Ihossani on ollut epäpuhtauksia, rasvoittuneisuutta ja finnejä murrosiästä asti, 17-vuotiaana tilanne paheni niin pahaksi että sain antibiootit ja sen jälkeen e-pillerit. E-pillerit auttoivat ihooni todella paljon; rasvoittuneisuus palasi "normaalille tasolle" ja finnejä tuli harvoin tai ei melkein yhtään. Pillerit olivat Diane Novat ja sain niin pahat sivuvaikutukset että jouduin lopettamaan. Pillereitä en enää ikinä suostu syömään vaikka olisi kuinka vähähormoninen, ei siis tarvitse edes ehdottaa. Tahdon pitää kehoni normaalissa tilassa enkä "tekoraskaana" kuin pillerien aikaan.
Nyt tilanne on tämä, että 7kk pillerien lopetuksen jälkeen iho rasvoittuu samalla tavalla kuin ennen ja finnejä on alkanut tulla samaan malliin. Täytän seuraavaksi jo 20 että vähän kyrsii. Kuulostaako tämä hormonaaliselta aknelta vai miltä? Seuraavaksi aion mennä lääkäriin jospa saisin jotain voidetta kun tekee pahaa puhuakin kun leuan alueella on sellaisia kipeitä patteja. Vai ostaisinko apteekista basironin?
Hormonaalinen akne vai
23
1219
Vastaukset
- Aloittaja...........
Niin täytyy vielä mainita Basironista että onko liian tujua tavaraa minun iholleni kun kerran kokeilin Acnex-kasvovettä ja iho kuivui niin pahasti että hilseili monta päivää?
- roan syönyt
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8847527 Lue tämä, toimii hormonaaliseen akneen loistavasti!!!!
- vassa
On aknesi hormonaalinen, jos Diane Novat auttoivat, nehän ovat antiandrogeenisia. Itsekin sain sen verran sivuvaikutuksia, että olen päättänyt jättää hormonaalisen ehkäisyn loppuiäksi, muutamaan kertaan olen noita popsinut pidempiäkin aikoja. En suosittele.
Mutta, tuskin sinulle mitkään ulkoiset voiteet auttavat jos akne on hormonaalinen. Vaihtoehdot: Vhh (suosittelen todellakin jos vain muuten sopii sinulle, kaikista luonnollisin hoitokeino hormonaaliseen akneen), Roa tai spironolaktoni (Spiresis). Antibiootteja en suosittele, eivät auta aknen syyhyn ja lievittävät vain sen ajan kun syö sekä tuhoavat suolistosi normaalimikrobiston. Roa saattaa auttaa, tai sitten ei (itselläni auttoi, mutta akne palasi muutamien kuukausien jälkeen, syöty 2 kuuria). Mutta tosiaan, tuskin mistään voiteista on apua, korkeintaan vähän lievittävät, hoito lähtee sisältä.- Aloittaja----------
Joo en ole kokeillut vielä sellaista ruokavaliota. Joskus olen ollut ilman herkkuja mutta eihän se mitään tulosta tullut muuten kuin siten että aina sen jälkeen huomasi yhden herkkupäivän jälkeen että naama on ihan kamala...Täytyy etsiä tuosta tietoa...Kiitos vinkistä! Mites tämä kun en lihaa tahdo syödä (lukuunottamatta kalaa ja katkarapuja) niin korvaan suurimman osan proteiineista erilaisilla pavuilla ja linsseillä? Tuleeko liikaa hiilaria? Koska jos näin on en voi vhh toteuttaa koska lihaa en aio syödä.
- roan syönyt
Aloittaja---------- kirjoitti:
Joo en ole kokeillut vielä sellaista ruokavaliota. Joskus olen ollut ilman herkkuja mutta eihän se mitään tulosta tullut muuten kuin siten että aina sen jälkeen huomasi yhden herkkupäivän jälkeen että naama on ihan kamala...Täytyy etsiä tuosta tietoa...Kiitos vinkistä! Mites tämä kun en lihaa tahdo syödä (lukuunottamatta kalaa ja katkarapuja) niin korvaan suurimman osan proteiineista erilaisilla pavuilla ja linsseillä? Tuleeko liikaa hiilaria? Koska jos näin on en voi vhh toteuttaa koska lihaa en aio syödä.
kyl ne hiilarit jotka on kasviksissa ja hedelmissä on terveellisiä ja niitä saa syödä miten paljon haluaa, niistä saa kuitujakin. Itse en oo laskenut hiilarimääriä, vältän vaan sokeria (esim jossain kalassa, joka on siis valmiiks pakattu on kans lisättynä sokeria, mut toisaalta sitä on siinä niin vähän et tuskin mtn haittaa, mut yritän välttää kaikkia sokeria sisältäviä tuotteita) ja sitten lisäaineita, makeutusaineta olisi kans hyvä välttää, mut omalla kohdalla oon huomannut et ihon saa kukkimaan sokeri ja viljat, eli mulle ei käy edes täysjyvävilja, et tulee muutama pikku finni jos syön esim. täysjyväspagettia, mut sokerista se naama vasta räjähtää. Musta tota on ollu paljon helpompaa noudattaa kuin esim. syödä roaccutania muutama kk, tää ei maksa mtn ja ei tarvi ravata missään lääkärissä, iho voi hyvin vaikka käyttää/on käyttämättä mitä tahansa ihonhoitoaineita, lisäksi on muutakin hyötyä just se et menkkakivut katosi yms ja sit ku käyn salilla niin tuo ruokavaliohan on täydellinen jos treenaa, lihakset kasvaa silmissä!! Kroppa on kiinteytynyt tosi nopeassa ajassa ja kun syö rasvaa tarpeeks niin sitäki alkanu kertyä oikeisiin paikkoihin, kun ennenhän olin laiha läski, niin tää ruokavalio on vaikuttanu kyl positiivisesti koko kroppaan, uskomatonta :) Kyl mä silti välil syön jtn kiellettyä, sen kyl huomaa heti naamasta, mut ei se niin vakavaa oo ku syön kuitenkin vaan jtn pientä niin siitä tulee se muutama pikku näppy, joskus kyl menee hermot niihinkin ja vältän sitten kaiken sokerin yms niin saan täydellisen ihon n. viikossa :) On niin helpottavaa kun tietää et ihon kunto on itsestä kiinni, ku ennen kun ei tiennyt tota niin aina sai stressata et mis kunnos naama on jos on vaik tulos joku tapahtuma missä pitäs näyttää hyvältä, niin nyt ainakin tietää et ennen sitä ei syö mtn roskaa .
- jeijjis
roan syönyt kirjoitti:
kyl ne hiilarit jotka on kasviksissa ja hedelmissä on terveellisiä ja niitä saa syödä miten paljon haluaa, niistä saa kuitujakin. Itse en oo laskenut hiilarimääriä, vältän vaan sokeria (esim jossain kalassa, joka on siis valmiiks pakattu on kans lisättynä sokeria, mut toisaalta sitä on siinä niin vähän et tuskin mtn haittaa, mut yritän välttää kaikkia sokeria sisältäviä tuotteita) ja sitten lisäaineita, makeutusaineta olisi kans hyvä välttää, mut omalla kohdalla oon huomannut et ihon saa kukkimaan sokeri ja viljat, eli mulle ei käy edes täysjyvävilja, et tulee muutama pikku finni jos syön esim. täysjyväspagettia, mut sokerista se naama vasta räjähtää. Musta tota on ollu paljon helpompaa noudattaa kuin esim. syödä roaccutania muutama kk, tää ei maksa mtn ja ei tarvi ravata missään lääkärissä, iho voi hyvin vaikka käyttää/on käyttämättä mitä tahansa ihonhoitoaineita, lisäksi on muutakin hyötyä just se et menkkakivut katosi yms ja sit ku käyn salilla niin tuo ruokavaliohan on täydellinen jos treenaa, lihakset kasvaa silmissä!! Kroppa on kiinteytynyt tosi nopeassa ajassa ja kun syö rasvaa tarpeeks niin sitäki alkanu kertyä oikeisiin paikkoihin, kun ennenhän olin laiha läski, niin tää ruokavalio on vaikuttanu kyl positiivisesti koko kroppaan, uskomatonta :) Kyl mä silti välil syön jtn kiellettyä, sen kyl huomaa heti naamasta, mut ei se niin vakavaa oo ku syön kuitenkin vaan jtn pientä niin siitä tulee se muutama pikku näppy, joskus kyl menee hermot niihinkin ja vältän sitten kaiken sokerin yms niin saan täydellisen ihon n. viikossa :) On niin helpottavaa kun tietää et ihon kunto on itsestä kiinni, ku ennen kun ei tiennyt tota niin aina sai stressata et mis kunnos naama on jos on vaik tulos joku tapahtuma missä pitäs näyttää hyvältä, niin nyt ainakin tietää et ennen sitä ei syö mtn roskaa .
Hei voisitko kertoa mulle vielä kerran, että siis voisiko tälläinen toimia: jätän kaikki sokerit(karkit jne) ja rasvaiset ruuat (burgerit, pizzat, kebabit) sekä jätän/vähennän perunaa, riisiä ja pastaa. Ja toinen kysymys, että haittaako ruisleivän syönti vai pitäisiköä sitäkin vähentää?
- Aloittajanen
jeijjis kirjoitti:
Hei voisitko kertoa mulle vielä kerran, että siis voisiko tälläinen toimia: jätän kaikki sokerit(karkit jne) ja rasvaiset ruuat (burgerit, pizzat, kebabit) sekä jätän/vähennän perunaa, riisiä ja pastaa. Ja toinen kysymys, että haittaako ruisleivän syönti vai pitäisiköä sitäkin vähentää?
joo kiitos pitkästä jutusta. Makeutusainetta en käytä enää...Tällä hetkellä eniten hiilaria saan kvinoasta, perunasta ja joskus syön basmatiriisiä tietenkin eri kasvikset ja hedelmät pavut yms. Nyt aloitan taas herkkulakon eli vältän kaikkea makeaa ja hiilarista, tekee hyvää iholle ja kropalle hehheh.
- roan syönyt
jeijjis kirjoitti:
no kokeile vaikka ensin täysjyväleipää, kokeilemallahan se selviää, itse kokeilin pikku hiljaa jättää tuotteita, kun en auttanut jätin lisää, mutta tärkeää myös saada hyviä rasvoja, esim kalaa, oliiviöljyä yms ja paljon kasviksia ja vihanneksia.
- Angervo41v
Moi
Veikkaan hormonaalista aknea. Minulla itsellä akne alkoi 18-vuotiaana. Polycystic ovaries syndrome eli monirakkulaiset munasarjat voivat aiheuttaa ihon sekoilemista, kuten minulla. Gynekologi voi ultralla tutkia munasarjat ja todeta taipumuksen.
Syndroomaanhan kuuluu se, että on epäsäännölliset menkat, akne voi alkaa vasta aikuisiän kynnyksellä ja se ei lopu.
Tämä on yksi vaihtoehto, jota harvoin tajutaan tarkistaa, vaikka se on erittäin yleinen. Se kun keksittiinkin vasta 70-uvulla.
Minulla se on ihon heikentymisen lisäksi aiheuttanut raskaaksi tulon vaikeuttakin, mihin taas tepsi hormonikuurit. Mutta: diagnoosin saaminen auttaa kaikin tavoin.
Nyt jo lapsellisena hormonikierukka on auttanut ihoon selvästi. Ihotautilääkärin voiteet, Skinoren parhaimpana pitää myös enimmät nypyt poissa. Roaccutan on myöskin hyvä vaihtoehto katkaisemaan tulehduskierteen. Minulla toimi. Nyt olen käynyt ihoani kaunistuttamassa TCA-kuorinnassa, jota ennen sain antibioottikuurin, joka jatkuu. TCA:n tulokset ovat vielä kesken.
Elämä on ihonhoitotaistelua ja kypsäähän se on muistella sitä täydellistä posliini-ihoa, joka minulla oli, mutta nykyteknologialla ihon saa kauniiksi takaisin. Onneksi.- Aloittaja...
Olen miettinyt sen syndrooman mahdollisuutta myös, mutta kun en ole ikinä tahtonut lapsia enkä niitä tule haluamaankaan niin diagnoosi siitä sairaudesta nyt olisi aika turha. Ja juuri tuo perinnöllisyys, eli omalla äidilläni on ollut akne nuorena ja samaten todella rasvoittuva naama. Hormonikierukkaa en tahtoisi edes käyttää, koska en tahdo väliaikaista vaikutusta ja pidän kehoni ilman niitä hormoneja kiitos. Nyt taas iho on parempi kun ilmeisesti menkoista johtuen sain niitä kipeitä finnejä ja nyt iho näyttää taas siltä että on parempi, tai siis sen normaalilla tasolla.
- roan syönyt
auttaisi vhh-ruokavalio...Itse en enää hormoneihin koske, viimekskin lääkäri sanoi et mulla on liian alhainen estrogeenituotanto ja meinasi määrätä taas jtn e-pillereitä, no enpä niitä tarvi enää, eipä tarvi kärsiä mistään sivuvaikutuksista.
- jeijjis
roan syönyt kirjoitti:
auttaisi vhh-ruokavalio...Itse en enää hormoneihin koske, viimekskin lääkäri sanoi et mulla on liian alhainen estrogeenituotanto ja meinasi määrätä taas jtn e-pillereitä, no enpä niitä tarvi enää, eipä tarvi kärsiä mistään sivuvaikutuksista.
Kauan itsellä'si mennyt että vhh alkanut toimimaan ja näkymään iholla? Jotenkin nyt luottavaisin mielin kokeilen tuota :)
- roan syönyt
jeijjis kirjoitti:
Kauan itsellä'si mennyt että vhh alkanut toimimaan ja näkymään iholla? Jotenkin nyt luottavaisin mielin kokeilen tuota :)
en nyt osaa sanoa kun vähensin hiilareita/sokeria pikku hiljaa, mut kyl se muistaakseni aika nopeasti alkoi vaikuttaa, jos jättää heti kaikki roskat pois ruokavaliosta niin luulisin et kk päästä on jo iho paljon paremmassa kunnossa, riippuu tietysti aknen vaikeusasteesta yms.. Ainakin nykyään jos tulee syötyä sokeria ja naama kukkii´, niin sit kun taas syö oikein niin vkon päästä iho on kunnossa.
- Melkein kasvissyöjä
roan syönyt kirjoitti:
en nyt osaa sanoa kun vähensin hiilareita/sokeria pikku hiljaa, mut kyl se muistaakseni aika nopeasti alkoi vaikuttaa, jos jättää heti kaikki roskat pois ruokavaliosta niin luulisin et kk päästä on jo iho paljon paremmassa kunnossa, riippuu tietysti aknen vaikeusasteesta yms.. Ainakin nykyään jos tulee syötyä sokeria ja naama kukkii´, niin sit kun taas syö oikein niin vkon päästä iho on kunnossa.
Jotenki tuntuu ylivoimaiselta jättää hiilarit pois ruokavaliosta. Tai siis en syö juuri lainkaan karkkia tms, mutta syön perunaa, riisiä ja pastaa. Tosin valitsen aina täysjyvää tai tummaa, mutta silti. Lihaa en syö lainkaan, maitotuotteita ja jopa kalaa joskus. Mutta siis kaiken hiilarin jättö tuntuu vaikealta.. Mitä sitä salaattien lisäksi söisi? Soijatuotteita syön kyllä. Tuntuu vaan, että käy ruokavalio liian hankalaksi ja vajaaksikin, jos vielä pastat sun muut jättää pois!?
- hyhherö
Melkein kasvissyöjä kirjoitti:
Jotenki tuntuu ylivoimaiselta jättää hiilarit pois ruokavaliosta. Tai siis en syö juuri lainkaan karkkia tms, mutta syön perunaa, riisiä ja pastaa. Tosin valitsen aina täysjyvää tai tummaa, mutta silti. Lihaa en syö lainkaan, maitotuotteita ja jopa kalaa joskus. Mutta siis kaiken hiilarin jättö tuntuu vaikealta.. Mitä sitä salaattien lisäksi söisi? Soijatuotteita syön kyllä. Tuntuu vaan, että käy ruokavalio liian hankalaksi ja vajaaksikin, jos vielä pastat sun muut jättää pois!?
Lihassa/kanassa/kalassa ei vissii hiilareita kauheest oo? Eli niitä, ja sit hedelmii ja vihanneksii ja salaattii.
- Luelue
hyhherö kirjoitti:
Lihassa/kanassa/kalassa ei vissii hiilareita kauheest oo? Eli niitä, ja sit hedelmii ja vihanneksii ja salaattii.
Siis tuo edellinenhän sanoi, ettei syö lihaa!! Eli jäljelle jää pelkkä salaatti.
- roan syönyt
Melkein kasvissyöjä kirjoitti:
aika hankalaksi menee jos ei syö lihaa, mutta raejuustosta yms maitotuotteista saa proteiinia, sekä pähkinöistä.. Ja niistä pastoista yms ei saa mitään tarpeellista, paitsi täysjyvätuotteista kuitua, mutta saa niitä kasviksistakin. Energiaa taas saadaan hyvistä rasvoista ja verensokeri pysyy tasaisena eikä heittele niin kun huonoja hiilareita syödessä, samalla ehkäistään muitakin elintasosairauksia, kuten diabetesta ja esim. ylipainoa.
- MinäVegetaristi
roan syönyt kirjoitti:
aika hankalaksi menee jos ei syö lihaa, mutta raejuustosta yms maitotuotteista saa proteiinia, sekä pähkinöistä.. Ja niistä pastoista yms ei saa mitään tarpeellista, paitsi täysjyvätuotteista kuitua, mutta saa niitä kasviksistakin. Energiaa taas saadaan hyvistä rasvoista ja verensokeri pysyy tasaisena eikä heittele niin kun huonoja hiilareita syödessä, samalla ehkäistään muitakin elintasosairauksia, kuten diabetesta ja esim. ylipainoa.
Minäkään en syö lihaa enkä kalaa, mutta maitotuotteita kyllä. Hiilareita välttelen. En syö juuri koskaan karkkia tai pullaa tms. Ruoaksi syön esim salaattipedillä soijasuikaleita ja raejuustoa, leipänä täysjyväleipää. Kotona ruokavaliota on helppo toteuttaa, mutta ulkonasyönti ja reissuilla se on jo hankalampaa. Yleensä syön siis vain salaattia ja leipää.
- roan syönyt
niin hassua, eilen söin spagettia, suklaata ja karkkia ja heti naama alkoi kukkia, tuli muutama finni naamaan...Sen vaikutuksen vaan niin huomaa, voi että ku olisin tiennyt tosta jo vaikka 10v sitten!! Nyt la tiedossa bileet, niin syön siihen asti taas terveellisesti niin naama on kunnossa vkl :)
- jeijjis
Hei voiko olla, että aluksi tulisi pahenemisvaihe kun aloittaa vhh:n?
- roan syönyt
jeijjis kirjoitti:
Hei voiko olla, että aluksi tulisi pahenemisvaihe kun aloittaa vhh:n?
oon lukenu et joilleki tuli, mut ei mulle muistaakseni, seki varmaa niin yksilöllistä.
- jeijjis
roan syönyt kirjoitti:
oon lukenu et joilleki tuli, mut ei mulle muistaakseni, seki varmaa niin yksilöllistä.
onko muuten porkkana huonosta, kun olen lukenut, että se auttaisi akneen/ihoon?
- roan syönyt
jeijjis kirjoitti:
onko muuten porkkana huonosta, kun olen lukenut, että se auttaisi akneen/ihoon?
kaikki kasviksia, paitsi perunaa ( sisältää tärkkelystä=sokeria) ja maissia joka on kans makea.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1013098GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431157- 831142
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja521045Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!32997- 67868
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 53847
- 44822
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24791