miten paljastaa totuus

teko-vl

Olen elänyt vuosia kaksoiselämää.
Todellisuudessa en ole uskovainen. Eli vl.
Olen kuitenkin joutunut esittelemään vanhoillislestadiolaista vuosia ja uskottavasti.
Osallistun uskoa käsitteleviin keskusteluihin ja puolustan vanhoillislestadiolaisia käsityksiä ja
annan sillä kuvan muille, että olen itsekin vl.
Todellisuudessa en kykene kuitenkaan uskomaan Jumalaan. Pystyn uskottavasti näyttelee uskovaista,
mutta mielenterveydelle tämä ei tee varmastikkaan hyvää.

Joku varmaan kysyy sitten, miksi ihmeessä esittelen vl:ää, enkä tuo totuutta esiin?
Syy on siinä, että pelkään kovasti, miten minuun suhtaudutaan. Joudunko katkaisemaan välit kaikkiin kavereihin ja porukkoihin. Ainakaan ei voi enää osallistua samalla tavalla keskusteluihin jne.
Toisekseen tuntuisi hyvin vieraalta ajatus, että kun muut tervehtivät Jumalan terveellä, mua tervehdittäis enää pelkällä terveellä. Hitto, ku osaa olla vaikeaa tämä :(

Usein viikonloppuisin puran paineita ottamalla pienet kännit. Näytteleminen ottaa koville ja nyt vuosi vuodelta on tullut entistä suurempi tarve jättää tämä pelleily taakseen. Mutta kuinka uskaltaa tunnustaa muille, ettei todellisuudessa ole ollut vl enää aikoihin. Meneekö siinä oma maine kokonaan?
Vai tarviiko sitä edes kertoa?
Jos vain sanoo, että en jaksa enää uskoa.
Toisaalta sekin tieto tulisi, kuin salama kirkkaalta taivaalta, sillä kukaan ei voi ikinä uskoa, että minä voin yhtäkkiä jättää uskoni.

Kertokaa te muut vastaavassa tilanteissa olleet entiset vl:t, miten onnistuitte ratkaisussanne?
Millaiset oli suhtautumiset jne?
En uskalla suinpäin mennä kertomaan totuutta. Se voisi järkyttää monia!

31

641

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vl = saatanan ase

vl-herätysliike synnyttää paljon ateisteja. Olet yksi heistä.

• teko-vl

Tarkennan, etten kykene uskomaan raamatun ilmoittamaan Jumalaan.
        Se, että onko jumalaa olemassa, en voi tietää. Iteasiassa pidän melko todennäköisenä sitä, että joku korkeampi voima on kaiken tämän tänne synnyttänyt, mutta se, että se olisi jättänyt mitään ilmoituksia ihmisille, epäilen kovasti. En usko myöskään siihen, että ihminen olisi ollut aina luomakunnan kruunu, koska kokoajan tapahtuu evoluutiota. Eri aikoina eri eläimet ovat saaneet edustaa järkevintä eläinryhmää. Joku toinen taas voimakkainta, kolmas nopeinta jne.. Eläimetkin kehittyvät eri suuntiin, mutta tapahtuuko evoluutio sattuman kaupalla, vai jumalan ohjaamana, ei voi kukaan tietää.
        En ole ateisti, olen pikemminkin agnostikko.

• tuttavapiirissä
        teko-vl kirjoitti:

Tarkennan, etten kykene uskomaan raamatun ilmoittamaan Jumalaan.
        Se, että onko jumalaa olemassa, en voi tietää. Iteasiassa pidän melko todennäköisenä sitä, että joku korkeampi voima on kaiken tämän tänne synnyttänyt, mutta se, että se olisi jättänyt mitään ilmoituksia ihmisille, epäilen kovasti. En usko myöskään siihen, että ihminen olisi ollut aina luomakunnan kruunu, koska kokoajan tapahtuu evoluutiota. Eri aikoina eri eläimet ovat saaneet edustaa järkevintä eläinryhmää. Joku toinen taas voimakkainta, kolmas nopeinta jne.. Eläimetkin kehittyvät eri suuntiin, mutta tapahtuuko evoluutio sattuman kaupalla, vai jumalan ohjaamana, ei voi kukaan tietää.
        En ole ateisti, olen pikemminkin agnostikko.

liikkeessä on näitäkin nuoremmassa polvessa
        http://freepathways.wordpress.com/2009/10/10/lestadiolainen-ateisti/

• 9+12=?
      • Missä mättää

Vl.lahkon jäljiltä on niin paljon "kohtalotovereita"

• vanha vl
        Missä mättää kirjoitti:

sitä farisealaista jäykkyyttä, eikä Kristuksen antamaa rakkauden henkeä.

