Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Rottweilerin luonne

Rottweilereistäkysyv

Minä oon tässä miettinyt jo tovin, kun olen paljon nähnyt Rottweilereita, niin ovatko KAIKKI luonteeltaan arvaamattomia? Nimittäin ainakin 6 Rottweileriä tiedän ja ainakin muutama omistaja on kunnon koiraharrastajia ja tietävät kyllä mitä tekevät, niin kaikki Rotikat ovat olleet niin kovin arvaamattomia ja kovin levottomia luonteeltaan. Yksikään minua ei ole purrut eivätkä kyllä nämä koirat tietääkseni ole ketään purrut ikinä, mutta JOKAISELLA niistä on juuri tätä arvaamattomuutta, joka huokuu koirasta ihan todella pitkälle. Murinaa, haukkumista ja muutenkin sellaista käytöstä joka saattaa purkautua aggressiivisuutena milloin vain. Kyllä ne ihan rapsutettaviksi tulevat ja kiehnaavat minkä ehtivät, mutta kuitenkin juuri tämän rotuiset koirat käyttäytyvät melkoisen erikoisella tavalla (en ole muiden rotuisista huomannut samaa).

Tietysti omistajat tuntevat koiransa ja pitävät koiran erillään vieraista sen mukaan mitä tarve vaatii ja pyytää koiran VÄLITTÖMÄSTI pois kun alkaa käyttäytyä sillä Rotikkamaisella erikoisella tavalla. Onko se epävarmuutta vai jotain vartiointia? Ihan mukavia kavereita nämä tuttujen koirat muuten ovat ja hyvin koulutettuja, mutta niiden luonne on kuin joku aikapommi!

63

7132

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aa.

      Vastaus kysymykseen: Ei KAIKKI.

      • Arvaamattomuus

        Ei varmasti kaikki, mutta kyllä Rottweiler saattaa vieraan ihmisen kanssa käyttäytyä juuri aloittajan mainitsemalla levottomalla tavalla. Kun omistaja on paikalla niin oikein koulutettu ja hyvin pidetty rotikka käyttäytyy mitä mainiolla tavalla ja vaikuttaa siis TÄYSIN erilaiselta kuin pelkästään vieraan seurassa. Tietysti jokainen koira käyttäytyy ilman omistajaa hieman epäröiden (jotain poikkeuksia lukuunottamatta). Mielestäni juuri nartturotikat ovat tällaisia ns. aikapommeja, jotka saattavat YHTÄKKIÄ vieraan ihmisen seurassa muuttua erilaiseksi ja jopa arvaamattomaksi.


      • avointa-puhetta

        Hölmö vastaus.
        Jos se on ominaista tälle rodulle, niin se on yleistä.
        Kyllä minullakin on tuo käsitys.
        Se on luonnevika koiralla. Kyllä sen voi myöntää tällaisessa keskustelussa.
        Jos ihminen ajattelee elämän olevan mukavaa ja turvallista.
        Jos taas ihminen ajattelee olevansa uhattuna ja kaikkea pitää uhoamalla testata, niin silloin rotikka kai on sopiva koira näille. Ehkä siinä on myös ko ihmisen tarve rakentaa omaa egoa koiran avulla. Jokin yhdistelmä se aina on kyseistä ihmistä ja hänen koiravalintaa.
        Minä itse tykkään sakemanneista. Ovat hiljaisia, älykkäitä ja vartioivia.
        Hoitavat hommansa hienosti. Eivät elvistele ulkopuolisille oikeastaan ollenkaan.
        Eli minun tapauksessa koiran tehtävä on vartioida.
        Tottelee kun kone. Ei uhoile.


      • Anonyymi

        Olen tavannut suurimman näkemäni rottweiler uroksen ja mitä mahtavin tapaus (paitsi kuolaus). Olen myös tutustunut vanhaan englannin lammaskoiraan (myös iso uros). Minä ehkä tykästyin kuitenkin vanhaherra Pyreneitten mastiffiin. Ulkoilutin Häntä eläkepäivillä joskus... (Hänen). Sai rauhassa kävellä... Rauhallinen kyllä oli. Rauha Hänelle.


      • Anonyymi
        Arvaamattomuus kirjoitti:

        Ei varmasti kaikki, mutta kyllä Rottweiler saattaa vieraan ihmisen kanssa käyttäytyä juuri aloittajan mainitsemalla levottomalla tavalla. Kun omistaja on paikalla niin oikein koulutettu ja hyvin pidetty rotikka käyttäytyy mitä mainiolla tavalla ja vaikuttaa siis TÄYSIN erilaiselta kuin pelkästään vieraan seurassa. Tietysti jokainen koira käyttäytyy ilman omistajaa hieman epäröiden (jotain poikkeuksia lukuunottamatta). Mielestäni juuri nartturotikat ovat tällaisia ns. aikapommeja, jotka saattavat YHTÄKKIÄ vieraan ihmisen seurassa muuttua erilaiseksi ja jopa arvaamattomaksi.

        Olen samaa mieltä meillä on ollut rottweileri ja se on ollut lempeä ihminen perheelle mutta vieraille vähän tarkka ja suojelus haluinen perhettä kohtaan


    • synnyinkodissa oli

      aina koira ja niin on nytkin.Tiedän, että joku suuttuu mutta siitä vain.
      Lyttyturpa, rotanhäntä rotikka on ruma ja tyhmä koira ja suurin piirtein kaikki luonnekieroja.
      Siskon porukka joutu lopettamaan 1,8 v, tuli hulluks, naapurin rotikka murisee joka koiralle, haukkuu, hyökkäilee. Pysähdyin kerran porissa kysymään tietä, avasin ikkunan kun jostain hyökkäsi rotikka mies narun päässä.
      Jos joku voi niin paljon vituttaa niin nämä " jalostetut" rakit. Se mitä ne alunperin olleet on pilattu.

      • oot, tossa

        aamulenkil ain tulleepi semmottiis vastaan ja on ihan sekopää ja niinhän ne sanuvat, ett toi koira yleensä muistuttaa omistajaa,


      • Mastiffeeee
        oot, tossa kirjoitti:

        aamulenkil ain tulleepi semmottiis vastaan ja on ihan sekopää ja niinhän ne sanuvat, ett toi koira yleensä muistuttaa omistajaa,

        Minä olen kahden Bullmastiffin omistaja joten omista Rotikoista ei ole kokemusta, mutta sen sanon kun parilla kaverilla sellaisia on niin ovat kyllä oikeasti aika herkkähermoja ja todellakin arvaamattomia. Tuo minun urokseni ei välttämättä siedä toisia uroksia niin hyvin (riippuu tapauksesta), mutta olen huomannut että nuo tietämäni rotikat eivät siedä ketään/mitään ja ihan kokemuksesta sanon kun niin innoissaan ovat käymään minun koirani kimppuun. Ja koulutus koirilla on ihan kohdallaan (kokeneet ja osaavat omistajat), mutta joku niissä koirissa vaan mättää. Kyllä ne omistajan kanssa käyttäytyvät kuin robotit (tekevät vaikka mitä temppuja ja tekevät kaikkea käskystä), mutta se arvaamattomuus todellakin näkyy ihan vieraita ihmisiä kohtaan ja toisia koiria.
        Minunkin koirilla on vartiointitaipumusta, mutta se on niin selkeää ja "yksiselitteistä", että siihen osaa varautua ja osaa neuvoa vieraita ja hallita tilannetta. Rotikoilla tällaista selkeyttä ei löydy vaan yleensä niillä vain yhtäkkiä "napsahtaa" jokin päässä.

        Ja en todellakaan nyt syyllistä koiraa, mutta kyllä se on tullut huomattua, että juuri tällä rodulla on jotain hermostollisia ongelmia tms. jotka aiheuttavat tällaisia ihan ihmeellisiä päähänpistoja. Ja en todellakaan sitä sulje pois, etteikö surkeita omistajia olisi olemassa sillä näitähän se suurimmaksi osaksi on!


      • esne
        Mastiffeeee kirjoitti:

        Minä olen kahden Bullmastiffin omistaja joten omista Rotikoista ei ole kokemusta, mutta sen sanon kun parilla kaverilla sellaisia on niin ovat kyllä oikeasti aika herkkähermoja ja todellakin arvaamattomia. Tuo minun urokseni ei välttämättä siedä toisia uroksia niin hyvin (riippuu tapauksesta), mutta olen huomannut että nuo tietämäni rotikat eivät siedä ketään/mitään ja ihan kokemuksesta sanon kun niin innoissaan ovat käymään minun koirani kimppuun. Ja koulutus koirilla on ihan kohdallaan (kokeneet ja osaavat omistajat), mutta joku niissä koirissa vaan mättää. Kyllä ne omistajan kanssa käyttäytyvät kuin robotit (tekevät vaikka mitä temppuja ja tekevät kaikkea käskystä), mutta se arvaamattomuus todellakin näkyy ihan vieraita ihmisiä kohtaan ja toisia koiria.
        Minunkin koirilla on vartiointitaipumusta, mutta se on niin selkeää ja "yksiselitteistä", että siihen osaa varautua ja osaa neuvoa vieraita ja hallita tilannetta. Rotikoilla tällaista selkeyttä ei löydy vaan yleensä niillä vain yhtäkkiä "napsahtaa" jokin päässä.

        Ja en todellakaan nyt syyllistä koiraa, mutta kyllä se on tullut huomattua, että juuri tällä rodulla on jotain hermostollisia ongelmia tms. jotka aiheuttavat tällaisia ihan ihmeellisiä päähänpistoja. Ja en todellakaan sitä sulje pois, etteikö surkeita omistajia olisi olemassa sillä näitähän se suurimmaksi osaksi on!

