Voisiko joku selittää noin pääpiirteittäin, miten vapaakirkko ja helluntailaisuus eroaa toisistaan?
Vapaakirkko vs. helluntailaisuus?
6
835
Vastaukset
- vierailija
Olen ollut kuuntelemassa kummassakin kirkossa, mutta en minä ainakaan osannut niiltä kuulemilta tehdä erojakoa oppien välillä.
Mieleeni on jäänyt se, että kummassakin uskotaan siihen, että rakastava Jumala kiduttaa syntisiä jossain ikuisen rikkisen tulen loimussa miljardeja vuosia. Kaivelemaan jäi se, että jos joku kaveri on asunut sellaisessa ympäristössä, jossa ei ole koskaan kuullutkaan Jumalasta, ja on kaveripiirinsä mukana syyllistynyt kauheuksiin, ja sitten on kuollut 15 vuotiaana, niin hän joutuu siitä elämäntavastaan kärsimään miljardeja vuosia olotilassa, jossa häntä kidutetaan ja eikä hän voi edes tappaa itseään, että voisi vapautua niistä henkisistä ja fyysisistä kivuistaan.- Jepulis
Kuulosti enemmän satanimilta. Joko muistat väärin tai olit ihan muussa tilaisuudessa.
- Ex-...
Jepulis kirjoitti:
Kuulosti enemmän satanimilta. Joko muistat väärin tai olit ihan muussa tilaisuudessa.
Kouluaikoina kaverini oli "hellu" ja samoin hänen perheensä ja kaiketi ovat edelleenkin.
Hänen mukanaan jaoin postilaatikkoihin 'Jeesus tulee'-lehtisiä, olin useimmassa kokouksessa kuuntelemassa, luin kirjoja mm. Juokse poika juokse, kävimme toisinaan myös vapaa-kirkkolaisten kokouksissa.Otin tuolloin tuolla tavalla "Jeesuksen sydämeeni asumaan", mutta kun en saanut tyydytettyä "niissä piireissä" tiedon nälkääni Jeeuksen esimerkillisestä elämäntavasta, niin jätin ne kuviot sikseen.
Olen keskustellut "asioista" yllä mainitun kaverin kanssa kouluajan jälkeenkin.
- Nainen
Tonille ja muillekin kiinnostuneille tiedoksi: vapaakirkon ja helluntailaisuuden eroihin ja yhtäläisyyksiin - kuten monien muidenkin Suomen kristillisten kirkkojen ja yhteisöjen opinkäsityksiin - voit tutustua vaikkapa lukemalla kirjaa "Hyvät Satamat" (157 s.). Kyseisen kirjan on toimittanut Kari M. Räntilä & al. ( Suomen ekumeenisen neuvoston opillisten kysymysten jaosto).
Ei kannata säikähtää tuota em. nimilitaniaa. Kirja on selkeää luettavaa, siinä on esitetty samat 10 kysymystä kunkin opillisen yhteisön edustajalle, jotka ovat sitten kirjoittaneet oman artikkelinsa kirjaan. - ***
...on kysyä ja pyrkiä selvittämään, mikä henki missäkin kuppikunnassa on vallassa; pelkät opilliset yksityiskohdat ja käytännöt vievät huomion helposti vain sivuraiteille.
1.Joh.4
1. Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan.
2. Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi lihaan tulleeksi, on Jumalasta;
3. ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta (Kristukseksi lihaan tulleeksi), ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa.
Matt.24
24. Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.
7.
22.Moni sanoo minulle sinä päivänä: Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?
23. Ja silloin minä lausun heille julki; Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät. - Vapislainen
Olen tullut uskoon hellareissa mutta tällä hetkellä kuulun vapaakirkkoon. Hellareissa korostetaan huomattavasti enemmän kielilläpuhumista ja tietääkseni yhä edelleen sitä pidetään merkkinä Pyhän Hengen kasteen saamisesta.Vapiksen piirissä se ei ole ainoa merkki vaan se on armolahja muiden joukossa, jonka henki antaa jos on antaakseen.
Tämä toi ainakin minulle vapautta omaan uskonelämääni, koskapa ei tarvinnut " pusertaa " itsestään mitään mitä ei ollut. Ei tarvinnut tuntea itseään huonommaksi uskovaksi. Olen toki saanut myös kielillä puhumisen myöhemmin mutta en Hengellä täyttymisen aikana.
Pieniä korostuseroja on opissa mutta ei mitään oleellista. Hyvin samanlaisia ovat.Seurakunnat koostuvat uudestisyntyneistä jäsenistä.
Tärkein ero on se, että Vapaakirkko on virallinen kirkkokunta, joiden pastoreilla on oikeus mm. vihkiä.Jäsenien ei siis tarvitse kuulua siviilirekisteriin tai luterilaiseen kirkkoon vaan pelkkä Vap.kirkon jäsenyys riittää.Esim. häissä ei siis tarvita siviilivihkimistä niinkuin hell.srk:ssa.
Helluntailaisuus sensijaan on ainoastaan herätysliike ja siksi on virallisesti vielä oltava joko siv.rekisterissä tai lut.kirkossa kirjoilla.
Tämä ei tietenkään tee hellareista sen huonompia. Selitän nyt vaan tätä eroa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia.",94043Toiko Helen laivalastillisen vieraslajeja Suomeen?
Loviisan satamaan tuotiin laivalastillinen pähkinänkuoria Norsunluurannikolta Loviisan satamaan kiinnittyi vapun al1423577Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa
Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/922233Koulujen kesälomien siirto
Koulujen kesälomaa voitaisiin siirtää viikon verran. Se voisi olla hyvä kompromissi. Pääsiäsiseen voitaisiin lisätä muut1421883- 1321856
Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin
Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee371789Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."
Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su1141452- 1381415
"UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!
"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!551206Nainen, mistä johtuu että joskus et vain ymmärrä?
Älä sitä, älä tätä. Ei niitä varoituksia turhaan sanota. Älä laita sormeasi sirkkeliin. Älä hengaile sen murhaaja poruka1641155