Maailmassa on olemassa kärjistetysti neljä eri ihmisryhmää, mitä tulee heidän Uuden Liiton opetuksiin suhtautumiseensa:
1) Ne, jotka eivät piittaa niistä. (Heihin luen myös kaikki niihin vihamielisesti suhtautuvat)
2) Ne, jotka hyväksyvät ne pelkkinä perinteinä tai kulttuurillisina elementteinä. (Heihin luen myös kaikki liberaalisti niihin suhtautuvat, joille kaikki uskonnot ovat jossain määrin positiivisia)
3) Ne, jotka tosin uskovat niihin, mutta tahtovat myös nauttia tämän maailman iloista ja tavoittelevat maallista mammonaa hyväksyen itselleen tuon pahan himonsa sanomalla: ”Pitäähän sitä jotain olla pahan päivän varalle!” Heidän sydämensä on kiinni siellä, missä heidän aarteensakin: Mammonassa!
4) Ne, jotka ovat lujasti päättäneet uskoa Uuden Liiton opetuksiin ja todella lähteneet seuraamaan Yeshuaa, maksoi mitä maksoi!
Tässä vaiheessa on tarpeen tarkentaa sitä, että oikeastaan nuo kolme ensimmäistä ryhmää ovat kaikki matkalla samaan paikkaan, nimittäin kadotukseen, mutta vain tuo neljäs ryhmä on matkalla J-lan kuningaskuntaan!
Mihin ryhmään sinä luet itsesi kuuluvaksi ja minne sinä sen perusteella olet nyt matkalla?
Testaa itsesi!
21
386
Vastaukset
- qasqas
ja kaikille tulisi jakaa sanaa oikein. kokonaisvaltainen raamatun sanoman ymmärtäminen, Jumalallisen ilmoituksen ydin selkeytyy ja raamatun "tajuaminen" terveesti mahdollistuu.
ihmisryhmät ovat seuraavat:
1. Pakanat
2. Juutalaiset
3. Kristuksen seurakunta
Seurakuntaan luetaan uskoontulleet niin pakanoista kuin juutalaisistakin ja vain kohtaan 3 kuuluvat perivät Jumalan valtakunnan. Epäuskoiset niin juutalaiset kuin pakanat eivät peri Jumalan valtakuntaa.
Tämä jakamisperiaate löytyy KorinttolaiskirjeestäYeshua jakaa ihmiset lopulta kahteen ryhmään, nimittäin 'vuohiin' ja 'lampaisiin':
Matteuksen evankeliumi 25:
33. Ja hän asettaa lampaat oikealle puolelleen, mutta vuohet vasemmalle.
...ja jotko oli seuraava:
34. Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti.
35. Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne;
36. minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni.'
37. Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda?
38. Ja milloin me näimme sinut outona ja otimme sinut huoneeseemme, tai alastonna ja vaatetimme sinut?
39. Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?'
40. Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle'.
41. Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä.
42. Sillä minun oli nälkä, ja te ette antaneet minulle syödä; minun oli jano, ja te ette antaneet minulle juoda;
43. minä olin outo, ja te ette ottaneet minua huoneeseenne; minä olin alaston, ja te ette vaatettaneet minua; sairaana ja vankeudessa, ja te ette käyneet minua katsomassa.'
44. Silloin hekin vastaavat sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä tai janoisena tai outona tai alastonna tai sairaana tai vankeudessa, emmekä sinua palvelleet?'
45. Silloin hän vastaa heille ja sanoo: 'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle'.
46. Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään."
olet itsesi testannut.
Ei Jeesus Kristus ole suomalaisille Yeshua eikä Jumala J-la.
Kun hän minulle ensimmäisen kerran ilmestyi, ei hän sanonut: Minä olen Herras sinun J-lasi. Vaan:
"Minä olen Herra, sinun Jumalasi."
Kyllä nämä sinun yeshualaisesi ja J:lasi ovat aitoa Hengen herjausta, mikä on tyypillistä Saatanan uudelleen kastamille.
