Helsingin paras asuinalue

heesaan

Mikä on Helsingin paras asuinalue? Eli sellainen joka on viihtyisä, leppoisa, rauhallinen ja muuten hyvä henki, hyvä maine? Minkälaista aluetta esimerkiksi Oulunkylä tai Pitäjänmäki ovat?

81

19135

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pakilalainen

Itä-Pakila, Länsi-Pakila ja Paloheinä ovat todella rauhallisia ja viihtyisiä alueita. Oulunkylä on mukava, urbaanimpi, kuin edellämainitut, mutta myös vähän rauhattomampi. Oulunkylässä hyviä puolia ovat erinomaiset kulkuyhteydet, hyvät palvelut ja mukavat ulkoilumaastot. Pitäjänmäestä en osaa sanoa muuta, kuin että siellä on arkisin kovat ruuhkat. Siellä on niin paljon toimistoja, että Pitäjänmäellä asuva saa varmasti oman osansa ruuhkista.

• Anonyymi

Hah..hah... onkohan Helsingissä edes hyvää rauhallista asuinaluetta??? Liikaa on näitä mamuja joka asuinalueella.

• Tosi on

Muuta Kivihakaan, todella rauhallista, loistavat yhteydet!

• wieselgren

En oikein muista tiedä, mutta Krunikka on kuin pieni kylä.
      Ystävämme asuu Pitäjänmäessä ja tykkää kovasti vielä 15v. jälkeen.

• asfasdfasdasa

Lauttasaari on todella mukava alue, varmaan yks parhaista yhteyksiensä vuoksi.. Kallista, mut rahaa kannattaa olla ja paljon,

• Anonyymi

Emilia
        10 v

• tai länsi

mahtavaa arkkitehtuuria, viihtyvyyttä rauhallisia ihmisiä, ja jos tulee aika pitkäksi niin voi lähteä hengaileen rautatieasemalle.

• ..........

Laajasalo.

• Jepp

Mukavia, rauhallisia ja arvostettuja alueita ovat Lauttasaari ja Länsi-Pakila sekä Paloheinä joka on ihan jees myös.

Lauttasaari ja Länsi-Pakila ovat kalliimpia kuin Paloheinä erilaisista syistä. Esimerkkinä, Länsi-Pakilassa asuu eniten korkeakoulutetuimpia ihmisiä KOKO Helsingissä ja myös asuntojen koot ovat isoimmat, keskimäärin Länsi-Pakilassa asuntojen koot ovat 97,5 neliötä, eli aika paljon ja arvostettu alueena.
      Lauttasaari on meren ympäröimä ja paljon korkeakoulutettuja ihmisiä sekä muutenkin rauhallinen ja arvostettu.

Paloheinä on ihan jees myös, rauhallinen, arvostettu, ja hyvät ulkoilumahdollisuudet, tosin näissä kaikissa kolmessa on hyvät ulkoilumahdollisuudet.

Suosittelen Länsi-Pakilaa tai Lauttasaarta, ja myös Paloheinää jos noihin kahteen ei ole varaa.

• olli778787

Neukkukuutiot on kammottavia katella!

Sellaiset kierrän kaukaa, haluuan oikeata komeen näköistä kaupunkia.
      Stadin vanhoja kerrostaloja pitää kunnostaa vanhaa kunnioittaen.

• jutttttq

Samaa mieltä.

• Suur-Hesa

Toivottavasti Metropolialueella, 1.25 miljoonaa asukasta, informaatio teknologian tuoma läheisyys lisää kaikkien viihtyisyyttä, Big Data hengessä.

• Kaskisaari!

Viihtyisä, leppoisa ja rauhallinen asuinalue on Kaskisaari Lauttasaaren pohjoispuolella. Sen maine ei ole hyvä vaan erinomainen; kaikki eivät saarta tunne sen pienuudesta johtuen - mutta on hinnaltaan ja tulotasoltaan korkein Helsingissä. Tämä ei näy tilastoissa, koska Kaskisaari ei ole oma postinumeroaluuensa eikä oma alueensa myöskään tilastoinneissa.

Asukkaiden yhteishengestä en tiedä, mutta oletan sitä olevan silä he aikanaan vastustivat siltaa Lauttasaareen. Kaskisaaressa asuvat mm. Lenita Airisto ja Kimi Räikkönen, jonka talo on myynnissä. Haittoina ovat palveluiden kaukaisuus -> edellyttää autoa ja korkea hintataso - pari miljoonaa halvimmillaankin.

• mukavia paikkoja

Myös Kaivopuisti ja Ullanlinna ovat hyviä asuinalueita.

• Viikinmäkeen

Viikinmäki.

Tosin suuri osa siitä on vielä rakentumatta, mutta kunhan sen koulu valmistuu, uskon vetovoiman vain kasvavan. Uusi alue, ei niin yliarvostettu kuin Arabianranta, mutta esim. ulkoilumaastot hyviä.

• Ei Katariina.

Ei-helsinkiläisenä olen luonut itselleni mielikuvan, että Munkkiniemi on kaunista asuinseutua, palvelut lähellä ja kuvittelisin, että jopa rauhallista ja kunnollista aluetta. Sinne itse haluaisin jos Helsinkiin muuttaisin. Olenko väärässä?

• <3 Merihaka <3

Mahtava Merihaka on loistopaikka asua. Missään muualla keskustassa näkymät parvekkeelta eivät ole niin upeita kuin täällä; meri, koko kaupunki.
      Merihaka on rauhallinen ja rujonkaunis.
      Ulkopapäin katsellessasi voit ajatella tämän olevan ruma, mutta kun muutat tänne, tajuat sen kauneuden.
      Kiitos Merihaka

• HarmaaOnHyväVäri

• KOTI isolla Koolla

Totta on, missään muualla en ole tuntenut olevani näin kaupungin sykkeen ytimessä. Ihmiset täällä ovat ystävällisiä, yhteisöllisiä ja hississäkin JUTELLAAN ja vaihdetaan kuulumisia, meillä on myös ihana kyläkauppa.

• uusstadilainen

Töölö.

• riippuu aikapaljon

Paras?

Millä mittarilla, riippuen mistä tykkää ja mikä on "parasta"?

