Viapori

Koululainen

Ketkä rakensivat Viaporin?

Se rakennettiin Augustin Ehrensvärdin alaisuudessa, mutta rakensiko sen suomalaiset vai ruotsalaiset?

17

1027

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suomalaiset

      Eihän ne sitä koskaan kunnolla valmiiksi saaneet ja veikkaan että ihan suomalaisella työvoimalla rakennettiin.

      Ruotsalaiset johtivat ja suomalaiset rakensivat koska ruotsalaiset hallitsivat suomalaisia. Johtaminen ja suunnittelu kuului ruotsalaisille, mutta raskas työ suomalaisille.

      Tuskin ne sieltä Ruotsista asti toi työvoimaa tuollaiseen hankkeeseen.

    • Mukana oli toki myös jonkin verran ruotsalaisia, mutta suurin osa oli suomalaisia. Tosin tässä yhteydessä ei voi puhua suomalaisten orjuuttamisesta, sillä he olivat hyvin palkattuja sekä saivat jopa palkkaa ylitöistä, mikä oli siihen aikaan harvinaista (ruotsalaiset eivät kylläkään menettäneet siinä mitään; liittolaismaa Ranska näet maksoi kulut).

    • Vakaaa Vanhaaa

      rakennusmiehet on aina paikallista väkeä, yleensä työvelvollisia eli tavallaan orjia ...

      • Rakentajana

        oli nykyisen Suomen alueen ruotujakoinen armeija. Muutama ruotsalainen rykmentti osallistui ajoittain työhön.Työtä johtivat pätevät linnoitusupseerit. Ranska maksoi viulut. Linnoitus jäi maan puolelta kesken.


    • Lukumies.
      • oli juu LOLZ

        Todella ammattilainen kun ei pystynyt edes saamaan valmiiksi suunnitelmiaan.


      • Lukumies.
        oli juu LOLZ kirjoitti:

        Todella ammattilainen kun ei pystynyt edes saamaan valmiiksi suunnitelmiaan.

        Linnoituksen tekeminen on ollut aikaa vievää puuhaa, kun joka kivi viedään saarelle käsin. Turun linnaa muuten alettiin rakentaa 1200-luvulla eikä ole ihan vieläkään tullut täysin valmista...

        Hattujen sodassa Ehrensvärd johti Tuomarinkylässä patteria, joka tuhosi venäläisen patterin ja kuultuaan Lewenhauptin paenneen Tukholmaan, pelasti koko armeijan auttamalla sen saarrosuhan alta pois. Palattuaan Suomeen hän kiinnitti huomiota itäisen puoliskon varustamattomuuteen ja rakennutti useita puolustuslaitteita. Viapori oli vain yksi taidonnäyte, toki kuuluisin sellainen. Sen ajan hurreista et montaa yhtä pätevää löydä.


      • juupa juu
        Lukumies. kirjoitti:

        Linnoituksen tekeminen on ollut aikaa vievää puuhaa, kun joka kivi viedään saarelle käsin. Turun linnaa muuten alettiin rakentaa 1200-luvulla eikä ole ihan vieläkään tullut täysin valmista...

        Hattujen sodassa Ehrensvärd johti Tuomarinkylässä patteria, joka tuhosi venäläisen patterin ja kuultuaan Lewenhauptin paenneen Tukholmaan, pelasti koko armeijan auttamalla sen saarrosuhan alta pois. Palattuaan Suomeen hän kiinnitti huomiota itäisen puoliskon varustamattomuuteen ja rakennutti useita puolustuslaitteita. Viapori oli vain yksi taidonnäyte, toki kuuluisin sellainen. Sen ajan hurreista et montaa yhtä pätevää löydä.

        Ja ei ruotsalainen homo sitten itse vaivautunut rakentamaan vaan pakotti orjuutetut suomalaiset työhön kuten siihen aikaan oli tapana.


      • siis työvoimana
        juupa juu kirjoitti:

        Ja ei ruotsalainen homo sitten itse vaivautunut rakentamaan vaan pakotti orjuutetut suomalaiset työhön kuten siihen aikaan oli tapana.

        oli ruotujakoinen armeija eli ruotusotamiehet linnoitusupseerien johdolla. Ylin oli Ehrensvärd. Vaativaan työhön palkattiin siviiliammattiväkeä. Uusmaalaiset kartanoherrat ja talonpojat tienasivat hyvin toimittamalla tiiliä ja puutavaraa valtavalle työmaaalle.Tietysti Helsingin porvarit rikastuivat myös myymällä linnoitukseen kaikkea mahdollista.

        Ainakin pari Suomeen sijoitettua värvättyä ruotsalaista rykmenttiä osallistui ajoittain työhön.

        Faktat löytyvät historiankirjoista. Avaajan on viisainta mennä kirjastoon. Nämä höpöttäjät eivät yleensä tiedä mistään mitään. Ei tästäkään.


      • oli juu LOLZ kirjoitti:

        Todella ammattilainen kun ei pystynyt edes saamaan valmiiksi suunnitelmiaan.

        "Todella ammattilainen kun ei pystynyt edes saamaan valmiiksi suunnitelmiaan"

        Totta, olen samaa mieltä; on todella epäammattimaista kuolla kesken hommien. (Ehrensvärd kuoli 1772 työskennellen lähes viimeiseen asti rakennustöiden parissa.)


    • Rateki

      Kiinalaisia oli käytännön töissä paljon.

      • tietoviisas?!

        "Kiinalaisia" eli todellisuudessa mongoleja oli kyllä linnoitustöissä Helsingin seudulla, mutta lähinnä vv. 1915-17.
        Rateki-parka. Olet yhtä hölmö ja tietämätön kuin Vaka Vanha. Olette sukua, siis henkisesti.


    • Historian Tuulet

      Johan Sederholm...?

    • näin se vaan on

      Mitään Viaporia ei ole ollut olemassakaan, eikä ole nytkään, mutta mitä pienistä ....

      Ruotsalaiset rakensivat sveaporia, suomalaiset viaporia, se on kumminkin nykyään suomen linna.

    • tynnyreittäin oli

      Huvittavaa että Ranska maksoi kaiken rakentamisen kullalla.

      • kultaa upposi kiveen

      • Ranska rahoitti
        kultaa upposi kiveen kirjoitti:

        Kohdasts Suomenlinna

        http://runeberg.org/pieni/4/0230.html

        100 tynnyriä kultaa Ranskasta.

        Miksi Ranska rahoitti?

        Ruotsia estääkseen Englannin vaikutusvallan kasvun Pohjolasa. Ja tietysti pitääkseen Venäjän aisoissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      138
      1401
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      901
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      553
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      494
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      36
      441
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe