Toivoton tilanne !!!

kkk...

Tilanteeni on siis täysin toivoton elikkä seinä on nyt vastassa ja tartteisin neuvoja viisaammilta.

Mulla on pankkilainaa n. 38000 euroa, jossa takaajat ja tuota lainaa lyhennän 500 euroa/kk.

Lisäksi kaikenlaisia muita velkoja luottokorteista pikavippeihin noin 50000 euroa. Suurin osa noista on mennyt perintään ja olen niitä maksellut tehtyjen maksusuunnitelmien mukaan. Nyt on vain tilanne se, että tulot ei kertakaikkiaan riitä. Mikä siis olisi paras ratkaisu?

Kannattaako mun antaa kaikkien mennä ulosottoon, johon sitten alan niitä maksaa? Tuon pankkilainan, jossa on takaajat, haluan edelleen hoitaa ilman ulosottoa, koska en halua sitä takaajien maksettavaksi. Onko se mahdollista jos muut velat menee ulosottoon?

Eli kertokaa te, joilla on kokemusta ja oikeaa tietoa.

Velkasummani on hurja ja tiedän, että edessä on vuosikausien helvetti. En siis kaipaa mitään saarnoja tai arvosteluja tyhmyydestä. Aina ei elämä mene niinkuin on suunnitellut ja aion joka sentin veloistani maksaa vaikka siihen menis koko loppuelämä. Luottotietojen menetys on tietty nyt edessä, mutt sehän on vaan hyvä niin ei kerry enää lisää velkaa.

37

4726

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Odotetaan.

      Mistä pankki laina on kertynyt. Aloitetaan nyt sillä elis tietoja tarkemmin.

    • Jotain sinne päin.

      tietää mihin noi lainat menevät. Ota yhteys takaajaan ja kysy onko mahdollista että sitä kautta tulisi lisä rahaa "takauslaskun" maksuun kuukaudessa. Noloahan se on, mutta parempi että takaaja tietää ettei tule nurkan takaa yllätyksenä ulosotto. Jos toi pankkilaina on asuntolaina niin silloin se ei mene maksuun, mutta jos se on joku muu laina, niin silloin pankki laittaa sen maksuun.

      • ---

        ... Jos tuota pankin lainaa maksaa edelleen kk-suoritukset ajallaan niin voiko pankki sitä kerralla maksuun laittaa vaikka muut velat oliskin menny ulosottoon?

        Omaisuutta mulla ei ole siis kyseessä ei ole asuntolaina.

        Entä saako takaajat automaattisesti tietää kun tulee se maksuhäiriömerkintä? Siis jos ja kun se tulee muista veloista eikä tuosta takausvelasta.


      • Ihme ja kumma...
        --- kirjoitti:

        ... Jos tuota pankin lainaa maksaa edelleen kk-suoritukset ajallaan niin voiko pankki sitä kerralla maksuun laittaa vaikka muut velat oliskin menny ulosottoon?

        Omaisuutta mulla ei ole siis kyseessä ei ole asuntolaina.

        Entä saako takaajat automaattisesti tietää kun tulee se maksuhäiriömerkintä? Siis jos ja kun se tulee muista veloista eikä tuosta takausvelasta.

        pankit (voivat) laittaa luotot maksuun jos tulee maksuhäiriömerkintä, vaikka olisi hoitanut kk maksut ajallaan. Täytyy tapahtua ihme jos pankit ei reakoi mitenkään merkintään. Luulis että takaaja saa tiedot vain takaamasta luotosta liittyvistä asioista.


      • +++
        Ihme ja kumma... kirjoitti:

        pankit (voivat) laittaa luotot maksuun jos tulee maksuhäiriömerkintä, vaikka olisi hoitanut kk maksut ajallaan. Täytyy tapahtua ihme jos pankit ei reakoi mitenkään merkintään. Luulis että takaaja saa tiedot vain takaamasta luotosta liittyvistä asioista.

        ... perusteella pankki voi laittaa luoton kerralla maksuun jos on hoitanut lyhennykset ajallaan? Siis ihanko vaan sillä perusteella, että velalliselle on tullut maksuhäiriömerkintä tai muita velkoja mennyt ulosottoon? Tuntuu aika hullulta jos niin tekevät. Eikö pankin etu ole kuitenkin se, että kyseinen velka tulee hoidettua sopimuksen mukaan? Ei kai ne huvikseen lainoja kerralla maksettavaksi voi laittaa?

        No en tiedä kun ei ole kokemusta, mutta ei kai tää maailma ihan noin hulluksi vielä ole mennyt?


      • on
        Ihme ja kumma... kirjoitti:

        pankit (voivat) laittaa luotot maksuun jos tulee maksuhäiriömerkintä, vaikka olisi hoitanut kk maksut ajallaan. Täytyy tapahtua ihme jos pankit ei reakoi mitenkään merkintään. Luulis että takaaja saa tiedot vain takaamasta luotosta liittyvistä asioista.

        mulla oli ulosottoa 3000€ pikavipeistä ja on 1000€ laina ja opintolainaa 6000€ joita lyhentelen ihan kuukausittain, eikä pankki oo mitään välittänyt vaikka on se ulosottotullut nyt on 300€ ulosottoa maksamatta ja ensi kuussa elämä taas hymyilee ehkä vähän aikaa... mutta ei osuuspankki ainakaan ole välittänyt jos on vain ne pankkilyhennykset hoitanu ajallaaan eli tuskinpa muitten laskujen ulosotosta pankkilainakin menee jos on kerta pysyny maksusuunitelmassa pankin kanssa!


    • no joo..

      mutta kun sinulla on velkaa asunnon verran niin onkohan edes jotain ostettu jota voisi mydä pois?

      • poiuytre

        Velalliset eivät näe metsää puilta, vai miten se menikään. Pidetään siitä velkasesta omaisuudesta (asunnosta) loppuun asti kiinni eikä edes tule mieleen realisoida sitä ja asua väliaikaiseti vaikka vuokralla.


    • tee sopimus

      vaikka sinulla menis ulos-ottoon kaikki velat paitsi laina jota hoidat jatkossakin se onnistuu merkintä näkyy kyllä pankissa ainakin sp minulla on juuri sama tilanne ja tiedän tasatarkkaan miten asia etenee itse olen antanut mennä kaikki muut ulos-ottoon paitsi lainaa voutin kanssa voi aina sopia sopivan summan kuukaudessa tämä on täysin fakta

      • sama täällä

        sinä toivoton tapaus joka kirjoitit tässä jatkoa edelliseen sinulla on takaajat jos ja kun laitat korolle lainan silloin takaajilla on oikeus tietää jos kyselevät lainan hoidosta ja onko merkintää mutta tuskin he kyselevät jos et päästä lainoja kertymään


      • §§§

        ... Vielä vähän? Siis annoit kaikki muut velat mennä ulosottoon paitsi pankin lainan, jolla takaajat? Ja pankki ei irtisanonut lainaa kun olet sitä hoitanut? Eli olet pystynyt hoitamaan voudin lisäksi pankkilainan maksua entiseen malliin?

        Siis ymmärsinkö oikein?

        Olen oikeasti tilanteessa, että taidan laskea kaikki muut velat ulosottoon asti, koska en enää pysty selviytymään maksusuunnitelmista. On kai järkevämpi sopia ulosoton kanssa könttösuoritus per kk noihin muihin velkoihin, koska nyt koko palkka menee velkojen maksuun ja vuokraan ja parin kuukauden päästä ei edes palkka enää riittäisi.

        Tiedän, että edessä on pitkä ja rankka kausi, mutta se on otettava mitä tulossa on.

        Oikeasti haluan hoitaa edelleen pankkilainan maksun ilman, että takaajat joutuisivat sitä maksamaan.


      • mgmgm

        Kysymys edelliselle kirjoittajalle: Oletko itse sopinut voudin kanssa velan maksusuunnitelman vai ottavatko suoraan palkasta? Eli kuinka helposti ulosoton kanssa pystyy sopimaan maksusta, ilman, että työnantajalle menis tieto sen muodossa, että ulosotto vie suoraan 1/3 tilistä?


      • velkataakka
        mgmgm kirjoitti:

        Kysymys edelliselle kirjoittajalle: Oletko itse sopinut voudin kanssa velan maksusuunnitelman vai ottavatko suoraan palkasta? Eli kuinka helposti ulosoton kanssa pystyy sopimaan maksusta, ilman, että työnantajalle menis tieto sen muodossa, että ulosotto vie suoraan 1/3 tilistä?

        olen tehnyt m-suunnitelman voudin kanssa kun olin töissä sain 1500 e siittä muut pakolliset maksut vouti otti 200e minulle pitää jäädä 630e koska minulla on yksi alaikäin lapsi nyt olen työtön liiton raha1000e kk minulle jää tämä suoja-osuus muutamasta kympistä 100e vouti ottaa mutta kyllä sitä selviää diakoni auttaa kyllä palkan laskialle vouti antaa tiedon mistä summasta olette sopineet


      • selviät kyllä
        velkataakka kirjoitti:

        olen tehnyt m-suunnitelman voudin kanssa kun olin töissä sain 1500 e siittä muut pakolliset maksut vouti otti 200e minulle pitää jäädä 630e koska minulla on yksi alaikäin lapsi nyt olen työtön liiton raha1000e kk minulle jää tämä suoja-osuus muutamasta kympistä 100e vouti ottaa mutta kyllä sitä selviää diakoni auttaa kyllä palkan laskialle vouti antaa tiedon mistä summasta olette sopineet

        mgmg kyllä lainaa olen hoitanut samaan malliin ja käynnyt sopimassa kk erän pienentämistä sekin on onnistunut käy sinäkin vielä toistan lainasi pysyy ennallaan vaikka sinulle tuliski merkintä se ei mene u-ottoon vaikka muut menisi näin on


    • Wecxu

      Tilanteeni aika lailla sama kuin sulla. Jouduin vuosi sitten luopumaan yhteisestä yrityksestä kun yhtiökumppanini ja yrityksemme avainhenkilö sairastui vakavasti. Jäin puoleksi vuodeksi tyhjän päälle kun en ennen yrityksen lopettamista tierenkään yrittäjänä saanut minkäänlaisia työttömyys- ym. korvauksia. Olen kolmen kouluikäisen lapsen yh-faija, joten huushollissamme riittää menoja. Vaikka firman lopettamisesta selvisinkin ilman velkaa, meni oma talous täysin kuralle. Mullakin vanhempien on takaamaa pankkilainaa n. 36 000, ja muita lainoja( luottokortteja, autolainaa ym.) saman verran. Ulosottoon on mennyt tällä hetkellä n. 18 000. Otin pankkiini yhteyttä heti kun ensimmäinen isompi summa meni ulosottoon. Olisivat sieltä myöntäneet yhden ison lainan (takaajilla) velkojen maksuun, mutta en halua vaivata vanhempiani yhtään enempää. Mielummin maksan ulosottoon kun otan sen riskin, että kaikki velat jäisivät heidän taakaksi - kun tästä elämästä ei näköjään todellakaan tiedä. Olen saanut pankista todella asiallista palvelua, eikä esim. pankin myöntämää luottokorttia ole otettu pois vaikka maksuhäiriömerkintöjä on tällä hetkellä 5. Ulosottomiehen kanssa sovin maksusuunnitelman, ja lyhennän velkaa 520€/kk.
      Uusi työpaikka löytyi pari kk. sitten eli velkani kyllä maksan vaikka siihen vuosia meneekin.

      • #######

        Siis ymmärsinkö oikein, että tuo 36000 jossa sinulla on vanhemmat takaajina, ei ole mennyt ulosottoon? Siis maksatko sitä edelleen ulosoton lisäksi?

        Onko sinulla pysynyt ulosoton kanssa sovittu lyhennys samana vaikka velkoja sinne on tullut lisää?

        Entä tietääkö ulosotto, että sinulla on myös tuo pankkilaina, jossa takaajat? Ja miten ovat siellä suhtautuneet asiaan?


      • Wecxu
        ####### kirjoitti:

        Siis ymmärsinkö oikein, että tuo 36000 jossa sinulla on vanhemmat takaajina, ei ole mennyt ulosottoon? Siis maksatko sitä edelleen ulosoton lisäksi?

        Onko sinulla pysynyt ulosoton kanssa sovittu lyhennys samana vaikka velkoja sinne on tullut lisää?

        Entä tietääkö ulosotto, että sinulla on myös tuo pankkilaina, jossa takaajat? Ja miten ovat siellä suhtautuneet asiaan?

        Ymmärsit oikein. Vanhempien takaama laina ei ole mennyt ulosottoon, eikä mene niin kauan kuin pystyn sitä lyhentämään. Tiukimmassa vaiheessa viime vuonna makselin siitä vain korkoja. Lyhennys ulosoton kanssa on pysynyt samana, kerroin sielläkin että velkaa tulee kertymään noi 18.000 silloin heti kun ensimmäinen velka sinne meni. En tiedä tietääkö ulosotto pankkilainasta, en ole siitä huomannut kertoa.

        Nettopalkkani on n.2100 e/kk ja huollettavia 3. Näillä tiedoilla päädyttiin uo-miehen kanssa tuohon summaan 520€/kk, ja uo-mies vieläpä kysyi, että pystynkö maksamaan sen. Ymmärsin, että olisi ollut mahdollista sopia myös pienemmästä summasta. Minulla on satunnaisia lisätuloja sivutöistä, ja niistä sovin maksavani oma-alotteisesti 1/3 osan ulsosottoon.Palkastani ei siis pidätetä mitään vaan maksan ko. summan itse ulosottoon. Lapsilisät ja lasten äidin maksama elatusapu ei kuulu uo:n piiriin eli kyllä meille kuukaudessa jää vähän rahaa elämiseen. Tiukkaa on, mutta ei ole vielä nälkä eikä vilu tullut.


    • llllllllllllllllllll

      Jos 50 000 euroa menee ulosottoon, niin kyllähän se nyt oleva 500 euroa, joka menee 38000 euron pankkilainan maksuun kuukaudessa otetaan sinulta pois ulosoton toimesta. Ei se 500 euroa ole joku erillinen raha jonka saat pitää ja maksella pankkilainaa, vaan ulosotto vie siitäkin oman siivunsa.

      • tyhmätyhmä

        .. Ulosottoon maksaa n. 1/3 palkasta niin 2/3 jää elämiseen. Ja jos tuosta summasta pystyy sen pankkilainan lyhennyksen irrottamaan niin eikös se silloin onnistu?


