Akne, en pääse siitä ikinä eroon

helpp

Todella turhauttavaa kun koko ikänsä on saanut kamppailla aknen kanssa. Mulle alkoi ilmetä iho-ongelmia elikkä näppyjä jo ala-asteella! Joskus 5-6 luokan tienoilla ja tähän päivään olen saanut niistä kärsiä (nyt olen siis 19-vuotias). Ja mikään ei tunnu tehoavan. Joskus ylä-asteen lopun tienoilla/lukion ykkösellä menin ihotautilääkärille ja kokeiltiin kaiken maailman antibiootit eikä mikään tepsinyt. Vanhojen tanssien jälkeen, olin siis 17-vuotias, mulla aloitettiin sitten Roaccutan kuuri joka oli yhtä helvettiä. Kuurin loputtua (söin sitä varmaan päälle puoli vuotta) ihoni oli kerrankin suht hyvässä kunnossa ja aika pitkäänkin, noin vuoden tai vähän alle, kunnes ihoni alkoi kukkimaan taas. Marssin sitten syksyllä ihotautilääkärille joka suositteli e-pillereitä (diane nova), jotta ei täytyisi alottaa taas uudestaan rankkaa Roaccutan kuuria. Pillereitä olen syönyt kohta 5 levyä eikä mitään muutosta tunnu tapahtuvan. Iho on ehkä HIUKAN paremmassa kunnossa, mutta leukaan ja otsaan on ilmestynyt pienen pieniä valkoisia näppyjä jotka eivät lähde millään. Lisäksi mulle pamahtelee sinne tänne (otsaan, ohimolle, leukaan, suun ympärysalueelle) kipeitä tulehtuneita näppyjä. Posket ovat täynnä arpia jotka ovat punaisia pilkkuja. Juuri kun ihoni on edes jonkin verran paremmassa kunnossa niin jonnekkin ilmestyy kipeä näppy. Oon jotenkin niin lopussa tässä taistelussa aknea vastaan kun mikään ei tunnu auttavan. Suoraan sanottuna vituttaa syödä noita e-pillereitä kun tuntuu, että vaan turpoan (vaikken syö sen enempää kuin normaalisti) ja että mielialat vaihtelee. Nytkin itkettää kun ajattelen etten koskaan saa normaalia ihoa, niinkuin kaikilla kavereillani. Ehkä joskus monien vuosien päästä aikuisena jos silloinkaan. Tää mun akne on perinnöllistä, äidillä oli nuorena samalla lailla ja nykyään 45-vuotiaanakin hänelle tulee joskus näppyjä mutta ei pahoja. Veljelläni on myös aika paha akne, hän syö nyt roaa ja hänen ihonsa on suorastaan räjähtänyt entisestään. En tiedä uskallanko enää itse aloittaa Roaccutania uudestaan, pelkään sitä pahenemisvaihetta niin paljon etten pysty varmaan menemään ihmisten ilmoillekkaan enää. Silloin 17-vuotiaana kun aloitin roaccutanin, se ei juuri haitannut koska en käynyt koskaan missään (paitsi koulussa) toisin kuin nykyään kun käyn kavereiden kanssa paljon ulkona jne.

Onko kellään samoja kokemuksia, mikä teillä on tepsinyt vai onko tepsinyt mikään? Alkaa mennä toivottomaksi..

20

4132

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nainen 29v.

En tiedä lohduttaako tämä vai saako pahemmalle mielelle, mutta itse olen kärsinyt akneihosta 13 vuotiaasta asti ja olen nyt 29v. Edelleen on arpia, pieniä epämääräisiä nyppyjä, mustapäitä ja satunnaisia finnejä. Joskus iho on parempi ja joskus huonompi. Olen syönyt kaikkia lääkkeitä mitä maailmassa on tähän vaivaan, niin apteekin kuin luontaistuotekaupan. Olen kokeillut kaikenlaisia ruokavalioita ja rasvoja ja ihan kaikkea.
      Perinnöllistä vissiin itselläkin, molemmilla vanhemmilla ollut.

Ensimmäisenä, suosittelen et lopeta ne e-pillerit. Itse söin niitä vuosia, ei auttanut niin paljoa että sitä, itkua, turpoamista ja pään kiristämistä olisi jaksanut. Ei ole vaivan arvoista. Jos ehkäsyyn syöt niin vaihda johonkin matalahormooniseen ainakin.

Roacutan on niin vahva, et itsellä ei kestä maha. Nyt syön apocycliniä mikä on parempi, siitäkin pahoinvointia mutta iho kuivaa ja elimistö myös. Katotaan nyt miten käy :)

Tähän vaivaan olen todennut, että koska suomessa ei saa aurinkoa niin paljoa johtunee tämä siitä. Kesällä iho on aina parempi :) eli pitäisikin kysellä valohoitoon pääsemistä.

Yksi mahtava ihotautilääkäri mitä suosittelen on Rita Tarkka, tekee mielestäni helsinki-tampere akselilla töitä. Varmaan löytää googlettamalla. Mutta hän oli ensimmäinen, joka selkeästi halusi auttaa ja menen hänelle uusiksi jos täytyy. Suosittelen jos mahdollista joskus käydä.

Meikkivinkkinä suosittelen Vichy laboratories apteekista saatavaa meikkivoidetta, täydellinen!
      Tehty juuri meidänlaiselle iholle. Ihan täydellinen!

Mutta tsemppia, siitä selviää hengissä :)
      Kamalaa kuulla tämä seuraava, mutta ikä helpottaa. Se ei ainakaan pahene mitä vanhemmaksi tulet :D

• nikko11

Kuulostaa aika pahalta ton luokan akne, mut itse testasin pari vuotta sitten kolloidista hopeavettä ulkoisesti ja sisäisesti. Rupesi toimimaan, mutta pienellä viiveellä. Tietysti apocyclin kuurikin oli tätä ennen, mutten sit tiedä oliko sillä vaikutusta.

Kattavaa tietoa hopeavedestä löytyy ainakin www.hopeavesi.fi

• An0088MA

Eli olen kanssa kärsinyt yläaste iästä aknesta. Teininä joskus 17v soin puolivuotta roaaa( ihan järkyttävät 5kk ekaa kuukautt,a kun akne oli pahempi kuin koskaan kauheita mölttejä vaan tuli tuli lisää koko kuurin ajan olin miljoona kertaa lopettamassa, mut lääkärini sai minut jatkamaan ja kannusti kiitos lääkärin yhtääkkiä 6kk jälkeen kaikki finnit hävisi siis iha nmuutamassa viikossa ja pysyivät poissa 10vuotta)
      Roa auttoi siis se n10 vuotta ehkä aina joskus muutama pikku finni leuassa ta iotsassa mutta ei mitää pahempaa kun yhtä äkkiä finnejä alkoi pukata pikkuhiljaa lisää ja ne lissäntyivät 2 vuoden ajan. En halunnut enää syödä roaa kun se on henkisesti niin raskasta mun mielestä ainakin se pahenemis vaihe. Lääkärini ehdotti pillereitä kun epäili (oon jo 30v) että ois hormonaalista aknea siis aloin syödä yasmin pillereitä ei suositellut diane novaa ku non niin korkeat hormoni pitoisuudet. Söin yasmineja noin 3kuukauttaa ja tadaaaaaa akne hävisi siis en voi uskoa mulla on taas sileä iho:))))))) SUOSITTELEN kokeilemaan vielä pillerien syömistä vaatii useamman kuukauden ennen kun tehoaa 3-6kk sanoi lääkäri......TÄllänen tarina

• helpp

Kiitos tuhannesti vastanneille!!!

nainen, 29v., kiitos kovasti omasta kertomuksestasi! :) Mulla on sama, että olen kokeillut melkeinpä kaikkea mutta mikään ei tunnu auttavan. Perinnöllistä kun on niin minkäs teet :( Akne on bakteeri veressä, ei käynyt sitten niin onnellisesti geenien suhteen tässä asiassa :D Mulla ei Roaccutan sillon aikoinaan aiheuttanut suuria ongelmia elimistössä. Mutta se pahenemisvaihe oli jotain niin kauheaa, että puistattaakin muistella. Olen 100% varma etten syö sitä kuuria uudestaan. Ainakin nyt tuntuu siltä..
        Mulla ei oikeestaan iho ole parempikaan edes kesällä, eli se ei tuo koskaan muutosta positiivisempaan ihoni suhteen.
        Ja tosiaan, tekisi kyllä älyttömästi lopettaa pillerit, kun ei niistä näytä mitään apua olevan. Ja kun en niitä tarvitse edes ehkäisykättöönkään. Ainut hyvä puoli pillereissä on se että rintani ovat kasvaneet :D Olen aina ollut aika lauta ja nyt olen enemmän kuin tyytyväinen kun mulla on kerrankin kunnon tissit :D Sen takia en haluaisi luopua pillereistä koska olen niin kiintynyt uusiin rintoihini enkä haluaisi enää niitä pieniä :D Mutta se on kai pieni hinta siitä, jos muuten kokoajan vituttaa ja itkettää ja masentaa sen takia että tuntuu vaan paisuvan ja saavan selluliittia takamukseen vaikkei sellaista ole koskaan ennen ollut......
        Kiitos lääkäri- ja meikkivinkistä. Mulla on itseasiassa aika hyvä ihotautilääkäri, todella mukava ja ymmärtää mun tilanteen. Sainkin nyt sitten säkällä soittoajan hänelle tiistaiksi jotta voimme keskustella mitä mun kannattaisi seuraavaksi tehdä. Mutta täytyy muuten heti mennä katsastamaan tuo Vichyn meikkivoide jos se on kerta niin hyvä :) En tiedä onko se sitten tarkoitettu hurjan rasvoittuvalle iholle, sitä ongelmaa mulla ei oikeastaan enää ole. Vain nämä saakelin finnit... Mutta kiitos vielä tuhannesti vastauksestasi! :)

nikko11, en ole koskaan testannut enkä edes kuullut kyseisestä vedestä :o kuulostaa lupaavalta ja mielenkiintoiselta. Täytyy ottaa enemmän selvää.. kiitos vinkistä! :)

An008MA, sulla sentään vaikutti noin kauankin roaccutanin vaikutus :) Mulla kesti sen vaivaisen vuoden jos sitäkään. Ihmelääke jonka pitäisi auttaa.. vaikka yksilöllistähän se vaikutus tosiaan on. Tuo yasmin kuulostaa lupaavalta, mutta pelkään että sekin aiheuttaisi sitten sitä lihoamista/nesteen kertymistä (?) Onkohan kaikissa pillereissä normaalia tämä vaikutus, vai pitäisikö itselleen löytää merkki joka ei vaikuta mitenkään huonolla tavalla, esim. lihottamalla. Tuntuu etten enää jaksa/uskalla kokeilla eri merkkiä jos mitään parannusta ei tule.. Toivottavasti ihotautilääkäri osaisi auttaa asiassa ensi viikolla...

