"Elämä on lyhyt, uskonnollinen muisti pitkä.
Uskonto ei ole filosofinen näkemys. Se ei ole rationaalinen oppijärjestelmä. Mutta se on jokin, joka eittämättä pesii aivoissamme. Vaikka emme tarkasti osaa sanoa, mitä se on, voimme kuitenkin yrittää kuvailla sen toiminnallista ulottuvuutta analogieoiden avulla. Ja paras analogia uskonnolle on tämä: usko on viruksen aiheuttama oireyhtymä. Se on eräänlainen mielen tauti. Ja vakava sellainen: uskonto on miljardit ihmiset tartuttanut pandemia."
Näin Kari Enqvist kirjassaan Kuoleman ja unohtamisen aikakirjat.
Hän viittaa tällä Pascal Boyeriin ja tämän kirjaan Ja ihminen loi jumalat: kuinka uskonto selitetään.
Enqvist jatkaa: "...usko ei ole yliluonnollista. Se asustaa ihmismielessä aivan fyysisesti. Uskon kohde voi olla yliluonnollinen, mutta liha on uskon istuin. Vaikka väitettäisiin (mielestäni virheellisesti), että ajatukset ovat enemmän kuin aivosähköisen perustansa summa, silti usko on ankkuroitunut reaalimaailmaan ja fysiikan lakeihin. Se piileskelee aivojen neuroneissa ja synapseissa. Se rätisee korteksissa ja ylittää lintuna aivokurkiaisen. Se on sähkökemiaa ja molekyylibiologiaa. Tajunnassa se on fyysisesti läsnä samassa mielessä kuin muistikuvat, mieltymykset tai seuraavaa viikonloppua koskevat shoppailusuunnitselmat."
- Mielenkiintoinen kirja. Suosittelen, jos joku ei ole vielä lukenut.
Meemi joka tarttuu
51
675
Vastaukset
- Mikä se on?
"Meemi joka tarttuu"
Meemi? Mikä ihmeen meemi? Niitä ei vaan ole olemassa.- Kössönöm
"Meemi on informaatiota, joka meemiteorian mukaan leviää viestinnän kulttuurievoluutiossa aivan kuten geenit leviävät biologisessa evoluutiossa. Meemit ovat siis tiedon kokonaisuuksia, jotka ovat olemassa vain aivoissa tai aivojen avulla tuotetuissa esineissä, kuten tietokoneissa tai kirjoissa. Meemiteoria tutkii meemien leviämistä ja yleistymistä."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Meemi - Esko .
Kössönöm kirjoitti:
"Meemi on informaatiota, joka meemiteorian mukaan leviää viestinnän kulttuurievoluutiossa aivan kuten geenit leviävät biologisessa evoluutiossa. Meemit ovat siis tiedon kokonaisuuksia, jotka ovat olemassa vain aivoissa tai aivojen avulla tuotetuissa esineissä, kuten tietokoneissa tai kirjoissa. Meemiteoria tutkii meemien leviämistä ja yleistymistä."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Meemiaivan väärää tietoa, pitäisi puhua myös väärien meemien leviämisestä. Vääriä meemejä levitetään tarkoituksella usein rahan ansaitsemismielessä. Väärä meemi voi olla myös erehdyksistä tai vain typeryydestä syntynyt.
Yhteiskunnassa on vahvoja ja heikkoja vaikuttajia heidän asemansa mukaan. Valta-asemiin päässeet voivat levittää vääriä meemejä valtion rahoituksella. Siksi heillä on suurin voima yhteiskunnassa. Ilman valtaa olevalla ei ole mahdollisuuksia vaikuttaa muuten kuin vahvempien avulla. Ideat sinänsä eivät tule usein ymmärretyksi.
- Esko .
roskasta innostut, niin voi,voi sinua.
>>Uskonto ei ole filosofinen näkemys.
Uskonnollinen filosofia on tunnettu ja paljon kirjoitettua asia.
>>Se ei ole rationaalinen oppijärjestelmä.
Onhan se oppi, kun se on ihmisille opiksi annettu.
>>Mutta se on jokin, joka eittämättä pesii aivoissamme.
No, ei varmasti pesi aivoissa. Aivoissa on kaikenlaista halua, mutta uskonto ei ole synnynnäistä.
Tuo kirjoittaja ei selvästikään tunne asioita.- Kössönöm
jos ei aivoissa?
- Esko .
Kössönöm kirjoitti:
jos ei aivoissa?
Uskovaisten pitää tarkistaa "sanasta", miten se asia olikaan. Ei se ole aivoissa, se on kirjoituksissa. Jäähän siitä tekstistä jotain sanoja mieleen, mutta tarkka sanonta pitää usein katsoa kirjasta. Ihmiset ymmärtävät idean, mitää pitää tehdä, mutta tekstit ei jää tarkasti mieleen.
- beenthere
Meemin keksijä "Clinton Richard Dawkins FRS (s. 26. maaliskuuta 1941 Nairobi, Kenia) on englantilainen eläintieteilijä, evoluutiobiologi ja tieteen kansantajuistaja. Hän toimi Oxfordin yliopistossa ensimmäisenä tieteen kansantajuistamisen professorina syyskuuhun 2008 asti. Hänet tunnetaan erityisesti evoluutioteoriaa käsittelevistä kirjoistaan ja meemi-sanan keksijänä."
Kirjoittaja "Kari Enqvist on Suomen tunnetuimpia luonnontieteellisen maailmankuvan selittäjiä ja tiedon jakajia, tieteen popularisoija. Hän on kirjoittanut seitsemän fysiikkaa kansantajuistavaa kirjaa ja noin 170 luonnontieteitä kansantajuistavaa artikkelia. Kirjallisen työn ohella Enqvist on pitänyt yleistajuisia esitelmiä sekä ollut mukana usein radion ja television tiedeohjelmissa. Akateemisessa maailmassa hän on esiintynyt monissa tieteidenvälisissä seminaareissa. Tieteen päivillä hän on vakioesiintyjä."
Olet siis sitä mieltä, että sinä olet perehtynyt tähän asiaan paremmin? Missä olet suorittanut tämän perehtymisesi? Paljonko olet julkaissut tieteellisissä julkaisuissa pohdintojasi? Jos todella tiedät asiasta enemmän kuin nämä herrat, älä suotta piilota kynttilääsi vakan alla vaan siirry akateemiseen nousuun. - Kössönöm
beenthere kirjoitti:
Meemin keksijä "Clinton Richard Dawkins FRS (s. 26. maaliskuuta 1941 Nairobi, Kenia) on englantilainen eläintieteilijä, evoluutiobiologi ja tieteen kansantajuistaja. Hän toimi Oxfordin yliopistossa ensimmäisenä tieteen kansantajuistamisen professorina syyskuuhun 2008 asti. Hänet tunnetaan erityisesti evoluutioteoriaa käsittelevistä kirjoistaan ja meemi-sanan keksijänä."
Kirjoittaja "Kari Enqvist on Suomen tunnetuimpia luonnontieteellisen maailmankuvan selittäjiä ja tiedon jakajia, tieteen popularisoija. Hän on kirjoittanut seitsemän fysiikkaa kansantajuistavaa kirjaa ja noin 170 luonnontieteitä kansantajuistavaa artikkelia. Kirjallisen työn ohella Enqvist on pitänyt yleistajuisia esitelmiä sekä ollut mukana usein radion ja television tiedeohjelmissa. Akateemisessa maailmassa hän on esiintynyt monissa tieteidenvälisissä seminaareissa. Tieteen päivillä hän on vakioesiintyjä."
Olet siis sitä mieltä, että sinä olet perehtynyt tähän asiaan paremmin? Missä olet suorittanut tämän perehtymisesi? Paljonko olet julkaissut tieteellisissä julkaisuissa pohdintojasi? Jos todella tiedät asiasta enemmän kuin nämä herrat, älä suotta piilota kynttilääsi vakan alla vaan siirry akateemiseen nousuun.tuon Enqvistin kirjan. Se on kaunis kirja ja antoi paljon ajattelemisen aihetta. Hän kertoo kauniisti ja pohtivasti vanhemmistaan ja heidän sairastumisestaan.
Kysymys: mitä meistä jää jäljelle? Kuka muistaa ja kuinka kauan? Kuka edes tietää paljoakaan esivanhemmistaan? - Esko .
beenthere kirjoitti:
Meemin keksijä "Clinton Richard Dawkins FRS (s. 26. maaliskuuta 1941 Nairobi, Kenia) on englantilainen eläintieteilijä, evoluutiobiologi ja tieteen kansantajuistaja. Hän toimi Oxfordin yliopistossa ensimmäisenä tieteen kansantajuistamisen professorina syyskuuhun 2008 asti. Hänet tunnetaan erityisesti evoluutioteoriaa käsittelevistä kirjoistaan ja meemi-sanan keksijänä."
Kirjoittaja "Kari Enqvist on Suomen tunnetuimpia luonnontieteellisen maailmankuvan selittäjiä ja tiedon jakajia, tieteen popularisoija. Hän on kirjoittanut seitsemän fysiikkaa kansantajuistavaa kirjaa ja noin 170 luonnontieteitä kansantajuistavaa artikkelia. Kirjallisen työn ohella Enqvist on pitänyt yleistajuisia esitelmiä sekä ollut mukana usein radion ja television tiedeohjelmissa. Akateemisessa maailmassa hän on esiintynyt monissa tieteidenvälisissä seminaareissa. Tieteen päivillä hän on vakioesiintyjä."
Olet siis sitä mieltä, että sinä olet perehtynyt tähän asiaan paremmin? Missä olet suorittanut tämän perehtymisesi? Paljonko olet julkaissut tieteellisissä julkaisuissa pohdintojasi? Jos todella tiedät asiasta enemmän kuin nämä herrat, älä suotta piilota kynttilääsi vakan alla vaan siirry akateemiseen nousuun.tekstistä vain sen pätkän, mikä oli esitetty. Se oli minun mielipiteeni siitä, enkä sitä muuta.
>>Olet siis sitä mieltä, että sinä olet perehtynyt tähän asiaan paremmin? Missä olet suorittanut tämän perehtymisesi? Paljonko olet julkaissut tieteellisissä julkaisuissa pohdintojasi? Jos todella tiedät asiasta enemmän kuin nämä herrat, älä suotta piilota kynttilääsi vakan alla vaan siirry akateemiseen nousuun.
Älä ole naurettava! Minulla voi olla ihan omia mielipiteitä noista herroista riippumatta. Olet aivan lapsellinen. - Kössönöm
Esko . kirjoitti:
tekstistä vain sen pätkän, mikä oli esitetty. Se oli minun mielipiteeni siitä, enkä sitä muuta.
