lisää pilkkaamisesta

iaurwen

Minä olen uskonnoton ihminen, joka elää uskonnon läpitunkemassa yhteiskunnassa. Kohteliaisuuttani sekä virkavelvollisuutenani siedän ja suvaitsen uskonnollisia asenteita, ajattelutapoja ja vaatimuksiakin. Itse olen oman ajatusprosessini läpikäynyt ja tullut siihen tulokseen, ettei mitään kaikkivaltiasta jumalaa ole, tai jos on, hän on hirvittävä kiduttaja-psykopaatti. Kun kuitenkin joudun arkielämässä sopeutumaan uskovien ihmisten täysin epärationaaliseen ajatteluun - tai ainakin olemaan puuttumatta siihen - kaipaan todella ajatustenvaihtoa ja kaltaisteni seuraa vapaa-aikana ja vaikkapa ihan näin anonyymisti. Haluan käsitellä kristinuskon huutavia vääryyksiä ja ristiriitaisuuksia vapaasti edes jossakin. Siksi tämä palsta on minulle (ja varmaan monelle muullekin) tärkeä henkireikä ja varaventtiili.

Se, että tästä syntyvä tuotos usein vaikuttaa pilkkaamiselta, ei useinkaan tosiasiassa johdu muusta kuin siitä, että uskovaisilta itseltään opitut ja kuullut asiat esitetään rinnakkain.

Esimerkkinä muka-fundamentalistinen Raamatun tulkinta, joka kieltää naispappeuden ja homouden, mutta sallii kuitenkin avioeron OMALLE KOHDALLE vaikka kaikki nämä on Raamatussa yksiselitteisesti kielletty (ainakin jossain kohdassa). ("Oi Herra, kiitos tästä uudesta nuoresta rouvasta, vanha olikin jo vähän rupsahtanut. Autathan vielä omaisuudenjaossa, aamen.")

Tai se, että paasataan miten jumala suojelee MINUA ja kaikki on MINULLA niin hyvin ja KIITOS jumalalle siitä, mutta naapurissa kuolee nuori tyttö syöpään, no voi voi, kiitos Herralle kuitenkin että MINUN kissani toipui tositositosi pahasta ripulista.

Tai että Jeesus sanoo: älkää ensinkään erotko, mutta kirkolliset esimiehet sanovat Ahvenanmaan kirkkoherralle, että älä nyt sentään viidettä kertaa eroa.

Tai että maailmankaikkeutta ja luontoa tutkitaan sillä mielellä, että lopputulos on jo Raamatussa määrätty, niin että kaikki muuhun viittaava määritellään eksytykseksi tai saatanan juoniksi - eli hyväksytään vain sellaiset "tutkimukset", jotka jollain ilveellä osoittavat Maapallon iäksi 7000 vuotta.

Ristiriita on uskonnossa ja uskonnollisuudessa. Jos nämä asiat halutaan nähdä sumuttamatta mitään uskon-kimalletta pinnalle, näin naurettavia ne tosiaakin ovat. Ei siihen tarvitse paljon irvileuan enää lisätä. Itse olette pilkkanne keittäneet ja sitten tulette tänne palstalle sitä oikein lisää pyytämään.

17

208

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • beenthere

Täyttä asiaa koko teksti. Jossain on saatava purkaa ne järjettömyyden aiheuttamat frustraatiot. Uskovat eivät näytä ymmärtävän kuinka tuo usko puskee esiin joka paikassa.
      Täällä sentään ihminen saa toivoa tulevaan, kun huomaa, ettei ole yksin ja ainoa, joka näkee tuon järjettömyyden.

• Thronos

Olen täsmälleen samaa mieltä kanssasi. Tämä palsta on minullekin tärkeä henkireikä - kuin siemaus raikasta vettä paahtavassa erämaassa.

Lähipiiriini ei kuulu sellaisia ihmisiä joiden kanssa voisin näistä asoista keskustella - joko heiltä puuttuu kiinnostusta tai sitten ovat uskovaisia - joten tunnen olevani hyvin yksin omien näkemysteni kanssa. Katselen silmät pyöreinä maailmaa ja ihmettelen eikö kukaan muu huomaa että iso mörkö maata röhnöttää keskellämme ja levittää myrkyllisiä huuruja ympärilleen.

On huojentavaa lukea tältä palstalta että joku muukin sen sentään huomaa...

• Kössönöm

Eipä asioista tule tavallisessa elämässä keskusteltua juurikaan. Kirjoittaminen on sitä paitsi helpompaa kuin porukassa jutteleminen. Se menee helposti jutusteluksi, joka keskeytyy vähän väliä, eikä mitään asiaa pystytä käsittelemään kunnolla.

Nykyään en edes käy enää missään, missä ihan oikeasti asioista keskusteltaisiin. Tällä palstalla voi päivittäin vaihtaa mielipiteitä.

Harmi vaan, että kirjojen lukeminen on vähentynyt liiankin paljon tämän palstan takia. Vaikka toisaalta taas, olen löytänyt netistä mielettömän määrän mielenkiintoisia sivustoja joista en ole tiennyt mitään.

• Onko
        Kössönöm kirjoitti:

Eipä asioista tule tavallisessa elämässä keskusteltua juurikaan. Kirjoittaminen on sitä paitsi helpompaa kuin porukassa jutteleminen. Se menee helposti jutusteluksi, joka keskeytyy vähän väliä, eikä mitään asiaa pystytä käsittelemään kunnolla.

Nykyään en edes käy enää missään, missä ihan oikeasti asioista keskusteltaisiin. Tällä palstalla voi päivittäin vaihtaa mielipiteitä.

Harmi vaan, että kirjojen lukeminen on vähentynyt liiankin paljon tämän palstan takia. Vaikka toisaalta taas, olen löytänyt netistä mielettömän määrän mielenkiintoisia sivustoja joista en ole tiennyt mitään.

sinulla tavallista elämää, kun olet vain ja ainoastaan täällä?

• Kössönöm
        Onko kirjoitti:

sinulla tavallista elämää, kun olet vain ja ainoastaan täällä?

Kiinnostaako se sinua kovastikin? Mitä on tavallinen elämä? Sellainenko, että kirjoittelee multinikkinä ateismipalstalla, eikä itsellä ole mitään sanottavaa?

• ja copypasteaa tuon lutkupalstalle omiss nickeissään. 20€ vetoa että katoaa ennen maanantaita kello 12.

• mutta vetoa en rupia lyömähän :)

• että puhuin nimenomaan Ateismi-palstasta varaventtiilinä. Ei ehkä toimi luterilaispalstalla mutta ei kai se haittaa.

• iaurwen kirjoitti:

että puhuin nimenomaan Ateismi-palstasta varaventtiilinä. Ei ehkä toimi luterilaispalstalla mutta ei kai se haittaa.

yllättävästi 11 lukijan ja vajaan kahden tunnin jälkeen ei ole yhtään poistopyyntöä.

• Kössönöm
        Nas.se kirjoitti:

yllättävästi 11 lukijan ja vajaan kahden tunnin jälkeen ei ole yhtään poistopyyntöä.

Piti äsken mennä lukemaan se, vaan eipä näy muuta kuin että viesti poistettu.

• hua
        Kössönöm kirjoitti:

hyvä meininki näyttää lutkuilla olevan. Poistoon vaan kaikki. Samaa vauhtia menee sen palstan osanotto kuin kirkossakin.

• Kössönöm kirjoitti:

vaan eipä olisi varmaan poistettu jos sen olisi joku muu laittanut :)

• Kössönöm
        Nas.se kirjoitti:

vaan eipä olisi varmaan poistettu jos sen olisi joku muu laittanut :)

mutta eipä sillä palstalla kovin hyvin mene. Parikymmentä kirjoitusta päivässä tai vähän yli. Käyn joskus lueskelemassa, mutta viesteissä haukutaan yleensä homoja, joten ei sitä jaksa.

• Aivan näkis Vaivan

Niinpä niin! Missäpä sitä enää älykkäät ja viisaat ihmiset pohtis syntyjä syviä...

Ehkä täällä netissä? :)

Pikkusieluisuus valtaa kaikkialla alaa ja maailma ajautuu vähitelleen syöksykierteeseen. Raha ratkaisee ja nykyajan rosvoparonit ahmivat kaiken itselleen. Tämä ilmiö alkaa koskea jo koko yhteiskuntaa. Ihmiset pelailevat valtapelejään niin politiikassa, kuin uskonnoissakin. Lampaat seuraavat susia ja päätyvät näiden ruuaksi.

Itse en ole ateisti, vaan uskon johonkin suurempaan kuin ihminen. Jokin henki täällä kuitenkin aina vallitsee ja hallitsee. Elämä on liian ihmeellistä ollakseen sattuman sanelema juttu.

Ois se kamalaa jos nämä kaiken maailman eri uskontoihin kuuluvat uskovat olisivat tämän planeetan "viimeinen toivo"!

Kysehän on ihmisyydestä, ei siitä, että tunnustaa jotain uskoa, tai ismiä. Ihmisyydessä on paljon vielä korjattavaa, mutta onneksi on sinunkin kaltaisiasi ihmisiä vielä olemassa. Meikäläinen on siinä mielessä onnekas (vaikka en mihinkään onneen uskokaan), että olen löytänyt harrastuksia ja duuneja, joissa on saanut tavata fiksuja, kaltaisiani ihmisiä, jotka ajattelevat aika samoin kuin mitä itsekin ajattelen. Ei mitään "eliittiä", vaan tavallisia, parhaansa tekeviä ihmisiä. En voi sietää tätä nykyajan kimallusta, jossa muka rohkeat ja kauniit esittelevät itseään. Ymmärrän uskovien syytöksiä egoismista ja itsekkyydestä, mutta he vievät sen äärimmäisyyteen. Selittelevät sekopäisyyksiä siitä, että kaikki ei uskossa olevat olisivat muka moraalittomia ja muuta harhaista. Hyh!

