muutaman kuukauden olen miettinyt olemista Jehovan Todistaja. Nyt, oikeastaan viime yönä tein päätöksen erota Jehovan Todistajista. En tunnusta enää heidän toimintatapojaan, enkä varsinkaan uskontoaan. Se huolestuttaa, miten selviän muutaman hyvänkin kaverin menetyksestä ja varsinkin vanhempieni minut hylkäävästä viestistä, mikä varmasti saapuu. Isäni on seurakunnan vanhimpia ja erittäin päättäiväinen todistaja.
Pitää vain ottaa selville käytäntö eroon, onko kirje eiittävä, vai pitääkö mennä komitean eteen.
Tyttö päätöksen tehneenä.
eroava Tyttö
33
913
Vastaukset
- A.Men
Et ole yksin!
Jehovan todistajien yhteisöstä lähteville on tarjolla saman kokeneiden vertaistukea. Voit saada äänesi kuulluksi ja verrata tunteitasi ja kokemuksiasi toisten kanssa. Voit osallistua keskusteluun myös nimettömänä:
http://veljesseura.org/foorumi/
Voit tulla vertaistapaamisiin ja saada henkilökohtaisen tukihenkilön:
http://kartetut.org/tukea
sekä
http://www.uskontojenuhrientuki.fi/ - vilijoveijari
Alku on aina hankala, mutta elämä muuttuu paremmaksi. Tsemppiä!
- on ihana asia!
Onnea olet oikealla tiellä. Muista hymyillä, katso luonnon kauneutta, nauti raikkaasta ilmasta.
Sellaiset eivät ole kavereita, jotka hylkäävät. Ja muista hymyillä heillekin, jos ja kun he tulevat vastaan halveksuvin, tyhjin, ylpeilevin, vihaavin tai pelokkain kasvonilmein. Sillä voit osoittaa heille, että ymmärrät sitä tilannetta, jossa he joutuvat toimimaan. Toimintatapoihin en osaa antaa ohjeita valitettavasti, mutta minkäälaiseen ristikuulusteluun ei kenekään tarvitse mennä. - menossa
Ihan samassa tilanteessa olen minäkin. Ja siinä sitten näkee kuinka "hyviä" kavereita ne oikeasti on. Vain uskonto yhdistää, ei muuta. Mun mielestä se oli aika karmivaa tosiasia kun sen tajusi. Rohkeasti vaan uusiin haasteisiin :)
- salaisuus?
yhdelle vanhimmalle ja asia oli sillä selvä. Olis kyllä halunnut asiasta vielä keskustella, mutta en nähnyt aiheeliseksi silloin, eikä myöhemminkään ole ollut mitään kiinnostusta palata jt ruotuun.
>Voit myös lähettää kirjeen...toimii ihan hyvin niinkin. Puhelimella onnnistuu myös, mutta ymmärtääkseni pitäis silloin olla toisessa päässä toinenkin vanhin todistamassa puhelu.
>Olet ilmeisen nuori kun puhut itsestäsi tyttönä..? Jos näin, niin "kadehdin" sinua. Minun nuoruuteni ja aikuiselämästä meni suuri osa jt harhassa ennekuin tajusin, ettei vt seura ole minun juttuni. No nyt olen todella onnellinen ja vapaa. Nautin elämästä oikeasti, mutta olihan siinä muutama vuosi kun löytyi omaelämä oikeasti.
>Voit olla ylpeä päätöksestäsi ...olethan ottamassa elämäsi omiin käsiin. Muista, ettet tee mitään väärää erotessasi. Et ole tilivelvollinen vt seuralle, sen jäsenille ja et myös sukulaisillesi. Joten eron jälkeen kohdatessa entisiä ystäviäsi muista katsoa heitä silmiin ystävällisesti...jotkut saattavat tervehtiä, mutta aika moni menee hämilleen ja kääntää katseensa pois.
>Toivottavsati perheesi tajuaa sinun oikeutesi. Muistuta heitä tarvittaessa, että vt seura julistaessaan lapsikastetta vastaan, että jt nuoret aikuistuessaan itse päättävät uskostaan. On aivan sama oletko käynyt jt kasteessa tai et sinulla on säilynyt oikeus omaan elämään.