>>Olet siis sitä mieltä, että sinä olet perehtynyt tähän asiaan paremmin? Missä olet suorittanut tämän perehtymisesi? Paljonko olet julkaissut tieteellisissä julkaisuissa pohdintojasi? Jos todella tiedät asiasta enemmän kuin nämä herrat, älä suotta piilota kynttilääsi vakan alla vaan siirry akateemiseen nousuun.
Älä ole naurettava! Minulla voi olla ihan omia mielipiteitä noista herroista riippumatta. Olet aivan lapsellinen."Enqvist on aikaisemmissa kirjoissaan ollut kriittinen uskontoja kohtaan, mutta Kuoleman ja unohtamisen aikakirjojen intiimi viritys saa arvostelun entistä purevammaksi. Hän vakuuttaa olevansa oikeasti ymmällään sen suhteen, mitä uskovan päässä liikkuu.
Enqvist on taitava kirjoittaja, joka osaa kärjistää sanottavansa poleemisesti. Ihmisenä olemisen peruskysymyksissä hän peräänkuuluttaa älyllistä rehellisyyttä ja pitää uskontojen tarjoamia vastauksia vetoavana tunnepuurona.
Uskonto on Enqvistille sarja väitteitä, joiden sisältöä uskovat eivät pysty ilmaisemaan tarkasti. Näin "uskon ytimestä ei loppujen lopuksi löydy kuin tyhjyys, ajattelun musta aukko, jota tunteiden tapahtumahorisontti ympäröi."
Uskomusten tunnepohjainen häilyvyys mitätöi Enqvistin mukaan myös kaiken uskovien kanssa käytävän dialogin. Silti hän jaksaa perustella omia uskonnottoman ihmisen lähtökohtiaan."
http://www.ilkka.fi/teemat/kulttuuriteematarticle.jsp?article=452591 - beenthere
Kössönöm kirjoitti:
tuon Enqvistin kirjan. Se on kaunis kirja ja antoi paljon ajattelemisen aihetta. Hän kertoo kauniisti ja pohtivasti vanhemmistaan ja heidän sairastumisestaan.
Kysymys: mitä meistä jää jäljelle? Kuka muistaa ja kuinka kauan? Kuka edes tietää paljoakaan esivanhemmistaan?En ole vielä ehtinyt, mutta pääsiäinenhän voisi olla otollinen aika sen lukemiseen. Luen yleensä iltaisin, mutta nykyisin duuni alkaa niin aikaisin aamulla, että illan lukemiset ovat jääneet vähemmälle. Aamu-unisen on yritettävä nukkumaan hieman aiemmin.
- beenthere
Esko . kirjoitti:
tekstistä vain sen pätkän, mikä oli esitetty. Se oli minun mielipiteeni siitä, enkä sitä muuta.
>>Olet siis sitä mieltä, että sinä olet perehtynyt tähän asiaan paremmin? Missä olet suorittanut tämän perehtymisesi? Paljonko olet julkaissut tieteellisissä julkaisuissa pohdintojasi? Jos todella tiedät asiasta enemmän kuin nämä herrat, älä suotta piilota kynttilääsi vakan alla vaan siirry akateemiseen nousuun.
Älä ole naurettava! Minulla voi olla ihan omia mielipiteitä noista herroista riippumatta. Olet aivan lapsellinen.Kirjoitit itse näin "Tuo kirjoittaja ei selvästikään tunne asioita." Tuoko on aikuisen asioihin perehtyneen ihmisen kommentti. Epäilen aivan aiheellisesti, että sinulla ei ole itsenäistä kantaa näihin asioihin vaan usko sanelee sinun mielipiteesi Enqvistin pätevyydestä riippumatta. Hänen sanomansa on vain liian vaikea asia sinun sulattaa. Hänghän kirjoittaa sinusta.
Et usko miten tolkuttomalta tuollainen uskovan maailma näyttää näin ulkopuolisesta. Sanotaanhan, että läheltä ei näe kunnolla. Sen kyllä huomaa, että te ette näe. Mutta me kauempaa seuraajat näemme erinomaisesti. Näin tekee myös Enqvist. - Esko .
Kössönöm kirjoitti:
"Enqvist on aikaisemmissa kirjoissaan ollut kriittinen uskontoja kohtaan, mutta Kuoleman ja unohtamisen aikakirjojen intiimi viritys saa arvostelun entistä purevammaksi. Hän vakuuttaa olevansa oikeasti ymmällään sen suhteen, mitä uskovan päässä liikkuu.
Enqvist on taitava kirjoittaja, joka osaa kärjistää sanottavansa poleemisesti. Ihmisenä olemisen peruskysymyksissä hän peräänkuuluttaa älyllistä rehellisyyttä ja pitää uskontojen tarjoamia vastauksia vetoavana tunnepuurona.
Uskonto on Enqvistille sarja väitteitä, joiden sisältöä uskovat eivät pysty ilmaisemaan tarkasti. Näin "uskon ytimestä ei loppujen lopuksi löydy kuin tyhjyys, ajattelun musta aukko, jota tunteiden tapahtumahorisontti ympäröi."
Uskomusten tunnepohjainen häilyvyys mitätöi Enqvistin mukaan myös kaiken uskovien kanssa käytävän dialogin. Silti hän jaksaa perustella omia uskonnottoman ihmisen lähtökohtiaan."
http://www.ilkka.fi/teemat/kulttuuriteematarticle.jsp?article=452591muutamia kuolleita ihmisiä arkussaan. Eräs läheinen oli kuolleena hyvin kaunis. Se oli hämmästyttyvää, kun hän oli valkoinen kuin marmoriveistos ja hän oli hyvin arvokkaan näköinen. Hän oli kuin kreikkalainen veistos.
Siinä syntyi ajatus, että hän kuoli voittajana. Hän eli uskovaisena. Esko . kirjoitti:
muutamia kuolleita ihmisiä arkussaan. Eräs läheinen oli kuolleena hyvin kaunis. Se oli hämmästyttyvää, kun hän oli valkoinen kuin marmoriveistos ja hän oli hyvin arvokkaan näköinen. Hän oli kuin kreikkalainen veistos.
Siinä syntyi ajatus, että hän kuoli voittajana. Hän eli uskovaisena.kristinoppi = kuolemanpalvontaa
- Esko .
belial_666 kirjoitti:
kristinoppi = kuolemanpalvontaa
Onko sinulla ehkä jokin hölynpölyngeneraattori koneellasi?
Esko . kirjoitti:
Onko sinulla ehkä jokin hölynpölyngeneraattori koneellasi?
Onko sinulla aivovamma?
- Esko .
belial_666 kirjoitti:
Onko sinulla aivovamma?
Puppugeneraattori tuottaa tuollaisia viestejä.
Esko . kirjoitti:
Puppugeneraattori tuottaa tuollaisia viestejä.
Esko piste on keksinyt niin hauskan jutun... :D
Vaikeneminen on myöntymisen merkki. Osa aivokasvaimista on kyllä hoidettavissa. Sinun toivottavasti ei.- ....
">>Mutta se on jokin, joka eittämättä pesii aivoissamme.
No, ei varmasti pesi aivoissa. Aivoissa on kaikenlaista halua, mutta uskonto ei ole synnynnäistä."
Aivoissa ihan taatusti, missä muualla muka? Varpaassako? Uskonto ei olekaan synnynnäistä, se on totta. Siihen näet kasvatetaan ja se sama roskameemi siirtyy sukupolvelta toiselle. Onneksi on olemassa ihmisiä, jotka pystyvät parantumaan tuosta meemivirheestä, tai eivät koskaan edes saa tartuntaa. - moniko pyytää?
.... kirjoitti:
">>Mutta se on jokin, joka eittämättä pesii aivoissamme.
No, ei varmasti pesi aivoissa. Aivoissa on kaikenlaista halua, mutta uskonto ei ole synnynnäistä."
Aivoissa ihan taatusti, missä muualla muka? Varpaassako? Uskonto ei olekaan synnynnäistä, se on totta. Siihen näet kasvatetaan ja se sama roskameemi siirtyy sukupolvelta toiselle. Onneksi on olemassa ihmisiä, jotka pystyvät parantumaan tuosta meemivirheestä, tai eivät koskaan edes saa tartuntaa.Uskominen on uskoa, sitä joko on tai ei ole. Uskoa ei ole ihmisessä kun hän syntyy, se tulee häneen ulkopuolelta. Usko tulee lahjana Jumalalta, se annetaan pyytävälle, on vain kysymys siitä, että moniko sitä pyytää?
- ...
moniko pyytää? kirjoitti:
Uskominen on uskoa, sitä joko on tai ei ole. Uskoa ei ole ihmisessä kun hän syntyy, se tulee häneen ulkopuolelta. Usko tulee lahjana Jumalalta, se annetaan pyytävälle, on vain kysymys siitä, että moniko sitä pyytää?
"Usko tulee lahjana Jumalalta, se annetaan pyytävälle, on vain kysymys siitä, että moniko sitä pyytää? "
Tuo tarkoittaisi sitä, että altistus sairastumiselle on joillakin olemassa. - Kössönöm
moniko pyytää? kirjoitti:
Uskominen on uskoa, sitä joko on tai ei ole. Uskoa ei ole ihmisessä kun hän syntyy, se tulee häneen ulkopuolelta. Usko tulee lahjana Jumalalta, se annetaan pyytävälle, on vain kysymys siitä, että moniko sitä pyytää?
miksi sinä uskot jumalaan.
"Uskominen on uskoa, sitä joko on tai ei ole. Uskoa ei ole ihmisessä kun hän syntyy, se tulee häneen ulkopuolelta."
- Juuri näin. Se tulee ulkoa, muilta ihmisiltä. Aivopesua ja myös itsesuggestiota. Et sinä mihinkään kristinuskon jumalaan uskoisi, jos ei siitä olisi sinulle kerrottu. Ja koska haluat uskoa siihen, niin sinähän uskot. Tai olet ainakin uskovinasi.
"Usko tulee lahjana Jumalalta, se annetaan pyytävälle, on vain kysymys siitä, että moniko sitä pyytää?"
- En minä ainakaan. Miksi pyytäisin mitään sellaiselta jonka olemassaoloon en usko. Hölmökö olet? Mikset kokeile ja pyydä spagettihirviöltä että saat uskoa siihen?
- virus...
http://www.youtube.com/watch?v=DZkjoXyexKk
Minusta on väärin olettaa mitään olevan aivojen ulkopuolella. Ei ole mitään fyysistä todellisuutta, ei ihmisiä tai eläimiä tai kasveja tai jumalia tai mitään. On vain uni, jonka osia kaikki todellisuuden osasiksi kutsutut ovat. Maailmanlopuksi kutsuttava tarkoittaa heräämistä.
Kari Enqvistin mielipide on mielipide ja sen pitäminen minään muuna on auktoriteettiuskoa. Koskeeko mielipide kaikkia uskontoja riippumatta siitä, onko uskonnossa jumalia vai ei? Koskeeko mielipide kaikkia uskontoja riippumatta uskonnon rakenteesta, perusteista?
