Ahdistuneisuus ja kilpirauhasen vajaatoiminta

:-)

Onko teillä todettu tai epäilty kilpirauhasen vajaatoimintaa?

Minulla epäiltiin jo silloin kun ahdistus alkoi, mutta koska laboratoriokokeiden arvot olivat viitearvojen rajoissa, niin siitä ei sen enempää puhuttu.

Useimmat mielialalääkkeet, mitä kokeiltiin, tekivät kammottavan olon.

Koko ahdistuksen ajan minulla on ollut hyvin monia sellaisia oireita, mitkä sopivat kilpirauhasen vajaatoimintaan.

Nyt yllättäen kilpirauhasarvot olivatkin jonkin verran viitearvoista poikkeavat. Ja tämä lääkäri, kenellä nyt kävin, oli sitä mieltä, että sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa. Sain lääkkeen siihen. Tuntuu, että jo lyhyessä ajassa ovat alkaneet vaikuttaa positiivisesti.

17

8827

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • harvassa lääkärit

Endokrinologi on ainoa erikoislääkäri, joka tunnistaa ajoissa kilpirauhasen vajaatoiminnan. Vaikka verinäytteet olisivat ihannearvojen rajalla tai alle, niihin muut lääkärit eivät reagoi kokemusteni mukaan.

On hyvä, että olet tunnistanut vajaatoiminnan oireet. Nyky-yhteiskunnassa unohdetaan liian helposti sisätaudit ym., kun aina diagnosoidaan joku psykiatrinen oire ensimmäiseksi. Samoin on hyvä, että lääkärisi osasi heti valita oikean lääkkeen.

• Kokemusta on.

katsotaan aina ensin kilpirauhasarvot kun ihmiselle "puhkeaa" masennus, ahdistuneisuutta tai muuta psyykkisiä oireita. Jos kilpirauhasesta ei löydy vikaa niin sitten aletaan vasta hoitamaan psyykettä.

Kilpirauhanen jos toimii vajeella tai liian aktiivisesti niin se aiheuttaa mitä kummallisimpia tiloja myös "pään sisällä." Esim. pakkoajatuksia, pelkotiloja, ahdistuneisuutta, masennusta jne jne.

• epätoivonen

Hei, mulla on ollut n. puoli vuotta kipirauhasen vajaatiominnan oireita, olen ollut niin väsynyt ja paino on nousut siinä ajassa 8kg...urheilen erittäin kovaa ja paljon ja syön terveellisesti mutta paino vaan nousee...kävin pari viikko sitten testeissä ja selvis että on vajaatominta( lievä) ...aloitin thyroxiini lääkityksen mutta ei ole vielä mitään auttanut. Tämä olotila on aivan kauhea...olen aina ollut tarkka ulkonäöstäni ja nyt näytän ylipainoselta pullamössöltä... ahdistaa...

• hmf

miksi näytät omasta mielestäsi vai ootko lihonu?? lisää.. :O

• hgffd
        hmf kirjoitti:

vai onkse lääke tehnyt susta pullamössön näköisen :O?

• epätoivonen
        hmf kirjoitti:

olen lihonut, ei se lääke varmankan ole tehnyt musta lihavan vaan tämä sairaus...

• gizile
        epätoivonen kirjoitti:

olen lihonut, ei se lääke varmankan ole tehnyt musta lihavan vaan tämä sairaus...

aijjaa :(.. eikai sille minkään voi jos niin käy. :> sun pitää paastota :I

• hmf
        epätoivonen kirjoitti:

Mitä muuta se on sulle tehnyt?

mutta etkö ennen tätä "sairautta" ollut lihonnut myöskin ja ..jatkuuko se vain? vai ymmärsinkö väärin ?

• epätoivonen
        hmf kirjoitti:

Mitä muuta se on sulle tehnyt?

mutta etkö ennen tätä "sairautta" ollut lihonnut myöskin ja ..jatkuuko se vain? vai ymmärsinkö väärin ?

no paastominen ei auta ainakaan asiaan, eli silloin kun on kilpirauhasen vajaatominta on aineenvaihdunta pysähtynyt ja ihminen alkaa lihoo, elimistö kerää kaiken kroppaan...nyt olen aloittanut lääkityksen ja olen saanut kovalla urheilulla painon pysymään niin että ei ole nousut mutta en ainakaan ole laihtunut. Muuten se sairaus on vaikuttanut mun mielialoihin, paleleen, hermot menee helposti ja tämä jatkuva väsymys on aika rankkaa...