Suomen Turku on tämän kansan saatanallisen eksytyksen kehto, joten hyvin on Saatana sinut sinne johdattanut.- Jumalaan turvaavat
Ja ennenkaikkea perille pääsevät, koska ihmiselle se on mahdotonta, mutta Jumala voi ihmisen pelastaa, pannaan siis kaikki toivo Jumalan armoon, joka meitä kasvattaa tahtonsa tuntemisessa ja tekemisessä.
Noista ryhmistä ensimmäisessä olevilla on suuri ero penseillä ja vihamielisillä. Monet penseät ovat noissa kakkos ja kolmos ryhmissä, lisäksi nelosryhmäkin on vähän vaikea, koska usko on Jumalan lahja eikä ihminen sitä itse voi päättää, vaikka hyvä on Jumalaa lähestyä ja totisesti hyvä Jumala antaa anoville.
Pikaisesti jos jakaisin ryhmiin, niin voisi mennä näin:
1) Ihmiset, jotka eivät vielä ymmärrä tai ole kuulleet Evankeliumia. Tämäkin ryhmä voi olla yllättävän suuri, sillä kukaan ei voi tulla Jumalan valtakuntaan, ellei Isä Jumala häntä siihen vedä.
2) Ihmiset, jotka ovat kuulleet, mutta eivät ole syntyneet vedestä ja Hengestä. Tämä ryhmä on sitten suuri ja osin ryhmän 1 kanssa sekoittunut, koska evankeliumia voidaan kuulla monella tavalla ja etsikkopäivinä tai ilman sitä. Tässä ryhmässä on evankeliumin vastustajia pahuuden henkivaltojen vaikutuksesta, lisäksi niitä jotka luulevat olevansa Jumalan valtakunnassa, vaikka eivät vielä ole. Lisäksi tässä ryhmässä on niitä, jotka Jumala on kutsunut, mutta eivät ole vielä ymmärtäneet anoa Pyhää Henkeä ja näin eivät ole vielä päässeet perille Jumalan valtakuntaan.
3) Ihmiset, jotka ovat kuulleet ja syntyneet vedestä ja Hengestä, mutta sitten ovat joutuneet eroon Jumalan tahdosta ja ristinsä jokapäiväisestä ottamisesta ja kantamisesta. Syinä voi olla maailman rakkautta, lähimmäisten halveksuntaa ja siitä johtuvaa ihmispelkoa tai häpeän tunnetta tai sitten maailman huolet ja murheet ovat vähentäneet uskoa ja Jumalan tahdon tekemistä. Varsinaista kieltämistä ei ole tarvittu, mutta ovat jääneet hedelmättömiksi, koska eivät voi kantaa hedelmää ilman Jumalan Hengen vaikutusta ja voimaa ja hengellistä elämää Jumalalle kiitokseksi ja kunniaksi. Vain Jumala voi tietää tästäkin ryhmästä syitä ja seurauksia, samoin on myös muissa ryhmissä. Tästä ja muistakin edellisistä ryhmistä Jumala tahtoo herättää kuolleista tai nukkummasta tai ottaa yhteyteensä ja Henkensä vaikutuksen alaisuuteen kieltäjät, joita Paha tahtoo pitää kahleissaan, vaikka Isä Jumala tahtoo heidät samoin kuin Pietarin, kun oli kieltänyt Herran, vaikka luuli olevansa valmis vaikka kuolemaan Herransa edestä, koska ei vielä tuntenut itseään eikä Herraansa, kun ei ollut saanut Pyhän Hengen antamaa rakkautta. Myös eksytykset ja väärien opetuksien vastaanottamiset ja hiljaiset hyväksymiset ja niiden tekemiset kuuluvat tähän ryhmään, jos kerran on saanut maistaa Jumalan elävän sanan ja pyhien kirjoituksien hedelmää uskoksi, toivoksi ja rakkaudeksi. Samoin kakkosryhmäläisiä uhkaavat nuo samat eksytykset ja väärät opetukset ja hedelmättömät tottelemattomat teot, sillä Paha tekeytyy valkeuden palvelijaksi, eikä kaihda käyttää kaikkia Jumalan sille sallimia keinoja maan sadon koettelemisessa, jossa katsotaan ja erotellaan jyvät ja akanat kaikenlaisissa opintuulissa. Tärkeää on kysyä ja ymmärtää, mitkä ovat Jumalasta ja mitkä ihmisistä ja pahuuden henkivalloista taivaan avaruuksissa, sillä hengellinen sodankäynti on todellisuutta tänäkin päivänä. Sitä varten nelosryhmässä on henkien erottamisen armolahja toivottavasti käytössä, samoin Pyhän Hengen opetus ja Puolusta ja muutkin lahjat Jeesuksen rikkauksista.