        Että näin! Kyllä pistää vihaksi, ei kannattaisi tulla tänne haukkumaan rottweilereitä jos niihin ei ole tutustunut ja oikeasti tiedä millaisia ne ovat. Jos itse olisin yhtä ennakkoluuloinen kuin te muut niin voisin väitää että 99% kaikista muista koirista mitä olen elämäni aikani nähnyt niin on arvaamattomia ja jotenkin luonnevikaisia, mutta aikuisena ihmisenä en tuomitse niin kuin te, koska en tunne kaikkia maailman koirarutuja niin hyvin että voisin aklaa punnitsemaan että onko joku toista parempi. Tottakai kaikissa koirissa on vikoja niin kuin ihmisissäkin!!!
        Itselläni on kaksi aikuista narttu rottista ja niitä en vaihtaisi mihinkään. Ensinnäkin itsellänin on huonoja kokemuksia paljon pienistä koirista, usean pureman olen elämässäni saanut ja EN YHTÄKÄÄN rotikalta, kaikki ollut muita koiria. Omat koirani olen kouluttanut ns käyttömukaviksi, en miksikään roboteiksi, ihan kun kotikoiria ovat. Aina lenkillä kun tulee ohitus tilanne niin vastapuolen koira huutaa ja räksyttää minkä ehtii, niin onhan se ihan normaalia että rotikka silloin tällöin avaa myös oman äänensä, vai eikö?? Kyllä minun mielestä niillä on oikeus myös ilmaista itseään siinä missä muutkin!
        Meillä koirat eivät murise tai räyhää vieraille, ei sitten yhtään. Sen sijaan ne menevät syliin ja nuolevat naaman ja korvat sen jälkeen ne hakevat lelun ja kantavat sen syliin ja katsovat ilmeellä että leiki mun kanssa. :) Aivan normaalia koiran käyttäitymistä, vai eikö?
        Tytöt rakastavat veto leikkejä, vetävät ne sitten keskenään, vieraan tai isännän kanssa niin kyllähän niiltä pieni kurkku murina ääni pääsee, mutta sillä on eroa kuin yöllä ja päivällä ihan oikein murinan kanssa. Ja tiedän että moni muukin koira pitää vastaavanlaista murinaa, niin pienistä isoihinkin koiriin. Se on pelästyttänyt monta ihmistä mutta itse olen aina korjannut tilanteen ja näyttänyt että se ei ole vihaista murinaa ja mielestäni kunnolla TUNTEMATTA koiraa ja sen omaavaa rotua on turha tulla tuomitsemaan!


      • Selkeyttäkää
        esne kirjoitti:

        Että näin! Kyllä pistää vihaksi, ei kannattaisi tulla tänne haukkumaan rottweilereitä jos niihin ei ole tutustunut ja oikeasti tiedä millaisia ne ovat. Jos itse olisin yhtä ennakkoluuloinen kuin te muut niin voisin väitää että 99% kaikista muista koirista mitä olen elämäni aikani nähnyt niin on arvaamattomia ja jotenkin luonnevikaisia, mutta aikuisena ihmisenä en tuomitse niin kuin te, koska en tunne kaikkia maailman koirarutuja niin hyvin että voisin aklaa punnitsemaan että onko joku toista parempi. Tottakai kaikissa koirissa on vikoja niin kuin ihmisissäkin!!!
        Itselläni on kaksi aikuista narttu rottista ja niitä en vaihtaisi mihinkään. Ensinnäkin itsellänin on huonoja kokemuksia paljon pienistä koirista, usean pureman olen elämässäni saanut ja EN YHTÄKÄÄN rotikalta, kaikki ollut muita koiria. Omat koirani olen kouluttanut ns käyttömukaviksi, en miksikään roboteiksi, ihan kun kotikoiria ovat. Aina lenkillä kun tulee ohitus tilanne niin vastapuolen koira huutaa ja räksyttää minkä ehtii, niin onhan se ihan normaalia että rotikka silloin tällöin avaa myös oman äänensä, vai eikö?? Kyllä minun mielestä niillä on oikeus myös ilmaista itseään siinä missä muutkin!
        Meillä koirat eivät murise tai räyhää vieraille, ei sitten yhtään. Sen sijaan ne menevät syliin ja nuolevat naaman ja korvat sen jälkeen ne hakevat lelun ja kantavat sen syliin ja katsovat ilmeellä että leiki mun kanssa. :) Aivan normaalia koiran käyttäitymistä, vai eikö?
        Tytöt rakastavat veto leikkejä, vetävät ne sitten keskenään, vieraan tai isännän kanssa niin kyllähän niiltä pieni kurkku murina ääni pääsee, mutta sillä on eroa kuin yöllä ja päivällä ihan oikein murinan kanssa. Ja tiedän että moni muukin koira pitää vastaavanlaista murinaa, niin pienistä isoihinkin koiriin. Se on pelästyttänyt monta ihmistä mutta itse olen aina korjannut tilanteen ja näyttänyt että se ei ole vihaista murinaa ja mielestäni kunnolla TUNTEMATTA koiraa ja sen omaavaa rotua on turha tulla tuomitsemaan!

        Sehän on varsin ihailtavaa, että koirat käyttäytyvät hyvin jne. Mutta jukolauta voiko joku Rottweiler omistaja selventää minua "tietämätöntä", että MIKSI kaikki tapaamani Rottweilerit ovat olleet todella provosoivia ja arvaamattomia!? Ja todellakin olen nähnyt MONIA rotikoita ja suurimmaksi osaksi omistajat ovat olleet pitkän kokemuksen omaavia ja hyviä koirankouluttajia. Tiedän varsin hyvin, että on olemassa myös sellaisia rotikoita, jotka eivät ole arvaamattomia ja heikkohermoja ja näitäkin on varmasti paljon, mutta yhteenkään en ole törmännyt. Ja todellakin niitä löytyy ihan JOKAISESTA rodusta ja varsinkin monista pikkukoirista, mutta silti haluan nyt nimenomaa vain rotikoista selkoa.

        No, mitenkäs tämä tilanne, kun erään tuttavani nartturottis (joka on kuulemma niin kiltti eikä tekisi pahaa kärpäsellekään) toi minulle jonkun lelunsa, jota sitten heittelin koiralle jonkin aikaa ja koira sitä aina häntä heiluen toi takaisin ja tätä ennen koira pesi naamani innoissaan ja tuli miltei syliin ja vaikutti erittäin ihanalta koiralta. Mutta sitten YHTÄKKIÄ heittoleikin aikana koira alkoi murista ja oli käymässä käteeni kiinni ja muutenkin alkoi käyttäytyä erittäin levottomasti ja omistaja vei koiran pois. Minä en koiraa mitenkään ärsyttänyt tai muuta kun itsekin koiranomistaja olen ja osaan kyllä koirien kanssa käyttäytyä. Mikä siis sai yhtäkkiä ERITTÄIN ihmisystävällisen ja suloisen koiran käyttäytymään noin!? Omistajakin oli hyvin ihmeissään ja on nyt laittanut koiransa ns. seurantaan, jotta selviäisi syy tälle oudolle käytökselle.

        Rottweiler ON upea koira ja monet ovat varmasti erittäin ihmisrakkaita, mutta kuitenkin ARVAAMATTOMIA.


      • netsu
        Selkeyttäkää kirjoitti:

        Sehän on varsin ihailtavaa, että koirat käyttäytyvät hyvin jne. Mutta jukolauta voiko joku Rottweiler omistaja selventää minua "tietämätöntä", että MIKSI kaikki tapaamani Rottweilerit ovat olleet todella provosoivia ja arvaamattomia!? Ja todellakin olen nähnyt MONIA rotikoita ja suurimmaksi osaksi omistajat ovat olleet pitkän kokemuksen omaavia ja hyviä koirankouluttajia. Tiedän varsin hyvin, että on olemassa myös sellaisia rotikoita, jotka eivät ole arvaamattomia ja heikkohermoja ja näitäkin on varmasti paljon, mutta yhteenkään en ole törmännyt. Ja todellakin niitä löytyy ihan JOKAISESTA rodusta ja varsinkin monista pikkukoirista, mutta silti haluan nyt nimenomaa vain rotikoista selkoa.

        No, mitenkäs tämä tilanne, kun erään tuttavani nartturottis (joka on kuulemma niin kiltti eikä tekisi pahaa kärpäsellekään) toi minulle jonkun lelunsa, jota sitten heittelin koiralle jonkin aikaa ja koira sitä aina häntä heiluen toi takaisin ja tätä ennen koira pesi naamani innoissaan ja tuli miltei syliin ja vaikutti erittäin ihanalta koiralta. Mutta sitten YHTÄKKIÄ heittoleikin aikana koira alkoi murista ja oli käymässä käteeni kiinni ja muutenkin alkoi käyttäytyä erittäin levottomasti ja omistaja vei koiran pois. Minä en koiraa mitenkään ärsyttänyt tai muuta kun itsekin koiranomistaja olen ja osaan kyllä koirien kanssa käyttäytyä. Mikä siis sai yhtäkkiä ERITTÄIN ihmisystävällisen ja suloisen koiran käyttäytymään noin!? Omistajakin oli hyvin ihmeissään ja on nyt laittanut koiransa ns. seurantaan, jotta selviäisi syy tälle oudolle käytökselle.

        Rottweiler ON upea koira ja monet ovat varmasti erittäin ihmisrakkaita, mutta kuitenkin ARVAAMATTOMIA.