• nainen 29
        helpp kirjoitti:

Kiitos tuhannesti vastanneille!!!

nainen, 29v., kiitos kovasti omasta kertomuksestasi! :) Mulla on sama, että olen kokeillut melkeinpä kaikkea mutta mikään ei tunnu auttavan. Perinnöllistä kun on niin minkäs teet :( Akne on bakteeri veressä, ei käynyt sitten niin onnellisesti geenien suhteen tässä asiassa :D Mulla ei Roaccutan sillon aikoinaan aiheuttanut suuria ongelmia elimistössä. Mutta se pahenemisvaihe oli jotain niin kauheaa, että puistattaakin muistella. Olen 100% varma etten syö sitä kuuria uudestaan. Ainakin nyt tuntuu siltä..
        Mulla ei oikeestaan iho ole parempikaan edes kesällä, eli se ei tuo koskaan muutosta positiivisempaan ihoni suhteen.
        Ja tosiaan, tekisi kyllä älyttömästi lopettaa pillerit, kun ei niistä näytä mitään apua olevan. Ja kun en niitä tarvitse edes ehkäisykättöönkään. Ainut hyvä puoli pillereissä on se että rintani ovat kasvaneet :D Olen aina ollut aika lauta ja nyt olen enemmän kuin tyytyväinen kun mulla on kerrankin kunnon tissit :D Sen takia en haluaisi luopua pillereistä koska olen niin kiintynyt uusiin rintoihini enkä haluaisi enää niitä pieniä :D Mutta se on kai pieni hinta siitä, jos muuten kokoajan vituttaa ja itkettää ja masentaa sen takia että tuntuu vaan paisuvan ja saavan selluliittia takamukseen vaikkei sellaista ole koskaan ennen ollut......
        Kiitos lääkäri- ja meikkivinkistä. Mulla on itseasiassa aika hyvä ihotautilääkäri, todella mukava ja ymmärtää mun tilanteen. Sainkin nyt sitten säkällä soittoajan hänelle tiistaiksi jotta voimme keskustella mitä mun kannattaisi seuraavaksi tehdä. Mutta täytyy muuten heti mennä katsastamaan tuo Vichyn meikkivoide jos se on kerta niin hyvä :) En tiedä onko se sitten tarkoitettu hurjan rasvoittuvalle iholle, sitä ongelmaa mulla ei oikeastaan enää ole. Vain nämä saakelin finnit... Mutta kiitos vielä tuhannesti vastauksestasi! :)

nikko11, en ole koskaan testannut enkä edes kuullut kyseisestä vedestä :o kuulostaa lupaavalta ja mielenkiintoiselta. Täytyy ottaa enemmän selvää.. kiitos vinkistä! :)

An008MA, sulla sentään vaikutti noin kauankin roaccutanin vaikutus :) Mulla kesti sen vaivaisen vuoden jos sitäkään. Ihmelääke jonka pitäisi auttaa.. vaikka yksilöllistähän se vaikutus tosiaan on. Tuo yasmin kuulostaa lupaavalta, mutta pelkään että sekin aiheuttaisi sitten sitä lihoamista/nesteen kertymistä (?) Onkohan kaikissa pillereissä normaalia tämä vaikutus, vai pitäisikö itselleen löytää merkki joka ei vaikuta mitenkään huonolla tavalla, esim. lihottamalla. Tuntuu etten enää jaksa/uskalla kokeilla eri merkkiä jos mitään parannusta ei tule.. Toivottavasti ihotautilääkäri osaisi auttaa asiassa ensi viikolla...

Ole hyvä vain :) kiva auttaa kohtalotovereita asiassa.
        Tuo apteekista saatava meikkivoide on hieman kallis, mutta itsellä kestää ihan tolkuttoman kauan yksi puteli. Kannattaa ainakin kokeilla. Tekee tasaisen ihon, hengittää eikä tunnu yhtään että olisi meikkivoidetta naamassa. Ja kun muistaa kuorinta-aineet silloin tällöin ja kosteusvoiteen päivittäin niin levittyy voide tasaisemmin.

Pillereistä vielä, että itse söin e-pillereitä cypretyl merkkisiä vuoden ajan. On diane novan vertaislääke, eli samaa ainetta halvemmalla vain. Itsellä rinnat kasvoi D-kupista F-kuppiin, perse levisi ja turvotti kaikkialta. Olen aina ollut hoikka, mutta silti omistanut kurveja. Eli ihan onnekas olen tästä vartalonmallista mikä sitten kääriytyi kumminkin paskaan ihoon :D hehe. Lopetin e-pillerit vuosi sitten ja nyt jäänyt rintojen koko DD-kuppiin. Turvotus laski, itkuraivarit jäi ja paino alkaa olla hyvin laskusuunnassa. Ihoon syön tosiaan taas nyt uutta lääkekuuria. saas nähä miten tehoaa.

Yksi mikä on hieman auttanut on tuo vaaleiden hiilarien välttely, eli vaalealeipä, peruna, vaaleat makaroonit/pastat jne. Ja jostain kumman syystä kalja tekee mulle nyppyjä :D
        Tai sitten vain kuvittelen näiden tehon, koska eihän sitä varmuudella tie mikä tähän ihoon auttaa.

Tuota hopeavettä en itse ole kokeillut, mutta en kyllä taida kokeillakaan :D vaikuttaa hieman epäilyttävältä aineelta.

Toivottavasti jokin auttaa sinulle ja saat ihon parempaan kuntoon.

