Leskeksi jäänyt isoäitini on myymässä kerrostaloasuntoaan muuttaakseen pienempään ja sellaiseen , joka olisi lähellä vanhusten palvelutaloa.
Asunnon myynti on menyt usemman potentiaalisen ostajan ohitse syystä, jota minä nyt tässä ihmettelen.
Ostajaehdokkaat ovat , aivan oikein, pyytäneet isännöitsijältä lausunnon. Sen sijaan että pysyisi totuudessa, tämä spekuloi varoittavasti tulevista isoista korjauskohteista ja kalliista putkiremontista taloyhtiössä. Kummalllisinta on, ettei tällaisista korjaustoimenpiteistä ole edes taloyhtiön hallituksessa keskusteltu saati päätetty. Onko isännöitsijällä oikeus antaa tällaisia, kauppaa suoranaisesti torpedoivia lausuntoja? Olen huolissani mummon tilanteesta. Hän ei pääse muuttamaan ennenkuin tämä nykyinen osake on myyty.
saako isännöitsijä haitata asunnonmyyntiä
44
3256
Vastaukset
- _LVISISASDPLKV_
vähintäänkin kyseenalaista moinen toiminta on. Ylipäänsä lausuntojen antaminen kiinteistön kunnosta on kyseenalaista, mikäli kuntoa ei ole tutkittu. Jos isännöitsijä valistaa ostajia yleisellä tasolla, sekin on sinänsä asiatonta. Esim. putkiremontista ei tulisi mainita mitään jos siitä ei ole tehty päätöstä. Yleensä päätös tehdään ensin putkiston kuntotutkimuksesta ja vasta se kertoo tai antaa tukea tehdä päätös putkiston saneerauksesta. Isännöitsijähän tekee työtä osakkaiden toimieksiannosta. Eihän asunnon välittäjäkään ala maalailla piruja seinille ja pelotella ostajia. Ilmiselvistä vioista mielestäni kyllä voi ja tuleekin mainita vaikka remontista ei olisikaan päätöstä.
- gergkemtasg
Voi teitä pellet, sanoo isännöitsijä mitä tahansa niin aina hän on jonkun mielestä väärässä. Kerrotaan rakennuksen ikään ja tehtyihin korjauksiin perustuvia lausuntoja tai ei kerrota mitään niin silloin tietysti myöskin isännöitsijä on väärässä ja pimittänyt tietoja ostajalta. Täytyy kyllä oikein ihmetellä kuka moisessa duunissa viitsii olla. Narisijoita Suomi täynnä. IS-todistuksessa näkyy tarvittavat tiedot, yleensä käsittääkseni ulkopuolisille ei kerrota mitään, mutta sitten nämä tee-se-itse myyjät kehottavat ottamaan isännöitsijään yhteyttä. Tulevaisuudessa luultavasti taloyhtiön hallitukset tulevat saamaan kritiikkiä ja lokaa niskaansa koska 5 vuotis-selvitys on heidän vastuullaan.
- qwerty ...
gergkemtasg kirjoitti:
Voi teitä pellet, sanoo isännöitsijä mitä tahansa niin aina hän on jonkun mielestä väärässä. Kerrotaan rakennuksen ikään ja tehtyihin korjauksiin perustuvia lausuntoja tai ei kerrota mitään niin silloin tietysti myöskin isännöitsijä on väärässä ja pimittänyt tietoja ostajalta. Täytyy kyllä oikein ihmetellä kuka moisessa duunissa viitsii olla. Narisijoita Suomi täynnä. IS-todistuksessa näkyy tarvittavat tiedot, yleensä käsittääkseni ulkopuolisille ei kerrota mitään, mutta sitten nämä tee-se-itse myyjät kehottavat ottamaan isännöitsijään yhteyttä. Tulevaisuudessa luultavasti taloyhtiön hallitukset tulevat saamaan kritiikkiä ja lokaa niskaansa koska 5 vuotis-selvitys on heidän vastuullaan.
" Tulevaisuudessa luultavasti taloyhtiön hallitukset tulevat saamaan kritiikkiä ja lokaa niskaansa koska 5 vuotis-selvitys on heidän vastuullaan"
Yhtiökokous sen hyväksyy hallitukseb esityksestä - _LVISISASDPLKV_
gergkemtasg kirjoitti:
jos nyt suullisesti edes niitä, nimittäin isännöitsijäntodistuksessa kerrotaan kaikki se tieto, mitä ostajan tarvitsee teknisesti ottaen tietää. Kaikki muu on tässä tapauksessa ja tässä mielessä turhaa.
>> mutta sitten nämä tee-se-itse myyjät kehottavat ottamaan isännöitsijään yhteyttä.
Minkä takia, nimittäin olipa myyjä kuka hyvänsä, ostajille pitää olla esittää isännöitsijäntodistus.
Mututietoja ja pihapuheita isännöitsijän ei kannata kertoa eikä is-todistukseen laittaa, ainoastaan faktat. Ei isännöitsijän pidä ruveta myöskään osatan avustajaksi kaupan teossa ja jos hän siihen alkaa, silloin hän pelaa kyllä viheliäistä peliä, kaksilla korteilla. Isännöitsijää pidetään aikamoisena auktoriteettinä ja tietäjänä taloyhtiön asioista. Halutessaan, syystä tai toisesta, ihan varmaan voi kaataa joka kaupan, olipa taloyhtiö mikä vain.
- usein nähtyä
tuntuu todella omituiselta käytökseltä.hänenhän pitäisi taloyhtiön edustajana päinvastoin pitää taloyhtiön puolta.kannattaisi ottaa selvää kuuluuko kyseinen isännöitsijä johonkin isännöinnin liittoon tai järjestöön ja tehdä mahdollisesti valitus.onhan hyvin mahdollista että yritetään torpeedoira mahdollista kauppaa ja täten saada kyseisen asunnon hintaa laskettua.mikäli on kiire myydä asunto tämä yleensä onnistuu varsin tehokkaasti,ja on valitettavasti varsin yleistä.voihan olla että isännöitsijä tekee jossain vaiheessa oman tarjouksen asunnosta tai joku muu talon asukkaista jonka piikkiin isännöitsijä toimii.tämä sama tapa toimii pankkialallakin.asunto on periaatteessa jo myyty ennen kuin pankki on sen pakkolunastanut.tässäkin tapauksessa on varmasti joku joka pyrkii hyötymään tilanteesta,onko se isännöitsijä,talon asukas tai joku näiden lapsi,lapsenlapsi tai hyvä ystävä vai pelkkä rahan ahneus ken tietää.kannattaa pyytää virallinen lausunto päätetyistä remonteista.tsemppiä myyntiin.
- yxvaan...
Soita itse isännöitsijälle kiinostuneena ostajana - vaikka Maija Mäkisenä - ja kysy itse isännöitsijältä tietoja, niin saat ensikäden tiedot etkä ole "kuulopuheiden" varassa.
Jos isännöitsijä puhelee asiattomia, niin puhelun lopussa voit sitten paljastaa kuka oikein olet ja kysyä miksi isännöitsijä puhuu puuta heinää. Auttaa ja tepsi...- Kuusamatien päässä
"Maija Mäkisenä" tehnyt kyselyn. Tämän tein kun kaksi varteenotettavaa ostajaa peruikin halukkuutensa vedoten k o remontteihin. Sain meilinä , siis kirjallisen, vastauksen, jossa isännöitsijä esittää varoittavaan sävyyn tulevista isoista korjauskohteista ja kalliista putkiremontista taloyhtiössä. Ja mummoni asioita hoitaneena TIEDÄN että taloyhtiön hallitus ei ole k o korjauksista edes keskustellut.
Nyt ihmetelenkin sitä, saako isännöitsijä lausunoillaan pelotella kaikki ostajat. Mitä me sitten teemme.
Mummoni ei voi asua yksin liian kaukana palveluista.
Toivoisin konkreetisia neuvoja miten autan tästä häntä tässä asiassa. - 4334434
Kuusamatien päässä kirjoitti:
"Maija Mäkisenä" tehnyt kyselyn. Tämän tein kun kaksi varteenotettavaa ostajaa peruikin halukkuutensa vedoten k o remontteihin. Sain meilinä , siis kirjallisen, vastauksen, jossa isännöitsijä esittää varoittavaan sävyyn tulevista isoista korjauskohteista ja kalliista putkiremontista taloyhtiössä. Ja mummoni asioita hoitaneena TIEDÄN että taloyhtiön hallitus ei ole k o korjauksista edes keskustellut.
