Näin omin silmin kuinka uuden auton ABS-jarrut lukkiutuivat. ABS ei jaksanut nostaa poljinta ja renkaat menivät lukkoon. Tosin kuskina oil voimakilpailussa pärjännyt kaveri joka vetää jalkaprässistä 550 kg! Tavallinen tallaaja ei saanut renkaita lukkoon.
AInahan neuvotaan painamaan ABS-jarruja mahdollisimman kovaa, koska ABS nostaa poljinta. Mitä kovempaa painaa, sitä paremmin pysähtyy.
Nyt se sitten on todistettu. Älkää vastatko tähän, faktoista ei tarvi väitellä.
ABS-jarrut lukkiutuivat
35
6695
Vastaukset
- vihdoin asiaa
Nyt on Kiki-neiti vihdoinkin ymmärtänyt oman ajotaitonsa rajata ja tyytynyt matelemaan kävelyvauhtia.
Hyvin hiljaisessa vauhdissa ABS päästää pyörät lukkiintumaan - eihän muuten autoa saisi pysähtymään lainkaan!- Nananapp
Kyllä ne vaan ryömintänopeudessakin näytti omassa katiskassa naputtavan kun oli senverran liukasta että mentiin vaan.
- oma vika oli...
Ehkä paremmin sanottu, että ei jakanut pitää poljinta ylhäällä, kuin että ei jaksanut nostaa poljinta.
Eli poljinta ei kuulu painaa 500 koska silloin ei abs-jarrujen pieni moottori todellakaan jaksa pitäåä poljinta ylhäällä- selitätte?
Mitä vittua te höpötätte? Ei siellä mitään poljinta nostavaa moottoria ole. Kun rengas meinaavat lukkiutua, aukeaa jarrujärjestelmässä oleva venttiili, joka päästää painetta pois järjestelmästä. Renkaan pyörimisnopeden kasvaessa uudestaan ABS-järjestelmän pumppu painaa nesteen takaisin jarrujärjestelmään. Tuosta jarrupiirissä olevan nesteen määrän vaihtelusta aiheutuu se polkimen tärinä.
Poljinta käsketään painaa voimalla, koska kaikki renkaat eivät lukkiudu samaan aikaan. Poljin alkaa täristä heti, kun yksi pyörä meinaa lukkiutua. Kolme muuta pyörää eivät vielä tässä vaiheessa välttämättä ole lähelläkään lukkiutumista. Painamalla poljinta syvemmälle tärinästä huolimatta, kasvaa niiden kolmen pitävämmällä alustalla olevan pyörän jarrutusteho.
Pienissä nopeuksissa jarrut tosiaan lukkiutuvat ABS-järjestelmästä huolimatta. Muutenhan jarrut katoaisivat täysin nopeuden lähestyessä nollaa, jolloin auton pysäyttäminen ja paikallaan pitäminen olisi mahdotonta. - 1212121222121212
selitätte? kirjoitti:
Mitä vittua te höpötätte? Ei siellä mitään poljinta nostavaa moottoria ole. Kun rengas meinaavat lukkiutua, aukeaa jarrujärjestelmässä oleva venttiili, joka päästää painetta pois järjestelmästä. Renkaan pyörimisnopeden kasvaessa uudestaan ABS-järjestelmän pumppu painaa nesteen takaisin jarrujärjestelmään. Tuosta jarrupiirissä olevan nesteen määrän vaihtelusta aiheutuu se polkimen tärinä.
Poljinta käsketään painaa voimalla, koska kaikki renkaat eivät lukkiudu samaan aikaan. Poljin alkaa täristä heti, kun yksi pyörä meinaa lukkiutua. Kolme muuta pyörää eivät vielä tässä vaiheessa välttämättä ole lähelläkään lukkiutumista. Painamalla poljinta syvemmälle tärinästä huolimatta, kasvaa niiden kolmen pitävämmällä alustalla olevan pyörän jarrutusteho.
Pienissä nopeuksissa jarrut tosiaan lukkiutuvat ABS-järjestelmästä huolimatta. Muutenhan jarrut katoaisivat täysin nopeuden lähestyessä nollaa, jolloin auton pysäyttäminen ja paikallaan pitäminen olisi mahdotonta.Aloittaja on provoillut tätä samaa koko talven
- säälittävä tapaus
1212121222121212 kirjoitti:
Aloittaja on provoillut tätä samaa koko talven
Tää onneton provoilija on Kiki, joka pitää itseään jonkinmoisena autotekniikan huippuasiantuntijana.
Meni vaan, Kiki-ressukka, paniikkiin, kun pääsi ensi kertaa elämässää ABS-jarruilla varustetun auton puikkoihin liukkaalla kelillä, säikähti polkimen värinää, löysäsi hätäpäissään jarrua ja jarrutus meni pitkäksi. Toki vilkkaalla mielikuvituksella varustettu lapsonen sitten kehitteli tähän kaikenmaailman ufoselitykset, kun ei lainkaan ymmärtänyt mistä oli kyse. Nyt jo tietää, muttei kehtaa myöntää naurettavaa mokaansa, vaan yrittää peitellä sitä suoltamalla uusia avauksia. Näin Kiki toivoo työntävänsä ne alkup. otsikot jonnekin suoli24 historian hämärään. - Eikö todellakaa
selitätte? kirjoitti:
Mitä vittua te höpötätte? Ei siellä mitään poljinta nostavaa moottoria ole. Kun rengas meinaavat lukkiutua, aukeaa jarrujärjestelmässä oleva venttiili, joka päästää painetta pois järjestelmästä. Renkaan pyörimisnopeden kasvaessa uudestaan ABS-järjestelmän pumppu painaa nesteen takaisin jarrujärjestelmään. Tuosta jarrupiirissä olevan nesteen määrän vaihtelusta aiheutuu se polkimen tärinä.
Poljinta käsketään painaa voimalla, koska kaikki renkaat eivät lukkiudu samaan aikaan. Poljin alkaa täristä heti, kun yksi pyörä meinaa lukkiutua. Kolme muuta pyörää eivät vielä tässä vaiheessa välttämättä ole lähelläkään lukkiutumista. Painamalla poljinta syvemmälle tärinästä huolimatta, kasvaa niiden kolmen pitävämmällä alustalla olevan pyörän jarrutusteho.
Pienissä nopeuksissa jarrut tosiaan lukkiutuvat ABS-järjestelmästä huolimatta. Muutenhan jarrut katoaisivat täysin nopeuden lähestyessä nollaa, jolloin auton pysäyttäminen ja paikallaan pitäminen olisi mahdotonta.Meinaatko tosiaan että jos teet ABS-jarruilla täysjarrutuksen esim 80km/h vauhdissa, että poljin menisi pohjaan asti, ei todellakaan mene, vaan jää siiihen puoliväliin.
Ja jos painaa poljinta niin kovaa, että se menee väkisin alas, niin totta helvetissä jarrut lukkiintuu
Tai menekkö sulla ABS-jarrutuskessa poljin täysin phjaan, ja auto vaan säätelee itsestään painetta ;)
Sanoit myös " Poljin alkaa täristä heti" mihin suuntaan se sitten sun mielestä täristää, jos se ei kerran nosta poljinta ylöspäin? no kerros nyt... - Mutta olet idiootimp
säälittävä tapaus kirjoitti:
Tää onneton provoilija on Kiki, joka pitää itseään jonkinmoisena autotekniikan huippuasiantuntijana.
Meni vaan, Kiki-ressukka, paniikkiin, kun pääsi ensi kertaa elämässää ABS-jarruilla varustetun auton puikkoihin liukkaalla kelillä, säikähti polkimen värinää, löysäsi hätäpäissään jarrua ja jarrutus meni pitkäksi. Toki vilkkaalla mielikuvituksella varustettu lapsonen sitten kehitteli tähän kaikenmaailman ufoselitykset, kun ei lainkaan ymmärtänyt mistä oli kyse. Nyt jo tietää, muttei kehtaa myöntää naurettavaa mokaansa, vaan yrittää peitellä sitä suoltamalla uusia avauksia. Näin Kiki toivoo työntävänsä ne alkup. otsikot jonnekin suoli24 historian hämärään.Mutta esim Kiki on kirjoittanut noin 6000 viestiä omalla nimimerkillään, sinä ole kirjoittanut yhden viestin nimimerkillä "säälittävä tapaus" että kukas tässä se ääliöä on.
Ja edelleen, mihin suuntaan se poljin sun mielestä värisee, jos se ei kerran nosta poljinta ylöspäin, väriseekö se kenties poikittaissuuntaan? - vaan päinvastoin
Eikö todellakaa kirjoitti:
Meinaatko tosiaan että jos teet ABS-jarruilla täysjarrutuksen esim 80km/h vauhdissa, että poljin menisi pohjaan asti, ei todellakaan mene, vaan jää siiihen puoliväliin.
Ja jos painaa poljinta niin kovaa, että se menee väkisin alas, niin totta helvetissä jarrut lukkiintuu
Tai menekkö sulla ABS-jarrutuskessa poljin täysin phjaan, ja auto vaan säätelee itsestään painetta ;)
Sanoit myös " Poljin alkaa täristä heti" mihin suuntaan se sitten sun mielestä täristää, jos se ei kerran nosta poljinta ylöspäin? no kerros nyt...Ajatuskulkusi näyttää olevan ylösalaisin, mitä tulee ABS-jarrujen toimintaan. Et kai tosissasi kuvittele, että pyörää vapautetaan pyörimään niin, että nostettaisiin jarrupoljinta ylöspäin !!!???
Toiminta on tasan päinvastoin. Aluksi tietysti painetaan jarrupoljinta kohtuullisen voimakkaasti, jolloin jarrujärjestelmään syntyy painetta. Tämän jälkeen abs säätelee tätä jarrupainetta, jota ylläpidetään polkimella koko ajan. Ensin pyörä alkaa lukkinntua, jolloin abs vähentää tietysti painetta ja pyörä alkaa pyöriä. Tunnet tämän paineen vähenemisen myös jalassasi kun jarrupoljin löysää vähän alaspäin.
Kun sitten abs taas alkaa jarruttaa uudestaan pyörää, lisää se painetta jarrujärjestelmään, pyörä alkaa lukkiintua ja tunnet paineenlisäyksen jalassasi polkimen kovenemisena eli nousemisena.
Kun paine lisääntyy niin poljin nousee, ja pyöräkin jarruttaa.
Kun paine laskee niin poljin painuu, ja pyöräkin vapautuu.
Tämän takia varsin kovaa peruspainetta täytyy ylläpitää koko ajan jarrupolkimella, abs kyllä säätelee. - Eli eli näin
vaan päinvastoin kirjoitti:
Ajatuskulkusi näyttää olevan ylösalaisin, mitä tulee ABS-jarrujen toimintaan. Et kai tosissasi kuvittele, että pyörää vapautetaan pyörimään niin, että nostettaisiin jarrupoljinta ylöspäin !!!???
