Ruoka häviää

Sam

Aamulla kun heräsin oli ruokapurkki aivan tyhjä ja kiire oli saada ruokaa. Vähän tuo näytti nikottelevan kun TAAS tarjoiltiin pelkkiä raksuja. Kääntyi kannoillaan ja hävisi. Illalla oli taas kuppi melkeen tyhjä, eli kyllä se ruoka maistuu. Vaihtelua vailla vaan ollaan. Mielenkiintoista nähdä miten Sam kestää koko kuukauden.

Kiitos muuten vinkistä matolääkkeen suhteen. Tonnikalan vahva tuoksu peittää varmaan lääkkeen maun parhaiten. Testataan parin viikon päästä, kun on taas lääkityksen aika. Kerron sitten miten kävi.

Tsemppiä kaikille :)

16

114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siis annat pelkkiä raksuja? Itse en uskalla tehdä niin, koska on oltava varma siitä, että kissa(t) juovat myös tarpeellisen määrän vettä. Jolleivat juo, niin tulee pahimmassa tapauksessa suolitukos ja kissa menehtyy siihen kurjalla tavalla. Vaan ei mitään hätää, jos vettä menee reippaasti ruokailun jälkeen. Itse en ole koskaan nähnyt meidän Jani *pojan* juovan vettä. Jani on ollut meillä noin 9 vuotta, hän on sellainen heitteille jätetty löytöpoika. ...Vaan pakkohan sen on juoda, koska eihän se olisi edes hengissä muuten, mutta tämän täytyy tapahtua sitten öisin... Tiedän 3 tapausta, missä kissalle annettiin vain pelkkiä raksuja ja kaikki ne kolme kuolivat suoliston tukkeutumiseen, kun nesteen nauttiminen oli jäänyt omistajalta huomioimatta. Oikeastaan tämä kolmas heistä tiesi, että kisu ei juo vettä, kun ihan vähän vain aina joskus ...ja hän silti jatkoi pelkkien raksujen antamista jatkuvasti, eikä uskonut vaikka sanoin hänelle monesti, että se voi olla vaarallista jollei pikku ystäväsi juo vettä ja ikävästihän siinä sitten kävi :(

      Matolääkettähän saa myös pistoksenakin.

      Vaan mukavaa jatkoa kisulle ja hänen omistajalleen!

      • murnau

        Kyllähän Sam varmasti vettä antaa! :)


      • murnau kirjoitti:

        Kyllähän Sam varmasti vettä antaa! :)

        En minä sitä nyt epäilekään :) vaan, kun noista kisuliineistä ei voi aina tietää, että juovatko he sitten. Minullekin eläinlääkäri sanoi aikoinaan jo, että "jos annat kuivamuonaa, niin koita seurata, että kissasi juo tarpeeksi". Toivottavasti kukaan ei nyt vain loukkaannu näistä sepustuksista ja kuulemisista ja kokemuksistani, mitä tulee tänne kerrottua, koska ne ei ole mitenkään kenellekään pahalla tarkoitettu. Uskoisin, että täällä saa keskustella muustakin kissoja koskevista asioista, kun pelkästään Purina Onesta :) Vaikka... se nyt onkin, se varsinainen pääaihe täällä :)


      • emulle
        EvilCat kirjoitti:

        En minä sitä nyt epäilekään :) vaan, kun noista kisuliineistä ei voi aina tietää, että juovatko he sitten. Minullekin eläinlääkäri sanoi aikoinaan jo, että "jos annat kuivamuonaa, niin koita seurata, että kissasi juo tarpeeksi". Toivottavasti kukaan ei nyt vain loukkaannu näistä sepustuksista ja kuulemisista ja kokemuksistani, mitä tulee tänne kerrottua, koska ne ei ole mitenkään kenellekään pahalla tarkoitettu. Uskoisin, että täällä saa keskustella muustakin kissoja koskevista asioista, kun pelkästään Purina Onesta :) Vaikka... se nyt onkin, se varsinainen pääaihe täällä :)

