miten päästä ujoudesta eroon??

ujo

mä oon ollu AINA ujo ja sen takii mua on kiusattu koko peruskoulun ajan.. vasta ysiluokalla uskaltauduin juttelemaan jätkien kanssa ja sillonki oli vaikeeta kattoo silmiin ja pelkäsin kokoajan et nolaisin itteni ja ne pitäis mua urpona..kiusaamisen takia sosiaaliset tilanteetkin on olleet aina vaikeita.ennen jännitin vielä enemmän julkisilla kulkemista(jalat tuntu tärisevän ja vatsaa jännitti,tuntu et kaikki kattoo mua jotenkin oudosti tai ivallisesti)ja uusiin ihmisiin tutustumista koska pelkäsin/pelkään jonkin verran vieläkin miten ne suhtautuu muhun ja et ne alkais syrjii mua ujouteni takia samalla tavalla kuin koulussa..Oon käyny tän asian takii säännöllisesti psykiatrilla ja lääkäri on todennu mulle sosiaalisten tilanteiden fobian ja määränny mulle mielialalääkkeitä jotka nostaa serotoniinin pitoisuutta elimistössä.Nyt kun oon tällä hetkellä lukion 3:lla ja valitsin viestinnän kurssin tarkoituksella et oppisin ilmaisemaan itteäni ryhmissä uusien ihmisten parissa..täytyy myöntää et oon jännittäny aika paljon niil tunneil mut toivottavasti viel tulisin rohkeemmaks.kirjoittakaa ihmees omii kokemuksii ujoudestanne ja jos tiedätte mikä siihen vois autaa ni otan mielelläni vastaan mielipiteitä!=)

13

5087

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-ujo

      Ujous voi juontaa juurensa jo lapsuudesta.Itselläni on käynyt näin.
      Olen aina ollut ujo ja huono tekemään tuttavuutta
      ihmisten kanssa ja peruskoulussa oli välillä to-
      si hankalaa ja olin koulukiusattu ujouteni takia.
      No sitten riitti!Rupesin miettimään omaa pääkop-
      paani ja miksi pitää olla ujo?Mitä on menetet-
      tävää mulla on,jos olen rento ja rohkea.
      No tämä kaikki on helpommin sanottu kuin tehty,
      mutta kannattaa lähteä etsimään parempaa itsetuntoa ja oppia ottamaan huumorilla oma
      itsensä!

      • lääkettä

        Esiintymispelosta voi päästä ajattelemalla, jos on nähnyt jonkin tosi huonon esityksen, että kyllä oma esitys päihittää ainakin tuon.

        Keskustelun voi aloittaa vaikka jostakin omasta harrastuksesta tai jos on käynyt jossain mielenkiintoisessa paikassa.

        Jos toista ei kiinnosta, niin yleensä toinen pyrkii tilanteesta kohteliaasti pois. Jos taas toinen sanoo pahasti, niin hyvä, ettei moiseen törppöön kulunut aikaa enempää


    • Jusu

      Minä olen kuullut, että jos jännittää esim. pitäessä esitelmää, niin se vain parantaa suoritustasoa ja asiasta on tehty tutkimuksiakin. Pieni jännittäminen on siis hyväksi ja ei sitä kukaan huomaa ellei aivan ääripäässä olla, että esim.ei saisi sanaakaan suustaan. Mutta rohkeasti vain uusia keskustelutilanteita hankkimaan! =)

      • Jusu

        Se tosin unohtui sanoa tuossa äsken, että esim. jos pitää sitä esitelmää ja ajattelee jo etukäteen sen menevän huonosti, niin silloin se myös menee. Positiivisesti ajatteleva onnistuu paremmin.


    • ex-ujo

      Mä pääsin eroon ujoudesta kun jouduin vahingossa töihin puhelinmyyjäksi. Lehdessä oli vain ilmoitus, että tästä numerosta löytyy kesätöitä mattimyöhäsilla. Eikä ne ees puhelimessa kertonu mitä työtä on tarjolla.
      Niin.. mulla meni vähän aikaa ennenkun uskalsin soittaa ekan puhelun.. sittenkun olin ollut siä vähän aikaa töissä niin en pelännyt enää soitella tuntemattomille.
      Tästä oli apua siihen, että en ennen oikein uskaltanut soitella työnantajille ja kysellä töitä. Meni aina monta tuntia ennenkun uskalsin soittaa.
      Esiintymis pelosta pääsin kun rupesin DJ:ksi..