Jeesushan oli aikansa kapinallinen ja sellaista tarvittaisiin nytkin! Jeesuksen aikaan kirjanoppineet ja muutkin tekopyhät saivat häneltä huonon arvosanan! Mihinkä se kirjanoppineisuus ja tekopyhyys olis maailmasta kadonnut? Ei mihinkään...

Kun vaan löytyis vielä yksikin viisas. Tai löytyyhän niitä! Eiköhän aleta hommiin!!!

;)

• chris_hitchens

Arvon Iaurwen.

Tuo teksti olisi voinut tulla suoraan minun näppikseltäni. Olen tismalleen samaa mieltä kanssasi.
      Uskomatonta (pun intended) kuinka edelleen se, että on mielikuvituskavereita, on arvostettu ja kunnioitettu asia ja se jos kykenee elämään noita vailla, pitää piilotella tai ainakin olla siitä vähän pahoillaan.

Oikein hyvää illan jatkoa kaikille kanssa-ajatteleville.

• Nimrod2

Uskominen henkiolentoon joka on aina ollut ollut olemassa,joka on äärettömän viisas,jolla on poika,jolla on valkoinen parta,joka tarkkailee joka hetki toimiasi ,erityisenä mielenkiinnon kohteena seksuaalinen aktiviteettisi,lajitellakseen sinut ja lajitoverisi niihin,joiden seurassa hän viettää ikuisuuden ja niihin jotka saavat luvan kestää kidutusta saman ajan,on myötähäpeää herättävä ajatusmalli.
      Onneksi kuitenkin jatkuva tiedon lisääntyminen antaa toivoa paremmasta.Keinoja on,mutta onko tahtoa?Hyvinvoinnin jakaminen on se menetelmä,joka nostaa meidät barbariasta.
      Se toimi mammuttien aikana,se toimii bakteereilla nykyäänkin.Se saattaisi toimia ihmisten kohdallakin .
      Jos jokaiselle lapselle annetaan peruskoulutus,eli luodaan pohja aikuisena vastaanotettavan informaatiotulvan prosessointiin,on jo saavutettu paljon.Suomalainen yhteiskunta,kaikkine ongelmineenkin,on hyvä esimerkki.Pohjoinen ja siksi harvaanasuttu maa,jossa vielä muuutama sukupolvi sitten kuoltiin nälkään.Nyt elämme yltäkylläisyyden maassa,jossa suurin vaikeus on valinnan tekeminen monista mahdollisista.Tuo valinta onkin syvämerkityksellisempi kuin voimme valintamme hetkellä käsittää.Näemme ajan,ja aavistamme tulevan.Kuolemanpelko on uskonnon käyttö-aine.Näin siis saamme nauttia laji-tovereidemme meemiloisista pitkälle tulevaisuuteen,kunnes jonakin päivänä niin kaukana tulevaisuudessa,että he ovat unohtaneet päivä-sanan etymologian,musta aurinko nousee!

• karisma

Mutta yhdessä kohdessa lievä lipsahdus
      "mutta naapurissa kuolee nuori tyttö syöpään, no voi voi"
      Ei uskovainen sano, että "no voi voi " vaan se päivittelee kuinka kamalan syntinen on tuo naapurin nuori tyttö ja/tai hänen vanhenpansa ja ehkä vielä isovanhemmatkin kun jumalan pitää noin rangaista, mutta omapahan on syynsä.

Saattaa vielä mennä sanoista tekoihin ja käydä vaikkapa saarnaamassa sille tytölle hänen syntisyyttään ja vaatia uskomaan lujemmin.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      21
      5654
    2. Taposta murhaksi

Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      54
      1775
    3. Grilli lopettaa?

Pitääkö huhu paikkaansa että grilli lopettaa lähiaikoina?
      Suomussalmi
      24
      1241
    4. Pitääkö luovuttaa?

Sano nyt edes jotain 👾
      Ikävä
      70
      1050
    5. Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa

Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom
      Kotimaiset julkkisjuorut
      172
      1032
    6. Mitä teet nainen

Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,
      Ikävä
      53
      1017
    7. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      137
      957
    8. Olet nuorempi nainen aivan ihana

Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      48
      938
    9. Mitä vastaisit

Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      58
      935
    10. Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?

Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️
      Ikävä
      60
      928
    Aihe