Toiminta on tasan päinvastoin. Aluksi tietysti painetaan jarrupoljinta kohtuullisen voimakkaasti, jolloin jarrujärjestelmään syntyy painetta. Tämän jälkeen abs säätelee tätä jarrupainetta, jota ylläpidetään polkimella koko ajan. Ensin pyörä alkaa lukkinntua, jolloin abs vähentää tietysti painetta ja pyörä alkaa pyöriä. Tunnet tämän paineen vähenemisen myös jalassasi kun jarrupoljin löysää vähän alaspäin.
Kun sitten abs taas alkaa jarruttaa uudestaan pyörää, lisää se painetta jarrujärjestelmään, pyörä alkaa lukkiintua ja tunnet paineenlisäyksen jalassasi polkimen kovenemisena eli nousemisena.
Kun paine lisääntyy niin poljin nousee, ja pyöräkin jarruttaa.
Kun paine laskee niin poljin painuu, ja pyöräkin vapautuu.
Tämän takia varsin kovaa peruspainetta täytyy ylläpitää koko ajan jarrupolkimella, abs kyllä säätelee.Että poljin ei mene alas asti, jolloin tapahtuisi lukkojarrutus, vaan se pidetään väkisin noin puolessä välissä, ja pojin survoutuu ylöspäin vain muutamia senttejä, eikö joo.
Mutta jos (huom jos) laittaa jarrupolkimelle niin saatanasti voimaa (vaikkapa juuri 500 kiloa) että poljin ei enää yksinkeraisesti pysy ylhäällä/tee pumppaavaa liikettä, niin meneekö silloi jarrut lukkoo, eli jos painaa vaikka satasen vauhdissa väkisin jarrun pohjaan, niin lukkiintuuko pyörät? - ei jousta
Eli eli näin kirjoitti:
Että poljin ei mene alas asti, jolloin tapahtuisi lukkojarrutus, vaan se pidetään väkisin noin puolessä välissä, ja pojin survoutuu ylöspäin vain muutamia senttejä, eikö joo.
Mutta jos (huom jos) laittaa jarrupolkimelle niin saatanasti voimaa (vaikkapa juuri 500 kiloa) että poljin ei enää yksinkeraisesti pysy ylhäällä/tee pumppaavaa liikettä, niin meneekö silloi jarrut lukkoo, eli jos painaa vaikka satasen vauhdissa väkisin jarrun pohjaan, niin lukkiintuuko pyörät?siihen perustuu hydrauliikka. Jos jarrupolkimen painaa väkisin voimalla pohjaan ihan ilman mitään abs-toimintaakin, niin mitä tapahtuu?
Jarruputki halkeaa, liitos pettää, mäntä tulee ulos etc ... riippuu vähän auton kunnosta, mutta kyllä siinä ainakin jarrunesteet lentävät kaaressa ulos. Toimivassa, ehjässä jarrujärjestelmässa ei voi paikkoja rikkomatta painaa jarrupoljinta pohjaan. Kannattaa ensin ainakin kokeilla saako potkimalla rei'än betoniseinään. - Miksi näin?
ei jousta kirjoitti:
siihen perustuu hydrauliikka. Jos jarrupolkimen painaa väkisin voimalla pohjaan ihan ilman mitään abs-toimintaakin, niin mitä tapahtuu?
Jarruputki halkeaa, liitos pettää, mäntä tulee ulos etc ... riippuu vähän auton kunnosta, mutta kyllä siinä ainakin jarrunesteet lentävät kaaressa ulos. Toimivassa, ehjässä jarrujärjestelmässa ei voi paikkoja rikkomatta painaa jarrupoljinta pohjaan. Kannattaa ensin ainakin kokeilla saako potkimalla rei'än betoniseinään.Eli mitä tapahtuu jos painaa satasen vauhdissa jarrupolkimen yhtä alas kuin se menee normaalilla voimalla auton ollessa paikoillaan.
En ota kantaa tarvitaanko tähän satoja tai tuhansia kiloja voimaa polkimelle
Ja miksi helvetissä ei henkilöautoissa ole paineilmajarruja, olisi niin yksinkertaista, esim kun haluaa pysähtyä nopeasti, lyö polkimen lattiaan, ei tärise, ei värise eikä survo, ja sitli abs toimii hienosti... - rutisee
Miksi näin? kirjoitti:
Eli mitä tapahtuu jos painaa satasen vauhdissa jarrupolkimen yhtä alas kuin se menee normaalilla voimalla auton ollessa paikoillaan.
En ota kantaa tarvitaanko tähän satoja tai tuhansia kiloja voimaa polkimelle
Ja miksi helvetissä ei henkilöautoissa ole paineilmajarruja, olisi niin yksinkertaista, esim kun haluaa pysähtyä nopeasti, lyö polkimen lattiaan, ei tärise, ei värise eikä survo, ja sitli abs toimii hienosti..."Eli mitä tapahtuu jos painaa satasen vauhdissa jarrupolkimen yhtä alas kuin se menee normaalilla voimalla auton ollessa paikoillaan."
Absit rutisee, poljin tärisee ja auto pysähtyy, mitä muutakaan?
"Ja miksi helvetissä ei henkilöautoissa ole paineilmajarruja, olisi niin yksinkertaista,"
Ajatteleppa sitä tekniikkapuolta. Kompurat ja paineilmasäiliöt henkilöautoon ja taitaa se systeemi muutenkin olla aika paljon nestejarruja monimutkaisempi...
Lisäksi ainakin vanhemmissa kuorma-autoissa ne absit olivat selvästi hitaammat kuin henkilöautoissa. Ratissa tunsi selvästi vetelyn, kun absit päästeli jarrupainetta pois etupyöriltä vuorotellen. Ja onhan siinä se käyttömukavuuskin, paineilmajarrujen viive on tottumattomalle vähän hankala. Muistat varmaan itsekin, millaisia ne ensimmäiset jarrutukset kuorma-autolla oli, ja pitkään piti harjoitella ennen kuin jarrutus onnistu tasaisesti ja pehmeästi. - rautalangasta
Miksi näin? kirjoitti:
Eli mitä tapahtuu jos painaa satasen vauhdissa jarrupolkimen yhtä alas kuin se menee normaalilla voimalla auton ollessa paikoillaan.
En ota kantaa tarvitaanko tähän satoja tai tuhansia kiloja voimaa polkimelle
Ja miksi helvetissä ei henkilöautoissa ole paineilmajarruja, olisi niin yksinkertaista, esim kun haluaa pysähtyä nopeasti, lyö polkimen lattiaan, ei tärise, ei värise eikä survo, ja sitli abs toimii hienosti...Johan se tuossa ylempänä on kerran esitetty. Jos jarruttaa satasen nopeudesta voimakkaasti, niin poljin painuu vaikkapa puoliväliin ja pyörät pyrkivät lukkiintumaan. Tällöin ABS vähentää painetta ja pyörä pääsee taas liikkumaan (tunnet paineen laskun polkimessa, joka sekin painuu vähän alaspäin). Sitten ABS taas palauttaa paineen ennalleen ja taas pyörä pyrkii lukkoon (tämän paineen nousun tunnet kun poljinkin nousee takaisin), jne, jne, .....
ABC ei siis ensisijaisesti nosta jarrupoljinta, vaan alkuperäisen poljinvoiman jatkuessa laskee poljinta ja palauttaa sen taas alkuperäiseen jne. Missään vaiheeessa poljin ei nouse ylemmäksi kuin alkuperäinen jarruvoima edellyttää. Vain samalle tasolle, koska ABS ei itse kehitä painetta vaan ainoastaan säätelee ylläpidettävää painetta. - Mikäs siellä tärisee
rutisee kirjoitti:
"Eli mitä tapahtuu jos painaa satasen vauhdissa jarrupolkimen yhtä alas kuin se menee normaalilla voimalla auton ollessa paikoillaan."
Absit rutisee, poljin tärisee ja auto pysähtyy, mitä muutakaan?
"Ja miksi helvetissä ei henkilöautoissa ole paineilmajarruja, olisi niin yksinkertaista,"
Ajatteleppa sitä tekniikkapuolta. Kompurat ja paineilmasäiliöt henkilöautoon ja taitaa se systeemi muutenkin olla aika paljon nestejarruja monimutkaisempi...
Lisäksi ainakin vanhemmissa kuorma-autoissa ne absit olivat selvästi hitaammat kuin henkilöautoissa. Ratissa tunsi selvästi vetelyn, kun absit päästeli jarrupainetta pois etupyöriltä vuorotellen. Ja onhan siinä se käyttömukavuuskin, paineilmajarrujen viive on tottumattomalle vähän hankala. Muistat varmaan itsekin, millaisia ne ensimmäiset jarrutukset kuorma-autolla oli, ja pitkään piti harjoitella ennen kuin jarrutus onnistu tasaisesti ja pehmeästi.Absit rutisee, poljin tärisee ja auto pysähtyy, mitä muutakaan?
Et selvästikään ymmärtänyt, että jos painaa polkimen alas, niin kovalla voimalla, ettei poljin pääse tärisemään/pysähtymään, niin silloin tapahtuupi niin, että jarrut menevät lukkoon, ja auto pysähtyy nopeasti :)
Ja taitaa paineilmajarruissa tosiaan se systeemi olla aikapaljon yksinkertseismpi kuin nestekäyttöisissä abs-jarruissa... - No mitä?
rautalangasta kirjoitti:
Johan se tuossa ylempänä on kerran esitetty. Jos jarruttaa satasen nopeudesta voimakkaasti, niin poljin painuu vaikkapa puoliväliin ja pyörät pyrkivät lukkiintumaan. Tällöin ABS vähentää painetta ja pyörä pääsee taas liikkumaan (tunnet paineen laskun polkimessa, joka sekin painuu vähän alaspäin). Sitten ABS taas palauttaa paineen ennalleen ja taas pyörä pyrkii lukkoon (tämän paineen nousun tunnet kun poljinkin nousee takaisin), jne, jne, .....
ABC ei siis ensisijaisesti nosta jarrupoljinta, vaan alkuperäisen poljinvoiman jatkuessa laskee poljinta ja palauttaa sen taas alkuperäiseen jne. Missään vaiheeessa poljin ei nouse ylemmäksi kuin alkuperäinen jarruvoima edellyttää. Vain samalle tasolle, koska ABS ei itse kehitä painetta vaan ainoastaan säätelee ylläpidettävää painetta.Jos painaa polkimen niin alas kuin se menisi auton ollessa paikallaan (eli siis enemmän alas mitä jarruvoima edellyttää) jolloin myös polkimen ylös nouseminen estyisi.
TOki tähän tarviaan voima paljon, mutta jos lööytyy näinpaljon voimaa, niin eikös silloin ne jarrut mene lukkoon? - vimmoissaan
Mikäs siellä tärisee kirjoitti:
Absit rutisee, poljin tärisee ja auto pysähtyy, mitä muutakaan?
Et selvästikään ymmärtänyt, että jos painaa polkimen alas, niin kovalla voimalla, ettei poljin pääse tärisemään/pysähtymään, niin silloin tapahtuupi niin, että jarrut menevät lukkoon, ja auto pysähtyy nopeasti :)
Ja taitaa paineilmajarruissa tosiaan se systeemi olla aikapaljon yksinkertseismpi kuin nestekäyttöisissä abs-jarruissa...Nyt taitaa pahimmat tärinät olla Kikin käsissä -sen verran ardenaliinit jyllää, kun tulee koko ajan vaan nenille entistä pahemmin. Nolon mokan peittely vielä lapsellisemmilla = nolommilla selityksillä ei sinun "miehuuttasi" tahi "asiantuntemusta" enää pelasta.
Kuten ei sekään, että kirjoittelet nyt jatkuvasti vaihtuvalla nikillä. - vain huono itsetunto
Mutta olet idiootimp kirjoitti:
Mutta esim Kiki on kirjoittanut noin 6000 viestiä omalla nimimerkillään, sinä ole kirjoittanut yhden viestin nimimerkillä "säälittävä tapaus" että kukas tässä se ääliöä on.
Ja edelleen, mihin suuntaan se poljin sun mielestä värisee, jos se ei kerran nosta poljinta ylöspäin, väriseekö se kenties poikittaissuuntaan?> Mutta esim Kiki on kirjoittanut noin 6000 viestiä omalla nimimerkillään,
Niin, tyhjistä tynnyreistä lähtee kovin ääni.
Joku voisi kutsua tätä myös itsekritiikin puutteeksi tai huomion kerjäämiseksi, kun pitää esittää jotain asiantuntijaa silloinkin, kun on pihalla kuin lumiukko.
...tarkemmin ajateltuna kyseessä taitaa olla juurikin huomion kerjääminen ja heikon itsetunnon pönkitys. Kritiikkiähän tyyppi ei kestänyt, eikä kyennyt munaustaan tunnustamaan, vaan siirtyi "varjonyrkkeilemään" uuden nimimerkin takaa. - sinua idiootiksi
Eli eli näin kirjoitti:
Että poljin ei mene alas asti, jolloin tapahtuisi lukkojarrutus, vaan se pidetään väkisin noin puolessä välissä, ja pojin survoutuu ylöspäin vain muutamia senttejä, eikö joo.
Mutta jos (huom jos) laittaa jarrupolkimelle niin saatanasti voimaa (vaikkapa juuri 500 kiloa) että poljin ei enää yksinkeraisesti pysy ylhäällä/tee pumppaavaa liikettä, niin meneekö silloi jarrut lukkoo, eli jos painaa vaikka satasen vauhdissa väkisin jarrun pohjaan, niin lukkiintuuko pyörät?> Että poljin ei mene alas asti, jolloin tapahtuisi lukkojarrutus, vaan se pidetään väkisin noin puolessä välissä, ja pojin survoutuu ylöspäin vain muutamia senttejä, eikö joo.
Kyllä sä nyt ooet ihan virallisesti luupää idiootti. Jos jarrupoljin menee alas asti missään, siis ABS-jarruttomassa autossakaan, niin se auto on rikki (pääsylinteri vuotaa tms.) - KiKi.
vimmoissaan kirjoitti:
Nyt taitaa pahimmat tärinät olla Kikin käsissä -sen verran ardenaliinit jyllää, kun tulee koko ajan vaan nenille entistä pahemmin. Nolon mokan peittely vielä lapsellisemmilla = nolommilla selityksillä ei sinun "miehuuttasi" tahi "asiantuntemusta" enää pelasta.
Kuten ei sekään, että kirjoittelet nyt jatkuvasti vaihtuvalla nikillä.Minä olen kirjoittanut omalla nimimerkilläni noin 6000 viestiä, sinä yhden, tuolla nimimerkillä vimmoissaan
Joten minulla ei ole TARVETTA käyttää eri nimimerkkjä, toisin kuin esim sinulla, no kukin tavallaa ;) Mikäs siellä tärisee kirjoitti:
Absit rutisee, poljin tärisee ja auto pysähtyy, mitä muutakaan?
Et selvästikään ymmärtänyt, että jos painaa polkimen alas, niin kovalla voimalla, ettei poljin pääse tärisemään/pysähtymään, niin silloin tapahtuupi niin, että jarrut menevät lukkoon, ja auto pysähtyy nopeasti :)
Ja taitaa paineilmajarruissa tosiaan se systeemi olla aikapaljon yksinkertseismpi kuin nestekäyttöisissä abs-jarruissa...Ei polkimen täriseminen ole syy, vaan seuraus. Jokaisessa pyörässä on oma painetta säätävä venttiili, joka päästää paineen jarrusylinterin ohi jos pyörä on lukkiutumassa. Kun sinulla on nestekäyttöinen jarrujärjestelmä, jossa neljä toisistaan riippumatonta venttiiliä säätävät painetta, niin olisi ihme jos sitä ei huomaisi polkimessa (se värinä on kyllä yhden-kahden millimetrin luokkaa, ei senttimetrejä, muuten ei pysyisi jalka ylipäätänsä polkimella).
Eli ei ole merkitystä miten kovaa painaa poljinta, paineensäätö toimii kuitenkin. Ongelmana taitaa kuitenkin olla liian kevyt painaminen. Muistatko autokoulussa kun 90 % oppilaista ei saanut takapyöriä lukkoon kuivalla asfaltilla, johtuen liian heikosta poljinvoimasta? Hätätilanteessa, oli lukkiutomattomatjarrut tai ei, niin jarrupoljinta potkaistaan niin kovaa kun pystyy, ja pidetään se niin syvällä kun pystyy, perinteisessä järjestelmässä vapautetaan jarrut kun pitää ohjata, ABS:ssä pidetään poljinta "pohjassa" koko ajan. Ei se ole niin vaikeaa :)- uskonut,
No mitä? kirjoitti:
Jos painaa polkimen niin alas kuin se menisi auton ollessa paikallaan (eli siis enemmän alas mitä jarruvoima edellyttää) jolloin myös polkimen ylös nouseminen estyisi.
TOki tähän tarviaan voima paljon, mutta jos lööytyy näinpaljon voimaa, niin eikös silloin ne jarrut mene lukkoon?että neste ei jousta. Jos poljinta on painettu jo niin paljon kun järjestelmän liikkuvat osat antavat myöten, jolloin pyöräkin lukkiintuu, niin mikääm lisävoima ei vaikuta enää mihinkään muuhun kuin paikkojen särkymiseen. Voihan se jarraupoljin taipua tai joku muu paikka revetä, mutta pyörän pyörimiseen se ei vaikuta enempää.
ABS tässä tilanteessa laskee pois jarrupainetta, jotta pyörä pääsee taas liikkumaan. Poljin painuu siis nyt muutaman millin alaspäin. Jos nyt sitten seuraavaksi väkisin estät uuden jarrutuksen eli abs-paineen takaisin noston, joka myös nostaa polkimen ylös ennalleen, niin abs-järjestelmä hajoaa. Todennäköisesti siitä ei ainakaan seuraa tehokas pysähtyminen!? - onko kiki somali?
Mutta olet idiootimp kirjoitti:
Mutta esim Kiki on kirjoittanut noin 6000 viestiä omalla nimimerkillään, sinä ole kirjoittanut yhden viestin nimimerkillä "säälittävä tapaus" että kukas tässä se ääliöä on.
Ja edelleen, mihin suuntaan se poljin sun mielestä värisee, jos se ei kerran nosta poljinta ylöspäin, väriseekö se kenties poikittaissuuntaan?mutta tämän kikin tyhjääyntiä saadaan kaikki verorahoista maksella. tai ainakin nyt ketkä veroja makselee
- KiKi.
onko kiki somali? kirjoitti:
mutta tämän kikin tyhjääyntiä saadaan kaikki verorahoista maksella. tai ainakin nyt ketkä veroja makselee
Tokihan työhöni kuuluu viedä tavraa moneenkin kaupungin/valtion paikkaan, joten kyllä palkkani (noin 1500-2000€/2vko) menee suurimmaksi osaksi verorahoista, ei toki suoraan, koska meidän firma laskuttaa kouluja ja muita paikkoja, ja tietenkin niillä rahoilla maksetaan mun palkka, ja sun veroista maksetaan koulut...
- absia
Miksi näin? kirjoitti:
Eli mitä tapahtuu jos painaa satasen vauhdissa jarrupolkimen yhtä alas kuin se menee normaalilla voimalla auton ollessa paikoillaan.
En ota kantaa tarvitaanko tähän satoja tai tuhansia kiloja voimaa polkimelle
Ja miksi helvetissä ei henkilöautoissa ole paineilmajarruja, olisi niin yksinkertaista, esim kun haluaa pysähtyä nopeasti, lyö polkimen lattiaan, ei tärise, ei värise eikä survo, ja sitli abs toimii hienosti...jos sulla lattiaan asti poljin menee niin korjaa jarrut,
jarrusi ovat vialliset ja et saa autoa käyttää liikenteessä.
Kyllä 60-70 luvulla katsastusmies hylkäsi auton jos poljin
meni liian syvään.
Te lapsoset ette tiedä minkälaisia autot silloin oli.
Ja kyllä renkaat ei mene lukkoon jos on abs vaikka
painat poljinta 200km vauhdissa,renkaat pyörivät hitaammin
mutta eivät lukkiinnu.
Jos jarrutat hitaassa vauhdissa siis alle 50km tunnissa
silloin renkaat lukkiintuvat,ja jäällä myös 80km vauhdissa.
Mutta asian ydin on siinä että ABS-MODULAATTORI löysää
painetta tietokoneen käskystä kun jarrut yrittävät mennä lukkoon.
rengas kumminkin pyörii koko ajan kun jarrutat mutta kitka on
vauhtia hidastavaa.
Terv:ABS-VSA-MODULAATTORIN KORJAAJA
- Koko idiootti
Kärsii, näin sanotaan, totta vitussa abs ei jaksa toimia tuollaista voimaa "vastaan" ja ei se pysähtymiseen vaikuta painaako poljinta 20 tai 100 kilon voimalla, se pysyy silti ylhäällä, mutta kun mennään yli 400 kilon niin pohjaan menee ja pyörät lukkoon...
Saattaa muuten kaasu ja kytkin olla myös kovilla, jos käyttää tuollaisia voimia...- seurauksista
> Kärsii, näin sanotaan, totta vitussa abs ei jaksa toimia tuollaista voimaa "vastaan" ja ei se pysähtymiseen vaikuta painaako poljinta 20 tai 100 kilon voimalla, se pysyy silti ylhäällä, mutta kun mennään yli 400 kilon niin pohjaan menee ja pyörät lukkoon...
Kauhea ajatus, että kaltaisillasikin saattaa olla ajokortti. Kyllä siihen pitäisi min. ÄO 70 vaatimus saada....