• Truhth
        Missä mättää kirjoitti:

menesty vanhurskasten seurakunnassa

• roosk...

vanhoillislestadiolainen ateismi voi varmasti sopia joillekin, muttei kaikille!
        Ne, jotka ovat sinut vl-liikkeen kanssa, mutta eivät voi syystä tai toisesta uskomaan Jumalaan, niin silloin tuollainen on ihan varteenotettava vaihtoehto. Sitten, jos ei ole sinut vl-liikkeen kanssa, uskoo osin jumalaan, muttei jaksa enää taipua vl-uskon muodon mukaan, niin silloin olisi hyvä tuoda esille se asia, vaikka se ei varmastikkaan ole monellekkaan helppoa.
        Riski on otettava. Esittely ei tee pidemmän päälle hyvää ihmiselle. Vl-ateistille taas eräänlainen esittely sopii, koska he kokevat esim synnin vain ahdistuksena jne ja näkevät, että vl-liike tuo heille turvaa jumaluskon puutteesta huolimatta.

• tarkoitin tän tänne.

vanhoillislestadiolainen ateismi voi varmasti sopia joillekin, muttei kaikille!
        Ne, jotka ovat sinut vl-liikkeen kanssa, mutta eivät voi syystä tai toisesta uskomaan Jumalaan, niin silloin tuollainen on ihan varteenotettava vaihtoehto. Sitten, jos ei ole sinut vl-liikkeen kanssa, uskoo osin jumalaan, muttei jaksa enää taipua vl-uskon muodon mukaan, niin silloin olisi hyvä tuoda esille se asia, vaikka se ei varmastikkaan ole monellekkaan helppoa.
        Riski on otettava. Esittely ei tee pidemmän päälle hyvää ihmiselle. Vl-ateistille taas eräänlainen esittely sopii, koska he kokevat esim synnin vain ahdistuksena jne ja näkevät, että vl-liike tuo heille turvaa jumaluskon puutteesta huolimatta.

• f95j34

Tällainen kahdella tuolilla istuminen ei voi onnistua. Petät sillä sekä itseäsi että vl-kavereitasi. Mitä hyötyä sinusta on vl-ystävillesi, kun olet mukana vain muodollisesti? Vahingoitat kaksoiselämälläsi kuitenkin eniten itseäsi. Mitä kauemmin temppuilet sitä vaikeampaa on. Sinulla on kaksi vaihtoehtoa:

1. Etsi käsiisi joku kunnollinen saarnamies, jolla on kärsivällisyyttä ja lempeyttä. Pui hänen kanssaan perusteellisesti oma tilasi. Jos tästä keskustelusta ei tule mitään positiivista tulosta, niin jätä vl-usko. Muussa tapauksessa tee totinen parannus ja jää porukkaan täydellä sydämelläsi.

2. Jos tunnet, että olet jo täysin kypsä, niin irtaudu ilman sen kummempia seremonioita. Vaihda paikkakuntaa tai ainakin asuntoa. Pane puhelinnumerosi salaiseksi. Torju puhuttelijat määrätietoisesti. Riittää kun ilmoitat asian yhdelle henkilölle. Tieto leviää kyllä salamannopeasti kaikille muillekin.

• Ateisti VL

Höpö höpö! Minä olen samassa tilanteessa kuin avaaja. Olen ollut jo varmaan toistakymmentä vuotta. Sujuvasti onnistuu seuroissa käyminen ja muukin "talostelu". Sinun käsitykset on hyväuskoisen hölmön luuloja, tai sitten olet omahyväinen besserwisser. Tai molempia. Esimerkiksi:

"kahdella tuolilla istuminen ei voi onnistua. Petät sillä sekä itseäsi että vl-kavereitasi. "

Jaa petänkö? Kukapa meistä ihan kaikkea tisestään kavereillekkaan paljastaa? Mistä sen tietää vaikka kavereistakin suuri osa olisi sisimmässään "uskon kieltäjiä", eli "epäuskoisia". Ei kukaan ihminen voi nähdä toisen sydämen sopukkoihin! Fraasien toisteluun pystyvät kaikki jotka ovat lapsesta asti siihen opetettu...

"Mitä hyötyä sinusta on vl-ystävillesi, kun olet mukana vain muodollisesti?"

Ystävyys ei ensinnäkään ole "hyötyajattelua", ei ainakaan minulle. Ehkä sinä itse olet tuollainen laskelmoiva "ystävä". Sinä haluat ihmissuhteista vain hyötyjä itsellesi.

Myytkö ehkä jotain verkostomarkkinointituotetta?

"Vahingoitat kaksoiselämälläsi kuitenkin eniten itseäsi. Mitä kauemmin temppuilet sitä vaikeampaa on. "

Minulla on se ero avaajaan, että en tippaakaan kärsi tästä tilanteesta. Minulle sopiii juuri tämä elämäntapa.

"Sinulla on kaksi vaihtoehtoa"

Taidat olla aikamoinen besserwissser. Mitenkähän sun kaverit kestää sinua... oletko koskaan ajatellut sitä?

• Tällainen kahdella tuolilla istuminen ei voi onnistua. ** Koko VL systeemi on kahdella tuolilla istumista, rahastaa Evlut kirkkoa ja saarnata sitä vastaan.