      • kkk..
        tyhmätyhmä kirjoitti:

        .. Ulosottoon maksaa n. 1/3 palkasta niin 2/3 jää elämiseen. Ja jos tuosta summasta pystyy sen pankkilainan lyhennyksen irrottamaan niin eikös se silloin onnistu?

        Viestiketjun aloittajalta iso kiitos kaikille vastanneille.

        Kovasti on erilaisia neuvoja tullut ja minulla ajatukset varmaan nyt entistäkin enemmän solmussa näiden huolien kanssa. Mutta summa summarum...

        Mietin nyt, mitä minun olis paras seuraavana tilipäivänä tehdä. Maksaisinko pois puhelinlaskut sunmuut ns tärkeämmät ja lisäksi pienet pikavipit, jotka eivät oel vielä menneet perintään? Eli jätänkö suurempien lainojen maksuerät maksamatta ja niiden matka kohti ulosottoa voi alkaa? Tuon pankkilainan lyhennyksen maksan tietenkin, koska se on oikeastaa ainoa, jota en missään nimessä halua takaajien vuoksi jättää hoitamatta.

        Prosessit ulosottoon lähtevät kai rullaamaan omalla painollaan perintätoimistosta riippuen eri vauhtiin. Jos ole oikein ymmärtänyt niin toimistoilla on eroja. Jotkut laittavat käräoikeuteen heti ja jotkut vielä lähettävät laskuja velalliselle ennen sitä.

        Ulosotto kai ottaa yhteyttä aikanaan jokaisesta sinne siirtyneestä velasta erikseen? Ja ainakin joistakin vastauksista päätellen voin sitten aikanaan ulosottomiehen kanssa sopia maksusuunnitelmasta ilman, että he alkaisivat periä suoraan palkasta?

        Täytyy vielä viikko pohtia ja sitten tilipäivänä tehdä iso ratkaisu, mihin suuntaan alan velkojani jatkossa hoitaa.

        Kiitos vielä kerran teille kaikille, jotka annoitte asiallista infoa ja kerroitte omia kokemuksianne.


      • Wecxu
        tyhmätyhmä kirjoitti:

        .. Ulosottoon maksaa n. 1/3 palkasta niin 2/3 jää elämiseen. Ja jos tuosta summasta pystyy sen pankkilainan lyhennyksen irrottamaan niin eikös se silloin onnistu?

        Näin juuri se menee.


      • kkk..
        Wecxu kirjoitti:

        Näin juuri se menee.

        Vielä Wecxulle iso kiitos neuvoista!!! Tuntui jo pieni helpotus sydämessä ja tuli vähän sellainen olo, että miksi en ole jo aiemmin "luovuttanut". Olen ollut niin pirun tiukilla ja jotenkuten ketkuttelemalla tähän asti selvinnyt kaikista laskuista. Olisi varmasti nukuttanut paremmin jos olisin jo tajunnut aiemmin. Nyt vain tuli sellainen vaihe, että on ihan pakko tehdä ratkaisu suuntaan tai toiseen ja kun kerran tiedän itse, etten enää selviä maksusuunnitelmista niin tuo ulosottoon laskeminen on ainoa ratkaisu. Haluan kuitenkin itse hoitaa edelleen velat parhaan kykyni mukaan, mutta kun tämä totuus olisi edessä kuitenkin niin miksi en sitten ottaisi tätä askelta ihan vapaaehtoisesti.

        Jätän siis seuraavana tilipäivänä isoimmat ja jo perintätoimistoille siirtyneet maksuerät maksamatta. Maksan ruokalaskun ja sähkön ja puhelinlaskun sekä niin monta pikavippiä pois kun vain pystyn ja muut saa lähteä kohti ulosottoa.

        Osaatko yhtään sanoa, millaisella aikataululla voin odotella viestiä ulosotosta? No siis ensin kai tulee kirje käräjäoikeudelta ja vasta sitten kun päätös siellä on tehty, eikö vain?


      • llllllllllllllllllll
        tyhmätyhmä kirjoitti:

        .. Ulosottoon maksaa n. 1/3 palkasta niin 2/3 jää elämiseen. Ja jos tuosta summasta pystyy sen pankkilainan lyhennyksen irrottamaan niin eikös se silloin onnistu?

        jos nettopalkka esim. 1500 euroa kk. Ulosottoon 500, lainan lyhennys 500, ja elämiseen jää 500 euroa. Missä ihminen asuu sen ajan? Vai maksaako sossu elämisen Kelasta puhumati. Jos on tosta parempi nettopalkka/kk niin ei ihmisen pitäis joutua ulosottoon vaan makselis velkoja perintätoimiston aikataululla. 100 euron laskusta käräjänoikeuden kautta 200 euron lisäkulu.