Pidätkö merestä?Metsästä? Kerrostaloista?OKT-taloista?
      Onko merkitystä julkisella liikentellä? Lentokenttä? Junat?

Entä lompakko, mitä se kestää?
      Budjetti 300k / 500k/1000k

Helsingistä löytyy aika paljon

• rauhaisaa etsin

Hei kaikki hesalaiset !

Toivon asiallisia vastauksia kysymykseeni. Haluaisin tietää Helsingistä rauhallista, vähän metsäistä ( lenkkipolkuja koiralle) omaavaa asuinaluetta. Ei tietysti kauhean kallista.
      Olen muuttamassa vuokralle Hesaan. Tällä hetkellä asun täysin savuttomassa asuintalossa ja sellainen olisi napakymppi jos löytyisi myös Hesasta.

Olen kuullut että mm. Vesala, Kontula, Jakomäki, Konala jne ovat huonoja alueita. En haluaisi mihinkään pulsulähiöön tms. Kertokaa mistä EI ainakaan kannata etsiä asuntoa . Kiitos.

• LauttasaariRules

Parhaina alueina kantakaupungissa useimmin pidetään Etu-Töölöä ja Kruununhakaa noin tavallisen ihmisen kannalta - ei hienostelua niin kuin Bulevardista etelään voi olla. Keskiluokkaa ja virkamiehiä, joukossa vanhoja pienituloisia ihmisiä ja suurissa asunnoissa myös rikkaita. Eivät varsinaisia eliittialueita ja useissa taloissa näitä eliitin edustajia ei ole ollenkaan.

Ulkoilumahdollisuudet koiran kanssa paremmat Etu-Töölössä ja koiran avulla tutustut töölöläisiin. Väinämöisen kentällä koirat päästetään irti ja leikkivät keskenään. Rajasaari ja Seurasaari lähellä samoin rannat. Ehdottomasti koiraihmiselle Etu-Töölö!

Etu-Töölön asunnoissa on erittäin harvoin parvekkeita ja taloissa harvat tupakoitsijat polttavat tuuletusparvekkeilla (en tiedä onko kaikissa taloissa sallittu). Etu-Töölössä ehkä arvostetuin on Temppeliaukio (asuin puolisen vuotta), mutta koirapaikoille pitempi matka. Toinen hyvä paikka on Väinämöisenkatu, mutta kysytty. Asuin sitten pitempään Mechelininkadulla (alemmissa kerroksissa liikennemelusta voi olla ajoittain haittaa).

Jos taas koiraihmisenä etsit parasta hinta/laatu -suhdetta niin se on ehkä Lauttasaari. Yksiöt lähtevät jo 650 €/kk ja kun pistät lisää löytyy yksiöitä parvekkeella. Lauttasaaren etuina ovat kaupunginosaylpeys, kokoomuslaisuus (Töölössä asuu paljon myös vihervasemmistolaisia ja kulttuurihörhöjä), merellisyys sekä poikkeuksellisen hyvä Ali Tikkalan K-kauppa. Itse en ole asunut Lauttasaaressa, mutta Töölöstä muuttaneet ovat painottaneet, ettei ole ikävä Töölöön. Lauttasaaressa on loistavat mestat koiraihmiselle (Töölössä vain hyvät) ja Lauttasaaressa ovat asuneet niin Talbergin miljonäärisuku, Markku Alen kuin Spede Pasanen. Lauttasaari on paikoista se, jossa korkeat neliöhinnat (neliöhintaylpeys) yhdistyy vahvaan kokoomuslaisuuteen (kokoomusylpeys) - esim. Vattuniemessä elementtialon yksiössä asuva työtön serkkuni säännöllisesti signaloi lauttasaarelaisylpeyttään joukkopostittamalla neliöhintoja ja kokoomuksen äänestysprosentteja äänestysalueittain!

• Anonyymi

Laajasalo on aluetta, jossa on merenrantaa, riippuen asuinalueesta, myös metsiä lähillä.

• Hei rauhaisaa etsin

Onko sulle väliä, ovatko keskustan palvelut lähellä? Onko joukkoliikenteellä väliä? Toki bussit kulkee, mutta ratikka ja metro ei läheskään joka paikkaan.

Tossa keskuspuiston ympäristössä joku asuinalue. Jos suht. läheltä keskustaa haluat ja raitiovaunukaupungin alueelta, niin esim. Länsi-Pasila, Taka-Töölö (Töölön tullin alue) Meilahti, Ruskeasuo, Pikku-Huopalahti (siellä on isohko puistoalue)...

Nämä kaikki suht. hyviä asuinalueita, eivät siis mitään spugelähiöitä, ja ovat lähellä ydintä. Niin ja tosiaan keskuspuistoon lyhyt matka, niin pääsee koiran kanssa. Myös esim. Meilahden länsipuoli - siellä on Meilahden isohko puisto Seurasaaren alueet.

Näillä alueilla toki on isoja katuja, mutta jos nyt sattuu onni, niin voi saada ihan rauhallisenkin kämpän esim. joltain sivukadulta.

• Anonyymi

No, noilla kulmilla Pohjois-Haaga on tietääkseni rauhallista aluetta, esim. Ohjaajantien ympäristö. Siellä on metsää.

• Joanne40

Vesala, Kontula, Kurkimäki, Kivikko, Myllypuro, Viikinmäki, Pihlajisto, Pihjalanmäki, Malmi, Itäkeskus, Roihuvuori. Näillä alueille en tulisi muuttamaan mistään hinnasta.

• nyt olet väärässä

Miksi Viikinmäki? Todella rauhallista ja ihanat ulkoilumaastot. Merikin ihan vieressä ja Vantaan jokea pitkin pääsee vaikka minne. Viikinmäessä ei ole mitään sellaista mikä tekisi siitä huonon alueen. Alue on myös todella kaunis korkealla kalliolla ja näkymät ovat mahtavat.