Jos uskonto on pandemia, mitkä ovat kaikkia yhdistävät oireet? Jokin tunnistettava ja määriteltävä oire, joka ilmenee kaikissa kaikkien uskontojen edustajissa? Oli jainalainen tai panteisti tai hidu tai šintolainen tai kristitty (tai jotain muuta).- Pekka-
Niin, Kari Enqvistin kirjoitus on mielipide. Se on totta.
Mutta se on myös erittäin hyvin perusteltu mielipide.
Ymmärrätkö eron sinun milipiteesi ja hyvin perustellun mielipiteen välillä?
- parhain -!-
Enqvist elää omassa tieteellisessä umpiossa, minkä kiilloittajana hän on tosin erityisen etevä.
Mutta jos tehdään Jumalasta sitten meemi, joka johtaa uskonnon meemiin, niin aika pelottavaksi paikaksi maailma muuttuisi.
" Usko on ankkuroitunut fysiikan lakeihin "- on jo sinällään oikea muumimeemi, ulkopuolisen tarkkailijan tieteellinen määritelmä.
Enqvist edustaa niin junttimaista asenteellisuutta, missä ei oteta yhtään askelta nykytieteen tuntemuksen edelle, että hän on vähän nössö.- Kössönöm
ei jumalasta. Ihmisen ajattelu ja tunne-elämä tapahtuu aivoissa. Aivojen avulla opitaan ja aivoissa on myös muisti. Aivot myös määrittävät persoonallisuutemme.
Puhutaan kulttuuriperimästä ja uskonto on osa sitä. On tapoja ja rituaaleja, jotka siirtyvät sukupolvelta toiselle. Äidinkielen oppiminen perustuu matkimiseen. Samoin on uskonnon laita. Rituaaleihin ja uskonnollisiin "totuuksiin" kasvatetaan ja sitä parempi uskonnon kannalta mitä nuorempana se aloitetaan.
Maailma on sadassa vuodessa kuitenkin muuttunut huimasti. Enää ei suurin osa ihmisistä ole uskonnollisen "tiedon" varassa, vaan ihan oikeaakin tietoa on saatavilla. Länsimainen vapaus on mahdollistanut sen, että ihminen ei ole enää niin pakotettu uskonnollisuuteen kuin ennen. Teokratioissa asia on ikävä kyllä paljon synkempi. Niissä maissa uskonnollinen aivopesu on myös paljon laajempaa kuin vaikkapa Suomessa. Niissä maissa uskonto kattaa kaiken arkielämässä, täällä Suomessa me aikuiset voimme kuitenkin valita menemmekö kirkkoon vai kirjastoon.
Lasten aivopesu on kuitenkin vielä täälläkin harmillisen yleistä. Uskonto jättää jäljen aivoihin aivan kuin opittu kieli. Kun esimerkiksi ihminen sairastuu Alzheimerin tautiin, aivoissa näkyy muutoksia. Osa muistista tuhoutuu pikkuhiljaa. Ihmisen minuuskin muuttuu. On huomattu että useimmat dementikot, jotka ovat siirtolaisina muuttaneet toiseen maahan ja oppineet siellä uuden kielen, niin taudin pahetessa he eivät enää muistakaan uutta kieltään, vaan ainoastaan äidinkielensä.
Uskonto on siis aivoissa ja niin ovat myös uskonnolliset kokemukset jumalan läsnäolosta. - me, meemi to you
Kössönöm kirjoitti:
ei jumalasta. Ihmisen ajattelu ja tunne-elämä tapahtuu aivoissa. Aivojen avulla opitaan ja aivoissa on myös muisti. Aivot myös määrittävät persoonallisuutemme.
Puhutaan kulttuuriperimästä ja uskonto on osa sitä. On tapoja ja rituaaleja, jotka siirtyvät sukupolvelta toiselle. Äidinkielen oppiminen perustuu matkimiseen. Samoin on uskonnon laita. Rituaaleihin ja uskonnollisiin "totuuksiin" kasvatetaan ja sitä parempi uskonnon kannalta mitä nuorempana se aloitetaan.
Maailma on sadassa vuodessa kuitenkin muuttunut huimasti. Enää ei suurin osa ihmisistä ole uskonnollisen "tiedon" varassa, vaan ihan oikeaakin tietoa on saatavilla. Länsimainen vapaus on mahdollistanut sen, että ihminen ei ole enää niin pakotettu uskonnollisuuteen kuin ennen. Teokratioissa asia on ikävä kyllä paljon synkempi. Niissä maissa uskonnollinen aivopesu on myös paljon laajempaa kuin vaikkapa Suomessa. Niissä maissa uskonto kattaa kaiken arkielämässä, täällä Suomessa me aikuiset voimme kuitenkin valita menemmekö kirkkoon vai kirjastoon.
Lasten aivopesu on kuitenkin vielä täälläkin harmillisen yleistä. Uskonto jättää jäljen aivoihin aivan kuin opittu kieli. Kun esimerkiksi ihminen sairastuu Alzheimerin tautiin, aivoissa näkyy muutoksia. Osa muistista tuhoutuu pikkuhiljaa. Ihmisen minuuskin muuttuu. On huomattu että useimmat dementikot, jotka ovat siirtolaisina muuttaneet toiseen maahan ja oppineet siellä uuden kielen, niin taudin pahetessa he eivät enää muistakaan uutta kieltään, vaan ainoastaan äidinkielensä.
Uskonto on siis aivoissa ja niin ovat myös uskonnolliset kokemukset jumalan läsnäolosta.ei pahaa tekisi
- missx ei jaxanu kirj
me, meemi to you kirjoitti:
ei pahaa tekisi
Muutama elävä aivosolu uskovaisen päähän ei pahaa tekisi.
- älä liioittele
Kössönöm kirjoitti:
ei jumalasta. Ihmisen ajattelu ja tunne-elämä tapahtuu aivoissa. Aivojen avulla opitaan ja aivoissa on myös muisti. Aivot myös määrittävät persoonallisuutemme.
Puhutaan kulttuuriperimästä ja uskonto on osa sitä. On tapoja ja rituaaleja, jotka siirtyvät sukupolvelta toiselle. Äidinkielen oppiminen perustuu matkimiseen. Samoin on uskonnon laita. Rituaaleihin ja uskonnollisiin "totuuksiin" kasvatetaan ja sitä parempi uskonnon kannalta mitä nuorempana se aloitetaan.
Maailma on sadassa vuodessa kuitenkin muuttunut huimasti. Enää ei suurin osa ihmisistä ole uskonnollisen "tiedon" varassa, vaan ihan oikeaakin tietoa on saatavilla. Länsimainen vapaus on mahdollistanut sen, että ihminen ei ole enää niin pakotettu uskonnollisuuteen kuin ennen. Teokratioissa asia on ikävä kyllä paljon synkempi. Niissä maissa uskonnollinen aivopesu on myös paljon laajempaa kuin vaikkapa Suomessa. Niissä maissa uskonto kattaa kaiken arkielämässä, täällä Suomessa me aikuiset voimme kuitenkin valita menemmekö kirkkoon vai kirjastoon.
Lasten aivopesu on kuitenkin vielä täälläkin harmillisen yleistä. Uskonto jättää jäljen aivoihin aivan kuin opittu kieli. Kun esimerkiksi ihminen sairastuu Alzheimerin tautiin, aivoissa näkyy muutoksia. Osa muistista tuhoutuu pikkuhiljaa. Ihmisen minuuskin muuttuu. On huomattu että useimmat dementikot, jotka ovat siirtolaisina muuttaneet toiseen maahan ja oppineet siellä uuden kielen, niin taudin pahetessa he eivät enää muistakaan uutta kieltään, vaan ainoastaan äidinkielensä.
Uskonto on siis aivoissa ja niin ovat myös uskonnolliset kokemukset jumalan läsnäolosta.Ei kaikista uskovaisten perheiden lapsista tule isoina uskovaisia, ei lapsia mihinkään aivopestä. Usko on Jumalan lahja, armosta, syntiselle ihmiselle.
älä liioittele kirjoitti:
Ei kaikista uskovaisten perheiden lapsista tule isoina uskovaisia, ei lapsia mihinkään aivopestä. Usko on Jumalan lahja, armosta, syntiselle ihmiselle.
On kai ihan reilua olettaa, että jos jokin jumala on olemassa, niin se osaa huolehtia uskomiseen tarvittavan meemiannoksen sopivaksi katsomiensa ihmisten päähän. Tässä valossa voidaan lopettaa uskonnon opetus lapsille niin kouluissa kuin kotonakin.
- ...
A10097 kirjoitti:
On kai ihan reilua olettaa, että jos jokin jumala on olemassa, niin se osaa huolehtia uskomiseen tarvittavan meemiannoksen sopivaksi katsomiensa ihmisten päähän. Tässä valossa voidaan lopettaa uskonnon opetus lapsille niin kouluissa kuin kotonakin.
Miksi turhaan uskontoa opettaa, jos jumala antaa uskon kelle tahtoo?
- Kössönöm
A10097 kirjoitti:
On kai ihan reilua olettaa, että jos jokin jumala on olemassa, niin se osaa huolehtia uskomiseen tarvittavan meemiannoksen sopivaksi katsomiensa ihmisten päähän. Tässä valossa voidaan lopettaa uskonnon opetus lapsille niin kouluissa kuin kotonakin.
"jos jokin jumala on olemassa, niin se osaa huolehtia uskomiseen tarvittavan meemiannoksen sopivaksi katsomiensa ihmisten päähän. Tässä valossa voidaan lopettaa uskonnon opetus lapsille niin kouluissa kuin kotonakin."
- Ihan turhaa rahan haaskaamista koulujen uskonnonopetukset. Nekin rahat säästyisivät jollekin järkevämmälle oppiaineelle.
- Thomaus
Ei tiedä mittään.
- Kössönöm
jos sinulla ei ollut mitään sanottavaa?
Uskonto on sinun päässäsi. Ne paljon mainostamasi uskonnolliset kokemuksesi ovat aivotoimintasi tulosta. Olet syntynyt ympäristöön, jossa pääuskontona on kristinusko, siksi juuri se on sinun uskontosi.
Olet ilmeisen uskonnollinen ihminen, mutta ei se tyhjästä ole sinun päähäsi tullut. Olet omaksunut sen ympäristöstä ja aivosi tuottavat kokemuksia jostain jumalasta ja pyhästä ja ties mistä. Aivopesulla on valtava voima, mutta yhtälailla uskonto voi olla tahtomista. Uskot, koska tahdot uskoa. - Esko .
Kössönöm kirjoitti:
jos sinulla ei ollut mitään sanottavaa?
Uskonto on sinun päässäsi. Ne paljon mainostamasi uskonnolliset kokemuksesi ovat aivotoimintasi tulosta. Olet syntynyt ympäristöön, jossa pääuskontona on kristinusko, siksi juuri se on sinun uskontosi.
Olet ilmeisen uskonnollinen ihminen, mutta ei se tyhjästä ole sinun päähäsi tullut. Olet omaksunut sen ympäristöstä ja aivosi tuottavat kokemuksia jostain jumalasta ja pyhästä ja ties mistä. Aivopesulla on valtava voima, mutta yhtälailla uskonto voi olla tahtomista. Uskot, koska tahdot uskoa.>>Olet ilmeisen uskonnollinen ihminen, mutta ei se tyhjästä ole sinun päähäsi tullut. Olet omaksunut sen ympäristöstä ja aivosi tuottavat kokemuksia jostain jumalasta ja pyhästä ja ties mistä. Aivopesulla on valtava voima,
Juu, ympäristöstä...
>>mutta yhtälailla uskonto voi olla tahtomista. Uskot, koska tahdot uskoa.
tai sitten tahtoo uskoa. Ensin sanoit, että ihminen saa uskonnon tahtomattaan. Sitten sanot, että tahtoo.
Pyrit näkemään uskonnon jonain epänormaalina. Vapaassa yhteiskunnassa ihmiset kuitenkin tekevät valintojaan. Uskonto hyväksytään harkinnan perusteella. Usein se onkin vaikea sisäinen kamppailu.
Olet pahasti tietämätön näistä elämän tärkeistä asioista.
Ateistit saavat uskoa mitä tahtovat, mutta aivan väärissä luuloissa elävät ihmiset säälittävät. - Kössönöm
Esko . kirjoitti:
>>Olet ilmeisen uskonnollinen ihminen, mutta ei se tyhjästä ole sinun päähäsi tullut. Olet omaksunut sen ympäristöstä ja aivosi tuottavat kokemuksia jostain jumalasta ja pyhästä ja ties mistä. Aivopesulla on valtava voima,
Juu, ympäristöstä...
>>mutta yhtälailla uskonto voi olla tahtomista. Uskot, koska tahdot uskoa.
tai sitten tahtoo uskoa. Ensin sanoit, että ihminen saa uskonnon tahtomattaan. Sitten sanot, että tahtoo.
Pyrit näkemään uskonnon jonain epänormaalina. Vapaassa yhteiskunnassa ihmiset kuitenkin tekevät valintojaan. Uskonto hyväksytään harkinnan perusteella. Usein se onkin vaikea sisäinen kamppailu.
Olet pahasti tietämätön näistä elämän tärkeistä asioista.
Ateistit saavat uskoa mitä tahtovat, mutta aivan väärissä luuloissa elävät ihmiset säälittävät.johonkin jumalolentoon epänormaalia ole, koska niin monet niihin uskovat, mutta en minä kovin terveenä pidä aikuista ihmistä, jolla on mielikuvitusystävä.
- ei ihminen itse
Kössönöm kirjoitti:
jos sinulla ei ollut mitään sanottavaa?
Uskonto on sinun päässäsi. Ne paljon mainostamasi uskonnolliset kokemuksesi ovat aivotoimintasi tulosta. Olet syntynyt ympäristöön, jossa pääuskontona on kristinusko, siksi juuri se on sinun uskontosi.
Olet ilmeisen uskonnollinen ihminen, mutta ei se tyhjästä ole sinun päähäsi tullut. Olet omaksunut sen ympäristöstä ja aivosi tuottavat kokemuksia jostain jumalasta ja pyhästä ja ties mistä. Aivopesulla on valtava voima, mutta yhtälailla uskonto voi olla tahtomista. Uskot, koska tahdot uskoa.Ei usko tulekkaan tyhjästä, se tulee ulkopuolelta, Jumalalta. Ympäristö ja kasvatus ei siihen riitä että ihmisestä tulisi uskovaista.
- Thronos
ei ihminen itse kirjoitti:
Ei usko tulekkaan tyhjästä, se tulee ulkopuolelta, Jumalalta. Ympäristö ja kasvatus ei siihen riitä että ihmisestä tulisi uskovaista.
Mutta toisaalta Jumala ei siihen riitä että ihmisestä tulisi uskovainen jos ympäristö tai kasvatus ei "oikeasta" uskosta kerro.
Aika kummallista. Esko . kirjoitti:
>>Olet ilmeisen uskonnollinen ihminen, mutta ei se tyhjästä ole sinun päähäsi tullut. Olet omaksunut sen ympäristöstä ja aivosi tuottavat kokemuksia jostain jumalasta ja pyhästä ja ties mistä. Aivopesulla on valtava voima,
Juu, ympäristöstä...
>>mutta yhtälailla uskonto voi olla tahtomista. Uskot, koska tahdot uskoa.
tai sitten tahtoo uskoa. Ensin sanoit, että ihminen saa uskonnon tahtomattaan. Sitten sanot, että tahtoo.
Pyrit näkemään uskonnon jonain epänormaalina. Vapaassa yhteiskunnassa ihmiset kuitenkin tekevät valintojaan. Uskonto hyväksytään harkinnan perusteella. Usein se onkin vaikea sisäinen kamppailu.
Olet pahasti tietämätön näistä elämän tärkeistä asioista.
Ateistit saavat uskoa mitä tahtovat, mutta aivan väärissä luuloissa elävät ihmiset säälittävät."...aivan väärissä luuloissa elävät ihmiset säälittävät. "
- 3t63
olet varsinainen kössö. Kykenet korkeintaan anaalisointiin.
- Kössönöm
jatkossakin keskittyä aku ankkoihin. Et varmaan ymmärtänyt Enqvistin kirjoituksesta mitään ja nyt kuvittelet muka hauskasti torppaavasi koko jutun.
- ...
Tiedeuskonnon papit ja papittaret väitöskirjoineen meuhkaavat. Peer review! Meitä ei alamaiset kritisoi.
- mites sitten?
Kuvittele hetken aikaa tilannetta, jossa suurin osa uskovaisista katoaisi maailmasta, eikä kukaan tajuaisi miten ja minne. Raamatussa lukee että Jeesus tulee, ja hakee omansa pois, mutta mites luulet että tänne jääneet suhtautuisivat? Siitä tulee tulevaisuudessa vielä totta, ja sitten tieteen professorit ovat tiukilla, kun heiltä vaaditaan asialle järjellistä selitystä. Ja sellaisiahan he tietysti alkavat heti selitellä...!
- Thronos
Kuvittele sinä hetken aikaa että sellaista tilannetta ei koskaan tule.
- sielu silti jää
Thronos kirjoitti:
Kuvittele sinä hetken aikaa että sellaista tilannetta ei koskaan tule.
Kyllä sellainen tilanne vain tulee, en tosin tiedä olenko itse silloin enää elossa vai joko kuolema on korjannut silloin lihallisen ruumiini, sitä en sentään voi tietää, koska sitä aikaa ei ole kerrottu ihmisille.
- Pekka-
Tuollainen fantasiointi on osa uskovien toiveajattelua. Tuollainen ajattelu on vain vailla minkäänlaista realismia.
"Kuvittele sinä että aamulla kaikki lehmät lentäisivät, olisi siinä tiedemielhillä selittämistä. Ei auttaisi sanoa ettei tiedä, selitystä vaadittaisiin."
Tuo kirjoitus oli yhtä oikein ja todellisuuteen liittyvä kuin oma kysymyksesi.
Ihmeitä ei vain tapahdu. Eikä ole koskaan tapahtunutkaan. - Kössönöm
"Kuvittele hetken aikaa tilannetta, jossa suurin osa uskovaisista katoaisi maailmasta, eikä kukaan tajuaisi miten ja minne."
- Enpä paljon jäisi perään huutelemaan:) - Thronos
Kössönöm kirjoitti:
"Kuvittele hetken aikaa tilannetta, jossa suurin osa uskovaisista katoaisi maailmasta, eikä kukaan tajuaisi miten ja minne."
- Enpä paljon jäisi perään huutelemaan:)Kahvit.... taas.....!!!!! Pitää laittaa näyttö muovipussiin....
- Homo Sapiens
Thronos kirjoitti:
Kahvit.... taas.....!!!!! Pitää laittaa näyttö muovipussiin....
Sielu jää universumiin yhteiseksi muistiksi kuin tietokone. Synti on vain tietoisen pahan tekemistä toiselle - tai jopa tiedon pimittämistä ja omatunto on alitajuntaa. Jumalat keksittiin ihmisen älytessä käyttää puhetaitoon omaksi tai ryhmänsä eduksi valtaa pitääkseen. (Olen kasvanut perinjuurin uskovaissessa suvussa ja ympäristössä ja aivojeni oivallusten ja tiedon tuloksena vapautunut turhasta tunteilusta sekä hörhöstä. Lopuksi päätelmä yhteenvetona, että koko jumaluuskäsite on ihmisen luomaa).
- Kössönöm
Homo Sapiens kirjoitti:
Sielu jää universumiin yhteiseksi muistiksi kuin tietokone. Synti on vain tietoisen pahan tekemistä toiselle - tai jopa tiedon pimittämistä ja omatunto on alitajuntaa. Jumalat keksittiin ihmisen älytessä käyttää puhetaitoon omaksi tai ryhmänsä eduksi valtaa pitääkseen. (Olen kasvanut perinjuurin uskovaissessa suvussa ja ympäristössä ja aivojeni oivallusten ja tiedon tuloksena vapautunut turhasta tunteilusta sekä hörhöstä. Lopuksi päätelmä yhteenvetona, että koko jumaluuskäsite on ihmisen luomaa).
Pascal Boyerin kirjaa Ja ihminen loi jumalat?
"Uskontoa ilmiönä on puolustettu ja solvattu mutta harvemmin selitetty. Kulttuurintutkija Pascal Boyer antaa teoksessaan huolella tutkitun mutta kansantajuisen selvityksen asiasta, joka ei helposti taivu selitettäväksi.
Ja ihminen loi jumalat on huimapäinen ja virkistävä yritys selvittää uskontojen evoluutiota. Boyer ei tutki niinkään uskontojen alkuperää vaan sitä, miksi uskonto leviää: mikä ihmisen mielessä on pitänyt uskonnot hengissä kaikkialla ja kautta aikain? Boyerin mukaan uskonnot puhuttelevat ihmistä, koska niissä on jotain mielekkäällä tavalla tuttua mutta samalla arkiajattelun logiikkaa loukkaavaa. Siksi ne jäävät mieleen.
Älyllisen leppoisalla tyylillä kirjoitetusta teoksesta tuli ilmestyessään paitsi myyntimenestys myös tärkeä virstanpylväs uskonnollisen ajattelun tutkimuksessa. Teoksessa on uskontotieteilijä Ilkka Pyysiäisen johdanto sekä tekijän suomennokseen laatima esipuhe."
http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9510318159
- Pitäisi lainata tuo, mutta en ole vielä saanut aikaiseksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2251588- 371449
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊621288Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!731280- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761189Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 541008
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18992Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per179883