Kertoa olevansa raitis, ja vetää kännit.

Kertoa olevansa uskovainen, vaikka ei ole kristitty.

Petät sillä sekä itseäsi että vl-kavereitasi. ** Jospa HE PETTÄVÄT koko ajan aloittajaa, joka on vilpitön ongelmassaan.

1. Etsi käsiisi joku kunnollinen saarnamies, jolla on kärsivällisyyttä ja lempeyttä. ** Mitäh, EYSI KUNNOLLINEN saarnamies. Eikö keskiverto saarnamies ole saanut palaamisen armoa, vai juoko ja huoraako Hän vieläkin, kuten -70 luvulla.

Pui hänen kanssaan perusteellisesti oma tilasi. *’ Eikö voi puida SRK;n tilaa mistä aloittaja peräänkuuluttaa?? Onko niin LUOTETTAVAA SAARNAAJAA enää kuvioissa.

Muussa tapauksessa tee totinen parannus ja jää porukkaan täydellä sydämelläsi.** Valaise, parannus mihin?????

2. Jos tunnet, että olet jo täysin kypsä, niin irtaudu ilman sen kummempia seremonioita. Vaihda paikkakuntaa tai ainakin asuntoa.** Mitäh taas. Onko pakko muuttaa OIKEIN MUUALLE, ETTEI VAIN OLE HAITAKSI. Olette te saatanan lahko. Jos ei nuole, on kuoltava.

Pane puhelinnumerosi salaiseksi.** Miten se auttaa pelastusessa???

Torju puhuttelijat määrätietoisesti. Riittää kun ilmoitat asian yhdelle henkilölle. Tieto leviää kyllä salamannopeasti kaikille muillekin.** Niin satana on nopea. Kuinka naivia, ÄLÄ KERRO KUN YHDELKLE, KYLLÄ VL SANA LEVIÄÄ.

NAURETTAVAA.

• Pysytään asiassa
        Kesitas kirjoitti:

Tällainen kahdella tuolilla istuminen ei voi onnistua. ** Koko VL systeemi on kahdella tuolilla istumista, rahastaa Evlut kirkkoa ja saarnata sitä vastaan.

Kertoa olevansa raitis, ja vetää kännit.

Kertoa olevansa uskovainen, vaikka ei ole kristitty.

Petät sillä sekä itseäsi että vl-kavereitasi. ** Jospa HE PETTÄVÄT koko ajan aloittajaa, joka on vilpitön ongelmassaan.

1. Etsi käsiisi joku kunnollinen saarnamies, jolla on kärsivällisyyttä ja lempeyttä. ** Mitäh, EYSI KUNNOLLINEN saarnamies. Eikö keskiverto saarnamies ole saanut palaamisen armoa, vai juoko ja huoraako Hän vieläkin, kuten -70 luvulla.

Pui hänen kanssaan perusteellisesti oma tilasi. *’ Eikö voi puida SRK;n tilaa mistä aloittaja peräänkuuluttaa?? Onko niin LUOTETTAVAA SAARNAAJAA enää kuvioissa.

Muussa tapauksessa tee totinen parannus ja jää porukkaan täydellä sydämelläsi.** Valaise, parannus mihin?????

2. Jos tunnet, että olet jo täysin kypsä, niin irtaudu ilman sen kummempia seremonioita. Vaihda paikkakuntaa tai ainakin asuntoa.** Mitäh taas. Onko pakko muuttaa OIKEIN MUUALLE, ETTEI VAIN OLE HAITAKSI. Olette te saatanan lahko. Jos ei nuole, on kuoltava.

Pane puhelinnumerosi salaiseksi.** Miten se auttaa pelastusessa???

Torju puhuttelijat määrätietoisesti. Riittää kun ilmoitat asian yhdelle henkilölle. Tieto leviää kyllä salamannopeasti kaikille muillekin.** Niin satana on nopea. Kuinka naivia, ÄLÄ KERRO KUN YHDELKLE, KYLLÄ VL SANA LEVIÄÄ.

NAURETTAVAA.

"Eikö keskiverto saarnamies ole saanut palaamisen armoa, vai juoko ja huoraako Hän vieläkin, kuten -70 luvulla."

Tämä menee jo aika naurettavuuksiin, vaikket mikään vl-fani olisikaan.

• Täällä Hannikainen I

Ota uskosi omiin käsiisi, se vähä mitä on vielä jäljellä. Unohda koko ahdistava lestaadiolaiskaarti. Rukoile itsenäisesti. Se kyllä auttaa, jos Jumala on olemassa. Pieni naukku ei ole pahitteekksi. Tupakkaa vältä, se on todella syntinen suitsuke. Todelliset kaverit ei jätä. Niitä löytyy ja niitä saa hyvillä, vaikkapa päivää sanomisilla. Tiedän, että jos ilmoita eroavasi entisestä poppoostasi, he kyllä kyttäävät kuin hyenat saadakseen sinut toivotella heidän kuvittelemaansa helvettiin. Älä usko, älä usko, että helvetti on olemassa. Vastarukouksilla pääset pälkähästä, näiden tuomitsijoiden pauloista. Jos he kiroavat sinut, niin silloin he palvelevat kahta herraansa. Ei Jeesus niin tekisi. Eihän?

• Ystävä Kallis!

Mulle kävi niin, että halusin kertaheitolla heittää koko uskon romukoppaan ja teinkin sen tiettäväksi kaikille. Kukaan ei moittinut eikä hyljeksinyt. Mutta semmoinen olotila se vasta vaikea olikin. Eräs puhuja
      (Martti Kupsala) sitten sanoikin eräälle läheiselleni, että kyllähän minä edelleen uskomassa olen, mutta olen vain elämässä niin kovin rasitettu. Eikö ollutkin kauniisti sanottu! Kas kun usko on Jumalan lahja. Ei Jumala ainakaan hevin sitä lahjaa ole riistämässä.

Sitten aikana hortoiltuani ja harhailtuani päätin vain raa"asti alkaa uskomaan ja pyysin siunausta eräältä uskovaiselta. Tavallista tyhmepi tyyppi taisi olla, mutta väliäkö hällä - eihän se tyypin tyhmyydestä riipu, vaan voiva on Jumalan Hengessä.

Sitten on jatkuvasti tullut vikoja ja virheitä, syntejä ja lankeemuksia. Olen halunnut uskoa. Hyvää uskovaista minusta ei ole tullut. Josko seuroista (jossa käyn harvoin) en aina paljoa saakaan irti, sen ainakin kuulen, että laitimmaisen tuntoisena ja viheliäisenäkin raahustajana saa kaltaisenaan uskoa.

Mikset Sinäkin uskoisi näin? Ei siinä ainakaan mitään voi menettää. Paljon voi voittaa; ei tosin omilla ansioillaan, omalla yrittämisellään ja omalla hyvällä kilvoituksellaan, mutta Kristuksen sovitustyöllä.

Lukaisin tätä ketjua, puolenkymmentä vastausta oli äsken. Älä nyt sentään Hakomajaan mene keskustelemaan. Ne siellä ovat kyllä järkevämpiä ja varmaan viisaampiakin kuin me tyhmät uskovaiset, mutta valitettavasti sieltä ei löydä rauhaa eikä siellä ole Jumalan voimaa.

Taivaan Isän runsasta siunausta Sinulle, aloittaja, ja onnellista matkaa vajavaisuuden maasta kohti parempaa!

• Hannikainen III

Nyt taisit hieman puhua muunnettua totuutta. Eiköhän sinunkin entinen uskonpiirisi haikaillut perääsi. Varsinkin jos olit lestaadiolaisten porukasta josta erosit.
        Mitä tulee havumajaan menosta. Ei tarvitse havumajaan mennä. Elämä voi jatkua aivan ilman uskovaisten juhlasalia. Koti, ja ilta-aamurukoukset riittää, jos todella latautuu omiin rukouksiinsa. Kyllä Herra kuulee,
        ja antaa vapauden tunteen.
        Voi olla, että rauhattomampia rukoilijoita löytyy lestaadiolaisten yhteisöistä, enemmän kuin omakohtaisessa vapaassa yhteyden otossa Jumalaamme. Hän antaa taatusti rauhaa, jos vain hartaasti ottaa yhteyttä.
        Toivotan kaikille myös siunausta, heillekkin jotka vajavaisina koettaa pysytellä aidatuissa yhteisöissä.

• (Martti Kupsala) sitten sanoikin eräälle läheiselleni, että kyllähän minä edelleen uskomassa olen, mutta olen vain elämässä niin kovin rasitettu. Eikö ollutkin kauniisti sanottu! Kas kun usko on Jumalan lahja. Ei Jumala ainakaan hevin sitä lahjaa ole riistämässä.** Usko Jeesukseen on Jumalan lahja, ei usko SRK;n.

Sitten aikana hortoiltuani ja harhailtuani päätin vain raa"asti alkaa uskomaan ja pyysin siunausta eräältä uskovaiselta.** Aloit uskomaan. Mihin???

Tavallista tyhmepi tyyppi taisi olla, mutta väliäkö hällä - eihän se tyypin tyhmyydestä riipu, vaan voiva on Jumalan Hengessä.** Varmaan VL?

Sitten on jatkuvasti tullut vikoja ja virheitä, syntejä ja lankeemuksia. Olen halunnut uskoa. Hyvää uskovaista minusta ei ole tullut. ** Hieman epäselvä, keneen uskot???

Josko seuroista (jossa käyn harvoin) en aina paljoa saakaan irti, sen ainakin kuulen, että laitimmaisen tuntoisena ja viheliäisenäkin raahustajana saa kaltaisenaan uskoa.** Älä jännitä meitä, mihin SAAT USKOA?? SRK;hon, vai mihin.

Mikset Sinäkin uskoisi näin?** Miten, kerro ihmeessä. Vaikuttaa, että sinulla on hyvä usko, mutta mihin??? Satalinilla se vasta vahva olikin, uskotko samoin.

Ei siinä ainakaan mitään voi menettää. Paljon voi voittaa; ei tosin omilla ansioillaan, omalla yrittämisellään ja omalla hyvällä kilvoituksellaan, mutta Kristuksen sovitustyöllä.** Sovitustyöllä. Kerrotko Raamatusta missä se on kerrottu, että pelkkä sovittutyö pelastaa. Miten se pelasti Ristin ryövärin, EIHÄN SOVITUTYÖTÄ OLTU VIELÄ TEHTY,, eli naurettavaa.

Lukaisin tätä ketjua, puolenkymmentä vastausta oli äsken. Älä nyt sentään Hakomajaan mene keskustelemaan. Ne siellä ovat kyllä järkevämpiä ja varmaan viisaampiakin kuin me tyhmät uskovaiset, mutta valitettavasti sieltä ei löydä rauhaa eikä siellä ole Jumalan voimaa.** Onko sinulla, miten se ilmenee.

• tnikainenää han
        Kesitas kirjoitti:

(Martti Kupsala) sitten sanoikin eräälle läheiselleni, että kyllähän minä edelleen uskomassa olen, mutta olen vain elämässä niin kovin rasitettu. Eikö ollutkin kauniisti sanottu! Kas kun usko on Jumalan lahja. Ei Jumala ainakaan hevin sitä lahjaa ole riistämässä.** Usko Jeesukseen on Jumalan lahja, ei usko SRK;n.

Sitten aikana hortoiltuani ja harhailtuani päätin vain raa"asti alkaa uskomaan ja pyysin siunausta eräältä uskovaiselta.** Aloit uskomaan. Mihin???

Tavallista tyhmepi tyyppi taisi olla, mutta väliäkö hällä - eihän se tyypin tyhmyydestä riipu, vaan voiva on Jumalan Hengessä.** Varmaan VL?

Sitten on jatkuvasti tullut vikoja ja virheitä, syntejä ja lankeemuksia. Olen halunnut uskoa. Hyvää uskovaista minusta ei ole tullut. ** Hieman epäselvä, keneen uskot???

Josko seuroista (jossa käyn harvoin) en aina paljoa saakaan irti, sen ainakin kuulen, että laitimmaisen tuntoisena ja viheliäisenäkin raahustajana saa kaltaisenaan uskoa.** Älä jännitä meitä, mihin SAAT USKOA?? SRK;hon, vai mihin.

Mikset Sinäkin uskoisi näin?** Miten, kerro ihmeessä. Vaikuttaa, että sinulla on hyvä usko, mutta mihin??? Satalinilla se vasta vahva olikin, uskotko samoin.

Ei siinä ainakaan mitään voi menettää. Paljon voi voittaa; ei tosin omilla ansioillaan, omalla yrittämisellään ja omalla hyvällä kilvoituksellaan, mutta Kristuksen sovitustyöllä.** Sovitustyöllä. Kerrotko Raamatusta missä se on kerrottu, että pelkkä sovittutyö pelastaa. Miten se pelasti Ristin ryövärin, EIHÄN SOVITUTYÖTÄ OLTU VIELÄ TEHTY,, eli naurettavaa.

Lukaisin tätä ketjua, puolenkymmentä vastausta oli äsken. Älä nyt sentään Hakomajaan mene keskustelemaan. Ne siellä ovat kyllä järkevämpiä ja varmaan viisaampiakin kuin me tyhmät uskovaiset, mutta valitettavasti sieltä ei löydä rauhaa eikä siellä ole Jumalan voimaa.** Onko sinulla, miten se ilmenee.

Onko usko sellisena kun sinä sen näet Jumalan lahja. Ehkä se on lahja epätoivoiselle jolla elämä on päin helvettiä. Ja joku lahkopappi tulee sekoittamaan hänen päänsä hypnoosillaan. Sen jälkeen pitää häntä jatkuvasti "raudoissa" kieltoineen ja syytöksineen. Kyllä silloin myös hän on menettänyt jotain. Vapauden itsenäisyyteensä. Tilalla on jatkuva ahdistus, siitä olenko Jeesuksen lapsi todella. Laput ohimoilla kuin kilpahevosella. katso vain eteenpäi, älä vilkuile syntiselle sivulle. Ei uskovaiset kai tyhmiä ole, kuten sinä toisten kertoman niin väännät. Mutta ovat sokaistuja uskossaan ulkopuolisilta.
        Valitettavasti sinun toiveesi yksinäisen rukoilijan kohdalta rauhan löytämisestä menee metsään.
        Rauhaa on, ja se ilmenee tasapainoisena kanssakäymisenä kaikkien ihmisten kanssa, jopa hyvien lestaadiolaistenkin. Sinulla lienee ei koskaan ole oikeata rauhaa. Sinullekkin lapsesta saakka päähän päntätyn Helvetin pelko. Ja vierelläolevien "uskovaisten" aisoissa pysyminen. Minulla niitä ongelmia ei ole. Jokainen on sitä mitä nenä näyttää. Myös sinä ja minä, synteinemme kanssa. Vai oletko synnitön,ja miten se ilmenee?

• tnikainenää han kirjoitti:

Onko usko sellisena kun sinä sen näet Jumalan lahja. Ehkä se on lahja epätoivoiselle jolla elämä on päin helvettiä. Ja joku lahkopappi tulee sekoittamaan hänen päänsä hypnoosillaan. Sen jälkeen pitää häntä jatkuvasti "raudoissa" kieltoineen ja syytöksineen. Kyllä silloin myös hän on menettänyt jotain. Vapauden itsenäisyyteensä. Tilalla on jatkuva ahdistus, siitä olenko Jeesuksen lapsi todella. Laput ohimoilla kuin kilpahevosella. katso vain eteenpäi, älä vilkuile syntiselle sivulle. Ei uskovaiset kai tyhmiä ole, kuten sinä toisten kertoman niin väännät. Mutta ovat sokaistuja uskossaan ulkopuolisilta.
        Valitettavasti sinun toiveesi yksinäisen rukoilijan kohdalta rauhan löytämisestä menee metsään.
        Rauhaa on, ja se ilmenee tasapainoisena kanssakäymisenä kaikkien ihmisten kanssa, jopa hyvien lestaadiolaistenkin. Sinulla lienee ei koskaan ole oikeata rauhaa. Sinullekkin lapsesta saakka päähän päntätyn Helvetin pelko. Ja vierelläolevien "uskovaisten" aisoissa pysyminen. Minulla niitä ongelmia ei ole. Jokainen on sitä mitä nenä näyttää. Myös sinä ja minä, synteinemme kanssa. Vai oletko synnitön,ja miten se ilmenee?

Onko usko sellisena kun sinä sen näet Jumalan lahja. * On ja se on vain tykökalu, kuten auto. Uskon kohden ratkaisee, kuten minulla Jeesukseen Messiaana, ei mihinkään seurakuntaan eikä lahkokoon, sinne vie uskon työkalu, kuten auto perille.

Jorina uskosta vailla Fokusta, on kun siivetön lintu.

Tämän lahjan antaa vain Isä Jumala. Joh 6;43,44. 43 Jeesus sanoi tähän: "Älkää nurisko! EI KUKAAN VOI TULLA MINUN LUOKSENI ellei Isä, joka minut on lähettänyt, VEDÄ HÄNTÄ. Sen, joka tulee, MINÄ HERÄTÄN viimeisenä päivänä päivänä.

Ehkä se on lahja epätoivoiselle jolla elämä on päin helvettiä. Ja joku lahkopappi tulee sekoittamaan hänen päänsä hypnoosillaan. Sen jälkeen pitää häntä jatkuvasti "raudoissa" kieltoineen ja syytöksineen.** Hänelle se on suuri lahja.

Kyllä silloin myös hän on menettänyt jotain. Vapauden itsenäisyyteensä.** Useassa tapauksessa myös iankaikkisuuden.

Tilalla on jatkuva ahdistus, siitä olenko Jeesuksen lapsi todella. Laput ohimoilla kuin kilpahevosella, katso vain eteenpäi, älä vilkuile syntiselle sivulle. ** Sen kyllä näkee.

Valitettavasti sinun toiveesi yksinäisen rukoilijan kohdalta rauhan löytämisestä menee metsään. ** Mutta jos sinun osalle menee, monta se on pelastanut, kasteelle on hakeutunut useita.

Rauhaa on, ja se ilmenee tasapainoisena kanssakäymisenä kaikkien ihmisten kanssa, jopa hyvien lestaadiolaistenkin. ** Kahden kesken heidän kanssa kyllä pärjää, kunhan ei tee businesta, silloin pitää olla varovainen.

Sinulla lienee ei koskaan ole oikeata rauhaa.** Itse asiassa minulla on nyt Rauha, ollut kasteen jälkeen.

Sinullekkin lapsesta saakka päähän päntätyn Helvetin pelko.** Sen kanssa kamppailu todella kesti kauna, mutta kaste pelasti siitäkin.

Ja vierelläolevien "uskovaisten" aisoissa pysyminen. Minulla niitä ongelmia ei ole. Jokainen on sitä mitä nenä näyttää. Myös sinä ja minä, synteinemme kanssa. Vai oletko synnitön,ja miten se ilmenee? * En, vaan armahdettu, tunnustamalla Jeesus Messiaaksi.

Hyvä kommentti. Kiitos.

Shalom

• vain on pöljä,
        Kesitas kirjoitti:

(Martti Kupsala) sitten sanoikin eräälle läheiselleni, että kyllähän minä edelleen uskomassa olen, mutta olen vain elämässä niin kovin rasitettu. Eikö ollutkin kauniisti sanottu! Kas kun usko on Jumalan lahja. Ei Jumala ainakaan hevin sitä lahjaa ole riistämässä.** Usko Jeesukseen on Jumalan lahja, ei usko SRK;n.

kun kirjoittaa:

>>> Miten se pelasti Ristin ryövärin, EIHÄN SOVITUTYÖTÄ OLTU VIELÄ TEHTY,, eli naurettavaa. >>>

Maailman alusta astihan ihmiset ovat pelastuneet nimenomaan Kristuksen sovitustyön kautta. Jo ennen aikojen alkua Poika lupasi Isälleen lunastaa maailman. Jumala katseli tätä lupausta pitkin tunnettua ja tuntematonta maan ja ihmisen historiaa ikään kuin se olisi jo täytetty. Vain Kristuksen sovituksen kautta ihmiset Vanhan Liiton ajallakin saattoivat pelastua.

• vain on pöljä, kirjoitti:

kun kirjoittaa:

>>> Miten se pelasti Ristin ryövärin, EIHÄN SOVITUTYÖTÄ OLTU VIELÄ TEHTY,, eli naurettavaa. >>>

Maailman alusta astihan ihmiset ovat pelastuneet nimenomaan Kristuksen sovitustyön kautta. Jo ennen aikojen alkua Poika lupasi Isälleen lunastaa maailman. Jumala katseli tätä lupausta pitkin tunnettua ja tuntematonta maan ja ihmisen historiaa ikään kuin se olisi jo täytetty. Vain Kristuksen sovituksen kautta ihmiset Vanhan Liiton ajallakin saattoivat pelastua.

Maailman alusta astihan ihmiset ovat pelastuneet nimenomaan Kristuksen sovitustyön kautta. ** Niinkö? Miksi sitten tuli vedenpaisumus, miksi sitten Jumala käski uhrata?

Jo ennen aikojen alkua Poika lupasi Isälleen lunastaa maailman.** Kerta olen pöljä, kerro sinä se MISSÄ Poika näin sanoi, jatketaan sitten yhdessä.

Jumala katseli tätä lupausta pitkin tunnettua ja tuntematonta maan ja ihmisen historiaa ikään kuin se olisi jo täytetty.** Mitä mieltä olet niistä Jumalan vaatimista uhreista.

Raamatussa niitä on n 70, mutta otan muutaman.
        2. Moos. 29:38
        "Sinun tulee joka päivä uhrata alttarilla kaksi vuoden ikäistä urospuolista karitsaa.

3. Moos. 1:10
        "Jos hän tahtoo uhrata pikkukarjaa, lampaan tai vuohen, hän tuokoon virheettömän pässin tai pukin

3. Moos. 1:14
        "Jos joku tahtoo uhrata Herralle polttouhrina linnun, hän tuokoon uhrilahjaksi metsäkyyhkyn tai muun kyyhkysen.

3. Moos. 9:4
        Tuokaa myös sonni ja pässi, jotka tulee uhrata yhteysuhrina Herran edessä, sekä ruokauhri, johon on sekoitettu öljyä, sillä tänään Herra ilmestyy teille.'"

3. Moos. 22:23
        Viallisen tai kitukasvuisen sonnin tai lampaan voitte uhrata vapaaehtoisena lahjana, mutta se ei kelpaa Herralle tehdyn uhrilupauksen täyttämiseen.

Miten se Kristuksen veri ei pätenyt silloin? Valaise hieman.

Vain Kristuksen sovituksen kautta ihmiset Vanhan Liiton ajallakin saattoivat pelastua.** Kerro myös se, missä tämä esiintyy Raamatussa??

Vaikutat kovin fiksulta.

• lyyleri

Ei oo muakaan vastaan tullu vielä yhtään "hyvää uskovaista", eikä yhtään semmosta, jota sielunvihollinen ei ois kiusannu ja houkutellu.

• tarkemmin tut-
        Kesitas kirjoitti:

Maailman alusta astihan ihmiset ovat pelastuneet nimenomaan Kristuksen sovitustyön kautta. ** Niinkö? Miksi sitten tuli vedenpaisumus, miksi sitten Jumala käski uhrata?

Jo ennen aikojen alkua Poika lupasi Isälleen lunastaa maailman.** Kerta olen pöljä, kerro sinä se MISSÄ Poika näin sanoi, jatketaan sitten yhdessä.

Jumala katseli tätä lupausta pitkin tunnettua ja tuntematonta maan ja ihmisen historiaa ikään kuin se olisi jo täytetty.** Mitä mieltä olet niistä Jumalan vaatimista uhreista.

Raamatussa niitä on n 70, mutta otan muutaman.
        2. Moos. 29:38
        "Sinun tulee joka päivä uhrata alttarilla kaksi vuoden ikäistä urospuolista karitsaa.