• Anonyymi

Tuo kirjaamasi Stadin no-go lista on lähes täydellinen. Sieltä jäivät uupumaan

- Mellunmäki, Arabianranta, Konala, Malminkartano, Toukola ja Herttoniemi

• rauhaisaa etsien

Hei, Kiitos vastauksista. Helsingissä olen jonkin verran kierrellyt ja tarvitsen siis kaksion. Etu-Töölö yms ovat kiehtovia mutta varmaan liian kalliita mulle.
      Muutan tyttären, koiran ja kisujen kansssa. Ja varmasti jo eläimet rajoittavat sen että asuntoa ei helpolla saa ns. yksityisiltä.
      Millainen on Jätkänsaari (siellä ei näytä olevan puistoja ??), Merihaka tms. Pääasia on ettei tarvitsisi missään nimessä muuttaa Itäpuolelle. Onko tosiaan tuo Pihlajisto ( josta juuri tulee tv.stä ohjelmakin, sain kuvan että se olisi ok ?) paha ?
      Turussa on esim. Varissuo, Runosmäki, Halinen ja osa Harittua aluieita joihin en muuttaisi. Runosmäen tunnen tarkoin ja se on juuri sellainen mihin en muuttaisi ja en siksi tahtoisi asuntoa samanlaisesta lähiöstä Hesassa. Etsin n. 54m2 kaksiota, parvekkeella. Millainen on Pikkuhuopalahti nuoren lukiolaisen kannalta ?

• LautasaariRules

"Muutan tyttären, koiran ja kisujen kansssa. Ja varmasti jo eläimet rajoittavat sen että asuntoa ei helpolla saa ns. yksityisiltä."

Ei ole noin synkkää. Tietysti kaikki tarkistuttavat luottotiedot (mulla on OP:ssä tuttava) tai käyttävät välittäjää. Sen jälkeen mikä merkaa on työpaikka eli ne säännölliset tulot. Pieni koira ei usein haittaa eikä tupakointi -rivari ja parvekkeellinen yksiö lähtevät vuokralle myös tupakoitsijoille. Ei ilmoituskieli vastaa 100% vuokra-asuntomarkkinoiden oikeaa käytäntöä. Ei kukaan laittaisi tällaista ilmoitusta: "Tupakointi ja koirat ei haittaa".

Sitten aliarvostettu on vaikka Reimarla (eli Pitäjänmäen juna-aseman vieressä) - erittäin rauhallinen nukkamalähiö melkein Espoon rajalla; junalla ampuu stadiin 12 minuutissa ja Leppävaaraan 3 minuutissa. Kaksio mahtuu budjettiisi.

• "Millainen on Jätkänsaari"

Hyvä sijainti, mutta sinne en muuttaisi sinun tapauksessasi - varmaankin seuraavat viisi vuotta (tai kauemminkin) se on yhtä isoa rakennustyömaata koko paikka. Isoja puistoja ei siellä tosiaan ole.

"Etu-Töölö yms ovat kiehtovia mutta varmaan liian kalliita mulle."

No, vuokrat/asuntojen hinnat riippuu ja roikkuu monesta asiasta. Esim. Meilahti tai Pikku-Huopalahti ovat hitusen halvempia kuin vaikka mainitsemasi Etu-Töölö, mutta toisaalta kaikki alueet ratikkakaupungin alueella on suht. kalliita. Kannattaisi ehkä tutkailla myös Lauttasaarta, Munkkiniemeä ja Munkkivuorta. Tosin Lauttiksen ulkoilualueista en kyllä tiedä.

• LauttasaariRules

"Pikku-Huopalahti ovat hitusen halvempia kuin vaikka mainitsemasi Etu-Töölö."

Pikku-Huopalahti on yhteisöllisempi kuin kantakaupunki. On teemapäiviä, kaupungin vuokra-asunnoilla talotoimikuntia, naapurilta voi saada hauen, saunoessa ja hiekkalaatikolla tutustuu ihmisiin. Lastenhoitoon saa ilmaista naapuriapua.

On ihmisestä kiinni kokeeko yhteisöllisyyden myönteisenä vai kielteisenä.

Niin sitten Taka-Töölön historiasta; alueen monet tänään arvostetutkin kerrostalot olivat alkujaat Aravataloja pienituloisille.

• LauttasaariRules kirjoitti:

"Pikku-Huopalahti ovat hitusen halvempia kuin vaikka mainitsemasi Etu-Töölö."

Pikku-Huopalahti on yhteisöllisempi kuin kantakaupunki. On teemapäiviä, kaupungin vuokra-asunnoilla talotoimikuntia, naapurilta voi saada hauen, saunoessa ja hiekkalaatikolla tutustuu ihmisiin. Lastenhoitoon saa ilmaista naapuriapua.

On ihmisestä kiinni kokeeko yhteisöllisyyden myönteisenä vai kielteisenä.

Niin sitten Taka-Töölön historiasta; alueen monet tänään arvostetutkin kerrostalot olivat alkujaat Aravataloja pienituloisille.

"On ihmisestä kiinni kokeeko yhteisöllisyyden myönteisenä vai kielteisenä."

Juu. Esim. Kallio-Seura ja Töölö-Seura yrittävät kasvattaa yhteisöllisyyttä näissä kaupunginosissa. Mulla avovaimo tosin tuhahti moista vastaan - mua taas ei sinänsä haittaa lainkaan moiset yritelmät, mutta en mä silti esim. naapureitani järin hyvin tunne. Voisi kyllä auttaa kerrostaloasumisessakin moniin ongelmiin, jos naapurit tuntisivat toisensa paremmin. Muistan, miten lapsena (ei Helsingissä) melkein koko kerrostalon väki tunsi toisensa ja meitä lapsia esim. vietiin hoitoon milloin minkäkin naapurin luo.

• Tuohon Jätkäsaareen ja puiston puuttumattomuuteen kommenttina:
      Siinähän on se Ruoholahden kanava-alue, joka kesällä on hyvällä ilmalla kaunis, vehreä, vaikkakin kapeahko kävelyalue. Jollei ihan suurta puistoa kaipaa niin tuossa on koiralenkille jo aluetta. Matkaa voi sujuvasti jalkaisin/pyörällä jatkaa kanavan päästä autoja väistelemättä Baanalle ja Töölönlahden ympärilenkillekin.

