Öljyt VVTi-moottoriin

Tojo vaan

Mikähän mahtaa olla oikea ACEA-luokitus vm. 2004 Corollan 1,4 VVTi-moottoriöljyihin?
Käyttöohjekirja ei mainitse ACEA-luokituksesta mitään, vaikka eikös se ole melkoisen tärkeä tekijä. Joltain sivuilta luin, että pitäis käyttää A5-luokituksen öljyjä, mutta ei se moottorinvalmistajan suusta tullut.

Onko miten luotettavia nuo öljymerkkien omilla sivuilla olevat suositukset? Niissäkin on eroja.

28

11565

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 0W40

      Ei tarvitse sen enempää miettiä kun tuo öljy on erinomaiseksi havaittu ko. moottoriin.

      • ergerger

        ja mihin tahansa muuhunkin bensakoneeseen. Mulla toimii hyvin Volvossa. Kallista mutta laadukasta. Varsinkin nyt pakkasilla lähti aina käyntiin kevyesti.


    • teboil voitelusuosit

      Corolla 1.4 16V VVT-i (2002-2007)
      Moottori 4ZZ-FE Voiteluaineen tilavuus 3,7 litraa
      Suodattimen kapasiteetti 0,2 litraa
      Käyttöolosuhteet: Normaali
      Tarkasta/Vaihto:
      Vaihto 15000 km / 12 kuukautta
      Diamond Plus 0W-40
      Diamond 5W-40
      Gold S 5W-40

      eli kun katsotaan mitä esim gold S 5w-40 täyttää;
      API SL; ACEA A3
      ^^eli laita vähintään nuo täyttävää laatua

    • 11211

      Ei tartte omistajan yrittää keksiä esim. valmistajan määrittämää öljyluokitusta uudelleen vaan laittaa ihan vaan sellaista mikä net käyttöohjekirjaan präntätyt luokitukset ja viskositeetit täyttää.

    • corolla00

      Ainakin vm. 2000 corollan 1.4 vvt-i moottoriin laitetaan merkkihuollossa mobilin 5w-50 öljyä.

      • FeB

        2000 Corolla on eri asia kuin 2004 Corolla.


      • Satuntietämään

        Ei muuten laiteta 5w50 öljyjä merkkihuollossa!


      • 2345678909876543
        Satuntietämään kirjoitti:

        Ei muuten laiteta 5w50 öljyjä merkkihuollossa!

        Paikallisessa valtuutetussa Toyota huollossa laitetaan 2000 Corollan 1.4 vvt-i koneeseen Mobilin 5w-50 öljyä, olen aina huollattanut autoni siellä joten tiedän kyllä mitä öljyä ne laittaa. Ei se ohjekirjan suositus ole mutta tuota öljyä valtuutettu Toyota huolto täälläpäin käyttää. Ja hyvin on moottori toiminut jo yli 200tkm.


      • Huonohuolto
        2345678909876543 kirjoitti:

        Paikallisessa valtuutetussa Toyota huollossa laitetaan 2000 Corollan 1.4 vvt-i koneeseen Mobilin 5w-50 öljyä, olen aina huollattanut autoni siellä joten tiedän kyllä mitä öljyä ne laittaa. Ei se ohjekirjan suositus ole mutta tuota öljyä valtuutettu Toyota huolto täälläpäin käyttää. Ja hyvin on moottori toiminut jo yli 200tkm.

        Aivan liian jäykkä öljy vvti-moottoriin.


    • frangrubba

      voi juma kuhan nyt jotain synteettistä laitatettei ihan kuivana käy

      • oot spede

        Oot muuttanu nimimerkkiäs!!!
        Noi sun kommentit on kyllä todella älyttömiä. Joku asioista tietämätön vielä pilaa moottorinsa tollasen tolvanan takia.