3. Moos. 1:10
        "Jos hän tahtoo uhrata pikkukarjaa, lampaan tai vuohen, hän tuokoon virheettömän pässin tai pukin

3. Moos. 1:14
        "Jos joku tahtoo uhrata Herralle polttouhrina linnun, hän tuokoon uhrilahjaksi metsäkyyhkyn tai muun kyyhkysen.

3. Moos. 9:4
        Tuokaa myös sonni ja pässi, jotka tulee uhrata yhteysuhrina Herran edessä, sekä ruokauhri, johon on sekoitettu öljyä, sillä tänään Herra ilmestyy teille.'"

3. Moos. 22:23
        Viallisen tai kitukasvuisen sonnin tai lampaan voitte uhrata vapaaehtoisena lahjana, mutta se ei kelpaa Herralle tehdyn uhrilupauksen täyttämiseen.

Miten se Kristuksen veri ei pätenyt silloin? Valaise hieman.

Vain Kristuksen sovituksen kautta ihmiset Vanhan Liiton ajallakin saattoivat pelastua.** Kerro myös se, missä tämä esiintyy Raamatussa??

Vaikutat kovin fiksulta.

kia Raamatusta. Palstalla saattaa olla joku, joka tuntee profeettain kirjoja ja osaisi vastata.

• Saman kokenut

Kertomalla reippaasti, että olet löytänyt muita vaihtoehtoja, saat aikaan mukavaa säpinää. Turha välttää muiden järkyttämistä, ovathan nämä muut saneet oman tasapainosi järkkymään. Maksat siinä hyvän hyvällä.

>Osallistun uskoa käsitteleviin keskusteluihin ja puolustan vanhoillislestadiolaisia käsityksiä ja
      annan sillä kuvan muille, että olen itsekin vl.

Et ole oikeaa lesta-ainesta, jos osallistut uskoa käsitteleviin keskusteluihin. Oikea vl keskustelee korkeintaan toisten samanlaisten kanssa myötäilemällä kaikkea sitä valetta, jota liikkeen parempiosaiset tajoavat kekusjohdosta rahvaan uskottavaksi.

• muuttaa

Ex Vl: ien, jotka kaipaavat Jumalan terve- tervehdystä kannattaisi muuttaa Itävaltaan. Siellä tervehditään sillä tavalla kaikkialla, jopa ruokakaupoissa.

• -

Monilla vanhoillislestadiolaisilla on käsitys, joka paistaa sinunkin kirjoituksestasi, että he ovat tilivelvollisia sieluntilastaan ja ajatusmaailmastaan muille. Se ei ole totta. Ihmisellä on oikeus olla sukulaistensa ja ystäviensä kanssa tekemisissä omine mielipiteineen, joita ei tarvitse kertoa muille, ellei halua. Sinun tilanteessasi tekisin pieniä ja harkittuja muutoksia elämääni. Miettisin, kenen seurassa oikeasti haluan olla ja millä ehdoilla. Itseään saa ja tulee suojella. Konflikteilta saa suojautua. Asioista saa kertoa vasta kun tuntee olevansa siihen valmis, eikä kaikkea ole pakko kertoa koskaan.

• 100%

"Monilla vanhoillislestadiolaisilla on käsitys, joka paistaa sinunkin kirjoituksestasi, että he ovat tilivelvollisia sieluntilastaan ja ajatusmaailmastaan muille."

Tähän perustuu autoritaaliset uskonnot, ihmiset kasvatetaan tilittämään kaikki seurakunnalle (auktoriteetille), esim. Jehovan todistajista pitää erota liikkeestä kirjallisesti.
        On olennaista käsittää, että ei ole tilivelvollinen mistään vl-liikkeelle.

• lyyleri

Uskoa, heikkoakaan , ei tarvi kieltää...Jumalan voima on juuri heikoissa väkevä.

• tarkenna nais.puhvel

vai vain heikoissa vl.uskiksissa?

• sitä hiljaa sy-

dämessänsä uskoa. Unohtaa porukat ja kulttuurihömpät. Elämä kun pisimmilläänkin on lyhyt.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      59
      1194
    2. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      11
      860
    3. Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?

"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol
      Maailman menoa
      75
      795
    4. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      53
      634
    5. Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa

Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.
      Kajaani
      83
      623
    6. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      46
      554
    7. Tunnusmerkkejä Kaivatulle

Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt
      Ikävä
      33
      537
    8. Oletko nainen enää täällä?

En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv
      Ikävä
      36
      524
    9. Hurmasit sitten minut

kauneudellasi nainen ja kun sait minut rakastumaan itseesi muutuit ihan porsaaksi etkä välitä vartalostasi enää yhtään.
      Ikävä
      43
      503
    10. Tietysti olen varovainen,

ei kaikki ole pelkkää epävarmuutta. En halua sotkea mitään, enkä aiheuttaa kenellekään hankaluuksia. Ja luulen että ehkä
      Ikävä
      40
      501
    Aihe