antabus

tyttö

moi.
aloitin tossa muutama päivä sitten kolmen kuukauden antabus kuurin tietääkseni kaikkea muuta kokeilleena.
nyt kysyisin teiltä joilla edes jonkun näköistä kokemusta kyseisestä aiheesta,, että onko siitä oikeesti apua?
niin no. itsestäänhän se kaikki on kiinni, mutta pieni potku perseeseen on aina paikallaan.
todella toivon että tästä nyt olis jotain apua koska muuten rupean väittämään et tä on mun kohtalo.
jos (ja kun) mä jossain vaiheessa retkahdan antabus kuurin aikana, niin mitä tapahtuu?
en tartte mitn pakkaus selostetta, sellainen mulla on.
onko siitä apua? ka auttaako se mahdollinen paska olo mikä siitä tulee niin mahdollisesti olemaan jatkossa selvinpäin?
kiitän kaikkia jo etukäteen.

106

140114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JJJJJJ

      Nykäsen Matti totesi aikoinaan: En suosittele antabusta kenellekään. Sen kanssa ryypätessä tulee tosi kammottava olo.

      No joo vitsi vitsi. Onnea kuurille ja toivottavasti saat homman hallintaan.

      • tyttö

        on se matti sitten viisas mies :)
        no mutta. ton mä jo tiesinkin, että jos jollain olis jotain muuta kerrottavaa.


      • Syntymähumalassa aina!

        Läheltä oon joutunu kattomaan miten läheinen on melkein jounu ittensä hengiltä. (onneksi satuin olemaan paikalla silloin...!) Sanon vain sen minkä yhden vanhan joupon oon kuullu sanovan mikä kannattais kaikkien muistaa: "KOSKAAN ei ole asiat niin huonosti etteikö niitä viinalla voisi vielä entisestään pahentaa!" Itse oon absolutisti tai oikeestaan nautintoaineista kieltäytyjä vaikkei ikää vielä kovin paljon ookkaan. Oon vain todennu sen et osaan pitää hauskaa selvinpäinkin. Toki joskus tekis mieli ottaa mut sit muistaa millasta elämää nää alan "ammattilaiset" viettää ja sen jälkeen toteaa et on hyvän valinnan tehny. Toivon että kaikki jotka on lopettanu kestää sen kivisen tien ja toteaa et tää syntymähumala on paras humala mitä voi ihminen saada! :D


      • mashaw
        Syntymähumalassa aina! kirjoitti:

        Läheltä oon joutunu kattomaan miten läheinen on melkein jounu ittensä hengiltä. (onneksi satuin olemaan paikalla silloin...!) Sanon vain sen minkä yhden vanhan joupon oon kuullu sanovan mikä kannattais kaikkien muistaa: "KOSKAAN ei ole asiat niin huonosti etteikö niitä viinalla voisi vielä entisestään pahentaa!" Itse oon absolutisti tai oikeestaan nautintoaineista kieltäytyjä vaikkei ikää vielä kovin paljon ookkaan. Oon vain todennu sen et osaan pitää hauskaa selvinpäinkin. Toki joskus tekis mieli ottaa mut sit muistaa millasta elämää nää alan "ammattilaiset" viettää ja sen jälkeen toteaa et on hyvän valinnan tehny. Toivon että kaikki jotka on lopettanu kestää sen kivisen tien ja toteaa et tää syntymähumala on paras humala mitä voi ihminen saada! :D

        sul on kyl asenne kohillaa...selvinpäin on paljo hauskempaa:)


      • yks "ns. tuurijuoppo...
        Syntymähumalassa aina! kirjoitti:

        Läheltä oon joutunu kattomaan miten läheinen on melkein jounu ittensä hengiltä. (onneksi satuin olemaan paikalla silloin...!) Sanon vain sen minkä yhden vanhan joupon oon kuullu sanovan mikä kannattais kaikkien muistaa: "KOSKAAN ei ole asiat niin huonosti etteikö niitä viinalla voisi vielä entisestään pahentaa!" Itse oon absolutisti tai oikeestaan nautintoaineista kieltäytyjä vaikkei ikää vielä kovin paljon ookkaan. Oon vain todennu sen et osaan pitää hauskaa selvinpäinkin. Toki joskus tekis mieli ottaa mut sit muistaa millasta elämää nää alan "ammattilaiset" viettää ja sen jälkeen toteaa et on hyvän valinnan tehny. Toivon että kaikki jotka on lopettanu kestää sen kivisen tien ja toteaa et tää syntymähumala on paras humala mitä voi ihminen saada! :D

        Niimpä! Onko kiva nostaa ittensä ns, juoppojen yläpuolelle? Oletko muita parempi ihminen? Kun et ota, siulla on kova luonne! Kirjoitit; joskus olis kiva ottaa, mut kun muistaa ne....juopot! jne.... mihin se johtaa!?! Älä Jeesustele! Oot varmaan ihan samanlainen paidanlikaaja kun täälläkin päässä! Voit olla íhan jees ihminen, vaikka joskus ottaisitkin Absolutistit on oma luokkansa. Kunnioitan heitä tosi paljon. Mutta; sinun "mielipidettäsi mietin pitkään? No, jokainenhan saa ajatella juopoista?! ja ns. kohtuukäyttäjistä mitä lystää. Älä kuitenkaan aseta ittees kaikkien kanssaihmistesi yläpuolelle! Siun täytys olla tosi nuhteeton, mikäli teet niit! Kuka meistä heittää sen ensimmäisen kiven?!?!? yst. terv.yks paidanlikkaaja Voisitko vielä vaikka ihan vähän miettiä, ootko tosissan sitä mieltä, että juoppo on juoppo eikä muuksi muutu vaikka voissa PAISTAS! jA SIE OOT tosi HYVÄ IHMINEN!


      • Raitistuva
        yks "ns. tuurijuoppo... kirjoitti:

        Niimpä! Onko kiva nostaa ittensä ns, juoppojen yläpuolelle? Oletko muita parempi ihminen? Kun et ota, siulla on kova luonne! Kirjoitit; joskus olis kiva ottaa, mut kun muistaa ne....juopot! jne.... mihin se johtaa!?! Älä Jeesustele! Oot varmaan ihan samanlainen paidanlikaaja kun täälläkin päässä! Voit olla íhan jees ihminen, vaikka joskus ottaisitkin Absolutistit on oma luokkansa. Kunnioitan heitä tosi paljon. Mutta; sinun "mielipidettäsi mietin pitkään? No, jokainenhan saa ajatella juopoista?! ja ns. kohtuukäyttäjistä mitä lystää. Älä kuitenkaan aseta ittees kaikkien kanssaihmistesi yläpuolelle! Siun täytys olla tosi nuhteeton, mikäli teet niit! Kuka meistä heittää sen ensimmäisen kiven?!?!? yst. terv.yks paidanlikkaaja Voisitko vielä vaikka ihan vähän miettiä, ootko tosissan sitä mieltä, että juoppo on juoppo eikä muuksi muutu vaikka voissa PAISTAS! jA SIE OOT tosi HYVÄ IHMINEN!

        juoppo on juoppo,vaik raitistuisikin.Koko 40 elämäni itse juoneena ja juoppojen kanssa suhteissa.Vielä ne lapsuuden juopot ympärillä.Totuus on julma.Raitistuminen rankkaa,epätoivoista mutta onnistuminen siinä elämän voitto.Viina vie aina ennenaikaiseen hautaan,pilaa ihmissuhteet ja elämän.Toisilla enempi ja toisilla vähempi.Ei kannata vähätellä alkoholin vaikutuksia,pitkässämatkassa vain pahenee,aina.Lisää raittiita,viinasta kieltäytyviä.Yes.Ei se tarkoita että ylenkatsoo juoppoja jos itsellä on vahva mielipide sekä kokemus juomattomuudesta.Voimia kaikille raitistuneille,raitistuville ja raittiille immeisille.


      • Anonyymi

        "Onnea kuurille ja toivottavasti saat homman hallintaan."

        Eipä taida kukaan koskaan saanut antabus-kuurilla juomista hallintaa. On meinaan siinä vaiheessa sen verran pitkällä jo alkoholisoituminen ettei siinä itsekusetus enää auta.


      • Anonyymi
        mashaw kirjoitti:

        sul on kyl asenne kohillaa...selvinpäin on paljo hauskempaa:)

        Kyllä on paljon helponpa


      • Anonyymi

        Antabus ilman reseptiä - https://euhealth24.com/fi/drug/antabuse
        Itse otin antabuskuurin noin 8kk sitten koska minulla meni alkoholin juominen aika paljon yli ja niin pois päin. Tällä hetkellä minulla on noita antabus kapseleita mahan sisällä joten se ainakin varmistaa että alkoholia ei enää oteta. Sivuvaikutuksia on muutamia esim. väsymystä ja yöllä paskominen housuun.


    • jouko

      kuoli antabuksen aiheuttamiin oireisiin kun meni ryyppään kuurilla.Olihan sillä tietysti jo ikää ja kunto muutoinkin surkea mutta ne olot voi olla tosi kaameat ja pumppu joutuu lujille.

      • tyttö

        oon pahoillani setäs puolesta. itse olen kuullut vähän samanlaisia tapauksia, mutta lähipiirissä antabuksesta ei kauheasti ole ollut huonoja(sen enempää kun hyviäkään) kokemuksia.


      • ira
        tyttö kirjoitti:

        oon pahoillani setäs puolesta. itse olen kuullut vähän samanlaisia tapauksia, mutta lähipiirissä antabuksesta ei kauheasti ole ollut huonoja(sen enempää kun hyviäkään) kokemuksia.

        Pidä pintas,älä ota-viinaa siis-ei tippaakaan!

        Jokainen aamu kun heräät ilman krapulaa,on pelastettu päivä...krapulapäivät on hukkaan heitettyjä!

        Yksi ystäväni on noin 5v ollut kuivilla ko.lääkkeiden avulla,käväisi ennen sitä sairaalassa ja oli kaiketi viitä vaille vainaa.

        Viinan kanssa menee asiat helposti paskaks,ehkä niin paskaks ettei niit enää voi korjata.


      • Anonyymi

        Q k


    • kaikkea kokeillut

      Moro tyttö

      Tulipa mieleeni kaiken itse aikoinaan kokeiluna alkoholinsuhteen. Antabus ei auta, jos et halua selvittää mikä sinut saa ryyppämään?. Onko sinulla elämässäsi jokin mikä sinua painaa tai et ole valmis luopumaan juomisesta ja sen tuomista positiivisista vaikutuksista. Olisi hyvä keskustella itsensä kanssa rehellisesti, mikä on?.
      Hakea mahdollisesti apua ongelmiinsa ja tarkastella tilannetta siltä kantilta mihin se voisi johtaa?.

      Yhteenvetona kokemukseni mukaan voiosin sanoa ettei mitkään poppakonstit auta lopettamisen ja vähentämisen suhteen, jollei ihminen ole henkisesti valmis muutokseen!!..mietihän sitä mitä haluat elämästäsi?

      t. 19v. raittiina:)

    • ex-doku

      kaikkeahan on hyvä kokeilla,mutta antabus on VAIN kainalosauva.on oikein että lähdet antabus linjalle sillä sillä todistat että olet ITSE huomannut että homma viinan kanssa on poskellaan.tähän on ikuisuus kysymys ja varsin yksilöllinen,mikä kellekkin auttaa,pääasiahan on kuitenkin raittius.itse sen saavutin vuosia sitten pänttäämällä päähäni että jätä se eka paukku väliin,useiden retkahdusten jälkeen oivalsin että voin tehdä kaikki mitä ennen tein nakit silmillä myös selvin päin ,käyn edelleen kapakoissa heittämässä muutaman biisin karaokea liikun samoissa piireissä ja tapaan dokaavia tuttujani.aluksi olin kapakoissakin melkoinen kummajainen cokiksen kera,vaan nytten ei kukaan edes tyrkytä viinaksia. kaikki on omasta asenteesta kiinni=korvien välistä.aluksi voi ryhmät olla hyväksi,opit puhumaan selvin päin sen mihin ennen tarviit brenkkua,joillekkin pidempäänkin,hyvä purkautumis paikka on a ja o

    • hauskaa?

      Moi!
      Käväsin itsekin hakemassa antabus purnukan,tuhdin viinasatsin sijaan.Olo tuntuu kummalliselta,normaalisti olisin ryystänyt aamusta iltaan,läpi pääsiäisen pyhien.
      Helvetin "tasasta" on,ei mitään huikeita nousuja,muttei darrojakaan.Nyt sen huomaa,kuinka paljon läträäminen vie aikaa,voimia,ja rahaa.
      Kaipa tähänkin tottuu..?
      Kannattaa varmaan miettiä tarkkaan,ennen kun edes
      miettii korkkaamista,voi tulla aika paskat fiilarit,mikäli repsahtaa(tosin en tiedä mitä kaikkea siitä seuraa,kun ei oo kokemusta).
      Kun tulee niitä pahoja hetkiä,yritä kanavoida ne johonkin toisiin juttuihin.Ulkoile,tapaa ystäviä jne.
      Tsemiä sulle tyttö!

    • Oluton

      Jos ottaa vaikka pari kaljaa kun on ottanut antabusta vaikka yhden, tulee karmea olo. Sydän läpättää ja ei saa henkeä. Oksettaa ym.

    • Johanna -74

      Mä olen kaksi kuukautta syönyt antabuksia, alkoi meneen sellaseks noi viikonloppujuomiset että otin itteeni niskasta kii. Suurin syy juomiseen oli huono parisuhde, mies kun juo kamalia rännejä ja itsekki alkoi vitutukseen juomaan kun ei kestäny selvänä katsoo. Nyt olen kaksi kuukautta katsonu sen sekoiluja, yhä vituttaa mutta olen saanut pidettyä itteni koossa. Ihanaa kun ei ole ollu krapuloita...! Antabuksesta voi tulla sivuvaikutuksia, mulla oli alkuun monia päiviä krapulainen olo, henki haisi, kamala maku suussa... Ja myöhemminkin pari sellaista yksittäistä päivää, huono olo. Mutta ei niin kauhea kuin krapulassa! Mä lopetin ne nyt, siksi että haluisin kuitenkin joskus ottaa saunakaljan, pari, kesä ja terassi häämöttää mielessä jne. Olen kuiteskin vakaasti päättäny etten retkahda mielettömyyksiin enää. Jos retkahdan, on mulla antabuspurkki kotona ja otan morkkiksen jälkeisenä päivänä. Kertaakaan ei tullu mieleenikään ottaa antabuksen aikana yhtäkään kaljaa, onneksi! Niin, ja aion silti käydä A-klinikalla juttelemassa asioistani, vaikka lopetinkin käytön, vaikken ihan alkoholisti olekaan. Saa sieltä tukea ja neuvoja.

      • CZZ

        olin juomatta viisi päivää tai tasan viisi vuorokautta viimeisestä otetusta antabus poretablestista ja ei tullut mitään vieroitusoireita. join yhden viinipullon valkkaria


    • entinen alkoholisti

      Itse otin antabuskuurin noin 8kk sitten koska minulla meni alkoholin juominen aika paljon yli ja niin pois päin. Tällä hetkellä minulla on noita antabus kapseleita mahan sisällä joten se ainakin varmistaa että alkoholia ei enää oteta. Sivuvaikutuksia on muutamia esim. väsymystä ja yöllä paskominen housuun.

      • ex roku

        Sivuvaikutuksia ainakin minulla on että melkein joka aamu kun herään ovat housuni aivan märät eli on pissa päässyt karkaamaan ja toiseksi kun yöllä pitää käydä hereillä saatan nukahtaa esim. vessaan.


      • eddie
        ex roku kirjoitti:

        Sivuvaikutuksia ainakin minulla on että melkein joka aamu kun herään ovat housuni aivan märät eli on pissa päässyt karkaamaan ja toiseksi kun yöllä pitää käydä hereillä saatan nukahtaa esim. vessaan.

        miten ko.lääke reagoi insuliinin kanssa?


    • ville

      Mitä maksaa 100 poretablettia antabusta ?

      • koirukka

        100 tabua antabusta maksaa hieman reilut 20 euroa. Eli paljon vähemmän kuin mitä samassa ajassa menisi vaikka kaljaan.


      • antsu-82

        antabus purnukalle tulee hintaan Kelan jälkeen noin 15€


    • VitunHippi

      Itsellä noi v-loppu juomiset lähtee välill'ä niin pahasti lapasesta että olen miettinyt reseptin hakemista. Nyt on kuitenkin muutama kysymys tullut mieleen:

      -Kuinka pitkä on yhen pillerin vaikutus ja kuinka nopeasti se alkaa lääkkeen ottamisesn jälkeen?

      -Mitenkäs antabus vaikuttaa muiden päihteiden kanssa? Esim extacyn tai sienien kanssa?

      -Onko olemassa semmoista antabus pilleriä, mikä vaikuttaisi vain muutaman päivän?

      • käytössä

        Jopa kaksi viikkoa vaikutus sanoivat lääkärit, en ole sitä lähtenyt tutkimaan, mutta raittiina on pysynyt :)

        Meinaan pitää näitä talles jonkin verran, ottaa aloitusannoksen niin saan niin sanotusti varman raittiin viikon joka on paikallaan aina sillon tällön :)


      • mies26
        käytössä kirjoitti:

        Jopa kaksi viikkoa vaikutus sanoivat lääkärit, en ole sitä lähtenyt tutkimaan, mutta raittiina on pysynyt :)

        Meinaan pitää näitä talles jonkin verran, ottaa aloitusannoksen niin saan niin sanotusti varman raittiin viikon joka on paikallaan aina sillon tällön :)

        Maanantaina menin lääkäriin pyysin a:ta, mutta väitti sen olevan liian vahva lääke ja määräsi pameja. Seuraavana päivänä sitten söin noita pameja ja kossupullo päälle.
        Tänään juossut eripaikoissa ja sitten vonkaamalla sain kuurin, jonka aloitan perjantaina. Samalla tuli päätös pilvenpolton lopettamisesta. Toiveena on avioeron välttäminen.
        Olo on heikko ja toivon että tuo antabus sitten toimii tuona kainalosauvana alkuun. Ehkä sitten joskus ei edes mieti alkoholia kun hommat kusee.


      • holisti77
        mies26 kirjoitti:

        Maanantaina menin lääkäriin pyysin a:ta, mutta väitti sen olevan liian vahva lääke ja määräsi pameja. Seuraavana päivänä sitten söin noita pameja ja kossupullo päälle.
        Tänään juossut eripaikoissa ja sitten vonkaamalla sain kuurin, jonka aloitan perjantaina. Samalla tuli päätös pilvenpolton lopettamisesta. Toiveena on avioeron välttäminen.
        Olo on heikko ja toivon että tuo antabus sitten toimii tuona kainalosauvana alkuun. Ehkä sitten joskus ei edes mieti alkoholia kun hommat kusee.

        Maanantaina aion alkaa antabus kuurin.Kaikkea on kokeiltu mutta ei..vaimo lähti,tuli potkut ja asunto meni alta!!!Tsemppiä kaikille tämän vaivan kanssa eläville!


      • hajalla
        holisti77 kirjoitti:

        Maanantaina aion alkaa antabus kuurin.Kaikkea on kokeiltu mutta ei..vaimo lähti,tuli potkut ja asunto meni alta!!!Tsemppiä kaikille tämän vaivan kanssa eläville!

        Ja kun minä katson asiaa sen kannalta, joka tuota dokaamista seuraa, niin LOPETTAKAA IHMISET AJOISSA. Kumpi on kannattavampaa, parisuhde vaiko pakojuoksu Kuningas Alkoholin käsikoukussa?

        Parisuhde meni, ei auta itkut eikä ovelle kolkuttelut. Minä en elämääni uhraa juopon vuoksi!!!


      • holistin vaimo
        käytössä kirjoitti:

        Jopa kaksi viikkoa vaikutus sanoivat lääkärit, en ole sitä lähtenyt tutkimaan, mutta raittiina on pysynyt :)

        Meinaan pitää näitä talles jonkin verran, ottaa aloitusannoksen niin saan niin sanotusti varman raittiin viikon joka on paikallaan aina sillon tällön :)

        mieheni ottaa silloin tällöin antabusta,kuten esim.tänä aamuna,eilen aamusta alkoi ryyppäämään kaljaa,ja jatkoi ilta yhteentoista,tänä aamuna hän otti antabusta klo 8 yhden porepillerin,ja klo 20 alkoi kittamaan kaljaa uudelleen,olen tässä katsellut sivusta,että eikö todella mitään näy,ja ei,pulssi normaali,ei punaista hikoilevaa naamaa(joskus alkuaikoina nähty)ei mitään...tämäon ensinmäinen kerta kun näen,että hän juo samana iltana kun on ottanut antabusta,sen olen huomannut,ettei se seuraavana päivänä ole vaikuttanut,mutta tänään meni usko kyllä niihin pillereihin.täytyy ensi viikolla kysellä lääkäriltä,kuinka se on mahdollista,ja voiko sille tulla immuuniksi ajan kanssa...


      • Putti
        holistin vaimo kirjoitti:

        mieheni ottaa silloin tällöin antabusta,kuten esim.tänä aamuna,eilen aamusta alkoi ryyppäämään kaljaa,ja jatkoi ilta yhteentoista,tänä aamuna hän otti antabusta klo 8 yhden porepillerin,ja klo 20 alkoi kittamaan kaljaa uudelleen,olen tässä katsellut sivusta,että eikö todella mitään näy,ja ei,pulssi normaali,ei punaista hikoilevaa naamaa(joskus alkuaikoina nähty)ei mitään...tämäon ensinmäinen kerta kun näen,että hän juo samana iltana kun on ottanut antabusta,sen olen huomannut,ettei se seuraavana päivänä ole vaikuttanut,mutta tänään meni usko kyllä niihin pillereihin.täytyy ensi viikolla kysellä lääkäriltä,kuinka se on mahdollista,ja voiko sille tulla immuuniksi ajan kanssa...

        Löysin lääkkeen selostuksista netistä mielenkiintoisen tekstin, varsinkin viimenen lause laittanee miettimään.Eli tässä:

        Koska jo hyvin vähäisetkin alkoholimäärät Antabus poretabletin ottamisen jälkeen saattavat aiheuttaa antabusreaktion, potilasta tulee neuvoa välttämään alkoholia sisältävien ruokien, lääkeaineiden, partavesien jne. käyttöä hoidon aikana. Tällöin disulfiraamin pitkä vaikutusaika (jopa 2 viikkoa hoidon lopettamisen jälkeen) tulee ottaa huomioon. Antabus-reaktion oireita ovat verenpaineen lasku, punoitus kasvoilla, vartalolla ja joskus raajoissakin, pahoinvointi, hikoilu sekä tihentynyt tai hidastunut syke. Pahimmassa tapauksessa voi kehittyä normovoleeminen sokki tai ruokatorven vaurioita oksentelun takia. Maksakirroosissa aktiivisen metaboliitin muodostuminen voi alentua ja alkoholi/antabus-reaktio voi heikentyä tai puuttua.


      • kyllästynyt valehteluun
        holistin vaimo kirjoitti:

        mieheni ottaa silloin tällöin antabusta,kuten esim.tänä aamuna,eilen aamusta alkoi ryyppäämään kaljaa,ja jatkoi ilta yhteentoista,tänä aamuna hän otti antabusta klo 8 yhden porepillerin,ja klo 20 alkoi kittamaan kaljaa uudelleen,olen tässä katsellut sivusta,että eikö todella mitään näy,ja ei,pulssi normaali,ei punaista hikoilevaa naamaa(joskus alkuaikoina nähty)ei mitään...tämäon ensinmäinen kerta kun näen,että hän juo samana iltana kun on ottanut antabusta,sen olen huomannut,ettei se seuraavana päivänä ole vaikuttanut,mutta tänään meni usko kyllä niihin pillereihin.täytyy ensi viikolla kysellä lääkäriltä,kuinka se on mahdollista,ja voiko sille tulla immuuniksi ajan kanssa...

        Sovinnon merkiksi mieheni pyysi minua antamaan joka aamu antabus-lääkettä, jotta hän ei joisi. Annoin lääkkeen, mutta huomasin että viina maistui eli mies oli vaihtanut purkkiin toiset tabletit eli valetta kaikki. Tunsin itseni hölmöksi


      • tytti
        kyllästynyt valehteluun kirjoitti:

        Sovinnon merkiksi mieheni pyysi minua antamaan joka aamu antabus-lääkettä, jotta hän ei joisi. Annoin lääkkeen, mutta huomasin että viina maistui eli mies oli vaihtanut purkkiin toiset tabletit eli valetta kaikki. Tunsin itseni hölmöksi

        on harmi juttu sinulla, itse olen 37 nainen ja ollut antabuksella pari viikkoa, olo on erittäin hyvä, viina on pirullinen kaveri..ja meidän perheessä tilanne meni niin, että mieheni sanoi joko lopetat tai lähdet..viinamääräni oli noin viisi siideriä illassa, siis tissuttelua..homma riistäytyy niin äkkiä käsistä..ehkä paras tapa on todellakin pistää selkä seinää vasten, rankka tapa, mutta toimi minulla..
        onnea sinulle ja yritä myös ymmärtää..tämä on riippuvuus myös, joka ei ole helppoa itse uhrillekaan


      • Niisuku
        hajalla kirjoitti:

        Ja kun minä katson asiaa sen kannalta, joka tuota dokaamista seuraa, niin LOPETTAKAA IHMISET AJOISSA. Kumpi on kannattavampaa, parisuhde vaiko pakojuoksu Kuningas Alkoholin käsikoukussa?

        Parisuhde meni, ei auta itkut eikä ovelle kolkuttelut. Minä en elämääni uhraa juopon vuoksi!!!

        Olen kuin rautakeuhkossa, minulle läheinen nuorehkonainen asuu avol.lähes 60 v. miehen kanssa. Mies on alkoholisti, aloittanut juomisen jo nuorena. Hänellä on ilmeisesti myös monenl. psyykel. Nyt mies on läheiseni "viimeisen varoituksen" vuoksi suostunut ottamaan Antabusta, retkahdus tuli.
        Ei siinä mitään aikuinen kestäköön ryyppyp. mutta, kun hän on uhkaillut monta kertaa naisenlapsia ja naista hirveillä tappamisuhkauksilla. Selvittyään vain toteaa, se kuuluu tähän minun sairautee, eikö tämä ole liikaa vaadittu, että ala - astetta käyvä poika aivopestään, että on ihan tavallista, että joku uhkailee tappamisella ja senyt on vain selaista sairastelua, kait se pitäisi minunkin hyväksyä, että se nyt vain on sellaista, että poikakin tapettiin, kun se kuuluu sairaudenkuvaan.
        Lapset ovat asian kertoneet minulle ja uskon heitä. Olen seurannut asiaa, pian 3 v. sydänsyrjälläni. Nainen itse painaa uhkailut villaisella ja vannottaa nuorimman lapsen, että asiasta ei saa puhua kenellekkään. Ja suuttuu verisesti jos minä sanon, että tuollaista uhakailua ei pidä sallia ja se on rikollista, ei sairautta.
        Poikani sai surmansa erään iäkkäänmiehen "pyssyleikistä" No olihan siinä tullut sitä ennen vedettyä muutamanpäivän putki Pami ja kaljaa.Pelkään aivan järjettömästi rakkaitteni puolesta, mutta olen jähmettynyt tuskasta ja syyllisyydestä, kun en osaa auttaa,enkä tiedä miten auttaa, ettei asiat menisi viellä pahemmaksi.
        Sillä en ollenkaan luota siihen,että näitä hurmaavia narsistijuoppoja mikään sossuntäti, tai terapeutti aisoihin saa ja lapsen asiat voi mennä ojasta allikkoon. Siis kuka teistä tietää mitä tekisin, ettei paine käy liian suureksi, mutta älkää vain neuvoko minua keskustelemaan päihderiippuvaisten terapeutin kanssa.


      • 333
        tytti kirjoitti:

        on harmi juttu sinulla, itse olen 37 nainen ja ollut antabuksella pari viikkoa, olo on erittäin hyvä, viina on pirullinen kaveri..ja meidän perheessä tilanne meni niin, että mieheni sanoi joko lopetat tai lähdet..viinamääräni oli noin viisi siideriä illassa, siis tissuttelua..homma riistäytyy niin äkkiä käsistä..ehkä paras tapa on todellakin pistää selkä seinää vasten, rankka tapa, mutta toimi minulla..
        onnea sinulle ja yritä myös ymmärtää..tämä on riippuvuus myös, joka ei ole helppoa itse uhrillekaan

        varaan itselleni ajan huomena lääkäriin ja pyydän tabut itelle jotta avoliitto säilyis...ei se että joisin paljon alkoholia vaan se kun en osaa käyttäytyä.toivotaan että saan asiat järjestykseen ja perheen yhessä...


      • ???
        kyllästynyt valehteluun kirjoitti:

        Sovinnon merkiksi mieheni pyysi minua antamaan joka aamu antabus-lääkettä, jotta hän ei joisi. Annoin lääkkeen, mutta huomasin että viina maistui eli mies oli vaihtanut purkkiin toiset tabletit eli valetta kaikki. Tunsin itseni hölmöksi

        Erään tuttavaperheen kolmen lapsen isä on juonut jo parisen vuotta melko reilusti. Hoitaa kyllä vielä työnsä, mutta nyt alkaa perhe-elämä rakoilla ja vaimo on todella onneton ja harkitsee avioeroa. Mies aloitti vaimon mukaan antabus-kuurin mutta voiko se olla mahdollista kun ukko haisee kuitenkin vähän väliä väkevästi viinalle ja torkahtelee sinne tänne. Epäilen tässäkin tapauksessa, että antabus-poreet jota ukko vaimonsa aikana ottaa, ovat jotain ihan muuta kun pitäisi. En ole kovin läheinen tämän parin kanssa, mutta tekisi mieli jollain lailla asiaan puuttua tai auttaa... isäni nimittäin oli alkoholisti ja koin nämä samat kuviot siis itse omakohtaisesti. Isä-ukkoa en pystynyt auttamaan ja hän heittikin sitten henkensä jo 42-vuotiaana. Kertokaapas oma mielipiteenne voiko sitä ottaa naapurin isännän puhutteluun vai saanko nokkansa joka paikkaan tuppaavan ämmän maineen?


      • ehkä....

        älä ota koko antabusta, jos siihen jotain extacya
        heität. ei antabus oo mikään huumevieroitus lääke.
        rokaten ja rollaten, antabuksessa käytetään muuten sientä.


      • VitunHippi
        ehkä.... kirjoitti:

        älä ota koko antabusta, jos siihen jotain extacya
        heität. ei antabus oo mikään huumevieroitus lääke.
        rokaten ja rollaten, antabuksessa käytetään muuten sientä.

        Tarkoitin, että reagoiko esim. Extacy antabuksen kanssa jollakin tavalla? Lähinnä sitä mietin, voiko se olla vaarallista. Ja jos on, niin miten vaarallista?

        En ole itseäni mistään huumeista vierottamassa, sillä niiden kanssa ei ole ongelmaa, mutta viinan kanssa on. Huumeita nautin pari kertaa vuodessa, alkoholia 2-4 kertaa viikossa ja opiskelijan lompakolle (ja terveydelle) se on liian paljon.

        Ja yleisesti olisi ihan kiva tietää miten Antabus käyttäytyy eri aineiden kanssa. Onko jotain muuta kuin alkoholipitoisia ruokia mitä pitää välttää? Entä buranat tai muut ei-resepti-lääkkeet? Säilöntäaineet? yms. yms.


      • Neuvontaa
        Niisuku kirjoitti:

        Olen kuin rautakeuhkossa, minulle läheinen nuorehkonainen asuu avol.lähes 60 v. miehen kanssa. Mies on alkoholisti, aloittanut juomisen jo nuorena. Hänellä on ilmeisesti myös monenl. psyykel. Nyt mies on läheiseni "viimeisen varoituksen" vuoksi suostunut ottamaan Antabusta, retkahdus tuli.
        Ei siinä mitään aikuinen kestäköön ryyppyp. mutta, kun hän on uhkaillut monta kertaa naisenlapsia ja naista hirveillä tappamisuhkauksilla. Selvittyään vain toteaa, se kuuluu tähän minun sairautee, eikö tämä ole liikaa vaadittu, että ala - astetta käyvä poika aivopestään, että on ihan tavallista, että joku uhkailee tappamisella ja senyt on vain selaista sairastelua, kait se pitäisi minunkin hyväksyä, että se nyt vain on sellaista, että poikakin tapettiin, kun se kuuluu sairaudenkuvaan.
        Lapset ovat asian kertoneet minulle ja uskon heitä. Olen seurannut asiaa, pian 3 v. sydänsyrjälläni. Nainen itse painaa uhkailut villaisella ja vannottaa nuorimman lapsen, että asiasta ei saa puhua kenellekkään. Ja suuttuu verisesti jos minä sanon, että tuollaista uhakailua ei pidä sallia ja se on rikollista, ei sairautta.
        Poikani sai surmansa erään iäkkäänmiehen "pyssyleikistä" No olihan siinä tullut sitä ennen vedettyä muutamanpäivän putki Pami ja kaljaa.Pelkään aivan järjettömästi rakkaitteni puolesta, mutta olen jähmettynyt tuskasta ja syyllisyydestä, kun en osaa auttaa,enkä tiedä miten auttaa, ettei asiat menisi viellä pahemmaksi.
        Sillä en ollenkaan luota siihen,että näitä hurmaavia narsistijuoppoja mikään sossuntäti, tai terapeutti aisoihin saa ja lapsen asiat voi mennä ojasta allikkoon. Siis kuka teistä tietää mitä tekisin, ettei paine käy liian suureksi, mutta älkää vain neuvoko minua keskustelemaan päihderiippuvaisten terapeutin kanssa.

        Ota yhteyttä Rikosuhripäivystyksen auttavaan puhelimeen. Siellä on töissä koulutettuja vapaaehtoisia ja palkattuja työntekijöitä. Voit kysyä neuvoa nimettömänä ja kertoa tilaneesi. He eivät kerro kenellekään tahtomattasi. He ovat erikoistuneet juuri kuvaamasi tilanteen kaltaisten tilanteiden selvittämiseen. Katso puhelinnumero nettiosoitteesta: www.riku.fi


      • laksdjflkasjdlk
        kyllästynyt valehteluun kirjoitti:

        Sovinnon merkiksi mieheni pyysi minua antamaan joka aamu antabus-lääkettä, jotta hän ei joisi. Annoin lääkkeen, mutta huomasin että viina maistui eli mies oli vaihtanut purkkiin toiset tabletit eli valetta kaikki. Tunsin itseni hölmöksi

        Ihan mielenkiinnosta kysyn, että mihin ihmeen tabletteihin miehesi oli ne vaihtanut, sillä ne teko-tabletit täytyy olla aika samanlaisia.


    • kokemusta on

      Ottaminen on itsestäsi kiinni mutta takaan että kuurin aikana se aiheuttaa todella pahan olon, kokemuksesta tiedän. Kuurin jälkeenkin täytyy olla vähintään 5 päivää, mielummin enemmän ilman alkoholia.

      • kaiken kokenut

        Antabusta ja Alkoholia ei saa eikä pysty käyttämään samanaikaisesti. Se on reseptilääke, jonka lääkäriltä saa. Lääkäri yksin tietää kenelle hän voi reseptin kirjoittaa. Lääkärin tulee myös kertoa potilaalle, mitä vaikutuksia lääkkeellä on. Jos olet Antabuskuurilla, niin älä yritäkkään ottaa molempia samanaikaisesti. Pahimmassa tapauksesssa hengenlähtö on lähellä. Tämä on tosiasia, jota ei voi kiistää.


    • miespohjoisen

      mä aloitin kans keskiviikkona kuurin pitkän harkinan jälkeen.EI kannata ajatella retkahdusta jos tähän painiin lähtee, niin vastustaja on tasan yhtä vahva ko oot itte jos aikoo selättää vastustajan (juoppous) tarvii vähän kättä pitempää ettei se hyökkää selän takaa ja ota voittoo.

    • Osa-aika-alkoholisti

      Antabukset toimii ainoastaan suun kautta otettuna. Turha leikkaus yksityislääkärillä maksaa 90-100e. Lääke ei imeydy verenkiertoon. Parasta on napsia veteen sekoitettavia lääkkeitä joka päivä jos meinaa olla selvinpäin. Sietokyky vaihtelee, viimeksi otin 2 antabusta viikko sitten ja nyt olen juonut 6 päkin olutta ja naama punoittaa voimakkaasti että kyllä lähtee!:D

      • kaikkea kokeiltu

        Järvenpäässä laitettiin 1986 kapselit mahanahan alle ilmaiseksi. Vuoden päästä laitettiin terkkarissa ostosatsi (120 mk). Kolmen vuoden päästä satuin ottamaan kossupaukun. Tuttu lääkäri kieltäytyi uudesta satsista - ovat näet humpuukkia. Muutamia kuureja olen ottanut siis näitä tabletteja (100 kpl=26,38€)Vaikuttaa ehkä yksilöllisesti, mutta itse en voi ottaa edes puolta kahvikupillista kotikaljaa. Lievän alkoholin käytön voinee aloittaa neljän päivän päästä viimeisestä tabletista.
        Toinen aine on tämä naltreksoni eli Revia. 28 kpl=63€. Voi ottaa puolikkaan, kokonaisen tai vaikka kaksi - vaikutus on sama eli kalja ei enää maistukaan kaljalta ja eikä tunnu miellyttävää nousuhumalaa. Yhden tuopin ottaa helposti janoonsa mutta toisen kohdalla alkaa hieman tympiä ja ihmetellä koko kaljoittelun mielekkyyttä. Kalliimpia ei kannata kokeillakaan: otin puoli pulloa rommia nopeaan tahtiin ja ihmettelin, kun ei mene päähän. Siinähän se vika onkin - kuvittelee olevansa selvä ja haastelee "järkeviä" vaikka on 2 promillen humalassa. Vaikutus kestää noin vuorokauden. Puolen vuoden käytöstä minulle on jo tullut toleranssi eli kaksikin tuoppia menee.
        SUOSITTELEN EHDOTTOMASTI: ALKOHOLIMENOT PUTOAVAT MURTO-OSAAN ENTISESTÄ.
        Onhan näitä muitakin kokeiluja. Kymmenen vuotta sitten olin puoli vuotta jossakin ihme serotoniinitutkimuksessa. Kolme kapselia päivässä. Verikokeita silloin tällöin, magneettikuva aivoista ja EEG- vielä Niuvanniemen ylilääkärin anamneesi pienemmistä kallonkutistajista puhumattakaan. "Valitettavasti" olin turhaan puoli vuotta raitiina, kun kapselit olivatkin lumetta.


    • poika2

      en uskaltanut kokeilla alkoholia kun käytin antabusta. mua antabus väsytti tosi paljon, pitäisi ottaa selville jostain vaihtoehdosta sille

      • Qala

        Miksi ne ihon alle laitettavat disulfiraamikapselit on pantu tiskin alle? Samaa antabustahan se on?
        Osaisiko joku valaista. Haluaisin sellaisen, mut netti ei tunne koko tuotetta, apteekin kirjat ei tunne, on mentävä haastattelemaan lääkäriä, vissiin.


      • sas

      • Pedro-1980
        Qala kirjoitti:

        Miksi ne ihon alle laitettavat disulfiraamikapselit on pantu tiskin alle? Samaa antabustahan se on?
        Osaisiko joku valaista. Haluaisin sellaisen, mut netti ei tunne koko tuotetta, apteekin kirjat ei tunne, on mentävä haastattelemaan lääkäriä, vissiin.

        Ihon alle laitettavia antabus kapseleita saa mm. Mehiläisestä.Leikkaus maksaa muistaakseni 280euroa ja on ohi n.10 minuutissa.Maksaa kyllä itsensä takaisin todella nopeasti.Itse olin 6kk.selvinpäin tuon operaation avulla.mitään sivuvaikutuksia ei minulla ilmennyt.suosittelen lämpimästi!


      • jamppa76
        Pedro-1980 kirjoitti:

        Ihon alle laitettavia antabus kapseleita saa mm. Mehiläisestä.Leikkaus maksaa muistaakseni 280euroa ja on ohi n.10 minuutissa.Maksaa kyllä itsensä takaisin todella nopeasti.Itse olin 6kk.selvinpäin tuon operaation avulla.mitään sivuvaikutuksia ei minulla ilmennyt.suosittelen lämpimästi!

        Moi..

        Itse laitoin joskus kapselit ihon alle koskiklinikalla,maksoi silloin jotain 1000 mk. Kapselit koteloituivat eivätkä vaikuttaneet.


      • Khator
        jamppa76 kirjoitti:

        Moi..

        Itse laitoin joskus kapselit ihon alle koskiklinikalla,maksoi silloin jotain 1000 mk. Kapselit koteloituivat eivätkä vaikuttaneet.

        Itsellä ollut kapseloituna n. 2vko. Alku meni ok ja nyt on alavatsa turvonnut. Tänään lääkäriin ja katsotaan mitä sanoo. Esteettisesti ei mikään kiihottava näky. Ilmoittelen vielä mikä oli.


      • Khator
        Khator kirjoitti:

        Itsellä ollut kapseloituna n. 2vko. Alku meni ok ja nyt on alavatsa turvonnut. Tänään lääkäriin ja katsotaan mitä sanoo. Esteettisesti ei mikään kiihottava näky. Ilmoittelen vielä mikä oli.

        Lääkekuurin antoivat. Tulehdus joko iholla tai ihon alla. Jos alla niin märkää imetään piikeillä tahi avataan mahaa. En suosittele kovia lenkkejä tai kovaa fyysistä harjoittelua muutamaan viikkoon. Tulehdus on tietenkin oma vika ja rahaa menee luonnollisesti aikas paljon.


      • Anonyymi
        Pedro-1980 kirjoitti:

        Ihon alle laitettavia antabus kapseleita saa mm. Mehiläisestä.Leikkaus maksaa muistaakseni 280euroa ja on ohi n.10 minuutissa.Maksaa kyllä itsensä takaisin todella nopeasti.Itse olin 6kk.selvinpäin tuon operaation avulla.mitään sivuvaikutuksia ei minulla ilmennyt.suosittelen lämpimästi!

        Mitä tapahtuu 6 kuukauden kuluttua? Otettiinko pois? Voisi olla parempi vaihtoehto kuin pillerit, joita käytän. Niitten kanssa pystyy,pelaamaan jos hinku on ylivoimainen. Halvempi vaihtoehto kuitenkin.


    • J60

      Neuvoisin kyllä olemaan kokeilematta alkoholin vaikutusta, jos kerran Antabusta käytät. Olo on kyllä vähintäänkin sietämätön, hieman kuin maailman kamalin krapula korotettuna kolmanteen potenssiin. Et halua taatusti kokea sitä. Sitten, kun haluat juoda taas, niin lopeta Antabus riittävän hyvissä ajoin, sillä sen vaikutus ei häviä ihan päivässä tai parissa.

      • woman in love

        Olen syönyt antabus poretabletteja noin joka toinen päivä kolmen viime viikon ajan. Viimeksi otin viimemaanantaina yhden. Voinko ottaa valkoviiniä nyt perjantai-iltana eli ylihuomenna. En halua juopotella mutta ei ole aikomusta ryhtyä absolutiksikaan.


    • Raittiina 3kk ilman antabusta

      Olen itse ollut nyt 14vkoa selvinpäin ja ilman antabusta tai muuta vastaavaa... Aloin vihaamaan omaa käytöstäni ja sitä miten alkoholi pilaa kaiken.. ja aioin lopettaa muutaman kerran aieminkin mutta lopulta MOTIVAATIONI ja luja itsepäisyyteni voitti ja aloin taistelemaan vastaan..että minähän en ota! Nyt todella tyytyväinen itseeni,mieli kyllä on tehnyt joskus kun oikeen on sapettanu mutta sit muistaa millasta kännissä on ollu ja ne rapulat niin olen tullut toisiin ajatuksiin ja päättäny olla ottamatta sitä ensimmäistäkään..
      Se on vaan päästä kiinni että retkahtaako.. Monet ovat tyrkyttäneet alkoholia mutta lujasti olen vastaan sanonut että kiitos vaan,minä en juo.. ja jos joku tyrkyttää niin se ei todellakaan ole sitten mikään kaveri,koska kaveri tukee sun päätöstä yms.. Nyt kun ajattelen niin mulla on kokoajan päässä että minä en juo "ikinä" koska en tunne et raittiudesta ois hyötyä jos alan miettiin että otan mie ku terassikelit tulee yms. et sie sillon pääse alkoholismista ja ne juhlat, terassihommelit yms. on vaan verukkeita alkoholistille jotta se sais "oikeen" syyn juoda! Juu, juhlat tulee juhlittua paremmin selvinpäin(ei morkkiksia,ei rapulaa yms.) ja terassilla maistuu oikein hyvin myös ne limukat ja alkoholittomat versiot.. Antabuksesta sen verran että se on hyvä apu ja se viimenen lapsenvahti, mutta tärkeintä on että olet motivoitunut.. muuten ei onnistu mikään, ja jos mietit että otat alkoholia antabuksen aikana..niin kannattaako sitä sillon edes alottaa koska motivaatiosi ei riitä siihen ja et ole tosissaan..omalla hengelläsihän sinä leikit.. toisaalta,jotkut vasta oppivat kun ovat oikein henki hieverissä käyneet! Kannattaa kuulostella itseään että mitä oikeen elämältään haluu!!! Voimia kaikille jotka ovat päättäneet ottaa itseään niskasta kiinni, ja lopettaa juomisen! Apua löytyy aina, jos olet valmis ottamaan sen vastaan:)

      (tässä mun omia mielipiteitäni oli,mitä päässäni liikkuu..) mieheni on alkoholisti ja se ol,i tossa 3vkoa antabuksella..mut ratkes juomaan kun kaverin juominen houkutti.. tuli reaktiot ja tossa se nyt nukkuu oloonsa ohi.. 4olutta oli ottanut ja siihen se nyt toistaseksi jäi.. välillä tuntuu etten jaksa sitä kattoo..mutta rakkaus voittaa,ja en anna alkoholin pilata suhdettamme.. vaan autan ja tuen rakastani,niin ylä- kuin alamäissäkin!

      -Raitistunut-

      • Anonyymi

        Hieno kertomus.


    • Antabus popsijan tyttökaveri

      Poikakaveri on ottany antabusta jo parin vuoden ajan. Pari kuukautta sitten otti ensimmäisen kerran 2 kk tauon, mutta san pari päivää sitten alkaa uudestaan...
      Kun se alakoholin himo sais pois antabuksella, niin se olisikin aivan mahtava lääke!
      Yritti kerran juoda päivää viikon kuurin jälkeen, mutta saatiin kyllä lähtee kotiin nukkuun ja rauhottelemaan pulssia :) minusta se oli oikein kivaa, kun ei tarvinut pistää sitä lauantai iltaa känniläisen katseluun... :)

      • huolestunut tytär

        Olen lukenut näitä keskusteluja antabuksesta, enkä oikein tiedä mitä oikein asiasta ajatella. Osa on sitä mieltä, että antabuksesta on apua, osa taas ei ehkä ihan ole samaa mieltä. Noh, joka tapauksessa, mietin, mitä voisin tehdä alkoholistin omaisena.

        Yritän kertoa tarinani pikaisesti, lyhyesti, mutta tiedän sen venyvän, kuten aina kaikki ajatukseni ja mielipiteeni.

        Isäni on nykypäivänä alkoholisti, myöntämättä sitä, eihän alkoholi ole hänelle ongelma. Aikoinaan hän eli äitini kanssa onnellista perhe-elämää, mutta kun ero tuli useiden syiden saattelemana (alkoholi ei ollut eroon syy eikä edes osatekijä silloin kymmenisen vuotta sitten), jossain välissä tuli mukaan perjantai-pullo, sitten lauantaipullo, sunnuntaikaljat loiventamiseen. Töissä hän kyllä kävi, eli sinänsä muuten normaalia elämää, mitä nyt viinan kanssa läträtessä meni viikonloput noin yleisesti ottaen. Jossain välissä tuli ajettua humalassa, kortti lähti tuomio lievästä rattijuopumuksesta (?). Kortin saatuaan takaisin sama toistui, tällä kertaa törkeä rattijuopumus. Kortti edelleenkin hyllyllä, tosin eipä sitä kukaan ole enää edes kaivannut isälleni takaisin. Työpaikallakin isä sai käsittääkseni varoituksia, isolla tehtaalla kun oli töissä. Lopulta tuli kenkää. Silloin meni viimeinenkin elämänilo, ei ollut enää mitään syytä jättää juomatta.

        Tuostakin ajasta, kun isältäni lähti kortti ensimmäisen kerran on jo varmaan pari kolme vuotta aikaa, en muista edes enää kun aika kuluu niin nopeasti. Nykypäivänä kirkas pullo on arkipäivää, jota huuhdellaan kurkusta alas siiderillä. Rahat on juotu, ulosottomies hönkii niskaan ja talo on menossa alta. Veljeni onneksi "takavarikoi" auton, ettei rattiin tarvitse enää ainakaan haaveilla. Jossain välissä vaikutti olevan jo deliriumin oireita, televisio oli lentänyt ovesta ulos koska sieltä kuului ääniä vaikkei televisio ollut edes päällä, joku tyttö oli kuulemma ollut autotallin ullakolla ja naapurit ja poliisit oli hätyytetty apuun - eikä siellä koskaan mitään ollut. Monta kännireissua on päätynyt käsittääkseni sairaalaan ambulanssilla, milloin silmäkulma auki, milloin jalka poikki. Kaikkea on tapahtunut ja epäilen, etten tiedä niistä puoliakaan. Isäni haluaa ne salata, koska tietää mitä ajattelen.
        Isäni on kuihtunut, on kuin vanha papparainen kuivuneen kroppansa ja kolisevien luidensa kanssa, tärisee ja vapisee, valittaa vaivojaan. Hän kuuluisi tällä hetkellä vieroituksen lisäksi sairaalaan letkuruokintaan ja tippaan, jotta kroppa saisi edes tarvitsemiaan rakennusaineita. Mutta ei, hän makaa kotona sohvalla Leijona-pullo kädessään. Isäni vanhemmat elävät vielä, velipojat (tai ainakin toinen heistä) yrittää potkia takalistoon, hekin ovat huolissaan ja kukaan ei oikein voi tehdä mitään. Isäni ei halua apua, kuten jo kerroin, hänellähän ei ole minkäänlaista ongelmaa, vaikka koki vasta senkin, että kroppa ei pitänyt edes vettä sisällään. Silloin oli pari viikkoa nöyrää miestä ja tajusi kai itsekin jotain ongelman vakavuudesta, mutta kun vointi parani ja voimat lisääntyivät (kun oli vanhempiensa luona "hoidossa" ja mummoni pakotti myös syömään), iski taas jano. Ja kotiin oli päästävä. Nyt juomaralli jatkuu taas toista viikkoa, rahaa ei ole eikä ruokaakaan löydy kaapista, mies tärisee yksin kotonaan ja kyselee 15-vuotiaalta veljeltäni rahaa lainaan "ruokaan", kun keikkapestin palkka ei kuulemma ole tullut ajoissa (jonka todellisuudessa on jo varmaankin juonut!). Epätoivo iskee, veljeni ovat heittäneet pyyhkeen kehään kuten minäkin tein aikoinaan. Viimeksi tänään puhuin heille, että yhteen hiileen olisi kaikkien puhallettava että isä saataisiin kuiville, kenelläkään meistä kun ei ole kuin yksi oikea isä ja minä ainakin haluan sen säilyttää hengissä, elämässäni. Näkemässä lapsenlapsiaan ja kaikkea, mitä elämä voi vielä tuoda tullessan. En elä pilvilinnassa juomisen ja alkoholismin suhteen, olen terveydenhuollon puolella työskennellyt aikoinaan ja nähnyt paljon ihmisiä, jotka ovat sairastuneet todella vakavasti joko psyykkisesti tai fyysisesti.

        Kertokaa hyvät ihmiset, voiko antabuksesta olla isäni kaltaiselle apua? Onko muita vaihtoehtoja? Onko mahdollisuutta saada pakkohoitoon häntä? Kaikki vaihtoehdot haluan tietää, koska rakastan isääni. Haluan hänen parastaan. Ja kuiville.


      • nainenkolkytä
        huolestunut tytär kirjoitti:

        Olen lukenut näitä keskusteluja antabuksesta, enkä oikein tiedä mitä oikein asiasta ajatella. Osa on sitä mieltä, että antabuksesta on apua, osa taas ei ehkä ihan ole samaa mieltä. Noh, joka tapauksessa, mietin, mitä voisin tehdä alkoholistin omaisena.

        Yritän kertoa tarinani pikaisesti, lyhyesti, mutta tiedän sen venyvän, kuten aina kaikki ajatukseni ja mielipiteeni.

        Isäni on nykypäivänä alkoholisti, myöntämättä sitä, eihän alkoholi ole hänelle ongelma. Aikoinaan hän eli äitini kanssa onnellista perhe-elämää, mutta kun ero tuli useiden syiden saattelemana (alkoholi ei ollut eroon syy eikä edes osatekijä silloin kymmenisen vuotta sitten), jossain välissä tuli mukaan perjantai-pullo, sitten lauantaipullo, sunnuntaikaljat loiventamiseen. Töissä hän kyllä kävi, eli sinänsä muuten normaalia elämää, mitä nyt viinan kanssa läträtessä meni viikonloput noin yleisesti ottaen. Jossain välissä tuli ajettua humalassa, kortti lähti tuomio lievästä rattijuopumuksesta (?). Kortin saatuaan takaisin sama toistui, tällä kertaa törkeä rattijuopumus. Kortti edelleenkin hyllyllä, tosin eipä sitä kukaan ole enää edes kaivannut isälleni takaisin. Työpaikallakin isä sai käsittääkseni varoituksia, isolla tehtaalla kun oli töissä. Lopulta tuli kenkää. Silloin meni viimeinenkin elämänilo, ei ollut enää mitään syytä jättää juomatta.

        Tuostakin ajasta, kun isältäni lähti kortti ensimmäisen kerran on jo varmaan pari kolme vuotta aikaa, en muista edes enää kun aika kuluu niin nopeasti. Nykypäivänä kirkas pullo on arkipäivää, jota huuhdellaan kurkusta alas siiderillä. Rahat on juotu, ulosottomies hönkii niskaan ja talo on menossa alta. Veljeni onneksi "takavarikoi" auton, ettei rattiin tarvitse enää ainakaan haaveilla. Jossain välissä vaikutti olevan jo deliriumin oireita, televisio oli lentänyt ovesta ulos koska sieltä kuului ääniä vaikkei televisio ollut edes päällä, joku tyttö oli kuulemma ollut autotallin ullakolla ja naapurit ja poliisit oli hätyytetty apuun - eikä siellä koskaan mitään ollut. Monta kännireissua on päätynyt käsittääkseni sairaalaan ambulanssilla, milloin silmäkulma auki, milloin jalka poikki. Kaikkea on tapahtunut ja epäilen, etten tiedä niistä puoliakaan. Isäni haluaa ne salata, koska tietää mitä ajattelen.
        Isäni on kuihtunut, on kuin vanha papparainen kuivuneen kroppansa ja kolisevien luidensa kanssa, tärisee ja vapisee, valittaa vaivojaan. Hän kuuluisi tällä hetkellä vieroituksen lisäksi sairaalaan letkuruokintaan ja tippaan, jotta kroppa saisi edes tarvitsemiaan rakennusaineita. Mutta ei, hän makaa kotona sohvalla Leijona-pullo kädessään. Isäni vanhemmat elävät vielä, velipojat (tai ainakin toinen heistä) yrittää potkia takalistoon, hekin ovat huolissaan ja kukaan ei oikein voi tehdä mitään. Isäni ei halua apua, kuten jo kerroin, hänellähän ei ole minkäänlaista ongelmaa, vaikka koki vasta senkin, että kroppa ei pitänyt edes vettä sisällään. Silloin oli pari viikkoa nöyrää miestä ja tajusi kai itsekin jotain ongelman vakavuudesta, mutta kun vointi parani ja voimat lisääntyivät (kun oli vanhempiensa luona "hoidossa" ja mummoni pakotti myös syömään), iski taas jano. Ja kotiin oli päästävä. Nyt juomaralli jatkuu taas toista viikkoa, rahaa ei ole eikä ruokaakaan löydy kaapista, mies tärisee yksin kotonaan ja kyselee 15-vuotiaalta veljeltäni rahaa lainaan "ruokaan", kun keikkapestin palkka ei kuulemma ole tullut ajoissa (jonka todellisuudessa on jo varmaankin juonut!). Epätoivo iskee, veljeni ovat heittäneet pyyhkeen kehään kuten minäkin tein aikoinaan. Viimeksi tänään puhuin heille, että yhteen hiileen olisi kaikkien puhallettava että isä saataisiin kuiville, kenelläkään meistä kun ei ole kuin yksi oikea isä ja minä ainakin haluan sen säilyttää hengissä, elämässäni. Näkemässä lapsenlapsiaan ja kaikkea, mitä elämä voi vielä tuoda tullessan. En elä pilvilinnassa juomisen ja alkoholismin suhteen, olen terveydenhuollon puolella työskennellyt aikoinaan ja nähnyt paljon ihmisiä, jotka ovat sairastuneet todella vakavasti joko psyykkisesti tai fyysisesti.

        Kertokaa hyvät ihmiset, voiko antabuksesta olla isäni kaltaiselle apua? Onko muita vaihtoehtoja? Onko mahdollisuutta saada pakkohoitoon häntä? Kaikki vaihtoehdot haluan tietää, koska rakastan isääni. Haluan hänen parastaan. Ja kuiville.

        tsemppiä sinne vaan huolestunut tytär...
        kuulostaa kyllä aika hurjalta tuo, oisko niin että jonkinnäköinen katkaisuhoito olis paremminkin paikallaan, antabus ei varmaan ilman kunnon motivaatiota auta? (kuten tässä ketjussa moni todennutkin) eli ihan jonnekin AA-klinikalle suoraan apua hakemaan, vaikka huonossa kunnossakin, eli kankkusessa.

        tein itse vähän tyhmänrohkeasti ja sain kaveriltani puolikkaan antabusta jokunen päivä sitten, kun halusin varmistaa edes yhden viikon ilman yhtäkään kaljaa tai siideriä. eli tuon puolikkaan vetäisin, juhannuksena aattelin kyllä varovasti siideriä ottaa...minulle ei ns. putki jää päälle, eli juon 1-3 krt viikossa, kerrallaan kyllä turhan reippaasti aina iltaa kohden, mutten koskaan heti aamusta tai edes päivällä. ja joo, onhan tämä ongelma sinänsä kun asiaa olen pohtinut ja tuon tabunkin nappasin. päivittäiseen käyttöön en Antabusta haluaisi, tämä tabu silloin toinen joskus sopisi. mutta pitää katsoa miten tästä eteenpäin.


      • jamppa76
        huolestunut tytär kirjoitti:

        Olen lukenut näitä keskusteluja antabuksesta, enkä oikein tiedä mitä oikein asiasta ajatella. Osa on sitä mieltä, että antabuksesta on apua, osa taas ei ehkä ihan ole samaa mieltä. Noh, joka tapauksessa, mietin, mitä voisin tehdä alkoholistin omaisena.

        Yritän kertoa tarinani pikaisesti, lyhyesti, mutta tiedän sen venyvän, kuten aina kaikki ajatukseni ja mielipiteeni.

        Isäni on nykypäivänä alkoholisti, myöntämättä sitä, eihän alkoholi ole hänelle ongelma. Aikoinaan hän eli äitini kanssa onnellista perhe-elämää, mutta kun ero tuli useiden syiden saattelemana (alkoholi ei ollut eroon syy eikä edes osatekijä silloin kymmenisen vuotta sitten), jossain välissä tuli mukaan perjantai-pullo, sitten lauantaipullo, sunnuntaikaljat loiventamiseen. Töissä hän kyllä kävi, eli sinänsä muuten normaalia elämää, mitä nyt viinan kanssa läträtessä meni viikonloput noin yleisesti ottaen. Jossain välissä tuli ajettua humalassa, kortti lähti tuomio lievästä rattijuopumuksesta (?). Kortin saatuaan takaisin sama toistui, tällä kertaa törkeä rattijuopumus. Kortti edelleenkin hyllyllä, tosin eipä sitä kukaan ole enää edes kaivannut isälleni takaisin. Työpaikallakin isä sai käsittääkseni varoituksia, isolla tehtaalla kun oli töissä. Lopulta tuli kenkää. Silloin meni viimeinenkin elämänilo, ei ollut enää mitään syytä jättää juomatta.

        Tuostakin ajasta, kun isältäni lähti kortti ensimmäisen kerran on jo varmaan pari kolme vuotta aikaa, en muista edes enää kun aika kuluu niin nopeasti. Nykypäivänä kirkas pullo on arkipäivää, jota huuhdellaan kurkusta alas siiderillä. Rahat on juotu, ulosottomies hönkii niskaan ja talo on menossa alta. Veljeni onneksi "takavarikoi" auton, ettei rattiin tarvitse enää ainakaan haaveilla. Jossain välissä vaikutti olevan jo deliriumin oireita, televisio oli lentänyt ovesta ulos koska sieltä kuului ääniä vaikkei televisio ollut edes päällä, joku tyttö oli kuulemma ollut autotallin ullakolla ja naapurit ja poliisit oli hätyytetty apuun - eikä siellä koskaan mitään ollut. Monta kännireissua on päätynyt käsittääkseni sairaalaan ambulanssilla, milloin silmäkulma auki, milloin jalka poikki. Kaikkea on tapahtunut ja epäilen, etten tiedä niistä puoliakaan. Isäni haluaa ne salata, koska tietää mitä ajattelen.
        Isäni on kuihtunut, on kuin vanha papparainen kuivuneen kroppansa ja kolisevien luidensa kanssa, tärisee ja vapisee, valittaa vaivojaan. Hän kuuluisi tällä hetkellä vieroituksen lisäksi sairaalaan letkuruokintaan ja tippaan, jotta kroppa saisi edes tarvitsemiaan rakennusaineita. Mutta ei, hän makaa kotona sohvalla Leijona-pullo kädessään. Isäni vanhemmat elävät vielä, velipojat (tai ainakin toinen heistä) yrittää potkia takalistoon, hekin ovat huolissaan ja kukaan ei oikein voi tehdä mitään. Isäni ei halua apua, kuten jo kerroin, hänellähän ei ole minkäänlaista ongelmaa, vaikka koki vasta senkin, että kroppa ei pitänyt edes vettä sisällään. Silloin oli pari viikkoa nöyrää miestä ja tajusi kai itsekin jotain ongelman vakavuudesta, mutta kun vointi parani ja voimat lisääntyivät (kun oli vanhempiensa luona "hoidossa" ja mummoni pakotti myös syömään), iski taas jano. Ja kotiin oli päästävä. Nyt juomaralli jatkuu taas toista viikkoa, rahaa ei ole eikä ruokaakaan löydy kaapista, mies tärisee yksin kotonaan ja kyselee 15-vuotiaalta veljeltäni rahaa lainaan "ruokaan", kun keikkapestin palkka ei kuulemma ole tullut ajoissa (jonka todellisuudessa on jo varmaankin juonut!). Epätoivo iskee, veljeni ovat heittäneet pyyhkeen kehään kuten minäkin tein aikoinaan. Viimeksi tänään puhuin heille, että yhteen hiileen olisi kaikkien puhallettava että isä saataisiin kuiville, kenelläkään meistä kun ei ole kuin yksi oikea isä ja minä ainakin haluan sen säilyttää hengissä, elämässäni. Näkemässä lapsenlapsiaan ja kaikkea, mitä elämä voi vielä tuoda tullessan. En elä pilvilinnassa juomisen ja alkoholismin suhteen, olen terveydenhuollon puolella työskennellyt aikoinaan ja nähnyt paljon ihmisiä, jotka ovat sairastuneet todella vakavasti joko psyykkisesti tai fyysisesti.

        Kertokaa hyvät ihmiset, voiko antabuksesta olla isäni kaltaiselle apua? Onko muita vaihtoehtoja? Onko mahdollisuutta saada pakkohoitoon häntä? Kaikki vaihtoehdot haluan tietää, koska rakastan isääni. Haluan hänen parastaan. Ja kuiville.

        Itselläni saman laisia kokemuksia, isäni juonut koko elämänsä ja nyt jäänyt sairas eläkkeelle ja juominen saanut aika huonoon kuntoon. Olen sitä mieltä ettei alkoholistia voi auttaa ellei hän sitä itse halua.Tietoa on tieten hyvä antaa ja kertoa vaihtoehdoista jos hän vaikka joskus olisi valmis haluamaan muutosta. Itse käytän toisinaan antabusta ja olen myös ollut hidossa. Nyt isäni on alkanut "heräilemään" ja tajuamaan oman tilansa ja kuntonsa ja alkoi kyselemään minulta asioista esim. antabuksesta. Sain hänet lähtemään A-Klinikalle 4 päivän avokatko (lääkkeillä, lieventää lopetuksen tuskia).Nyt Hän on käyttänyt viikon antabusta ja sopinut käyntejä A-klinikalle, on jo nyt kuin eri ihminen ja heti käy kylässä katsomassa lapsenlapsiaan. Toivon vaan että tällä kertaa hän onnistuisi.


      • xkx
        huolestunut tytär kirjoitti:

        Olen lukenut näitä keskusteluja antabuksesta, enkä oikein tiedä mitä oikein asiasta ajatella. Osa on sitä mieltä, että antabuksesta on apua, osa taas ei ehkä ihan ole samaa mieltä. Noh, joka tapauksessa, mietin, mitä voisin tehdä alkoholistin omaisena.

        Yritän kertoa tarinani pikaisesti, lyhyesti, mutta tiedän sen venyvän, kuten aina kaikki ajatukseni ja mielipiteeni.

        Isäni on nykypäivänä alkoholisti, myöntämättä sitä, eihän alkoholi ole hänelle ongelma. Aikoinaan hän eli äitini kanssa onnellista perhe-elämää, mutta kun ero tuli useiden syiden saattelemana (alkoholi ei ollut eroon syy eikä edes osatekijä silloin kymmenisen vuotta sitten), jossain välissä tuli mukaan perjantai-pullo, sitten lauantaipullo, sunnuntaikaljat loiventamiseen. Töissä hän kyllä kävi, eli sinänsä muuten normaalia elämää, mitä nyt viinan kanssa läträtessä meni viikonloput noin yleisesti ottaen. Jossain välissä tuli ajettua humalassa, kortti lähti tuomio lievästä rattijuopumuksesta (?). Kortin saatuaan takaisin sama toistui, tällä kertaa törkeä rattijuopumus. Kortti edelleenkin hyllyllä, tosin eipä sitä kukaan ole enää edes kaivannut isälleni takaisin. Työpaikallakin isä sai käsittääkseni varoituksia, isolla tehtaalla kun oli töissä. Lopulta tuli kenkää. Silloin meni viimeinenkin elämänilo, ei ollut enää mitään syytä jättää juomatta.

        Tuostakin ajasta, kun isältäni lähti kortti ensimmäisen kerran on jo varmaan pari kolme vuotta aikaa, en muista edes enää kun aika kuluu niin nopeasti. Nykypäivänä kirkas pullo on arkipäivää, jota huuhdellaan kurkusta alas siiderillä. Rahat on juotu, ulosottomies hönkii niskaan ja talo on menossa alta. Veljeni onneksi "takavarikoi" auton, ettei rattiin tarvitse enää ainakaan haaveilla. Jossain välissä vaikutti olevan jo deliriumin oireita, televisio oli lentänyt ovesta ulos koska sieltä kuului ääniä vaikkei televisio ollut edes päällä, joku tyttö oli kuulemma ollut autotallin ullakolla ja naapurit ja poliisit oli hätyytetty apuun - eikä siellä koskaan mitään ollut. Monta kännireissua on päätynyt käsittääkseni sairaalaan ambulanssilla, milloin silmäkulma auki, milloin jalka poikki. Kaikkea on tapahtunut ja epäilen, etten tiedä niistä puoliakaan. Isäni haluaa ne salata, koska tietää mitä ajattelen.
        Isäni on kuihtunut, on kuin vanha papparainen kuivuneen kroppansa ja kolisevien luidensa kanssa, tärisee ja vapisee, valittaa vaivojaan. Hän kuuluisi tällä hetkellä vieroituksen lisäksi sairaalaan letkuruokintaan ja tippaan, jotta kroppa saisi edes tarvitsemiaan rakennusaineita. Mutta ei, hän makaa kotona sohvalla Leijona-pullo kädessään. Isäni vanhemmat elävät vielä, velipojat (tai ainakin toinen heistä) yrittää potkia takalistoon, hekin ovat huolissaan ja kukaan ei oikein voi tehdä mitään. Isäni ei halua apua, kuten jo kerroin, hänellähän ei ole minkäänlaista ongelmaa, vaikka koki vasta senkin, että kroppa ei pitänyt edes vettä sisällään. Silloin oli pari viikkoa nöyrää miestä ja tajusi kai itsekin jotain ongelman vakavuudesta, mutta kun vointi parani ja voimat lisääntyivät (kun oli vanhempiensa luona "hoidossa" ja mummoni pakotti myös syömään), iski taas jano. Ja kotiin oli päästävä. Nyt juomaralli jatkuu taas toista viikkoa, rahaa ei ole eikä ruokaakaan löydy kaapista, mies tärisee yksin kotonaan ja kyselee 15-vuotiaalta veljeltäni rahaa lainaan "ruokaan", kun keikkapestin palkka ei kuulemma ole tullut ajoissa (jonka todellisuudessa on jo varmaankin juonut!). Epätoivo iskee, veljeni ovat heittäneet pyyhkeen kehään kuten minäkin tein aikoinaan. Viimeksi tänään puhuin heille, että yhteen hiileen olisi kaikkien puhallettava että isä saataisiin kuiville, kenelläkään meistä kun ei ole kuin yksi oikea isä ja minä ainakin haluan sen säilyttää hengissä, elämässäni. Näkemässä lapsenlapsiaan ja kaikkea, mitä elämä voi vielä tuoda tullessan. En elä pilvilinnassa juomisen ja alkoholismin suhteen, olen terveydenhuollon puolella työskennellyt aikoinaan ja nähnyt paljon ihmisiä, jotka ovat sairastuneet todella vakavasti joko psyykkisesti tai fyysisesti.

        Kertokaa hyvät ihmiset, voiko antabuksesta olla isäni kaltaiselle apua? Onko muita vaihtoehtoja? Onko mahdollisuutta saada pakkohoitoon häntä? Kaikki vaihtoehdot haluan tietää, koska rakastan isääni. Haluan hänen parastaan. Ja kuiville.

        Kuulostaapa tutulta. Oma isä on juonu niin kauan kun muistan. Noh pakkohoitoon et käsittääkseni pysty isääs laittaan ellei häntä ole huostaanotettu. Omasta tahdosta tietysti onnistuu. Se mitä suosittelisin niin oman kunnan terveyskeskukseen ja katkolle sinne. Sieltä lähetettä eteenpäin vaikka lammille tai muualle. Viikossa pitäis mennä isoimmat oireet ohi terveyskeskuksessa. ( Vitamiini ruiske pyllyyn nestemäistä diapamia kurkusta alas )= viina kramppeihin.Sen jälkeen kun pahin vaihe on ohi kannattais miettiä jatkoa tarkemmin. Sen haluan vielä sanoo, olen ainoa kuka puuttuu isäni juomiseen ja sisaruksia löytyy kumminkin jonkun verran. Isäni ei edes enään soita, koska luulee saavansa aina huudot ja valitukset viinasta tai muusta sekoilusta. Sanon silti! Ja on se auttanutkin jokusen kerran.


    • Sofi78

      Mä join ensimmäiset kännit täytettyäni 26-vuotta. Siitä se sitten alkoikin, ryyppääminen. Ensin 2 viikonloppua/kk sitten joka viikonloppu ja nykyään menee 2-5 päivää viikossa niin, että otan joko kännit tai pari rentouttavaa/korjaavaa siideriä. Lähes kaks vuotta on mennyt aikamoista tahtia ja nyt mulla on kaapissa Antabukset, joita käytän silloin tällöin.

      Muiden kokemuksista poiketen mä pystyn kyl juomaan hyvin Antabuskuurinkin aikana. Eli otan ma-to antabusta ja perjantaina jo pystyn juomaan ilman mitään suurempia oireita. Ehkä tulee vähän höntti olo jo ekasta oluesta, mutta ei mitään sen kummempaa. Maksa-arvot on katottu ja kaikki muutkin kokeet: kaikki kunnossa.

      Mä väitän, että joillakin meistä on "hyvät geenit" tähän hommaan. Mun isä on täys rapajuoppo (minkä takia olinkin absolutisti 26-v asti) eikä sillä näytä mitään vaivoja olevan, vaikka äijä on jo 60-v ja juonu ainakin puolet elämästään... Veli ja pikkusiskokin on molemmat ihan hyvässä vauhdissa ja kaikki arvot kohdillaan molemmilla..

      Mä jäin koukkuun hetkessä. Kuinka monta kertaa oonkaan katunut ensimmäistä känniä. Se toi niin helvetin hyvän olon, että millään krapulalla tai rahanmenolla ei ollut mitään merkitystä.

      Antabus ei auta mua pääsemään viinasta eroon, koska se ei hoida niitä perimmäisiä syitä miksi juon. Ei se paranna mun sisäisiä vammoja ja tyhjyyden tunnetta. Se ei muuta miksikään sitä tosiasiaa, että tunnen itseni vieraaksi elämässäni enkä tunne kuuluvani tänne. Mä en löydä itseäni yhtään sen paremmin, vaikka olisin juomatta ja popsisin tuota ihmelääkettä.

      Kenenkään on turha tulla moralisoimaan sitä, että juon. Pahimmat moraalinvartijat on yleensä niitä, joilla itsellä on helvetisti luurankoja kaapissa. Tai sitten ylimitoitetut traumat juomisen aiheuttamista "ympäristökatastrofeista". (En toki vähättele kenenkään kokemusten kurjuutta, itse olen katsonut vierestä, kun faija tuhos koko elämänsä ja avioliittonsa). Ja toisaalta, kukaan ei voi kuvittella mitään siitä mitä on olla just MINÄ: näillä geeneillä, näillä kokemuksilla...

      Niin... omapahan on elämäni. Itsepähän valintani teen. En mä valita enkä ruikuta, jos oon juonu rahani. Mä tunnen itseni ja tiedän, että niin tulee käymään vielä monta kertaa.

      Jos mä joskus tästä paranen niin hyvä niin. Mikään ei oliskaan sen parempaa. Mä en mitään muuta toivokaan koko elämässä!

      Kyllä mä haluaisin tuntea oloni hyväksi ilman viinaa. Haluaisin nauttia elämästä ja tuntea olevani onnellinen. Kuka nyt ei haluaisi?? Mutta mun elämän realiteetti on se, että "paraneminen" ei terapioilla tai mielialalääkkeillä onnistu (kokeiltu on kaikkea vielä silloin, kun olin selvänä ja senkin jälkeen). Ei sitten millään.

      Meidän suku on täynnä alkoholisteja. Jos mä jossain kuulun joukkoon niin ainakin tässä suvussa.

      Ei musta alkoholismia ulospäin näe. Itseasiassa oon helvetin sosiaalinen, iloinen ja herkkä ihminen ja vieläpä hyvännäköinen vaaleaverikkö. Mutta se tyhjyys mikä on mun sisällä ei täyty mistään ulkoisesta kauneudesta tai hyvästä maineesta...

      Tässä oli mun tarina.

      • -MarCus-

        Pakko nyt myöntää et viina vetää meikäläistä enemmän ku olis tarpeen..oon jo monta vuotta juonu rhani eikä ikinä hirvitä baarissa tai muualla,mut sitte ku menee vaikka kauppaa ostamaa maitoa ni aina kattoo hinnan tosi takasti..haluisin päästä pois tästä viinamyllystä mut en tiedä miten se onnistuu.Ok myönnetää että se kaikki lähtee itestä mut ei se vaa oo niin helppoa..jos jollain on kokemusta ni otan kaiken tiedon vastaa...kiitos etukäteen!!


      • Anonyymi

        Kiitos tarinastasi. Luulen olevani samanlaista geenistöä. Voin aika pian juoda antabuksen oton jälkeen. Siis lyhyen kuurin max 3 päivää. Hienoa kuulla, että maksa-arvot pysyvä aisoissa. Pari kuukautta sitten GT oli 370, mutta laski kuukaudessa kun sain antabuksen avulla tissuttelua vähenemään reippaasti. Kerroin terveyskeskuslääkäreille avoimesti ongelmastasi ja pyysin Antabusta ja labroja säännöllisin välein. Päihdehoitajaa tarjottiin, mutta en ole niistä keskusteluista hyötynyt.


    • doku23

      moi. saako antabus reseptin ihan lääkäriltä kun menee käymään vai miten sen saa? nyt todella tarvis..

      • peppu on pop

        Et saa muutenkuin että myönnät alkoholismin ja sitten saat tapletit :)


    • lse

      no niin vitut mä mitään oo kuollu, dokannu vuoden alusta ja samaan aikaan heti syksyllä aloitin ton antabuksen. prkl oonko trolli?
      ei toimi no, this is no shit, iam from america. meil on vähän parempaa ku teillä vitun homot pellet. valiumi skulaa heti ja siihen päälle vähän upperii ja illal taas downerii pellet

    • alko

      Ei kannata antabusta aloittaa, jos ei pysty ITSE hallitsemaan alkoholinkulutusta. Ei se antabus tee mitään oloja, tyyliin "nyt ei tee enää mieli", koska
      kovempi ryyppäri kumminkin ratkee juomaan, ja saattaa kuolla sitten siihen reaktioon (tuttu sai sydänkohtauksen), että ei näin... Antabukset voi kieltää itse, jos alkoholia kumminkin tekee mieli, ja lekuri sanoo että pitää aloittaa tästä ja tuosta ja siitä syystä.

      Mutta suosittelen silti niille, jotka todella yrittävät ja TIETÄVÄT pystyvänsä raittiuteen, muuten en suosittele jos vähänkin epäröi raittiutta, koska antabus-reaktio ei ole mukavaa / ja ON hengenvaarallista.

      Että näin.

    • Jussi85

      Eli,kun olet antabus-kuurilla ja tekee mieli juoda,tee siis näin:

      kun aloitat esim.yhdellä oluella/tms. , kun reaktiot
      alkavat (kasvojen punotus,silmät verestää,hengitys raskasta) juo vettä (n.4-5 desilitraa) ja odota n.5-10 min niin olosi helpottuu, toista sama aina HETI sen alkoholiannoksen jälkeen jonka olet ottanut,takaan että toimii ja henki ei lähde.näin pikku hiljaa pääset haluamaasi olotilaan.ratkaisu ongelmaan on siis VESI.

      • ViinaVie

        Miettinyt myös itse antabuksen tai vastaavan aloittamista.

        Viina hallitsee viikonloppuja ja sitten ei toimi enää pää. hermo/raivopuuskia jne.

        Parisuhde mennyt ja ero menossa. Tuntuu vain että enää ei ole syytä "parantua" kerran tuntuu että on jo menettänyt tärkeimmän ihmisen viereltä.

        Vaikeaa.


      • Järki käteen

        Se lääke on olemassa just sitä varten että sen oton aikana ei juotais, joten mitä järkee on keksii joku tyyli että pystyt juomaan, jos haluat raitistua? Jos et, niin ihan sama..


    • hmph

      Saako antabusta muutako täydet alkoholistit? saako ilman reseptiä tai mitn? kertokaa. apua olis paljonki,

      • gang69

        mä ite oon juonu noin 11v eli 13vuotiaasta lähtien ja nyt antabus taas käytössä!se ei tosiaan auta mitenkään muuten kuin niillä ns. illuusioilla siitä kuinka paha olo tulee jne.
        itselläni kyseinen lääke aiheuttaa parin min. kasvojen punotuksen ja siinä se,
        viinan juonti senkun jatkuu...
        eli jos ei pysty lopettamaan niin kannattaa miettiä muita keinoja kuin antabus kuuri, näin olen itse nyt asiaa viimeinkin ajatellut.
        itse olen nuoresta iästäni huolimatta paljon jo menettänyt ja vankilassakin alkoholismin takia(tai osa syynä alkoholi) käynyt joten tiedän että pohjallakin käydään.
        mutta suunta on aina kuitenkin ylös päin...
        tsemppiä kaikille alkoholisteille ja heidän läheisilleen, päivä kerrallaan raittiina ja elämä hymyilee:)


      • sivusta seuraan ja ihmettelen
        gang69 kirjoitti:

        mä ite oon juonu noin 11v eli 13vuotiaasta lähtien ja nyt antabus taas käytössä!se ei tosiaan auta mitenkään muuten kuin niillä ns. illuusioilla siitä kuinka paha olo tulee jne.
        itselläni kyseinen lääke aiheuttaa parin min. kasvojen punotuksen ja siinä se,
        viinan juonti senkun jatkuu...
        eli jos ei pysty lopettamaan niin kannattaa miettiä muita keinoja kuin antabus kuuri, näin olen itse nyt asiaa viimeinkin ajatellut.
        itse olen nuoresta iästäni huolimatta paljon jo menettänyt ja vankilassakin alkoholismin takia(tai osa syynä alkoholi) käynyt joten tiedän että pohjallakin käydään.
        mutta suunta on aina kuitenkin ylös päin...
        tsemppiä kaikille alkoholisteille ja heidän läheisilleen, päivä kerrallaan raittiina ja elämä hymyilee:)

        sairaalasta päästyä heti viinakauppaan 3pulloa konjakkia aamulla antabus vähän naama punoitti ja juominen on jatkunut jo kolme viikkoa eikö mikään auta apua


    • K.O.

      Antabus auttaa aloittamaan raittiuden. Siitä ei ole apua muuhun elämään. Jos tämä elämä muuten on kuralla tai on pää, ihmissuhteet, raha-asiat sekaisin, täytyy käyttää muita keinoja eli hakea apua muualta.

      Itse en ole varma, mikä on syy juomiseeni. Humalassa on ajoittain mukavaa, hauskaa - ajoittain ei. Jos koko elämä pyörii alkoholin ympärillä, on aika tehdä asialle jotain. Mutta jos on valmis kestämään kaiken, mitä alko tuo mukanaan, niin antaa mennä. Harva tosin on...

      Niin, en ollut minäkään, enkä vieläkään ole. Polte ja halu alkoholiin ja sen tuomiin vaikutuksiin ei ole sammunut, vaikka kuurilla nyt olenkin. Onpahan säästynyt aikaa ja rahaa muuhun... tärkeämpään?

      Kirjoitukset tällä palstalla auttavat pysymään päätöksessäni. Vierailu lähikuppilassa auttaa pysymään päätöksessäni. Mutta edelleenkään en ole varma siitä, ettenkö itse istuisi tuopin ääressä koko päivän, kaksi, kolme joskus tulevaisuudessa. Tämä on ensiapua, ei koko hoito.

      Mutta yrittää kannattaa aina... uudestaankin, vaikka ei ole täysin onnistunut aikaisemmilla kerroilla. Taitaa itselläni olla neljäs... Lomaahan tämä on aivoille ja keholle.

      • Mies29v

        Joo, terve vaan teillekkin. Itse kans 100% tuurijuoppo kuten melkein kaikki työkaverinikin. Kävin tännän verikokeissa, jotta saahaan maksa-arvot selville. Jos kaikki ok, niin tarkoitus olis kokeille Antabusta. Avovaimo antoi eilen viimeisen mahdollisuuden olla ihmisiksi ja ilman viinaa. Itse olen juonut 13 vuotta joista viimeiset 8 erittäin reilusti ja todella kalliisti.
        Ei mulla muuta syytä ole juomiseeni kuin se, että silloin kaikki tuntuu menevän ns. putkee. Totuushan on täysin toisenlainen.
        Pääsin 21 vuotiaana 5-vuorotyöhön jolloin rahaa riitti viinaan enemmän kuin pystyin juomaan. Juon kymmenen päivän sykleissä aina sen 4 pv yhtäsoittoa ja tähän on tultu. Olen huomannut päänikin pehmenevän, puhe ei luista, horjun ja änkytän nykyään selvänäkin. Pari isomppa tapaturmaa tänä vuonna ym harmillista. Aina krapulassa vannon, mutta nyt ei pitäis jäädä pelkäksi sananhelinäksi. Ei se ota jos ei annakkaan. T: kohtuukäytöstä vain unelmoiva


    • andyy

      Olen käyttänyt antabusta jo useamman vuoden. Antabus-kuurin aloittaminen on merkki siitä, että haluat olla ilman alkoholia kolme kuukautta. Oma antabus-käyttöni on myös kuuriluontoista.
      Retkahdusta kuurin aikana en suosittele, siitä mulla on omakohtainen kokemus. Välittämättä kuurista vuosia sitten "retkahdin" ja oksensin kaiken pihalle, mahahapponesteetkin ja sydän löi hulluna. Jos taas sitten käytät kuurin jälkeen alkoholia pidä tarpeeksi pitkä tauko lääkkeen lopettamisesta, muuten tulee inhottava punerrus joka paikkaan.

      Jaksamista!

      • saarikoski1

        Aloitin viime maanantaina kuurin a-klinikalla. Silloin tuli kaks tabua. (ilmeisesti alotusannos) Tiistaina lääke mukaan (jota en ottanut) ja keskiviikkona kävin taas a-klinikalla. Sen jälkeen en ole syönyt/juonut antabusta. Kokemuksia? (joo tiedän et nää on yksilökohtaisia) Onkohan pelkoa saada reaktiota ens viikonloppuna kaverin landella, jos viimeinen antabus on nautittu puoltoista viikkoa aikasemmin, eikä taustalla ole mitään pidempää kuuria tai koskaan edes käyttänyt kyseistä lääkettä.


    • Lopetin antabus kuurin noin parin viikon jälkeen kohonneiden maksa-arvojen takia nyt alkanut olötila muutoksia kuten pahoinvointia(huonoa oloa) poissa olevaa olotilaa voisiko olla antabuksen "jälkkäreitä" Onko samanlaisia kokemuksia muilla?

    • tttghgggggh

      ..........

    • hhjhhhjhgg

      ........

    • Kokeillaanpa

      En tiedä lukeeko näitä täällä enään nykypäivänä kukaan. Itse aloitin juuri kolmen päivän avo-katkon. Suosittelivat myös A-klinikalla Antabusta. En tiedä miten toimia asian suhteen.

      Tarinani on se että olen reilu 20 vuotias. Juomiseni on ollu enemmän ns. kausiluontoista noin neljän vuoden ajan. Välillä tulee dokattua monta viikkoa putkeen, pitää yks päivä väliä ja taas monta viikkoa putkeen. Joskus saattaa mennä useempi kk että se pysyy "hallinnassa". Tarkottaen että ainoastaan vkl tulee otettua.

      Tämän vuoden puolella on kaksi kertaa ollut sairaalassa. Toinen niistä johtui alkoholista. Sairaalassa vietin viisi päivää. Sain siellä useampana päivänä diapameja jotta pystyi rauhottumaan. Päästyäni pois pystyin olla n. 10 pv selvinpäin. Sen jälkee se alko uudestaa. Nyt on tullut viimesen puolen vuoden aikana huumeitakin mukaan mutta pidän sitä enemmä "viihdekäyttönä". Laskiskelin että jos ei ota kahta sairaalajaksoa mukaan niin tässä on tullut vietettyä tämän vuoden puolella täysin selviä päivä 10-20 tarkottaen ettei tippaakaan.

      Kävin eilen ensimmäisen kerran A klinikalla. En olisi sinne yksin mennyt mutta kaverini sai minut menemään. Olen aina kokenut sen häpeänä itseäni kohtaan enkä olisi koskaan kuvitellut käyväni sielä. Mutta pelkästään yksi kerta sai ajatukseni muuttumaan. Ehkäpä se ei olekkaan pelkkää paskaa mitä ne sielä selittää.

      Kello on noin puoli 7 aamulla. Niillä muutamalla rauhoittavalla ja nukahtamislääkkeellä sai jopa kolme tuntia unta. Sanoin Klinikan hoitajalle että jos ny rehellisiä ollaa niin ei mua pelota se et mitä mun maksalle tai yli päätä elimistölle käy. Ainoa mikä mua pelottaa on ne vierotusoireet. Ja nyt kun mietii sitä antabuskuuria niin onko se lääke joka vie vierotusoireet pois? Voiko siihen luottaa?

      Tsemppiä kaikille jotka yrittää päästä eroon alkoholista!

    • vjjjhv

      .....

    • V_niinkuin_Veriperse

      Jos alkonkäyttöä on jatkunut pitkään, niin aina maksakokeet ennen antabuksen aloittamista ja myös sen käytön aikana. Antabus rasittaa maksaa ja maksatulehduksia on esiintynyt.

      • Kylmis_

        Moi.


    • Moi

    • Skoivuranta84

      Vastaako tähän vielä joku? Olin kolme päivää antabus kuurilla nyt en kolmeen päivään ole ottanut antabusta. Uskaltaisko kokeilla olutta juoda vai tuleeko antabus reaktiota?

    • Jarppa67

      Nahka punottaa tulee kylmää hikee eli tosi huono olo

    • Antabu

      Antabus ja rxtacy sopivar yhdessä nautittuna, tiedän useita ihmisiä jotka syönyt molempia samaan aikaan ja olleet vain tosi iloisia

    • Anonyymi

      juupajuu ite vetäny antabusta kohta 3kk ja maksa arvot pärähti ylös ja piti lopettaa kuuri. silti ei tee mieli viinaa , koska 4kk selevinpäin. ja tällä mennään eteenpäin. Se viinan tarve on varmaan omassa otsalohkossa , et tarviin sitä. Tääkin lääke on vain lumeeksi ettet voisi juoda mut voit ja haluutko sitä..se on kiinni omasta päästä. Kuitenkin pidä lippu korkeella ja elä retkahda! :)

    • Anonyymi

      Alkuperäinen kysymys kuulostaa vähättelevältä huonoine oloineen.

      Ei ole kokemusta, mutta eikös antabus ja viina voi aiheuttaa rytmihäiriöitä ja sitä kautta kuolemankin.

      Joskus kuullut, että lääkäri suhtautuisi antabuskuurilla ryyppäämiseen kuin itsariyritykseen..?

    • Anonyymi

      Kannattaa mieluummin poltella kannabista tai syödä kannabisleivoksia tms, ehkä laitonta joo... mut auttaa masennuksen oireisiin, minkä takia monet ylipäätänsä liikaa ryyppää. Addiktion pystyy päihittämään helpoiten vaihtamalla sen vastaavaan, kuitenkin jossain määrin terveellisempään. Tupakan pystyy vaihtamaan nuuskaan tai sitten nikotiini purkkaan tai vastaavaan, eli sama asia pätee alkoholiongelman hoidon kanssa.

      On toki hyvä, jos pystyy lopettamaan ilman korvaavaa tapaa. Jos alkaa maksassa tuntumaan painetta/ painoa, niin luultavasti olisi hyvä aika viimeistään lopettaa alkoholi kokonaan keinolla millä hyvänsä. Rasva kertyy salakavalasti sisäelinten ympärille ertyisesti liiallisen alkoholin käytön seurauksena, eli juominen pitää lopettaa ennen kuin on liian myöhäistä.

      Jotkut onnistuu sisulla, uskonvoimalla tai väkisin antabuksella... tässä siis vain yksi vaihtoehto olla edes muutama kk juomatta, niin maksa saa aikaa palautua kunnolla. Tuskin läheisetkään suuttuu, kun muutut samalla vähän leppoisammaksi ihmiseksi. Rahaa tähänkin menee, sen takia puhunkin vaihtamisesta vastaavaan addiktioon... kuitenkin tutkitusti terveellisempään.

    • Anonyymi

      Olen käyttänyt antabusta useita vuosia ja se on vähentänyt oluenjuontiani merkittävästi. Otan 2 tablettia viikossa suunnilleen. Saatan hiukka joskus retkahtaa jos edellisestä tabletista onkin kulunut vaikka viikko niin juon yhtenä päivänä sitten olutta (kalsarikännit himassa).
      Sitten seuraavana päivänä otan antabuksen ja olen jopa pari viikkoa ihan selvin päin.
      Jos tulee antabus oireita kuten ihon punoitus, korkea syke yms niin lopetan juomisen heti . Minusta hyvä lääke.

    • Anonyymi

      Onko aloittaja vieläkin antabuskännissä?

    • Anonyymi

      Minä käytin Antabusta 1000 päivää. Minun tarkoitus olikin erkaantua alkoholista lopullisesti. Käytin tabletin päivässä.
      Nyt olen ollut yli neljä vuotta raittiina.
      Viikko sitten kiipesin Galdhøpiggenin huipulle, n. 2600 metriä merenpintaa korkeammalle. Olen myös käynyt Kebnekaisen huipulla, jonne hautasin muutamat unohtuneet Antabukset.
      Viimeisen oluttölkin, joka juomatta jäi, vein Haltin huipulle.
      2019 keväällä kävelin Pyhiinvaeltajana Ranskan Saint Jean Pied de portista Espanjan Sandiago de Compostelaan. Matkaa tuli yli 850km. Askeleita 1 200 000. Aikaa kului 28 päivää.
      Vaikka olen juonut alkoholia vuosia ja olen alkoholisti, en kuitenkaan ole mitätön ihmisenä.
      Enää en juo, on niin paljon muuta toimintaa elämässä.
      Antabus oli yksi tukipilari. Ei se yksin, mutta motivaation ja muutamien muiden asioiden kanssa selvisin elämään.

      Jos kiinnostaa koko tarinani niin lue kirjani,
      Pelkään mutta en pakene.

      En retostele ryyppäjäisillä tai rikoksilla. Kerron kirjassa aidosta matkasta raittiuteen. Kirjassa on myös yli neljäkymmentä värikuvaa matkan varrelta. Myös tuon Viimeisen kaljani hautauksesta.

      Putkis [email protected]

      Kiitos.

    • Anonyymi

      Tulee paha olo ja ei todellakaan haluu ottaa edes kaljaa ... ainakin kaverit o sanonu !?!
      LoL
      Säddy ;^(

    • Anonyymi

      Aloitin myös Antabuksen. Alussa, vasta tänään otin aamulla kokonaisen. Iltapäivällä aloitin viinin lipittäminen. Tarpeeksi hitaasti kun lipittää yhden pullon yhden pillerin jälkeen., ei pahempia ongelmia. Aikaisempaakin kokemusta on. Muutama päivän kuurin jä.lkeen ei enää alkoa. Sydän hakkaa, kasvot ja silmä tulipunaiset. Tukala olo. Antabusta on Hyvä keino minulla. Voi taas juoda jos on tarvetta. Tähän asti on ollut. Sitten vaan parin viikon tauko Antabuksesta. Toimii varmaan erilailla eri ihmisillä. Käyn maksakokeissa säännöllisesti.

    • Anonyymi

      Neljättä päivää antabuskuurilla. Nyt viinan himo alkaa helpottaa ja tuntuu että pitkä raittius onnistuisi. Pari-kolme vuotta on mennyt tissutellessa pitkin päivää, tosin iltaa kohti ei niin tehnyt mieli eikä perseitä juuri koskaan. Kyvyttömyys vastustaa viinan himoa ja riippuvuuden tiedostaminen sekä rahanmenoa alkoi ketuttaa. Söin kerran vahingossa punaviinin kanssa tutuksi luulemaani sientä: hirveä pahoinvointi, naaman turvotus, tajunnan sekavuus, paskat housuun. En varmasti uskalla kokeilla kuurin aikana. Tuttava tunnisti myöhemmin sienen just sellaiseksi. Terveisin rokkivaari 71 v.

    • Anonyymi

      Hi.. pääsitkö eroon.. t. Epätoivoinen ex absolutisti joka ei ole juonut yli 10 vuoteen mitään. Nyt taas ei voi olla edes viikkoa selvinpäin

    • Anonyymi

      Auttaa kyllä mut ei alkoholia sen kanssa voi lähtä henki.

    • Anonyymi

      Naapurin isännän raitistimme laittamalla kotiarestiin.
      Kaulastaan laitoimme kiinni liekaan vessan lähelle.
      Toimme ruokaa ja vettä. Kuukauden arestin jälkeen ei ole juonut 12 vuoteen.Tarkkailemme häntä edelleen.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5670
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3597
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      210
      1732
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1712
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      92
      1176
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1135
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      849
    9. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      838
    Aihe