        Juuri tuon vuoksi meilläkin pysyy kostea ruoka mukana (ja koska en jaksa kuunnella protesteja). Naku yleensä juo vain suihkun jälkeen lattialta, tai joskus suoraan vessan hanasta, joka lopetettiin sen jälkeen kun naku tulkitsi että koska siinä on juokseva vesi, siihen voi myös pissata... Ymmärsin myös että iäkkäämmillä kissoilla pelkkä kuivamuona lisää riskiä munuais- ja virtsakiviin, kun vitsasta tulee vahvempaa. Tämä kaikki taas jos kisulainen ei muista juoda. Ja se on kyllä selvää, että jos kissalle ei muu maistu kuin kuiva/kostea niin muuta on melko turha edes tarjota... Meillä taas iltaisin kostean ruoan myöhästyminen vartilla aiheuttaa pahaa tuijotusta ja mouruntaa ja jos aamulla ei ruoka heti minun herättyä ilmesty kuppiin Naku käyttää aseenaan niin sanottua ärsyttävää kehräämistä.


      • Die Katzen

        Kaikki katit ovat yksilöitä..Niin kuin me ihmisetkin? Itse kuulun näihin pelkkiä-raksuja-ihmisiin.Kosteata ruokaa saavat ehkä pari kertaa kuussa.Kissat juovat muutenkin aikas vähän vettä, tosin-juu- suihkusta sitä käy toinen lipittämässä mielellään.Olen kyllä tarkkaillut, ja molemmat väliajoin käyvät vettä juomassa, mutta olen laittanut raksuihin myös vettä joukkoon joka kerta.


      • tofu
        Die Katzen kirjoitti:

        Kaikki katit ovat yksilöitä..Niin kuin me ihmisetkin? Itse kuulun näihin pelkkiä-raksuja-ihmisiin.Kosteata ruokaa saavat ehkä pari kertaa kuussa.Kissat juovat muutenkin aikas vähän vettä, tosin-juu- suihkusta sitä käy toinen lipittämässä mielellään.Olen kyllä tarkkaillut, ja molemmat väliajoin käyvät vettä juomassa, mutta olen laittanut raksuihin myös vettä joukkoon joka kerta.

        meilläkin tuo muona ollut pelkästään, eikähän meilläkään kissa ole kuollut eikä sairastunut. Vesikupilla käy ruokailun jälkeen.
        Tämä nirsoliini tuli meille reilun vuoden vanhana kolmisen kuukautta sitten, eikä ollut syönyt sitten pentuaikojen kuulema mitään muuta kuin raksuja ahmimalla...ja oksentanut. Lääkäri ei ole todennut kissalla elimillisiä vikoja eikä ruoka-allergioita.Kissa ei vaan yksinkertaisesti suostu/ei ole eläessään suostunut syömään mitään märkäruokaa koskaan, vaikka oksentelee kuivamuonasta. Tämä testiruoka onneksi pysyy sisällä, joka on upea asia. En ole muuten kokeillut kostuttaa raksuja...jospa se auttaisi kissaa
        siirtymään märkäruokiinkin...


      • Die Katzen kirjoitti:

        Kaikki katit ovat yksilöitä..Niin kuin me ihmisetkin? Itse kuulun näihin pelkkiä-raksuja-ihmisiin.Kosteata ruokaa saavat ehkä pari kertaa kuussa.Kissat juovat muutenkin aikas vähän vettä, tosin-juu- suihkusta sitä käy toinen lipittämässä mielellään.Olen kyllä tarkkaillut, ja molemmat väliajoin käyvät vettä juomassa, mutta olen laittanut raksuihin myös vettä joukkoon joka kerta.