4 ) Jumalan lapset, jotka ovat kuulleet ja syntyneet vedestä ja Hengestä, ja saavat yksin Jumalan suuresta armosta ja rakkaudesta itsessään mahdottomia pelastusta kohtaan vastaanottaa elävää vettä ja siten hengellisesti pysyä Jeesuksen vanhurskaaksi tekevässä Öljy- ja viinipuussa. Ovat siis pelastuksessa Jumalan täydellisen armon varassa ja tahtovat tehdä Jumalan tahtoa ja saavat vastaanottaa Jumalan Hengen vaikutusta: rauhaa ja iloa ja vanhurskautta. Vaarana on kolmosryhmä.- rohkaisuksi
Kaikille on hyvät ohjeet ja kehotukset: Etsikää Jumalan valtakuntaa ja vanhurskauttaan ja olkaa sanan tekijöitä eikä vain kuulijoita itseään pettäen, rakastakaa Herraa Jeesusta tekemällä tahtoaan, sillä vain se on Jumalan tahdon mukaista rakkautta ja antaa kaikille anoville elävää vettään ja Pyhän Hengen voimaansa, niin että ihmisen ei tarvitse yrittää itsestään puristella, kun sitä ei kerta kaikkiaan voi ihmisestä löytyä, mutta taivaasta Isä antaa omaansa Henkensä kautta, joka on lähetetty noin kaksivuosituhatta sitten ja edelleen vaikuttaa Jeesuksen opetuslasten keskuudessa, josko on vain niitä ihmisiä, jotka tahtovat tulla kalliin ja valitun kulmakiven, Messias Yeshuan tai Jeesus Nasaretilaisen tykö ja anottuuaan saavat maistaa Herran hyvyyttä ja armoa armon päälle, sillä jokainen anova saa ja etsivä löytää ilman erotusta. Älkää kuitenkaan antako Pahan eksyttää ja pois johdattaa, sillä se on sen virka ja mieluusti sen tekee, koska Jeesus on voittanut ja Perkeleelle ja hänen enkeleilleen on Helvetti valmisetttu ja siellä on itku ja hammasten kiristys. Isän Jumalan yksiselitteinen tahto on että jokainen ihminen pääsee hänen valtakuntaansa ja pelastuu Jumalan vihasta ja kadotustuomiosta ja tulijärvestä. Rakastetaan Luojaa ja Herraa Jeesusta ja anotaan vanhurskauttaan ja eletään armossaan ja totuudessaan. Muistetaan myös tuoda kiitos ja kunnioitus kaiken valmiiksi tehneelle Jeesus Nasaretilaiselle ja Isälle Jumalalle, sillä se kuuluu yksin ja ainoastaan Herralle ja Jumalalle, saamme ansiottomina armonsa kohteina ottaa vastaan suurta ansiota syystäkin kuuluvalta Isältä ja Pojalta Jeesukselta. Ylistetään ja kiitetään Isää ja Poikaa Jeesuksen nimessä. Amen.