      • aqw23ER

        Puhelinmyyjänä kyllä itsevarmuus kasvaa ja kumman helposti sitten alkaa kaikki asiat hoitua soittamalla kun on tottunut myymään ihmisille mitä tahansa paskaa. Helppo sitä sitten on saada puhelimitse tahtonsa läpi ihan missä tahansa asiassa.


    • taavi

      nolaa ittes oikee kunnolla jossai isossa ihmisjoukossa.sillä tavalla opit nauramaan omille mokille etkä välitä enää muista.ainaki mulla onnistu ku nolasin itteni ihan täysin,tahalleen

    • 1995

      Olen ollut ujo aina ja uusien ihmisten suhteen varautunut.Mutta tuttujen ja läheisten kesken olen aina vilkas ja puhelias.Läheisteni seurassa olen aina pystynyt olemaan oma itseni.Olen nyt ylä-asteella kasilla ja tuntuu että jännitän vieläkin jonkun verran esim.luokkatovereitani.Vaikka joidenkin kanssa tulen toimeen ihan hyvin (ainakin väliaikaisesti)mutta kaikkien kanssa en.Haluaisin tulla toimeen kaikkien kanssa.

      • voittaja?

        Uskon tosiaan voittavani ujouteni ihan sillä, että ihan tahallani kiusasin itseäni kolme vuotta sitten ja pyrin opiskelemaan sosiaalista alaa, jossa on PAKKO puhua ja pakko kertoa mielipiteensä. Hain nimittäin ohjaajaksi.

        En niinkään ujouden takia hakenut tuonne, olihan siinä tietenkin päälimäisenä sekin että halusin opiskella kyseistä alaa, mutta moni epäili pystynkö siihen ihan tuon ujouteni vuoksi.

        Nykyään ohjaan paljon ratsastustunteja ja pystyn kiljumaan vieraille ihmisille siellä kentän reunalla aivan avoimesti ja sen myötä, kun on ollut pakko puhua, olen löytänyt itsestäni sen sosiaalisen puolen!

        Tsemppiä!


      • OG
        voittaja? kirjoitti:

        Uskon tosiaan voittavani ujouteni ihan sillä, että ihan tahallani kiusasin itseäni kolme vuotta sitten ja pyrin opiskelemaan sosiaalista alaa, jossa on PAKKO puhua ja pakko kertoa mielipiteensä. Hain nimittäin ohjaajaksi.

        En niinkään ujouden takia hakenut tuonne, olihan siinä tietenkin päälimäisenä sekin että halusin opiskella kyseistä alaa, mutta moni epäili pystynkö siihen ihan tuon ujouteni vuoksi.

        Nykyään ohjaan paljon ratsastustunteja ja pystyn kiljumaan vieraille ihmisille siellä kentän reunalla aivan avoimesti ja sen myötä, kun on ollut pakko puhua, olen löytänyt itsestäni sen sosiaalisen puolen!

        Tsemppiä!

        itse pääsin ujoudesta ainakin osittain(tavoitteena olisi saada itseni rohkeaksi suurissa porukoissa, 5 ihmist), se tapahtui pilven(kannabiksen) alaisena. Kävelin sinä iltana kadulla pää alhaalla, itsetuntoni oli tuolloin eeerittäin alhaalla. Näin itseni kunnon luuserina; kaikki mitä tein oli huonosti tehty. Toisin sanoin olin mokaaja.

        Kuitenkin, kävelin kadulla ja yhtäkkiä aloin huutaa mielessäni itselleni; "mitä vittua sä luulet tekeväs?! kokoa itses kuin mies ja tee mitä ikinä haluutkaan, ei nää pellet sun ympärillä osaa paljoo paskaakaan suhun verrattuna yms yms yms" kävelin koko matkan ja nostin itseni kaiken yläpuolelle. Vastaan käveli jotain suht-isokokoisia tyyppejä ja mietin mielessäni "mitä helvettiä noikin pellet luulevat itsestään? laitan noi ihan kasaan ja heitän perseeseen yms". Toisin sanoin sain nostettuani arvostustani, tunsin itseni paremmaksi jne.