Se on ihan sama, millä voimalla poljinta painaa. Kunhan siis painaa riittävän lujaa, jotta lukkiutuminen on ylipäätään mahdollista. Kun pyörä lukkiutuu, solenoideiventtiili sulkee jarruputken, minkä jälkeen on ihan sama, vaikka kuski polkisi jarrua niin, että pääsylinteri halkeaa - jarrusylinterin paineeseen tällä ei enää ole vaikutusta.
Ja jos/kun pelkkä "hana kiinni" ei riitä vapauttamaan lukkiintunutta pyörää, voi järjestelmä myös vuodattaa painetta pois jarrusylinteriltä. Sitten, kun rengas taas lähtee pyörimään, voidaankin solenoidi avata ja päästää uudelleen se jarrupolkimella ylläpidettävä paine vaikuttamaan jarrusylinteriin.
Näistä venttiilien räppäämisestä auki & kiinni tulee paineiskuja, jotka tuntuvat polkimen värinänä. Lisäksi järjestelmässä pitää olla pumppu, joka korvaa lukkiintuneen pyörän vapauttamisen yhteydessä painepuolelta pois päästetyn nesteen - muutoin poljin painuisi hitaasti pohjaan ja jarrutusteho häviäisi. Luonnollisesti tämän pumpunkin toiminta tekee järjestelmään omat paineiskunsa.
Mut tää teidän mutumiästen kuvittelema "pyörät saa poljettua" lukkoon johtuu tietenkin siitä, että rohkeina miehinä kokeilitte jarruja hitaassa vauhdissa. Aivan jarrutuksen lopussa ABS päästää pyörät lukkoon, jotta auton saisi pysähtymään kokonaan. Normaalijärjellä varustettu nyt osaisi tämän itsekin päätellä.... - KiKi.
seurauksista kirjoitti:
> Kärsii, näin sanotaan, totta vitussa abs ei jaksa toimia tuollaista voimaa "vastaan" ja ei se pysähtymiseen vaikuta painaako poljinta 20 tai 100 kilon voimalla, se pysyy silti ylhäällä, mutta kun mennään yli 400 kilon niin pohjaan menee ja pyörät lukkoon...
Kauhea ajatus, että kaltaisillasikin saattaa olla ajokortti. Kyllä siihen pitäisi min. ÄO 70 vaatimus saada....
Se on ihan sama, millä voimalla poljinta painaa. Kunhan siis painaa riittävän lujaa, jotta lukkiutuminen on ylipäätään mahdollista. Kun pyörä lukkiutuu, solenoideiventtiili sulkee jarruputken, minkä jälkeen on ihan sama, vaikka kuski polkisi jarrua niin, että pääsylinteri halkeaa - jarrusylinterin paineeseen tällä ei enää ole vaikutusta.
Ja jos/kun pelkkä "hana kiinni" ei riitä vapauttamaan lukkiintunutta pyörää, voi järjestelmä myös vuodattaa painetta pois jarrusylinteriltä. Sitten, kun rengas taas lähtee pyörimään, voidaankin solenoidi avata ja päästää uudelleen se jarrupolkimella ylläpidettävä paine vaikuttamaan jarrusylinteriin.
Näistä venttiilien räppäämisestä auki & kiinni tulee paineiskuja, jotka tuntuvat polkimen värinänä. Lisäksi järjestelmässä pitää olla pumppu, joka korvaa lukkiintuneen pyörän vapauttamisen yhteydessä painepuolelta pois päästetyn nesteen - muutoin poljin painuisi hitaasti pohjaan ja jarrutusteho häviäisi. Luonnollisesti tämän pumpunkin toiminta tekee järjestelmään omat paineiskunsa.
Mut tää teidän mutumiästen kuvittelema "pyörät saa poljettua" lukkoon johtuu tietenkin siitä, että rohkeina miehinä kokeilitte jarruja hitaassa vauhdissa. Aivan jarrutuksen lopussa ABS päästää pyörät lukkoon, jotta auton saisi pysähtymään kokonaan. Normaalijärjellä varustettu nyt osaisi tämän itsekin päätellä....Eli kun pyörä on mennyt lukkoon, päästää järjestelmä painetta pois, joka luonnollisesti nostaa poljinta hieman ylöspäin, eikö vain?
Mutta jos poljinta painetaan niin saatananmaoisella voimalla, että se ylimääräinen paine ei pääse pois ja poljin pääse ylös, niin eikö jumalauta silloin pyörät pysy lukossa, ihme kyllä pysyy.
Mutta tämä on teorieettinen tilanne, kenellekään ei ole sellaisia voimia jalassa, eikä lukkojarrutuksen tekeminen esim pullotunkilla ole kauhean mielekästä, helpommin onnistuu kun vääntää sähköt pois päältä, niin komeesti menee lukkoon. - vice versa
KiKi. kirjoitti:
Eli kun pyörä on mennyt lukkoon, päästää järjestelmä painetta pois, joka luonnollisesti nostaa poljinta hieman ylöspäin, eikö vain?
Mutta jos poljinta painetaan niin saatananmaoisella voimalla, että se ylimääräinen paine ei pääse pois ja poljin pääse ylös, niin eikö jumalauta silloin pyörät pysy lukossa, ihme kyllä pysyy.