• rauhaisaa etsien

Kiitos vastauksista. Anteeksi kun tässä jankutan vielä asiasta. Mutta asunto on mulle tosi tärkeä ja olen varsinainen kotikissa. Olen keski-ikäinen joten jotkut "vaatimukset" ovat tulleet varmaan iän ja kokemuksen myötä.
      Omat lapset (paitsi tää yksi) ovat lentäneet pesästä, joten en kaipaa/halua lapsiperhealueelle, pidän lapsista ei siinä mitään, mutta ehkä tässä iässä kaipaan enemmän erilaista aluetta ja myös eräänlaista rauhaa. En kaipaa myöskään tupakoitsijoita (kuten sanoin asun nyt täysin savuttomassa talossa), niitä tosin on vähän, joten ehkä siinä joudun tinkimään. En kaipaa myöskään ördääviä spurguja tms. Eli koska pieni perheemme koostuu lukioon menevästä rauhallisesta teinistä, suht rauhallisesta mutsista =) koirasta ja kahdesta kisusta etsimme sitä mukavaa, rauhallista suht ok hintaista kaksiota. Katsoin eilen dokumenttiä lähiöstä siinä oli pihlajamäki ( muistaakseni) millaista aluetta se on ? Putkiremontti ohjelma kertoo Pihlajistosta ja siinä on aika tiivis yhdyskunta jota en välttämättä kaipaa, kokemuksena muistoissa vaan eräs tiivis talotoimikunta jonka homma meni sitten vähän kyttäämisen puolelle. Turussa on kokemusta muutamasta lähiöstä, joista Runosmäestä pitkäkin. Se on kamala betonilähiö, ostarien spurgut yms. joten sellaista tahdon välttää Hesassa. Jätkänsaaren olen nähnyt lähinnä mennessä satamaan tässä viime aikoina (reissuun mennessäni). Asun nyt uudessa tosi rauhallisessa pienessä lähiössä, joten ehkä siksi ei tahdo ainakaan huonompaan vaihtaa ja kun vielä kaupunkin on uusi minulle (asuinpaikkana). Kiitos jos jaksatte neuvoa! Ps. Millainen on Laajasalo ? Onko Lauttasaaren talot huonokuntoisia 70-luvulta?

• Sulle olisi ehkä astetta helpompi vastailla, jos kertoisit, minkä verran vuokraa olet valmis / kykenet maksamaan. Ok-hintainen ei oikein sano mitään.

Spugeja täällä nyt näkee vähän joka puolella, mutta nehän on yleensä suht. harmittomia. Samoin sekakäyttäjiä liikkuu. Mä esim. asun ns. "astetta paremmalla alueella", mutta silti tossa melkein vieressä on kokonainen kerrostalo nuorten sekakäyttäjien asuntoja - silti siinä on myös ainakin yksi tarha ja koulu ihan vieressä. Täällä vaan täytyy antaa tilaa monenlaiselle. Mutta totta kai ongelmalähiöt jne. on sitten ihan oma juttunsa.

Tohon kyttäysaspektiin sanon sen verran, että etenkin nuorempi hipsteriväki on innostunut eräänlaisesta urbaanista yhteisöllisyydestä, mutta se nyt on vähän eri juttu kuin kyttääminen.

• dfghjklöä

Miten olisi Arabianranta? Ei spurguja,ja merelliset ulkoilualueet.

• rauhaisaa etsien

Heissan taas =) No tällä hetkellä maksan vuokraa reilu 800 e 2013 valmistuneesta kolmiosta ..joten..tiedän että siellä Hesassa on kalliimpaa, mutta...
      Olen siis asunut ennen 70-luvun lähiössä jossa asuu n.10 000 asukasta. Totuus on että muutama spurguilija/huumehörhö vaan pilaa ison määrän muiden asukkaiden elämästä, joten en tahdo missään nimessä: Kontulaan, Jakomäkeen, Vesalaan jne. Jotka oletan olevan samaa tasoa kuin mistä " pakenin" täällä nykyisessä paikassa. Koska Hesa on mulle muuten melko vieras paikka ja tuleva kodin paikka, tahtoisin asua rauhallisella alueella. Pahinta ovat siis ne hörhöt jotka yleensä hakeutuvat halpoihin betonilähiöihin tms. Nykyisessä asuintalossa asuu nuoria mutta he ovat kyllä fiksuimmasta päästä, mitään viikonlopun älämölöä ei siis ole ollut. Lapsiperheitäkään ei talossa ole. Ehkä toivoisin ihan samaa sitten siellä Hesassa. Kun ikää on vajaa 50v kaipaa ihan eri asioita kuin kun olin 30v.
      Millaisia mahdollisuuksia siellä siis olisi ? Onko savuttomia taloja ? ( Usein uudet ovat jo nykyään savuttomiakin) Millainen on Pihlajisto (ohjelma tulee sieltä alueelta tv:stä), Laajasalo ..jne. KIITOS suuresti jo taas etukäteen.
      Vuokra ...vaikea sanoa, suolasia hintoja näyttää uusista kolmioista pyydettävän siellä joten ehkä tuo 800 e kaksiosta, mutta se pitäisi kyllä sitten olla melko uusi, parvekkeellinen jne. Maksetaanko Hesassa jo nyt vähän liikaakin ?

• Mjoo, no 800 euroa rajaa kyllä sitten aika paljon pois. Kolmiota tuskin saa oikein mistään - ei ainakaan noilla sun kriteereillä.

Jos pystyt satasen tai pari pistämään lisää, niin valinnanvara kasvaa jo kivasti sekä asunnon koon että sijainnin suhteen. Silti, mitä luultavimmin joudut tinkimään neliössä / huoneiden määrässä. Esim. varmaan haluat teinille oman huoneen, mutta voi olla, että joudut tyytymään silti vain kaksioon. Siis jos ns. hyvälle alueelle mieluiten tahdot.

Tossa nyt esimerkinomaisesti muutama mun mielestäni hyvä (ei ehkä täytä kaikkia sun kriteereitä kuitenkaan - esim. koiran kanssa ulkoilu). Näissä siis lähinnä sijainti (eli todella mukava alue) vuokra ykköskriteeri, mutta ovat myös kuvien perusteella ihan suht. hyväkuntoisia:

http://asunnot.oikotie.fi/vuokrattavat-asunnot/8667416
      http://asunnot.oikotie.fi/vuokrattavat-asunnot/8663662
      http://asunnot.oikotie.fi/vuokrattavat-asunnot/8632613

"Maksetaanko Hesassa jo nyt vähän liikaakin ?"

Jep. Maksetaan liikaa.