        Tuotapas en ole itse edes hoksannut, että raksuihin voisi laittaa vettä, tosi hyvä vinkki! Jatkossa teen myös itsekin niin, koska Jani-ukkeli ei todellakaan juo meidän nähden koskaan. Ja juuri kuivamuonan takia sen masu meneekin heti jumiin ja joudun antamaan Levolacia, mikä onneksi auttaa... Vaikka se syö joka päivä kosteaa ruokaa Empun kanssa, niin kuivamuona ja isot karvapallot masussa on ilman runsasta nestettä kisuille melkoisen vaarallinen juttu... Purinat maistuu yhä ja tänään ei Emppukaan jättänyt yhtään, vaan popsi kaikki paremiin suihinsa :)


      • Sam

        Kiitos kommenteista ja huolenpidosta :)
        Itsekin mietin kun aloitin tämän testin, että mitenköhän sen veden juomisen kanssa on.
        Sam on kyllä onneksi muutenkin aika kova juomaan vettä ja nyt tämän 'dietiin' myötä voin ilokseni todeta että vettä kuluu vieläkin enemmän. Toivottavasti myös riittävästi! Uskon kyllä näin, sillä kissa on yhtä terhakka ja energinen kuin aikaisemminkin eikä ole oireita vatsanväänteistä.

        Meillä vanhempi kissa, joka nyt ei ole mukana testissä... joutui munuaisten toiminnan takia aikaisemmin siirtymään pelkästään kuivamuonaan. Sillä kisulla oli ongelmia juomisen suhteen alussa, mutta vähitellen alkoi juomaan lisää. En tiedä oliko se sitten elimistön vaatimus vai mikä joka muutti toimintaa.


      • hännänpäät
        Sam kirjoitti:

        Kiitos kommenteista ja huolenpidosta :)
        Itsekin mietin kun aloitin tämän testin, että mitenköhän sen veden juomisen kanssa on.
        Sam on kyllä onneksi muutenkin aika kova juomaan vettä ja nyt tämän 'dietiin' myötä voin ilokseni todeta että vettä kuluu vieläkin enemmän. Toivottavasti myös riittävästi! Uskon kyllä näin, sillä kissa on yhtä terhakka ja energinen kuin aikaisemminkin eikä ole oireita vatsanväänteistä.

        Meillä vanhempi kissa, joka nyt ei ole mukana testissä... joutui munuaisten toiminnan takia aikaisemmin siirtymään pelkästään kuivamuonaan. Sillä kisulla oli ongelmia juomisen suhteen alussa, mutta vähitellen alkoi juomaan lisää. En tiedä oliko se sitten elimistön vaatimus vai mikä joka muutti toimintaa.

        Kosteaa ruokaa meilläkin mukana ruokavaliossa. Ilmeisesti herra osaa juoda kunnolla, koska pissaa löytyy joka päivä sopivasti hiekkalaatikosta.


      • eee2
        Sam kirjoitti:

        Kiitos kommenteista ja huolenpidosta :)
        Itsekin mietin kun aloitin tämän testin, että mitenköhän sen veden juomisen kanssa on.
        Sam on kyllä onneksi muutenkin aika kova juomaan vettä ja nyt tämän 'dietiin' myötä voin ilokseni todeta että vettä kuluu vieläkin enemmän. Toivottavasti myös riittävästi! Uskon kyllä näin, sillä kissa on yhtä terhakka ja energinen kuin aikaisemminkin eikä ole oireita vatsanväänteistä.

        Meillä vanhempi kissa, joka nyt ei ole mukana testissä... joutui munuaisten toiminnan takia aikaisemmin siirtymään pelkästään kuivamuonaan. Sillä kisulla oli ongelmia juomisen suhteen alussa, mutta vähitellen alkoi juomaan lisää. En tiedä oliko se sitten elimistön vaatimus vai mikä joka muutti toimintaa.

        Meidän kissojen mielestä koirien juomakiposta vesi maistuu paremmalle entä omasta kipostaan. Mikäköhän siihen lienee syynä.


      • emulle
        eee2 kirjoitti:

        Meidän kissojen mielestä koirien juomakiposta vesi maistuu paremmalle entä omasta kipostaan. Mikäköhän siihen lienee syynä.

        Ruoka on parempaa lattialta ja meillä myös vesi. Suihkun lattia on ihan huippu. Lavuaarista myös, mutta vanha kissamme yritti käyttää lavuaaria vesivessana, joten ei viitsi enää antaa vettä siitä ettei yleistyisi.
        Harkitsin jopa pytylle opettamista, kun tyty näin halusi posliinille pissata. Hömppä kissa.


      • Die Katzen
        EvilCat kirjoitti:

        Tuotapas en ole itse edes hoksannut, että raksuihin voisi laittaa vettä, tosi hyvä vinkki! Jatkossa teen myös itsekin niin, koska Jani-ukkeli ei todellakaan juo meidän nähden koskaan. Ja juuri kuivamuonan takia sen masu meneekin heti jumiin ja joudun antamaan Levolacia, mikä onneksi auttaa... Vaikka se syö joka päivä kosteaa ruokaa Empun kanssa, niin kuivamuona ja isot karvapallot masussa on ilman runsasta nestettä kisuille melkoisen vaarallinen juttu... Purinat maistuu yhä ja tänään ei Emppukaan jättänyt yhtään, vaan popsi kaikki paremiin suihinsa :)

        Eläinlääkäri mainitsi jotain tuosta Levolacista, kun entisen kisun mahavaivoihin sitä syötin..Suositteli vaihtamaan parafiiniin.Mutta että miksi? Ei voi muistaa.


      • Die Katzen kirjoitti:

        Eläinlääkäri mainitsi jotain tuosta Levolacista, kun entisen kisun mahavaivoihin sitä syötin..Suositteli vaihtamaan parafiiniin.Mutta että miksi? Ei voi muistaa.

        Parafiiniöljy estää ruuan imeytymisen, joten se ei ole siksi hyvä asia... etenkään jos sitä joutuu käyttämään usein (ei tilapäinen käyttö haittaa). Levolacista ei ole mitään haittaa ja ainakin lääkäri sanoi näin, että siihen ei tule edes kissan masulle mitään tottumusta, kuten ei ihmisenkään.

        T.EC


    • Aqualan81

      Meillä on nyt annettu myös pelkkiä raksuja, mutta pakko lorauttaa välillä vettä sekaan, kun sen verran on protestointia, että tarvitsee turvautua jekutukseen. Kyllä meillä ainakin molemmat kissat juovat vettä, joten en ole pelännyt joittenkin epäilemää suolitukosta tai muuta pelkkien raksujen aiheuttamaa vaivaa. Monet kissat tosin ovat sellaisia, etteivät jostain syystä osaa juoda tarpeeksi. Silloin ongelmia varmasti voi tulla.

      • iinut

        minäkin olen pian viikon ajan syöttänyt kollillemme pelkästään näitä raksuja. välillä oon varmuuden vuoksi lisännyt ruokakuppiin raksujen sekaan vettä että saa myös tarpeeksi vettä:) vaikka juo kyllä reippaasti vettä muutenkin. hyvin maistuu kissalle nämä ruoat! kuinka teidän kissoille? ei kyllä taida kuukaudeksi nämä kolme pussia riittää kun pitää jo aukaista tänään toinen pussi...


      • Sam
        iinut kirjoitti:

        minäkin olen pian viikon ajan syöttänyt kollillemme pelkästään näitä raksuja. välillä oon varmuuden vuoksi lisännyt ruokakuppiin raksujen sekaan vettä että saa myös tarpeeksi vettä:) vaikka juo kyllä reippaasti vettä muutenkin. hyvin maistuu kissalle nämä ruoat! kuinka teidän kissoille? ei kyllä taida kuukaudeksi nämä kolme pussia riittää kun pitää jo aukaista tänään toinen pussi...

        Hyvin maistuu kisulle raksut. Välillä olen antanut vaihtelun vuoksi vähän märkää ruokaa, mutta raksut menevät kaupaksi paremmin. Tarkkailen veden juomista ja onneksi kisuli juo paljon. Vettä kuluu nyt huomattavasti enemmän kuin aikaisemmin.
        Turkki on pehmeä ja kiiltävä. Kissa leikkisä. Ensimmäinen viikko uuden ruoan kanssa on toisin sanoen ollut hitti niin kisulla kun omistajalleen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1694
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1219
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1015
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe