan takaisin.
- Näin on
k kirjoitti:
Okei!!! No meneekö jarrut lukkoon jos poljinta painaa jokin raskas hydraulinen mäntä. Työntö voima vaikkapa 45 tonnia. Silloin poljin ei pääse potkaisemaan takaisin.
Jos jarrua saa painettua tuolla 45 tuhannella kilolla, ennenkuin auto on kokonaan pysähtynyt. uskoisin että ei tarvira edes tuhatta kiloa, niin poljin ei enää jaksa nousta ylös, mutta ihmisvoimilla et sitä saa alas painettua.
Mutta jos haluaa ABS:t pois käytöstä, niin senku otat sulkkeen irti, ja jos haluat että ABS toimii, niin paina huoletta nin kovaa kuin jalasta lähtee, kyllä se poljin siltiin nousee ylös - herää pahvi
siis en tiedä mikä aikaisilla autoilla ajelet mutta enää vuosiin jarrupoljin ei ole suoraan vaikuttanut
jarrusylintereihin - eli sillä kuinka kovaa painat jarrua, et paljoakaan muuta jarrupainetta,
ei se vaikutus sinne sylinteriin suoraan mene hölmö! Et sä sitä lukkoon saa väkisin....
ziisus - Aikas uusia
herää pahvi kirjoitti:
siis en tiedä mikä aikaisilla autoilla ajelet mutta enää vuosiin jarrupoljin ei ole suoraan vaikuttanut
jarrusylintereihin - eli sillä kuinka kovaa painat jarrua, et paljoakaan muuta jarrupainetta,
ei se vaikutus sinne sylinteriin suoraan mene hölmö! Et sä sitä lukkoon saa väkisin....
ziisusVuosimallia 1997-2007
Ja kyllä ne jarrut menee lukkoon kun painaa jarrun väkisin pohjaan, että se ei päsäe nousemaan sieltä ylös, estäen jarrutuksen, tämä vaan vaatii polkimen painamisen noin tuhannen kilon voimalla - Ermeli
Näin on kirjoitti:
Jos jarrua saa painettua tuolla 45 tuhannella kilolla, ennenkuin auto on kokonaan pysähtynyt. uskoisin että ei tarvira edes tuhatta kiloa, niin poljin ei enää jaksa nousta ylös, mutta ihmisvoimilla et sitä saa alas painettua.
Mutta jos haluaa ABS:t pois käytöstä, niin senku otat sulkkeen irti, ja jos haluat että ABS toimii, niin paina huoletta nin kovaa kuin jalasta lähtee, kyllä se poljin siltiin nousee ylösJuu jos 45 tonnia painoa laittaa auton jarrupolkimelle niin eiköhän se pysähdy aika nopeesti vaikka olis jarruputket poikki.
- KiKi.
Ermeli kirjoitti:
Juu jos 45 tonnia painoa laittaa auton jarrupolkimelle niin eiköhän se pysähdy aika nopeesti vaikka olis jarruputket poikki.
Jos vaikka polkimelle laittaisi esim 2000 kiloa, niin taatusti menisi pyörät lukkoon, vaikka olisikin ABS:t, tosin ABS:ien "ylössurvontamekanismi" saattaisi hajota tuosta.
- .
Aikas uusia kirjoitti:
Vuosimallia 1997-2007
Ja kyllä ne jarrut menee lukkoon kun painaa jarrun väkisin pohjaan, että se ei päsäe nousemaan sieltä ylös, estäen jarrutuksen, tämä vaan vaatii polkimen painamisen noin tuhannen kilon voimallaonhan niitä ihmisiä, jotka työntävät jaloillaan satoja kiloja.. en kuiteskaan usko että jarrut menee lukkoon jos poljin ei pääse jyskyttämään takaisinpäin.
- jokumuu.
. kirjoitti:
onhan niitä ihmisiä, jotka työntävät jaloillaan satoja kiloja.. en kuiteskaan usko että jarrut menee lukkoon jos poljin ei pääse jyskyttämään takaisinpäin.
Ihanko te olette tämän homman kanssa tosissanne?
Ei ABS:n toiminta mihinkään polkimen nosteluun perustu. Älli ohjaa anturitietojen perusteella venttiileitä, jotka sallivat pääsylinterin tuottaman paineen mennä pyörän sylinterille, "lukitsevat" paineen siihen missä se sillä hetkellä on tai päästävät painetta pois. Joka pyörälle on omat anturinsa ja venttiilinsä ja jokaista ohjataan erikseen. Hydrauliikkapurkissa on myös sähköpumppu jonka avulla paine saadaan palautettua piiriin kun pyörä on paineen pudottamisen seurauksena alkanut taas pyöriä.
Jos jarrupolkimelle astuisi norsu niin eiköhän ensimmäinen antautuva osa olisi pääsylinterin tiiviste. Piirin jarrupainetta on turha yrittää polkemalla lisätä jos linjassa on venttiili kiinni.
http://auto.howstuffworks.com/auto-parts/brakes/brake-types/anti-lock-brake.htm - KiKi.
. kirjoitti:
onhan niitä ihmisiä, jotka työntävät jaloillaan satoja kiloja.. en kuiteskaan usko että jarrut menee lukkoon jos poljin ei pääse jyskyttämään takaisinpäin.
Painamaan poljinta pohjaan, mutta jos poljinta painaisi vaikkapa 1000 kilon voimalla, niin silloin ei taatustu poljin jaksaisi painautua ylös, ja pyörät olisi lukossa.