    • pekku222

      Mallin käyttäjän ohjekirjassa on ensisijaisena tehtaan suosittelemana öljysuosituksena 5W30 energy Concerving ACEA A1 öljy VVTI moottoreille 1,4 ja 1,6 moottorithan on samat jotka oli jo 2000 mallista eteenpäin. Diesel moottoreille on samoin 5w30 ACEA B1. Tälläisia öljyä on vaikka Mobil super FE special joka täyttää seka A1 että B1 luokan ja vaikka onkin osasynteettinen on jähmepiste -51 C. Periaatteesaa A5/B5 on vastaavaa, tavaraa mutta korkealaatuisempaa eli A5 täyttää myös A1 luokan mutta A1 ei A5 luokkaa. Eli näihin Toyotan moottoreihin käy samat öljyt kuin Fordeihin (A1/B1) tai volvoihin (A5/B5). Itse laitoin viimekesänä 1,4 D4D koneeseen motonetistä Ford formula FE 5w30 A1/B1 matalakitkaisen öljyn ja kulutus laski n. 0,2-0,3 l/100km.

      • Tojo vaan

        Kiitos asiallisesta vastauksesta!


    • mobilesp

      mun -07 bensa corollaan laittavat esp 5w-30 toyotalla ,sitä sitten itsekin käyttänyt ,lienee hyvä tuolle sitten vai onko joku muu parempi ? ohjekirjan suositus 5w-30

      • Eivalvetroniciin

        ESP on ihan hyvä valinta.


      • 4462462
        Eivalvetroniciin kirjoitti:

        ESP on ihan hyvä valinta.

        Jos on vaatimuksen acea C2 luokitus, muuten siitä on pelkkää haittaa moottorille. C2 öljyissä on kulumisenestoaineet vähennetty minimiiin uusimpien pakokaasupuhdistuslaitteistojen takia. Jos ei vaadi c-luokan öljyjä, paljon parempi valinta kulumiseneston kannalta on vaikka Mobil 0w-40, yli 30% enemmän zddp:tä joka on yksi tärkeimmistä kulumisenestoaineista.

        Jotkut tietysti sanovat että zddp on korvattu uusimmilla kulumisenestoaineilla, kumma vaan kun kukaan ei koskaan pysty nimeämään näitä uusia aineita.


      • MoBo

        Molybdeeni ja Boron


      • Ruahahahaaaaaa
        4462462 kirjoitti:

        Jos on vaatimuksen acea C2 luokitus, muuten siitä on pelkkää haittaa moottorille. C2 öljyissä on kulumisenestoaineet vähennetty minimiiin uusimpien pakokaasupuhdistuslaitteistojen takia. Jos ei vaadi c-luokan öljyjä, paljon parempi valinta kulumiseneston kannalta on vaikka Mobil 0w-40, yli 30% enemmän zddp:tä joka on yksi tärkeimmistä kulumisenestoaineista.

        Jotkut tietysti sanovat että zddp on korvattu uusimmilla kulumisenestoaineilla, kumma vaan kun kukaan ei koskaan pysty nimeämään näitä uusia aineita.

        Luuletko, että öljyistä vaan poistetaan suoja-aineet?


      • 235252
        Ruahahahaaaaaa kirjoitti:

        Luuletko, että öljyistä vaan poistetaan suoja-aineet?

        Kuten kirjoitin, ne vähennetään minimiin. Uudet moottorit jotka vaativat c-luokan öljyjä on suunniteltu pieniä kulumisenestoaine-määriä varten. Moottoreiden valmistusteknologia kehittyy koko ajan, esim metallien karkaisutekniikka. Toinen esimerkki on vaikka rullanostimet laahaavien sijasta. Tämän takia c-öljyjä vaativat koneet kestävät mutta jos niitä laittaa koneeseen joka ei vaadi c-öljyjä, kuluminen voi hyvinkin olla suurta kun kone on suunniteltu esim korkeampia zddp määriä varten. Onhan netti täynnä esimerkkejä jo kuinka esim. API SM luokituksen tultua markkinoilla alkoi nokkia hajota vanhemmista autoista. Acean c-luokat ovat vielä tiukempia kulumisenestoaineiden suhteen.


      • elgubbe
        235252 kirjoitti:

        Kuten kirjoitin, ne vähennetään minimiin. Uudet moottorit jotka vaativat c-luokan öljyjä on suunniteltu pieniä kulumisenestoaine-määriä varten. Moottoreiden valmistusteknologia kehittyy koko ajan, esim metallien karkaisutekniikka. Toinen esimerkki on vaikka rullanostimet laahaavien sijasta. Tämän takia c-öljyjä vaativat koneet kestävät mutta jos niitä laittaa koneeseen joka ei vaadi c-öljyjä, kuluminen voi hyvinkin olla suurta kun kone on suunniteltu esim korkeampia zddp määriä varten. Onhan netti täynnä esimerkkejä jo kuinka esim. API SM luokituksen tultua markkinoilla alkoi nokkia hajota vanhemmista autoista. Acean c-luokat ovat vielä tiukempia kulumisenestoaineiden suhteen.

        Kerrotko miksi ehdoin tahdoin moottoriin pitäisi kaataa sinne soveltumatonta öljyä?
        Sen takia ne luokitukset ovat olemassa, ettei joku urpo kaada joka moottoriin sitä Rally Formulaa.

        Jos öljystä on vähennetty sinkkifosfaatteja, niin se on varmasti siltikin toimiva öljy siinä kohteessa mihin se on tarkoitettu. Ei se tee siitä öljystä huonompaa eikä sitä tule verrata johonkin toisenlaatuiseen öljyyn. Ei appelsiineja ja omenoitakaan mennä vertaamaan, että ompas mehukas appelsiini ja tämä omena ei ole lähellekään yhtä mehukas, koska kyseessä eri hedelmä.


      • Ihmejankuttaja
        235252 kirjoitti:

        Kuten kirjoitin, ne vähennetään minimiin. Uudet moottorit jotka vaativat c-luokan öljyjä on suunniteltu pieniä kulumisenestoaine-määriä varten. Moottoreiden valmistusteknologia kehittyy koko ajan, esim metallien karkaisutekniikka. Toinen esimerkki on vaikka rullanostimet laahaavien sijasta. Tämän takia c-öljyjä vaativat koneet kestävät mutta jos niitä laittaa koneeseen joka ei vaadi c-öljyjä, kuluminen voi hyvinkin olla suurta kun kone on suunniteltu esim korkeampia zddp määriä varten. Onhan netti täynnä esimerkkejä jo kuinka esim. API SM luokituksen tultua markkinoilla alkoi nokkia hajota vanhemmista autoista. Acean c-luokat ovat vielä tiukempia kulumisenestoaineiden suhteen.

        Et edelleen tajua, että on korvaavia lisäaineita.


      • 2356562
        Ihmejankuttaja kirjoitti:

        Et edelleen tajua, että on korvaavia lisäaineita.

        Et edelleen tajua ettei ne korvaavat suojaa yhtä hyvin, kokeile itse kaataa vaikka laahurinostimilla varustettuun moottoriin API SN tai ACEA C3 niin näet kuinka hyvin ne "korvaavat" aineet toimii. Sinähän väität tuossa että ne suojaisi yhtä hyvin. Hyvin nopeasti siinä on nokat pyöreitä. Tämän takia esim vanhoissa jenkkiautoissa on pakko käyttää korkean zddp lisäaineistuksen omaavaa öjyä koska uusien öljyjen lisäaineet EIVÄT suojaa yhtä hyvin kulumiselta.

        Samasta syystä on järjetöntä kaataa APi SN tai ACEA c öljyjä koneeseeen joka ei vaadi noita luokituksia, miksi valitsisi sen huonommin kulumiselta suojaavan öljyn? Vaikkei esim 90 luvun autossa ole laahaavia nostimia eivätkä heti hajoa c öljyillä, suojaa se acea c öljy silti huonommin kuin öljy missä enemmän zddp:tä.


      • Urpåhei

        Vittu mikä urpo!


    • Jäteöljykelpaa

      Eikös se oo ihan sama mitä litkua tommoseen raatoon tunkee !

    • stidi

      Teboilin Diamond 5-40W ON ERITTÄIN HYVÄ SUOMESSA VALMISTETTU MOOTTORIÖLJY...

    • Anonyymi

      Mobil 1 Rally Formulaa moottoriin niin kestää👍
      1.6 Carinalla ajettu kohta 600 000 km eikä moottorille muuta tehty kuin kerran vuodessa vaihdettu Rally Formulat🏎

      • Anonyymi

        Juu näis vanhois voi olla ihan ok, muuten tota siirappia ei pidä laittaa muualle kun pyörän ketjuihin.. kuuluu samaan kastiin crc 5-56 kanssa.. eli muinaisjäänne .


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      163
      1503
    2. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      27
      1365
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1308
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      217
      1181
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1105
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      320
      1031
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1027
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      959
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      282
      946
    10. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      307
      943
    Aihe