      • avunsaanut
        llllllllllllllllllll kirjoitti:

        jos nettopalkka esim. 1500 euroa kk. Ulosottoon 500, lainan lyhennys 500, ja elämiseen jää 500 euroa. Missä ihminen asuu sen ajan? Vai maksaako sossu elämisen Kelasta puhumati. Jos on tosta parempi nettopalkka/kk niin ei ihmisen pitäis joutua ulosottoon vaan makselis velkoja perintätoimiston aikataululla. 100 euron laskusta käräjänoikeuden kautta 200 euron lisäkulu.

        laskelma tuo edellinen. Ja toisaalta, eikös ne sossut ja kelat ole juuri sitä varten, että auttavat pulassa olevia?

        Jätä ap tuollaiset kommentit ihan omaan arvoonsa.


      • skeptinen..
        avunsaanut kirjoitti:

        laskelma tuo edellinen. Ja toisaalta, eikös ne sossut ja kelat ole juuri sitä varten, että auttavat pulassa olevia?

        Jätä ap tuollaiset kommentit ihan omaan arvoonsa.

        sossu auttaa kerran pienestä pulasta, mutta ap:n tapauksessa tuskin. Sossulle pitää toimittaa tiliotteet ja voipi tulla ilmi se, että maksaakin yhtä velkaa pois, jossa takaajat. Tuki voi kaatua siihen, sillä olisi itsekunkin helppoa maksattaa sossulla velkansa, varsinkin ne joissa on takaajia...


    • laskurit auttavat

      kyllä ihmettelen ketjun luettuani, että mihin olet tarvinnut velkarahaa noin paljon? Erityisesti kun takaajatkin noin suuressa lainassa ja et omista omistusasuntoa. Jos olisikin asunto niin hieman ymmärtäisin.

      Sinulla täytyy olla aika hyvät tulot, jos meinaat maksaa velkasi vaikka kymmenessä vuodessa. Ulosoton kautta velat eivät juurikaan lyhene, kun lyhennyssumma on pieni suhteessa velkoihin ja korot juoksevat koko ajan...

      Toki on hienoa, että pidät kiinni siitä että takaajat eivät joudu ahdinkoon ja maksat sitä velkaa pois. Oletko laskenut millä aikataululla saat takausvelan pois? Laskurit auttavat. Kun olet maksanut takausvelan sinulla on urakkaa alkaa maksaa ulosoton velkoja.

      Kannattaa ottaa lisätyötä jos et ole niin suurituloinen, että pärjäät nykytulollasi. Ja kaikki mitä voin realisoida kannattaa myydä pois. Auto jos on saa muutamankin tonnin, vaihto halvempaan tai siirtyminen polkupyörään ja yleisiin kulkuneuvoihin. Tee suunnitelma laskurien avulla, miten pärjäät velkojesi kanssa.

      • kkk..

        ole vielä niin kauas ajatellut, eli kymmenenkään vuoden päähän. Tällä hetkellä ajatukset ovat vain ja ainoastaan tässä päivässä ja ehkä muutamassa eteenpäin.

        Makselen velkoja parhaan kykyni mukaan, menköön siihen vaikka 20 vuotta. Enpä olisi tässä tilanteessa edes moisia miettimässä jos olisin niin suurituloinen, että selviäisin noista kaikista nykyisillä maksusuunnitelmilla.

        Ulosottohan vie sen 1/3 palkasta ja niillä mitä sen jälkeen jää, minun täytyy selvitä ja siitä summasta hoidan tuota pankkilainaa. Etsin koko ajan lisätyötä ja tiedän, että ulosotto haluaa osansa siitäkin.

        Tuo iso velkasumma on monien yhteensattumien summaa yli 10 vuoden ajalta, velkaa otettu velan maksuun jne. tyhmää ja ajattelematonta. Eli ei kiitos moraalisaarnoja. Ne ns. helpon rahan vuodet on tehneet tehtävänsä ja niistä nyt alan oppirahoja maksella. Ja ns. helppo elämä on minun kohdaltani nyt taaksejäänyttä elämää.

        Takausvelan maksuaikataulustani olen ihan hyvin perillä ilman laskureita ja seuraan velan lyhentymistä aktiivisesti.


      • asunnolla...
        kkk.. kirjoitti:

        ole vielä niin kauas ajatellut, eli kymmenenkään vuoden päähän. Tällä hetkellä ajatukset ovat vain ja ainoastaan tässä päivässä ja ehkä muutamassa eteenpäin.

        Makselen velkoja parhaan kykyni mukaan, menköön siihen vaikka 20 vuotta. Enpä olisi tässä tilanteessa edes moisia miettimässä jos olisin niin suurituloinen, että selviäisin noista kaikista nykyisillä maksusuunnitelmilla.

        Ulosottohan vie sen 1/3 palkasta ja niillä mitä sen jälkeen jää, minun täytyy selvitä ja siitä summasta hoidan tuota pankkilainaa. Etsin koko ajan lisätyötä ja tiedän, että ulosotto haluaa osansa siitäkin.

        Tuo iso velkasumma on monien yhteensattumien summaa yli 10 vuoden ajalta, velkaa otettu velan maksuun jne. tyhmää ja ajattelematonta. Eli ei kiitos moraalisaarnoja. Ne ns. helpon rahan vuodet on tehneet tehtävänsä ja niistä nyt alan oppirahoja maksella. Ja ns. helppo elämä on minun kohdaltani nyt taaksejäänyttä elämää.

        Takausvelan maksuaikataulustani olen ihan hyvin perillä ilman laskureita ja seuraan velan lyhentymistä aktiivisesti.

        edellinen niin kyllä ne velat ulosotonkin kautta lyhenevät. Toinen asia sitten on jos on niin pienet tulot että niistä ei voi paljoa periä. Aika erikoista että on mennyt 10 vuotta enenkuin velkakupla puhkesi. Sinulla varmaan suuret tulot. Useimmilla se poksahtaa 1-3 vuodessa ja jopa allekin. Kun arkielämä ruvetaan elämään velalla ja viimeistään silloin kuin velkoja ruvetaan paikkailemaan lisäveloilla tulee äkkiä seinä vastaan
        Omistatko asuntosi? Ja onko siitä paljon jo maksettu. Itse kävin pankissa viime vuoden puolella kun kävi eräs mökkikauppa mielessä. Laskivat että velkaisenkin asunnon vakuusarvo on 150,000 jonka olisimme saannet samantien. Korotkin matalat. No mökissäkin olisi ollut vakuusarvoa itsessään mutta ei lainasumman edestä. No eppävarmojen aikojen takia emme mitään velkoja nyt oteta.


      • nainenjalainat
        asunnolla... kirjoitti:

        edellinen niin kyllä ne velat ulosotonkin kautta lyhenevät. Toinen asia sitten on jos on niin pienet tulot että niistä ei voi paljoa periä. Aika erikoista että on mennyt 10 vuotta enenkuin velkakupla puhkesi. Sinulla varmaan suuret tulot. Useimmilla se poksahtaa 1-3 vuodessa ja jopa allekin. Kun arkielämä ruvetaan elämään velalla ja viimeistään silloin kuin velkoja ruvetaan paikkailemaan lisäveloilla tulee äkkiä seinä vastaan
        Omistatko asuntosi? Ja onko siitä paljon jo maksettu. Itse kävin pankissa viime vuoden puolella kun kävi eräs mökkikauppa mielessä. Laskivat että velkaisenkin asunnon vakuusarvo on 150,000 jonka olisimme saannet samantien. Korotkin matalat. No mökissäkin olisi ollut vakuusarvoa itsessään mutta ei lainasumman edestä. No eppävarmojen aikojen takia emme mitään velkoja nyt oteta.

        Minulla melkolailla samankaltainen tilanne kuin tämän viestiketjun aloittajalla. Ja edellisen viestin laittajalle voisin kertoa, että kyllä hidas velkaantuminen voi kasaantua pidemmänkin aikaa, itsellä kaikki alkoi lähes 15 vuotta sitten. Alkuun pientä lainaa ja sitten pikkuhiljaa erilaisia luottoja ja kortteja, joita aloin käyttää niin, että lopulta aina toisen luottorajalla makselin toisen laskua ja kikkailin eräpäivien väliä. Velkaantuminen tapahtuu useinkin vuosikausien ajan ja ei ollenkaan minusta ihmeellistä, että kupla puhkeaa noinkin pitk'än ajan päästä. Itse keplotellen kymmenien tuhansien veloissa edelleen ja osaa luotoista maksan perintätoimistojen kautta. Kaikki luottokortit ovat täynnä ja on vain ajan kysymys milloin oma kuplani poksahtaa.


      • asunnolla..
        nainenjalainat kirjoitti:

        Minulla melkolailla samankaltainen tilanne kuin tämän viestiketjun aloittajalla. Ja edellisen viestin laittajalle voisin kertoa, että kyllä hidas velkaantuminen voi kasaantua pidemmänkin aikaa, itsellä kaikki alkoi lähes 15 vuotta sitten. Alkuun pientä lainaa ja sitten pikkuhiljaa erilaisia luottoja ja kortteja, joita aloin käyttää niin, että lopulta aina toisen luottorajalla makselin toisen laskua ja kikkailin eräpäivien väliä. Velkaantuminen tapahtuu useinkin vuosikausien ajan ja ei ollenkaan minusta ihmeellistä, että kupla puhkeaa noinkin pitk'än ajan päästä. Itse keplotellen kymmenien tuhansien veloissa edelleen ja osaa luotoista maksan perintätoimistojen kautta. Kaikki luottokortit ovat täynnä ja on vain ajan kysymys milloin oma kuplani poksahtaa.

        saattaa se noin olla. Taitaa se nopea ylivelkaantuminen olla enemmän nuorten keskuudessa jolloin päädytään ulosottoon melko pienilläkin velkamäärilla. Nuorilla kun harvemmin on mitään omaisuuttakaan jota voisi realisoida taikäyttää vaikka yhdistelylainan vakuutena matalan koron ja pienempien kk-erien saamiseksi.


      • Limea
        kkk.. kirjoitti:

        ole vielä niin kauas ajatellut, eli kymmenenkään vuoden päähän. Tällä hetkellä ajatukset ovat vain ja ainoastaan tässä päivässä ja ehkä muutamassa eteenpäin.

        Makselen velkoja parhaan kykyni mukaan, menköön siihen vaikka 20 vuotta. Enpä olisi tässä tilanteessa edes moisia miettimässä jos olisin niin suurituloinen, että selviäisin noista kaikista nykyisillä maksusuunnitelmilla.

        Ulosottohan vie sen 1/3 palkasta ja niillä mitä sen jälkeen jää, minun täytyy selvitä ja siitä summasta hoidan tuota pankkilainaa. Etsin koko ajan lisätyötä ja tiedän, että ulosotto haluaa osansa siitäkin.

        Tuo iso velkasumma on monien yhteensattumien summaa yli 10 vuoden ajalta, velkaa otettu velan maksuun jne. tyhmää ja ajattelematonta. Eli ei kiitos moraalisaarnoja. Ne ns. helpon rahan vuodet on tehneet tehtävänsä ja niistä nyt alan oppirahoja maksella. Ja ns. helppo elämä on minun kohdaltani nyt taaksejäänyttä elämää.

        Takausvelan maksuaikataulustani olen ihan hyvin perillä ilman laskureita ja seuraan velan lyhentymistä aktiivisesti.

        ulosotto on peruste toimeentulotuen saamiselle. Kannattaa ottaa selvää..siis itsekin pitäisi ottaa asiasta selvää lisää. Tuo asia minulle kerrottiin, kun soitin Velkaneuvontaan viime viikolla. Itsellä meni nyt ulosottoon velkoja eka kertaa ja täällä "pää kipeenä ja sydän kylmänä" mietin, miten ongelmaan saisin ratkaisun. Itsellänikin velat tulleet pikkuhiljaa avoeron jälkeen, siis käytännössä kolmessa vuodessa just tolla helvetin tyhmällä luottoa luotolle -systeemillä. Mutta aina on mukamas selvinnyt asioista ja taas saanut hetken nukutuksi yönsä. Kannattaa soittaa Velkaneuvontaan- ota kaikki tiedot valmiiksi, siis tulot, menot, varallisuus jne. saat heti jonkunlaisen vastauksen, ei suinkaan lopullista, mutta helpottaa TODELLA PALJON, kun on joku asiantuntija näissä asioissa, jolta kysyä. Ensi nolotti, mutta sitten ajattelin, että tämähän on heidän työtään.


      • pata88
        Limea kirjoitti:

        ulosotto on peruste toimeentulotuen saamiselle. Kannattaa ottaa selvää..siis itsekin pitäisi ottaa asiasta selvää lisää. Tuo asia minulle kerrottiin, kun soitin Velkaneuvontaan viime viikolla. Itsellä meni nyt ulosottoon velkoja eka kertaa ja täällä "pää kipeenä ja sydän kylmänä" mietin, miten ongelmaan saisin ratkaisun. Itsellänikin velat tulleet pikkuhiljaa avoeron jälkeen, siis käytännössä kolmessa vuodessa just tolla helvetin tyhmällä luottoa luotolle -systeemillä. Mutta aina on mukamas selvinnyt asioista ja taas saanut hetken nukutuksi yönsä. Kannattaa soittaa Velkaneuvontaan- ota kaikki tiedot valmiiksi, siis tulot, menot, varallisuus jne. saat heti jonkunlaisen vastauksen, ei suinkaan lopullista, mutta helpottaa TODELLA PALJON, kun on joku asiantuntija näissä asioissa, jolta kysyä. Ensi nolotti, mutta sitten ajattelin, että tämähän on heidän työtään.

        Uo miehen kanssa juuri sovin parin laskun eräpäivän siirrosta ja se oli ihan ok
        Isompia itselläni ei ole vielä ehtinyt sinne mutta menossa koko ajan.
        Ja itse sain velkaneuvojalta neuvon päästää nuo kaikki ulosottoon kun ei mitenkään riittänyt rahat maksaa, pyöritin vaan luottoa luotolla ja homma levisi käsiin.


      • Äly hoi
        pata88 kirjoitti:

        Uo miehen kanssa juuri sovin parin laskun eräpäivän siirrosta ja se oli ihan ok
        Isompia itselläni ei ole vielä ehtinyt sinne mutta menossa koko ajan.
        Ja itse sain velkaneuvojalta neuvon päästää nuo kaikki ulosottoon kun ei mitenkään riittänyt rahat maksaa, pyöritin vaan luottoa luotolla ja homma levisi käsiin.

