Miten kertoa vanhemmille? :(

Mokannut

Olen nostanut 10 000 euroa opintolainaa, 1000 euron käyttöluoton ja 7 000 eurolla pikavippejä. Lisäksi olen auki kavereilleni tuhansia euroja ja kämppä on täynnä avaamattomia laskuja. Yhteensä on varmasti yli 30 000 euroa velkaa ja korot juoksevat. Kaikki rahat ovat menneet bilettämiseen koulukavereiden kanssa eikä opiskeluun. Mitään myytävää omaisuutta ei siis ole ostettu. Itse asiassa koko opiskelu on jäänyt pahasti kesken jo pari vuotta sitten. :(

Kesäduuni ei kiinnosta, jos menee ulosottoon. Tiedän, että olen mokannut tosi pahasti. Kavereitakaan ei enää ole kun ei voi käydä enää bailaamassa. En oikein tiedä kelle kertoa tästä. Välillä tekisi mieli karata ja aloittaa uusi elämä jossain kaukaisessa maassa...

Miten voisin kertoa tästä vanhemmilleni, jotka odottavat jo kovasti valmistumistani..?

39

3403

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä vaan

      No jos sä oikeesti olet nyt tosissas..niin eipä sulla ole muuta vaihtoehtoa kun kertoa vaan..suuttuu kyllä mutta sitten hoidat homman niin että otat yhden lainan,-maksat kaikki muut pois ja makselet sitä sitten pois pikkuhiljaa..turhaa maksaa korkoa moneen suuntaan..sillon ett saa noita ikinä hoidettua.Pyydät vaan reilusti vanhemmilta apua siihen..ne maksut ei sieltä mihinkään katoa ainakaan 5 v...ja jatkossa jos luottotiedot menee yms...se hakaloittaa sun elämääs paljon.Yhtä lainaa maksaessa sä voit mennä kesätöihin ja jotain jää käteenkin...ei tossa muuta vaihtoehtoa ole..

    • Pahin skenaario

      kauheampaa kertoa vanhemmille kuin olevansa homoseksuaali tai olevansa korvia myöten veloissa. Mieti sitä.

    • " Kavereitakaan ei enää ole kun ei voi käydä enää bailaamassa."

      No on sulla hyviä kavereita ollut. Aivan vertaisiasi.

      "Kesäduuni ei kiinnosta, jos menee ulosottoon. "

      Toivottavasti katsoint reilun viikon takaisen "kukkaron herraksi" ohjelman. Voisinpa sanoa, että oli aika vastaava tapaus. Velkaneuvojalta tuli oikein hyvä kommentti: "nyt on sitten maksun aika". Siihen ei auta kuin nöyrtyä. Menevät ehkäpä sitten ulosottoon (jos et saa tuossa ylempänä mainittua yhtä iosa lainaa, joka on aika epätodennäköistä ainakaan omiin nimiisi), mutta ne ovat kuitenkin maksua veloistasi. Onko sillä periaatteellisesti väliä, että menevätkö ne velkoihin ulosoton, vai normaalien maksuerien kautta? Ei! Kalliimpiahan ne lainat toki ulsootossa on, mutta nekin ovat vain lainanmaksueriä.

      Jos meinasit, ettei kiinnosta alunperinkään maksella takaisin, niin sitten kannattaa muistaa, että seuraavat 15 vuotta elät vedellä ja näkkileivällä, etkä saa vuokrakämppää, et uutta puhelinliittymää, etkä juuri mitään.

      Jos meinasit, että vanhempasi voisivat jeesata, niin sinne kipikapin ja ylpeys pois. Omista mokista saa maksaa, mutta et sentään ole tappanut ketään.

    • fgdhhg

      Avaa laskut, järjestä ne ja kirjaa ylös tiedot kaikista veloistasi. Sitten varaa aika velkaneuvojalle. Vanhemmillekin on helpompi kertoa, kun olet jo ottanut ensimmäisen askeleen asioiden selvittelyyn. Niin ja viimeistään tässä vaiheeessa vaihda tuo "duuni ei kiinnosta, jos menee ulos-ottoon" -asenteesi. Nykyisillä elintavoillasi ja arvoillasi olet jo järjestänyt itsesi surkeaan tilanteeseen; kaverit, koulutus ja omaisuus menneet. Vieläkö kaipaat lisää todisteita, että nykyinen meno ei kannata?

      Olet sen verran nuori, että vaikka velkojen maksuun menisikin 10 vuotta, niin sen jälkeen hyvää elämää on jäljellä kymmeniä vuosia. Luultavasti nopein tie ulos olisi hankkia ympärivuotinen päivätyö (paskaduuni, koska muuta et saa) ja kouluttautua iltalinjalla johonkin ammattiin samanaikaisesti.

    • elämä opettaa

      on aika opetella oikea rahankäyttö. Äläkä ikinä ala rahoittamaan enää kavereitasi. Oletan, että niin olet tehnyt, sillä tuskin itse olet kaiken kaatanut kurkustasi alas vai mihin ne sitten meni...? Kumpaa sukupuolta oletkaan?

      Onko vanhempasi millaisessa asemassa, työssä varmaan ja talous asiat ok? Se on vaan kerrottava heille. Voit aloittaa sillä, että sinulla on huonoja uutisia, mutta ei kuolemanvakavaa. Milloin sinun pitäisi valmistua ja millaiseen ammattiin?

      Unohda pakeneminen ulkomaille, sillä velkoja ei voi paeta. On otettava itseään niskasta kiinni. Jos vanhemmat takaavat sinulle lainan jolla maksat kaikki velat pois, pääset kuiville nopeimmin. Valtion takaa opintolainan ja maksaakin sen jos ei itse kykene, mutta sekin laina peritään sinulta sitten jos et itse sitä maksa ja luottotiedot menee jos valtio joutuu lainasi maksamaan.

      Kerro vanhemmillesi ja pohtikaa yhdessä miten alatte hoitamaan asiasi. Jos laskuja on perinnässä on pian edessä ulosotto ja luottotietojen menetys, jos ei ole jo menneet...Nyt on kiire toimia. Asiat alkavat järjestyä kun niihin tarttuu määrätietoisesti. Ole rohkea ja kerro.

    • sinä kuitenkin

      .......... ole täysi-ikäinen ja suhteeellisen oikeustoimikelpopinen etkä kenenkään holhouksessa, joten mitä VI...Ua asia kuuluisi vanhemmillesi!!!!!!!

    • --------------------

      Ei taida ihan täysillä ymmärtää kuinka pahassa tilanteessa olet.

      Sulle ei pelkkä kesäduuni riitä, vaan sinun pitää hankkia pitempiaikainen työ. Yli 30 000 euron lainoja ei makseta kesätöillä, vaan sen maksamiseksi tarvitaan useamman vuoden työ ja siltikin vaaditaan todella säästeliästä elämäntapaa. Ilman koulutusta et todennäköisesti pääse mihinkään hyväpalkkaisiin tai mielenkiintoisiin töihin, mutta ei auta mitään. Et pääse mihinkään pakoon vaan nyt on maksun paikka. Onneksi esim. siivoustöitä riittää ahkerille ja kurinalaisille ihmisille.

      Tovottavasti pari railakasta biletysvuotta oli monen vuoden paskaduunin arvoista. Opintoja voit jatkaa puhtaalta pöydältä sitten kun lainat on maksettu.

      Mitä vanhemmat sanovat on kyllä ongelmistasi vähäisimpiä.

      • opiksi otettava

        opintolainat ei lankea maksuun, kun valmistumisen jälkeen? Olenko oikeassa? Muut velat tekevät n 20 tonnia ja on niissäkin maksamista. Opinnot pitäisi kuitekin suorittaa loppuun niin vois alkaa maksamaan velkojaan sitten, tai oisi ainakin paremmat mahikset. Kyllä neuvoisin puhumaan vanhemmille jos tulevat apuun niin pääsee eteenpäin. Ja ilman muuta velkaneuvoja voi antaa jotain vinkkiä. Areenalta saattaa näkyä vielä se kukkaron herraksi ohjelma jossa oli samantapainen tilanne. Velat tulee maksuun, eikä niitä voi paeta.