• tyttinenSSS

Spironolactoni auttaa sinua. Pyydä lääkäriltä

• roan syönyt

Harmi ettei siitä puhuta missään vaan mun piti itse etsiä tietoa netistä, mutta se kannatti. Tarinasi kuullostaa niin tutulta. Itsellä akne alkoi menkkojen kanssa 10v sitten eli 14-vuotiaana. Oon syönyt antibiootteja ja roaccutania, molempia 2 kuuria, nuo lääkkeet auttoi aina kuurin aikana, mutta viimeistään 3kk päästä iho kukki samaan tapaan kuin ennenkin. Sitten söin myös Diane Novaa ja Spireistä mikä on myös tarkoitettu hormonien hallintaan, ne pikkasen helpotti tilannetta, mutta ei ne aknea kokonaan poistanut. Sitten löysin tän vähähiilihydraattisen ruokavalion, sen lisäksi että akne on lähtenyt, myös kuukautiskivut ja mielialavaihtelut hävisi, lisäksi tuo on hyvä laihduttajille, kuulemma ylimääräiset kilot lähtee tosi nopeasti, itse aina ollu laiha niin mulla paino ei ole muuttunut. Ja kaikki nämä ilman sivuvaikutuksia tai pelkoa siitä että akne palaa, kun ei mitään lääkkeitä voi syödä koko loppuelämän, Diane Novaa ei kai määrätä enää yli 35-vuotiaille, mutta tätä voi noudattaa loppuelämän ja samalla ehkäisee muitakin elintasosairauksia, kuten ylipainoa, diabetesta yms. Tiedän miltä susta tuntuu, itsekin inhosin naamani joskus ja olin todella masentunut. Tää ruokavalio on muuttanut mun elämän enkä luopuisi siitä ikinä. Kyl sitä välillä voi herkutella, mut sen sitten huomaa heti naamasta, tosin muutaman finnin vielä kestää, kun on kärsinyt kunnon paiseaknesta. Aluksi tuntui etten millään voisi elää tolla ruokavaliolla mutta pikku hiljaa tajusin että se on todella terveellinen ja helppo noudattaa. Menee aikaa ennen kuin perehtyy kunnolla siihen, mutta netistä löytyy paljon tietoa ja kokemuksia.
      http://karppaus.info/forum/ tosta löytyy tietoa.
      http://www.raikasweb.com/?p=88 tän linkin joku laittoi tänne vähän aikaa sitten, sieltä vielä löysin tietoa merisuolasta ja vaihdoin ruokasuolan merisuolaan ja tuntuu että iho on entistä paremman näköinen.
      http://www.elisanet.fi/faro/suola/suolasta.htm tossa lisää tietoa.
      Sillä on todellakin väliä mitä suuhun laittaa, ruokahan vaikuttaa kaikkeen, on naurettavaa väittää että ravinto ei vaikuta ihon kuntoon eikä aiheuta aknea. Aknehan aina johtuu hormoneista ja oikealla ruokavaliolla pystyy vaikuttamaan hormonitoimintaan.

• Boy123123

Hei! Kopioin tämän itsekirjoittamani tuolta toisesta keskustelusta! Jos olet vuosia kamppaillut aknen kanssa, mikset uhraisi 2 viikkoa tähän? Voin kertoa että khylä lähtee.

"Itselläni ollut akne yli vuoden. Olen kokeillut kaikkea. Ruokavaliosta lähtien antibioottikuuriin saakka eikä huomattavia tuloksia kunnes ajattelin että nyt perkele saa loppua!
        näin saat aknen varmasti 2 viikossa kuriin. Näin minä tein joka ikinen päivä...
        1. Aamulla kasvojen puhdistus (suihkun yhteydessä) (Loreal Paris Men Expert vaahtoava puhdistugeeli)
        2. Puhdistuksen jälkeen kasvovesi (Tea Tree)
        3. Sen jälkeen Brevoxyl- nimistä voidetta (Apteekista noin 8e

• roan syönyt
        Boy123123 kirjoitti:

Hei! Kopioin tämän itsekirjoittamani tuolta toisesta keskustelusta! Jos olet vuosia kamppaillut aknen kanssa, mikset uhraisi 2 viikkoa tähän? Voin kertoa että khylä lähtee.

"Itselläni ollut akne yli vuoden. Olen kokeillut kaikkea. Ruokavaliosta lähtien antibioottikuuriin saakka eikä huomattavia tuloksia kunnes ajattelin että nyt perkele saa loppua!
        näin saat aknen varmasti 2 viikossa kuriin. Näin minä tein joka ikinen päivä...
        1. Aamulla kasvojen puhdistus (suihkun yhteydessä) (Loreal Paris Men Expert vaahtoava puhdistugeeli)
        2. Puhdistuksen jälkeen kasvovesi (Tea Tree)
        3. Sen jälkeen Brevoxyl- nimistä voidetta (Apteekista noin 8e

että tuo auttaa paiseakneen, sellainen kirjoittajalla muistaakseni ollut, ehkä muutamaan finniin olis jtn tehoa, mutta kunnon akne lähtee vasta sisäisillä keinoilla. Suosittelen edelleen ruokavaliota! Tollainen aineiden kanssa läträäminen vaan ärsyttää ihoa. Finnien päälle voi laittaa merisuolaliuosta.

