Ei todettua allergiaa, turvotuksia kielessä yms.

Tea-

Ajattelin tässä kysäistä, onko meitä paljonkin joillaon allergiatestejä (prick) tehty, eikä ole todettu mitään
varsinaista aiheuttajaa oireille, jotka lienevät sitten herkistymistä.

Itse olen saanut pari reaktiotakin mm. ibusalista tuli urticaria palleroita koko kroppa täyteen.
Jäätelöstä on myös ytullut suuhun pallukoita.
Joistain lisä-aineista luulen, että olen saanut pientä turvotusta kieleen, ja kurkkuun.
Muutenkin huulet, kieli, ja kurkku oireilevat välillä oudosti.
Toisinaan sitä on enemmän, toisinaan ei oikeastaan ollenkaan.

Nyt on taas mennyt tässä viikko, kun oireilua on ollut, eka tuli syötyäni rahkaa, joka oli tehty hylakermasta jossa oli E 407 stabilointiainetta, heräsin yöllä, kun kurkku oli ihan outo, meni onneksi ohitse, ja mulla on kortisonia, ja epi-pen varoilta olemassa.

Millähän sitä osais välttää noita aiheuttajia, vai auttaako tähän mikään, onko oire psykosomaattinen?
Mietin kaikkea.
Mulla oli ennen tutkimuksia IgE arvo yli 1300, kun testattiin, ei löydetty mitään, ja syyksi epäiltiin atopiaani, aiheuttaako atopia lisä-aineherkkyyttä?

Inhottavaa on, kun ei uskalla syödä esim. kylässä, tai ravintolassa, kun kaikki on aina uitettu jossain "aineissa", itse koitan tehdä mahd. pienillä lisä-aine määrillä ruokani.

Onkohan lisä-aineettomiin ruokiin erikoistunutta sivua jollain tiedossa, tai jotain keskusteluryhmää, jossa kaltaisiani olis.
Lisänä mulla on vielä hajuste yliherkkyys, ja kaikki nämä on puhjenneet vasta nyt kun lähestyn 40vuotta.

7

2671

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • helena-k

      Samanlaista täällä.
      2,5 vuotta sitten alkoi yht äkkiä turvota huulet, tai itseasiassa puolet huulesta. Yleensä alkoi suupielestä ja eteni niin että puolet huulesta oli tosi iso pallo, joskus harvoin koko huulikin turposi. Siinä kohtaa, mistä turvotus huulen sisäpuolella alkaa, on yleensä myös leuan iholla ulkopuolella pieni, punainen, kovempi alue. Alussa tätä oli harvemmin mutta sitten on ollut vaiheita että turvotusta on ollut joka toinen tai kolmas päivä. Joskus on posken limakalvo paksun ja jotenkin tunnottoman tuntuinen. Kun huulten turvottelua oli ollut muutaman kuukauden, alkoi myös kieli turvota. Muutaman kerran huuli ja kieli samaan aikaan. Yleensä kielen turvotus alkaa niin että pieni alue kielestä tuntuu jotenkin oudolta, on pienen pieni alue, joka on kova ja väriltään vaaleampi, ja sitten tämä alue alkaa laajenemaan, yleensä noin neljäsosa kielestä tulee isoksi möhkäleeksi. Muutaman kerran on suurempi alue kielestä turvonnut tosi isoksi ja silloin on tosi tukala olo (varsinkin jos turvotus on kielen takaosassa), koska kurkku tuntuu jotenkin ihan halvaantuneelta, ei pysty kunnolla nielaisemaan, puhuminenkin on vaikeaa.
      Tätä on tutkittu Allergiasairaalassa lukemattomin prick- ja epikutaanitestein, mitään aiheuttajaa ei ole löydetty, paitsi pujoallergia, joka on ollut kymmeniä vuosia.
      Itse olen yrittänyt etsiä mahdollista ruoka-ainetta mikä tuon aiheuttaisi, se on epätoivoista metsästystä missä meinaa mennä hermot, aina kun luulee jonkun löytäneensä ja on viikko, pari ilman turvotuksia kun tätä ruokaa/näitä ruokia välttää ja sitten pettymys, turvotus tulee siitä huolimatta.
      Nyt olen Allergiasairaalan lääkärin ohjeiden mukaan syönyt parin kuukauden ajan joka päivä 2-3 kpl Aerius antihistamiinia ja sinä aikana turvotuksia on ollut vähemmän ja ne ovat olleet lievempiä, mutta se saattaa mielestäni olla myös vain rauhallisempi kausi noissa turvotuksissa, tietenkin toivon että vihdoinkin olisi jotain apua löytynyt eli että se johtuisi jatkuvasta antihistamiinin syönnistä että turvotukset ovat harvemmin ja lievempinä.
      Samaan aikaan parin kuukauden ajan olen myös välttänyt kaikkea vihreää (kun tuntuu että turvotus on tullut kun olen syönyt lehtisalaattia, kaalia, kurkku, selleriä ym.) myöskään appelsiinia en ole syönyt koska yhdistän sen turvotuksiin. Myöskin lisäaineita sisältäviä ruokia olen välttänyt (ja sen on hiton vaikeaa, kun sitä tungetaan joka paikkaan). Mutta en tiedä, johtuuko noista asioista, että pari kuukautta turvotukset ovat olleet vähäisempiä vai onko ihan sattumaa.
      Aiheuttajan metsästäminen on hakuammuntaa.
      Minulla nämä oireet alkoivat 56 vuotiaana.
      Eilen soitti Allergiasairaalan lääkäri (olen välillä niiden kirjoissa potilaana ja sieltä soitellaan muutaman kerran vuodessa, että miten menee) ja jälleen kerran sanoi, että diagnoosini on krooninen urticaria, sellainen muoto, joka ilmenee angioödeemana ja että allergiatestejä ei kannata enää jatkaa, kun niitä on niin hirveästi jo tehty, koska mitään ei tule varmaankaan löytymään. Ja sanoi että tuskin mikään ruoka-aine tai lisäaine aiheuttaa mutta jos siltä tuntuu niin sellaisia ruoka-aineita ym. kannattaa tietysti välttää.
      Minulla on tunne, että särkylääkkeet ja aspiriinia sisältävät lääkkeet sekä vitamiini- ja hivenainepillerit lisäävät turvottelua, mutta en ole siitäkään varma.
      Lääkkeenä minulla prednisolon, joka alkaa laskea turvotusta ½-1 tunnissa, mutta oikein pahan turvotuksen häviäminen saattaa kestää 10-12 tuntia, nyt kun turvotukset ovat olleet lievempiä niin ne saattavat hävitä jo 2-3 tunnissa. Prednisolonista minulle tulee jotenkin tosi paha olo, sydän hakkaa ja huimaa, jos joudun ottamaan sitä 60-80 mg, jos turvotus on paha niin vähempi ei auta.
      Niin, se Allergiasairaalan lääkäri sanoi myös, että useimmiten tälläinen menee ohi joillakin muutamassa kuukaudessa, joillakin 2-5 vuodessa.
      Varalla minullakin Epipen, jota en ole kertaakaan käyttänyt, sairaalassa on muutaman kerran annettu adrenaliinia kun prednisolon ei ole tarpeeksi tehonnut.

      Voimia sinulle!

      • Tea-

        Mullakin todettu myös. Ja kylmä urticaria. Samoin pujoallergia on todettu!!

        Oireeni eivät ole yhtä pahoja kuin sinulla, mutta muuten kuulostaa kyllä ihan samakaltaiselta.
        Oireet alkoivat 2 vuotta sitten kesälomalla, kun olin pitkän rankan työjakson jälkeen päässyt ns. viikon lomalle.
        Yrittäjänä töitä, ja vastuuta on ollut paljon. Ja työssäni olen altistunut kemiallisille aineille, mm. palonestoaineet.
        Olen kirjoittanut tänne aiemminkin. (nimimerkeillä sadetta, tai joanne)

        Nämä turvottelut ovat hermoja raastavia, ja ainainen pelko hengityksen estymisestä liittyy siihen myös.
        Samoin töissä oli kyllä kova stressi, joka voi toimia laukaisevana tekijänä.

        Prednisolonia mullakin, pahimpina aikoina otin 20 mg päivä, nyt olen ottanut vain 10mg, ja on auttanut.
        Vuoden söin zyrtecin tyyppistä antihistamiinia 2 / päivä, nyt olen ottanut 1/päivä, kokonaan en ole uskaltanut lopettaa ees tossa, kun oli aika, kun oireita ei juuri ollut lainkaan.
        Juskus kielen takaosa tuntuu paksulta, mutta nää on menneet ohitse.

        Liittyykö sulla iho-ongelmia tähän. Mulla tuli kasvoille/kaulalle kovaa kuumotusta, ja punastelua, myös korvat lehehtelivat milloin mistäkin, ja välillä ilman syytä.

        Allergia polillla epäilivät myös, että urticariani, ja atopiani aiheuttavat nämä oireet.

        Tapahtuiko sinulle oireiden alkuaikana jotain, mikä olisi voinut laukaista tämän?
        Itselleni tehtiin IV- sedaatiossa (kevytnukutus) toimenpide, olen jostain lukenut, että nämä oireet voi aktivoitua jonkin tuollaisen tapahtuman yhteydessä.

        Hurjasti voimia sullekin, tiedän vähän, millaista tämä turvottelu/oireilu voi olla, todella ikävää, ja rajoittavaa.


      • helena-k
        Tea- kirjoitti:

        Mullakin todettu myös. Ja kylmä urticaria. Samoin pujoallergia on todettu!!

        Oireeni eivät ole yhtä pahoja kuin sinulla, mutta muuten kuulostaa kyllä ihan samakaltaiselta.
        Oireet alkoivat 2 vuotta sitten kesälomalla, kun olin pitkän rankan työjakson jälkeen päässyt ns. viikon lomalle.
        Yrittäjänä töitä, ja vastuuta on ollut paljon. Ja työssäni olen altistunut kemiallisille aineille, mm. palonestoaineet.
        Olen kirjoittanut tänne aiemminkin. (nimimerkeillä sadetta, tai joanne)

        Nämä turvottelut ovat hermoja raastavia, ja ainainen pelko hengityksen estymisestä liittyy siihen myös.
        Samoin töissä oli kyllä kova stressi, joka voi toimia laukaisevana tekijänä.

        Prednisolonia mullakin, pahimpina aikoina otin 20 mg päivä, nyt olen ottanut vain 10mg, ja on auttanut.
        Vuoden söin zyrtecin tyyppistä antihistamiinia 2 / päivä, nyt olen ottanut 1/päivä, kokonaan en ole uskaltanut lopettaa ees tossa, kun oli aika, kun oireita ei juuri ollut lainkaan.
        Juskus kielen takaosa tuntuu paksulta, mutta nää on menneet ohitse.

        Liittyykö sulla iho-ongelmia tähän. Mulla tuli kasvoille/kaulalle kovaa kuumotusta, ja punastelua, myös korvat lehehtelivat milloin mistäkin, ja välillä ilman syytä.

        Allergia polillla epäilivät myös, että urticariani, ja atopiani aiheuttavat nämä oireet.

        Tapahtuiko sinulle oireiden alkuaikana jotain, mikä olisi voinut laukaista tämän?
        Itselleni tehtiin IV- sedaatiossa (kevytnukutus) toimenpide, olen jostain lukenut, että nämä oireet voi aktivoitua jonkin tuollaisen tapahtuman yhteydessä.

        Hurjasti voimia sullekin, tiedän vähän, millaista tämä turvottelu/oireilu voi olla, todella ikävää, ja rajoittavaa.

        Joo, oireet ovat pahimmillaan kyllä sellaisia, että tuntuu että hermot menee.
        Ja se jatkuva pelko, ainakin kausina jolloin turvotuksia on monta kertaa viikossa, silloin saatan herätä yöllä tunteeseen että kieli on turvoksissa vaikkei olisikaan ja pitää siinä yöllä oikein peilistä tarkistaa. Tämä kaikki laukaisee jonkinlaisen tukehtumispelon, kuolemanpelonkin.

        Ei muita iho-ongelmia kuin juuri se pieni punainen kova alue leuan ihossa samassa kohtaa kuin sisäpuolella limakalvo alkaa turvota. Ja sitten kyllä huomaan, että kasvot ovat yht äkkiä melkein tulipunaiset mutta olen yhdistänyt sen Diforminiin, diabeteslääkkeeseen. Sitten joskus on sellaista, että ranteeseen tai kyynärtaipeeseen tulee punainen, kutiava melko pieni kohta, joka sitten hieman turpoaa.

        Oireiden alkuaikana olin stressaantunut ja olin ollut monta vuotta työpaikassa, jossa oli tosi huono ilma (homettakin epäilin plus sitä että työpaikkani kautta kulki tosiaan vaikka mitä ainakin hengitettäväksi vaarallisia aineita).

        Kun eilen juttelin sen Allergiasairaalan lääkärin kanssa niin kysyin että voiko pujoallergia aiheuttaa ristireagointina sitä että olisin tietyille ruoka-aineille allerginen siitepölykauden ulkopuolellakin (tosin prick-testeissä ruoka-aineet joille pujoallergikko reagoi, näyttivät nollaa). Hän sanoi, ettei sen pitäisi olla mahdollista. Kuitenkin nyt kun on ollut "rauhallisempaa" olen välttänyt juuri niitä ruokia mille pujoallergikko ristireagoi... ehkä sattumaa eikä ole johtunut näiden ruokien välttämisestä. Jotenkin olen ollut huomaavinani että selleri olisi pahin, mutta toisaalta sekin voi olla sattumaa että pahimmat turvotukset ovat tulleet sen jälkeen kun olen muutama tunti-vuorokausi aiemmin syönyt selleriä sisältävää.


      • helena-k
        helena-k kirjoitti:

        Joo, oireet ovat pahimmillaan kyllä sellaisia, että tuntuu että hermot menee.
        Ja se jatkuva pelko, ainakin kausina jolloin turvotuksia on monta kertaa viikossa, silloin saatan herätä yöllä tunteeseen että kieli on turvoksissa vaikkei olisikaan ja pitää siinä yöllä oikein peilistä tarkistaa. Tämä kaikki laukaisee jonkinlaisen tukehtumispelon, kuolemanpelonkin.

        Ei muita iho-ongelmia kuin juuri se pieni punainen kova alue leuan ihossa samassa kohtaa kuin sisäpuolella limakalvo alkaa turvota. Ja sitten kyllä huomaan, että kasvot ovat yht äkkiä melkein tulipunaiset mutta olen yhdistänyt sen Diforminiin, diabeteslääkkeeseen. Sitten joskus on sellaista, että ranteeseen tai kyynärtaipeeseen tulee punainen, kutiava melko pieni kohta, joka sitten hieman turpoaa.

        Oireiden alkuaikana olin stressaantunut ja olin ollut monta vuotta työpaikassa, jossa oli tosi huono ilma (homettakin epäilin plus sitä että työpaikkani kautta kulki tosiaan vaikka mitä ainakin hengitettäväksi vaarallisia aineita).

        Kun eilen juttelin sen Allergiasairaalan lääkärin kanssa niin kysyin että voiko pujoallergia aiheuttaa ristireagointina sitä että olisin tietyille ruoka-aineille allerginen siitepölykauden ulkopuolellakin (tosin prick-testeissä ruoka-aineet joille pujoallergikko reagoi, näyttivät nollaa). Hän sanoi, ettei sen pitäisi olla mahdollista. Kuitenkin nyt kun on ollut "rauhallisempaa" olen välttänyt juuri niitä ruokia mille pujoallergikko ristireagoi... ehkä sattumaa eikä ole johtunut näiden ruokien välttämisestä. Jotenkin olen ollut huomaavinani että selleri olisi pahin, mutta toisaalta sekin voi olla sattumaa että pahimmat turvotukset ovat tulleet sen jälkeen kun olen muutama tunti-vuorokausi aiemmin syönyt selleriä sisältävää.

        Vielä sulle tällaisia "hakuammunta"-vinkkejä oireiden syyn selvittämiseen (voi olla että en ole ollenkaan oikeilla jäljillä, mutta kuitenkin):
        Minulla on ollut muutaman vuoden kilpirauhasen vajaatoimintaan hyvin sopivia oireita mutta kilpirauhaskokeet ovat näyttäneet normaalia. Nyt sitten otettiin tsh ja t4, ja kokeiden perusteella lääkäri väitti että minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja sain lääkityksenkin.
        En tosin tullut tältä terveyskeskuslääkäriltä kysyneeksi sitä, että voisivatko turvotukset hänen mielestään liittyä tähän vajaatoimintaan.
        Kun olet nyt netistä lukenut tästä vajaatoiminnasta niin yhtenä oireena olen huomannut mainittavan kielen turvotuksen ja angioödeeman (sitä ei tosin mainita useimmissa teksteissä mitä olen löytänyt), samoin pustulosis palmoplantariskin mainittiin, että saattaisi johtua kilpirauhasen vajaatoiminnasta, PPP minulla on ollut muutaman vuoden. En kyllä nyt yht äkkiä löydä niitä tekstejä, että voisin sulle linkkiä laittaa... Kun itse kuitenkin lähes epätoivoisesti olen hakenut syytä turvotuksille niin ajattelin, että jos olet kiinnostunut.


    • atoopikkominäkin

      ja myös hajusteyliherkkä, ts. saan hengitystieoireita, migreenin, yms. hajusteista.

      Olen allerginen valkosipulille, pakko tehdä kaikki ruoka itse, saan nokkosihottuman pienistäkin määristä valkosipulia. Luen tuoteselosteet huolella, en riskeeraa.

      Silmäni ovat turvonneet, jos olen syönyt kalaa liian usein (tai mätiä). Suklaasta saan ihottumaa, vähän ja joskus voi syödä. Sama sitrushedelmien kanssa. Välillä tomaatti kutittaa, välillä voin syödä.

      Herkistyin muutama vuosi sitten koiranruoalle, pahat astma-oireet ja sen jälkeen nokkosihottuma.
      Jouluna helpotti, söin kinkkua, en leikkeleitä, en makkaraa. Kun testasin leikkeleen syöntiä, nokkosihottuma palasi - kova kutina myös.
      Olin 2 vuotta syömättä leikkeleitä, makkaroita, yms., itse valmistettu liharuoka sopi, marinoitua en käytä (valkosipuliallergian takia). Välillä testasin (mökillä teki mieli grillata lenkkiä), kutina ja nokkosihottuma palasivat.
      Koira siirtyi lisä-, väri- ja säilöntäaineettomaan ruokaan.

      Tuo auttoi, nyt voin taas syödä leikkeleitä.

      Itse paras testata ja opetella lukemaan tuoteselosteet ja välttää.

      • Tea-

        Kyllä kaikkea mahdollista tietoa olen koittanut löytää, mikä voisi kyseessä olla.
        Kilppari-arvot multa on katsottu, olivat yläkanttiin hyvät!!!
        Olempa tehnyt jopa kortisoli testin syljestä, jolla mitataan elimistön "toimintaa", en ees muista mitä kaikkea tuo aiheutti, jos oli alhainen kortisoli....tein kolmen kohdan itse maksettavan testin, joka kertoo tulokset paremmin, kun peruslabrat, joita lekuri määrää, jolloin nähdään yleensä vain aamutaso, taso voi päivänaikana vaihdella paljonkin.

        Kyllä kaikkea on tullut tutkittua ja kokeiltua.

        Ylläolevalle koiranruoalle herkistyneelle, aiheuttiko siis koirasi ruokkiminen ongelmia?
        Siksi koirakin syö lisäaineetonta? Mikä tietenkin hyvä!


      • helena-k
        Tea- kirjoitti:

        Kyllä kaikkea mahdollista tietoa olen koittanut löytää, mikä voisi kyseessä olla.
        Kilppari-arvot multa on katsottu, olivat yläkanttiin hyvät!!!
        Olempa tehnyt jopa kortisoli testin syljestä, jolla mitataan elimistön "toimintaa", en ees muista mitä kaikkea tuo aiheutti, jos oli alhainen kortisoli....tein kolmen kohdan itse maksettavan testin, joka kertoo tulokset paremmin, kun peruslabrat, joita lekuri määrää, jolloin nähdään yleensä vain aamutaso, taso voi päivänaikana vaihdella paljonkin.

        Kyllä kaikkea on tullut tutkittua ja kokeiltua.

        Ylläolevalle koiranruoalle herkistyneelle, aiheuttiko siis koirasi ruokkiminen ongelmia?
        Siksi koirakin syö lisäaineetonta? Mikä tietenkin hyvä!

        "Kilppari-arvot multa on katsottu, olivat yläkanttiin hyvät!!!"

        Tarkoitatko, että arvot olivat viitearvojen ylärajoilla vai että olivat todella hyvät?
        Olen lueskellut netistä noista kilpirauhasvaivoista ja yllätyksekseni huomasin, että aika usein ollaan sitä mieltä, että vaikka tsh:n normaalin yläraja on muistaakseni 4,20 niin kuitenkin sanotaan, että jo, oliko se nyt 2,5:n arvoilla voi olla jo oireita. Tietoni ovat vielä hataria kyllä, kun tämä on minulle niin uusi asia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      442
      2144
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      219
      1898
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      189
      1542
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1511
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      52
      1273
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      3
      1231
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      146
      1227
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      37
      1072
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      99
      1034
    10. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      1026
    Aihe