        Oliko kyseisen tapauksen koira minkä ikäinen? Meillä käy edelleen joskun niin että koira innostuu liikaa ja alkaa leikkiä minun kanssa samalla tavalla kuin muiden koissu kamujensa kanssa. Rajansa kaikella, ei sitä liian kauan saa mitään koiraa leikityttää ja riehuttaa. Meillä leikitään hetken vain ja sitten minä määrään että lelu menee pois ja koira rauhottuu, jos antaisin koiran leikkiä ihan kuinka se itte tykkäisi niin se menisi mielipuoli ympäri huushollia. Ja voin sanoo että äidin pieni puudeli harrastaa ihan samaa ja vielä pahemmin. Toki nyt vanhempi alkaa jo itse rauhoittua kesken leikin (ikää neljä vuotta).

        Oletko pelännyt silloin kuin olet tavannut rotikan? Yksi tuttavani pelkää koiria, niin isoja ja pieniä. Tytöt kiehnää häntä aina jotenkin enemmän kuin esim semmoista ihmistä joka ei vaan välitä koirista. Ei mitenkään pahalla mutta kuhan tulevat viereen istumaan ja pistävät päätä sylii, tuntuu siltä että itse yrittävät kertoa että ei me tehdä pahaa. Se voi tuntua arvaamattomalta ihmisestä joka pelkää tai ei luota koiriin. Rottikset ei ole tyhmiä ollenkaan ja ovat niin huomion hakuisia, kaipaa lämmintä syliä ja paljon rapsutusta.
        Yhtäkään rottista ei ole tullut vastaan vielä mitä en olisi mennyt ottamaan poskista kiinni ja suukottamaan. :)


      • elämää.
        netsu kirjoitti:

        Oliko kyseisen tapauksen koira minkä ikäinen? Meillä käy edelleen joskun niin että koira innostuu liikaa ja alkaa leikkiä minun kanssa samalla tavalla kuin muiden koissu kamujensa kanssa. Rajansa kaikella, ei sitä liian kauan saa mitään koiraa leikityttää ja riehuttaa. Meillä leikitään hetken vain ja sitten minä määrään että lelu menee pois ja koira rauhottuu, jos antaisin koiran leikkiä ihan kuinka se itte tykkäisi niin se menisi mielipuoli ympäri huushollia. Ja voin sanoo että äidin pieni puudeli harrastaa ihan samaa ja vielä pahemmin. Toki nyt vanhempi alkaa jo itse rauhoittua kesken leikin (ikää neljä vuotta).

        Oletko pelännyt silloin kuin olet tavannut rotikan? Yksi tuttavani pelkää koiria, niin isoja ja pieniä. Tytöt kiehnää häntä aina jotenkin enemmän kuin esim semmoista ihmistä joka ei vaan välitä koirista. Ei mitenkään pahalla mutta kuhan tulevat viereen istumaan ja pistävät päätä sylii, tuntuu siltä että itse yrittävät kertoa että ei me tehdä pahaa. Se voi tuntua arvaamattomalta ihmisestä joka pelkää tai ei luota koiriin. Rottikset ei ole tyhmiä ollenkaan ja ovat niin huomion hakuisia, kaipaa lämmintä syliä ja paljon rapsutusta.
        Yhtäkään rottista ei ole tullut vastaan vielä mitä en olisi mennyt ottamaan poskista kiinni ja suukottamaan. :)

        Liki 30 vuotta rottweilereita perheessä. Ei ole ikinä purreet ketään eikä itseänikään ole minkään rotuinen koira purrut vaikka on tullut pyörittyä vaikka missä.
        Voisko joku selittää tämän?


      • RottUroksen ylpeä om

        Rumasta voidaan kiistellä ja höveleitäkin yksilöitä löytyy, niin joka rodusta. Ei ne nyt ihan bordercollien tasolla ole, mutta puheistasi päätellen ainakin omamme pääsisi päihittämään sinut älyllään. Luonne kieroja ne eivät ole, ellei ole sitten vaikka sisäsittoisuutta havaittavissa, ja tokihan ymmärrät että vahvaluontoinen eläin tarvitsee vahvaluontoisen johtajan, ei niitä kuka hyvänsä pystymetsästä voi ottaa ja kuvitella pärjäävänsä. Mikäli koira käyttäytyy huonosti, etsi syytä toisestapäästä narua, älä ensin koirasta.


      • meidän neiti
        RottUroksen ylpeä om kirjoitti:

        Rumasta voidaan kiistellä ja höveleitäkin yksilöitä löytyy, niin joka rodusta. Ei ne nyt ihan bordercollien tasolla ole, mutta puheistasi päätellen ainakin omamme pääsisi päihittämään sinut älyllään. Luonne kieroja ne eivät ole, ellei ole sitten vaikka sisäsittoisuutta havaittavissa, ja tokihan ymmärrät että vahvaluontoinen eläin tarvitsee vahvaluontoisen johtajan, ei niitä kuka hyvänsä pystymetsästä voi ottaa ja kuvitella pärjäävänsä. Mikäli koira käyttäytyy huonosti, etsi syytä toisestapäästä narua, älä ensin koirasta.

        Jaa-a, meidän rottistytön luonnetta kehuvat niin eläinlääkärit, ystävät, tuomarit kuin palvelutalon mummot ja ukit. Häntä heiluen tervehditään kaikki ja eipä vielä ole ketään purrut saatika ketään kohtaan hyökännyt. Lapsia rakastaa yli kaiken.


      • 1 labbis
        esne kirjoitti:

        Että näin! Kyllä pistää vihaksi, ei kannattaisi tulla tänne haukkumaan rottweilereitä jos niihin ei ole tutustunut ja oikeasti tiedä millaisia ne ovat. Jos itse olisin yhtä ennakkoluuloinen kuin te muut niin voisin väitää että 99% kaikista muista koirista mitä olen elämäni aikani nähnyt niin on arvaamattomia ja jotenkin luonnevikaisia, mutta aikuisena ihmisenä en tuomitse niin kuin te, koska en tunne kaikkia maailman koirarutuja niin hyvin että voisin aklaa punnitsemaan että onko joku toista parempi. Tottakai kaikissa koirissa on vikoja niin kuin ihmisissäkin!!!
        Itselläni on kaksi aikuista narttu rottista ja niitä en vaihtaisi mihinkään. Ensinnäkin itsellänin on huonoja kokemuksia paljon pienistä koirista, usean pureman olen elämässäni saanut ja EN YHTÄKÄÄN rotikalta, kaikki ollut muita koiria. Omat koirani olen kouluttanut ns käyttömukaviksi, en miksikään roboteiksi, ihan kun kotikoiria ovat. Aina lenkillä kun tulee ohitus tilanne niin vastapuolen koira huutaa ja räksyttää minkä ehtii, niin onhan se ihan normaalia että rotikka silloin tällöin avaa myös oman äänensä, vai eikö?? Kyllä minun mielestä niillä on oikeus myös ilmaista itseään siinä missä muutkin!
        Meillä koirat eivät murise tai räyhää vieraille, ei sitten yhtään. Sen sijaan ne menevät syliin ja nuolevat naaman ja korvat sen jälkeen ne hakevat lelun ja kantavat sen syliin ja katsovat ilmeellä että leiki mun kanssa. :) Aivan normaalia koiran käyttäitymistä, vai eikö?
        Tytöt rakastavat veto leikkejä, vetävät ne sitten keskenään, vieraan tai isännän kanssa niin kyllähän niiltä pieni kurkku murina ääni pääsee, mutta sillä on eroa kuin yöllä ja päivällä ihan oikein murinan kanssa. Ja tiedän että moni muukin koira pitää vastaavanlaista murinaa, niin pienistä isoihinkin koiriin. Se on pelästyttänyt monta ihmistä mutta itse olen aina korjannut tilanteen ja näyttänyt että se ei ole vihaista murinaa ja mielestäni kunnolla TUNTEMATTA koiraa ja sen omaavaa rotua on turha tulla tuomitsemaan!

        Täysin tasapainoinen yksilö se pystyisi ohittamaan varmasti ilman haukkumista. Rotikoissa on varmasti pilalle jalostettua mielenterveyttä paljon, tasapainoisia yksilöita harvemmassa.Ei mistään toisesta koirarodusta ole uutisia rotikka tappoi lapsen rotikka puri.Nämä ovat aivan faktoja voit googlella etsiä.http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=717938


      • rotthater
        elämää. kirjoitti:

        Liki 30 vuotta rottweilereita perheessä. Ei ole ikinä purreet ketään eikä itseänikään ole minkään rotuinen koira purrut vaikka on tullut pyörittyä vaikka missä.
        Voisko joku selittää tämän?

        ...kun olet itse niin tyhmä ettet ymmärrä. Se että teillä on ollut muutama Rotikka idiootti perheessä ei tilastollisesti ole lainkaan riittävää, katsos kun niitä rotikoita on olemassa muitakin, ja niitä on paljon. Teillä pitäisi olla väh. tuhat rotikkaa(ja eri jalostuslinjoista), niin sitten voisit jotain tietää. Katsos, meilläkin on ollut 30 vuotta ihmisiä perheessä ja kukaan ei ole koskaan ketään tappanut. Siis kukaan ihmisistä ei koskaan voisi tappaa ketään, ihmiset on niin ihania ja suloisia. Eikö niin??? Meneekö jo jakeluun idiootti???


      • ...
        rotthater kirjoitti:

        ...kun olet itse niin tyhmä ettet ymmärrä. Se että teillä on ollut muutama Rotikka idiootti perheessä ei tilastollisesti ole lainkaan riittävää, katsos kun niitä rotikoita on olemassa muitakin, ja niitä on paljon. Teillä pitäisi olla väh. tuhat rotikkaa(ja eri jalostuslinjoista), niin sitten voisit jotain tietää. Katsos, meilläkin on ollut 30 vuotta ihmisiä perheessä ja kukaan ei ole koskaan ketään tappanut. Siis kukaan ihmisistä ei koskaan voisi tappaa ketään, ihmiset on niin ihania ja suloisia. Eikö niin??? Meneekö jo jakeluun idiootti???

        Ja siis jos joku sulle tuntematon ihminen tappaa toisen, niin eikö se sitten tän käyttämäsi logiikan mukaan tee sunkin perheenjäsenistä sairaita tappajia? Arvaamattomia ja petoja? Ja ainiin, mikä loogisinta, idiootteja?

        Mua on purrut sakemanni, ystävääni rotikka, veljeäni mäyräkoira, jotain toista chihuahua, vehnäterrieri, labradori... Joten. Kaikki koirat on siis tappajia. Niinhän?

        Valoja päälle, kiitos.


      • blibli
        1 labbis kirjoitti:

        Täysin tasapainoinen yksilö se pystyisi ohittamaan varmasti ilman haukkumista. Rotikoissa on varmasti pilalle jalostettua mielenterveyttä paljon, tasapainoisia yksilöita harvemmassa.Ei mistään toisesta koirarodusta ole uutisia rotikka tappoi lapsen rotikka puri.Nämä ovat aivan faktoja voit googlella etsiä.http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=717938

        http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=717938

        Kävin katsomassa tuon 1 labbiksen antaman linkin. Juuri noissa tapauksissahan me ei voida tietää mitä on todellisuudessa tapahtunut. Osaako lapsi käsitellä aikuista rottweileria ? Saako lasta jättää yksin rotikan kanssa ? Ja minkäköhän takia se toinenkin rottweiler lopetettiin vaikka se ei mun tietääkseni purru ketään ? No mun mielipide on ja tulee aina olemaan se, että lapsella ei oo tarpeeks kokemusta olemaan koiran kanssa kahdestaan, oli se sitte ihan minkä rotunen koira tahansa.


      • sdfsdfsd
        ... kirjoitti:

        Ja siis jos joku sulle tuntematon ihminen tappaa toisen, niin eikö se sitten tän käyttämäsi logiikan mukaan tee sunkin perheenjäsenistä sairaita tappajia? Arvaamattomia ja petoja? Ja ainiin, mikä loogisinta, idiootteja?

        Mua on purrut sakemanni, ystävääni rotikka, veljeäni mäyräkoira, jotain toista chihuahua, vehnäterrieri, labradori... Joten. Kaikki koirat on siis tappajia. Niinhän?

        Valoja päälle, kiitos.

        Minkälaista sakkia olette kun nuon ovat koirat purreet. Minua ja tuttaviani eivät koirat ole juurikaan purreet koska osaamme kouluttaa koiramme ja käyttäytyä vieraiden koirien kanssa.


      • ...............
        sdfsdfsd kirjoitti:

        Minkälaista sakkia olette kun nuon ovat koirat purreet. Minua ja tuttaviani eivät koirat ole juurikaan purreet koska osaamme kouluttaa koiramme ja käyttäytyä vieraiden koirien kanssa.

        Oli ehkä vähän kärjistetty tuo kirjoitus, anteeksi siitä, ei kaikki voi tietenkään ymmärtää. Ikinä ei ole oma koira purrut, rottweiler, staffi, bullmastiffi mm kuuluu näihin. Ja siis en tosiaan osaa koirien kanssa olla, siitähän tämä kaikki:D


      • larsqaaa
        esne kirjoitti:

        Että näin! Kyllä pistää vihaksi, ei kannattaisi tulla tänne haukkumaan rottweilereitä jos niihin ei ole tutustunut ja oikeasti tiedä millaisia ne ovat. Jos itse olisin yhtä ennakkoluuloinen kuin te muut niin voisin väitää että 99% kaikista muista koirista mitä olen elämäni aikani nähnyt niin on arvaamattomia ja jotenkin luonnevikaisia, mutta aikuisena ihmisenä en tuomitse niin kuin te, koska en tunne kaikkia maailman koirarutuja niin hyvin että voisin aklaa punnitsemaan että onko joku toista parempi. Tottakai kaikissa koirissa on vikoja niin kuin ihmisissäkin!!!
        Itselläni on kaksi aikuista narttu rottista ja niitä en vaihtaisi mihinkään. Ensinnäkin itsellänin on huonoja kokemuksia paljon pienistä koirista, usean pureman olen elämässäni saanut ja EN YHTÄKÄÄN rotikalta, kaikki ollut muita koiria. Omat koirani olen kouluttanut ns käyttömukaviksi, en miksikään roboteiksi, ihan kun kotikoiria ovat. Aina lenkillä kun tulee ohitus tilanne niin vastapuolen koira huutaa ja räksyttää minkä ehtii, niin onhan se ihan normaalia että rotikka silloin tällöin avaa myös oman äänensä, vai eikö?? Kyllä minun mielestä niillä on oikeus myös ilmaista itseään siinä missä muutkin!
        Meillä koirat eivät murise tai räyhää vieraille, ei sitten yhtään. Sen sijaan ne menevät syliin ja nuolevat naaman ja korvat sen jälkeen ne hakevat lelun ja kantavat sen syliin ja katsovat ilmeellä että leiki mun kanssa. :) Aivan normaalia koiran käyttäitymistä, vai eikö?
        Tytöt rakastavat veto leikkejä, vetävät ne sitten keskenään, vieraan tai isännän kanssa niin kyllähän niiltä pieni kurkku murina ääni pääsee, mutta sillä on eroa kuin yöllä ja päivällä ihan oikein murinan kanssa. Ja tiedän että moni muukin koira pitää vastaavanlaista murinaa, niin pienistä isoihinkin koiriin. Se on pelästyttänyt monta ihmistä mutta itse olen aina korjannut tilanteen ja näyttänyt että se ei ole vihaista murinaa ja mielestäni kunnolla TUNTEMATTA koiraa ja sen omaavaa rotua on turha tulla tuomitsemaan!

        ei todellakaa ole! se riippuu iha siitä miten se on koulutettu.


      • jr
        Mastiffeeee kirjoitti:

        Minä olen kahden Bullmastiffin omistaja joten omista Rotikoista ei ole kokemusta, mutta sen sanon kun parilla kaverilla sellaisia on niin ovat kyllä oikeasti aika herkkähermoja ja todellakin arvaamattomia. Tuo minun urokseni ei välttämättä siedä toisia uroksia niin hyvin (riippuu tapauksesta), mutta olen huomannut että nuo tietämäni rotikat eivät siedä ketään/mitään ja ihan kokemuksesta sanon kun niin innoissaan ovat käymään minun koirani kimppuun. Ja koulutus koirilla on ihan kohdallaan (kokeneet ja osaavat omistajat), mutta joku niissä koirissa vaan mättää. Kyllä ne omistajan kanssa käyttäytyvät kuin robotit (tekevät vaikka mitä temppuja ja tekevät kaikkea käskystä), mutta se arvaamattomuus todellakin näkyy ihan vieraita ihmisiä kohtaan ja toisia koiria.
        Minunkin koirilla on vartiointitaipumusta, mutta se on niin selkeää ja "yksiselitteistä", että siihen osaa varautua ja osaa neuvoa vieraita ja hallita tilannetta. Rotikoilla tällaista selkeyttä ei löydy vaan yleensä niillä vain yhtäkkiä "napsahtaa" jokin päässä.

        Ja en todellakaan nyt syyllistä koiraa, mutta kyllä se on tullut huomattua, että juuri tällä rodulla on jotain hermostollisia ongelmia tms. jotka aiheuttavat tällaisia ihan ihmeellisiä päähänpistoja. Ja en todellakaan sitä sulje pois, etteikö surkeita omistajia olisi olemassa sillä näitähän se suurimmaksi osaksi on!

        nonhonoh.... meillä ainakin tulee toimeen koirapuistossakin niin mallikkaasti kaikkien kanssa!:) aluksi ollaan leikkisiä mutta sitten huomataankin että Pyh JA Pah ei nuista oo kaveria niin se leikkii siellä yksinään:D ikää 3v.. vanhempi herra 7v tulee toimee jopa naapurimme kääpiönautserin kanssa ja sen kanssa taitamme lenkkejä:)


      • minulle sopiva rotu
        Mastiffeeee kirjoitti:

        Minä olen kahden Bullmastiffin omistaja joten omista Rotikoista ei ole kokemusta, mutta sen sanon kun parilla kaverilla sellaisia on niin ovat kyllä oikeasti aika herkkähermoja ja todellakin arvaamattomia. Tuo minun urokseni ei välttämättä siedä toisia uroksia niin hyvin (riippuu tapauksesta), mutta olen huomannut että nuo tietämäni rotikat eivät siedä ketään/mitään ja ihan kokemuksesta sanon kun niin innoissaan ovat käymään minun koirani kimppuun. Ja koulutus koirilla on ihan kohdallaan (kokeneet ja osaavat omistajat), mutta joku niissä koirissa vaan mättää. Kyllä ne omistajan kanssa käyttäytyvät kuin robotit (tekevät vaikka mitä temppuja ja tekevät kaikkea käskystä), mutta se arvaamattomuus todellakin näkyy ihan vieraita ihmisiä kohtaan ja toisia koiria.
        Minunkin koirilla on vartiointitaipumusta, mutta se on niin selkeää ja "yksiselitteistä", että siihen osaa varautua ja osaa neuvoa vieraita ja hallita tilannetta. Rotikoilla tällaista selkeyttä ei löydy vaan yleensä niillä vain yhtäkkiä "napsahtaa" jokin päässä.

        Ja en todellakaan nyt syyllistä koiraa, mutta kyllä se on tullut huomattua, että juuri tällä rodulla on jotain hermostollisia ongelmia tms. jotka aiheuttavat tällaisia ihan ihmeellisiä päähänpistoja. Ja en todellakaan sitä sulje pois, etteikö surkeita omistajia olisi olemassa sillä näitähän se suurimmaksi osaksi on!

        Luonnetestesttit bulmastiffien osalta näyttävät useinyleisesti -merkkisiä tuloksia, arkuutta ilmenee usein. Kun valitsee rodun rottweiler itselleen, saa oletettavasti myös määrätyn tyyppisen alun. Jokainen koira on kuitenkin yksilö, rodusta riippumatta, samoista geeneistäkin syntyy eriluonteisia yksilöitä. Pennun omistaja sitten omalla kasvatuksellaan ja kokemuksellaan työtää tätä alkua parhaansa mukaan.
        Luonteen osalta olen nähnyt monenmoisia rottweilereita, ja kokematon pennunostaja voi erehtyä suurestikkin yhdistelmää valitessaan. Lonkat, kn ja silmät ovat "helpompia" jalostaa terveemmiksi. Faktatietoa löytyy KoiraNetistä riittämiin.
        Sitten tämä luonnepuoli, rottweileri koki rotuna suunnanmuutoksen kymmenisen vuotta sitten. Uudet kasvattajat, kokeneimpien rinnalla, alkoivat tähdätä linjauksissaan käyttökoiraan. Tieto yhdistelmien kannattavuudesta on kuitenkin suurelta osin kokemusperäistä joten tulokset vaihtelivat suuresti.
        Rottweileria kasvatettaessa pitäisi aina tähdätä rodun luonnemääritelmään: Pohjimmiltaan ystävällinen, rauhallinen ja lapsirakas; kiintyvä, kuuliainen, ohjattava ja työhaluinen. Olemuksesta näkyy alkukantaisuus; käytös itsevarmaa, lujahermoista ja pelotonta. Tarkkailee ympäristöä hyvin valppaasti. Jos yhdistelmää mietittäessä unohdetaan tempperamentin ja toimintakyvyn vaikutus tai määritellään vanhempien luonnetta terävyyden kautta, ollaan jo jalostamassa rotumääritelmän vastaista koiraa. Koirat jotka jotakuinkin vastaavat rotumääritelmää ovat ihanteellisia ihmiselle joka on sosiaalinen ja perhekeskeinen. Rottweiler on ihmisen koira, kehittyäkseen ja kasvaakseen se tarvitsee ihmisten läheisyyttä, kohtakteja, turvallisen kasvuympäristön ja rajoja. Niistä aineksista on hyvät, ihmisen turvallisuutta lisäävät koirat tehty kautta aikojen.


      • tomppa

        Ensinnäkin Rottweiler on komeimpia koiria (mun mielestä komein) ja ne on mitä uskollisimpia ja kilteimpiä koiria oikein käsiteltynä.puhun kokemuksesta koska meillä on ollut 2 rotikkaa.meillä on myös 5 vuotias pojanpoika jonka kanssa Roki on tosi hyvä kaveri.Koirasta saa vihaisen rodusta riippumatta.Mikään rotu ei sovi narkkarille tai kapakassa istujalle.Rotikan maine on liian usein kärsinyt välinpitämättömistä omistajista.Rotikan kanssa pitää olla tiukka mutta reilu.


      • rottweilerboy
        tomppa kirjoitti:

        Ensinnäkin Rottweiler on komeimpia koiria (mun mielestä komein) ja ne on mitä uskollisimpia ja kilteimpiä koiria oikein käsiteltynä.puhun kokemuksesta koska meillä on ollut 2 rotikkaa.meillä on myös 5 vuotias pojanpoika jonka kanssa Roki on tosi hyvä kaveri.Koirasta saa vihaisen rodusta riippumatta.Mikään rotu ei sovi narkkarille tai kapakassa istujalle.Rotikan maine on liian usein kärsinyt välinpitämättömistä omistajista.Rotikan kanssa pitää olla tiukka mutta reilu.

        osamaa mieltä rotikkat on ihania koiria ps meille tulee rotikka ..... rotikat on munki mielestäkin komeimpia koiria mitä tiiän ja eikä ne oo ilkeitä eikä arvaatomia ei ainkaan ,minun tuttujen koirat joilla on rottweileri koiria .... minun mielestä jos koira sinun kautta sinun tuutun koira on ilkeä tai arvaamaton on aina hyvilti paljon vikaa siellä narun toisessa päässä eli siellä booss päässä boss=omistaja .........


      • Häpeä

        Kyllähän ne on niin sanotusti huonoja koiria jos niitä ei osaa kouluttaa!


      • Anonyymi

        Turpa kiinni älä puhu jos et oikeesti tiedä mitään


      • Anonyymi
        esne kirjoitti:

        Että näin! Kyllä pistää vihaksi, ei kannattaisi tulla tänne haukkumaan rottweilereitä jos niihin ei ole tutustunut ja oikeasti tiedä millaisia ne ovat. Jos itse olisin yhtä ennakkoluuloinen kuin te muut niin voisin väitää että 99% kaikista muista koirista mitä olen elämäni aikani nähnyt niin on arvaamattomia ja jotenkin luonnevikaisia, mutta aikuisena ihmisenä en tuomitse niin kuin te, koska en tunne kaikkia maailman koirarutuja niin hyvin että voisin aklaa punnitsemaan että onko joku toista parempi. Tottakai kaikissa koirissa on vikoja niin kuin ihmisissäkin!!!
        Itselläni on kaksi aikuista narttu rottista ja niitä en vaihtaisi mihinkään. Ensinnäkin itsellänin on huonoja kokemuksia paljon pienistä koirista, usean pureman olen elämässäni saanut ja EN YHTÄKÄÄN rotikalta, kaikki ollut muita koiria. Omat koirani olen kouluttanut ns käyttömukaviksi, en miksikään roboteiksi, ihan kun kotikoiria ovat. Aina lenkillä kun tulee ohitus tilanne niin vastapuolen koira huutaa ja räksyttää minkä ehtii, niin onhan se ihan normaalia että rotikka silloin tällöin avaa myös oman äänensä, vai eikö?? Kyllä minun mielestä niillä on oikeus myös ilmaista itseään siinä missä muutkin!
        Meillä koirat eivät murise tai räyhää vieraille, ei sitten yhtään. Sen sijaan ne menevät syliin ja nuolevat naaman ja korvat sen jälkeen ne hakevat lelun ja kantavat sen syliin ja katsovat ilmeellä että leiki mun kanssa. :) Aivan normaalia koiran käyttäitymistä, vai eikö?
        Tytöt rakastavat veto leikkejä, vetävät ne sitten keskenään, vieraan tai isännän kanssa niin kyllähän niiltä pieni kurkku murina ääni pääsee, mutta sillä on eroa kuin yöllä ja päivällä ihan oikein murinan kanssa. Ja tiedän että moni muukin koira pitää vastaavanlaista murinaa, niin pienistä isoihinkin koiriin. Se on pelästyttänyt monta ihmistä mutta itse olen aina korjannut tilanteen ja näyttänyt että se ei ole vihaista murinaa ja mielestäni kunnolla TUNTEMATTA koiraa ja sen omaavaa rotua on turha tulla tuomitsemaan!

        Totta


    • eaggggggs

      ihan sekopää koira, yrittää hallita omaan perhettä kun pääsee uhmaikään. Pitit toinen juttu, ei koskaan kyseenalaista perheen hiearkiaa ja pistää tarpeen tullen loppuun asti, mitä joku rottweiler ei tee.

      • Hmmh..

        Tästä aiheesta voi kiistellä loputtomasti!! Itse pidän rotikoista joku toinen pitää jostakin toisesta rodusta, mutta itse en ikinä menisi millekkään palstoille haukkumaan yhtääkään rotua taikka koiraa!! Kaikistahan roduista löytyy omat vikansa, tämä rotu vain on voimakastahtoinen ja "vaikea" eli siis pentuajan koulutuksella on todellakin VÄLIÄ ja koirasta muodostuu sellainen yksilö kuin hän on(luonne vioille ei voi mitään)! Jos tämän tietää, ja tietää ettei pysty rotua/koiraa hallitsemaan ei silloin rotikkaa ehdoin tahdoin kannatakkaan ottaa. On tapauksia joissa on koira viassa mutta on myös tapauksia joissa on omistaja itse viassa..


    • ....................

      "Kunnon koiraharrastaja" saisi kyllä koiransa kuriin, kun me "tavallisetkin" onnistutaan rotikat oikein kasvattamaan. Kaikki omani (kolme) ja sukulaisen kaksi rotikkaa oikein ihania nalluja :)

    • no_for_rotts...

      Seinäjoella koiranäyttelyssä viikonloppuna rotikka kävi provosoimatta aikuisen bernhardinkoiran kimppuun.

      Saatana vituttaa oikeasti suurin osa noista rottiksista ja niiden vatipää omistajista.
      Tuossa tilanteessa ei voida puhua enää että "iso rottis pikkuräksyn kimpussa" koska bernhardinkoira on isompi kuin rottis.

      • mulperipuudeli

        Koulutetaan nykyään ihan liiankanssa. Jos koiralla on kokoajan jotain treeniä meneillään ei se saa levätä rauhassa ja näin sopeutua muuhun elämään eläimiin. Kyllä koirallekkin pitää antaa vapaata stressitöntä sellaista.


      • Ranemussukka

        ..etten kuullut ko tapahtumasta, kun itsekin siellä näyttelyssä olin nuoren urokseni kanssa?