      • ----------------
        opiksi otettava kirjoitti:

        opintolainat ei lankea maksuun, kun valmistumisen jälkeen? Olenko oikeassa? Muut velat tekevät n 20 tonnia ja on niissäkin maksamista. Opinnot pitäisi kuitekin suorittaa loppuun niin vois alkaa maksamaan velkojaan sitten, tai oisi ainakin paremmat mahikset. Kyllä neuvoisin puhumaan vanhemmille jos tulevat apuun niin pääsee eteenpäin. Ja ilman muuta velkaneuvoja voi antaa jotain vinkkiä. Areenalta saattaa näkyä vielä se kukkaron herraksi ohjelma jossa oli samantapainen tilanne. Velat tulee maksuun, eikä niitä voi paeta.

        "Opinnot pitäisi kuitekin suorittaa loppuun niin vois alkaa maksamaan velkojaan sitten, tai oisi ainakin paremmat mahikset. "

        Taitaa vaan korot juosta valmistumiseen mennessä niin paljon, että helpoimmalla pääsee, kun aloittaa maksamisen heti paikalla.

        Joka tapauksessa täydellinen elämäntavan muutos on edessä ja monta köyhää vuotta.


    • säälitön

      Vai ei kesäduuni kiinnosta, jos menee kesäduuniin. Loiseksi taidettiin sinut kasvattaa?

      Pelkäät puhua vanhemmillesi, koska epäilet etteivät he maksa velkojasi?

      Olet mielestäni paras mahdollinen esimerkki luuserista.

    • kokenut....

      että se duuni rupeaisi maistumaan vaikka olisi ulosotossa. Itse koin 90-luvun laman oikein kantapään kautta.
      Valmistuin käytännössä työttömäksi laman alussa. No vuoden ehdin olla töissä ja kun ensimmäinen erä 10,000 euron opintolainasta piti maksaa elin jo 300 eur/kk peruspäivärahalla. Muutaman vuoden ilman ulosottolyhennyksiä johdatti siihen että maksoin korkojen kanssa noin 30,000 euroa ulosottoon joka päättyi vasta syksyllä 2001. Ja kyseisenä vuonna 2001 tuntui että vasta silloin alkoi oikea elämä. Olin silloin 35 vuotias. Eli minun kohdallani tietyn elämän kulku, perhe,lapsi, oma asunto etc. siirtyi noin 10 vuodella.
      Älä panttaa niitä ulosottoja vaan maksa kaiken rahan minkä pystyt jotta velka ei pääse kasvamaan taivaisiin.

    • helppoa...

      aika moni kaveri on kuitannut velkansa nettipokerilla ja muuttanut lämpimään maahan asumaan.

      • meizi83

        Tuosta on tulossa 15 vuoden ongelma, jos ei asiaan puutu heti ja ala lyhentää sitä, käy niin, että korot paisuu. Niitä paisuneita korkoja sitten maksellaan 15v pois.

        Tässä ajassa vastaava ikäluokka ostaa sitten omistusasunnon, lyhentää sitä reilusti. Alkaa tehdä sijoituksia.

        Itse on sitten täys väliinputoaja, jota ottaa päähän jokaikinen päivä.


      • pokerin...

        voitot on jonkun tappioita...


      • Roope :D
        pokerin... kirjoitti:

        voitot on jonkun tappioita...

        Mistä näitä syyntakeettomia "talousneroja" oikein sikiää?


    • Peluri...

      Moni velallinen on kuitannut velkansa nopealla pokerivoitolla. Niistä jää helposti muutama tonni ylimääräistäkin. Tosipelaajat eivät pelkää häviöitä, vaan keskittyvät voittamiseen. Kun SE suuri voitto osuu omalle kohdalle, ei haittaa vaikka olisi hävinnyt viimeisen vuoden ajan.

      Pelaamaan.

      • taikuriluttinen

        Niin teki myös Ismo Laitela :D


      • älkää yllyttäkö
        taikuriluttinen kirjoitti:

        Niin teki myös Ismo Laitela :D

        toivottavasti aloittaja on jo kaikonnut kauas tästä ketjusta ennen kuin nuo "pelaa nettipokeria" -viestit ilmestyivät.