>Toivon todella hyvää jatkoa elämääsi ...elämässä ei ole mitään pelkäämistä vt seuran ulkopuolella. terv salaisuus? - S c o p e
Kiitos lämpimistä neuvoistanne. En ole koskaan saanut Jehovantodistaja-aikanani vastaavanlaista lämpöä osakseni, kuin sain teiltä kirjoitukseeni vastanneilta. Vakuutuin päätöksestäni. Tuntuu uskomattomalta, ettei tarvitse enää mennä vasten tahtoaan kokouksiin ja ovelta-ovelle työhön.
Tyttö 21 v- Koita kestää vainot
kun voimme auttaa
- VIRHE!!!!!!!!!!!!!!!
VIRHE VIRHE VIRHE VIRHE VIRHE VIRHE VIRHE VIRHE VIRHE
Väärin teit!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :( VIRHE!!!!!!!!!!!!!!! kirjoitti:
Väärin teit!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :(No mikäs se virhe oli?
- virheellä?
VIRHE!!!!!!!!!!!!!!! kirjoitti:
Väärin teit!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :(Mikään, ei mikään ole sen parempaa, kuin se, että ihminen saa oman elämänsä pala palalta takaisin! Minä olen ainakin onnellinen jokaisen puolesta kenelle näin käy. Se on liian kova koulu, jos joutuu olemaan olematta oma itsensä ja pitää korvata terveys omassa elämässään jollain muulla asialla. ;)
- VIRHE!!!!!!!!!!!!!!!
virheellä? kirjoitti:
Mikään, ei mikään ole sen parempaa, kuin se, että ihminen saa oman elämänsä pala palalta takaisin! Minä olen ainakin onnellinen jokaisen puolesta kenelle näin käy. Se on liian kova koulu, jos joutuu olemaan olematta oma itsensä ja pitää korvata terveys omassa elämässään jollain muulla asialla. ;)
TOSI USKONNON HYLKÄÄMINEN ON VIRHE, ETTEKÖ TAJUA??????????????????????????????????????????????????????????????????
- raukkani parka
VIRHE!!!!!!!!!!!!!!! kirjoitti:
TOSI USKONNON HYLKÄÄMINEN ON VIRHE, ETTEKÖ TAJUA??????????????????????????????????????????????????????????????????
sinnä taas yksi uskonnon uhri. Meinaatko lopettaa itsesi?
- VIRHE!!!!!!!!!!!!!!!
raukkani parka kirjoitti:
sinnä taas yksi uskonnon uhri. Meinaatko lopettaa itsesi?
En, en lopeta. Kuolen vaan siihen että eräät osaa hyvin kirjoittaa: sinnä taas yksi uskonnon uhri. Meinaatko lopettaa itsesi?
Onko "sinnä" jokin suomenkielen sana?
- näin tehnyt
Yksi vaihtoehto on, ettet tee eroamisestasi mitään toimenpidettä. Jäät vain pois kokouksista ja kentätyöstä.
Tosin vanhimmat ja muutkin todistajat ottavat sinuun yhteyttä, kannustaen edelleen toimintaan, mutta pakottaa ei kukaan siihen voi.
Voithan kertoa heille, pitäväsi pienen tuumaustaun. Sitten pikkuhiljaa etäännyt siitä porukasta.- Ohjeita
Jos aiot hiipua pois, tässä parit vinkit.
http://veljesseura.org/?q=node/215
http://www.jttuki.info/pois.html - salaisuus?
Eroprosessi vie aikansa, mutta mitä enemmän sen kanssa aikaa käyttää, niin kaikki on pois uudesta onnellisuuden ajasta. Minä käytin hiipumistaktiikkaa, mutta olinkin ollut pitkäänjt kuvioissa ja lisäksi on perhe. Mitä lyhyemmän erovaiheen voi itselleen järjestää, niin itselle aina parempi ja saa enemmän dramatiikkaa salille :-)
>Jokaisen on kuitenkin itse valittava, mutta hyviä neuvoja ei ole koskaan liikaa...jokainen soveltaa niitä omalla tavallaan.
- tjohan
En voi sanoa muuta kuin, että rohkeutta.. Itse erosin 20 v. sitten äiti oli tienraivaaja ja isä vanhin. 20 v. äitini ei ole puhunut mitään minun kanssa ja nyt en äitini takia edes isääni yhteyttä. Lapsistani jotka kaikki ovat JT, kolmesta 2 puhuu.. yks ei ole jutellut yli kahteen vuoteen. :( .. menetykset ovat kovia, mutta ei kuitenkaan ole oikein teeskennellä uskovaista, niitä silmänpalvojia löytyy vanhimmistosta ja avustavista palelijoista lähtien. Vanhin poikani, ei ollut höh uskaltanut sanoa edes miulle että on vaimonsa kanssa tienraivaaja.. Höh,, siis enkai mä siitä olis suuttunut.. Jokaisen vakaumusta pitää kunnioittaa.. varsinkin omien lasten. :) sitä vaan oma äitini ei kyllä ole ajatellut :(
- niin saa tilalle.
Kova paikka. Eroa on tietysti sillä, että onko lapsesta asti ollut mukana, vai onko pyöritykseen joutunut myöhemmällä iällä? Molemmissa tapauksissa eroamisen tulos kuitenkin ajan kanssa se, että ihminen saa sen levon ja rauhan mitä hän tarvitsee voidakseen hyvin. Ja siinä auttaa se tieto, että varmasti saa olla rauhassa. Vakaumusta voi kunnoittaa, mutta kaikkea ei kuitenkaan tarvitse ottaa vastaan. Ja pitää ymmärtää, että jälkeen jääneet ovat itsekin vielä uhreja, eivätkö voi toimia toisin. Ja tärkeää on myös löytää itselleen uusia ja terveitä elämäntapoja ylläpitäviä harrastuksia, joista saa mielekkyyttä elämäänsä ja voi kohdata niitä ihmisiä, joista voi tulla ystäviä, vaikka lähtötilanne olisi hankalakin.
- 1+17
niin saa tilalle. kirjoitti:
Kova paikka. Eroa on tietysti sillä, että onko lapsesta asti ollut mukana, vai onko pyöritykseen joutunut myöhemmällä iällä? Molemmissa tapauksissa eroamisen tulos kuitenkin ajan kanssa se, että ihminen saa sen levon ja rauhan mitä hän tarvitsee voidakseen hyvin. Ja siinä auttaa se tieto, että varmasti saa olla rauhassa. Vakaumusta voi kunnoittaa, mutta kaikkea ei kuitenkaan tarvitse ottaa vastaan. Ja pitää ymmärtää, että jälkeen jääneet ovat itsekin vielä uhreja, eivätkö voi toimia toisin. Ja tärkeää on myös löytää itselleen uusia ja terveitä elämäntapoja ylläpitäviä harrastuksia, joista saa mielekkyyttä elämäänsä ja voi kohdata niitä ihmisiä, joista voi tulla ystäviä, vaikka lähtötilanne olisi hankalakin.
Älä eroa! Minäkin olen menossa takaisin, koska huomasin, että Jehovan todistajilla on totuus.
- Voimantorni
1+17 kirjoitti:
Älä eroa! Minäkin olen menossa takaisin, koska huomasin, että Jehovan todistajilla on totuus.
>>huomasin, että Jehovan todistajilla on totuus>>
Miten huomasit tämän? - Balle R
1+17 kirjoitti:
Älä eroa yhteiskunnasta, säilytä oma harkintakykysi, että voit vertailla asioita keskenään ja päästä selville siitä mikä on totta ja mikä on jotain muuta.
- Suosittelen vapautta
Balle R kirjoitti:
Älä eroa yhteiskunnasta, säilytä oma harkintakykysi, että voit vertailla asioita keskenään ja päästä selville siitä mikä on totta ja mikä on jotain muuta.
Niin siinä kävi, että isä ja äiti sanoivat välit pokki. Kotiin saan tulla käymään jps kadun ja menen valatakunnansalille hankkien koeajan.
Kuinkahan alustuksen tytön kävi ?
Erosin soittamalla seurakunnan vanhemmille. En halunnut komitena kuulusteluun. Valehtelin kylläkin olleeni sukupuoliyhteydessä ja juopotelleeni, saasakseni nopeasti eron aikaiseksi.
Terveisin Pia. - Markku_Meilo
1+17 kirjoitti:
>>Minäkin olen menossa takaisin, koska huomasin, että Jehovan todistajilla on totuus.
Tuon kirjoitettuasi oletan sinun olevan sopiva henkilö arvioimaan tämän linkin tekstiä, eli kerro huomaatko jotain todellisuudenvastaista:
http://www.kolumbus.fi/hextek/Tikkurila/VartiotorniseuranRaamattuTodellaOpettaa.htm - Huomasit?
1+17 kirjoitti:
Senkö mitä torni kirjoitti?
- Pääset eteenpäin!
Et ole sitenkään Jumlan hylkäämä, vaikka silmäsi ovat avutuneet ymmärtämään uskonnollisen järjestön harhat!
Siunaten Uskovainen kristitty! - elä tee
elä tee sitä
- Ei alkuperäinen
Tein sen jo. Tee sinäkin se.
- Saman kokenut
etää on nuoria, joilla voimaa ja älykkyyttä pinnistellä, menetystenkin kustannuksella pois manipuloivasta hihhuli joukosta. Varmasti tulet onnistumaan ja saamaan ihmisarvosi takaisin, kos nuorena osoitat viisautta.
Hienoa. - kokemusta on
Älä ainakaan mene mihinkään komitean eteen - se on suurin virhe! Jäät vain pois. Et ole tilivelvollinen vanhemmillesi, etkä kenellekään muullekaan. Elät vain niin kuin haluat, mutta et käy kokouksissa tai kentällä, etkä saavu mihinkään komitean istuntoon, johon sinua pyydetään. Vedätät niitä hölmöjä vanhimpia ihan sikana vaan. Valehtelet ja keksit kaikkea - et vastaa puheluihin. Vaihdat salaisen puhelinnumeron ja osoitteen. Näin kun teet muutaman vuoden, niin kyllä ne tyhmätkin ymmärtää, että ei kiinnosta. Mutta näin et saa niille sitä iloa, että SINUT EROTETTAISIIN.
- annoit
Kyllä niillä on keinot tunkeutua toisen elämään tuomitsemaan sitä omien uskomustensa ja luulojen pohjalta. Mutta sitä minä ihmettelen, että miksi he saavat iloa siitä, että voivat erottaa ihmisiä? Vaikka ihmiselle se kyllä on aina hyväksi kun saa oman elämänsä takaisin. Tosin ne rituaalit jolla erottajat itseään mahdollisesti lietsovat voivat ollakin turhuudessaan tarpeettomimmaasta päästä.
Muuten olen samaamieltä, että on aivan sama mitä sinne tiedottaa, koska aina kun pöllyyttää, niin lemahtaa pahalle.
- tässä:
>>
Tyttö päätöksen tehneenä. - usko vahvistaa
Elämä on ennen kaikkea luopumista.
- Vai komitea
Nämä komiteat ovat perseennuolijoita:
Tietenkin kierrosvalvojat ja piirivalvojat nuolevat perseen nykyiseltä seurakuntasi johdolta.
Arseplund-piirinukkuja ja Lehtinen-kierrosnukkuja, sekä Törni-kierrosnukkuja, nämä muidenmuassa ovat pahimpia perseiden nuolijoita järjestössäsi Suomessa.
Tietenkin myös seliseliveli-veikkovelivienonen kuuluu tähän johtoluokkaan.
Miten he saisivat muuten venheensä laskettua rannoille?
Seliseli-veli Veikkovuokkovienonen menee kotkaan, ja mihin vaan, nuolemaan paikallista johtoa.
Palkaksi hän saa veneen laskettua ilmaiseksi ja ruskean kirjekuoren kainaloonsa, ruskean kielensä palkaksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1192502
Juniorivalmennus Jokereissa..
Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau331672Ammuskelua taas
Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.221562- 1291478
- 681273
Introverttinä osastolla
Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s3471165Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?
Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?631071- 891025
- 84864
- 122851