Susi liikkeellä

Ingalilli

Ruutanasta Asemalle päin on tullut ja Vatialan kohdilla mennyt tien yli. Ilmeisesti sama on nyt Liuksialan metsissä tappanut peuran. Kysessä on kaksi yksilöä. Onko muilla havaintoja.

66

1326

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mesikännykkä

Oli meidän puudeli Fifi ja sen sulhanen pehmoeläin Putte.

• sdfhgskdjflkd

Mä ajoin eilen illalla viitapohjasta sorilaan päin ja seurasin 9 km sutta. Alkuun luultiin kaverin kanssa että se on vain jänis mutta kun se paineli neljääkymppiä kilometri kilometrin jälkeen, ajettiin lähemmäksi ja susi se oli. Meni sitten lopuksi kulkkaan pihaan seenä kaitavedentien risteyksessä Oli mahtava näky. Sain sen kuvattua kännykällä videolle. Tämä oli yksin mutta lienee samaa porukkaa.

• Dudoplatov

On ainakin kaksi Weimarinseisojaa joten jos on ollut pihalla niin nyt ei ole kuin yksi. Se meinaan ei pärjää sudelle. Taitaa tuo kova talvi ajaa sudet lähemmä asutusta.

• Tota eh.
        Dudoplatov kirjoitti:

On ainakin kaksi Weimarinseisojaa joten jos on ollut pihalla niin nyt ei ole kuin yksi. Se meinaan ei pärjää sudelle. Taitaa tuo kova talvi ajaa sudet lähemmä asutusta.

Miten kova talvi voisi ajaa susia ihmisasutuksen tykö, tarkoitatko että pakkanen on tappanut susilta kaikki saaliseläimet metsistä pois? Vai lämmittelemäänkö ne ihmisten nurkkiin tulevat?

Susi on kuitenkin lihansyöjä ja syö muita eläimiä, en usko että saaliseläimet katoavat välittömästi jos vähän pakkanen paukkuu tai lunta kerrostuu. Kasvissyöjälle tietenkin on vaikeaa jos on paljon lunta.

Ehken nyt vaan saanut kiinni ajatuksestasi, joten josko selvennät.

• sitä tarkoitin
        Tota eh. kirjoitti:

Miten kova talvi voisi ajaa susia ihmisasutuksen tykö, tarkoitatko että pakkanen on tappanut susilta kaikki saaliseläimet metsistä pois? Vai lämmittelemäänkö ne ihmisten nurkkiin tulevat?

Susi on kuitenkin lihansyöjä ja syö muita eläimiä, en usko että saaliseläimet katoavat välittömästi jos vähän pakkanen paukkuu tai lunta kerrostuu. Kasvissyöjälle tietenkin on vaikeaa jos on paljon lunta.

Ehken nyt vaan saanut kiinni ajatuksestasi, joten josko selvennät.

tulee ruokintapaikoille ja ne on lähellä asumu7ksia eikä siellä missä sudet normaalisti menee

• Tota eh.
        sitä tarkoitin kirjoitti:

tulee ruokintapaikoille ja ne on lähellä asumu7ksia eikä siellä missä sudet normaalisti menee

Miksi saaliseläimiä pitää ruokkia? Jotta metsämies pääsisi rätkimään ne hengiltä?

Tai mitäs jos ruokittaisiin niitä vähän loitompana ihmisasutuksesta. Sikäli pirun hyvä että selvensit tätä asiaa, niin tiedän sitten jatkossa susivihaa sivusta seuratessani huomauttaa että se on metsästäjien vika että sudet ramppaa nurkissa. :D

• Metsien Mies
        Tota eh. kirjoitti:

Miksi saaliseläimiä pitää ruokkia? Jotta metsämies pääsisi rätkimään ne hengiltä?

Tai mitäs jos ruokittaisiin niitä vähän loitompana ihmisasutuksesta. Sikäli pirun hyvä että selvensit tätä asiaa, niin tiedän sitten jatkossa susivihaa sivusta seuratessani huomauttaa että se on metsästäjien vika että sudet ramppaa nurkissa. :D

Tuo edellinen ei joko aivan tiennyt asioita tai kertoi muuten vain suurinpirrtein.
        Ei eläimiä ruokita metsästäjien ammuttavaksi. Niitä ruokitaan suojelualueilla ja asutuskeskusten lähellä aivan siksikin etteivät kuolisi nälkään ja myös etteivät vaeltelisi teillä. Esimerkiksi hirvet saadaan pysymään poissa tienvarsilta viemällä niille nuolukiviä hieman kauemmas metsään, mutta ei silti susialueille.
        Tämä talvi on erityisen vaikea esimerkisksi alueella asuville kauriille ja niistä moni kuolisi jos ei niitä auttaisi. Kauriita ja hirviä liikkuu aivan tuolla harjussa pieneläinten hautausmaasta alkaen aseman suuntaanja siitä eteenpäin aivan Tampereen puolelle..
        Nykyään tu tehokas metsänhoito vie osan niiden luontaista ravintoa joten lisäruoka on tarpeen.
        Suurin osa ruokkijoista on aivan muita kuin metsästäjiä. Hyvin paljon aivan luonnonsuojeluväkeä ja muita eläinrakkaita.
        Itse ole ruokkinut yli 20 vuotta enkä ikinä ole metsästänyt mitään.
        Tiedätkö että myös pieniä petoja ruokitaan, kärppiä, lumikoita yms. eikä niitä kukaan metsästä.

• ystävä luonnolle
        Metsien Mies kirjoitti:

Tuo edellinen ei joko aivan tiennyt asioita tai kertoi muuten vain suurinpirrtein.
        Ei eläimiä ruokita metsästäjien ammuttavaksi. Niitä ruokitaan suojelualueilla ja asutuskeskusten lähellä aivan siksikin etteivät kuolisi nälkään ja myös etteivät vaeltelisi teillä. Esimerkiksi hirvet saadaan pysymään poissa tienvarsilta viemällä niille nuolukiviä hieman kauemmas metsään, mutta ei silti susialueille.
        Tämä talvi on erityisen vaikea esimerkisksi alueella asuville kauriille ja niistä moni kuolisi jos ei niitä auttaisi. Kauriita ja hirviä liikkuu aivan tuolla harjussa pieneläinten hautausmaasta alkaen aseman suuntaanja siitä eteenpäin aivan Tampereen puolelle..
        Nykyään tu tehokas metsänhoito vie osan niiden luontaista ravintoa joten lisäruoka on tarpeen.
        Suurin osa ruokkijoista on aivan muita kuin metsästäjiä. Hyvin paljon aivan luonnonsuojeluväkeä ja muita eläinrakkaita.
        Tiedätkö että myös pieniä petoja ruokitaan, kärppiä, lumikoita yms. eikä niitä kukaan metsästä.

uteliaisuus aivan rajusti. Millä noita pieniä kärppiä ja lumikoita joita mainitsit ruokitaan

• minkit nahoiksi
        ystävä luonnolle kirjoitti:

uteliaisuus aivan rajusti. Millä noita pieniä kärppiä ja lumikoita joita mainitsit ruokitaan

keitetään puuroo ja viedään metsään ainakin niin minä tekisin jos syöttäisin niitä

• Tota eh.
        Metsien Mies kirjoitti:

Selvä... Syytä kumminkin lienee viedä ne sapuskat mahdollisimman syvälle metsään, ettei ihan siis siihen lähiojaan nakkaa suoraan tieltä.