Turusta olet siis muuttamassa. Kun joskus olen Turun vuokria katsellut, niin on tullut sellainen mielikuva, että Turku jostain kumman syystä ns. suureksi kaupungiksi yliopistokaupungiksi kummallisen halpa asumisen suhteen. Mä olen asustellut ympäri Suomea ja mm. kolmessa yliopistokaupungissa. Joskus oli ohimennen mietinnässä Turkuun muutto, ja itse asiassa siellä on tuttuja. Silloin ihmettelin sikäläisten vuokrien tasoa.

"Millainen on Pihlajisto"

Mulla asui tänä kesänä jonkin aikaa yksi Amerikan tuttu Pihlajiston lähellä Pihlajamäessä. Tämä nyt on vain yksittäinen kokemus/juttu, mutta kuulemma joku oli tullut kaupittelemaan kamaa. Siis ihan avoimesti kysyi, käyttääkö ja kiinnostaisiko ostaa.

Komppaan myös tuossa edelle kommentoinutta. Arabia voisi olla yksi tosi hyvä vaihtoehto.

• Mjaa, yhdessä noista onkin suunnitteilla putkiremppa, mikä tietty karsinee sen heti.
        Sanonpa silti, että toi paikka, missä kyseinen asunto on, on todella kiva ja jos itse olisin nyt muuttamassa, niin toi voisi olla varteenotettava vaihtoehto. Unohtui aiemmin puistojutustelusta, että Munkkiniemesssä (jossa kyseinen asunto on, ja joka siis on tosi kivaa aluetta), on iso puisto.

Mutta toi putkiremppa on sitten kanssa yksi juttu, mikä Stadiin muuttajan kannattaa huomioida. Täällä on noita putkiremppoja tekeillä ja tuloillaan vähän joka toisessa talossa.

• Jokke 71

Pihlajisto oli ennen vielä -08 tosi räkäisen oloinen, juoppoja ja päihteitä nauttivia nuoria näki ostarilla päivästä toiseen. Häiriköintiä, melua ja rikkomista oli senkin edestä. Nykyään on suurimmaksi osaksi rauhoittunut paljonkin. Alueesta suurin osa koostuu 7-9, kerroksisista 70-luvun alun kerrostaloista, eli betonia on ja paljon.
        Ostoskeskus ollaan purkamassa lähivuosina, joka kannattaa huomioida alueelle muuttaessa. nykyisin Alepa on ainoa päivittäistavarakauppa, jonka valikoima on välttävä, kouluarvosanalla 5-. Viihtyvyys 6 .

• rauhaisaa etsien

Hei kiitos ! Juu Turusta olen lähdössä veks. Tarve on vasta n. vajaan vuoden päästä, joten aikaa on käydä sielläpäin vähän tutkimassa tilanne. Kaksiota ajattelin -itse sitten nukun olkkarissa, mutta teinille oma huone. Suomessa on kyllä jotenkin kautta maan järkyt hinnat asumisen suhteen. Siis jos tahtoo asua ilman spugeja nurkissa. Tingin monesta etten joudu mihin tahansa. Siis en suostu lähtemään esim. Jakomäkeen tai Vesalaan. Niistä olen kuullut vain huonoja. Ja tiedän jo etukäteen että alueet ei käy mulle. En muuttaisi täällä Turussakaan esim. Lauste-Varissuo-Runosmäki alueelle. Koska ne on juuri niitä ns. pahimpia ghettoja. Toki joku sielläkin viihtyy -mutta minä en lähtisi. Putkiremppaa en tahdo. Täydellistä asuinpaikkaa ei varmaan olekaan, mutta ainakin pyrin jo nyt rajaamaan ne joihin ei kannata mennä. Tällä hetkellä olen kiinnostunut: Laajasalo, Lauttasaari, Etu-Töölö tai muu ns. kantakaupunki, jätkänsaari. Onneksi tässä on vähän vielä aikaa katsella mahiksia. Kiitos paljon avusta. Seurailen tätä palstaa joten laita /laittakaa ihmeessä viestiä ja neuvoja. Esim. Mihin ei minunlaisen kannata muuttaa. ( Ei ostarispugeja/hörhöjä ainakaan).KIITOS taas !

• StrangeWay

1. Vuokraturva on suurin välittäjä; ne edullisimmat asunnot heillä eivät tule nettiin vaan postittavat niitärekisteröityneille hakijoille. Tätä voi kokeilla.

2. Säätiöillä on edullisia asuntoja. Vuosaaren taiteilijatalossakaan (halpa vuokra ja meren rannalla) kaikki asukkaat eivät ole taiteilijoita.

3. Tuttavapiiri on tehokas. Sosiaalisesti lahjakas tuttava voi vinkata; Finnairin lentoemäntä vuokrasi, sairaslomalle lähtenyt lääkäri antoi kaksion yhtiövastiketta vastaan Etu-Töölössä, oopperalaulaja vuokrasi Fredalta yksiön oopperan harrastajalle, toinen oopperalaulaja Lauttasaaren Katajaharjusta rivarin yläkerran niin ikään kulttuuri-ihmiselle.

4. Halutaan vuokrata -ilmoitusten laitto sopiville ilmoitusauluille; kaikki eivät halua julkisuutta; kuolinpesä voi vuokrata (yliopistoilla kulttuurisuvuilla on kämppiä -> ilmoitukset yliopistoon, ulkoministeriöstä lähdetään ulkomaille -> ilmoitus Katajanokalle taloustoimiston ilmoitustaululle [soita vaikka osastopäällikön sihteerille] ... tuttavan kautta suuren organisaation sisäiseen verkkoon eli Intraan [Tilastokeskuksella 1.000 työntekijää; paljon henkilökunnan sisäistä kaupantekoa], taloyhtiöt vuokraavat asuntoja, jotka otettu taloyhtiön haltuun -> halutaan kunnollinen eikä viimeistä satasta ... isännöitsijät tietää.

5. Harrastuspiireissä jeesataan - Valtteri Bottasta mm. Wihurin ja Kempin suvut auttoivat uran alkuun.

/// Tuossa niitä oikopolkuja saada kaksio eteläisestä kantakaupungista tai Lauttasaaresta alle markkinahinnan.

Ja tässä kikka kakkonen;

Näytöille eteläiseen kantakaupunkiin Internetissä mainostettuihin asuntoihin tulee monta hakijaa; suosittelijat ovat sekä - että. Joku voi oikeasti suosittelijoista suuttua - ei keittiön kautta.

