Moi
Olen jo useemman vuoden kärsinyt lisäkilpirauhasen liikatoiminnan ja kilpirauhasen vajaatoiminnan oireista, en nyt tiä sit kumpaako tää on. Kaikki vaan pitää ite selvittää ku lääkärit ei usko mitää. Nyt olin vatsasta ultratutkumuksessa ja pyysin vilkasta samalla kilpparia. Sanoi, että on kyhmy vasemmalla puolella(siltä puolelta myös kurkku kipee koko ajan ja nieltäessä sattuu enemmän), mutta ei voinut tehdä lausuntoa kun ei ollu lähetteeseen merkitty. Nyt olen menossa virallisesti kilpparin UÄ tutkimukseen. Olen myös menos verikokeisiin ja pyysin nää kilpparikokeet, kolesteroli, maksa, ym. ja nyt mietinki, et mitäs kaikkee mun kannattais pyytää vielä tota lisäkilpparia ajatellen. Ihan vaan aikaa säästääkseni, ettei sit 2kk päästä lääkärikäynnillä vasta tarvis niitä pyytää ottaan(sain noi muutkin kun vaan pyysin, kysyi et mitäs vielä haluun), olis sit valmiina kun on vastaanottoaika. Seerumin kalsiumi, seerumin parathormoni ja kalsiumeritys virtsasta. Mitäs vielä?? D-vitamiini mitattiin 1,5kk sitte ja se oli alarajan alapuolella. Kiitos jos joku tätä sairastava viittis auttaa mahdollisimman pian, että voin soittaa lääkärille ne mitä viel haluun otettavaksi.
Liittyykö lisäkilpparin liikatoimintaan painonnousu? Mulla vuodessa 48kg.
Ja viel, et voiko olla samaan aikaan kilpparin vajaatoiminta ja lisäkilpirauhasen liikatoiminta?
lisäkilpirauhanen ja siihen liittyvät tutkimukset
1
3205
Vastaukset
- toivoa on
Hei,
Mistä päättelet, että sinulla on lisäkilpirauhasten liikatoimintaa? Itselläni luut kipeytyivät ja liikatoiminta selvisi verikokeella (kalkin määrä) ja kaulan alueen ultralla. Leikkauksissa kilpirauhasesta vietiin puolet ja lisäkilpirauhasia on poistettu neljä (useissa leikkauksissa). En ole ihan varma onko minulla enää yhtään lisäkilpirauhasta... Syön thyroxinia ja kalkkia purkista ja juoksen kontrolleissa noin kolme neljä kertaa vuodessa. Tällä hetkellä on siis leikkauksen jälkeiset kilpirauhasen vajaatoiminta ja lisäkilpirauhasen vajaatoiminta. Voin ihan hyvin, enkä tunne itseäni sairaaksi. Silloin kun minulla oli lisäkilpirauhasen liikatoimintaa olin noin 20 kg kevyempi kuin nyt. Voisiko tuo painonnoususi johtua kilpirauhasen vajaatoiminnasta? Voimia!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713095
- 922865
- 512105
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201565- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51328Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181250
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232