Nyt ihmetelenkin sitä, saako isännöitsijä lausunoillaan pelotella kaikki ostajat. Mitä me sitten teemme.
Toivoisin konkreetisia neuvoja miten autan tästä häntä tässä asiassa.Minulla tulee mieleen, että jos nämä suuret korjaukset ja kallisputkiremontti ovatkin aivan aiheellisia ja väistämättä edessä.
Koska sekinhän voi olla mahdollista. Ja minusta silloin isännöitsijä aivan oikein toimii jos asiasta kertoo ostajaehdokkaille. Vaikka niitä ei nyt ole vielä päätettykkään. Yleensä kun yhtiön hallitus ja osakaat eivät ole aivan perillä esim korjaustarpeesta. Isännöitijällä on yleensä se ainut oikeia tieto asiasta.
Kyllä jokainen todellinen ostaja on ottanut huomioon lähtiessä katsomaan vanhaa kerrostaloa, että putkiremontti on edessä jossakin vaiheessa. Ja luonollisesti se maksaa (paljon).
Kuulostaa oudolta, että olisivat asiaa säikähtäneet jos olisivat ajateleeet tosissaan ostaa.
Olisi hyvä jos esittelijän mainita näistä mahdollisesti lähivuosina tulevista putkiremtoista. Mutta mainita myös, että mitään ei ole päätetty vielä. Ei tulisi ostaja ehdokkaille sitten niin säikähtänyt olo kun soittavat isännöitsijälle ja kuulevat ensikertaa tuleveista korjauksista.
Minusta on todella väärin koittaa houkutella ostajia olematta kertomatta tulevista korjaukista ja yleisesti talon kunnosta. Yleensä osakkaat eivät itse ymmärrä mikä on tosiasiallinen korjaustarve. Ja muistetaan, että aloittaja ei edes itse asu ko. yhtiössä joten hänen on pahempi asioita korjauksista kommentoida. - onko perustetta?
Toivoisin konkreetisia neuvoja miten autan tästä häntä tässä asiassa.Kerropa tarkemmin. Minkäikäinen talo, mitä muita remontteja isännöitsijä "pelottelee" paitsi putkiremppaa? Voiko putkiremppakin olla edessä huomioiden talon ikä?
Yleisesti ottaen, jos talo on sen verran uusi, että putkirempasta (ja mitä ne muut "isot korjauskohteet" sitten ovatkin) puhuminen on ihan puutaheinää, niin voit kysyä isännöitsijältä asiaa suoraan. Onhan sinulla hänen meilinsä, johon vedota, että näin on sanonut.
Jos toisaalta talo on sen ikäinen, että putki- tai muita remppoja tosiaan voi objektiivisesti arvioiden olla tulossa, vaikka niistä ei hallituksessa olisi puhuttukaan, niin se kannattaanee teidän huomioida jo itse myyntiesitteessä (myyttekö itse vai onko välittäjä asialla?). Jos nimittäin itse otatte myyntiesitteessä kantaa siihen, että talon ikä voi edellyttää remppoja, vaikka niistä ei toistaiseksi ole keskusteltu, niin se ei tule isännöitsijältä ostajakandeille yllätyksenä eikä tunnu silloin asialta, jota myyjä yrittää pimittää. On monia taloyhtiöitä, joita kansoittavat vanhat mummot ja vaarit, ja joissa pakollisiakin remppoja kitkutetaan siihen saakka, kunnes joku putki paukahtaa. Sitten korjataan ensin vauriot ja tehdään päälle vielä se remontti, joka ajoissa tehtynä olisi estänyt vaurion.
Tietysti voi olla, että isännöitsijällä on asiassa oma lehmä ojassa ja odottaa hinnan tippumista. Mutta vaikea hänen suutaan on tukkiakaan, jos talon ikä ja yleinen kunto asiaan tavallaan antavat oikeutuksen. - yyuuii 564
onko perustetta? kirjoitti:
Kerropa tarkemmin. Minkäikäinen talo, mitä muita remontteja isännöitsijä "pelottelee" paitsi putkiremppaa? Voiko putkiremppakin olla edessä huomioiden talon ikä?
Yleisesti ottaen, jos talo on sen verran uusi, että putkirempasta (ja mitä ne muut "isot korjauskohteet" sitten ovatkin) puhuminen on ihan puutaheinää, niin voit kysyä isännöitsijältä asiaa suoraan. Onhan sinulla hänen meilinsä, johon vedota, että näin on sanonut.
Jos toisaalta talo on sen ikäinen, että putki- tai muita remppoja tosiaan voi objektiivisesti arvioiden olla tulossa, vaikka niistä ei hallituksessa olisi puhuttukaan, niin se kannattaanee teidän huomioida jo itse myyntiesitteessä (myyttekö itse vai onko välittäjä asialla?). Jos nimittäin itse otatte myyntiesitteessä kantaa siihen, että talon ikä voi edellyttää remppoja, vaikka niistä ei toistaiseksi ole keskusteltu, niin se ei tule isännöitsijältä ostajakandeille yllätyksenä eikä tunnu silloin asialta, jota myyjä yrittää pimittää. On monia taloyhtiöitä, joita kansoittavat vanhat mummot ja vaarit, ja joissa pakollisiakin remppoja kitkutetaan siihen saakka, kunnes joku putki paukahtaa. Sitten korjataan ensin vauriot ja tehdään päälle vielä se remontti, joka ajoissa tehtynä olisi estänyt vaurion.
Tietysti voi olla, että isännöitsijällä on asiassa oma lehmä ojassa ja odottaa hinnan tippumista. Mutta vaikea hänen suutaan on tukkiakaan, jos talon ikä ja yleinen kunto asiaan tavallaan antavat oikeutuksen.tuli mieleen.Eräänlainen hyvä veli verkosto pelaa jäsenelleen edullista kämppää.Usein sijoittaja mukana porukassa .Nyt kannattaa olla tarkkana.Tätä tapahtuu paljon,mutta puhutaan vähän.
- ----...
4334434 kirjoitti:
Minulla tulee mieleen, että jos nämä suuret korjaukset ja kallisputkiremontti ovatkin aivan aiheellisia ja väistämättä edessä.
Koska sekinhän voi olla mahdollista. Ja minusta silloin isännöitsijä aivan oikein toimii jos asiasta kertoo ostajaehdokkaille. Vaikka niitä ei nyt ole vielä päätettykkään. Yleensä kun yhtiön hallitus ja osakaat eivät ole aivan perillä esim korjaustarpeesta. Isännöitijällä on yleensä se ainut oikeia tieto asiasta.
Kyllä jokainen todellinen ostaja on ottanut huomioon lähtiessä katsomaan vanhaa kerrostaloa, että putkiremontti on edessä jossakin vaiheessa. Ja luonollisesti se maksaa (paljon).
Kuulostaa oudolta, että olisivat asiaa säikähtäneet jos olisivat ajateleeet tosissaan ostaa.
Olisi hyvä jos esittelijän mainita näistä mahdollisesti lähivuosina tulevista putkiremtoista. Mutta mainita myös, että mitään ei ole päätetty vielä. Ei tulisi ostaja ehdokkaille sitten niin säikähtänyt olo kun soittavat isännöitsijälle ja kuulevat ensikertaa tuleveista korjauksista.
Minusta on todella väärin koittaa houkutella ostajia olematta kertomatta tulevista korjaukista ja yleisesti talon kunnosta. Yleensä osakkaat eivät itse ymmärrä mikä on tosiasiallinen korjaustarve. Ja muistetaan, että aloittaja ei edes itse asu ko. yhtiössä joten hänen on pahempi asioita korjauksista kommentoida.ole keskustellut asiasta niin EI isännöitsijä saa omia luulojaan levitellä eteenpäin, hän on hallituksen palkkaama työntekijä. Ja aivan selvästi myt ajaa jonkun sukulaisensa etua kun noin härskisti ja lainvastaisesti toimii.
- _LVISISASDPLKV_
4334434 kirjoitti:
Minulla tulee mieleen, että jos nämä suuret korjaukset ja kallisputkiremontti ovatkin aivan aiheellisia ja väistämättä edessä.
Minusta on todella väärin koittaa houkutella ostajia olematta kertomatta tulevista korjaukista ja yleisesti talon kunnosta. Yleensä osakkaat eivät itse ymmärrä mikä on tosiasiallinen korjaustarve. Ja muistetaan, että aloittaja ei edes itse asu ko. yhtiössä joten hänen on pahempi asioita korjauksista kommentoida.>> Ja minusta silloin isännöitsijä aivan oikein toimii jos asiasta kertoo ostajaehdokkaille. Vaikka niitä ei nyt ole vielä päätettykkään. Yleensä kun yhtiön hallitus ja osakaat eivät ole aivan perillä esim korjaustarpeesta. Isännöitijällä on yleensä se ainut oikeia tieto asiasta. >>
Ongelma tässä on se, että Isännöitsijän antama tieto voi ihan yhtä hyvin olla väärää. Esimerkiksi putkiremontti, joka mielletään isoksi menoeräksi --- ei sen tarvetta voi lonkalta heittää tai se arvio voi heittää vaikka 10 - 20 v, kuten myös remontin hinta: 100 - 1000 e/m2. Jos taas putkistossa on ollut selkeästi vikaa ja vuotoja eli remontin tarve on ilmeinen, kyllä siitä silloin on ainakin hallituksen piirissä keskusteltu ja näistä vioista isännöitsijä luonnollisestikin voi kertoa ja pitääkin kertoa. Aina pitää olla jotain faktaa puheiden pohjaksi. Jos remontin tarve on ilmeinen (muidenkin kuin isännöitsijän mielestä), kertoisin ostajalle sen, mikä on tilanne ja kertoisin, miten olen ajatellut asiassa edetä (esim. ehdottaa hallitukselle/yhtiölle kuntotarkastuksen tekemistä). Hinnoista ja ajankohdasta ei kannata mainita mitään, ennen kuin ne ovat tiedossa.
Tiedän erään 30 v vanhan taloyhtiön, joissa tehtiin iso putkistosaneeraus (päivän hinnoilla luokkaa 1000 e/m). Tiedän myös toisen yhtiön, jossa talo on valmistunut 50-luvun alkupuolella, ja edelleen pääosin alkuperäiset putket ja hyvin toimivat. Näitä kun on niin kovasti moneen lähtöön kuten myös se, minkälainen/laajuinen remontti päätetään tehdä. yyuuii 564 kirjoitti:
tuli mieleen.Eräänlainen hyvä veli verkosto pelaa jäsenelleen edullista kämppää.Usein sijoittaja mukana porukassa .Nyt kannattaa olla tarkkana.Tätä tapahtuu paljon,mutta puhutaan vähän.
Suojele omaa selustaansa, kuten välittäjänä vielä toimiessani tein itsekin.
Jos välitettävänä oli yli 30 vuotta vanhassa kerrostalossa sijaitseva huoneisto, jossa LVIS-saneerauksesta ei oltu vielä keskusteltu, niin kehoitin ostajaehdokkaita varautumaan ko. saneeraukseen 10 vuoden sisällä kaupanteosta, kuitenkin mainiten että sitä tuskin tehdään seuraavan 5 vuoden sisällä. Kaupankäyntiä se ei haitannut, kiinnostuneet tekevät itse asiassa helpommin tarjouksen kun kokevat että mitään ei pimitetä. Toisaalta kun se remontti tulee, niin ostaja ei voi esittää vaateita myyjää, tai välitysliikettä kohtaan.- 27
Toivoisin konkreetisia neuvoja miten autan tästä häntä tässä asiassa.Kun kerran tiedät, että mitä hallituksessa ollaan puhuttu, niin ilmeisesti olet hallituksessa.
Hallitus palkkaa ja erottaa isännöitsijän.
Laittakaa isännöitsijä lomalle ja hallituksen puheenjohtaja kirjoittamaan isännöitsijätodistus.
- Matti-3
Nauhoita keskustelu, vielä parempi mikäli se tulee kirjeitse.
Ja käräytä isännöitsiää. Ehkä hänellä on oma lehmä ojassa.
Ota asia esille seuraavassa yhtiökokouksessa.- fe
Kylläpä on taas fiksua porukkaa. Maalaisjärki varmaan sanoo, että jos on 50 vuotta vanha taloyhtiö, niin eikähän se putkiremontti ole sieltä kohta tulossa. Jos taas isännöitsijä ei tästä kysyttäessä mainitsisi, niin sitten ostaja on isännöitsijän niskassa, kun ei putkiremontista mitään mainittu. HERÄTYS.
- ITS....
fe kirjoitti:
Kylläpä on taas fiksua porukkaa. Maalaisjärki varmaan sanoo, että jos on 50 vuotta vanha taloyhtiö, niin eikähän se putkiremontti ole sieltä kohta tulossa. Jos taas isännöitsijä ei tästä kysyttäessä mainitsisi, niin sitten ostaja on isännöitsijän niskassa, kun ei putkiremontista mitään mainittu. HERÄTYS.
asuntokaupan yhteydessä montakin ongelmaa.
Ilman ammattilaista tehdyssä kaupassa myyjä turvautuu jostain syystä aina isännöitsijään. Kysytään miten pitää menetellä ja surutta hankalat kysymykset käännetään isännöisijälle. Olen itse aina kehottanut harkitsemaan kiinteistövälittäjän ottamista jos myyjän kysymykset ovat luokkaa "pitäisikö tästä tehdä joku kauppakirja"? Viimeisimmässä tapauksessa myyjän viiden tonnin säästö välityspalkkiossa toi viiden tonnin vahingon lainaosuuksissa.
Kun välitystoiminta aktivoituu kaivetaan jostain varastosta ne toivottovimmat välittäjät ihan suuriinkiin välitysliikkeisiin. Kokemattomuus ja osaamattomuus näkyy samanlailla kuin myyjä hoitaisi asian itse, sillä erotuksella että välittäjä saa palkkionsa.
Uusavuttomuus ostajien taholta on valitettavasti arkipäivää. Ei tiedetä mitään asunto-osakeyhtiöasumisesta kun on totuttu asumaan vuokralla jossa joku muu maksaa kaiken jääkaapista alkaen, mitään budjettia ei ole laadittu riittääkö rahat myös asumiseen sen lainanlyhennyksen jälkeen. Kysymyksetkin isännöitsijälle ovat tyyliin "haluan tietää tarkkaan mitä asuminen maksaa seuraavien 10 vuoden aikana" tai "isännöitsijän pitää tietää mitä edellinen osakas on asunnossa tehnyt". Epävarmuus näkyy agressiivisena asenteena ja kokonaisuuden kannalta epäolennaisuuksiin paneutumisella (onko lattiassa parketti vai laminaatti vs. pommikunnossa oleva kylppäri).
Jos teet 300te kaupat ja tietämys on nollatasoa, kannattaisiko maksaa vaikka muutama tonni ammattilaiselle joka etsii sinulle asunnon ja selvittää perusasiat? - Kuusamatien päässä
ITS.... kirjoitti:
asuntokaupan yhteydessä montakin ongelmaa.
Ilman ammattilaista tehdyssä kaupassa myyjä turvautuu jostain syystä aina isännöitsijään. Kysytään miten pitää menetellä ja surutta hankalat kysymykset käännetään isännöisijälle. Olen itse aina kehottanut harkitsemaan kiinteistövälittäjän ottamista jos myyjän kysymykset ovat luokkaa "pitäisikö tästä tehdä joku kauppakirja"? Viimeisimmässä tapauksessa myyjän viiden tonnin säästö välityspalkkiossa toi viiden tonnin vahingon lainaosuuksissa.
Kun välitystoiminta aktivoituu kaivetaan jostain varastosta ne toivottovimmat välittäjät ihan suuriinkiin välitysliikkeisiin. Kokemattomuus ja osaamattomuus näkyy samanlailla kuin myyjä hoitaisi asian itse, sillä erotuksella että välittäjä saa palkkionsa.
Uusavuttomuus ostajien taholta on valitettavasti arkipäivää. Ei tiedetä mitään asunto-osakeyhtiöasumisesta kun on totuttu asumaan vuokralla jossa joku muu maksaa kaiken jääkaapista alkaen, mitään budjettia ei ole laadittu riittääkö rahat myös asumiseen sen lainanlyhennyksen jälkeen. Kysymyksetkin isännöitsijälle ovat tyyliin "haluan tietää tarkkaan mitä asuminen maksaa seuraavien 10 vuoden aikana" tai "isännöitsijän pitää tietää mitä edellinen osakas on asunnossa tehnyt". Epävarmuus näkyy agressiivisena asenteena ja kokonaisuuden kannalta epäolennaisuuksiin paneutumisella (onko lattiassa parketti vai laminaatti vs. pommikunnossa oleva kylppäri).
Jos teet 300te kaupat ja tietämys on nollatasoa, kannattaisiko maksaa vaikka muutama tonni ammattilaiselle joka etsii sinulle asunnon ja selvittää perusasiat?Muutama korjaus
1.
Taloyhtiö ei ole yli 50 vuotta vanha vaan kolmikymppinen, hyvin rakennettu, kunnolla huollettu, haluttavalla paikalla ja itse asunto on hyvin kaunis, hienosti remontoitu ja kaikinpuolin huippukohde...
2.
En ole hallituksessa , en edes asu paikakunnalla, mutta olen kuullut hallituksen jäseniltä tehdyt päätökset mummoni asioita hoitaessani.
Se mitä ihmettelen, on myös välittäjän asenne. Hän ei ole reagoinut isännöitsijän lausuntoihin mikä hämmentää entisestään ja saa minut samoille linjoille nimimerkki "yyuuii 564"n kanssa. Ensinnäkin aioin mummon puolesta vetää johtopäätökset k o välittäjän taidonnäytteistä. Toisekseen noudatan niimerkin "usein nähtyä" loppukaneettina antamaa neuvoa. - onko perustetta
Muutama korjaus
1.
Taloyhtiö ei ole yli 50 vuotta vanha vaan kolmikymppinen, hyvin rakennettu, kunnolla huollettu, haluttavalla paikalla ja itse asunto on hyvin kaunis, hienosti remontoitu ja kaikinpuolin huippukohde...
2.
En ole hallituksessa , en edes asu paikakunnalla, mutta olen kuullut hallituksen jäseniltä tehdyt päätökset mummoni asioita hoitaessani.
Se mitä ihmettelen, on myös välittäjän asenne. Hän ei ole reagoinut isännöitsijän lausuntoihin mikä hämmentää entisestään ja saa minut samoille linjoille nimimerkki "yyuuii 564"n kanssa. Ensinnäkin aioin mummon puolesta vetää johtopäätökset k o välittäjän taidonnäytteistä. Toisekseen noudatan niimerkin "usein nähtyä" loppukaneettina antamaa neuvoa.Hyvä kun tulit kertomaan lisää. Nyt on vaan niin, että jos talo on yli 30 vuotta vanha, niin putkiremontti on mitä todennäköisimmin edessä jossain tulevaisuudessa. Ja ilmeisesti kyseinen talo on rakennettu 1970-luvulla, kun kolmikymppiseksi sitä sanot? Alan ammattilainen en ole, mutta esim. tuossa http://www.talouselama.fi/uutiset/article156455.ece
artikkelissa todetaan, että 70-lukulaisten rakennusten putket alkavat seuraavaksi paukahdella, huomaa, että artikkeli on kirjoitettu jo 5 vuotta sitten (varmaan löytyy parempaakin tietoa, mutta tuo nyt ekaksi hyppäsi silmille). Myös ikkuna- tai julkisivuremontit saattavat tulla kyseeseen. Kuinka lähellä remppa on juuri mummosi talossa, siihen tietenkään ei kukaan muu osaa ottaa kantaa kuin taloa tuntevat. Se, että mummon oma asunto on hienosti rempattu kertomasi mukaan, ei muuta tosiasiaa, että asukkaan tekemät remontit ovat aina vain pintaa.
Annoit myös aiemmin hiukan liian ruusuisen kuvan siitä, mitä tosiasiassa taloyhtiön asioista tiedät. Jos et ole hallituksessa mukana, et voi tietää (ja korostit nimenomaan tietäväsi), mitä kokouksissa on tai ei ole puhuttu. Voit tietää vain sen, mitä sinulle on kerrottu tai mitä olet pöytäkirjoista lukenut. Ja sen perusteella voit tietää varmuudella vain pöytäkirjoihin kirjatut päätökset, mutta et muuta.
Näyttäisi nyt siltä, että sekä isännöitsijä että välittäjä saattavat yleisen kokemuksensa perusteella tietää, että noin vanhassa talossa erilaisia remontteja, myös peloteltu putkiremppa on joskus tulossa. Tämän asian suhteen ei kannata pistää päätä pensaaseen, koska isommissa vaikeuksissa saatatte mummon kanssa olla sitten, jos mahdollinen ostaja ottaa herneen nenään pikaisesti tulevasta remontista ja alkaa vaatia teiltä korvauksia. Ostajan edellytetään kyllä ottavan selvää ja tietävän itsekin, mitä suurinpiirtein eri ikäisiltä taloilta voi odottaa. Mutta oikeudessa voi aina käydä yllättävästi, jos sinne asti joutuisitte. Ja silloin ei anna teistä hyvää kuvaa, jos ostaja löytää todistajakseen isännöitsijän, joka sanoo, että yritti asioista kertoa ostajaehdokkaille, mutta hänen suunsa tukittiin... - ITS....
Muutama korjaus
1.
2.
Se mitä ihmettelen, on myös välittäjän asenne. Hän ei ole reagoinut isännöitsijän lausuntoihin mikä hämmentää entisestään ja saa minut samoille linjoille nimimerkki "yyuuii 564"n kanssa. Ensinnäkin aioin mummon puolesta vetää johtopäätökset k o välittäjän taidonnäytteistä. Toisekseen noudatan niimerkin "usein nähtyä" loppukaneettina antamaa neuvoa.nuo "isännöitsijän lausunnot", koska isännöitsijäntodistus on oikeastaan ainoa asiakirja jossa kaikki tarpeellinen on ilmaistu. Toki siihen liitetään mukaan usein viimeisin kuntokartoitus tai -tutkimusraportti, mikäli se kertoo jotain tulevista korjauksista.
En minä ainakaan koskaan mitää lausuntoja anna vaan kehotan tutustumaan isännöitsijäntodistukseen ja sen liitteisiin. Yleisimpään kysymykseen onko talossa hyvä asua tai ostaisinko itse jätän vastaamatta. - Kuusamatien päässä
ITS.... kirjoitti:
nuo "isännöitsijän lausunnot", koska isännöitsijäntodistus on oikeastaan ainoa asiakirja jossa kaikki tarpeellinen on ilmaistu. Toki siihen liitetään mukaan usein viimeisin kuntokartoitus tai -tutkimusraportti, mikäli se kertoo jotain tulevista korjauksista.
En minä ainakaan koskaan mitää lausuntoja anna vaan kehotan tutustumaan isännöitsijäntodistukseen ja sen liitteisiin. Yleisimpään kysymykseen onko talossa hyvä asua tai ostaisinko itse jätän vastaamatta.Siis näin juuri on. Isännöitsijäntodistukesn ulkopuolella ei isännöitsijän tulisi antaa mitään ylimääräisiä lausuntoja mutta näin on tapahtunut moneen kertaan ja , kuten jo kirjoitin, minulla on itsellläni asiasta todisteena meili, jossa isännöitsijä jakelee spekulaatioihin perustuvia varoituksiaan.
Jokainen, joka jotain ylimalkaan asioista ymmärtää, tajuaa että remontteja on aina tulossa. Mutta putkirempontistakaan" ei tarvetta voi lonkalta heittää tai se arvio voi heittää vaikka 10 - 20 v, kuten myös remontin hinta:"
(Itse asun isossa omakotitalossa ja joudun tekemään remppaa josain päin taloa koko ajan. Miksi se remontointi on kerrostaloasukkaille niin suuri pelonaihe?= retorinen kysymys)
SIIS TOISTETTAKOON
aloittajan ominaisuudessa kyseenalaistin isännöitsijän oikeuden vaikeuttaa asunnonmyyntiä kertoessaan häneen yhteydenottaneille spekulaatioita-ei sovittuja faktoja- tulevista korjaustoimenpiteistä. - 837462214
Siis näin juuri on. Isännöitsijäntodistukesn ulkopuolella ei isännöitsijän tulisi antaa mitään ylimääräisiä lausuntoja mutta näin on tapahtunut moneen kertaan ja , kuten jo kirjoitin, minulla on itsellläni asiasta todisteena meili, jossa isännöitsijä jakelee spekulaatioihin perustuvia varoituksiaan.
Jokainen, joka jotain ylimalkaan asioista ymmärtää, tajuaa että remontteja on aina tulossa. Mutta putkirempontistakaan" ei tarvetta voi lonkalta heittää tai se arvio voi heittää vaikka 10 - 20 v, kuten myös remontin hinta:"
(Itse asun isossa omakotitalossa ja joudun tekemään remppaa josain päin taloa koko ajan. Miksi se remontointi on kerrostaloasukkaille niin suuri pelonaihe?= retorinen kysymys)
SIIS TOISTETTAKOON
aloittajan ominaisuudessa kyseenalaistin isännöitsijän oikeuden vaikeuttaa asunnonmyyntiä kertoessaan häneen yhteydenottaneille spekulaatioita-ei sovittuja faktoja- tulevista korjaustoimenpiteistä."Yhtiökokous sen hyväksyy hallitukseb esityksestä "
Yhtiökokoussessa ei hyväksytetä hallituksen laatimaa korjausselvitystä !!!