Ja kikka kolmonen;

Vanhemmat takaavat vuokran maksun. Jälleen sekä -että.

• "Laajasalo, Lauttasaari, Etu-Töölö tai muu ns. kantakaupunki, jätkänsaari."

Suosittelen noiden lisäksi ainakin jo mainittua Arabianrantaa Munkkiniemeä, Länsi-Pasilaa, Alppilaa/Alppiharjua (mutta ei ehkä Kallio), Vallilaa, Taka-Töölöä (asun itse Etu- ja Taka-Töölön rajoilla lähellä Hesperianpuistoa), Meilahtea, Ruoholahtea ja Käpylää.

Arabianranta/Vallila/Meilahti/Käpylä/Länsi-Pasila ovat sellaisia, joista ei ehkä joka päivä viitsisi kävellä ytimeen, kaikista muista mielestäni kävelee vaivatta. Toki joka paikasta pääsee julkisilla.

Alppila/Alppiharju (missä siis Linnanmäki) ovat lähellä Kallioita (ehkä jotkut laskevat osaksi Kalliota), joten tietty määrä "hörhöjä" ehkä liikuskelee alueella, mutta toisaalta on kyllä ihan mukavaa aluetta lähellä on Töölönlahden alue / stadionin alue, missä voi ulkoilla, eikä ole pitkä matka keskuspuistoonkaan. Vallilla on myös ehkä paikoitellen jotenkin "hörhömäistä", tai en mä tiedä. Vähemmän tulee liikuskeltua siellä. Äskettäin sitä hehkutettiin Hesarissa "luovan luokan" kaupunginosana.

Ruoholahdesta ei ole suuremmin ollut puhetta, paitsi Traveller siitä taisi mainita. Ruoholahdessa itsessään ei oikein ulkoilualuetta ole, paitsi se kanava, mutta sieltä ei toisaalta ole pitkä matka Lapinlahden alueelle ja Hietaniemeen, missä on puistoja/ulkoilualuetta. Ruoholahdessa on metroasema ratikat kulkevat, joten yhteydet ovat hyvät ei sieltä Stockallekaan esim. kävele kuin ehkä 10 - 15 minsaa siellä on pari isompaa ruokakauppaa (joita ei kantakaupungissa noin muuten pahemmin ole).

Ytimen lähellä en suosittele Kruununhakaa, Kamppia enkä Punavuorta. Ovat siis kyllä todella haluttuja asuinalueita, mutta kunnon ulkoilualueet voi melkeinpä unohtaa ainakin tietyt alueet Kampissa ja Punavuoressa ovat mielestäni hivenen epämiellyttäviä. Eli nämä ovat "kivikaupunkia". Toki pieniä puistoja on siellä täällä ja tietty Punavuoren kupeessa/eteläpuolella on sitten kaivopuiston alue ja Eira, mutta nämä ovatkin sitten kohtalaisen "ökyä" seutua.

• uusstadilainen kirjoitti:

"Laajasalo, Lauttasaari, Etu-Töölö tai muu ns. kantakaupunki, jätkänsaari."

Suosittelen noiden lisäksi ainakin jo mainittua Arabianrantaa Munkkiniemeä, Länsi-Pasilaa, Alppilaa/Alppiharjua (mutta ei ehkä Kallio), Vallilaa, Taka-Töölöä (asun itse Etu- ja Taka-Töölön rajoilla lähellä Hesperianpuistoa), Meilahtea, Ruoholahtea ja Käpylää.

Arabianranta/Vallila/Meilahti/Käpylä/Länsi-Pasila ovat sellaisia, joista ei ehkä joka päivä viitsisi kävellä ytimeen, kaikista muista mielestäni kävelee vaivatta. Toki joka paikasta pääsee julkisilla.

Alppila/Alppiharju (missä siis Linnanmäki) ovat lähellä Kallioita (ehkä jotkut laskevat osaksi Kalliota), joten tietty määrä "hörhöjä" ehkä liikuskelee alueella, mutta toisaalta on kyllä ihan mukavaa aluetta lähellä on Töölönlahden alue / stadionin alue, missä voi ulkoilla, eikä ole pitkä matka keskuspuistoonkaan. Vallilla on myös ehkä paikoitellen jotenkin "hörhömäistä", tai en mä tiedä. Vähemmän tulee liikuskeltua siellä. Äskettäin sitä hehkutettiin Hesarissa "luovan luokan" kaupunginosana.

Ruoholahdesta ei ole suuremmin ollut puhetta, paitsi Traveller siitä taisi mainita. Ruoholahdessa itsessään ei oikein ulkoilualuetta ole, paitsi se kanava, mutta sieltä ei toisaalta ole pitkä matka Lapinlahden alueelle ja Hietaniemeen, missä on puistoja/ulkoilualuetta. Ruoholahdessa on metroasema ratikat kulkevat, joten yhteydet ovat hyvät ei sieltä Stockallekaan esim. kävele kuin ehkä 10 - 15 minsaa siellä on pari isompaa ruokakauppaa (joita ei kantakaupungissa noin muuten pahemmin ole).

Ytimen lähellä en suosittele Kruununhakaa, Kamppia enkä Punavuorta. Ovat siis kyllä todella haluttuja asuinalueita, mutta kunnon ulkoilualueet voi melkeinpä unohtaa ainakin tietyt alueet Kampissa ja Punavuoressa ovat mielestäni hivenen epämiellyttäviä. Eli nämä ovat "kivikaupunkia". Toki pieniä puistoja on siellä täällä ja tietty Punavuoren kupeessa/eteläpuolella on sitten kaivopuiston alue ja Eira, mutta nämä ovatkin sitten kohtalaisen "ökyä" seutua.

Äh, eikä Munkkiniemestäkään siis kävele - ei ainakaan päivittäin.

• "Näytöille eteläiseen kantakaupunkiin Internetissä mainostettuihin asuntoihin tulee monta hakijaa; "

Joo. Ja näyttöön kannattaa ehkä kirjoittaa itsestään lyhyt esittely (mahd. kuvalla), jonka tyrkkää sitten välittäjälle ja pyytä antamaan vuokranantajalle.

Lisäksi kannattaa huomioida, että kesä on se kaikkein huonoin aika alkaa etsiä asuntoa, koska silloin uudet opiskelijat etsivät kämppiä. Saattaa olla ongelma kaksioiden ja jopa kolmioiden kohdalla, mikäli alkavat älytä etsiä kimppakämppiä. Yksiöt tietty kaikkein ongelmallisin, mutta nehän eivät tässä tapauksessa kuulu keskustelun piiriin.

• rauhaisaa etsien

Kiitos paljon ! Kaikki muut vinkit käy, paitsi...vanhemmat ei auta vajaa 50v...ovat jo muilla mailla.
      Täytyy kysellä siis tutuilta ja esim. VVO:lta. Eivät näytä olevan ihan kamalissa paikoissa eikä ihan ikivanhojakaan. Totuus on ettei kuitenkaan vuokralaisenkaan tarvitse "alistua " mihin tahansa läävään. Turussakin tarjotaan joskus korkeaan hintaan vanhoja ja sottaisia asuntoja, joita ei tietysti ole pakko ottaa. Eli kertauksena. Olen vajaa 50v, mukaan tulee rauhaisa teini, kaksi kisua ja koira. Sekä aika lailla tavaraa. Ei tupakoida, joten ensisijaisesti etsitään savutonta taloa, mikä näyttää Hesassa olevan aika harvinaista. Nyt asutaan sellaisessa ja todella hyvät kokemukset. Talon väki on mukavaa. On muutamia iäkkäitä ja paljon nuoria, jotka ovat tosi fiksuja. SIKSI...en tahdo muuttaa enää koskaan, toivottavasti, mihinkään " Hiltoniin", surulliseen betonilähiöön jonka ostaria partioi enemmän pulsut kuin poliisit. Eli nyt olen mielessäni poissulkenut seudut: Konala, Vesala, Jakomäki, Vantaa, Korsot jne..En liene kovin väärässä. Eli seudut jotka kiinnostaa (jos saa kaksion n.54 m2,kylppäri, parveke...) Haaga, Töölö, Lauttasaari, Laajasalo...en oikein muista sitten tiedäkään. Vinkkejä otetaan vastaan...KIITOS =)kaikille !!

• StrangeWay

Konala on rauhallinen alue lännessä ja edullinen Helsingin mittapuulla. Bussit kulkevat -> niillä Malminkartanoon, keskustaan 39 ja Piäjänmäen juna-asemalle. Taitaa olla (tai ainakin oli) Leipätuvan leipomo ja K-market ristikko on lähellä.

Visuaalisesti ankea, talot samoin ja junapysäkille matkaa.

Ja kertauksen vuoksi: Etu-Töölön asunnoissa on hyvin harvoin parvekkeita. Ja paikalle pitää mennä - eräässä talossa joutuu kapeita portaita pitkin nousemaan - ei ole hissiä. Alkuperäisten lankkulattioiden päällä voi olla ankeaa muovimattoa (60 ja 70 -luvun trendi), parkettia (80 ja 90 -luvun trendi ja Töölössä yleisimmin tammilautaparkettia) sekä 2000 ja 2010 -luvun trendin mukaan laminaattia; halvin laminaatti käy lähinnä koirankoppiin ja parhat kuten Kährs taas hyviä.

Ja rakennusinsinöörisukulaisen toteamus: jokainen vanha talo seilaa tuurillaan - siis myös putkiremonttien suhteen.

• ei Ilmarisen asuntoa

Jos haet edullisempia asuntoja esim. eläkeyhtiöiltä niin Ilmarista kannattaa välttää. Siellä saa tupakoida asunnoissa, ei ole siis mitenkään kiellettyä. Itse juuri muutin pois. Eikä kokemus ollut mukava tupakoimattomalle.

• ilkka kukkanen

Meilahti on kaikin puolin paras.

• kamppikamppi

Jos keskustassa haluaa asua, niin kannattaa valita sellanen paikka missä ei ole terassia heti ikkunan alapuolella. Omassa asunnossa todella huono äänieristys ja kaikki ulkopuoliset äänet kuuluu sisälle. Sain todella kokea tämän kesällä kun oli kokoajan hirveä melu ikkunan alapuolella olevassa baari terassissa.... Jopa arkipäivinä.

• Koti Kouvolasta

Muuta Kouvolaan,täällä tarvitaan veronmaksajia,
      alkaa olla liiankin rauhallista.1ja1/2 tuntia VR:llä.

• kaupunginvaltuutettu

Varmaankin on rauhallista ja asunnot edullisia (Porista voi saada keskisuurista kaupungeista edullisemmin). Mutta kerro: onko Kouvolassa töitä?

• kurvin kundi

Kurvi.

• Ogelilainen

Oulunkylä. Ei kannata mainostaa enempää ettei tänne eksy joutavaa sakkia :)

• En sanois

Minä asun Vantaanjoen toisella puolen, (ei Pihlis eikä Pihlajamäki) mutta käyn usein Oulunkylän puolella. Se ostarin seutu on kyllä aika hörhöä täynnä, joka kerta. Miten niitä onkin siellä niin paljon jos muka mukavaa asuinaluetta?

• kukkanenkin

Meilahti on mun ja paras.

• Hurstin keitto

on mulle parassa

• jorpakko1

muuta haagaan. Siellä on metsää ja hyviä ulkoilureittejä koiran ulkoiluttamiseen

• SniffaukEg

Jollas tai tammisalo. Perusduunarin alueita ja erittäin rauhallisia.

• riippuu kysyjästä

"paras asuinalue" on kovin suhteellinen käsite,

MIkä on toiselle parasta ei ole toiselle.
      Joku tykkää keskustan hulinasta, toinen haluaa rauhallista
      Kerrostaloalue vai omakotitalo alue?
      Meri vai metsä?
      Metroyhteys vai spora?
      Hiljainen alue vai vilkas alue?
      Kallis vai halpa?
      Lähellä vai kaukana - ja mistä?

Helsinki on siitä paras että näitä kaikkia löytyy!

• parasta on kaikki!

Niinpä just. Parasta on se, että on vaikka minkälaista seutua valittavissa.

Itse asunut puoli vuosisataa Helsingissä ja aina ollut vihreät näkymät kerrostalon ikkunasta. Aina erinomaiset liikenneyhteydet mihin suuntaan tahansa.

Yksinkertaisesti paras paikka Suomessa!

• Jerrijeejee

Onpa Vaasankatu päässyt aivan järkyttävään kuntoon, vaikka ainahan tuo on ollut.

• äölkjhg8

Jos ei ole varaa asua Helsingissä voi muuttaa sen lähelle rakennettuihin lähiöihin.

Niissä on yleensä oma ostoskeskus,ja hyvät kulkuyhteydet varsinaiseen kaupunkiin.

• austerism1

"Jos ei ole varaa asua Helsingissä voi muuttaa sen lähelle rakennettuihin lähiöihin."

Kukin tyylillään -- esim. mun avovaimo ajattelee noin.

Mä taas olen sitä mieltä, että ennemmin sitten muuttaisin vaikka Lahteen, joka on jo ihan oikean kaupungin kokoinen, mutta josta voi sitten piipahtaa myös kätsysti Helsingissä. Eli siis mun kriteerinä on ns. raitiovaunukaupunki ehkä Lauttasaari.

Ainakaan en Vantaalle muuttaisi. Espoota voisin harkita, etenkin esim. Tapiolaa.

• austerism1

Ja siis Vantaa ja Espoohan on Helsingin lähiöitä -- turha väittää vastaan : )

• pääsispä.joskus.hesaan

"raitiovaunukaupunki ehkä Lauttasaari"

Itsekin viihdyn larussa juuri hyvän ratikkatarjonnan takia. Ainoa miinus on liian lähellä oleva lentokenttä.

• unet ja unelmointi

Nukkuuko helsinki eikö pääkaupunki pitäisi olla eloisa ja viriili stadi. Herätkää sytyttäkää suomi eloon. :D

• Meikkulainen ikänsä

Meilahti on ylivertainen!

• hkipls

Kallio/kontula/itäkeskus

• Hejasverige

MUNKKINIEMENRANTA .

• Sary5

Eira, Kruunuhaka, Punavuori.

• Anonyymi

Postipuisto Pohjois-Pasilassa! 💗 Uusi alue kehittyy kovaa vauhtia ja on erittäin keskeisellä sijainnilla! Täältä pääsen nopeasti Helsingin keskustaan, Vantaalle, Pasilan asemalle, Viikkiin ja Haagaan. Keskuspuisto on ihan vieressä ja käyn siellä koiraa ulkoiluttamassa. Moderni ympäristö, mutta hyvät lenkkeilymaastot lähellä. Tilaan Prismasta ruokatilauksen kotiin ja läheisestä Alepasta haen täydennystä jääkaappiin tarvittaessa. Alue on rauhallinen ja täällä on kunnollista porukkaa 💗💗

• Anonyymi

Itse asun vuokralla Itä Helsinki. Muusta en tiedä?Joten minulle paras paikka asua .On merta, metsää lähellä.Hiljasena ihmisenä naapurini kiusaa.En voi todistaa.Miksi kiusaa kun asun 200e halvempi asunto kun hän ja sopivan korkealla. Haluaisi tämmän asunon.Kun ei halitse rahan käyttöä on aina lainailemassa ympristöstä rahaa enen eläkepäivä.Ei saa minua kiusan teolla pois. Yrtön sanoa joka paikassa on hyvää ja huona eri alueet ja kaupungin osat.Kuin kaupungit ympäri Suomea.

• Anonyymi

Olen pitkään asunut Helsingissä ja seuraavia asuinalueita on tullut käytyä läpi: Ruoholahti, Alppila, Suvilahti, Sörnäinen, Taka töölö sekä Ruskeasuo.

Suvilahti ja Sörnäinen olivat ehkä liian "rouheita" omaan mieleen. Toki kivaa menoa iltaisin mutta häiritsi ehkä nuo humalaisten määrä kun tuli iltaisin kotiin töistä. Raitiovaunuissa sekä metrossa sama homma, että piti aina vähän katella että kuka tuli sieltä viereen.

Ruoholahti taas aika mauton paikka. Hyvät isot kaupat sekä metroasema. Ruoholahden ja jätkäsaaren välissä oleva kanava oli kyllä mukava myös. Paljon lapsiperheitä sekä opsikelijoita omasta mielestäni.

Alppila oli myös oikein mukava mutta vähän kaukana hyvistä julkisista yhteyksistä. Raitiovaunu kyllä kulkee mutta sitä piti käyttää että pääsi esim metroon yms. Paljon rauhallisempi alue kuin esim Suvilahti tai Sörnäinen.

Viimeisimpänä asunut Töölössä ja Ruskeasuolla. Keskuspuiston läheisyys (ulkoilumahdollisuudet) sekä hyvät liikenneyhteydet keskustaan ovat olleet oikein posititiivisia asioita.

Aina välillä tulee tutkittua noita alueiden ihmisiä ja dataa esim täältä:

https://www.asunnollehinta.fi/julkinen_liikenne_taulukko_helsinki
      https://www.asunnollehinta.fi/demografia_taulukko

• Anonyymi

KYLLÄHÄN se on Itä- Helsinki parhailla pelkokertoimilla ja varmalla omistajaasutojen hinnapudotuksilla Lähi-idän lemulla ja erilaislla molotuksilla raikuva alue aina kun ovikellosoi muista laittaa luotiliivit tai kun poistut alueelle taxsit tarjoaa exriimiä naisille ja kannatta maksaa kyyti käteisellä ja muista sopia hinta etukäteen.

• Anonyymi

Postipuisto!

• Anonyymi

Täältä ääni myös Laajasalo!

• Anonyymi

EMILIA MOI

• Anonyymi

Moi 😊🙂

Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      123
      2538
    2. 135
      1945
    3. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      63
      1276
    4. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      115
      1271
    5. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      77
      1131
    6. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      35
      1122
    7. HESARI: Kahden Pasin pankki OmaSp

Toinen entinen työntekijä sanoi, että Turtio oli organisaatiossa “Jumalasta seuraava, ylöspäin” https://www.hs.fi/visio
      Seinäjoki
      27
      1113
    8. Tykkäsit nainen

Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      45
      1079
    9. Kerroppas nyt

M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      83
      1029
    10. Helppo selvittää onko oma täällä

Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      60
      992
    Aihe