    • samaa mieltä

      nimimerkin; sinä kuitenki kanssa. olet jo aikuinen ja vastuussa omasta elämästäsi. miksi vanhempien tarvitsisi maksella aikuisen lapsen velkoja. tietysti kiva, jos auttavat.... mutta...
      velkaneuvoja on, sitten käräjäoikeus voi tehdä velkajärjestelyn. en tiedä kauanko silloin luotot on pois, jos joku tietäis, mutta jostain kuulin, että ne olisi vähempi aikaa, kun itse on asiassaan aktiivinen. ettei tarvisi olla 15 v. luottohäiriöisenä. netistä löytyy paljon tietoa näistä.

      • putkessa m

        Velkajärjestelyyn ei työikäinen terve ihminen pääse, jos ei ole vakituista tai vakituisena pidettävää työpaikkaa. Velkaneuvontaan kannattaa ehdottomasti varata aika heti paikalla (sinne voi olla puolen vuoden jono), mutta niitä työhalujakin olisi parasta alkaa löytymään... Velkaneuvonta ei todellakaan ole mikään automaatti, joka korjaa kaikkien ihmisten mokat tuosta vain!


      • velkajärjestelyjä!
        putkessa m kirjoitti:

        Velkajärjestelyyn ei työikäinen terve ihminen pääse, jos ei ole vakituista tai vakituisena pidettävää työpaikkaa. Velkaneuvontaan kannattaa ehdottomasti varata aika heti paikalla (sinne voi olla puolen vuoden jono), mutta niitä työhalujakin olisi parasta alkaa löytymään... Velkaneuvonta ei todellakaan ole mikään automaatti, joka korjaa kaikkien ihmisten mokat tuosta vain!

        suomessa sattuu olemaan esim. nollalinja. enne kai yrittäisi päästä vaikka siihen, kun vetää masennuksissaan itsensä jojoon. no, takuusäätiö ei kyllä lähde takuuta antamaan. mutta on niin paljon noita vaihtoehtoja, että eiköhän siinä nyt jotain keksisi, kun vaan tämä ap. rupee järjestelemään näitä asioitaan. ja niinkuin kirjoitit, se velkajärjestelijä olisi nyt se paikka, toivottavasti jonot ei ole pitkiä. kun nyt sattuu olemaan näitä vippivelkaisia pilvinpimein. olis se asianajajaliitto yksi vaihtoehto, sinne pääsis ilmeisesti aikas nopsaan, niinkuin tuossa alemassa tekstissä lukee. mutta ensin varmaan täytyy ottaa selvää tästä kunnallisesta ja kuunnella, mitä hän sanoo. mutta toivon, että ap. olisi saanut jo asioitaan hoideltua.


    • olet luuseri

      Toivon että juttu on provo.

      Toivottavasti vanhempasi eivät maksa velkojasi, koska et ole näköjään oppinu yhtään mitään.

    • vastauksia!

      http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/15aa8ec6-9bc0-4018-a657-ec131d20eda9.aspx
      http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/velkaneuvo.aspx : täältä löytyy oman paikkakuntasi velkaneuvoja.
      http://www.oikeus.fi/11963.htm
      http://www.oikeus.fi/5899.htm
      http://www.asianajajaliitto.fi/asianajotoiminta/tarvitsetko_asianajajan/varallisuus/yksityishenkilon_velkajarjestely
      jostain pitää nyt alkaa. aiemmin joku kirjoitti tässä ketjussa, että opintovelat voi tässä vaihees unohtaa vähäks aikaa, ettei ne heti lankea maksuun ja jossain ketjussa oli, että pankit on aikas joustavia noiden opintolainojen suhteen, ehkä siksi, kun se on valtion takaama, että saahan ne sitten sen joskus pois. elikäs sitten jää 20000. et paljon kertonut tuloistas, kyllähän sä nyt jotain tienaat. ja asutko jossain opiskelijasolussa? kun on tuo sossun toimeentulotuki ja kelan asumistuki. jossain viestiketjussa oli, että jotain velkoja hyväksytään toimeentulotukeen, ota siitä selvää. jos sitten joku ei vastaa siihen, joka paremmin tietää. ootko ottanut mitään kantaa näihin rahasotkuihisi? kyllä niitä varmaan pitäisi ruveta järjestelemään. jos tilaisit sinne velkaneuvojalle ajan, niillä voi tällä hetkellä olla jonoo, selvitä toi toimeentulotukiasia ja jos sulla on jonkinmoinen vuokrakämppä, niin asumistukea, ei kai soluasuntoihin sellasta saa. en tiä, en ole sellaisessa ollut. etkä kyllä kertonut siitäkään, missä vaihessa velkas ovat.....vippeinä vai onko tullut jo perintäfirmasta kirjeitä. jossain viestiketjussa oli sosiaalisesta luototuksesta, sitä ei joka paikkakunnalla ole, enkä tiedä kuka sitä saa, voisko sellasesta kysyä sosiaalitoimistosta tai jos joku täällä tietäis. http://www.stm.fi/toimeentulo/tuet_ja_etuudet/sosiaalinen_luototus
      mutta, jos vanhemmat auttaa aikuista lastaan.....

    • vielä jatkaa?

      voitko jatkaa opiskelujasi ja tehdä vaikk iltatöitä siinä sivussa. vaikkei niillä iltatöillä varmaan hirveesti velkoja makseta. niinkuin joku tässä kirjoitti, ota itseäsi niskasta kiinni. et voi jäädä siihen tilaan, missä oot.
      ja se oli se 1. juttu, niinkuin joku kirjoitti, että laskut NYT avataan ja laitetaan järjestykseen kansioon, siitä aljetaan. ja velkaneuvoja, sossu, kela, jos niistä saisi apua.
      oon samaa mieltä huom. mun mielipide, että vanhemmat auttais aikuista lastaan, se on jotenkin "hassua". mulle kävi nuorena niin, että vanhemmat lähtivät takaamaan lainan, jonka maksoin itse pois, tietysti. ei vanhempien ole pakko auttaa aikuista lasta. ja sanoivat; että seuraava sotku, joka tulee, apuja ei tule. ymmärrän asian oikein hyvin. niin, onhan sulla pienet tulot, vaikket kertonut niitä, mutta tuskin opiskelija paljon tienaa, etten tiiä saako sieltä pankista sitten sillain lainaa, että ite maksasit pois. ei varmaan.
      mulla oli silloin se hyvä tilanne, että olin työssä, muuten ei olis takuuihmisiä näkyny, työttömyyskorvauksella on paha maksella lainoja. mutta toivon, että alkaa nyt selvitteleen niitä asioitaan, muuten tulee 15 v. häiriömerkintä. jos asut opiskelijasolussa, et saa kämppää et yhtään mitään.

    • voi,voi!

      http://www.stm.fi/toimeentulo/tuet_ja_etuudet/toimeentulotuki
      http://www.stm.fi/tiedotteet/kuntainfot/kuntainfo/view/1439006#fi
      http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/060601120441IL
      tässä vielä jotai vinkkiä, jos nyt joku auttais tähän sun vaikeaan tilanteeseesi.
      ja jos nyt saat asioitasi järjestykseen, mitä toivon, niin silti sinulla on se vesi- näkkileipä kuuri ( jos ei sieltä vanhemmilta saa apuja), niinkuin joku tässä joku kirjoitti. elikäs opetellaan sitä rahankäyttöä. ihminen tulee toimeen vähemmälläkin. onhan se tietysti se nuoruus ja ....

    • (y)

      lavasta itsemurha ja muuta ruotsiin

      • näin?

        ihminen tulee pyytämään apua vaikeaan tilanteeseensa ja on varmasti todella masentunut. ja sitte keksitään vielä kivoja neuvoja!


      • -------------
        näin? kirjoitti:

        ihminen tulee pyytämään apua vaikeaan tilanteeseensa ja on varmasti todella masentunut. ja sitte keksitään vielä kivoja neuvoja!

        Niin makaa kuin petaa.


      • Anonyymi

        Muuta kööpenhaminaan ja hae ruotsin kansalsuuttta.

        a


    • peliongelmainen

      Itsellä nyt lähes sama tilanne, 19v 5000e opintolainaa, 1000e pikavippiä ja 4000e joustoluottoa. Häpeän tilannettani niin suuresti mutta tiedän että vanhempani pystyisivät auttamaan rahallisesti. En tiedä miten kertoa heille asiasta. Olen tällä hetkellä töissä mutta tulot eivät riitä kaikkien noiden lyhennyksiin kun pitää vuokra ja muut menot myös hoitaa..

      • Samatilanne

        Moi! Minulla oli puolet enemmän velkaa kuin sinulla, mutta sain kaikki maksetuksi työlläni. Nyt olen velaton ja asiat oikein hyvin. Alussa tuntui, että on pitkä suo edessä, mutta mulle tuli tosi hyvä fiilis aina kun sain jotain maksettua pois ja se konkreettisesti näkyi siellä velkatiedoissa.

        Sinulla ei ole mikään epätoivoinen tilanne (tiedän kokemuksesta, että ei se siltä tunnu) mutta helpottaa 100% varmuudella. Jos vanhempasi voivat auttaa, se on tietysti hienoa. Jos ei, niin maksat velat pois ulosoton kautta (oletuksena se, että et voisi lyhentää liksasta) ja siitäkin huolimatta tulet näistä määristä selviämään, usko pois.

        Paras vinkkini on, kerro vanhemmillesi rehellisesti kasvotusten. Sano heille, että tilanne on tämä ja tästä on suunta eteenpäin ja tästä otan loppuiäksi opiksi. Ihminen on sortuvainen virheisiin ja et todellakaan ole yksin. Minäkin selvitin saman tilanteen, joten sinäkin pystyt. :)


      • Anonyymi
        Samatilanne kirjoitti:

        Moi! Minulla oli puolet enemmän velkaa kuin sinulla, mutta sain kaikki maksetuksi työlläni. Nyt olen velaton ja asiat oikein hyvin. Alussa tuntui, että on pitkä suo edessä, mutta mulle tuli tosi hyvä fiilis aina kun sain jotain maksettua pois ja se konkreettisesti näkyi siellä velkatiedoissa.

        Sinulla ei ole mikään epätoivoinen tilanne (tiedän kokemuksesta, että ei se siltä tunnu) mutta helpottaa 100% varmuudella. Jos vanhempasi voivat auttaa, se on tietysti hienoa. Jos ei, niin maksat velat pois ulosoton kautta (oletuksena se, että et voisi lyhentää liksasta) ja siitäkin huolimatta tulet näistä määristä selviämään, usko pois.

        Paras vinkkini on, kerro vanhemmillesi rehellisesti kasvotusten. Sano heille, että tilanne on tämä ja tästä on suunta eteenpäin ja tästä otan loppuiäksi opiksi. Ihminen on sortuvainen virheisiin ja et todellakaan ole yksin. Minäkin selvitin saman tilanteen, joten sinäkin pystyt. :)

        Kiitos! Nyt olen voiton puolella jo, vanhempani auttoivat sen verran että nyt jatkossa pystyn lyhentämään velkaani työnteolla, tosin menee vielä monta vuotta kunnes kaikki velat on kuitattu


    • Häähäähähä

      2010 kirjoitettu aloitus. Pääsitkö velkasaneeraukseen?
      Ihmeelinen paikka tuo "Oikeusaputoimisto"varattomalle.

      • ime

        odotatko oikeesti että joku vastais sulle 9v jälkeen?


    • Anonyymi

      Hei. Olen 19v jätkä, joka on amiksen vikan vuoden aloitettua ja minulla on opintolainaa nostettu 4 500€.
      Korkoeriä pääomittuu, koko ajan niin kuin kuuluukin. Minulla on hirveät ahdistukset siitä.....

      ETTÄ MITEN PYSTYN TULEVAISUUDESSA TÄMÄN VELAN MAKSAMAAN, SAANKO TÖITÄ JA VIEKÖ LAINAN MAKSU MINUT TÄYSIN KUIVILLE ELÄMÄNI AIKANA... Eniten pelottaa se, että vanhempani ei lainasta tiedä, koska elän yksin ja opiskelen. Aikanaan he sanoivat, että älä nosta lainaa, NO MENINPÄ NOSTAMAAN.... Se myös pelottaa uskallanko kertoa isälleni lainasta, koska pelkään hänen reaktiotaan ja että he hylkäävät minut täysin sen jälkeen....


      Sitten en vielä tiedä mitä tapahtuu, kun minun pitäisi valmistua toukokuussa 2020 ja lähteä Heinäkuussa armeijaan vuodeksi. Valtio maksaa minun kämppäni kulut kyllä, mutta kun opintolainan takaisinmaksu alkaa OP sivujen mukaan noin 2v päästä valmistumisesta. Et mitä teen kun en intti aikana pysty pankille lainaa maksamaan...


      TÄHÄN KAIKKEEN VUODATUKSEEN ASIALLINEN VASTAUS, TOIVON ETTEI TULISI ILKEITÄ KOMMENTTEJA

      • Anonyymi

        Ota ihan rauhallisesti :) Opintolainaa saa maksaa takaisin vaikka 30 vuotta. Meillä oli lainaeriä joskus maksussa mitkä oli alle 15e kuussa. Lisäksi se on valtion takaama. Jos et pysty maksamaan sitä jonkun syyn takia niin se menee valtion maksettavaksi. Työttömänä muistaakseni ei tarvitse maksaa mitään. Olet aikuinen eikä lainasi kuulu mitenkään vanhemmillesi. Et ole enää tilivelvollinen asioistasi. Itselläni on pari sinun ikäistä poikaa 19v ja 20v ja hekin hitaasti tajuaa oman lapsuutensa päättymisen. Sinä osaat olla huolestunut taloudestasi ja mietit miten saat maksettua. Se on hyvän taloudenpitäjän merkki. Sinä sovit elämäntilanteeseesi sopivat lainaerät sitten aikanaan. Parhaiten erät tulee hoidettua kun määrä on sellainen että tulee helposti maksettua. Alussa esim 25e/kk ja kun saat töitä niin voi lyhentää vaikka 75e/kk.


      • Anonyymi

        Pelkästä opintolainasta ei tarvitse ahdistua. Pikavipit ja kulutusluotot painii ihan eri sarjassa.

        Voit pienituloisena hakea Kelalta opintolainaan korkoavustusta. Korkoavustus tarkoittaa sitä, että Kela maksaa valtion takaaman opintolainan korot kokonaisuudessaan. Jos olet suorittamassa asevelvollisuutta, Kela maksaa opintolainojesi korot sotilasavustuksena. Lisätietoja Kelan sivuilta (henkilöasiakkaat > opiskelijat > korkoavustus). Korot on opintolainassa verrattain pienet, mutta ajattelin mainita asiasta kun tämä tuntuu olevan melko harvojen tiedossa.


    • Anonyymi

      Jos suomessa on n. 400 000 häiriömerkintää ja ulosottoja, niin ongelma liippaa n. viidesosaa koko kansakuntaa. Suomessa on varmaa neljännesmiljoona sellaista joille edunvalvonta tai hyvin vahva virallinen talousvalvonta olisi enemmän kuin poikaa.

      Jos itse tunne jopa toistakymmentä sellaista joiden asiat on enemmän kuiin paljon sotkussa, niin on kohtuutonta että siinäkin on ainakin 3-4 joille edunvalvonta olisi ollut hyväksi. Vaikka tämä ketju on avattu 10v sitten, niin ei se villakoira ole miksikään muuttunut. Kun tuo ketjun alkaja on aloittanut tämän, niin hän on ollut oletetusti n. 25v ikäinen ja nyt jo liki 35, niin maksut on tavalla tai toisella jo pois.

      • Anonyymi

        Lakeja on muutettu, ettei ylivelkaantumista pääsisi tapahtumaan enää niin helposti. Lisäksi lähivuosina Suomeen on tulossa vihdoinkin positiivnen luottorekisteri, joka tulee tappamaan syyntakeettomien talousaktiviteetit lähes kokonaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2405
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      38
      1389
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      56
      1327
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1146
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1126
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1113
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      10
      1077
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1063
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1012
    Aihe