• Boy123123
        roan syönyt kirjoitti:

että tuo auttaa paiseakneen, sellainen kirjoittajalla muistaakseni ollut, ehkä muutamaan finniin olis jtn tehoa, mutta kunnon akne lähtee vasta sisäisillä keinoilla. Suosittelen edelleen ruokavaliota! Tollainen aineiden kanssa läträäminen vaan ärsyttää ihoa. Finnien päälle voi laittaa merisuolaliuosta.

justiinsa. Oon vetäny tässä jo 4kk antibiootteja eikä mitään apua ennen tota. Ruokavaliolla ei tieteellisesti todistettuna oo mitää merkitystä

• Boy123123
        Boy123123 kirjoitti:

justiinsa. Oon vetäny tässä jo 4kk antibiootteja eikä mitään apua ennen tota. Ruokavaliolla ei tieteellisesti todistettuna oo mitää merkitystä

lisättäköön vielä että joillain tietenkin toimii antibiootit ja joillain ei. Minun kohdallan ei. Mutta suosittelen kokeilemaan brevoxyliä ehdottomasti.

• helpp
        Boy123123 kirjoitti:

lisättäköön vielä että joillain tietenkin toimii antibiootit ja joillain ei. Minun kohdallan ei. Mutta suosittelen kokeilemaan brevoxyliä ehdottomasti.

Kiitos paljon teille vastanneille ja auttaville! :)

roan syönyt,
        Olet kyllä oikeassa siitä että ruokavalion on PAKKO vaikuttaa ihon kuntoon. Mulla oli pitkään sellainen vaihe että söin suklaata missä tahansa muodossa melkein päivittäin. Lukiossa saattoi mennä levy per päivä. Sitten addiktio saattoi vaihtua suklaakekseihin. Muutamia kuukausia, en nyt muista tarkalleen, pääsin eroon suklaan himostani ja olen jättänyt herkut suosiolla viikonlopuille. En tiedä sitten vaikuttiko suklaan syönti niin paljon ihooni, eli pahensiko se akneani. Ruokavalioni ei pitäisi olla kovin hiilihydraattinen ja olen aina syönyt terveellisesti. En sitten tiedä miten sitä pitäisi muuttaa.. Olen kysynyt ihotautilääkäriltäni ruokavalion, tai oikeastaan sen suklaan syönnin vaikutusta ihoon ja hän vastasi naureskellen että ei suklaa aiheuta aknea. En kyllä niin uskokkaan mutta eikai sen yletön syöminenkään hyväksi voi olla. Vaikka en enää ylettömästi makeaa syökkään. Aknehan on bakteeri veressä ja tapauksessani se on perinnöllistä.

Boy123,
        Kiitos paljon kokemuksistasi ja kertomastasi! :) Ikinä en ole tuosta Brevoxylistä kuullutkaan :o Tollasia kuivattavia voiteita joita itse olen käyttänyt (ja jotka ovat ihotautilääkärini määräämiä) ovat mm. Epiduo, Differin, Avitcid ja Basiron. Nyt olen käyttänyt tuota Basiron voidetta koska se on sopivan mieto eikä "polta" ihoani. En tiedä kuinka hyvin sillä saa pidettyä näpyt kurissa, mutta jos multa on puhjennut/olen puristanut itse kipeän finnin/mätänäpyn, on basiron sen jälkeen kuivattanut näpyn. Avitcis oli LIIAN vahva iholleni ja suorastaan poltti ihon jättäen siihen punaisen läntin joka näytti tavallaa "ruvelta". En tiedä sitten tosta Brevoxylista jos se tekee saman vaikutuksen. Puhuit hilseilystä, mutta en tiedä onko se sitten yhtä paha kuin minä olen muiden aineiden kanssa kokenut.

Niin ja siis mullahan ei ole koskaan sellasta TODELLA pahaa ns. paise aknea ollut koskaan. Lääkäri luokitteli sen ennen Roaccutanin aloitusta keskivaikeaksi akneksi. Mulla on ollut mustapäitä, mätäpäitä ja kipeitä punaisia näppyjä, mutta ei varsinaisia paiseita. Mustapäät loppui roalla. Aika hassua että JUST tällä hetkellä, oikeestaan pari päivää iho on ollut aika hyvänä. Yksi mätäpää tuli poskeen ja sain sen puhkaistua mutta nyt naamassa ei ole koholla mitään (tällä hetkellä). Mulla vaihtelee niin usein tää että 2pvää tai viikon iho saattaa olla hyvänä sitten näpyt iskee. Sitten mulla on ihossa aika pieniä "näppyjä", tai ne ei oikeastaan ole varsinaisia näppyjä ja niitä ei kaukaa huomaa mutta sellaisia ihonalaisia mitä ei saa puristettua. Ärsyttää, vaikka niitä ei kaukaa nää mutta ne häiritsee itseäni.
        Soitin ihotautilääkärilleni ja sanoin ettei e-pillerit ole auttaneet mulla, mutta hän kehoitti silti jatkamaan niitä ja määräsi mulle lisäksi Tetralysal kuurin. Mulla ei ennen oo auttaneet noi antibiootit (silloin kun kokeilin ennen roaa) mutta ehkä ne nyt saattaisi auttaa varsinkin noiden e-pillerien kanssa, ja kun mun iho ei ole niin huonossa kunnossa kuin lähtöpisteessä. Kuitenkin pelkään aina että millon iskee uus kipee näppy tai mätäpää :(

• helpp
        helpp kirjoitti:

roan syönyt,
        Olet kyllä oikeassa siitä että ruokavalion on PAKKO vaikuttaa ihon kuntoon. Mulla oli pitkään sellainen vaihe että söin suklaata missä tahansa muodossa melkein päivittäin. Lukiossa saattoi mennä levy per päivä. Sitten addiktio saattoi vaihtua suklaakekseihin. Muutamia kuukausia, en nyt muista tarkalleen, pääsin eroon suklaan himostani ja olen jättänyt herkut suosiolla viikonlopuille. En tiedä sitten vaikuttiko suklaan syönti niin paljon ihooni, eli pahensiko se akneani. Ruokavalioni ei pitäisi olla kovin hiilihydraattinen ja olen aina syönyt terveellisesti. En sitten tiedä miten sitä pitäisi muuttaa.. Olen kysynyt ihotautilääkäriltäni ruokavalion, tai oikeastaan sen suklaan syönnin vaikutusta ihoon ja hän vastasi naureskellen että ei suklaa aiheuta aknea. En kyllä niin uskokkaan mutta eikai sen yletön syöminenkään hyväksi voi olla. Vaikka en enää ylettömästi makeaa syökkään. Aknehan on bakteeri veressä ja tapauksessani se on perinnöllistä.

Boy123,
        Kiitos paljon kokemuksistasi ja kertomastasi! :) Ikinä en ole tuosta Brevoxylistä kuullutkaan :o Tollasia kuivattavia voiteita joita itse olen käyttänyt (ja jotka ovat ihotautilääkärini määräämiä) ovat mm. Epiduo, Differin, Avitcid ja Basiron. Nyt olen käyttänyt tuota Basiron voidetta koska se on sopivan mieto eikä "polta" ihoani. En tiedä kuinka hyvin sillä saa pidettyä näpyt kurissa, mutta jos multa on puhjennut/olen puristanut itse kipeän finnin/mätänäpyn, on basiron sen jälkeen kuivattanut näpyn. Avitcis oli LIIAN vahva iholleni ja suorastaan poltti ihon jättäen siihen punaisen läntin joka näytti tavallaa "ruvelta". En tiedä sitten tosta Brevoxylista jos se tekee saman vaikutuksen. Puhuit hilseilystä, mutta en tiedä onko se sitten yhtä paha kuin minä olen muiden aineiden kanssa kokenut.

Niin ja siis mullahan ei ole koskaan sellasta TODELLA pahaa ns. paise aknea ollut koskaan. Lääkäri luokitteli sen ennen Roaccutanin aloitusta keskivaikeaksi akneksi. Mulla on ollut mustapäitä, mätäpäitä ja kipeitä punaisia näppyjä, mutta ei varsinaisia paiseita. Mustapäät loppui roalla. Aika hassua että JUST tällä hetkellä, oikeestaan pari päivää iho on ollut aika hyvänä. Yksi mätäpää tuli poskeen ja sain sen puhkaistua mutta nyt naamassa ei ole koholla mitään (tällä hetkellä). Mulla vaihtelee niin usein tää että 2pvää tai viikon iho saattaa olla hyvänä sitten näpyt iskee. Sitten mulla on ihossa aika pieniä "näppyjä", tai ne ei oikeastaan ole varsinaisia näppyjä ja niitä ei kaukaa huomaa mutta sellaisia ihonalaisia mitä ei saa puristettua. Ärsyttää, vaikka niitä ei kaukaa nää mutta ne häiritsee itseäni.
        Soitin ihotautilääkärilleni ja sanoin ettei e-pillerit ole auttaneet mulla, mutta hän kehoitti silti jatkamaan niitä ja määräsi mulle lisäksi Tetralysal kuurin. Mulla ei ennen oo auttaneet noi antibiootit (silloin kun kokeilin ennen roaa) mutta ehkä ne nyt saattaisi auttaa varsinkin noiden e-pillerien kanssa, ja kun mun iho ei ole niin huonossa kunnossa kuin lähtöpisteessä. Kuitenkin pelkään aina että millon iskee uus kipee näppy tai mätäpää :(

Piti sanoa siis että muutamia kuukausia SITTEN pääsin eroon suklaan syönnistäni^ Saattoi kuulostaa vähän epäselvältä toi mun kirjoitus :D

• roan syönyt
        helpp kirjoitti:

roan syönyt,

Boy123,

ne lääkärit nyt mistään ruokavaliosta kerro!!! Eihän niillä silloin olisi aknepotilaita. Sehän on kannattavaa myydä vaa lääkkeitä/voiteita vuosikausia potilaille puuttumatta siihen itse ongelman aiheuttajaan, eli ruokavalioon!! Itsellä ainakin naama räjähtää jos syön suklaata/jtn muuta makeaa. Ja kavereilleni joilla ei varsinaista aknea ole ikinä ollut tulee suklaasta finnejä. Ja kerron ihan kokemuksesta, juuri 2 vkoa sitten söin suklaata ja iho alkoi heti seur. pvnä kukkimaan vaikka sitä ennen oli hyvä, nyt taas oon syönyt viikon terveellisesti ja finnit on lähtemässä, oikeastaan enää pari kuivumassa kasaan. Suklaan ja muun sokerin lisäksi kannattaa jättää gluteiinivehnäjäuhot, peruna, riisi pois. Itse syön kaikkea lihaa, kanaa, kalaa, kananmunia, pekonia, kasviksia, hedelmiä, marjoja, pähkinöitä, siemeniä, hyviä öljyjä. Tuolla karppaus-forumilla löytyy paljon aknesta parantuneita, samoin täältä suomi24 keskusteluista kun laittaa hakuun vhh niin löytyy myös paljon kokemuksia, et ei tää oon sellainen joka toimii vaan muutamilla, vaan väittäisin että toimii kaikilla jos sen noudattaa oikein, toiset voivat syödä täyshyväviljoja pitkälle käsiteltyjen sijaan, mulle niistäkin tulee finnejä, nyt sitten löysin kaupasta spagettia mikä ei sisällä vehnää eikä gluteiinia, oon syönyt sitä viime aikoina eikä uusia finnejä tullut ainakaan vielä, että sitä voin ainakin syödä.