- valitut kootaan
Ja Jeesus rupesi taas puhumaan heille vertauksilla ja sanoi: "Taivasten valtakunta on verrattava kuninkaaseen, joka laittoi häät pojallensa. Ja hän lähetti palvelijansa kutsumaan häihin kutsuvieraita, mutta nämä eivät tahtoneet tulla. Vielä hän lähetti toisia palvelijoita lausuen: 'Sanokaa kutsutuille: Katso, minä olen valmistanut ateriani, minun härkäni ja syöttilääni ovat teurastetut, ja kaikki on valmiina; tulkaa häihin'. Mutta he eivät siitä välittäneet, vaan menivät pois, mikä pellolleen, mikä kaupoilleen; ja toiset ottivat kiinni hänen palvelijansa, pitelivät pahoin ja tappoivat. Mutta kuningas vihastui ja lähetti sotajoukkonsa ja tuhosi nuo murhamiehet ja poltti heidän kaupunkinsa. Sitten hän sanoi palvelijoillensa: 'Häät ovat valmistetut, mutta kutsutut eivät olleet arvollisia. Menkää siis teiden risteyksiin ja kutsukaa häihin, keitä tapaatte.' Ja palvelijat menivät ulos teille ja kokosivat kaikki, keitä vain tapasivat, sekä pahat että hyvät, ja häähuone tuli täyteen pöytävieraita. Mutta kun kuningas meni katsomaan pöytävieraita, näki hän siellä miehen, joka ei ollut puettu häävaatteisiin. Ja hän sanoi hänelle: 'Ystävä, kuinka sinä olet tullut tänne sisälle, vaikka sinulla ei ole häävaatteita?' Mutta hän jäi sanattomaksi. Silloin kuningas sanoi palvelijoille: 'Sitokaa hänen jalkansa ja kätensä ja heittäkää hänet ulos pimeyteen'. Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys. Sillä monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut."
Mikä ihmiselle on mahdotonta, sen Jumala voi pelastaa. Näin tulee käymään Jumalan valtakunnassa, kun koetukset pyyhkii yli maan piirin, mutta ilo Herrassa on valittujen väkevyys ja kannattaa hyppiä riemusta kun vainotaan Jeesuksen nimen ja valtakunnan tähden. Anokaa rauhassa ja raittiisti öljyä astiat täyteen, sillä Jumala on armollinen ja pitkämielinen, vaikka myös tulonsa tapahtuu äkisti ja niinkuin paula. Olkaa valmiit, rukoilkaa ja anokaa ja valvokaa. - kutsutut, mutta
valitut kootaan kirjoitti:
Ja Jeesus rupesi taas puhumaan heille vertauksilla ja sanoi: "Taivasten valtakunta on verrattava kuninkaaseen, joka laittoi häät pojallensa. Ja hän lähetti palvelijansa kutsumaan häihin kutsuvieraita, mutta nämä eivät tahtoneet tulla. Vielä hän lähetti toisia palvelijoita lausuen: 'Sanokaa kutsutuille: Katso, minä olen valmistanut ateriani, minun härkäni ja syöttilääni ovat teurastetut, ja kaikki on valmiina; tulkaa häihin'. Mutta he eivät siitä välittäneet, vaan menivät pois, mikä pellolleen, mikä kaupoilleen; ja toiset ottivat kiinni hänen palvelijansa, pitelivät pahoin ja tappoivat. Mutta kuningas vihastui ja lähetti sotajoukkonsa ja tuhosi nuo murhamiehet ja poltti heidän kaupunkinsa. Sitten hän sanoi palvelijoillensa: 'Häät ovat valmistetut, mutta kutsutut eivät olleet arvollisia. Menkää siis teiden risteyksiin ja kutsukaa häihin, keitä tapaatte.' Ja palvelijat menivät ulos teille ja kokosivat kaikki, keitä vain tapasivat, sekä pahat että hyvät, ja häähuone tuli täyteen pöytävieraita. Mutta kun kuningas meni katsomaan pöytävieraita, näki hän siellä miehen, joka ei ollut puettu häävaatteisiin. Ja hän sanoi hänelle: 'Ystävä, kuinka sinä olet tullut tänne sisälle, vaikka sinulla ei ole häävaatteita?' Mutta hän jäi sanattomaksi. Silloin kuningas sanoi palvelijoille: 'Sitokaa hänen jalkansa ja kätensä ja heittäkää hänet ulos pimeyteen'. Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys. Sillä monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut."