• hmf
        epätoivonen kirjoitti:

no paastominen ei auta ainakaan asiaan, eli silloin kun on kilpirauhasen vajaatominta on aineenvaihdunta pysähtynyt ja ihminen alkaa lihoo, elimistö kerää kaiken kroppaan...nyt olen aloittanut lääkityksen ja olen saanut kovalla urheilulla painon pysymään niin että ei ole nousut mutta en ainakaan ole laihtunut. Muuten se sairaus on vaikuttanut mun mielialoihin, paleleen, hermot menee helposti ja tämä jatkuva väsymys on aika rankkaa...

joo, toivotaan että lääke auttaa pian ;P ...ainakin omalla ajallaan, malttia, hhyvä että on hoidossa ja lääkitys kohallaan jos ei ole niin kyllä se kohentuu .

• hmf
        epätoivonen kirjoitti:

saanko kysyä vajaatoimintasi lukumäärää? kuinka alhainen..

• epätoivonen
        hmf kirjoitti:

saanko kysyä vajaatoimintasi lukumäärää? kuinka alhainen..

Kiitokisa!!! Mulla arvot oli TSH 2,1 ja T4V 12,0, eihän nämä yleislääkärin mukaan kauhean huonot ole mutta se oma olotila kertoo kuulemma enemmän kun arvot...olen menossa erikoislääkärille parin viikon päästä...hän osaa kuulemma tulkita näitä arvoja ja olotila eri tavalla ja saa ehkä lääkityksen silloin kohdalleen...Tsemppiä kaikille kellä tämä tauti on!!!!

• hmf
        epätoivonen kirjoitti:

Kiitokisa!!! Mulla arvot oli TSH 2,1 ja T4V 12,0, eihän nämä yleislääkärin mukaan kauhean huonot ole mutta se oma olotila kertoo kuulemma enemmän kun arvot...olen menossa erikoislääkärille parin viikon päästä...hän osaa kuulemma tulkita näitä arvoja ja olotila eri tavalla ja saa ehkä lääkityksen silloin kohdalleen...Tsemppiä kaikille kellä tämä tauti on!!!!

joo. on aika alhainen kyllä. Ymmärrän.
        jep tsemppiä vaan =)

• samg
        hmf kirjoitti:

joo. on aika alhainen kyllä. Ymmärrän.
        jep tsemppiä vaan =)

paljonsä painat ja oot pitkä paljon on tullu kiloja sulle nytte ton puolen vuoden aikana? jos saa kysyä..

• epätoivonen
        samg kirjoitti:

paljonsä painat ja oot pitkä paljon on tullu kiloja sulle nytte ton puolen vuoden aikana? jos saa kysyä..

Olen 170 pitkä ja painan 76kg ja 8kg on tullut puolen vuoden aikana...viimesen parin kuukauden aikana on paino vaihdellut 76-79, nyt painan sen 76, jos tämä nyt sit tästä lähtis laskuun...

• mm..
        epätoivonen kirjoitti:

Olen 170 pitkä ja painan 76kg ja 8kg on tullut puolen vuoden aikana...viimesen parin kuukauden aikana on paino vaihdellut 76-79, nyt painan sen 76, jos tämä nyt sit tästä lähtis laskuun...

aa joo nooh eiköhän se siitä kyllä ne kilot on hyvin lähtenyt sulla.
        (y) :)
        Onneks ei sentään ole 12 kiloa tullut tai 24

• fear.
        mm.. kirjoitti:

aa joo nooh eiköhän se siitä kyllä ne kilot on hyvin lähtenyt sulla.
        (y) :)
        Onneks ei sentään ole 12 kiloa tullut tai 24

Miten/mistä ne labrakokeet otetaan?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      91
      2541
    2. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      67
      1475
    3. Kyläkauppias ajoi kännissä töistä kotiin

Ei edes kallis auto estä humalassa ajamista, vaikka luulisi alkolukko olevan sellaisessa jo vakiovarusteena. https://ww
      Maailman menoa
      86
      1447
    4. EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!

Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje
      Maailman menoa
      13
      1208
    5. Miks me oikein

Rakastuttiin vaikka kaikki on mahdotonta?
      Ikävä
      81
      943
    6. Kiitos upeasta palvelusta kukkamyyjä

Kiitos sinulle upea kaunis kukkamyyjä Kuhmon torilla 🌹 Upea iloinen asenteesi ja kaunis hymysi pelasti päiväni ❤️ Jäi
      Kuhmo
      19
      920
    7. Ratikka Turkuun

Ei hyvä. Ja syy on siinä , kukaan ei osaa suunnitella oikeaa reittiä. Pitää huomioide, kiskoja sijaintia ei voi muutta
      Turku
      105
      814
    8. Miehet trikoissaan

On se kauhian näkköistä, kun miehet tiukossa trikkoissa juoksentelloo ja mulukku paestaa trikkoijjen läpi. Kahtokkee pe
      Suomussalmi
      37
      814
    9. Nainen, mikset lähetä

miehelle viestiä? Tiedän, että sulla on asiaa ja kysyttävää.
      Ikävä
      54
      793
    10. Rakastan sinua

Yhä.
      Ikävä
      30
      716
    Aihe