        Ketjun aloittaja toivoi, ettei saarnoja, mutta silti:
        Miten helvetissä ihmiset kuvittelevat selviävänsä veloista ilman tuloja, täh?
        Yrittäjät vielä ymmärrän, koska he joutuvat ottamaan riskin yritystoiminnassaan ja se toiminta voi syystä tai toisesta mennä persiilleen.
        Mutta tavallinen työssä käyvä ihminen tietää tulonsa ja menonsa, joten kummoista laskutaitoa ei tarvita siihen, miten suurta velkamäärää voi hoitaa.
        Mahdollinen työttömyys on vain pystyttävä ottamaan huomioon velkaa otettaessa.
        Jos olette velkaa ottaneet, niin velat on myös maksettava, niin yksinkertaista se on.


    • vv

      Kokeile velkaneuvontaa tälle kulutusluotto summalle 50 000 euroa ja sitten annat sen 38 000 mennä takaajille ja samaan aikaan sovit takaajien kanssa, että maksat sitä velkaa heille henkilökohtaisesti. Takaajan vastuu on yhtä suuri kuin sinun, joten tässä tulisi käymään niin, että sinä maksat velkajärjestelyn kautta ja samalla takaaja maksaa samaa velkaa. Luottotiedot tuossa hässäkässä menevät joka tapauksessa. Nyt yritä vain pelastautua mahdollisimman vähin vaurioin ulos tilanteesta. Et voi jatkaa noilla veloilla, jos et saa jotain maksuohjelmaa niihin. Itselläni oli 30 000 euroa lyhytaikaista luottoa, joka syntyi yritystoiminnasta. Sain velkajärjestelyn, jossa pankki ja muut velat selvitettiin. Voin suositella.

      • kaisa468

        Sen sijaan, että maksaisit verrattain pienestä kuukausipalkasta vaikkapa pelkkinä lainojen lyhennyksinä, puhelinlaskuina PLUS vielä ulosottona yhteensä ehkä jopa 1000 euroa / kk, niin mieti kumpi on pahempi: Maksaa lainan lyhennyksiä lyhennysten päälle ja vielä lisäksi ulosottoa, vai se, että yksinkertaisesti palkastasi menisi n. 1/3 ulosottoon seuraavat 10-15 vuotta.

        Jos Sinulle jää enemmän rahaa elämiseen ulosottomaksujen kanssa kuin lyhentäen kaikkia mahdollisia laskuja anna niiden mennä ulosottoon. Hanki prepaid liittymä, jolla puhelinlaskut pysyvät kurissa, hae toimeentulotukea ja asumistukea koska sinulla on suuria summia ulosotossa (Kelassa / Sossussa osaavat tehdä laskelmat saatko mitään) ja yritä nauttia elämästäsi.

        Muista myös, että ulosotossa olevat velat kuolettuvat 15 vuodessa. Sen enempää et ulosottovelkojasi maksa. Joskus elämässä käy näin: Onpa sitä ihmiset joutuneet ulosottokierteeseen ja taloudelliseen ahdinkoon jopa saatuaan perinnön josta verot kaatuvat niskaan, avioeron tai vaikkapa sitten konkurssin vuoksi. Syitä on monia eikä niistä voi ketään lähteä arvostelemaan. Tärkeintä on, että pystyt itse ajattelemaan asiat positiivisesti: Voisihan tuo summa olla asuntolainaakin, jonka maksaminen veisi Sinulta vaikka 30 vuotta.

        Kuinkahan moni täälläkin velkoja kauhistellut on itse ottanut 150.000 tai 200.000 euroa asuntolainaa ja lyhentelee sitä sitten pankille kunnes ovat 50-60 vuotiaita. Että onnea vain valinnalle. Paljonhan siitä "sijoituksesta" pystyykin sitten nauttimaan kun elämä on hupsahtanut jo ohi :)


      • on

        niiku sama kun mulla.Työttömäx jäätyä velkaannuin ja oli se ohje,anna niiden velkojen olla,kun et niille mitään mahda.Velkajärjestelyyn pääsin sitten ja mul oli myöskin takaajat yhdessä lainassa.Mä annoin mennä ne sit kaikki sinne velkajärjestelyyn mut sitä takaajien lainaa maksan heille nyt ihan omina toiminani,vaikka sekin velka on samassa nipussa siellä.Ainaki mulle pankki suhtautu vähän nuivasti,kun kuulivat mun velkajärjestelystä.Takaajien lainan mä makselen täs hiljalleen mut loput sitten jää.....


    • Lukija.

      -ja ymmärsinkö oikein lähes 90000e . onko siinä asunto lainaa kun et kertonut ,ärsyttää kun juuri olet olevinaan ymmärtänyt mutta liian myöhään.
      -Silti et halua saarnaa ja jotain arvostelua.
      -Kyllä sä joudut ulos ottoon ja veikkaan takaajien sen tuleman tietämään.
      -Onko asunto lainaa vai mitä niin vois tarkemmin neuvoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6163
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3936
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      255
      2319
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1920
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1373
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1296
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1040
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      986
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      951
    Aihe