Mutta tämä on teorieettinen tilanne, kenellekään ei ole sellaisia voimia jalassa, eikä lukkojarrutuksen tekeminen esim pullotunkilla ole kauhean mielekästä, helpommin onnistuu kun vääntää sähköt pois päältä, niin komeesti menee lukkoon."Eli kun pyörä on mennyt lukkoon, päästää järjestelmä painetta pois, joka luonnollisesti nostaa poljinta hieman ylöspäin, eikö vain?"
No juuri päinvastoin: ......joka luonnollisesti laskee poljinta hieman alaspäin... !!!!
Mistä helvetistä se nostava voima tulisi kun painetta poistataan??? - lisää rautalankaa
KiKi. kirjoitti:
Eli kun pyörä on mennyt lukkoon, päästää järjestelmä painetta pois, joka luonnollisesti nostaa poljinta hieman ylöspäin, eikö vain?
Mutta jos poljinta painetaan niin saatananmaoisella voimalla, että se ylimääräinen paine ei pääse pois ja poljin pääse ylös, niin eikö jumalauta silloin pyörät pysy lukossa, ihme kyllä pysyy.
Mutta tämä on teorieettinen tilanne, kenellekään ei ole sellaisia voimia jalassa, eikä lukkojarrutuksen tekeminen esim pullotunkilla ole kauhean mielekästä, helpommin onnistuu kun vääntää sähköt pois päältä, niin komeesti menee lukkoon.> Eli kun pyörä on mennyt lukkoon, päästää järjestelmä painetta pois, joka luonnollisesti nostaa poljinta hieman ylöspäin, eikö vain?
No ei tietenkään, koska ensin suljetaan pääsylinterin (siis se, mitä polkimella liikutellaan) ja lukkiutuneen pyörän jarrusylinterin välinen yhteys (= jarrutusvoima lukkiutuu vakiotasolle) ja seuraavaksi avautuu venttiili, joka päästää paineen pois jarrusylinteriltä -> pyörä lähtee taas pyörimään. Polkimessa ei tietenkään tunnu tässä vaiheessa mitään, kun "putki on tukossa".
Mutta pyörän lähdettyä pyörimään aletaan taas jarruvoimaa lisätä eli pääsylinterin ja jarrun välinen solenoidi auki -> jarrulle virtaa nestettä -> poljin painuu alas. Mut ny alkaa korkeampi matematiikka...
näitä jarruja, mitä räpätään päälle ja pois monta kertaa sekunnissa, onkin 4 kpl ja ne toimivat toisistaan riippumatta / eri tahtiin, koska jokaisen pyörän jarrutustehoa säädetään erikseen.
Ja sitten on kanssa pumppu, joka mättää painepuolelle vastaavan määrän nestettä kuin jarrusylintereiltä on päästetty karkuun -> polkimessa tuntuu tärinää.
Toki lapsukainen voi kokea, ymmärtämättömyyttään, tilanteen siten kuin poljin "potkisi vastaan", koska jarrutuksen alussa poljon painuu helposti alaspäin (etenkin hätäjarrutehostimella/assistentilla varustetuissa autoissa) ja rupeaa sitten "potkimaan vastaan". Todellisuudessa polkimen vajoaminen päättyy (mihinkä se neste enää voisi mennä, kun ABS alkaa pistämään venttiileitä kiinni) just silloin, kun pyörät alkavat lukkiintua samalla alkaa myös näistä paineiskuista johtuva värinä.
Vaarallisen tilanteesta tekee kokematon kuski, joka pelästyy polkimen "temppuilua" ja löysää jarrua. Tällöin jarrutusmatka pitenee. Hätäjarrutuksessa kuuluu sitä poljinta survoa koko ajan & kaikin voimin, jotta kaikki pyörät saadaan varmasti lukkoon & ABS pääsee niiden jarrutustehoa säätämään. Liian kevytkenkäinen kuski saa kyllä ABSin rutisimaan, mutta silloin voi esim. ainoastaan etupyörät pyrkiä lukkoon = jarruttavat täysillä, mutta takajarruissa ollaankin vielä "höyhenjarrutuksen" puolella.
- lisää ideoita
Hei,
pyydä että se sun voimamies painaa samalla voimalla kaasua niin kuinka kovaa auto kiihtyy?
Varmaan paljon nopeammin kuin tavallisen tallaajan auto.
Ja jos painaa niin hemmetin pohjaan sen 550kilon voimalla niin auto menee varmaa 300km/h
Kerro kuinka kävi, kiinnostaa jo nyt- HArvoin on näin
On kaasupolkimessa mekanismia joka estäisi tehokkaan kiihdytyksen, nostamalla/pitämällä jarrupoljinta ylhäällä älyttömän suurella voimalla, toisin kuin jarruissa, siinä se ero.
Eli kuten kaasussa ja vanhoissa kunnollisissa jarrujärjestelmissä, on ihan sama millä voimalla polkimia painaa, kun mitään "haittamekanismia" ei autosta löydy
- uppia
Tää oli niin mielenkiintoinen keskustelu, että pakko on nostaa kissa
pöydälle.- tottahan se on
Tottahan se on että ABS juurikin nostaa jarrupoljinta, ja estää sen menon "pohjaan" (poislukien siis paineilmajarrut)
Eli kyllä jos kahdella jalalla siihen polkimeen vetäsee esim. 500kg niin taatusti menee lukkoon
- jarrua hei!
ABS-jarrut on suhteellisen hyödytön turvallisuustekijänä. Toki ne on vähentäneet kolareita yleisesti ottaen 6 % mutta lisänneet kuolemaanjohtaneita kolareita yli 30 %. Vanhat kunnon jalalla säädettävät jarrrut on paras.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊931438Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841400Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 81985
- 83979
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66905Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v78888Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841