Lakiin on kirjattu, että hallituksen laatima korjausselvitys esitetään yhtiökokouksessa, sitä
ei siis viedä yhtiökokoukseen päätettäväksi. - Kuusamatien päässä
837462214 kirjoitti:
"Yhtiökokous sen hyväksyy hallitukseb esityksestä "
Lakiin on kirjattu, että hallituksen laatima korjausselvitys esitetään yhtiökokouksessa, sitä
ei siis viedä yhtiökokoukseen päätettäväksi.Kiitos vastauksistanne ihan kaikki ja jokainen.
Summa summarum
"EI isännöitsijä saa omia luulojaan levitellä eteenpäin, hän on hallituksen palkkaama työntekijä."
"kannattaa pyytää virallinen lausunto päätetyistä remonteista"
Onko kenelläkään muulla todellisia konkreettisia neuvoja tilanteeseeni, mumoni tilanne on hankala enkä voi ulkopuolisena ruveta meuhkaamaan taloyhtiön asioissa?
Jos ei, poistun foorumilta . Jokatapauksessa konsultoin lakimiehen kanssa tässä asiassa. - yyuuii 564
Kiitos vastauksistanne ihan kaikki ja jokainen.
Summa summarum
"EI isännöitsijä saa omia luulojaan levitellä eteenpäin, hän on hallituksen palkkaama työntekijä."
Onko kenelläkään muulla todellisia konkreettisia neuvoja tilanteeseeni, mumoni tilanne on hankala enkä voi ulkopuolisena ruveta meuhkaamaan taloyhtiön asioissa?
Jos ei, poistun foorumilta . Jokatapauksessa konsultoin lakimiehen kanssa tässä asiassa.lain mukaan tulee olla tieto korjaushankkeista 5 vuoden ajalle.Se on paperi isännöitsijän todistuksen liitteenä.Mutta astuu voimaan vasta 1.7.2010 jälkeen pidettävien yhtiökokousten jälkeen.Silloin kaikki näkyy paperilla,eikä spelointia tarvita.Näin olen asian ymmärtänyt puheista ja lehditä,mutta varsinaista mustaa valkoisella en vielä.
- qwerty ...
837462214 kirjoitti:
ei siis viedä yhtiökokoukseen päätettäväksi."Yhtiökokoussessa ei hyväksytetä hallituksen laatimaa korjausselvitystä !!!"
Ei mutta vastuuvapaus voidaan hyväksyä!
Eikä mikään estä, kirjoittamasta PTS-suunnitelmaa toimintakertomuksen sisään.
10 luku 5§ kohta 6 - Näin se menee...
837462214 kirjoitti:
ei siis viedä yhtiökokoukseen päätettäväksi.Kysymyksessä on PTS eli Pitkän Tähtäimen Kunnossapitosuunnitelma. Tämä ei voi olla kuin ympäripyöreä kuvaus kiinteistön silmämääräisesti ja aistivaraisesti havaittavasta kunnosta. Jos sinne ympätään peukalotuntumalla isoja remontteja (etenkin hintoineen), mettään menee. Jos taas päätetään tehdä kuntotutkimuksia, silloin asia on hieman toinen. Kustannusten arvioiminen on edelleen hehtaariptyssyllä ampumista. Ainakin pitää antaa riittävän iso haarukka. Lisäksi, toteutus voidaan tehdä eri laajuisena joka luonnollisesti vaikuttaa remontin hintaan.
Ensi vuonna suunnitelma voi olla sitä ja tätä, mutta jos esim. hallitus vaihtuu, mikä estää uutta hallitusta laittamaan koko homman uuteen uskoon seuraavaksi vuodeksi, niin että se niistä 5 v suunnitelmista?
Joka tapauksessa, suunnitelma on aina vain suunnitelma. Päätökset toteutuksesta tehdään erikseen. Hallitus valmistelee ja esittää yhtiökokoukselle ja yhtiökokous joko hyväksyy tai sitten ei, nimittäin yhtiökokous päättää rahoituksesta, jota päätöstä ilman mikään isompi projekti ei etene --- eli monella tapaa voidaan vesittää PTS.
Kuinkahan paljon moinen suunnitelma tosiasiassa voikaan johtaa ostajia, myyjiä ja asukkaita harhaan, nykyiseen käytäntöön verrattuna, jossa isännöitsijä ja hallitus infoavat sitä mukaan osakkaita kun jonkin isomman remontin tarvekartoitus aloitetaan. - 35452566
Näin se menee... kirjoitti:
Kysymyksessä on PTS eli Pitkän Tähtäimen Kunnossapitosuunnitelma. Tämä ei voi olla kuin ympäripyöreä kuvaus kiinteistön silmämääräisesti ja aistivaraisesti havaittavasta kunnosta. Jos sinne ympätään peukalotuntumalla isoja remontteja (etenkin hintoineen), mettään menee. Jos taas päätetään tehdä kuntotutkimuksia, silloin asia on hieman toinen. Kustannusten arvioiminen on edelleen hehtaariptyssyllä ampumista. Ainakin pitää antaa riittävän iso haarukka. Lisäksi, toteutus voidaan tehdä eri laajuisena joka luonnollisesti vaikuttaa remontin hintaan.
Ensi vuonna suunnitelma voi olla sitä ja tätä, mutta jos esim. hallitus vaihtuu, mikä estää uutta hallitusta laittamaan koko homman uuteen uskoon seuraavaksi vuodeksi, niin että se niistä 5 v suunnitelmista?
Joka tapauksessa, suunnitelma on aina vain suunnitelma. Päätökset toteutuksesta tehdään erikseen. Hallitus valmistelee ja esittää yhtiökokoukselle ja yhtiökokous joko hyväksyy tai sitten ei, nimittäin yhtiökokous päättää rahoituksesta, jota päätöstä ilman mikään isompi projekti ei etene --- eli monella tapaa voidaan vesittää PTS.
Kuinkahan paljon moinen suunnitelma tosiasiassa voikaan johtaa ostajia, myyjiä ja asukkaita harhaan, nykyiseen käytäntöön verrattuna, jossa isännöitsijä ja hallitus infoavat sitä mukaan osakkaita kun jonkin isomman remontin tarvekartoitus aloitetaan.Kyllä nyt on asiat taas niin sekaisin, että oikein hirvittää. PTS-suunnitelma on eri asia kuin korjausselvitys mikä uuden as oy lain voimaan tullessa tulee pakolliseksi. Kannattaa hieman tutkia ja selvittää asioita eikä vastata mutu-tuntumalla.
PTS ja kuntoarvio =
"Kuntoarvio ja PTS antavat taloyhtiön päättäjille kokonaiskuvan kiinteistön kunnosta, tulevista korjaustarpeista, niiden ajankohdista ja kustannuksista. Kuntoarviohankkeeseen kuuluvassa kiinteistötarkastuksessa ryhmä asiantuntijoita, yleensä kolme henkeä, arvioi taloyhtiön kunnossapitovastuun piiriin kuuluvien rakennus-, LVI- ja sähköteknisten rakennusosien, laitteiden ja asennusten kunnon ja korjaustarpeen seuraavan kymmenen vuoden ajalle. Kullekin tarpeelliselle korjaukselle arvioidaan alustava korjausmenetelmä, toteutuskustannukset laadintahetken kustannustasossa sekä suositeltava toteutusajankohta. Tämä kuntoarvioryhmän laatima PTS-ehdotus on kiinteistön kunnossapitosuunnittelun lähtökohta. Kuntoarvion kiinteistötarkastus perustuu pääosin aistinvaraisiin asiantuntijahavaintoihin ja ainetta rikkomattomiin menetelmiin. Tarvittaessa suoritetaan eräitä keveitä mittauksia. Kuntoarvio on nimensä mukaisesti asiantuntija-arvio, johon ei sisälly tarkempaan kunnon selvittämiseen tähtääviä tutkimuksia tai mittauksia.
www.taloyhtiot.net"
Korjausselvitys=
"Uusi asunto-osakeyhtiölaki velvoittaa taloyhtiön hallituksen esittämään vuosittain yhtiökokouksessa korjaustarveselvityksen. Korjausselvityksestä on ilmettävä taloyhtiön rakennusten korjaustarpeet seuraavaksi viideksi vuodeksi. Selvityksessä on kerrottava sellaiset toimenpiteet, jotka vaikuttavat olennaisesti yhtiövastikkeeseen ja asumiseen.
Selvityksen perusteella taloyhtiö saa käsityksen lähivuosien korjauskustannuksista ja voi suunnitella toimenpiteiden rahoituksen. Laki pakottaa taloyhtiöt pitkäjänteiseen kiinteistönhoitoon. On huomattava, että korjausselvitys esitetään ja käsitellään yhtiökokouksessa, missä asiasta keskustellaan. Päätökset korjauksista tehdään aina erikseen.
Selvityksen pitää mahdollisuuksien mukaan perustua johonkin asiantuntijaselvitykseen tai kuntoarvioon. Selvityksen laajuuden ratkaisee se kuinka hyvin kunnossapitotarve on yhtiössä tiedossa. Taloyhtiön hallituksen esittämä ja yhtiökokouksen käsittelemä korjausselvitys on liitettävä isännöitsijätodistukseen, jotta myös mahdolliset asunnonostajat saavat selvityksen sisällöstä tiedon. www.taloyhtiot.net" - Jotta
35452566 kirjoitti:
Kyllä nyt on asiat taas niin sekaisin, että oikein hirvittää. PTS-suunnitelma on eri asia kuin korjausselvitys mikä uuden as oy lain voimaan tullessa tulee pakolliseksi. Kannattaa hieman tutkia ja selvittää asioita eikä vastata mutu-tuntumalla.
PTS ja kuntoarvio =
"Kuntoarvio ja PTS antavat taloyhtiön päättäjille kokonaiskuvan kiinteistön kunnosta, tulevista korjaustarpeista, niiden ajankohdista ja kustannuksista. Kuntoarviohankkeeseen kuuluvassa kiinteistötarkastuksessa ryhmä asiantuntijoita, yleensä kolme henkeä, arvioi taloyhtiön kunnossapitovastuun piiriin kuuluvien rakennus-, LVI- ja sähköteknisten rakennusosien, laitteiden ja asennusten kunnon ja korjaustarpeen seuraavan kymmenen vuoden ajalle. Kullekin tarpeelliselle korjaukselle arvioidaan alustava korjausmenetelmä, toteutuskustannukset laadintahetken kustannustasossa sekä suositeltava toteutusajankohta. Tämä kuntoarvioryhmän laatima PTS-ehdotus on kiinteistön kunnossapitosuunnittelun lähtökohta. Kuntoarvion kiinteistötarkastus perustuu pääosin aistinvaraisiin asiantuntijahavaintoihin ja ainetta rikkomattomiin menetelmiin. Tarvittaessa suoritetaan eräitä keveitä mittauksia. Kuntoarvio on nimensä mukaisesti asiantuntija-arvio, johon ei sisälly tarkempaan kunnon selvittämiseen tähtääviä tutkimuksia tai mittauksia.
www.taloyhtiot.net"
Korjausselvitys=
"Uusi asunto-osakeyhtiölaki velvoittaa taloyhtiön hallituksen esittämään vuosittain yhtiökokouksessa korjaustarveselvityksen. Korjausselvityksestä on ilmettävä taloyhtiön rakennusten korjaustarpeet seuraavaksi viideksi vuodeksi. Selvityksessä on kerrottava sellaiset toimenpiteet, jotka vaikuttavat olennaisesti yhtiövastikkeeseen ja asumiseen.
Selvityksen perusteella taloyhtiö saa käsityksen lähivuosien korjauskustannuksista ja voi suunnitella toimenpiteiden rahoituksen. Laki pakottaa taloyhtiöt pitkäjänteiseen kiinteistönhoitoon. On huomattava, että korjausselvitys esitetään ja käsitellään yhtiökokouksessa, missä asiasta keskustellaan. Päätökset korjauksista tehdään aina erikseen.
Selvityksen pitää mahdollisuuksien mukaan perustua johonkin asiantuntijaselvitykseen tai kuntoarvioon. Selvityksen laajuuden ratkaisee se kuinka hyvin kunnossapitotarve on yhtiössä tiedossa. Taloyhtiön hallituksen esittämä ja yhtiökokouksen käsittelemä korjausselvitys on liitettävä isännöitsijätodistukseen, jotta myös mahdolliset asunnonostajat saavat selvityksen sisällöstä tiedon. www.taloyhtiot.net"Olipa hyvä joskaan ei lyhyt selvitys.Tässä kohtaa on syytä muistaa esimerkiksi taloyhtiöt ovat todella
eri asemassa.Kerrostaloissa jossa hissejä paljon ja teksnisä laitteita esim ilmanvaihto sydeemit.
Ja taas toisessa päässä rivitalo yhtiöt jossa edellä mainittuja ei ole ja ovat esim tiilipintaisia.
Tarpeet ovat todella erillaiset toki molemmissa asiaan syytä suhtautua tosissaan. - ostajaehdokas
Kiitos vastauksistanne ihan kaikki ja jokainen.
Summa summarum
Jos ei, poistun foorumilta . Jokatapauksessa konsultoin lakimiehen kanssa tässä asiassa.Jos isännöitsijä kertoo vanhoista putkista, myyjä haastaa oikeuteen, jos ei kerro, ostaja haastaa oikeuteen. Voi isännöitsijä-parkaa. Oliskohan kannattanut joskus harkita ammattiaan valitessaan. Ei hääppöset tulevaisuudennäkymät tollakaan paralla.
- Näin se menee...
35452566 kirjoitti:
Kyllä nyt on asiat taas niin sekaisin, että oikein hirvittää. PTS-suunnitelma on eri asia kuin korjausselvitys mikä uuden as oy lain voimaan tullessa tulee pakolliseksi. Kannattaa hieman tutkia ja selvittää asioita eikä vastata mutu-tuntumalla.
PTS ja kuntoarvio =
www.taloyhtiot.net"
Korjausselvitys=
Selvityksen pitää mahdollisuuksien mukaan perustua johonkin asiantuntijaselvitykseen tai kuntoarvioon. Selvityksen laajuuden ratkaisee se kuinka hyvin kunnossapitotarve on yhtiössä tiedossa. Taloyhtiön hallituksen esittämä ja yhtiökokouksen käsittelemä korjausselvitys on liitettävä isännöitsijätodistukseen, jotta myös mahdolliset asunnonostajat saavat selvityksen sisällöstä tiedon. www.taloyhtiot.net""PTS-suunnitelma"
Mikä tuo on? Onko se Pitkän Tähtäimen Kunnossapitosuunnitelma-suunnitelma? Hehhh...
PTS on nimenomaan se mikä hallituksen tulee uuden as. oy lain mukaan tehdä, ylläpitää ja päivittää niin, että jokaisena vuonna kunnossapitotarve on selvitetty 5 vuotta eteenpäin. Tämä on ihan yksiselitteinen juttu ja yleisesti käytössä. Tiesitkö, että kuntoarvio ja -tutkimus on ihan eri asia kuin kunnossapitosuunnitelma.
Älkää klopit tulko isäänne opettaan. - kouluttaja74
"PTS-suunnitelma"
Mikä tuo on? Onko se Pitkän Tähtäimen Kunnossapitosuunnitelma-suunnitelma? Hehhh...
PTS on nimenomaan se mikä hallituksen tulee uuden as. oy lain mukaan tehdä, ylläpitää ja päivittää niin, että jokaisena vuonna kunnossapitotarve on selvitetty 5 vuotta eteenpäin. Tämä on ihan yksiselitteinen juttu ja yleisesti käytössä. Tiesitkö, että kuntoarvio ja -tutkimus on ihan eri asia kuin kunnossapitosuunnitelma.
Älkää klopit tulko isäänne opettaan.Oh hoi jaa, mistä näitä "tietäjiä" täällä riittää. "isälle" vain tiedoksi, että jos ei tiedä mistä puhuu niin silloin kannattaa olla hiljaa, ettei tee vain itsestään idioottia. Ihan hienoa että olet lyhteen tarkoituksen selvittänyt mutta sen jälkeen mennään metsään korjausselvityksen suhteen niin, että kosahtaa ja tuo viimeinen komentti on aika tragikoominen. :D
Vielä siis kerran kertaukseksi. Korjausselvitys on eri asia kuin kuntoarvio, kuntotutkimus tai PTS-suunnitelma. Korjausselvityksen suositellaan yleisesti vähintään perustuvan kiinteistöllä suoritettuun kuntoarvioon tai asiantuntijaselvitykseen. Korjausselvityksen laatiminen tai laadituttaminen on taloyhtiön hallituksen vastuulla.