Itse olen joskus vienyt jotain nahistumaan päässeitä porkkanoita tms. metsään, ettei suotta mene hukkaan. Kompostiinkaan viitsi aina tunkea, jos on kokonainen erä päässyt pehmenemään. Eli jos joku joskus näkee jotain porkkanataidetta jossain niin se voin olla minä...

• Metsien Mies
        ystävä luonnolle kirjoitti:

Broilerin ja muutkin luut.
        Kalannahat ja perkuujätteet sekä ruodot.
        Vanhentuneet lihat ja makkarat (makkaroista muovikuoret pois).
        Kinkun ja kaikki muutkin rasvat (suola liuotettava pois).
        Vanhentuneet leivät ja leivonnaiset (home ei haittaa).
        Ei mitään suolaista eikä kovin maustettua, eikä pidä mitään jättää lähelle tietä eikä asumuksia.
        Sopivia paikkoja löytyy tarkkailemalla jälkiä. Kannattaa jättää paikkaan missä lumi ei heti peitä.

• ihailen
        Metsien Mies kirjoitti:

Broilerin ja muutkin luut.
        Kalannahat ja perkuujätteet sekä ruodot.
        Vanhentuneet lihat ja makkarat (makkaroista muovikuoret pois).
        Kinkun ja kaikki muutkin rasvat (suola liuotettava pois).
        Vanhentuneet leivät ja leivonnaiset (home ei haittaa).
        Ei mitään suolaista eikä kovin maustettua, eikä pidä mitään jättää lähelle tietä eikä asumuksia.
        Sopivia paikkoja löytyy tarkkailemalla jälkiä. Kannattaa jättää paikkaan missä lumi ei heti peitä.

oikee luonnonystävä, voi ku löytys enempi tuollasia

• Naisimmeinen
        ihailen kirjoitti:

oikee luonnonystävä, voi ku löytys enempi tuollasia

Siis ihmiset, jotka roudaa ruokaa metsiin on tolloja. Juuri tuolla tavalla niitä roskisdyykkari susia ja karhuja kasvatetaan!

Turha on tulla sitten parkumaan, jos eivät petoeläimet yhtään kunnioita ihmistä.

• takaisin luontoon
        Naisimmeinen kirjoitti:

Siis ihmiset, jotka roudaa ruokaa metsiin on tolloja. Juuri tuolla tavalla niitä roskisdyykkari susia ja karhuja kasvatetaan!

Turha on tulla sitten parkumaan, jos eivät petoeläimet yhtään kunnioita ihmistä.

olla mitenkään luontoihminen kun noin pöljiä juttelet, sudet ei syön oita ja oletko tietoinen missä karhut viettää talvensa, kalanruotoja etsien vai. ota kätes joku luontokirja niin opit ees ensimmäiset alkeet

• Metsien Mies
        Tota eh. kirjoitti:

Selvä... Syytä kumminkin lienee viedä ne sapuskat mahdollisimman syvälle metsään, ettei ihan siis siihen lähiojaan nakkaa suoraan tieltä.

Itse olen joskus vienyt jotain nahistumaan päässeitä porkkanoita tms. metsään, ettei suotta mene hukkaan. Kompostiinkaan viitsi aina tunkea, jos on kokonainen erä päässyt pehmenemään. Eli jos joku joskus näkee jotain porkkanataidetta jossain niin se voin olla minä...

Ovat aivan hyvää ruokaa kaikille hirvieläimille. Hienoa toimintaa.

• Tarkkailijat

Saarenmaantien varrella siinä missä on niitä vanhoja asuntovaunuja on monena iltana isot tassun jäljet menneet tien yli penkkoja pitkin, ilman taluttajan jälkiä.
      Ei ole koiran jäljet vaikka siinä se iso koira naapurissa onkin. Kännykällä otetun kuvan perusteella riista asiantuntija kehui suden jäljiksi.

• Metsien Mies

Alueella on monena vuontena liikkunut susi ainakin osan talvea. Johtuu varmaan runsaasta peurakannasta. ei varsinaisesti kuuluu minkään yksilön vakioreviiriin. Liikkujat ovat ilmeisesti nuoria laumasta eriytymeitä nuoria jotka vaeltaa.

• hiihturi

täällä voi hiihtää niin varmasti ettei tarvitse pelätä tapaavansa sutta

• Tota eh.

Eiköhän se susi pelkää sinua enemmän kuin sinä sitä. Suksilla kovaa viuhtaiseva tyyppi on aika häijy ilmestys elukalle.

Itse pelkäisin ladulla enemmän ihmisiä. Tampereella joskus mennävuosina vanha äijä oli tönäissyt naisen tieltään pöpelikköön, jossa nainen makasi jonkin aikaa tajuttomana. Kuulema vanha käävät hiihtävät paskat housuissa kun on pakko hiihtää niin verenmaku suussa ettei edes asiaansa ehdi tehdä.

• Metsien Mies

Voit hiihtää yleisillä laduilla aivan missä vain eikä susi tule vastaan, enkä usko missään latujen ulkopuolellakaan tulevan. On aika harvinainen sattuma tavalliselle hiihtäjälle jos edes kerran elämässään pääsee näkemään sudenjäljet.

• hiihtelijä h
        Metsien Mies kirjoitti:

Voit hiihtää yleisillä laduilla aivan missä vain eikä susi tule vastaan, enkä usko missään latujen ulkopuolellakaan tulevan. On aika harvinainen sattuma tavalliselle hiihtäjälle jos edes kerran elämässään pääsee näkemään sudenjäljet.

käydä vilasemassa onko heramajärvestä kilometrin verran etelään metsään ilmestyneet jäljet suden on ainaski hyvin isot. lähistöllä ei ole ihmisten jälkiä ettei ainakaan ole koiranulkoiluttaja

• tyyppi5
        Metsien Mies kirjoitti:

kangsalaa asut suinulassako

• Metsien Mies
        tyyppi5 kirjoitti:

kangsalaa asut suinulassako

Kertomatta.

• Metsien Mies
        hiihtelijä h kirjoitti:

käydä vilasemassa onko heramajärvestä kilometrin verran etelään metsään ilmestyneet jäljet suden on ainaski hyvin isot. lähistöllä ei ole ihmisten jälkiä ettei ainakaan ole koiranulkoiluttaja

Kyllä en ehdi käydä. Tunnen kyllä alueen aika hyvin. Kesäisin olen kierrellyt siellä. Joskus tiedän alueella liikkuneen reviirinsä ulkopuolella kulkeneita susia, viimeksi toissa keväänä ainakin yksi aika varma jälkihavainto.

• Naisimmeinen

Kyllä susi syö ihan mitä vain. Myös kasvisruokaa.
      Karhu herää näinä aikoina talviuiltaan ja on todella nälkäinen. Myös se syö noita em ruokia.

Sen luontokirjan voi muutkin ottaa käteen kuin minä.

Kyllä me metsäsafareita vetäessämme aina tähdennämme asiakkaalle, että tähteitä ei jätetä metsään ja villieläimiä ei saa muutenkaan ruokkia.
      Riistanhoitopiirit huolehtivat kyllä talviruokinnasta.

• Metsien Mies

En ole koskaan nähnyt yksiäkään sudenjälkiä ruokintapaikkojeni lähelläkään. Ei susi tosiaankaan tule muutaman kananluuntähden tai kalanruodon tähden millekkään alueelle. Mitä kasvisruokaa susi syö, hirville ja peuroille jätettujä heiniä vai?
        Karhujen talvipesistä minulla on tietoakin missä niitä on. En liiku lähelläkään pesien lähimaastossakaan, lähimpään on aika monta kilometriä.
        Karhu ei tee mitään talvivaelluksia kesken unien, eikä heräile aivan vielä tänä talvena ainakaan.

Mielipiteesi ettei metsään pidä jättää ruokia on oikea 99%.
        Täydennän kuitenkin senverran, ettei luontoa ja alueen eläinkantaa tuntemattomien pidä jättää ruokia metsään, varsinkaan suolaisia, maustettuja tai kuorellisia ei pidä jättää kenenkään.
        Jos tietäisit taustani niin voisit jopa pyrkiä joskus mukaani jos olet metsäsafareita vetävä.
        Minulle on joskus ehdotettu, että tulisin kertoilemaan asioista alan ihmisille ja metsästäjäjärjestöille.
        Havaintojani ovat käyttäneet hyväksi myös riistanhoitojärjestöt ja yhteyshenkilöni tietävät täysin tomintani ja pitävät sitä hyvin mielenkiintoisena.
        En siis ole vain joku innokas joka kuskaa ruokia metsään.
        Olen tähnyt tätä jo paljon yli 20 vuotta täällä.
        Tämä on ainoa kannnaottoni ko. aiheeseen.

• organisoija
        Metsien Mies kirjoitti:

En ole koskaan nähnyt yksiäkään sudenjälkiä ruokintapaikkojeni lähelläkään. Ei susi tosiaankaan tule muutaman kananluuntähden tai kalanruodon tähden millekkään alueelle. Mitä kasvisruokaa susi syö, hirville ja peuroille jätettujä heiniä vai?
        Karhujen talvipesistä minulla on tietoakin missä niitä on. En liiku lähelläkään pesien lähimaastossakaan, lähimpään on aika monta kilometriä.
        Karhu ei tee mitään talvivaelluksia kesken unien, eikä heräile aivan vielä tänä talvena ainakaan.

Mielipiteesi ettei metsään pidä jättää ruokia on oikea 99%.
        Täydennän kuitenkin senverran, ettei luontoa ja alueen eläinkantaa tuntemattomien pidä jättää ruokia metsään, varsinkaan suolaisia, maustettuja tai kuorellisia ei pidä jättää kenenkään.
        Jos tietäisit taustani niin voisit jopa pyrkiä joskus mukaani jos olet metsäsafareita vetävä.
        Minulle on joskus ehdotettu, että tulisin kertoilemaan asioista alan ihmisille ja metsästäjäjärjestöille.
        Havaintojani ovat käyttäneet hyväksi myös riistanhoitojärjestöt ja yhteyshenkilöni tietävät täysin tomintani ja pitävät sitä hyvin mielenkiintoisena.
        En siis ole vain joku innokas joka kuskaa ruokia metsään.
        Olen tähnyt tätä jo paljon yli 20 vuotta täällä.
        Tämä on ainoa kannnaottoni ko. aiheeseen.

metsien mies. meillä on yhdistyksessä tänä keväänä luontoilta. miten sinuun saa yhteyden niin voisit tulla kertomaan luonnosta, pliis kiltti metsien mies.

• Aira K...

Toivottavasti en ikinä satu sinun vetämällesi metsäsafarille. Aku Ankassakin on luotettavampaa luontotietoutta kuin julkituomasi. Et tunnu omaavan minkäänlaista kompetenssia kyseiselle alalle.

Olen ollut parilla metsäsfarilla mukana ja siellä on ollut oppailla todella hyvät tiedot.
        Nuo tarinasihan ovat aivan huuhaata. Olen siis sitä mieltä että sinä valehtelet koko asian.

Haluaisin myös tietää missä Kangasalla metsäsafareita järjestetään, tai mihin ne täältä suuntautuu.

Meillä on alle 100 km:n hyviä luonnonpuistoja Seitseminen muut joten tarinasi ontuu molemmilla jaloilla.

• vatial
        Aira K... kirjoitti:

Toivottavasti en ikinä satu sinun vetämällesi metsäsafarille. Aku Ankassakin on luotettavampaa luontotietoutta kuin julkituomasi. Et tunnu omaavan minkäänlaista kompetenssia kyseiselle alalle.

Olen ollut parilla metsäsfarilla mukana ja siellä on ollut oppailla todella hyvät tiedot.
        Nuo tarinasihan ovat aivan huuhaata. Olen siis sitä mieltä että sinä valehtelet koko asian.

Haluaisin myös tietää missä Kangasalla metsäsafareita järjestetään, tai mihin ne täältä suuntautuu.

Meillä on alle 100 km:n hyviä luonnonpuistoja Seitseminen muut joten tarinasi ontuu molemmilla jaloilla.

tuota mieltä minäkin olen-------------joku leikkii tietävää mutta itseasiassa ei tiedä yhtään mitään

• Metsien Mies
        organisoija kirjoitti:

metsien mies. meillä on yhdistyksessä tänä keväänä luontoilta. miten sinuun saa yhteyden niin voisit tulla kertomaan luonnosta, pliis kiltti metsien mies.

Tarjouksesta, mutta en yleensä tule kuin aivan joihinkin määrättyihin joissa on muutakin motiivia kuin luonto.

• Tota eh.
        vatial kirjoitti:

tuota mieltä minäkin olen-------------joku leikkii tietävää mutta itseasiassa ei tiedä yhtään mitään

Ettei olisi sellainen safari missä otetaan toiseen kainaloon tussari ja toiseen "neuvoa antavaa"...

• Naisimmeinen
        Tota eh. kirjoitti:

Ettei olisi sellainen safari missä otetaan toiseen kainaloon tussari ja toiseen "neuvoa antavaa"...

Tuolta yhdistyksen sivulta varmaan vähän tyhmemmätkin voivat lukea asioita, jos eivät muuten luontoa tunne tai kärsivät "bambisyndroomasta".
        *******************'
        "Vaikka sudet ovatkin pääsääntöisesti lihansyöjiä, ovat ne sopeutuneet syömään hyvin monipuolisesti. Hirvieläimet, marjat, jänikset, kalat, linnut ja tarvittaessa jopa hyönteiset kuuluvat susien ruokavalioon.

Reviirieläimenä susi liikkuu Suomessa noin 1000 km2 alueella, mutta eri laumojen reviirit menevät harvoin päällekkäin. Nuoren urosyksilön lähtiessä peruslaumasta etsimään omaa reviiriään, saattaa se vaeltaa jopa satoja kilometrejä löytääkseen mieluisan ja tyhjän reviirivapaan alueen, johon asettua perustamaan omaa laumaa.

Tällaiset reviirinetsijät ovat saaneet silloin tällöin eri kansalaisryhmät laajasti sutta vastaan. Uuden alueen löytänyt susiuros joutuu usein kohtaamaan perustamansa lauman kanssa kohtuutonta ja perusteetonta vihaa. Usein näyttääkin käyvän niin, että uusi lauma häviää kuin tuhka tuuleen. Vuosittain jääkin useita susiin kohdistuvia salametsästyshankkeita poliisin haaviin.

• IMMEINEN MINÄKIN
        Naisimmeinen kirjoitti:

Tuolta yhdistyksen sivulta varmaan vähän tyhmemmätkin voivat lukea asioita, jos eivät muuten luontoa tunne tai kärsivät "bambisyndroomasta".
        *******************'
        "Vaikka sudet ovatkin pääsääntöisesti lihansyöjiä, ovat ne sopeutuneet syömään hyvin monipuolisesti. Hirvieläimet, marjat, jänikset, kalat, linnut ja tarvittaessa jopa hyönteiset kuuluvat susien ruokavalioon.

Reviirieläimenä susi liikkuu Suomessa noin 1000 km2 alueella, mutta eri laumojen reviirit menevät harvoin päällekkäin. Nuoren urosyksilön lähtiessä peruslaumasta etsimään omaa reviiriään, saattaa se vaeltaa jopa satoja kilometrejä löytääkseen mieluisan ja tyhjän reviirivapaan alueen, johon asettua perustamaan omaa laumaa.

Tällaiset reviirinetsijät ovat saaneet silloin tällöin eri kansalaisryhmät laajasti sutta vastaan. Uuden alueen löytänyt susiuros joutuu usein kohtaamaan perustamansa lauman kanssa kohtuutonta ja perusteetonta vihaa. Usein näyttääkin käyvän niin, että uusi lauma häviää kuin tuhka tuuleen. Vuosittain jääkin useita susiin kohdistuvia salametsästyshankkeita poliisin haaviin.

NÄIN EILEN SUDEN PORKKANA SUUSSA JA ETUKÄPÄLLÄ KERÄSI MUSTIKOITA JA TOISELLA HIRVIKÄRPÄSIÄ RUUAKSEEN. NAISIMMEINEN ON TOSI SAFARIOPAS

• näin on

tiedoksi sinulle ja muille. kangasalla ei ole yhtän metsäsafarien vetäjää naista. pari miestä on ja he ovat mukana luonto- ja liikuntajärjestöissä. heillä on valtava tietämys jota sinulta ei läydä hakemallakaan. olen mukana noissa järjestöissä ja tiedän mistä puhun.

• Tota eh.
        IMMEINEN MINÄKIN kirjoitti:

NÄIN EILEN SUDEN PORKKANA SUUSSA JA ETUKÄPÄLLÄ KERÄSI MUSTIKOITA JA TOISELLA HIRVIKÄRPÄSIÄ RUUAKSEEN. NAISIMMEINEN ON TOSI SAFARIOPAS

Hirvikärpäsiä on ihan liikaa, joten joutaakin niitä harventaa.

Ennen kuin joku pölvästi keksii että niitä pitää suojella.

Toisin kuin kärpäisiä, susia pitää suojella. Kun joidenkin maailmaan ei vaan ne sudet meinaa mahtua sitten niin millään. Koskakohan ne ovat viimeksi ihmisiä syöneet, Punahilkka-sadussa varmaankin eli myyttisenä aikana?

• Tota eh.
        näin on kirjoitti:

tiedoksi sinulle ja muille. kangasalla ei ole yhtän metsäsafarien vetäjää naista. pari miestä on ja he ovat mukana luonto- ja liikuntajärjestöissä. heillä on valtava tietämys jota sinulta ei läydä hakemallakaan. olen mukana noissa järjestöissä ja tiedän mistä puhun.

Mutta jos joku niistä miehistä onkin oikeasti nainen? On vaan erehdyttänyt teitä jo pitkään...

Vakavammin puhuen. Kyllähän sellainen safari voisi olla ihan kiva, jos siellä EI ammuskella elukoita. Mutta löytyykö Kankasalta mistään niin paljon metsää missä ei ole teitä ristiin rastiin ja ihmisiä läjäpäin? Alkanutkin nämä massat jo vähän ahdistaa, kunnon korpi tekisi gutaa.

• Metsien Mies
        Tota eh. kirjoitti:

Mutta jos joku niistä miehistä onkin oikeasti nainen? On vaan erehdyttänyt teitä jo pitkään...

Vakavammin puhuen. Kyllähän sellainen safari voisi olla ihan kiva, jos siellä EI ammuskella elukoita. Mutta löytyykö Kankasalta mistään niin paljon metsää missä ei ole teitä ristiin rastiin ja ihmisiä läjäpäin? Alkanutkin nämä massat jo vähän ahdistaa, kunnon korpi tekisi gutaa.

Löytyy jonkin verran metsiä. Esimerkiksi jos kuljet Kaarinanpolun koko kumtamme puoleisen alueen niin siitä tulee jo 65 km. Se on helppo paloitella sopiviin osiin eli reitteihin.
        Toinen alue joka on suureksi osaksi Kangasalan puolella on Laipan erämaa josta löytyy merkittyjä reittejä. Siellä olen opastellutkin ryhmiä.
        Varsinaisia eräsafarioppaita ei Kangasalla taida olla yhtään. Muutama sellainen jotka pystyy siihen löytyy.
        Olen itse kyllä kolunnut niitä moneenkin kertaan.

• potaatti
        Metsien Mies kirjoitti:

Löytyy jonkin verran metsiä. Esimerkiksi jos kuljet Kaarinanpolun koko kumtamme puoleisen alueen niin siitä tulee jo 65 km. Se on helppo paloitella sopiviin osiin eli reitteihin.
        Toinen alue joka on suureksi osaksi Kangasalan puolella on Laipan erämaa josta löytyy merkittyjä reittejä. Siellä olen opastellutkin ryhmiä.
        Varsinaisia eräsafarioppaita ei Kangasalla taida olla yhtään. Muutama sellainen jotka pystyy siihen löytyy.
        Olen itse kyllä kolunnut niitä moneenkin kertaan.

Kyllä niitä susia meilläkinpäin liikkuu.Eivät ole vielä häirinneet, sentään pikkukoiria piha täys En usko että aikuisten ihmisten kimppuun käyvät, mutta lapsista en tiedä, ainakin sanovat , että lapsia ovat uhkailleet.. tiedä sitten kun en ole varsinaisesti törmannyt. Olen kuullut että koirat pihassa jättävät ehkä rauhaan jos koiralaumassa sekä uroksia että narttuja.Minusta on hienoa että Suomen luonto ja eläimistö on monimuotoinen, toivottavasti pysyykin.
        Good life to everyone,men women and animals

• susikas
        Naisimmeinen kirjoitti:

*******************'

muistanut viedä salaattia susillesi eräsafariopas

• eräs safari opas
        susikas kirjoitti:

muistanut viedä salaattia susillesi eräsafariopas

Kannattaisiko laittaa mukaan tuorekurkkua vai suolakurkkua, miten lie fetan laita? Entä suosisiko susi ananasta vai appelsiinia? Makaroninpätkät ovat aika häijyn näköisiä mättähillä, ehkä sentään tyydyn kiinankaaliin?

• Susikas
        eräs safari opas kirjoitti:

Kannattaisiko laittaa mukaan tuorekurkkua vai suolakurkkua, miten lie fetan laita? Entä suosisiko susi ananasta vai appelsiinia? Makaroninpätkät ovat aika häijyn näköisiä mättähillä, ehkä sentään tyydyn kiinankaaliin?

Missään tapauksessa tofua. Se saa susien vatsat suorastaan hyrisemään.

• potaatti
        potaatti kirjoitti:

Kyllä niitä susia meilläkinpäin liikkuu.Eivät ole vielä häirinneet, sentään pikkukoiria piha täys En usko että aikuisten ihmisten kimppuun käyvät, mutta lapsista en tiedä, ainakin sanovat , että lapsia ovat uhkailleet.. tiedä sitten kun en ole varsinaisesti törmannyt. Olen kuullut että koirat pihassa jättävät ehkä rauhaan jos koiralaumassa sekä uroksia että narttuja.Minusta on hienoa että Suomen luonto ja eläimistö on monimuotoinen, toivottavasti pysyykin.
        Good life to everyone,men women and animals

Naisena ja yksinhuoltajaäitinä olisin kiitollinennen vastauksista.Jos joku tietää asioista enemmän :)

• Metsien Mies
        potaatti kirjoitti:

Naisena ja yksinhuoltajaäitinä olisin kiitollinennen vastauksista.Jos joku tietää asioista enemmän :)

Tarvitse tietää enemmän. En ymmrrä tarkoitustasi. Selvennätkö niin yritän kertoa jos osaan.

• M.K.

Mikaela Kakkonen:

Canis Lupuksesta Canis Puuronsyöjäksi,
      ruoansulatuselimistön evoluutio koirassa

1. Ravintoon sopeutuminen

Solutasolla kaikkien...

2. Suden ruokavalio ja ruoansulatuselimistö

Susi on lihansyöjä. Sen ravinto koostuu yli 90-prosenttisesti eläinperäisestä ravinnosta. Vajaat 10 prosenttia sen ravinnosta on marjoja, heinäkasvien nuorta kasvua, versoja ja ituja, sekä erittäin satunnaisesti makeita juuria (7).

Susi syö suuret saaliseläimensä seuraavalla tavalla. Se aloittaa lihaisimmista kohdista kuten takapaistista, jatkaa turvalla ja kielellä. Vatsan avattuaan se juo veren ja syö sisäelimet (saattaa kyllä joskus jättää maksaa syömättä). Vatsalaukkua, suolistoa ja niiden sisältöä se ei syö. Koivet katkaistaan yleensä polven kohdalta ja viedään pesälle syötäväksi (8). Kun saalis on kaadettu ja ensimmäinen ateria syöty, ulostaa susi vetistä ja erittäin tummaa ulostetta, mutta mitä pidemmälle saaliseläimen syönti etenee, sitä vaaleammaksi ja kiinteämmäksi uloste muuttuu (9). Tämä johtuu siitä että susi aloittaa verestä ja pehmeistä kudoksista ja jatkaa sitten rustoihin ja luihin

Olen samaa mieltä, että luonnoeläimiä ei pidä ominpäin ruokkia. Meillä on olemassa lait, jotka suojelevat eläimiä ja kasveja.
      Valitettavsti monet ihmiset luulevat tietävänsä asiat paremmin ja häiritsevät luonnon tasapainoa ruokkimalla eläimiä. Eläin tottuu ihmiseen väärällä tavalla ja ihmisen järjestämä ravinto ei välttämättä ole parasta mahdollista eläimelle. Esim. sorsat eivät luontaisesti syö vaaleaa leipää, vaan vesikasveja.
      Petoeläimiä ei missään nimessä saa ruokkia tai edes järjestää ruokailumahdollisuutta tai ne tottuvat ihmisen hajuun ja tulevat pihoihin.
      Luonnossa susi väistää aina ihmistä, mutta ei enää sitten, jos ihminen opettaa ne käymään tunkioilla. Tällöin ovat kotieläimet vaarassa.
      Yleensä häirikkösudet ovat nälkäisiä yksilöitä, koska ne on ajettu emälaumasta pois, joten en etsivät ruokaa ja reviiriä todella epätoivoisesti.
      Susi saattaa siirtyä kymmeniä kilometrejä päivässä, joten on ihan turhaa viisastella, että "ei meidän pihassa ole ikinä ollut susia"

Kyllä kaikilla safareilla paikkakunnasta riipumatta kerrotaan sama asia, ettei leiripaikoille saa jättää ruokaa. Se kuuluu jo eräoppaan koulutukseenkin. jos ei kerrota, niin vetäjä ei ole saanut hommaan oikeaa koulutusta.