Mikä ihmiselle on mahdotonta, sen Jumala voi pelastaa. Näin tulee käymään Jumalan valtakunnassa, kun koetukset pyyhkii yli maan piirin, mutta ilo Herrassa on valittujen väkevyys ja kannattaa hyppiä riemusta kun vainotaan Jeesuksen nimen ja valtakunnan tähden. Anokaa rauhassa ja raittiisti öljyä astiat täyteen, sillä Jumala on armollinen ja pitkämielinen, vaikka myös tulonsa tapahtuu äkisti ja niinkuin paula. Olkaa valmiit, rukoilkaa ja anokaa ja valvokaa.harvat ovat valitut. Todella harvassa täälläkin on nuo valitut jotka Jumalan tahdon tielle ovat
saaneet käydä, joille Jeesus on valo, Jeesuksen sana tie jotka kulkevat kilvoittelun tiellä päästäkseen
sisälle ahtaasta portista Jumalan valtakuntaan. - salaisuus...
kutsutut, mutta kirjoitti:
harvat ovat valitut. Todella harvassa täälläkin on nuo valitut jotka Jumalan tahdon tielle ovat
saaneet käydä, joille Jeesus on valo, Jeesuksen sana tie jotka kulkevat kilvoittelun tiellä päästäkseen
sisälle ahtaasta portista Jumalan valtakuntaan.oli valo mutta pimeys ei sitä käsittänyt, samoin nytkin Jeesus on meissä Kristuksena ja valona eikä pimeys sitä käsitä.
- eikä pimeys
salaisuus... kirjoitti:
oli valo mutta pimeys ei sitä käsittänyt, samoin nytkin Jeesus on meissä Kristuksena ja valona eikä pimeys sitä käsitä.
tunnustakaan, että Jeesus KAIKEN MITÄ HÄN SANOI ON TOTTA.
Mieti missä valossa nyt siis liikut, kun en ole nähnyt sinun Jeesus valoa tuovan, vaan pimeyden
kuolleita kirjaimia jotka tekevät ihmisen entistäkin enemmän kuolleeksi siis todella puuduttaa
niin, ettei se valo joka Jumalalta tulee enää voi koskettaa ihmistä. rohkaisuksi kirjoitti:
Kaikille on hyvät ohjeet ja kehotukset: Etsikää Jumalan valtakuntaa ja vanhurskauttaan ja olkaa sanan tekijöitä eikä vain kuulijoita itseään pettäen, rakastakaa Herraa Jeesusta tekemällä tahtoaan, sillä vain se on Jumalan tahdon mukaista rakkautta ja antaa kaikille anoville elävää vettään ja Pyhän Hengen voimaansa, niin että ihmisen ei tarvitse yrittää itsestään puristella, kun sitä ei kerta kaikkiaan voi ihmisestä löytyä, mutta taivaasta Isä antaa omaansa Henkensä kautta, joka on lähetetty noin kaksivuosituhatta sitten ja edelleen vaikuttaa Jeesuksen opetuslasten keskuudessa, josko on vain niitä ihmisiä, jotka tahtovat tulla kalliin ja valitun kulmakiven, Messias Yeshuan tai Jeesus Nasaretilaisen tykö ja anottuuaan saavat maistaa Herran hyvyyttä ja armoa armon päälle, sillä jokainen anova saa ja etsivä löytää ilman erotusta. Älkää kuitenkaan antako Pahan eksyttää ja pois johdattaa, sillä se on sen virka ja mieluusti sen tekee, koska Jeesus on voittanut ja Perkeleelle ja hänen enkeleilleen on Helvetti valmisetttu ja siellä on itku ja hammasten kiristys. Isän Jumalan yksiselitteinen tahto on että jokainen ihminen pääsee hänen valtakuntaansa ja pelastuu Jumalan vihasta ja kadotustuomiosta ja tulijärvestä. Rakastetaan Luojaa ja Herraa Jeesusta ja anotaan vanhurskauttaan ja eletään armossaan ja totuudessaan. Muistetaan myös tuoda kiitos ja kunnioitus kaiken valmiiksi tehneelle Jeesus Nasaretilaiselle ja Isälle Jumalalle, sillä se kuuluu yksin ja ainoastaan Herralle ja Jumalalle, saamme ansiottomina armonsa kohteina ottaa vastaan suurta ansiota syystäkin kuuluvalta Isältä ja Pojalta Jeesukselta. Ylistetään ja kiitetään Isää ja Poikaa Jeesuksen nimessä. Amen.
Varmaan moni lukee ne ja ottakoon opiksi niistä!
valitut kootaan kirjoitti:
Mikä ihmiselle on mahdotonta, sen Jumala voi pelastaa. Näin tulee käymään Jumalan valtakunnassa, kun koetukset pyyhkii yli maan piirin, mutta ilo Herrassa on valittujen väkevyys ja kannattaa hyppiä riemusta kun vainotaan Jeesuksen nimen ja valtakunnan tähden. Anokaa rauhassa ja raittiisti öljyä astiat täyteen, sillä Jumala on armollinen ja pitkämielinen, vaikka myös tulonsa tapahtuu äkisti ja niinkuin paula. Olkaa valmiit, rukoilkaa ja anokaa ja valvokaa....totuuden!
Nimittäin sen, että lopulta, viimeisellä tuomiolla on olemassa vain kaksi eri ryhmää ihmisiä:
1) Ne, jotka ovat ottaneet Yeshuan vastaan henkilökohtaisena Vapahtajanaan.
2) Ne, jotka ovat hyljänneet Hänet olemasta heille henkilökohtainen Vapahtaja.kutsutut, mutta kirjoitti:
harvat ovat valitut. Todella harvassa täälläkin on nuo valitut jotka Jumalan tahdon tielle ovat
sisälle ahtaasta portista Jumalan valtakuntaan....voi tuoda taivaallisen Valkeuden ja iankaikkisen elämän toivon ihmisen sydämeen. Jos Hänen ei uskota olevan juuri se henkilö - ainoa luvattu Messias, joka Hän todella on, niin Hän ei tule lainkaan ihmisen sydämeen, vaan ihminen kuolee synteihinsä ja joutuu lopulta kadotukseen.
Johanneksen evankeliumi:
8:24 Sen tähden minä (Yeshua) sanoin teille, että te kuolette synteihinne; sillä ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne."salaisuus... kirjoitti:
oli valo mutta pimeys ei sitä käsittänyt, samoin nytkin Jeesus on meissä Kristuksena ja valona eikä pimeys sitä käsitä.
...varsin ymmärrettävääkin, ettei Pimeys voi käsittää Valkeutta. Nuo henkiruhtinaat ovat kaksi ääripäätä ja edustavat kahta, toisilleen vastakkaista kuningaskuntaa.
Tässäkin maailmanajassa on vain 'kahden maan kansalaisia':
1) Pimeyden ruhtinaan lapset (kaikki ne ihmiset, jotka hylkäävät Yeshuan Vapahtajana)
2) Valkeuden ruhtinaan lapset (kaikki ne, jotka hylkäävät saatanan vapahtajana ja ottavat hänen sijaansa Yeshuan Vapahtajakseen)- ÄnkyräVenkula
Yakov kirjoitti:
...totuuden!
Nimittäin sen, että lopulta, viimeisellä tuomiolla on olemassa vain kaksi eri ryhmää ihmisiä:
1) Ne, jotka ovat ottaneet Yeshuan vastaan henkilökohtaisena Vapahtajanaan.
2) Ne, jotka ovat hyljänneet Hänet olemasta heille henkilökohtainen Vapahtaja.Näin se asia on.
- ÄnkyräVenkula
Sattuva ja totuudenmukainen kirjoitus. Itse olen valinnut nelosen jo kauan sitten ja aion pysyä. tulee niin kivasti kouluajat tuosta mieleen :-))
...yli 30 vuoden takaa. Silloin oli tosi kiva laatia oppilaille sopivan visaisia kysymyksiä ja laittaa yhden kompakysymyksen perään maininta: 'Tässä on koira haudattuna'.
Opetin näet eräässä vaiheessa Espoon Matinkylän Ammattikoulussa 10 eri teoria-ainetta 7:lle eri luokalle. Toimin siihen aikaan luokanvalvojana ja pidin 36 oppituntia/viikko. Oi niitä aikoja!
Olisi varmaan hyödyllistä tehdä uskoville yksityiskohtaisempia testiluontoisia teoriakysymyksiä, joiden avulla he (minut mukaan lukien) voisivat peilata itseään ja tulla paremmin tuntemaan omat heikkoutensa ja (lähes olemattomat) vahvuutensakin, voidakseen sen kautta kehittyä oikeaan suuntaan ja tulla jalommiksi astioiksi Herran käyttöön.- ÄnkyräVenkula
Yakov kirjoitti:
...yli 30 vuoden takaa. Silloin oli tosi kiva laatia oppilaille sopivan visaisia kysymyksiä ja laittaa yhden kompakysymyksen perään maininta: 'Tässä on koira haudattuna'.
Opetin näet eräässä vaiheessa Espoon Matinkylän Ammattikoulussa 10 eri teoria-ainetta 7:lle eri luokalle. Toimin siihen aikaan luokanvalvojana ja pidin 36 oppituntia/viikko. Oi niitä aikoja!
Olisi varmaan hyödyllistä tehdä uskoville yksityiskohtaisempia testiluontoisia teoriakysymyksiä, joiden avulla he (minut mukaan lukien) voisivat peilata itseään ja tulla paremmin tuntemaan omat heikkoutensa ja (lähes olemattomat) vahvuutensakin, voidakseen sen kautta kehittyä oikeaan suuntaan ja tulla jalommiksi astioiksi Herran käyttöön.Kautta kouluaikana "opettajien suuri innoittaja" kurinpidollisiin keksitöihin. Harva on varmaan ollut jälki-istunnossa lukkojen takan opettajan vessassa hänen asunnossaan. Kaikista muista karkasin. Opettajat yritti sietää koska kuitenkin "lukuaineet" meni kuin vettä. "oi niitä aikoja....."
ÄnkyräVenkula kirjoitti:
Kautta kouluaikana "opettajien suuri innoittaja" kurinpidollisiin keksitöihin. Harva on varmaan ollut jälki-istunnossa lukkojen takan opettajan vessassa hänen asunnossaan. Kaikista muista karkasin. Opettajat yritti sietää koska kuitenkin "lukuaineet" meni kuin vettä. "oi niitä aikoja....."
....toisessa oppilaitoksessa oppilaina 'majakka ja perävaunu', jotka olivat täysin kurittomia vekaroita.
Opetin silloin Espoon kansalaiskoulussa metallitöitä ja koneenpiirustusta. Mä pistin häirikköpojat jälkkäriin ja pakotin heidät valitsemaan kahdesta vaihtoehdosta toisen:
Seisomaan liikkumatta paikallaan 30min tai istumaan jälkkärissä 2h. He valitsivat seisomisen, mutta eihän siitä tullut kerrassaan mitään...