Haluatko oikeasti syödä loppuelämäs lääkkeitä ja pilata niillä terveytesi? Tämä on tervelliinen ruokavalio joka auttaa sekä akneen että moniin muihin sairauksiin. Olen kirjoittanut tällä nimimerkillä täällä 2-3v et jos kiinnostaa voit lukea mun vanhoja viestejä joissa kanssa kirjoittelin lääkkeistä enkä uskonu ruokavalion vaikuttavan, aikaisemmin yritin tätä vhh-ruokavaliota 2 krtaa mutta en silloin vähentänyt kaikkia huonoja hiilareita eikä siitä ollu paljon apua, mutta nyt on, ja kaikista parasta on se että tietää että ihon kunto on itsestään kiinni, jos pitää näpit erossa makeasta yms niin finnejä ei tule. Ennen joutui koko ajan pelkäämään että akne iskee roan yms muiden lääkkeiden jälkeen takaisin, ja niinhän siinä aina kävi ja monella muullakin. Nyt ei tarvi pelätä aknea jos tietää ettei oo syönyt mitään roskaa.

Eikä tätä nyt ole tutkittu, tutkittu vaan jonkun suklaan vaikutuksen, en sit tiiä ketkä nyt siihen tutkimukseen osallistui, koska se suklaa tosiaan aiheuttaa finnejä, mut myös monet muut hiilaripitoiset ruuat.

• jeijjis
        roan syönyt kirjoitti:

ne lääkärit nyt mistään ruokavaliosta kerro!!! Eihän niillä silloin olisi aknepotilaita. Sehän on kannattavaa myydä vaa lääkkeitä/voiteita vuosikausia potilaille puuttumatta siihen itse ongelman aiheuttajaan, eli ruokavalioon!! Itsellä ainakin naama räjähtää jos syön suklaata/jtn muuta makeaa. Ja kavereilleni joilla ei varsinaista aknea ole ikinä ollut tulee suklaasta finnejä. Ja kerron ihan kokemuksesta, juuri 2 vkoa sitten söin suklaata ja iho alkoi heti seur. pvnä kukkimaan vaikka sitä ennen oli hyvä, nyt taas oon syönyt viikon terveellisesti ja finnit on lähtemässä, oikeastaan enää pari kuivumassa kasaan. Suklaan ja muun sokerin lisäksi kannattaa jättää gluteiinivehnäjäuhot, peruna, riisi pois. Itse syön kaikkea lihaa, kanaa, kalaa, kananmunia, pekonia, kasviksia, hedelmiä, marjoja, pähkinöitä, siemeniä, hyviä öljyjä. Tuolla karppaus-forumilla löytyy paljon aknesta parantuneita, samoin täältä suomi24 keskusteluista kun laittaa hakuun vhh niin löytyy myös paljon kokemuksia, et ei tää oon sellainen joka toimii vaan muutamilla, vaan väittäisin että toimii kaikilla jos sen noudattaa oikein, toiset voivat syödä täyshyväviljoja pitkälle käsiteltyjen sijaan, mulle niistäkin tulee finnejä, nyt sitten löysin kaupasta spagettia mikä ei sisällä vehnää eikä gluteiinia, oon syönyt sitä viime aikoina eikä uusia finnejä tullut ainakaan vielä, että sitä voin ainakin syödä.

Haluatko oikeasti syödä loppuelämäs lääkkeitä ja pilata niillä terveytesi? Tämä on tervelliinen ruokavalio joka auttaa sekä akneen että moniin muihin sairauksiin. Olen kirjoittanut tällä nimimerkillä täällä 2-3v et jos kiinnostaa voit lukea mun vanhoja viestejä joissa kanssa kirjoittelin lääkkeistä enkä uskonu ruokavalion vaikuttavan, aikaisemmin yritin tätä vhh-ruokavaliota 2 krtaa mutta en silloin vähentänyt kaikkia huonoja hiilareita eikä siitä ollu paljon apua, mutta nyt on, ja kaikista parasta on se että tietää että ihon kunto on itsestään kiinni, jos pitää näpit erossa makeasta yms niin finnejä ei tule. Ennen joutui koko ajan pelkäämään että akne iskee roan yms muiden lääkkeiden jälkeen takaisin, ja niinhän siinä aina kävi ja monella muullakin. Nyt ei tarvi pelätä aknea jos tietää ettei oo syönyt mitään roskaa.

Eikä tätä nyt ole tutkittu, tutkittu vaan jonkun suklaan vaikutuksen, en sit tiiä ketkä nyt siihen tutkimukseen osallistui, koska se suklaa tosiaan aiheuttaa finnejä, mut myös monet muut hiilaripitoiset ruuat.

Itse söin ennen tosi paljon hiilaripitoista ruokaa ja nyt vähentänyt niitä reilusti, en syö myöskään sokereita. Mutta aluksi naamaani tuli vain lisää finnejä, mutta olen lueskellut, että olisi ihan normaalia, että tulee tälläinen puhdistus reaktio aluksi, kun hormooni toiminta muuttuu. Mutta aijon jatkaa tätä hiilareiden vähentämistä ja toivottavasti vielä alkaisi parenemis vaihe. (nyt 3vk siitä kun aloitin) Jos jollain muilla samanlaisia kokemuksia/tietoa tästä, olisi kiva kuulla, nii ainakin motivoisi jatkamaan :)

• Boy123123
        jeijjis kirjoitti:

Itse söin ennen tosi paljon hiilaripitoista ruokaa ja nyt vähentänyt niitä reilusti, en syö myöskään sokereita. Mutta aluksi naamaani tuli vain lisää finnejä, mutta olen lueskellut, että olisi ihan normaalia, että tulee tälläinen puhdistus reaktio aluksi, kun hormooni toiminta muuttuu. Mutta aijon jatkaa tätä hiilareiden vähentämistä ja toivottavasti vielä alkaisi parenemis vaihe. (nyt 3vk siitä kun aloitin) Jos jollain muilla samanlaisia kokemuksia/tietoa tästä, olisi kiva kuulla, nii ainakin motivoisi jatkamaan :)

en lähtis epäilee ihotautilääkärien ammattitaitoa... nyt oon käyttäny brevoxyliä 2viikkoa eikä yhtään finniä! ja iho on loistavassa kunnossa muutenkin. pieniä tummempia laikkuja mutta ne lähtee ajan kanssa kun pesee lämpimällä vedellä kasvoja ja muutenkin häipyy itsestään... ei kuoppia ollenkaan. ja oon syöny suunnillee joka toinen päivä edes vähän karkkeja. juustoa käytän päivittäin leivän päällä ja sipsejä tulee joskus syötyä viikonloppuisin eikä vaikutusta ainakaan minun kohdalla tunnu yhtään ruokavalion suhteen. Brevoxyl kunniaan! tp://www.bitelab.fi/brevoxyl/brevoxyl_etusivu.html

• helpp
        Boy123123 kirjoitti:

en lähtis epäilee ihotautilääkärien ammattitaitoa... nyt oon käyttäny brevoxyliä 2viikkoa eikä yhtään finniä! ja iho on loistavassa kunnossa muutenkin. pieniä tummempia laikkuja mutta ne lähtee ajan kanssa kun pesee lämpimällä vedellä kasvoja ja muutenkin häipyy itsestään... ei kuoppia ollenkaan. ja oon syöny suunnillee joka toinen päivä edes vähän karkkeja. juustoa käytän päivittäin leivän päällä ja sipsejä tulee joskus syötyä viikonloppuisin eikä vaikutusta ainakaan minun kohdalla tunnu yhtään ruokavalion suhteen. Brevoxyl kunniaan! tp://www.bitelab.fi/brevoxyl/brevoxyl_etusivu.html

Tuo Brevoxyl kuulostaa kyllä niin lupaavalta että varmaan pakko edes kokeilla! Kiitos vinkistä taas :)

• roan syönyt
        Boy123123 kirjoitti:

no riippuu aknen laadusta, ite käytin joskus basironia ja kuivatti ihoa aika paljon, kyl se niitä finnejäki kuivatti muttei estänyt uusien tulemista. Lievään akneen varmaankin auttaa, mut jos on vaikea akne, itselläni viel oli paiseita, niin turha toivoa että mikään aknenhoitotuote siihen auttaa, vasta sisäinen hoito tehoaa vaikeaan akneen, uskokaa mua, 10v kokemuksella!

• Boy123132
        roan syönyt kirjoitti:

no riippuu aknen laadusta, ite käytin joskus basironia ja kuivatti ihoa aika paljon, kyl se niitä finnejäki kuivatti muttei estänyt uusien tulemista. Lievään akneen varmaankin auttaa, mut jos on vaikea akne, itselläni viel oli paiseita, niin turha toivoa että mikään aknenhoitotuote siihen auttaa, vasta sisäinen hoito tehoaa vaikeaan akneen, uskokaa mua, 10v kokemuksella!

Tässäpä ei ollutkaan kyse sinun paiseaknestasi. Suosittelin brevoxyliä alkuperäiselle kirjoittajalle joka kirjoitti aikaisemmin näin "Niin ja siis mullahan ei ole koskaan sellasta TODELLA pahaa ns. paise aknea ollut koskaan. Lääkäri luokitteli sen ennen Roaccutanin aloitusta keskivaikeaksi akneksi. Mulla on ollut mustapäitä, mätäpäitä ja kipeitä punaisia näppyjä, mutta ei varsinaisia paiseita." Tuohon auttaa varmasti. Kun iho alkaa punoittamaan käytön aloituksen jälkeen niin älä tee sitä virhettä että lopetat käytön, vähennä vaikka iltakäyttöön pelkästään kunnes iho taas rauhoittuu. Näillä mennään!

• roan syönyt
        Boy123132 kirjoitti:

Tässäpä ei ollutkaan kyse sinun paiseaknestasi. Suosittelin brevoxyliä alkuperäiselle kirjoittajalle joka kirjoitti aikaisemmin näin "Niin ja siis mullahan ei ole koskaan sellasta TODELLA pahaa ns. paise aknea ollut koskaan. Lääkäri luokitteli sen ennen Roaccutanin aloitusta keskivaikeaksi akneksi. Mulla on ollut mustapäitä, mätäpäitä ja kipeitä punaisia näppyjä, mutta ei varsinaisia paiseita." Tuohon auttaa varmasti. Kun iho alkaa punoittamaan käytön aloituksen jälkeen niin älä tee sitä virhettä että lopetat käytön, vähennä vaikka iltakäyttöön pelkästään kunnes iho taas rauhoittuu. Näillä mennään!

jos on sen asteinen akne et on joutunut syömään roaccutania nii voi olla varma et mitkään voiteet auta, mut saahan niillä läträtä en mä sitä estä :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      225
      1598
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      37
      1459
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      63
      1299
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      1290
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1214
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1199
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      1008
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      1002
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      181
      894
    Aihe