• pullasusi

Evoluutio jäi kertomatta, voisitko siitäkin kertoa

• M.K.
        pullasusi kirjoitti:

Evoluutio jäi kertomatta, voisitko siitäkin kertoa

Jos leipä-sudella tarkoitetaan vanhan kansan käyttämää nimitystä pahapäisestä akasta, niin sitä en tunne.

Leipäsusi, jolla tarkoitetaan leipää syövää sutta on koira.
        Sudet, jotka havaitsivat ihmisen höynäytettävyyden alkoivat käyttäytyä vähemmän uhkaavasti, jotta saivat hiippailla ihmsten leiripaikkojen lähelle.
        Alkuun ne todennäköisesti vain tonkivat jätekasoja, mutta ovelimmat niistä oppimaan olemaan söpön näköisiä ja saattoivat pikkuhiljaa saada makupaloja ihmisitä, kun osasivat käyttäytyä.

Ihminenkin huomasi tod.näk. jossakin vaiheessa että susi on hyödyksi hänelle.
        Vaaran uhatessa -joitakin maintakseni- esim. Coelodonta antiquitatis, Ursus Spelaeus, Pnthera Leo Spelaea ja muut samaa suuruussluokkaa olevien eläinten lähestyessä-
        susi ilmaisi havaintonsa nostamalla karvat ylös ja murisemalla vaaran suuntaan. Ihmiset ehtivät reagoida tilanteeseen.

Jossakin vaiheessa yhteistyön edetessä susi alkoi vainuta saaliseläimiä ja auttaa niiden ajamisessa.
        Sekä susi että ihminen hyötyivät tilanteesta.
        Pikkuhiljaa ihmisen kanssa vietetty aika alkoi näkyä suden ulkonäössä ja luonteessa. Sudesta tuli jossakin vaiheessa KOIRA.

Nykykoirat ovat aikuisena älyltään saman tasoisia kuin susi 3kk ikäisenä.
        Evotluutio on "tyhmentänyt " koiraa, koska koiran ei tarvitse osata metsästää, eikä luonnon normaalisti suorittamaa karsintaa ole.

Koiran ja suden evoluutio on erillistänyt eläimet niin että suden pentu ei ymmärrä ihmisen viittoimia, mutta jo nuori aivan koira ymmärtää viittoimia. Jos ihminen viittaa kädellään tiettyyn suuntan, niin koiran pentu osaa vaistomaiseti vilkaista oikeaan suuntaan.

Jos kaikki maailman koirat päästettäisiin irti ja lisääntymään villisti, niin niistä tulisi pikkuhiljaa melko paljon suden näköisiä -harmaita ja pystykorvaisia-
        Kuitenkin ne olisivat oma lajinsa, eiväkä susia. Jos ne alkaisivat ristytyä oikeiden susien kanssa pikkuhiljaa, niin ne muuttuisivat taas...

PS:Mihinkä ne ananaksista irvivät tyypit ovat kadonneet?

• Irwin Ananias
        M.K. kirjoitti:

Jos leipä-sudella tarkoitetaan vanhan kansan käyttämää nimitystä pahapäisestä akasta, niin sitä en tunne.

Sudet, jotka havaitsivat ihmisen höynäytettävyyden alkoivat käyttäytyä vähemmän uhkaavasti, jotta saivat hiippailla ihmsten leiripaikkojen lähelle.
        Alkuun ne todennäköisesti vain tonkivat jätekasoja, mutta ovelimmat niistä oppimaan olemaan söpön näköisiä ja saattoivat pikkuhiljaa saada makupaloja ihmisitä, kun osasivat käyttäytyä.

Vaaran uhatessa -joitakin maintakseni- esim. Coelodonta antiquitatis, Ursus Spelaeus, Pnthera Leo Spelaea ja muut samaa suuruussluokkaa olevien eläinten lähestyessä-
        susi ilmaisi havaintonsa nostamalla karvat ylös ja murisemalla vaaran suuntaan. Ihmiset ehtivät reagoida tilanteeseen.

Jossakin vaiheessa yhteistyön edetessä susi alkoi vainuta saaliseläimiä ja auttaa niiden ajamisessa.
        Pikkuhiljaa ihmisen kanssa vietetty aika alkoi näkyä suden ulkonäössä ja luonteessa. Sudesta tuli jossakin vaiheessa KOIRA.

Evotluutio on "tyhmentänyt " koiraa, koska koiran ei tarvitse osata metsästää, eikä luonnon normaalisti suorittamaa karsintaa ole.

Koiran ja suden evoluutio on erillistänyt eläimet niin että suden pentu ei ymmärrä ihmisen viittoimia, mutta jo nuori aivan koira ymmärtää viittoimia. Jos ihminen viittaa kädellään tiettyyn suuntan, niin koiran pentu osaa vaistomaiseti vilkaista oikeaan suuntaan.

Jos kaikki maailman koirat päästettäisiin irti ja lisääntymään villisti, niin niistä tulisi pikkuhiljaa melko paljon suden näköisiä -harmaita ja pystykorvaisia-
        Kuitenkin ne olisivat oma lajinsa, eiväkä susia. Jos ne alkaisivat ristytyä oikeiden susien kanssa pikkuhiljaa, niin ne muuttuisivat taas...

Jossain tv-dokumentissa käytiin läpi suden kesyyntymistä koiraksi, ja havaittiin että kesyille eläimille ilmestyi värejä joita villimuodoilla ei ikinä ole. Olikohan se jokin tietty kettulaji mitä tutkijat kesyttivät ja näiden keskuuteen ilmestyi uusia värejä? Sitäkään en harmikseni muista mikä ilmiön saa aikaan, mutta joka tapauksessa kaikkein säyseimmillä eli kesyyntymiskykyisimmillä yksilöillä on aina tämä väri-ilmiö. Ainakin koirapetojen keskuudessa, jos ei muillakin eläimillä.

• alfred a ananas
        M.K. kirjoitti:

on yhtä paljon perää kuin tarinassa punahilkasta hohhoijjaa, keksi jotain raflaavampaa. kirjoitit täyttä potaskaa

• M.K.
        Irwin Ananias kirjoitti:

Jossain tv-dokumentissa käytiin läpi suden kesyyntymistä koiraksi, ja havaittiin että kesyille eläimille ilmestyi värejä joita villimuodoilla ei ikinä ole. Olikohan se jokin tietty kettulaji mitä tutkijat kesyttivät ja näiden keskuuteen ilmestyi uusia värejä? Sitäkään en harmikseni muista mikä ilmiön saa aikaan, mutta joka tapauksessa kaikkein säyseimmillä eli kesyyntymiskykyisimmillä yksilöillä on aina tämä väri-ilmiö. Ainakin koirapetojen keskuudessa, jos ei muillakin eläimillä.

Ne geenijutut ovat monimutkaisia juttuja.
        Monilla luonnoneläimillä on piilossa olevia geenejä värimuunnoksiin. Saattavat pysyä kurissa sukupolvien ajan kunnes toinen samanlainen kantaja tulee lisääntymiskumppaniksi.

Jotkut geenivirheet tulevat todella yleisiksi. Kirjavat kissatkin, joilla on mustaa ja oranssia ovat geenivirheellisiä tapauksia.
        Joskus virhe voi olla niin kaunis, että joko lajikumppani tai ihminen suosii tuollaista virhettä ja se siksi monistuu ja muuttuu yleiseksi.

Ihmisellä vaaleahiuksisuus on myös geenivirhe alunperin. Luultavasti parinmuodostuksessa vaaleahiuksiset olivat suosittuja ja siksi tuo virhe muuttui varsin tavanomaiseksi..

Mutta myös ristytymiä tulee koiraeläintenkin kanssa. Usein hybridit ovat kuitenkin steriilejä, mutta ei aina.

Joskus näin koiranäyttelyssä (Matchshow) sekarotuisen koiran, joka oli aivan ketun näköinen. Hiukan lyhyempi runko ja pienempi koko sekä häntä hiukan ohuempi, mutta muuten aivan ketun näköinen.
        Valitettavasti en päässyt jututtamaan omistajaa...

• Irwin Ananias
        M.K. kirjoitti:

Ne geenijutut ovat monimutkaisia juttuja.
        Monilla luonnoneläimillä on piilossa olevia geenejä värimuunnoksiin. Saattavat pysyä kurissa sukupolvien ajan kunnes toinen samanlainen kantaja tulee lisääntymiskumppaniksi.

Jotkut geenivirheet tulevat todella yleisiksi. Kirjavat kissatkin, joilla on mustaa ja oranssia ovat geenivirheellisiä tapauksia.
        Joskus virhe voi olla niin kaunis, että joko lajikumppani tai ihminen suosii tuollaista virhettä ja se siksi monistuu ja muuttuu yleiseksi.

Ihmisellä vaaleahiuksisuus on myös geenivirhe alunperin. Luultavasti parinmuodostuksessa vaaleahiuksiset olivat suosittuja ja siksi tuo virhe muuttui varsin tavanomaiseksi..

Mutta myös ristytymiä tulee koiraeläintenkin kanssa. Usein hybridit ovat kuitenkin steriilejä, mutta ei aina.

Joskus näin koiranäyttelyssä (Matchshow) sekarotuisen koiran, joka oli aivan ketun näköinen. Hiukan lyhyempi runko ja pienempi koko sekä häntä hiukan ohuempi, mutta muuten aivan ketun näköinen.
        Valitettavasti en päässyt jututtamaan omistajaa...

Sellaista olen jostain kuullut että ihmisten blondius kehittyi vain noin 10.000 v sitten ja epäillään että nimenomaan naisten keskuudessa. Tämä olisi jotenkin edesauttanut eloonjäämistä kun vaalea variaatio olisi kiinnostanut miehiä ja nämä olisivat sitten valinneet näitä vaaleaveriköitä kumppanikseen.

Aiempaan kirjoittamaani viitaten näkemäni tv-doku väitti tosissaan että koiraeläinten värit, vai olikohan se nimenomaan laikukkuus? tulevat kimpassa tietynlaisten kesyyntymiselle alttiiden geenien kanssa. Tiedä sitten onko se välttämättä "virhe", mutta jokatapauksessa kun suositaan kesyyttä, suositaan myös noita riemunkirjavia värejä, väitti doku.

• isovitonen
        Irwin Ananias kirjoitti:

Sellaista olen jostain kuullut että ihmisten blondius kehittyi vain noin 10.000 v sitten ja epäillään että nimenomaan naisten keskuudessa. Tämä olisi jotenkin edesauttanut eloonjäämistä kun vaalea variaatio olisi kiinnostanut miehiä ja nämä olisivat sitten valinneet näitä vaaleaveriköitä kumppanikseen.

Aiempaan kirjoittamaani viitaten näkemäni tv-doku väitti tosissaan että koiraeläinten värit, vai olikohan se nimenomaan laikukkuus? tulevat kimpassa tietynlaisten kesyyntymiselle alttiiden geenien kanssa. Tiedä sitten onko se välttämättä "virhe", mutta jokatapauksessa kun suositaan kesyyttä, suositaan myös noita riemunkirjavia värejä, väitti doku.

samaa ohjelmaa sehän oli pikku kakkosessa

• M.K.
        Irwin Ananias kirjoitti:

Pitää paikkansa tuo blondi-juttusi.
        Vaaleahiuksisuus lähti liikkeelle melko pienestä joukosta vaaleita naisia ja juuri kuten sanoit.. herrat pitivät vaaleaveriköistä myös silloin.

En tunne kesyyntymisgeeni-asiaa, mutta ainakin teoriassa asia voisi kulkea niin että erikoisen näköinen eläin oli ihmisen mielestä kaunis ja siten tapahtui varhainen "rodunjalostus" kirjavaan ja kesympään suuntaan. Ihmiset jättivät säyseimmät ja "kauneimmat" yksilöt henkiin.

Vähän niinkuin miehet jalostivat blondeja :D

• Irwin Ananias
        M.K. kirjoitti:

Pitää paikkansa tuo blondi-juttusi.
        Vaaleahiuksisuus lähti liikkeelle melko pienestä joukosta vaaleita naisia ja juuri kuten sanoit.. herrat pitivät vaaleaveriköistä myös silloin.

En tunne kesyyntymisgeeni-asiaa, mutta ainakin teoriassa asia voisi kulkea niin että erikoisen näköinen eläin oli ihmisen mielestä kaunis ja siten tapahtui varhainen "rodunjalostus" kirjavaan ja kesympään suuntaan. Ihmiset jättivät säyseimmät ja "kauneimmat" yksilöt henkiin.

Vähän niinkuin miehet jalostivat blondeja :D

Dokussa se meni niin päin että ensin oli kesy eläin ja se sai jälkeläisiä ja sitten sen jälkeläisiin simpsalapimp ilmestyi niitä erikoisen värisiä yksilöitä. Harmi etten muista ohjelmaa sen tarkemmin että oliko Prisma-doku vaikö mikä.

• Arwin Inanias
        isovitonen kirjoitti:

samaa ohjelmaa sehän oli pikku kakkosessa

Joo, Ransu ja Eno-Elmeri lisääntyivät ja saivat monta kissanpoikaa ja pari sammakkoa.

• ei muuta
        Irwin Ananias kirjoitti:

Dokussa se meni niin päin että ensin oli kesy eläin ja se sai jälkeläisiä ja sitten sen jälkeläisiin simpsalapimp ilmestyi niitä erikoisen värisiä yksilöitä. Harmi etten muista ohjelmaa sen tarkemmin että oliko Prisma-doku vaikö mikä.

tosi höpsö pikku koululainen

• Örwin Onanias
        ei muuta kirjoitti:

tosi höpsö pikku koululainen

Suosittelen lämpimästi dokuja. Aina niistä jotain oppii. ;)

• M.K.
        Irwin Ananias kirjoitti:

Ok.
        Katselen usein Prisma dokkaria, mutta toi on jäänyt katsomatta.

Joskushan käy niinkin että jokin ominaisuus muuttuu hyödyttömäsi evoluution myötä.
        Hiukan jossitellen teoretisoin..
        "Kesykoirat olivat harmaita, koska niillä oli jäänteenään villien koiraeläinten suojaväri. Jossakin vaiheessa "kesikset" alkoivat evoluution myötä muuttuivat kirjaviksi, koska alunperin suojaväriksi kehittynyt harmaa alkoi olla hyödytön.
        Punaruskean kirjavat koirat päästettiin luontoon ja ne pikkuhiljaa kehittivät suojavärikseen ympäristön väreihin mukautuvan värin...." Ja tätä kuviota voisi loputtomasti toistaa, jos vain tarkastellaan tarpeeksi pitkällä aikajänteellä.

Evoluutio voi tehdä todella monta mutkaa. Ensin punaruskeasta harmaaksi ja takaisin alkuperäisen värin suuntaan.
        Harvoin palautuminen tapahtuu täydellisesti samaksi kuin alussa, mutta sinne päin ja vahvasti.

Esim. laboratorio-olosuhteissa voidaan luoda keinotekoisesti uusi evoluution suunta ja vaikuttaa esim hyönteisten ulkonäköön.
        Jos nämä uuden suunnan hyönteiset palautetaan luontoon niiden luontaiseen ympäristöön, ne eivät palaudu evoluution myötä takaisin lähtö-rotuunsa vaan jatkavat omana lajinaan.
        Ne muistuttavat alkuperäistä rotua, kun aikaa kuluu, mutta ne ovat kuitenkin uusi laji.

• Ärwin Önäniäs

• Yyve Äynli

Kyseisessä laitoksessa minun tietääkseni hoidetaan juoppohulluja, joten valitettavasti eivät ottaisi minua sinne kun olen raivokkaasti raitis. Mutta voithan kokeilla omalla kohdallasi josko onnistuisit pääsemään ilmaisten sapuskoiden äärelle - kerro sitten täällä ovatko hyviä.

Ota vaikka susi kumpaankin kainaloon ja roikota kaljapulloa suupielessä niin portit aukenee?

• SusiJumala

Se tätä susitietoutta jakeli tuolla raitilla, ihan niin kuin yhtä muutakin juttua... Vai olisiko sittenkin ollut isäsi. Sillä oli kyllä hame päällä, mutta parta panee vähän miettimään.

• pedot kuriin

sahalhden alueella liikkuu susi tai paremminkin kaksi viimeksi lähellä majalahden kylää

• M.K.

Siellä on kolmen lauma ja yksi yksinäinen. Voi olla että ovat nykyään menneet yhteen kaikki neljä.
        Niille ei pidä jättää mitään tunkioita tongittaviksi, kun ovat tuollainen tynkälauma ja nälkäisiä.
        Terve susilauma vaatii suuremman määrän jäseniä, jotta ne voivat kaataa hirvieläimiä ja syödä kunnolla. Nuo syövät mitä löytävät. Itse olen nähnyt kaluttuja pilkkireikiä, joiden ympäriltä sintit on järsitty pois.

SUSI VÄISTÄÄ AINA IHMISTÄ, JOS IHMINEN EI OPETA SITÄ TULEMAAN JÄTEKASOILLE!
        Jos suden opettaa ihmisen hajuun, niin se ei enää pelkää ja tulee pihasta hakemaan koirat ja penkomaan paikkoja.
        Koira ei pärjää sudelle siinä ottelussa.. ellei sitten ole Kaukaasian paimenkoira tai Estrellan vuoristokoira yms

Susien ja muidenkin eläinten kuuluu pelätä ihmistä. Pikkulintuja voi ruokkia, mutta muut tunkiot houkuttelevat vain rottia ja muita ei toivottuja vieraita!

• susili

tuollaset puheet ja anna susien mennä missä menee. parempi kun kukaan ei tiedä niin ei tule salametsästäjiä

• ruuttis

veivät koiran pari päivää sitten sudet meinaan

• Naisimmeinen

..että hakivat koiran ruuakseen.

Suden reviiri-mahdollisuudet ja saaliseläinten puute houkuttaa eläimet talojen lähelle, vallankin jos niitä hokuttelee ruuantähteillä....

• donstsa
        Naisimmeinen kirjoitti:

..että hakivat koiran ruuakseen.

Suden reviiri-mahdollisuudet ja saaliseläinten puute houkuttaa eläimet talojen lähelle, vallankin jos niitä hokuttelee ruuantähteillä....

Mutikossa juoksi tien yli susi viime viikolla

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2338
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      2233
    3. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1554
    4. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1545
    5. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      124
      1447
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      19
      1093
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      984
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      118
      963
    9. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      89
      944
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      893
    Aihe