        Avoimessa luokassa tosin oli muutama uros jotka käyttäytyivät erittäin huonosti, ja haastoivat riitaa muille. Sellaiset soisi tuomarien heittävän kehästä pihalle samantien, mutta valitettavasti harvoin niin tekevät.

        Tosin itseänikin ketutti sisääntulossa kun muutamat doggienomistajat antoivat koiriensa suvereenisti haistella ihan ihokontaktissa omaani takapuolesta, joka murisi silloin ensi kertaa koko elämänsä aikana toiselle koiralle. Ensimmäinen sisänäyttely satoine koirineen ja hälinöineen oli ekakertalaiselle sisääntulossa selvästi hiukan hämmentävä kokemus. Tuosta sisääntulosta oppineena liikuimme käytävillä lihapullan avustamina kontaktissa, jolloin huomio koiralla kiinnittyi ruokaa eikä muihin koiriin.

        Täytyy kyllä sanoa että aika tyhmänrohkeita monet ovat, rotuun katsomatta, kun päästävät näyttelyissä kyselemättä vieraat koirat ihoetäisyydelle nokakkain.


      • blibli
        Ranemussukka kirjoitti:

        ..etten kuullut ko tapahtumasta, kun itsekin siellä näyttelyssä olin nuoren urokseni kanssa?

        Avoimessa luokassa tosin oli muutama uros jotka käyttäytyivät erittäin huonosti, ja haastoivat riitaa muille. Sellaiset soisi tuomarien heittävän kehästä pihalle samantien, mutta valitettavasti harvoin niin tekevät.

        Tosin itseänikin ketutti sisääntulossa kun muutamat doggienomistajat antoivat koiriensa suvereenisti haistella ihan ihokontaktissa omaani takapuolesta, joka murisi silloin ensi kertaa koko elämänsä aikana toiselle koiralle. Ensimmäinen sisänäyttely satoine koirineen ja hälinöineen oli ekakertalaiselle sisääntulossa selvästi hiukan hämmentävä kokemus. Tuosta sisääntulosta oppineena liikuimme käytävillä lihapullan avustamina kontaktissa, jolloin huomio koiralla kiinnittyi ruokaa eikä muihin koiriin.

        Täytyy kyllä sanoa että aika tyhmänrohkeita monet ovat, rotuun katsomatta, kun päästävät näyttelyissä kyselemättä vieraat koirat ihoetäisyydelle nokakkain.

        Mä oon elämäni aikana nähny muutamia rottiksia ja yksi niistä joita olen nähny, on ollu ihan sekopää. Sillä sitte todettiin joku hermosto sairaus ja se lopetettiin. Yks rotikkavauva kasvo huonoissa olosuhteissa ja se sitte vanhempana puras lasta, lopetettiin. Mulla on kaks tuttua joilla molemmilla rottweilerit. Ne on yhtä arvaamattomia ku villatossut :) Älyttömän ihania ja iloisia veitikoita.....


      • kummallinen jutska
        blibli kirjoitti:

        Mä oon elämäni aikana nähny muutamia rottiksia ja yksi niistä joita olen nähny, on ollu ihan sekopää. Sillä sitte todettiin joku hermosto sairaus ja se lopetettiin. Yks rotikkavauva kasvo huonoissa olosuhteissa ja se sitte vanhempana puras lasta, lopetettiin. Mulla on kaks tuttua joilla molemmilla rottweilerit. Ne on yhtä arvaamattomia ku villatossut :) Älyttömän ihania ja iloisia veitikoita.....

        Outoa juttua, sillä vaikka olen ollut monien vieraiden rotikoiden kanssa treenaamassa, niin ei ole koskaan tarvinnut niitä pelätä... (ja tuo monien siis tarkoittaa ainakin yli sataa koiraa...kun sen verran on noita rotuleirejä tahkottu).
        Toki ne tietysti on olleet koulutettuja/koulutuksessa olevia koiria, mutta oiekin mukavia otuksia...:)


      • rottismamma
        kummallinen jutska kirjoitti:

        Outoa juttua, sillä vaikka olen ollut monien vieraiden rotikoiden kanssa treenaamassa, niin ei ole koskaan tarvinnut niitä pelätä... (ja tuo monien siis tarkoittaa ainakin yli sataa koiraa...kun sen verran on noita rotuleirejä tahkottu).
        Toki ne tietysti on olleet koulutettuja/koulutuksessa olevia koiria, mutta oiekin mukavia otuksia...:)

        Eiköhän se ole niin, että kaikki koirat on pohjimmiltaan petoja, lihansyöjiä ja metsästäjiä. Ihminen on aikojen saatossa muovannut koirista itselleen sopivia, mutta jokaisella koiralla, pienellä ja isolla, on perusluonteessaan vietti metsästää itselleen ruokaa ja selviytyä.

        Rottweilerillä on leikkaava purenta, erittäin vahvat leuat ja niska ja ruumiinrakennikin on jykevä. Tästä syystä siis se saa enemmän vahinkoa aikaan yhdellä ainoalla puremalla, kuin esim perhoskoira. Mutta se ei tee siitä yhtään sen vaarallisempaa petoa, kuin mistään muustakaan koirasta. Koirat ei puhu samaa kieltä meidän kanssa ja se mikä meille on vain moikkaamista, voi koiralle merkitä uhkaa ja se käyttäytyy sen mukaan. Niin että jos kiltti koira puree, niin kyllä se vika silloin on ihmisissä!!!

        Mullakin on kotona iso rottispeto ja 1vee lapsi ja hyvin on yhteiselo sujunu. Mutta vaikka koira olis minkä rotunen tai minkä kokonen vaan, niin en koskaan jättäis sitä lapsen kanssa kahestaan. Koirien homma ei ole vahtia lapsia, eikä lasten homma ole vahtia koiria. Vastuu on aina aikuisella!!


    • .

      ei meillä, vanhempi hieman arvaamaton toisten urosten seurassa mutta sekin tullut kun ikää on enemmän kertynyt.. ei ole ihan nuori pojan koltiainen enään joten mahtaa olla että haluaa jo olla omissa oloissaan.. nuorempi on kiltti eikä millään tavalla arvaamaton mutta epävarma itsestään on välillä.. jospa sekin kehittyisi ikää myöten.

    • jr

      jos tarkkoja ollaan kaikkia elukoita saisi pelätä. NE ON ELÄIMIÄ!

      Meillä on kaksi rotikkaa ja vauva, sulassa sovussa tolskaapi.
      Neljä koiraa käynyt vanhemman koiramme päälle ja vieläkin jaksaa luottaa muihin koiriin!
      Nuorempi on kaikkien kaveri koirapuistossa esim.

      kun puhut harrastuksista, suojelua en ottaisi rotikan kanssa itse ollenkaan kun ainakin meillä nuorempi lämpenisi liian nopeaa sille.. Verissä suojelu ja palvelus joten ei se ole se mitä vahvistaisin enään. Hakua enemminkin! Meilä vanhempi On Tosi itsevarma mutta nuorempi epävarma ja saattaa haukkua jopa lumiukolle muttei lähelle mene.. varoittaa!

      Ei oo aikapommeja vaan jokainen on oma persoona niinkuin sinäkin. Jos joku outo lähestyy sinua, otatko avo sylin vastaan vai otatko takapakkia? ja kyselet mikä on miehiään.. sama asia koirilla.

      • Aamen ja piste

        Ihmiset ottaa rotikan ja kouluttaa sen niin kuin kultaisen noutajan (eli ei ollenkaan). Tartteeko enemmän sanoakkaan?

        Tai sitten siitä koirasta piestään kuri ja siitä tulee arvaamaton hermoheikko.



        Ja sitten tää maa on niin pieni, että koirat on sisäsiittoisia. Uutta verta tänne tarvitaan.


    • Cillariina

      Mun rottiksen aion viedä "halikaveriksi", sillä tuolla luonteella se on siihen kuin tehty.

      Harmillisia kokemuksia aloittajalla, sillä itse en ole törmännyt minkään muunlaisiin rotikoihin, kuin ihaniin nallekarhuihin. MUTTA kaikki riippuukin koiran perimästä ja ennen kaikkea sen koulutuksesta ;)

      • jr

        itse olen muutamaan törmänny .. nii että ittellä ollu jännä kakka housussa (vaikka tosiaa ittellä on kaks rotikkaa) mutta kyseinen omistaja on vahvistanut suojelun iha maximiin!:(( haukku meijän koirat ettei niistä vartiaksi ole.. :D no eii oo ei:D


    • koiransydän

      Minä tiedän yhen rotikan, joka on kuin joku kultainen noutaja. Se ulkomuoto on jykevä, mutta muuten on niin hellä ja iloinen hännän heiluttaja ja nöyrä kuin mikä. Kun omistaja sanoo 'istu' niin kiltisti katsoo omistajaa ja häntä heiluu, kun iloisena alistuu.. Ei murise, osaa alistua, on leikkisä, ei mitään merkkejä omituisuudesta. Levoton on, mutta sellaisiahan ne on nuoret koirat usein, innokkaita ja leikkisiä.

    • sotakoiranohjaaja

      Juu ihan perus rottiksen
      Leikkiä. Murina kuuluu sen puheeseen. Ei todellakaan näytä agressiota murisemalla ellei koko keho sitä kieli. Totta on että rottis ei oo mikään garhapuistokoira (uros ja uros) mutta ystävällinen rohkee ja suojeleva se on. Ei ARVAAMATON ELLEI väärissä käsissä

    • rusettirinta

      sotakoiranohjaaja
      8.11.2015 0:04

      "Leikkiä. Murina kuuluu sen puheeseen."
      Aivan ihanaa, että joku tulee kertomaan totuuden. Perus rottiksen mörinät tekee siitä juuri sen kiehtovan ystävällisen. Rottikseen pätee täysin laulun sanat "se jokin sinussa on".

    • OIKEASTIi

      Jumankauta, onko todellistakaan? Kuten monet ovat sanoneet, rottweilerin luonne riippuu täysin sen kasvatuksesta ja elinympäristöstä, osa geeniperimästä ja jokaisen yksilöllisestä luonteesta. Osa rotikoista voi olla kovapäisempiä kuin toiset, mutta senkin näkee usein jo pentuna, jolloin viisas kasvattaja osaa antaa pennun oikeanlaiseen perheeseen.

      Meillä on kotona tällä hetkellä kaksi nartturottweileriä, joista vanhempi on jopa pennuistaan huolimatta pyöriteltävissä (älkää käsittäkö väärin, sillä on kyllä omat mielipiteensäkin, vahvat sellaiset :D), tulee makaamaan kainaloon jos on lattialla ja hymyilee tavatessa pitkästä aikaa!
      Toinen rottweiler on kotoisin saksasta, jo 3v ja tullut suomeen vasta pari kuukautta sitten. Se ymmärtää jo käskyjä, mutta vaikkei kaikkea hoksikaan, on siinäkin kanssa yksi enkeli! Kiehnää ihan iholla ja jos jäät seisomaan paikoillesi, se tulee istumaan vaikka varpaille jos et silitä tai liiku :D Ja sillä on harjoitettu suojelusta! Se näkyi aiemmin haukkumisena jokaiselle vieraalle asialle, mutta sekin on vähentynyt huomattavasti. Se puolustaa reviiriään, mutta lopettaa haukkumisen käskystä, vierailta mennään rapsutuksia kerjäämään jos emäntä ne hyväksyy. Pienempiä lapsia ei sen aikaisemmassa kodissa ollut, mutta nyt meillä se on oppinut varomaan, ettei vahingossa tuupi niitä kumoon :')

      Ja kun ihmiset on tulleet pentuja katsomaan, tuoneet mukanaan omia rottiksiaan, niin en ole yhtään vihaista yksilöä kohdannut. Aloittajan puolesta tuntuu pahalta, mutta te "vihaajat" kyllä vedätte tämän yli! Anteeksi, jos olette kokeneet jonkin traumaattisen kokemuksen jonkin rottweilerin osalta, mutta se ei todellakaan oikeuta leimaamaan kaikkia rottiksia hulluiksi! Tai jos uutisista ja kauheista kuvista olette pakkomielteenne rottisvihaan saaneet.. Ja kun uutisiin mennään, rottweiler (ja osa muitakin rotuja) on taustansa takia enemmän näkösillä uutisissa, kyllä sieltä löytyy "kaunistaustaisempia" rotuja, niitä ei vain levitetä.. Yhtä paljon, jopa enemmänkin tällaiset "kiltit koirat" kuten kultainennoutaja hyökkäävät ihmisten kimppuun. Yhtä kaikki, koiran agressiivisuus on lähes aina ihmisen vika. Koiralle voi menneisyydessään olla tapahtunut jotain niin järkyttävää, ettei se sitä helposti unohda, esim. se on voinut tulla piestyksi useaankin kertaan. Harvemmin mitään synnynnäisiä luonnevikoja on olemassa, mutta sellaisen vaarallisen sattuessa kohdalle on omasta mielestäni armollisempaa tehdä niin kuin on tehtävä. Ja sellaisessa tapauksessa, mikäli koira on purrut ihmistä, voitko nyt aivan varmasti syyttää sitä koiraa? No voithan sinä oman mielesi mukaan syyttää vaikka joulupukkia, mutta oliko koira tietoinen teostaan, vai tekikö sen mielen sairaus sen? Samalla tavalla ihminenkin voi olla mielisairas, vaan viedäänkö sellainen lopetettavaksi? Eipä ehkä, vaan mielisairaalaan. No, koirille ei sellaisia taida olla.

      Aaanyways, muistakaa, kukaan koira ei omaa synnynnäistä tappajaa sisällään!

    • Harri1111

      Taas on "saattavat", "olen kuullut", "voivat olla" ja muut "asiantuntijat" puhumassa rodusta jota inhoavat, pelkäävät tai muuta sellaista. Kolme rotoa ja resque corgi kotona. Lisäksi kani ja kaikki sulassa sovussa vapaana talossa ja pihalla. Perheessä on lisäksi 4 teinityttöä, 2 alle kouluikästä, 4 aikuista ja anoppi.

      Rotot puolustavat kaikkia, vahtivat pihaa, näyttävät ettei perheen sisälläkään siedetä tappelua (änkevät väliin ja alkavat paimentaa), pitävät kakaroista huolta uima-altaalla, eivät rähjää remmissä vaikka irtokoiria rähjää ympärillä (eivät toki käännä selkäänsä rähjääjille), eivät välitä minkäänlaisista vieraista ihmisistä tai heidän kosketuksista (jos ei revitä, aleta nostamaan tai huudeta / huidota tai käyttäydytä agressiivisesti laumaa kohtaan)...

      Koira on (lähes) aina omistajansa tuotos.

      Tämä seuraava saa täällä kirjoittaneet rotikan inhoajat takajaloilleen: Ette osaa lukea koiraa jos se on teille arvaamaton! Tiedän tarkalleen omien koirieni mielenliikkeet ja arvaan myös meitä lähestyvien koirien aikeet riittävällä varmuudella kohdalleen. Siksipä kerron miten EI kannata tulla kohtaamaan. Jos koira tulee moikkaamaan eikä osoita mitään dominointiaikomuksia tai arressiivisuutta, ei meillä olla kiinnostuneita "tervehdysten vaihtamista" enempää. Eikä tilannetta sen pitemmälle kannata päästääkkään.

    • H.N2

      Meillä myös rotikka. Lempeä sylivauva. Perhettään puolustaa ja suojelee. Mieheni ja tytär eivät saa leikkiä liian rajusti, koira tulee istumaan väliin. Lenkillä ei hauku tai murise toisille koirille. Eläinlääkäri myös kehui kun saa ilman kuonokoppaa tehdä mitä vaan. Koulutusta vaatii rotu, kovapäisiä ovat. Silti enää en muuta rotua ikinä huolisi, kauniita koiria.

    • Mooses--

      Rotikka ei sovi kaikille ja monella sellaisella jolle se ei sovi pitää olla rotikka.
      Useampaan törmännyt ja pari on sellaisia, joiden omistajalla on homma hanskassa ja koiran suhtautuminen vieraaseen sen mukaista.

    • räyhäriesat

      Ilmeisesti melkein kaikki näkemäni rotikat on väärissä käsissä,eli osaamattomille ihmisille myytyjä.Eivät osaa hiljaa ohittaa, oli sitten millainen koira vaan vastassa, hyökkivät ja paukuttavat leukojaan.Yrittävät ottaa ohikulkevasta koirasta kiinni, takapäähän hyökkäävät äänekkääsi rähjäten.Omistajat kiskovat hihnoista,osaa huutaa kilpaa koiransa kanssa, osa on kuin mykkiä, eivätkä tee elettäkään, vaikka koiransa hyökkii.Todella kurjia ohitettavia,kun tuppautuvat melkeinpä iholle joka kerta.Monesti olen huutanut,että pidä se nyt tällä kertaa kauempana, kun viimeksi melkein kiinni asti päästit.Mutta ei, samat hölmöilyt, pitkillä hihnoilla päästetään tulemaan,ja lopulta koira tekee se hyökkäyksen vieraan koiran perään....joko omistajissa on se vika, kaikissa, tai sitten ne rotikat on sellaisia,ettei niille sopivia omistajia oikein löydy,ja pentujakaan ei sitten kannata teetellä enää niin paljoa.Kun kaikki menee kykenemättömille ihmisille.Ja ovat vaan vaaraksi, ja häiriöksi muille ihmisille,ja heidän hyvin käyttäytyville koirilleen.Miten sen vieraan ohikulkevan koiran kimppuun hyökkimisen saa loppumaan, puhe, ei näytä menevän omistajalle perille?

      • Scared

        Okei harmi et tommosii kokemuksia jollain.. Itsellä rottisten omistajista ja koirista vain positiivista sanottavaa. Alkuun itellä oli pelkoja näitä kohtaan mutta sitten selviskin että ovat todella leppoista porukkaa koirineen. Ohitukset näitten kanssa sujuu aina mukavasti siis TODELLA kivasti kun taas joidenkin muiden yleensä joku pienikokoinen kouluttamaton räksyttäjä niin sillon on vaikeata meilläkin siis olla provosoitumatta räksytyksestä ym. Olin ihan ällistynyt kuinka nätisti "pelottava" rottwaileri antaa mennä ohi sillon on meilläkin nuoren kaverin kanssa helpompi harjoitella ohituksia. Eli täältä isot kehut rotikoista ja omistajista jotka ovat hyvin onnistuneet koulutuksessa ja muutenkin. Enpä enää pelkää kyseistä rotua turhat ennakkoluulot ropisi pois näillä kokemuksilla:)


      • Harri1111

        Montako kokemusta? 2 vai 3?


      • ihmetyttääkyllämuakin
        Harri1111 kirjoitti:

        Montako kokemusta? 2 vai 3?

        Äkkiä laskettuna parin vuoden sisään...täällä syrjemmässä asuneita neljä, kaupungilla nähtyjä saman verran.Niitä viedään piiloon kulmantaa,pusikoihin, pellolle jne.kun eivät voi kohdata pyörätien levyisellä polulla...
        Mätsärialueella syrjässä oli rähisemässä ja hyökkimässä yksi kuonokopalla, valjailla, ja kettinkipannalla varustettu,joka herätti käytöksellään pelkoa muissa koiranomistajissa.
        Valitettavasti kaikki nuo olleet heikkohermoisia tuijottelijoita, kävelevät jäykästi,hyökkäävät kohdalla, ellei ole viety pusikoihin.Niitä ei voi lähestyä oman koiran kanssa,eivät näytä siltä et tulisivat toimeen vieraiden koirien kanssa.Pomppivat kauempana jo hihnoissa, ja pyrkivät rähisten ja kuolavaluen luo.
        Jossain todellakin on vika, kun hyväkäytöksisiä ei enää tahdo missään näkyä,ja samaa olen sakemanneissa täälläpäin huomioinut.Mätsäreissä niitä hankalia koiria/rotuja ei edes näy.Vaikka luulisi että sellaiset paikat olis pennusta asti hyvää harjoitusta...


    • Minätäällävaanolen

      Noniih...täällä taas kaiken tietävät Spedet viljelee täyttä paskaa!! Mites...mun uros rotikka, 7kk, sai niin turpaansa 2v labbisurokselta ettei tosikaan. Labbis tuli vastaan metsässä, irti ja suoraan päälle. Omani makas selällään eli alistui...mutta labbis höykytti. Pakko oli potkasta kylkeen että oma pääsi alta pois...

      • huutavapotkija

        Miksi,et estänyt labbista tulemasta pentusi luo?
        Minä nostan sellasen metelin irtokoiran nähdessäni,ettei ne todellakaan uskaltaudu mun koiran lähelle, eikä paria metriä likemmäs muakaan XD


    • thö_röttwäiler

      Minä oon tuota omaa rötwäileriäni kouluttanu 7kk ja ei sen mukavampaa koiraa ei olekkaan.
      Suojelee ja lukee isännän mielialoja. Jos isäntä ei tykkää vieraasta, niin koira alkaa pitää matalaa jurnutusta ja vahtii.
      Ei välitä mitään jos tulee toinen koira vastaan. Sen mitä ite on huomannu, että järkiään kaikki alle 25cm säkälliset koirat haukkuu, raivoaa ja repii minkä ehtii rotikan nähessään, mun koira istuu viereen kun pysähytään lenkillä ja kattoo, että mitähän tuo naapurin koira tuossa oikein taas rähjää naru kireellä.

      Suojelee kyllä meidän perheen pienimmät ja tulee istumaan väliin jos ääntä korottaa. Pitää toisinaan matalaa jurnutusta, mutta sehän on noille tyypillinen tapa keskustella. Kyllä sen sitten tosiaan huomaa jos tosissaan alkaa murisemaan.

      Lapset ei osaa vielä lopettaa koiran vatkaamista vaikka se niille murahtaa, niin koira alistuu ja kattoo minua anovasti, että auta nyt perhana ja sitten komennankin muksut jättämään koiran rauhaan.
      Kovasti tykkää vetoleikeistä ja repii köyttä täydellä voimalla ja murisee. Ei siinäkään tosissaan, semmosta leikkimurinaa.
      Pallon saa kaivaa suusta ja ruuan kupista, ei tuumaa mitään. Kattoo vaan pää kalleellaan, että miksi se noin teki.

      Mutta vaatii johdonmukaisuutta ja jämäkkyyttä. Ei onnistu mikään "voisitko sää ny" "voii kauhee kun sää oot noin tehny" ei ei, Niskaläskeistä heti kiinni ja komento.

      Meinas näykkiä lapsia käsiin ja viedä hanskat -> muksu juokseen jalkapallomaalia ympäri ja aina kun nappas käteen niin vauhista niskasta kiinni ja selätys. Neljännen kerran jälkeen meni perille, että ei nappaa käteen.
      Lenkillä vapaana tekee noita valehyökkyksiä ja jysäyttelee jalkaan tai näykkäsee käsiin, normaalia leikkiä tuolle. Jos leikki menee liian kovaksi, selätys ja taas on koira seesteinen. Vahtivietti on niin kova, että 20m kauemmas ei isännästä lähe vaikka mikä olis. Jos lähet käveleen tai juokseen toiseen suuntaan, tulee murinan kans vauhilla perään. Tuo on myös helpoin tapa saada koira kiinni liekaan jos tulee joku vastaan ja tarvii saaha koira äkkiä kiinni. Autoon menee kun avaa oven ja sanoo, että autoon.

      Meillä Isäntä menee aina ovista ensin ja joka päivä pitää näyttää koiralle olemuksellaan, että minä olen johtaja ja sinä tulet vasta sitten. Tämä ei tarkoita fyysistä kurittamista, jäynän tekoa, ruuan pihtaamista tai mitään negatiivista, mutta kun koira aistii, että tuo on lauman johtaja, se ei kyseenalaista auktoriteettia kovinkaan usein ja on tyytyväinen kun tietää ketä totellaan.

      Tämä rotu ei ole heikkoluontoisille tai joojoo miehille/naisille. Tästä rodusta varmasti saa helposti vihaisen ja luonnevammaisen jos sitä ei osaa kasvattaa oikein.
      Ite nukuin sen kanssa ekan viikon lattialla kun se oli 8vk ikäinen ja peloissaan uudesta kodista. Ensimäisillä lenkeillä otin jalkojen väliin tai nahkatakin sisään kun pelkäsi outoja ääniä, koiria, autoja.. Siivosin sotkut sisällä turhaa rähjäämättä koiralle vaikka pissas lattialle. Siitä palkintona, oli 12vk kohdalla sisäsiisti. Koiraan ja eiäimiin ylipäätänsä pitää saada muodostettua vahva side jo heti pennusta. Jos suojelet omaa rotikkaasi pienenä ja annat sille rakkautta, se suojelee isompana sinua ja perhettäsi viimeiseen hengenvetoonsa asti..

      Koira on tosiaan nyt rapian 7kk ja painaa yli 40kg, joten isännällä tai emännällä on syytä olla fysiikka kunnossa, että tuon kanssa pärjää. Ite painan yli 100kg ja siltikin ukko horjahtaa kun koira löytää mielenkiintosen hajun ojanpohjalta ja lähtee sen perään vauhilla =)

      • kasvuedessä

        Vähän ristiriitaista...käyt kauluksiin jatkuvasti kiinni,selättelet, ja koet silti että"Tämä ei tarkoita fyysistä kurittamista"...mietippä kirjoitustasi uudelleen.

        Ja mitäköhän mieltä olet parin vuoden päästä niistä jotka nappaa koiransa ohituksessa syliinsä,takkinsa turviin, vaikka niit itsekkin pennullesi teit.On meinaan yleistä,että rotikoidenkin omistajat syyllistävät pienten koirien syliin ottajia,se kuulemma provosi rotikkaa ja pientä koiraa ei saisi pelastaakkaan syliin isomman hampaista...

        Koirasi on pentu vasta, eli viellä on edessä se hetki kun vaistot alkavat viedä.Silloin se ei valitsekkaan sinua, vaikka karkuun juokset,vaan vaikka sen mummon taluttimessa pelkoaan kirkuvan pörröisen puudelin.Tosin on kovinkin yleistä,että omistaja päästää koiransa irti, ja kun se ei tottele, käy jo vieraaan koiran kimppuun,Omistajat juoksevatkin karkuun.Ja heitä sitten haeskellaan jälkeenpäin, kun korvausten maksunaika koittaa.

        Suosittelenkin pitämään koiria irti vain koirapuistoissa, tai aidatuilla alueilla.Ei luvatta muiden mailla, eikä alueilla jossa liikkuu muitakin.Jos koiraa usein pidetään alueella, se ottaa sen reviirikseen, ja puolustaa aluetta vierailta.Siksi on parasta,että koirat on kytkettynä.Jos koira ei kytkettynä saa tarpeeksi liikuntaa, kannattaa hommata polkupyörä,ja polkea ahkerasti, tai juosta koiran kanssa.


      • vaarallinenturhake

        No,miltäs vaaralta se koirasi saa sinua puolustaa lakien mukaan siihen viimeiseen henkäykseensä?
        Koira ei saa koskaan purra vierasta ihmistä,eikä koiraa.Ei missään tilanteessa.Joten eipä ole virkaa sellaiseen kykenevällä koiralla misään.Lähinnä riesa, kova vahtiminen omistajallaan,ettei ketään pure.Ja kaalliksihan se tulee omistajalle,varsinkin kun alkaa maksun aika tulla.


    • koiraihmisel-vipottaa

      Jokuhan noissa koirissa kiehtoo omistajaansa. Oletettavasti omistajat ovat luonnevikaisia.
      Kaikki ihmiset eivät tykkää koirista eikä koira koskaan saa olla se hallitseva osa.
      Koiraihmiset hankkivat erilaisista syistä koiria. Yksi valintaperuste on se koiran maine.
      Toinen koiran luonne.
      Kolmas seurallisuus
      jne jne.
      Yleisesti koiran omistajat ovat sekopäitä, jos koiran olemiseen ei ole jotain hyötynäkökohta liittymää.
      Kerrostalokoirailijat ovat sitten se äärimmäinen vinksahtaneisuus.

    • Anonyymi

      Rotikan omistajat ovat samaa porukkaa kuin "metsästyksen harrastajat" eli ne joilla on haulikko olkkarin kaapissa. Heitä ei kiinnosta kouluttaa koiraansa muuhun kuin räyhäämään.

    • Anonyymi

      ITE PIDÄN ROTTWEILERISTA JOTENKIN VALLOITTAVA ROTU

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      92
      2421
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2133
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      83
      1780
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1575
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1556
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1505
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1468
    8. 54
      1340
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      87
      1296
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1219
    Aihe