Sen jälkkärin jälkeen pojat käyttäytyivät mallikelpoisesti ja vaikutti siltä, että he suorastaan pitivät kurituksesta :)
Ps. Vai tuollainen 'haaste' sä olit opettajillesi. Ehkä hekin muistavat parhaiten sinut niistä kymmenistä muista näin vuosikymmenten jälkeen(?)- ÄnkyräVenkula
Yakov kirjoitti:
....toisessa oppilaitoksessa oppilaina 'majakka ja perävaunu', jotka olivat täysin kurittomia vekaroita.
Opetin silloin Espoon kansalaiskoulussa metallitöitä ja koneenpiirustusta. Mä pistin häirikköpojat jälkkäriin ja pakotin heidät valitsemaan kahdesta vaihtoehdosta toisen:
Seisomaan liikkumatta paikallaan 30min tai istumaan jälkkärissä 2h. He valitsivat seisomisen, mutta eihän siitä tullut kerrassaan mitään...
Sen jälkkärin jälkeen pojat käyttäytyivät mallikelpoisesti ja vaikutti siltä, että he suorastaan pitivät kurituksesta :)
Ps. Vai tuollainen 'haaste' sä olit opettajillesi. Ehkä hekin muistavat parhaiten sinut niistä kymmenistä muista näin vuosikymmenten jälkeen(?)Varmaan muistavat. Olin erittäin tuottelias ihmistaimi joka hämmästeli usein miksi opettajat ovat niin ymmärtämättömiä ja kiittämättömiä.
Jos olisin ollut myöhemmin lapsi ja olisit ollut opettajani niin olisit varmasti työkyvyttämyyseläkkellä hermoromahduksen takia. Kehiten nimittäin räjähdysaineita, kemianseoksia, fysiikankokeita sähköllä, biologiankokeita eläimillä ja kasveilla ja monta muuta hauskaa opettajien ja naapurien iloksi.
jälkikäteen huomaan että määrätyt asiat näkyvät jo lapsena. Nykyinen työni on samantyylistä. ÄnkyräVenkula kirjoitti:
Varmaan muistavat. Olin erittäin tuottelias ihmistaimi joka hämmästeli usein miksi opettajat ovat niin ymmärtämättömiä ja kiittämättömiä.
Jos olisin ollut myöhemmin lapsi ja olisit ollut opettajani niin olisit varmasti työkyvyttämyyseläkkellä hermoromahduksen takia. Kehiten nimittäin räjähdysaineita, kemianseoksia, fysiikankokeita sähköllä, biologiankokeita eläimillä ja kasveilla ja monta muuta hauskaa opettajien ja naapurien iloksi.
jälkikäteen huomaan että määrätyt asiat näkyvät jo lapsena. Nykyinen työni on samantyylistä....kouluajoilta!
Kivat muistot ovat aarteita, jotka vain lisääntyvät niitä jaettaessa ;)
Käydessäni kansakoulua tuli yllättäen kiertävä koulutarkastaja musiikkitunnillemme, jossa oli aiheena musiikin teoria ja erilaiset nuotit. Opettaja ei ollut itse jaksanut lainkaan valmistautua sille tunnille, koska oli ollut kovin sairas ja hän luotti kaikessa siihen, että mä vastaan kaikkiin kysymyksiin oikein ja niin mä teinkin!
Hän kyseli ensin muilta ja sitten multa, että mitä mieltä mä olin. Mitä mä vastasin, niin sen mukaan opettaja hyväksyi vastaukset.
Hän huokasi helpotuksesta tunnin jälkeen, kun ei saanut tarkastajalta mitään huomauttamista. Vuosia myöhemmin hän kertoi mulle, miten tärkeä mä olin ollut hänelle juuri sinä tuntina ja mua hymyilytti.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek236700Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.274180- 333056
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1712993- 101908
- 821754
- 1501624
- 1471622
- 121528
- 221480