Tottakai tuo on suuniltetu niin että ihmisvoimin, et sitä lukkoon tule saamaan - herätys pahvit
jokumuu. kirjoitti:
Ihanko te olette tämän homman kanssa tosissanne?
Ei ABS:n toiminta mihinkään polkimen nosteluun perustu. Älli ohjaa anturitietojen perusteella venttiileitä, jotka sallivat pääsylinterin tuottaman paineen mennä pyörän sylinterille, "lukitsevat" paineen siihen missä se sillä hetkellä on tai päästävät painetta pois. Joka pyörälle on omat anturinsa ja venttiilinsä ja jokaista ohjataan erikseen. Hydrauliikkapurkissa on myös sähköpumppu jonka avulla paine saadaan palautettua piiriin kun pyörä on paineen pudottamisen seurauksena alkanut taas pyöriä.
Jos jarrupolkimelle astuisi norsu niin eiköhän ensimmäinen antautuva osa olisi pääsylinterin tiiviste. Piirin jarrupainetta on turha yrittää polkemalla lisätä jos linjassa on venttiili kiinni.
http://auto.howstuffworks.com/auto-parts/brakes/brake-types/anti-lock-brake.htmno nyt tuli ensimmäinen asiallinen kirjoitus tähän aloitukseen.
Se on juuri näin.
Mekaanisia jarruja ei ole ollut enää vuosiin uusissa autoissa,
ihan sama kuin ei ole mekaanisia ohjauksiakaan tms.
ABS ja luistonestot jne eivät perustu mihinkään poljinvoimaan. - jokumuu.
herätys pahvit kirjoitti:
no nyt tuli ensimmäinen asiallinen kirjoitus tähän aloitukseen.
Se on juuri näin.
Mekaanisia jarruja ei ole ollut enää vuosiin uusissa autoissa,
ihan sama kuin ei ole mekaanisia ohjauksiakaan tms.
ABS ja luistonestot jne eivät perustu mihinkään poljinvoimaan.On ne edelleen mekaanisia ja hydraulisia, niitä vain säädellään ja mahdollisesti tehostetaan sähköisesti.
Jos otat perinteisen 80- tai 90-lukuisen hydraulisen ohjaustehostimen pumpun käyttöhihnan irti, pyörät kääntyvät edelleen ratista kääntämällä. Enemmän voimaa siihen kyllä tarvitaan kun hydrauliikka ei ole hommaa avustamassa. Sähköisten tehostimien toimintaperiaate on sama, toimilaite vain ei ole enää sähköinen vaan hydraulinen. On tosin olemassa sellaisiakin "välimallin" sovelluksia jossa itse tehostus toimii hydraulisesti mutta sille tuotetaan käyttövoimaa apulaitehihnan käyttämän pumpun sijaan erillisellä sähköpumpulla.
Pelkästään hydraulisesti toimivaan ohjaukseen en muista törmänneeni kuin armeijan käyttämässä GAZ 66 -maastokuorma-autossa, jossa, muistaakseni, ratti avasi vain venttiileitä jotka käänsivät ohjausvarsia hydraulisylintereiden voimalla. Ohjaustuntuma oli jokseenkin mielenkiintoinen...
Melkein kaikki henkilöautojen jarrujärjestelmät perustuvat edelleen polkimen jatkona olevaan pääsylinteriin, josta voima välitetään nesteen avulla pyörien työsylintereihin. Välissä on yleensä alipaineella toimiva tehostin ja ABS-jarrujen tapauksessa hydrauliyksikkö, joka oman mielensä mukaan lisää tai vähentää jonkun työsylinterin painetta. Normaalitapauksessa, jossa ABS tai samoja vermeitä käyttävä ajonhallintajärjestelmä ei ole puuttumassa peliin, pääsylinterin ja työsylintereiden välillä on nesteyhteys. Jos otat ABS-purkin sähköliittimen tai vaikka sulakkeen irti pelaavat jarrut kuten perinteisesti ilman ABSeja.
Jarrujen osalta ilmeisesti ainoa poikkeava suursarjatuotannossa oleva auto on Mersun W211 E-sarja jonka vuosimalleissa 2002-2005 käytettiin sähköhydraulisia SBC-jarruja. Niissäkin on kyllä hydraulinen pääsylinteri mutta normaalitilanteessa sitä käytetään vain kuljettajan jarrutustoiveiden mittaamiseen ja perinteisen poljintuntuman luomiseen. Pyörien jarrusylintereiden käyttämä nestepaine tuotetaan kokonaisuudessaan hydrauliikkayksikössä. Vikatilassa tosin pääsylinteriltä avataan suora linja etupyörien sylintereille, eli näistäkään vehkeistä ei kokonaan katoa jarrut vaikka ohjainlaitteeseen iskisi salama. SBC-jarrujen kanssa oli kuitenkin sen verran teknisiä murheita että Mersu luopui niiden käyttämisestä. - Koskakohan...
jokumuu. kirjoitti:
On ne edelleen mekaanisia ja hydraulisia, niitä vain säädellään ja mahdollisesti tehostetaan sähköisesti.
Jos otat perinteisen 80- tai 90-lukuisen hydraulisen ohjaustehostimen pumpun käyttöhihnan irti, pyörät kääntyvät edelleen ratista kääntämällä. Enemmän voimaa siihen kyllä tarvitaan kun hydrauliikka ei ole hommaa avustamassa. Sähköisten tehostimien toimintaperiaate on sama, toimilaite vain ei ole enää sähköinen vaan hydraulinen. On tosin olemassa sellaisiakin "välimallin" sovelluksia jossa itse tehostus toimii hydraulisesti mutta sille tuotetaan käyttövoimaa apulaitehihnan käyttämän pumpun sijaan erillisellä sähköpumpulla.
Pelkästään hydraulisesti toimivaan ohjaukseen en muista törmänneeni kuin armeijan käyttämässä GAZ 66 -maastokuorma-autossa, jossa, muistaakseni, ratti avasi vain venttiileitä jotka käänsivät ohjausvarsia hydraulisylintereiden voimalla. Ohjaustuntuma oli jokseenkin mielenkiintoinen...
Melkein kaikki henkilöautojen jarrujärjestelmät perustuvat edelleen polkimen jatkona olevaan pääsylinteriin, josta voima välitetään nesteen avulla pyörien työsylintereihin. Välissä on yleensä alipaineella toimiva tehostin ja ABS-jarrujen tapauksessa hydrauliyksikkö, joka oman mielensä mukaan lisää tai vähentää jonkun työsylinterin painetta. Normaalitapauksessa, jossa ABS tai samoja vermeitä käyttävä ajonhallintajärjestelmä ei ole puuttumassa peliin, pääsylinterin ja työsylintereiden välillä on nesteyhteys. Jos otat ABS-purkin sähköliittimen tai vaikka sulakkeen irti pelaavat jarrut kuten perinteisesti ilman ABSeja.
Jarrujen osalta ilmeisesti ainoa poikkeava suursarjatuotannossa oleva auto on Mersun W211 E-sarja jonka vuosimalleissa 2002-2005 käytettiin sähköhydraulisia SBC-jarruja. Niissäkin on kyllä hydraulinen pääsylinteri mutta normaalitilanteessa sitä käytetään vain kuljettajan jarrutustoiveiden mittaamiseen ja perinteisen poljintuntuman luomiseen. Pyörien jarrusylintereiden käyttämä nestepaine tuotetaan kokonaisuudessaan hydrauliikkayksikössä. Vikatilassa tosin pääsylinteriltä avataan suora linja etupyörien sylintereille, eli näistäkään vehkeistä ei kokonaan katoa jarrut vaikka ohjainlaitteeseen iskisi salama. SBC-jarrujen kanssa oli kuitenkin sen verran teknisiä murheita että Mersu luopui niiden käyttämisestä.Joissa on kokonaan sähköinen ohjaus, jolloin ei tule ratille mitään ikäviä vastevoimia tiestä ollenkaan, eli että ratin takana olisi vain anturi, joka kattoo missää asennossa ratti on.
Ja mitä tuohon hydrauliseen ohjaukseen tulee, niin kyllä sitäkin voi käännellä saamuksissa, on vaan aivan perkeleen jäykkä.
Ja myöskin täysin sähköistä jarrujäjestelmää kaivataan, jossa on jokaisella jarrulla vain oma moottori, joka liikuttaa jarrupaloja, tällöin ei polkimeen tulisi ikinä mitään värinää tai tärinää tai survomisa - jokumuu.
Koskakohan... kirjoitti:
Joissa on kokonaan sähköinen ohjaus, jolloin ei tule ratille mitään ikäviä vastevoimia tiestä ollenkaan, eli että ratin takana olisi vain anturi, joka kattoo missää asennossa ratti on.
Ja mitä tuohon hydrauliseen ohjaukseen tulee, niin kyllä sitäkin voi käännellä saamuksissa, on vaan aivan perkeleen jäykkä.
Ja myöskin täysin sähköistä jarrujäjestelmää kaivataan, jossa on jokaisella jarrulla vain oma moottori, joka liikuttaa jarrupaloja, tällöin ei polkimeen tulisi ikinä mitään värinää tai tärinää tai survomisaMinä en ainakaan kaipaa hallintalaitteita, joista on hukattu kaikki tuntuma tiehen. Enkä myöskään sellaista kivaa ominaisuutta että sähköjen kadotessa katoaa myös ohjaus ja jarrut.
Lainsäätäjäkään tuskin tykkäisi tuosta jälkimmäisestä featuresta. - Tuskimpoa vaan
jokumuu. kirjoitti:
Minä en ainakaan kaipaa hallintalaitteita, joista on hukattu kaikki tuntuma tiehen. Enkä myöskään sellaista kivaa ominaisuutta että sähköjen kadotessa katoaa myös ohjaus ja jarrut.
Lainsäätäjäkään tuskin tykkäisi tuosta jälkimmäisestä featuresta.Tiedätkö muuten sellaista laivaa kuin Silja Europa, siellä on rattina semmonen reilu 10cm halkaisijalta oleva kiekko, jossa on vain yksi urakkanuppi, ei taatusti ole mitään mekaanista yhteyttä tuossa, samoin ei taida lentokoneissakaan olla pahemmin mekaanisia yhtyksiä ohjausten välillä.
Mutta onhan se toki sulle hyvä, että esim renkaan puhjetessa välittyy sulel tuntuma, ja auto menee ojaan.
Ja kuitenkin, yleisempi tilanne on se, että sähköt toimii, kuin se, että ne eivät toimi... - jokumuu.
Tuskimpoa vaan kirjoitti:
Tiedätkö muuten sellaista laivaa kuin Silja Europa, siellä on rattina semmonen reilu 10cm halkaisijalta oleva kiekko, jossa on vain yksi urakkanuppi, ei taatusti ole mitään mekaanista yhteyttä tuossa, samoin ei taida lentokoneissakaan olla pahemmin mekaanisia yhtyksiä ohjausten välillä.
Mutta onhan se toki sulle hyvä, että esim renkaan puhjetessa välittyy sulel tuntuma, ja auto menee ojaan.
Ja kuitenkin, yleisempi tilanne on se, että sähköt toimii, kuin se, että ne eivät toimi...Tokihan ne sähköt yleensä toimii. Mutta haluaisitko itse, että perheesi henki riippuisi esmes 20 vuotta -30 - 50 -lämpötilanvaihteluita kestäneestä anturista? Joskus aina sattuu kohdalle se papatti joka hajoaa.
Silja Europa on sikäli erilainen eläin että se operoi pääasiassa Itämerellä, jossa ei ohjauskyvyn menettäminen yleensä tarkoita välitöntä osumista johonkin kuten tieliikenteessä tahtoo käydä. Lisäksi purkilla on jonkin verran enemmän hintaa kuin keskimääräisellä, tehdashinnaltaan alle kymppitonnin maksavalla perheautolla, joten järjestelmiä on varaa suojata ja moninkertaistaa vähän eri malliin. Sama koskee lentokoneita, niillä tosin tuo johonkin osuminen tapahtuu aika paljon nopeammin kuin laivoilla. - Menneisyydessä kiinn
jokumuu. kirjoitti:
Tokihan ne sähköt yleensä toimii. Mutta haluaisitko itse, että perheesi henki riippuisi esmes 20 vuotta -30 - 50 -lämpötilanvaihteluita kestäneestä anturista? Joskus aina sattuu kohdalle se papatti joka hajoaa.
Silja Europa on sikäli erilainen eläin että se operoi pääasiassa Itämerellä, jossa ei ohjauskyvyn menettäminen yleensä tarkoita välitöntä osumista johonkin kuten tieliikenteessä tahtoo käydä. Lisäksi purkilla on jonkin verran enemmän hintaa kuin keskimääräisellä, tehdashinnaltaan alle kymppitonnin maksavalla perheautolla, joten järjestelmiä on varaa suojata ja moninkertaistaa vähän eri malliin. Sama koskee lentokoneita, niillä tosin tuo johonkin osuminen tapahtuu aika paljon nopeammin kuin laivoilla.Henki auton eletroniikasta, mitäs teet jos yht'äkkiä auton ohjaus vetäseekin satasen vauhdissa vastaantulevien eteen, tai auto lukitsee oikenan puolen pyörät, tai abs ei anna jarruttaa ollenkaan.
Autotellisuduessa ollaan vaan niiiiiin jämähdytty menneisyyteen, edelelen on ne kolme poljinta, ja pyöreä ratti, jossa on VÄLITYSSUHDE ja kaikkea muuta antiikkista, esim auton edessä riittäisi hyvin yksin pyörä, ja ratin tilalla voisi olla ohjaustanko, välityssuhteella 1:1 - jokumuu.
Menneisyydessä kiinn kirjoitti:
Henki auton eletroniikasta, mitäs teet jos yht'äkkiä auton ohjaus vetäseekin satasen vauhdissa vastaantulevien eteen, tai auto lukitsee oikenan puolen pyörät, tai abs ei anna jarruttaa ollenkaan.
Autotellisuduessa ollaan vaan niiiiiin jämähdytty menneisyyteen, edelelen on ne kolme poljinta, ja pyöreä ratti, jossa on VÄLITYSSUHDE ja kaikkea muuta antiikkista, esim auton edessä riittäisi hyvin yksin pyörä, ja ratin tilalla voisi olla ohjaustanko, välityssuhteella 1:1Periaatteessa riippuu niin. Käytännössä nuo vermeet on toteutettu niin että elektroniikan pettämisestä aiheutuva jarrujen tai ohjauksen menettäminen on melkoisen epätodennäköistä. Periaatteessa kyllä mahdollista, ihan niin kuin ohjausakselin katkeaminen tai molempien jarrupiirien nesteiden yht'aikainen katoaminenkin.
Jarrujen tai ohjauksen elektroniikan vikaantuminen on hyvinkin mahdollista, mutta useimmiten itsediagnostiikka toteaa vian ja irtikytkee elektonisen ohjauksen järjestelmistä. Samoin käy jos koko älli menee pimeäksi vaikkapa hapettuneen liittimen vuoksi. Jos taas järjestelmä olisi pelkästään sähköinen, mentäisiin yhden ohjausakselin asentoa kyttäävän anturin vikaantuessa lepikkoon niin että raikaa. Nyt samassa tilanteessa käännellään vain rattia lihasvoimalla ja ajellaan korjaamolle.
Jos tutustut ABS-jarrujen toimintaperiaatteisiin tarkemmin, huomaat, miksi niissäkin miksi vikatilanteessa yhden pyörän jarrujen katoaminen on paljon todennäköisempää kuin lukkiutuminen. Todennäköisintä tosin on, että järjestelmä menee vikatilaan ja jarrut toimivat ilman lukkiutumisenestotoimintoa. Ja hyvä näin, pyöränanturit kun joutuvat toimimaan suhteellisen vaativissa olosuhteissa ja myös hajoavat silloin tällöin.
Pelkkään sähköiseen ohjaukseen siirtymisestä tupsahtaa omaan mieleen äkkiä noin yksi kappale merkittäviä etuja: Se on halvempi rakentaa kuin perinteinen mekaaninen. Toisaalta siitä olisi koko lailla haastavaa saada varsinkin liukkaalla pinnalla hyvin toimiva. Pelkkä huonosti toteutettu sähköinen ohjaustehostin tekee etupyörien pidon arvioinnista paljon hankalampaa kuin mitä se olisi hyvin toteutetulla perinteisellä ohjauksella.
Onhan yhtä etupyörääkin kokeilla, arvaa miksei siitä tullut menestystä:
http://www.youtube.com/watch?v=II1U-85lzkQ - Just juu
jokumuu. kirjoitti:
Periaatteessa riippuu niin. Käytännössä nuo vermeet on toteutettu niin että elektroniikan pettämisestä aiheutuva jarrujen tai ohjauksen menettäminen on melkoisen epätodennäköistä. Periaatteessa kyllä mahdollista, ihan niin kuin ohjausakselin katkeaminen tai molempien jarrupiirien nesteiden yht'aikainen katoaminenkin.
Jarrujen tai ohjauksen elektroniikan vikaantuminen on hyvinkin mahdollista, mutta useimmiten itsediagnostiikka toteaa vian ja irtikytkee elektonisen ohjauksen järjestelmistä. Samoin käy jos koko älli menee pimeäksi vaikkapa hapettuneen liittimen vuoksi. Jos taas järjestelmä olisi pelkästään sähköinen, mentäisiin yhden ohjausakselin asentoa kyttäävän anturin vikaantuessa lepikkoon niin että raikaa. Nyt samassa tilanteessa käännellään vain rattia lihasvoimalla ja ajellaan korjaamolle.
Jos tutustut ABS-jarrujen toimintaperiaatteisiin tarkemmin, huomaat, miksi niissäkin miksi vikatilanteessa yhden pyörän jarrujen katoaminen on paljon todennäköisempää kuin lukkiutuminen. Todennäköisintä tosin on, että järjestelmä menee vikatilaan ja jarrut toimivat ilman lukkiutumisenestotoimintoa. Ja hyvä näin, pyöränanturit kun joutuvat toimimaan suhteellisen vaativissa olosuhteissa ja myös hajoavat silloin tällöin.
Pelkkään sähköiseen ohjaukseen siirtymisestä tupsahtaa omaan mieleen äkkiä noin yksi kappale merkittäviä etuja: Se on halvempi rakentaa kuin perinteinen mekaaninen. Toisaalta siitä olisi koko lailla haastavaa saada varsinkin liukkaalla pinnalla hyvin toimiva. Pelkkä huonosti toteutettu sähköinen ohjaustehostin tekee etupyörien pidon arvioinnista paljon hankalampaa kuin mitä se olisi hyvin toteutetulla perinteisellä ohjauksella.
Onhan yhtä etupyörääkin kokeilla, arvaa miksei siitä tullut menestystä:
http://www.youtube.com/watch?v=II1U-85lzkQSyy miksi on edelleen mekaaninen ohjaus joka pyörii neljä kierros,ta, ja nestejarrut, on yksinkeraisesti JÄMÄHTÄMINEN MENNEISYYTEEN, ei mikään muu...
- jokumuu.
Just juu kirjoitti:
Syy miksi on edelleen mekaaninen ohjaus joka pyörii neljä kierros,ta, ja nestejarrut, on yksinkeraisesti JÄMÄHTÄMINEN MENNEISYYTEEN, ei mikään muu...
.
- mopopalstalle
KiKi. kirjoitti:
Painamaan poljinta pohjaan, mutta jos poljinta painaisi vaikkapa 1000 kilon voimalla, niin silloin ei taatustu poljin jaksaisi painautua ylös, ja pyörät olisi lukossa.
Tottakai tuo on suuniltetu niin että ihmisvoimin, et sitä lukkoon tule saamaanomiesi luo. Siellä on sinulle sopivaa seuraa. Täällä sinua eikä typeriä kysymyksiäsi ja kommenttejasi tarvita.
- Ainakin yhdessä auto
Koskakohan... kirjoitti:
Joissa on kokonaan sähköinen ohjaus, jolloin ei tule ratille mitään ikäviä vastevoimia tiestä ollenkaan, eli että ratin takana olisi vain anturi, joka kattoo missää asennossa ratti on.
Ja mitä tuohon hydrauliseen ohjaukseen tulee, niin kyllä sitäkin voi käännellä saamuksissa, on vaan aivan perkeleen jäykkä.
Ja myöskin täysin sähköistä jarrujäjestelmää kaivataan, jossa on jokaisella jarrulla vain oma moottori, joka liikuttaa jarrupaloja, tällöin ei polkimeen tulisi ikinä mitään värinää tai tärinää tai survomisaChryeler Sebring omistaa tuon täysin sähköisen ohjauksen eli sammuksissa jos pyörittelee rattia niin ei tapahdu mitään ja samoin koskaan ei tule yhtään mitään vastevoimia eli auto kulkee kuin juna aina ja esim renkaan puhekminenkaan ei aiheuta mitään hätää vaikka pitäisi ratista huonosti kiinni
Täysin sähköisiä jarruja tuskin tulee koskaan, meinaan niissä on voimat sitä luokkaa että ei onnistu
- ja tämä lopppus nyt
Makuasia miten tuote abs:n toimintaa "kuvailee" jokin voi kuvailla sitä niin että poljin survoutuu/paineutuu/tulee ylöpäin, ja joku toinen voi sanoa että poljin vain tärisyttää, mutta kyse on samasta asiasta, eli kyllä se poljin potkaisee ylöpäin
vaan se tekee hyvin pientä pumppaavaa liikettä.
käy kokeilemassa jossain hiljaisella tien pätkällä sitä.- KiKi.
Sitä "Nostamista" voi sanoa pumppaamiseksi, tärinäksi, värinäksi, survomiseksi, ihan mitä vaan.
Mutta tottakai sen jälkeen kun poljin on noussut, painat sitä edelleen, joloin se menee uudestaa alas kunnes auto alkaa taas survomaan sitä ylös jne.
Tuskin täällä kukaan on väittänyt, että kun lyöt jarrut pohjaan, että poljin pamahtaa ylös, ja jää siihe... - myöhäistä selitellä
KiKi. kirjoitti:
Sitä "Nostamista" voi sanoa pumppaamiseksi, tärinäksi, värinäksi, survomiseksi, ihan mitä vaan.
Mutta tottakai sen jälkeen kun poljin on noussut, painat sitä edelleen, joloin se menee uudestaa alas kunnes auto alkaa taas survomaan sitä ylös jne.
Tuskin täällä kukaan on väittänyt, että kun lyöt jarrut pohjaan, että poljin pamahtaa ylös, ja jää siihe...No nyt, vihdoinkin, alkaa järki tihkua jo paksun kallosi läpi ja piti sitten ryhtyä noloja väitteitä vesittämään.
Tähän asti olet surutta höpöttänyt siitä, miten ABS vapauttaa lukkiintuneet pyörät nostamalla (väkisin) poljinta ylös. = Olet jo tehnyt pellen itsestäsi, enää on turha venkoilla, että tarkoititkin tärinää.
P.E.L.L.E. - KiKi.
myöhäistä selitellä kirjoitti:
No nyt, vihdoinkin, alkaa järki tihkua jo paksun kallosi läpi ja piti sitten ryhtyä noloja väitteitä vesittämään.
Tähän asti olet surutta höpöttänyt siitä, miten ABS vapauttaa lukkiintuneet pyörät nostamalla (väkisin) poljinta ylös. = Olet jo tehnyt pellen itsestäsi, enää on turha venkoilla, että tarkoititkin tärinää.
P.E.L.L.E.Että mille nimellä sitä polkimen nostamista sanoo, toki sitä voi kuvailla myös tärinäksi tai värinäksi, mutta yksinkertaisesti selitettynä abs nostaa jarrupoljinta, estäen tehokkaan jarrutuksen
KiKi. kirjoitti:
Että mille nimellä sitä polkimen nostamista sanoo, toki sitä voi kuvailla myös tärinäksi tai värinäksi, mutta yksinkertaisesti selitettynä abs nostaa jarrupoljinta, estäen tehokkaan jarrutuksen
abs ei estä tehokasta jarrutusta vaan MAHDOLLISTAA sen, jarruvoima on maksimaalinen mutta ohjattavuus säilyy.
ABS:n toiminta perustuu siihen että pyörä käy lukossa ja abs vapauttaa sen ja se toistuu koko jarrutuksen ajan, mitä liukkaampi pinta sen nopeampi rytmi jne.- VAstaas tähän
Eli kun lyöt jäällä jarrut pohjaan, niin poljin jää "pumppaamaan" johonkin tiettyyn kohtaan, niin meneekö se poljin alemmas, kun auto on kokonaan pysähtynyt? tai jääkö se samalle korkeudelle kuin silloin kun se "pumppaa"
Ja oletuksena on tietenkin se, että jarrua painetaan koko ajan
- Utelias 12v
Jos ajaa ABS-jarruilla varustettua autoa, ja saa pyörät menemään lukkoon hetkeksi (esim vetäisemällä käsijarrua) niin menekkö silloin ABS-järjestelmä pois päältä siihen asti, kunnes käynnistää auton uudelleen?
- .
ei mene. Abs antaa tehdä kässärikäännöksiä, mutta esp ei anna.
- Sanotaan näin sitten
Että poljin menee yhtä alas kuin jarrutusvoima on juuri sillä hetkellä kun ABS antaa jarruttaa.
Eli jos ABS antaa jarruttaa paljon (kuiva tie) menee poljin alemmas, ja jos vähän (peilijää) ei poljin tietenkään mene yhtä alas silloin.
Ja tietenkin mikäli poljin on mennyt "liian" alas, ennenkuin ABS alkaa toimimaan, niin tottakai se silloín "potkaisee" polkimen ylös,
Ja vielä epäseelvyksien välttämiseksi, tuota "potkaisua" voi sitten jokainen kutsua omalla nimellään, sanokoot värinäksi, tärinäksi, survomiseksi vai miksi vaan- uudessa paketissa
Ei sanota, ei. Koska polkimen tärinä ei ole saman asia kuin "polkimen nosto" - ei, vaikka amisviiksi yrittäisi sadannen kerran paikkailla omaa, perseelleen mennyttä tulkintaa tilanteesta.
Koita nyt vaan niellä nolo mokasi ja kasvaa mieheksi. - Kerros nyt meille
uudessa paketissa kirjoitti:
Ei sanota, ei. Koska polkimen tärinä ei ole saman asia kuin "polkimen nosto" - ei, vaikka amisviiksi yrittäisi sadannen kerran paikkailla omaa, perseelleen mennyttä tulkintaa tilanteesta.
Koita nyt vaan niellä nolo mokasi ja kasvaa mieheksi."Koska polkimen tärinä ei ole saman asia kuin "polkimen nosto"" täsiseekö se poljin sitten kenties sivuttain, tai pituussunnassa, jos se kerran ei olekaan sama asia kuin polkimen "nostaminen"
- nytkii
Kerros nyt meille kirjoitti:
"Koska polkimen tärinä ei ole saman asia kuin "polkimen nosto"" täsiseekö se poljin sitten kenties sivuttain, tai pituussunnassa, jos se kerran ei olekaan sama asia kuin polkimen "nostaminen"
Itseasiassa tuli tätä testattuakin silloin, kun oli vielä talviliukkaat.
Se poljin todellakin nytkähtelee ALASPÄIN, kun ABS alkaa toimia. Eli juuri kuten tekniikan perusteella voisi odottaakin; ensin päästetään paineet pois lukkiutuneelta pyörältä, sitten avataan taas yhteys jarrusylinterille -> poljin nytkähtää alas -> pumppu korvaa "hukatun" jarrunesteen ja poljin "potkaisee takaisin".
Mutta onhan ymmärrettävää, ettei turkkulainen neiti Kiki tätä pystynyt havainnoimaan, kun rutinaan pelästyessään toimi kuten neidiltä voi odottaakin eli kädet silmille ja huutoa. - tulee ylöspäin
nytkii kirjoitti:
Itseasiassa tuli tätä testattuakin silloin, kun oli vielä talviliukkaat.
Se poljin todellakin nytkähtelee ALASPÄIN, kun ABS alkaa toimia. Eli juuri kuten tekniikan perusteella voisi odottaakin; ensin päästetään paineet pois lukkiutuneelta pyörältä, sitten avataan taas yhteys jarrusylinterille -> poljin nytkähtää alas -> pumppu korvaa "hukatun" jarrunesteen ja poljin "potkaisee takaisin".
Mutta onhan ymmärrettävää, ettei turkkulainen neiti Kiki tätä pystynyt havainnoimaan, kun rutinaan pelästyessään toimi kuten neidiltä voi odottaakin eli kädet silmille ja huutoa.tulee ylöspäin voimalla, eikö vain, meinaan jos se tärisisi vain alaspäin, niin sillonihan poljin menisi pikkuhiljaa pohjaan, vai mitä?
joten kyllä se siis survoo ylös estää alas menon ja miten sen nyt sanookaan - huono viinapää
tulee ylöspäin kirjoitti:
tulee ylöspäin voimalla, eikö vain, meinaan jos se tärisisi vain alaspäin, niin sillonihan poljin menisi pikkuhiljaa pohjaan, vai mitä?
joten kyllä se siis survoo ylös estää alas menon ja miten sen nyt sanookaanAinoa, mikä tässä tulee ylös on sun mahalaukun sisältö. Kannattaisi jättää väliin, kun olet jo muutenkin näin sekaisin.
- täyttä totta
abs toimii juuri kuvailemallasi tavalla. eli jos tulee paha paikka ja ohajattavuus ei ole tärkeää, niin senkun sammutat auton, sitte menee pyörät lukkoon kun jarrutat, olettaen tietenkin että autossa on sähköinen ABS-järjestelmä, mekaaninen toimii sammuksissakin
- ABS:stä vielä
Eli ABS-jarruissahan on sähköinen pumppu joka survoo poljinta ylös, estää menemästä pohjaan, värisyttää/tärisyttää poljinta, säätää jarrupainetta, tai millä nimellä ikinä, mutta anyway, jos käyttää liikaa abs-jarruja näin talvella, niin voiko tuo sähkömoottori mennä hajalle siitä, että se joutuu tekemään liikaa töitä?
- täältä itkemästä
> Eli ABS-jarruissahan on sähköinen pumppu joka survoo poljinta ylös, estää menemästä pohjaan, värisyttää/tärisyttää poljinta, säätää jarrupainetta, tai millä nimellä ikinä, mutta anyway, jos käyttää liikaa abs-jarruja näin talvella, niin voiko tuo sähkömoottori mennä hajalle siitä, että se joutuu tekemään liikaa töitä?
Neiti Kiki on nyt jo tehnyt itsestään pellen eikä asia inttämällä siitä muuksi muutu. ABS-järjestelmän venttiilien toiminnasta aiheutuvat paineiskut tuntuvat polkimessa värinänä ja silloin kokemattomat kuskit - kuten Kiki - saattavat hätäpäissään löysätä jarrua, aiheuttaen jarrutusmatkan pitenemisen. Tämä mokasi on jo tullut moneen kertaan selväksi. Nyt tarvittaan vain sinulle vielä tämän talven aikana toinen tilaisuus ajaa alle 15 v. ikäisella autolla, niin pääset itsekin huomaamaan, milten naurettavan mokan ja typerän tulkinnan oman mokasi syistä teit. Kyllä meitä molempia sen jälkeen naurattaa - Mitäs nyt höpiset
täältä itkemästä kirjoitti:
> Eli ABS-jarruissahan on sähköinen pumppu joka survoo poljinta ylös, estää menemästä pohjaan, värisyttää/tärisyttää poljinta, säätää jarrupainetta, tai millä nimellä ikinä, mutta anyway, jos käyttää liikaa abs-jarruja näin talvella, niin voiko tuo sähkömoottori mennä hajalle siitä, että se joutuu tekemään liikaa töitä?
Neiti Kiki on nyt jo tehnyt itsestään pellen eikä asia inttämällä siitä muuksi muutu. ABS-järjestelmän venttiilien toiminnasta aiheutuvat paineiskut tuntuvat polkimessa värinänä ja silloin kokemattomat kuskit - kuten Kiki - saattavat hätäpäissään löysätä jarrua, aiheuttaen jarrutusmatkan pitenemisen. Tämä mokasi on jo tullut moneen kertaan selväksi. Nyt tarvittaan vain sinulle vielä tämän talven aikana toinen tilaisuus ajaa alle 15 v. ikäisella autolla, niin pääset itsekin huomaamaan, milten naurettavan mokan ja typerän tulkinnan oman mokasi syistä teit. Kyllä meitä molempia sen jälkeen naurattaaMitä vittua selität kokoajan, se nyt o aivan saatanan sama, kutsuuko sitä paineiskua ylöspäin survomiseksi, alaspäin menon estämiseksi "tuntuvat polkimessa värinänä" tai minä nimenä ikinä.
Ja itse ajelen töissäå todella isoja autoja (kaikki autot 05 tai uudempia) ja kaikissa abs, ja joka ikisessä näissä (poislukien man:in kuorma-auto jossa on täysilmajarrut) niin tapahtuu tuota värinää/tärinä/survomista abs:n toimiessa.
Ja tottakai kun abs alkaa toimimaan, niin painetaan poljinta pohjaan, vaikka auto koittaa estääkin sen, mutta kysymys kuuluikin, että onko siitä HAITTAA jos käyttää liikaa abs järjestelmää? - turhasta
Mitäs nyt höpiset kirjoitti:
Mitä vittua selität kokoajan, se nyt o aivan saatanan sama, kutsuuko sitä paineiskua ylöspäin survomiseksi, alaspäin menon estämiseksi "tuntuvat polkimessa värinänä" tai minä nimenä ikinä.
Ja itse ajelen töissäå todella isoja autoja (kaikki autot 05 tai uudempia) ja kaikissa abs, ja joka ikisessä näissä (poislukien man:in kuorma-auto jossa on täysilmajarrut) niin tapahtuu tuota värinää/tärinä/survomista abs:n toimiessa.
Ja tottakai kun abs alkaa toimimaan, niin painetaan poljinta pohjaan, vaikka auto koittaa estääkin sen, mutta kysymys kuuluikin, että onko siitä HAITTAA jos käyttää liikaa abs järjestelmää?> Mitä vittua selität kokoajan, se nyt o aivan saatanan sama, kutsuuko sitä paineiskua ylöspäin survomiseksi, alaspäin menon estämiseksi "tuntuvat polkimessa värinänä" tai minä nimenä ikinä.
Värinää se on ja sen seurauksena reagoit kuten muutkin akat eli huutoa, kädet silmille .... ja taisipa se polkimen tainen ja voimakas painaminenkin unohtua. Tämän jälkeen sitten voikin hyvällä syyllä itkeä pillittää, kun jarrutusmatkasta tulikin pitkä.
- SURVOO JA EI
ETTÄ ABS EI VARINAISESTI POTKAISE POLJINTA YLÖS, ELI SE POLJIN EI MENE ALAS ASTI, JA SITTEN TULE YLÖS, VAAN POLJIN JÄÄ SIIHEN PUOLEEN VÄLIIN, ELI ALAS MENO ESTYY, MUTTA EI MILLÄÄN MUOTOA POTKAISE YLÖS, JA TOKI TÄSSÄ KESKIVAIHEESSA POLJIN TEKEE NIIN ETTÄ SE TULEE VÄKISIN YLÖSPÄIN JA SITTEN TAAS ANTAA LASKEUTUA KUN JATKAT PAINAMISTA, JA TÄMÄ SAMA ILMIÖ TOISTUU USEITA KERTOJA, KUNNES AUTO ON TÄYSIN PYSÄHTYNYT, JA POLJIN PÄÄSEE MENEMÄÄN ALAS.
ELI SE EI SURVO POLJINTA YLÖS, VAAN ESTÄÄ ALAS MENEMISEN. JA SE AINUT SURVOMINEN TAPAHTUU SIINÄ KU ON PUMPPAAVAA LIIKETTÄ, JOKA ON VAIN MUUTAMIA SENTTEJÄ.
EN AINAKAAN OLE KUULLUT ETTÄ KENELLÄKÄÄN OLISI JARRU POTKAISSUT YLÖS NIIN KOVAA ETTÄ OLISI ESIM JALKAPÖYTÄ MURTUNU - leukasuoja
ettei osu polvi leukaan!
- miten sen nyt sanoo
ei se kyllä poljinta "nosta ylös" koska ei se poljin pääse pohjaan asti ennenkuin abs alkaa toimimaan eli se estää menemästä poljinta pohjaan astija toki kun pyörät meinaa taas lukkiintua, niin silloin jarrupainetta vähennetään ja poljin nousee hieman ylös ja taas kun sitä lisätään, niin se laskeutuu, oletten että painat sitä kokoajan, ja tätä asiaa jotkut kutsuu tärinäksi, värinäksi tms, ja toki sitten kun auto on kokonaan pysähtynyt, menee poljin pohjaan asti jos jatkat painamista.
ja toki se estää tehokkaan jarrutuksen, tämähän on täyttä totta, mutta kun auto ei voi mitenkään tietää, onko tärkeämpää ohjattavuuden säilyvyys tai tehokas jarrutus...
eli aja huoleti vaan, ei abs jarruilla todellakaan voi kyädä niin että lyöt jarrut pohjaan ja poljin potaisee 10 senttiä ylös murtaen jalan ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j492338- 262213
Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271545Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!161534- 1241447
- 191093
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71984Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut117954Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad89944Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333883