Ps. PTS-kannattaa tehdä 10 vuodeksi eteenpäin. - Näin se menee...
kouluttaja74 kirjoitti:
Oh hoi jaa, mistä näitä "tietäjiä" täällä riittää. "isälle" vain tiedoksi, että jos ei tiedä mistä puhuu niin silloin kannattaa olla hiljaa, ettei tee vain itsestään idioottia. Ihan hienoa että olet lyhteen tarkoituksen selvittänyt mutta sen jälkeen mennään metsään korjausselvityksen suhteen niin, että kosahtaa ja tuo viimeinen komentti on aika tragikoominen. :D
Vielä siis kerran kertaukseksi. Korjausselvitys on eri asia kuin kuntoarvio, kuntotutkimus tai PTS-suunnitelma. Korjausselvityksen suositellaan yleisesti vähintään perustuvan kiinteistöllä suoritettuun kuntoarvioon tai asiantuntijaselvitykseen. Korjausselvityksen laatiminen tai laadituttaminen on taloyhtiön hallituksen vastuulla.
Ps. PTS-kannattaa tehdä 10 vuodeksi eteenpäin.PTS:n voi tehdä ihan hyvin joko 5-vuodeksi tai pidemmälle jaksolle, mutta yhtä kaikki, PTS on nimenomaan se minkä hallitus tekee/teettää, eikä mikään korjaussuunnitelma. Ei voida tehdä korjaussuunnitelmaa 5 vuoden päästä tulevista korjauksista, ja toisaalta ei ole taas järkeä tutkia ehjiä paikkoja vaan ajoittaa myös kuntotutkimukset oikein.
Korjaus ja kunnossapito ovat kaksi eri asiaa. Kunnossapitosuunnitelmaan kuuluu myös mahdollisten korjausten kartoittaminen. Ei kukaan voi tehdä korjaussuunnitelmaa mahdollisista 5 v päähän ajoitetuista korjauksista. Lopeta höpötys... - tiivistyy?
PTS:n voi tehdä ihan hyvin joko 5-vuodeksi tai pidemmälle jaksolle, mutta yhtä kaikki, PTS on nimenomaan se minkä hallitus tekee/teettää, eikä mikään korjaussuunnitelma. Ei voida tehdä korjaussuunnitelmaa 5 vuoden päästä tulevista korjauksista, ja toisaalta ei ole taas järkeä tutkia ehjiä paikkoja vaan ajoittaa myös kuntotutkimukset oikein.
Korjaus ja kunnossapito ovat kaksi eri asiaa. Kunnossapitosuunnitelmaan kuuluu myös mahdollisten korjausten kartoittaminen. Ei kukaan voi tehdä korjaussuunnitelmaa mahdollisista 5 v päähän ajoitetuista korjauksista. Lopeta höpötys...Pyhä yksinkertaisuus. Se on KORJAUSSELVITYS. Kuten täällä on jo aikaisemmin todettu hallituksen pitää laatia tai laadituttaa KORJAUSSELVITYS. KORJAUSSELVITYS suositellaan perustuvan kuntoarvioon tai asiantuntijaselvitykseen. Kuntoarvion yhteydessä yleensä laaditaan myös PTS-ehdotus. Siis vielä kerran, se on siis KORJAUSSELVITYS mikä uuden as oy lain myötä tulee pakolliseksi, siis KORJAUSSELVITYS.
http://www.taloyhtio.net/24449.aspx - qwerty ...
tiivistyy? kirjoitti:
Pyhä yksinkertaisuus. Se on KORJAUSSELVITYS. Kuten täällä on jo aikaisemmin todettu hallituksen pitää laatia tai laadituttaa KORJAUSSELVITYS. KORJAUSSELVITYS suositellaan perustuvan kuntoarvioon tai asiantuntijaselvitykseen. Kuntoarvion yhteydessä yleensä laaditaan myös PTS-ehdotus. Siis vielä kerran, se on siis KORJAUSSELVITYS mikä uuden as oy lain myötä tulee pakolliseksi, siis KORJAUSSELVITYS.
http://www.taloyhtio.net/24449.aspx2) hallituksen kirjallinen selvitys tarpeesta sellaiseen yhtiön rakennusten ja kiinteistöjen kunnossapitoon yhtiökokousta seuraavan viiden vuoden aikana, joka vaikuttaa olennaisesti osakehuoneiston käyttämiseen, yhtiövastikkeeseen tai muihin osakehuoneiston käytöstä aiheutuviin kustannuksiin; sekä
- Kuusamatien päässä
qwerty ... kirjoitti:
2) hallituksen kirjallinen selvitys tarpeesta sellaiseen yhtiön rakennusten ja kiinteistöjen kunnossapitoon yhtiökokousta seuraavan viiden vuoden aikana, joka vaikuttaa olennaisesti osakehuoneiston käyttämiseen, yhtiövastikkeeseen tai muihin osakehuoneiston käytöstä aiheutuviin kustannuksiin; sekä
eikö vastausten tulisi keskittyä aloittajan esittämään kysymykseen...nyt tunkee semanttista jauhantaa ja juupaseipästelyä oikean kukkotappelun tahtiin.
Onko kenelläkään mielipidettä aloitusaiheesta??????
MITEN MUMMONI SAA ASUNNON KAUPAKSI KUN ISÄNNÖITSIJÄ ANTAA LAUSUNTOJA JOISSA MAALAILEE UHKAKUVIA REMONTEISTA, JOISTA EI OLE HALLITUKSESSA EDES TEHTY MITÄÄN PÄÄTÖKSIÄ. Kuusamatien päässä kirjoitti:
eikö vastausten tulisi keskittyä aloittajan esittämään kysymykseen...nyt tunkee semanttista jauhantaa ja juupaseipästelyä oikean kukkotappelun tahtiin.
Onko kenelläkään mielipidettä aloitusaiheesta??????
MITEN MUMMONI SAA ASUNNON KAUPAKSI KUN ISÄNNÖITSIJÄ ANTAA LAUSUNTOJA JOISSA MAALAILEE UHKAKUVIA REMONTEISTA, JOISTA EI OLE HALLITUKSESSA EDES TEHTY MITÄÄN PÄÄTÖKSIÄ.Kunhan asettaa hintapyynnön tasolle, joka vastaa kyseisessä kiinteistössä sijaitsevan asunnon markkina-arvoa, tulevatkin korjaukset huomioiden. Eli hintapyyntöa alemmas, muutakaan keinoa ei ole.
JA YMMÄRRÄTKÖ, ETTÄ JOS OSTAJA MAKSAA PYYTÄMÄNNE HINNAN PIMITTÄESSÄNNE TULEVIA KORJAUKSIA, NIIN MUMMOSI, TAI KUOLINPESÄ, MAKSAA KUSETTAMALLENE OSTAJALLE HINNANALENUSTA OIKEUDENKÄYNTIKULUT!
P.S. Eikö olekin mukavaa kun joku vastaaja omaksuu juuri sinun kirjoitustyylisi ;)- Kuusamatien päässä
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Kunhan asettaa hintapyynnön tasolle, joka vastaa kyseisessä kiinteistössä sijaitsevan asunnon markkina-arvoa, tulevatkin korjaukset huomioiden. Eli hintapyyntöa alemmas, muutakaan keinoa ei ole.
JA YMMÄRRÄTKÖ, ETTÄ JOS OSTAJA MAKSAA PYYTÄMÄNNE HINNAN PIMITTÄESSÄNNE TULEVIA KORJAUKSIA, NIIN MUMMOSI, TAI KUOLINPESÄ, MAKSAA KUSETTAMALLENE OSTAJALLE HINNANALENUSTA OIKEUDENKÄYNTIKULUT!
P.S. Eikö olekin mukavaa kun joku vastaaja omaksuu juuri sinun kirjoitustyylisi ;)herra/rva asunnonvälittäjä. Onko teillä todella otsaa väittää että mummoni SYYLLISTYY KUSETUKSEEN JA PIMITYKSEEN kun ei kerro ostajalle remoneista , JOITA EI OLE PÄÄTETTY edes tehdä???? Ja että oikein OIKEUSTOIMILLA uhaten. Jokin tässä nyt ei mene jakeluun.
Miten voi kertoa toimenpiteistä, joista ei ole sovittu? Miksi minusta tämä yhtälö mättää omituisesti?
Leikitään ajatuksella:
Jos möisinkin autoa, niin vastaavasti minunko pitöisi itse potkia renkaita, vähätellä ja spekuloida kallista rempasta joka on tulossa, vaikka autoni olisi ihan kunnossa? - Nimi Erkki
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Kunhan asettaa hintapyynnön tasolle, joka vastaa kyseisessä kiinteistössä sijaitsevan asunnon markkina-arvoa, tulevatkin korjaukset huomioiden. Eli hintapyyntöa alemmas, muutakaan keinoa ei ole.
P.S. Eikö olekin mukavaa kun joku vastaaja omaksuu juuri sinun kirjoitustyylisi ;)Eipä siirry vastuu kuolinpesälle. Kuolinpesä ei ole syyllistynyt mihinkään vääryyteen. Kuolinpesä vastaa enne kuolemaa olemassa olevista veloista. Mummoa ei voida kuolemmansa jälkeet tuomita mihinkään korvauksiin. Jos hänet on tuomittu ennen kuolemaa, niin tuomitut ja maksamattomat korvaukset maksetaan kuolinpesän varoista, mutta kukaan kuolinpesän jäsen ei niistä vastaa. Kuolinpesää ei saa realisoida osittainkaan ennen kuin voimassa olevat velat on maksettu kulinpesän varoista...
- sarja TV:ssä
Välittäjä_LKV kirjoitti:
P.S. Eikö olekin mukavaa kun joku vastaaja omaksuu juuri sinun kirjoitustyylisi ;)olet katsonut TV:stä kotikatu sarjaa ja tehnyt omia sovelluksia. Toivottavasti et toimi ammatissa asunnonvälittäjänä.
- Anonyymi
onko perustetta kirjoitti:
Hyvä kun tulit kertomaan lisää. Nyt on vaan niin, että jos talo on yli 30 vuotta vanha, niin putkiremontti on mitä todennäköisimmin edessä jossain tulevaisuudessa. Ja ilmeisesti kyseinen talo on rakennettu 1970-luvulla, kun kolmikymppiseksi sitä sanot? Alan ammattilainen en ole, mutta esim. tuossa http://www.talouselama.fi/uutiset/article156455.ece
artikkelissa todetaan, että 70-lukulaisten rakennusten putket alkavat seuraavaksi paukahdella, huomaa, että artikkeli on kirjoitettu jo 5 vuotta sitten (varmaan löytyy parempaakin tietoa, mutta tuo nyt ekaksi hyppäsi silmille). Myös ikkuna- tai julkisivuremontit saattavat tulla kyseeseen. Kuinka lähellä remppa on juuri mummosi talossa, siihen tietenkään ei kukaan muu osaa ottaa kantaa kuin taloa tuntevat. Se, että mummon oma asunto on hienosti rempattu kertomasi mukaan, ei muuta tosiasiaa, että asukkaan tekemät remontit ovat aina vain pintaa.
Annoit myös aiemmin hiukan liian ruusuisen kuvan siitä, mitä tosiasiassa taloyhtiön asioista tiedät. Jos et ole hallituksessa mukana, et voi tietää (ja korostit nimenomaan tietäväsi), mitä kokouksissa on tai ei ole puhuttu. Voit tietää vain sen, mitä sinulle on kerrottu tai mitä olet pöytäkirjoista lukenut. Ja sen perusteella voit tietää varmuudella vain pöytäkirjoihin kirjatut päätökset, mutta et muuta.
Näyttäisi nyt siltä, että sekä isännöitsijä että välittäjä saattavat yleisen kokemuksensa perusteella tietää, että noin vanhassa talossa erilaisia remontteja, myös peloteltu putkiremppa on joskus tulossa. Tämän asian suhteen ei kannata pistää päätä pensaaseen, koska isommissa vaikeuksissa saatatte mummon kanssa olla sitten, jos mahdollinen ostaja ottaa herneen nenään pikaisesti tulevasta remontista ja alkaa vaatia teiltä korvauksia. Ostajan edellytetään kyllä ottavan selvää ja tietävän itsekin, mitä suurinpiirtein eri ikäisiltä taloilta voi odottaa. Mutta oikeudessa voi aina käydä yllättävästi, jos sinne asti joutuisitte. Ja silloin ei anna teistä hyvää kuvaa, jos ostaja löytää todistajakseen isännöitsijän, joka sanoo, että yritti asioista kertoa ostajaehdokkaille, mutta hänen suunsa tukittiin...30v talosssa ei puhuta putkitremonteist niihin on sikss 20v. Aina kaikissa taloissa on edessä putkiremontti jossain vaiheessa, ei sellaista taloa ole josa ei olisi. Uusissakin n 50v päästä.
Nyt jotain tolkkua, ihan hullujako olette, - Anonyymi
Nimi Erkki kirjoitti:
Eipä siirry vastuu kuolinpesälle. Kuolinpesä ei ole syyllistynyt mihinkään vääryyteen. Kuolinpesä vastaa enne kuolemaa olemassa olevista veloista. Mummoa ei voida kuolemmansa jälkeet tuomita mihinkään korvauksiin. Jos hänet on tuomittu ennen kuolemaa, niin tuomitut ja maksamattomat korvaukset maksetaan kuolinpesän varoista, mutta kukaan kuolinpesän jäsen ei niistä vastaa. Kuolinpesää ei saa realisoida osittainkaan ennen kuin voimassa olevat velat on maksettu kulinpesän varoista...
KAIKEN TÄMÄN KESKUSTELUN SEURAUKSENA PÄÄTÖS: SUOEMSSA EI KANNATA OSTAA MITÄÄN KOSKA ON IHAN ANRKI MEININKIÄ JA MYYJÄN OIKEUSTURBVA KATEISSA. Ostakaa asunnot lännestä. Sueemssa ihan venäläinen meininki
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
KAIKEN TÄMÄN KESKUSTELUN SEURAUKSENA PÄÄTÖS: SUOEMSSA EI KANNATA OSTAA MITÄÄN KOSKA ON IHAN ANRKI MEININKIÄ JA MYYJÄN OIKEUSTURBVA KATEISSA. Ostakaa asunnot lännestä. Sueemssa ihan venäläinen meininki
Ei ole. Eikä pidä paikkaansa. Pölvästit ei koskaan tajua että vastuut seuraa vain valehtelua ja pimittämistä.
- yhtiön laskuun
Näitä on ennekin kuten esim. Kajaanissa eräässä blogissa on kerrottu varsin yksityiskohtaisesti miten "huonosti" isännöitsijä hoitaa yhtiön asioita. Siinäkin isännöitsijä on menettelyllään aiheuttanut taloudellisia ongelmia yksityiselle osakkeenomistajalle muutostyöhankkeessa. Ja tällä isännöitsijällä on aikamoinen "hyväveliverkosto" joka on tainnut lonkeroitunut kaupungin hallintoon ja oikeusjärjestelmää myöten.
Ilmankos tämä maksattaa järkyttäviä hintoja osakkaiden rahoilla kiinteistöjen kunnoistuksista eikä sitä voi saada teoistaan vastuuseen koska se on yhtiön sisäinen asia. Kun osakkaille on saatu liian paljon velkaa niin silloin on jo paska housussa, suomeksi sanottuna.
http://keloasukasyhdistys.blogspot.com/2010/02/lahjonta-asunto-osakeyhtion-hallinnossa.html- ihemettelijä75
Joo, blogin luettuani täytyy todeta että psykiatrinen hoito voisi olla kirjoittajalle suureksi avuksi. Teksti täynnä asiavirheitä ja oman edun tavoitteleminen keinolla tai toisella päämääränä. Joku hyvä uskoinen voi kyllä tuon blogin todeksi ottaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen
KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.3944385Kuka on mystinen heppamies?
Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel1191681- 1351474
Jäätävä epävarmuus
Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko731243Perjantaita!
Miltä kaivattusi tuoksuu? Tuli mieleen kun täällä usein mainitaan pahasta hajusta. 🤔721057Yksi iso yllätys luvassa The Summit Suomi -finaalijaksossa - Tiesitkö nämä Summit-loppukolmikosta?
The Summit Suomi on tarjoillut yllättäviä pudotuksia ja melkoisen määrän pelkkää kisaajien vaelluksen kuvaamista Norjass151046Voi että! Sergey Hilman paljastaa Race Across the World -kuvauksista: "Tämä oli se paras jekku"
Tykätään! Aikamoinen pari tämä Sergey Hilman ja Sini Sabotage - herättävät varmasti vahvoja tunteita suuntaan sun toise13989- 38940
Ei tullut konkurssia, tuli 3 karhua
Olipas hyvä uutinen. Näin sitä vaan tunnetaan. Persut eivät onnistuneet tuhoamaan.. tätäkään60925- 65911