        Tuo hetki oli elämäni käännekohta, sen jälkeen rupesin _tahalleen_ nolaamaan itseäni ja laittamaan huvittaviin tilanteisiin(pilvessä myös, sillä se antoi nämä keinot mieleeni), kävelin normaalisti pukeutuneena kaduilla(ei mitenkään ylimielisesti, komeasti, "muotitietoisena", kuten nykyään, sillä en halunnut "senlaista"(flirttailua) huomiota naisilta) ja kävelin ihan läpällä. Esim. Kävelin liikennevaloille ja jäin seisomaan -15 pakkasessa täysin rentona. Punainen palo kaikki käveli tien yli ihan jäässä, itse seisoin rentona, hieman hupsun näköisenä. Autot pysähtyivät ja kun tuli vihreä, lähdin hitaasti hölmön näköisenä eteenpäin vilkuillen naurettavasti autokuskeja: opin kestämään huomiota ja naurua. Nykyäänhän ei kiinnosta paskaakaan mitä muut ajattelee musta, osittain kuten sanoin.

        Ongelmana on se, että mua on syrjitty koko nuoruuden ajan (olin 6-vuotiaana _erittäin_ sosiaalisen näköinen, valokuvissa ainakin) ala-asteella (ulkomaalaisuuteni takia) ja menetin itsetuntoni täysin julkisilla paikoilla. Kesti vuosia nousta pohjanmudasta huipulle, toisaalta opin helvetin paljon elämästä tän pitkän helvetillisen tien varrella: näen samantien ihmisten tunteet(epävarmojen yms) ja tiedän tasan tarkkaan miltä heistä tuntuu ja osaan myös auttaa heitä. Kuitenkin takas pääasiaan, nyt tavoitteena on päästä ääneen suurissa porukoissa. Saada vaikutusvaltaa myös vähän suuremmissa ryhmissä ja chillaten jatkaa elämää.

        En suosittele pilveä kenellekään! Se, että itse opin hallitsemaan mieltäni sen avulla ei tarkoita sitä, että joku muukin pystyisi. Se vaikuttaa jokaiseen omalla tavalla ja se on lainmukaisesti huume!

        Pari vinkkiä;
        1. Käytä itsesuggestiota ("aion todistaa itselleni" yms ja uskokaa asiaan, "joku päivä, ehkä viikon päästä, voi olla kuukauden päästä... joku päivä", huomatkaa ne todisteet ja uskokaa niihin, se on itselle vittuilua jos jokin onnistuu "nääh se oli sattumaa" - vitut ollu).
        2. Tiedä tavoitteet, jos pidät itseäsi nytkin ujona, sä oot ujo. Jos tiedät että joku päivä sust tulee rohkea. Sust tulee rohkea. "Ihmiset arvostavat sua, niinkuin _sä tahdot_ heidän arvostavan" -- Mietippä tota lausetta.
        3. Chillaa, elä hetkessä tulevaisuus tietäen; Elä hetkessä: ei tarvii suunnitella miten sä esim. moikkaat jotain heeboo, se moikkaus tulee kun näätte - luonnollisesti. Tulevaisuus tietäen; minkälainen sust tulee? rohkea? seksikäs?

        Jos olis muuten jtn kysyttävää asiasta, niin lähettäkää ihmeessä kysymyksiä; [email protected]. Toi posti on mun yks kuudesta joten lähettäkää ihan rauhassa vaik roskapostiakin. Vittuako kiinnostaa ;)


    • myös ujo

      yksi keino on hankkia muutama oikein hyvä ystävä ja tehdä niiden kanssa kaikenlaista ni sit ei välttämättä jännitä niin paljon kun on ystävä tukena ja sitku niihin tilanteisiin tottuu niin se siitä . mut on se kyl vaikeet kun ei uskalla lähtee mihnkään =(

      • 789321

        minkä ikäinen ja mistä päin olet 'myös ujo'?


    • EroonUjoudesta

      Olin itse aikoinani äärimmäisen ujo: ihmisten lähestyminen, heille puhuminen, sosiaalisissa tilanteissa oleminen - kaikki ahdisti. Jopa ruokakaupassa käyminen oli koettelemus, sillä myyjiltä ei kehdannut kysyä apua, jos jokin ruokatarvike oli hukassa. Jossain vaiheessa kyllästyin tällaiseen elämään ja aloin opettelemalla opettelemaan rohkeutta ja itsevarmuutta - ja oppihan sitä lopulta, vaikka rankkaa hetkittäin olikin.

      Kirjoitin kokemuksistani ja käyttämistäni metodeista myös kirjan, jonka avulla monet muutkin ovat onnistuneet vapautumaan ujoudestaan :) Se löytyy osoitteesta www.eroonujoudesta.fi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2072
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1946
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1895
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1598
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1311
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe