tarkoituksena ostaa 05- sarjan valmetti pienimuotoseen poltto ja hankintapuun ajoon mutta kaikkitietävä naapuri tuomitsi kyseisen koneen (t) kolmivetoisiksi joilla ei kuulemma talvisin pääse juurikaan takavetoista traktoria paremmin. onko noissa väitteissä perää ja miten tuommoisella hammaslukolla oleva traktori muka voi kääntyä kun etuperän tasauspyörästö on lukossa. takavetoinen foorti ei kyllä käänny juurikaan lukko päällä
kitkalukko vai
50
8697
Vastaukset
- Kitkalukko
Itselläni on näitä vehkeitä hallit täynnä ja loistavasti lukot pelaavat. Ei kannata lähteä liikaa miettimään kitkalukon sielunelämää ilman insinööritietoja, voi päätyä väärään johtopäätökseen.
Kitkalukko tarvitsee pienen vastustusmomentin liukkaalla pinnalla olevaan pöyrään kytkeytyäkseen. Jos esim. toinen etupyörä on nostettu tunkilla ylös niin silloin ei ole pientä vastamonettia eikä lukko kytkeydy ja joku tekee johtopäätöksen "lukko ei toimi".
On myös väitetty, että etuakselissa voi käyttää ainoastaa kitkalukolle tarkoitettua öljyä. Muuten ei kuulemma kitkalukko toimi. Epäilen kuitenkin väitteen olevan puppua. Itse laitoin Hitehin peräöljyä 605:n etuakseliin enkä ole havainnut ongelmia.- masinistit
" tarkoituksena ostaa 05- sarjan valmetti pienimuotoseen poltto ja hankintapuun ajoon mutta kaikkitietävä naapuri tuomitsi kyseisen koneen (t) kolmivetoisiksi " > Kyllä näinkin voi aiheesta sanoa - metsässä voi toinen pyörä olla ilmassa joten traktori vetää vain tässä tapauksessa lukko kytkettynä vain takapyörillään.
" onko noissa väitteissä perää ja miten tuommoisella hammaslukolla oleva traktori muka voi kääntyä kun etuperän tasauspyörästö on lukossa. " > etupään hammaslukku ei juurikaan maastossa ajettaessa vaikuta kääntymiseen, takapään lukko vaikuttaa - niin kuin olet foodissa itsekin huomannut.
-------------
" Kitkalukko tarvitsee pienen vastustusmomentin liukkaalla pinnalla olevaan pöyrään kytkeytyäkseen. Jos esim. toinen etupyörä on nostettu tunkilla ylös niin silloin ei ole pientä vastamonettia eikä lukko kytkeydy ja joku tekee johtopäätöksen "lukko ei toimi". "
> Olet oikeassa kitkalukko ei oikesasti tarvittaessa toimi ( metsäajo ) .
" On myös väitetty, että etuakselissa voi käyttää ainoastaa kitkalukolle tarkoitettua öljyä. Muuten ei kuulemma kitkalukko toimi. Epäilen kuitenkin väitteen olevan puppua. Itse laitoin Hitehin peräöljyä 605:n etuakseliin enkä ole havainnut ongelmia."
> valtran HT öljyt sisältää kitkapinnoille tarkoitettua lisäainetta joten HTee toimii etupäässäkin joten kuten - HTeen tyypisiä öljyjä käytetään myös osassa Fiat/ NH / Case etupäässäkin - osassa kitkalukko osassa hammaslukko - myös JDeen etupäässä voi käyttö-ohjekirjan mukaan käyttää esim Shel Donaxsia mutta käytäntö on näyttänyt niihin tulevan ongelmia ( JDeen etuperä viat ) LS tyyppiset on etupäähän tarkoitettuja ja toimii seillä varminmin.
Hammaslukon huono puoli on että etu akseli on lukittuna "yhtäpuuta" joten sen voi rikkoa pitävällä alustalla ylikuormalla esim iso etukuormaaja ilmantakapainoja - paras lukkotyyppi vaikka metsä ajoon on mielestäni valtran HiLok - levylukko joka pitää riitävästi mutta luistaa ennen rikoontumis rajaa.
Ps nuo 05set on ollut varmatoimisia vehkeitä - varsinkin mustakoppiset. - ylittäessäsi jää
toinen eturengas ilmaan niin siinähän sitten ylistät kitkalukon ylivoimaisuutta. kyllä hammaslukko on aina hammaslukko joka tarjoaa sen viimesen avun tiukassa paikassa. ja hammaslukko aukeaa kun käännetään tarveeksi renkaita tai käytetään kääntöjarrua
- P.Ölvästi
ylittäessäsi jää kirjoitti:
toinen eturengas ilmaan niin siinähän sitten ylistät kitkalukon ylivoimaisuutta. kyllä hammaslukko on aina hammaslukko joka tarjoaa sen viimesen avun tiukassa paikassa. ja hammaslukko aukeaa kun käännetään tarveeksi renkaita tai käytetään kääntöjarrua
Näin on. Vain hammaslukolla tekee mitään. Kitkalukko on varsin turha keksintö. Kitkalukkoa käyttävät yksinomaan valmistajat, jotka pelkäävät alimitoitetun voimansiirron pettävän jostain, jos traktori sattuu ihan oikeasti vetämään neljällä pyörällä. Sellaista traktoria jonka valmistaja ei usko kestävän en menisi itsekään ostamaan! Vaan eiväthän kaikki valmistajat salli edes ketjujen käyttöä etupäässä!
Moni valittanut ettei hammaslukolliset koneet kestä ek alustakoneina. Itsellä ollut kaikki kuormaajalliset koneet hammaslukolla varustettuja sitten 80 luvun jälkeen, eikä IKINÄ ole ollut etuakseli murheita muuta kuin että murrosniveliä on joskus joutunut vaihtamaan kun koneeseen on alkanut tulla tunteja likemmäs kymppitonni.
Vaan nämä on mielipideasioita. Mutta kuka on hammaslukolliseen koneeseen tottunut ei kitkallista huoli. Ei ainakaan metsään. - kitkalukko
P.Ölvästi kirjoitti:
Näin on. Vain hammaslukolla tekee mitään. Kitkalukko on varsin turha keksintö. Kitkalukkoa käyttävät yksinomaan valmistajat, jotka pelkäävät alimitoitetun voimansiirron pettävän jostain, jos traktori sattuu ihan oikeasti vetämään neljällä pyörällä. Sellaista traktoria jonka valmistaja ei usko kestävän en menisi itsekään ostamaan! Vaan eiväthän kaikki valmistajat salli edes ketjujen käyttöä etupäässä!
Moni valittanut ettei hammaslukolliset koneet kestä ek alustakoneina. Itsellä ollut kaikki kuormaajalliset koneet hammaslukolla varustettuja sitten 80 luvun jälkeen, eikä IKINÄ ole ollut etuakseli murheita muuta kuin että murrosniveliä on joskus joutunut vaihtamaan kun koneeseen on alkanut tulla tunteja likemmäs kymppitonni.
Vaan nämä on mielipideasioita. Mutta kuka on hammaslukolliseen koneeseen tottunut ei kitkallista huoli. Ei ainakaan metsään.kitkalukosta metsäkäytössä, silloin kun ja JOS sitä pitoa tarvii enemmän yleensä auttaa kun laittaa sen takapään lukon päälle, harvoin tulee eteen tilanne , että molemmat takapyörät on ilmmassa.
- P.Ölvästi
kitkalukko kirjoitti:
kitkalukosta metsäkäytössä, silloin kun ja JOS sitä pitoa tarvii enemmän yleensä auttaa kun laittaa sen takapään lukon päälle, harvoin tulee eteen tilanne , että molemmat takapyörät on ilmmassa.
Niih, aikoinaan ajeltiin talkoopuita yleishyödylliseen tarkoitukseen metsästä sahalle.
No, menin ensimmäisenä ja "nuotitin" uran koneella jossa etupään hammaslukko oli. Meni ihan siististi, mutta perässätulleet 3 pyörävetoiset pomppivat kiven ja kannon välistä toiseen väliin, ja kaikki reunapuut kolhiintuivat kun etupää ei mennytkään siitä mistä olis pitänyt.
Toinen ongelmakohta on jyrkät rinteet. Sinne mihin kone ei enää etuperin nouse, hammaslukollinen kone menee peruuttamalla, edellyttäen että on vetävä kärry ja aisaohjaus (menee se vetämättömän kärrin kanssakin ja ilman aisaohjausta mutta menee minne sattuu). Myös alamäessä kuormaa tuotaessa hammaslukollinen kone on turvallisempi. Lisää etuja löytyy esim alueaura käytössä, jossa koneen puskuteho ja suuntavakavuus on ihan omaa luokkaansa kitkajarrulliseen vehkeeseen verrattuna. Puhunkin yleensä kitkajarrusta, koska vetomielessä sen pito loppuu aina juuri silloin kun sitä eniten tarvittaisiin, ja sen jälkeen kun se alkaa luistaa, se ainoastaan hukkaa tehoa sen kitkamomenttinsa verran.
Mutta kuten sanottu, mieleipideasia. Ja se joka ei koskaan ole hyvää saanut, ei sellaista osaa edes kaivata (meidän emännän toteamus naapurin vanhapoikaisännälle). - selvittää kumpi?
P.Ölvästi kirjoitti:
Niih, aikoinaan ajeltiin talkoopuita yleishyödylliseen tarkoitukseen metsästä sahalle.
No, menin ensimmäisenä ja "nuotitin" uran koneella jossa etupään hammaslukko oli. Meni ihan siististi, mutta perässätulleet 3 pyörävetoiset pomppivat kiven ja kannon välistä toiseen väliin, ja kaikki reunapuut kolhiintuivat kun etupää ei mennytkään siitä mistä olis pitänyt.
Toinen ongelmakohta on jyrkät rinteet. Sinne mihin kone ei enää etuperin nouse, hammaslukollinen kone menee peruuttamalla, edellyttäen että on vetävä kärry ja aisaohjaus (menee se vetämättömän kärrin kanssakin ja ilman aisaohjausta mutta menee minne sattuu). Myös alamäessä kuormaa tuotaessa hammaslukollinen kone on turvallisempi. Lisää etuja löytyy esim alueaura käytössä, jossa koneen puskuteho ja suuntavakavuus on ihan omaa luokkaansa kitkajarrulliseen vehkeeseen verrattuna. Puhunkin yleensä kitkajarrusta, koska vetomielessä sen pito loppuu aina juuri silloin kun sitä eniten tarvittaisiin, ja sen jälkeen kun se alkaa luistaa, se ainoastaan hukkaa tehoa sen kitkamomenttinsa verran.
Mutta kuten sanottu, mieleipideasia. Ja se joka ei koskaan ole hyvää saanut, ei sellaista osaa edes kaivata (meidän emännän toteamus naapurin vanhapoikaisännälle).Jos traktorissa ei lue itsessään, eikä ohjekirjaakaan enää löydy, mistäs sen tietää kumpi lukkojärjestelmä etuvedossa oikein on?
- kitkalukon huonoon
selvittää kumpi? kirjoitti:
Jos traktorissa ei lue itsessään, eikä ohjekirjaakaan enää löydy, mistäs sen tietää kumpi lukkojärjestelmä etuvedossa oikein on?
pitoon on väärä öljy ja oljyn vaihdon laiminlyönti. oikealla öljyllä ja oikeen säädetty kitkalukko on parempi kuin hammaslukko. yleensähän nuo hammaslukotvapautuu kun etupyöriä käännetään tietty määrä, sen jälkeen vain toinen pyörä vetää, kun taas kitkalukollisessa vetää kumpikin. valmetin 05 sarjassa vetopito on kyllä parempi oikean painojakauman ansiosta ja lisäplussaa runkorakenteesta ja kääntyvästä penkistä
- olivat pääsääntöises
selvittää kumpi? kirjoitti:
Jos traktorissa ei lue itsessään, eikä ohjekirjaakaan enää löydy, mistäs sen tietää kumpi lukkojärjestelmä etuvedossa oikein on?
hammaslukollisella etuakselilla varustettuja tuon ikäluokan koneissa. ja nyt varoituksen sana tuosta hammaslukosta etukuormainkäytössä. zetorin tullessa menin sillä ensitöikseni lunta kantamaan suurehkolla kauhalla parkkipaikan reunoilta ja kun lumukauhassa iso paakki lunta jarrutin kadun reunassa toisen pyörän ollessa jäällä kadun reunassa, toisen kuivalla asfaltilla seurauksena oli välitön syöksy kadun yli pysäköidyn auton kylkeen!!!!!!. ilmeisesti kitkalukolla tuota ei olisi tapahtunut, en ainakaan huomannut foortilla vastaavaa ominaisuutta
- c52007
olivat pääsääntöises kirjoitti:
hammaslukollisella etuakselilla varustettuja tuon ikäluokan koneissa. ja nyt varoituksen sana tuosta hammaslukosta etukuormainkäytössä. zetorin tullessa menin sillä ensitöikseni lunta kantamaan suurehkolla kauhalla parkkipaikan reunoilta ja kun lumukauhassa iso paakki lunta jarrutin kadun reunassa toisen pyörän ollessa jäällä kadun reunassa, toisen kuivalla asfaltilla seurauksena oli välitön syöksy kadun yli pysäköidyn auton kylkeen!!!!!!. ilmeisesti kitkalukolla tuota ei olisi tapahtunut, en ainakaan huomannut foortilla vastaavaa ominaisuutta
jos meno kiihtyy jarruttaessa. HEH
- c52007
kitkalukon huonoon kirjoitti:
pitoon on väärä öljy ja oljyn vaihdon laiminlyönti. oikealla öljyllä ja oikeen säädetty kitkalukko on parempi kuin hammaslukko. yleensähän nuo hammaslukotvapautuu kun etupyöriä käännetään tietty määrä, sen jälkeen vain toinen pyörä vetää, kun taas kitkalukollisessa vetää kumpikin. valmetin 05 sarjassa vetopito on kyllä parempi oikean painojakauman ansiosta ja lisäplussaa runkorakenteesta ja kääntyvästä penkistä
hammaslukon toiminnasta,ennenkuin selostat paskaa sen toiminnasta. Hammaslukko ei todellakaan toimi noin.
- lölölööll
c52007 kirjoitti:
hammaslukon toiminnasta,ennenkuin selostat paskaa sen toiminnasta. Hammaslukko ei todellakaan toimi noin.
Useissa hammaslukollisissa on tuo systeemi että kun pyöriä käännetään yli tietyn astekulman niin tunnistin vapauttaa lukot ettei tapahdu rikkoontumisia.
Joitakin vanhempia malleja on missä noin ei tapahdu. - siitähän
lölölööll kirjoitti:
Useissa hammaslukollisissa on tuo systeemi että kun pyöriä käännetään yli tietyn astekulman niin tunnistin vapauttaa lukot ettei tapahdu rikkoontumisia.
Joitakin vanhempia malleja on missä noin ei tapahdu.jäis karmeet jäljet peltoon jos ei lukko vapauutas jossain vaiheessa käännöstä ja renkaat kuluis nopeaan. ne koneet jossa erikseen napista kytketään lukot on tietenkin oma asiansa, edellä mainittu koskee näitä automaattisia lukkoja. osta valmet 205-865 metsätöihin, kulkee renkaat edellä, ohjaamo ei ota kontaktia rajuissakaan kallistuksissa puihin, maavara on reilu, teho paino suhde erinomainen, ketterä, ei oikeastaan mitään huonoa löydy noista metsäkäyttöä ajatellen, noh ohjaamon lievä ahtaus ehkä.
- P.Ölvästi
siitähän kirjoitti:
jäis karmeet jäljet peltoon jos ei lukko vapauutas jossain vaiheessa käännöstä ja renkaat kuluis nopeaan. ne koneet jossa erikseen napista kytketään lukot on tietenkin oma asiansa, edellä mainittu koskee näitä automaattisia lukkoja. osta valmet 205-865 metsätöihin, kulkee renkaat edellä, ohjaamo ei ota kontaktia rajuissakaan kallistuksissa puihin, maavara on reilu, teho paino suhde erinomainen, ketterä, ei oikeastaan mitään huonoa löydy noista metsäkäyttöä ajatellen, noh ohjaamon lievä ahtaus ehkä.
Riippuu siitä onko kyseessä automaattinen hammaslukko, vai automaattisesti ohjattu hammaslukko. Myös manuaalisesti ohjattuja hammaslukkoja löytyy.
Automaattinen on noista paras, siitä ei tarvitse käyttäjän, eikä tietokoneen huolehtia. Sen harvinaisuuteen lienee syynä hinta, sillä työkonekäyttöön varteenotettavia ko mallisia lukkoja valmstaa vain yksi amerikkalainen yhtiö.
- lölölölöl
Ajan paljon metsässä traktorilla ja olen tullut siihen tulokseen että lukko on varsin turha metsäajossa varsinkin etupäässä..Normaali tasauspyörästön lukko takana riittää mainiosti jos joutuu johonkin ongelmatilanteeseen,paljon tärkeämpää on että jarrut on hyvässä kunnossa.
Ursuksessa ja zetorissa etuakseli kallistaa niin paljon ettei mikään pyörä jää koskaan tyhjän päälle..Monessa uudemmassa länsimerkissä etuakselin kallistusvara on kyllä aika olematon,myös valtrassa.- kuski kiertää
ennemmin esteen kuin lähtee yli yrittämään. 455 valmetti on osoittautunut ehkä yhdeksi parahista mehtäkoneeksi varustettuna isoilla ristikudosrenkailla ja tapyörien ketjuilla, ketteryys ihan eri luokkaa kuin setoreilla ja ursuksilla, hytti ergonominen ja sieltä on helppo kulkea ulos/sisään. paljon enemmän on tuo mäennousukyky kiinni kuskista kuin tuosta etupäänlukosta vaikka p.ölvästi muuta väittää. ennakiva kuski osaa jo laskea tuon mäen etukäteen sdellisenä päiv'änä jolloin raide kovettuu ja pyörä pitää hyvin. pitää myös käännöksissä tajuta polkea oikasevalle kärryn renkaalle ura, sitten peruuttaa hieman koukata traktorilla umpisesta jolloin kärry tulee traktorin raietta eikä jarruta. sanoisin että on aivan turhaa rahan haaskuuta isäntien ostaa nivelaisoja, kyllä hyvät ketjut on edullisempi ja tärkeämpi hankinta
- lölölölöl
kuski kiertää kirjoitti:
ennemmin esteen kuin lähtee yli yrittämään. 455 valmetti on osoittautunut ehkä yhdeksi parahista mehtäkoneeksi varustettuna isoilla ristikudosrenkailla ja tapyörien ketjuilla, ketteryys ihan eri luokkaa kuin setoreilla ja ursuksilla, hytti ergonominen ja sieltä on helppo kulkea ulos/sisään. paljon enemmän on tuo mäennousukyky kiinni kuskista kuin tuosta etupäänlukosta vaikka p.ölvästi muuta väittää. ennakiva kuski osaa jo laskea tuon mäen etukäteen sdellisenä päiv'änä jolloin raide kovettuu ja pyörä pitää hyvin. pitää myös käännöksissä tajuta polkea oikasevalle kärryn renkaalle ura, sitten peruuttaa hieman koukata traktorilla umpisesta jolloin kärry tulee traktorin raietta eikä jarruta. sanoisin että on aivan turhaa rahan haaskuuta isäntien ostaa nivelaisoja, kyllä hyvät ketjut on edullisempi ja tärkeämpi hankinta
Kyllä että nivelaisa on melkein ehdoton edellytys sujuvaan metsäajoon ja isot pyörät..Mun kärryssä on nivelaisa ja 18.4/34 pyörät,kärry on itse tehty eikä maksanu paljon ja vetokin löytyy,tulee kevyesti perässä samaa jälkeä traktorin kanssa käännöksissä.
Ajourista teen yleensä niin suoria kuin mahdollista,monet on olevinaan nuukia tai mitä lienee mutta ajourista tehdään sellaista siksakkia kun ei malteta puita kaataa edestä.
- X 05
-05 Sarjan Valmetit ovat ylivoimaisesti parhaita traktoreita metsäkäyttöön. Jätä ne naapurin jutut ihan omaan arvoonsa, jos tuollaisella Valmetilla ei pärjää metsässä, on vika kuskissa. Ketjut vain joka nurkkaan se menee mistä sen tervitseekin mennä, kiviä, suuria kantoja ja suuria ojia on syytä välttää vaikka olisi minkälaiset lukot.
Osta vaan Valmetti pois.- -
on ehdottomasti parempi . meillä oli tuossa 80-luvun puoli välissä mf-690 hammasukko oli etu akselilla ja saman aikaisesti oli volvo bm valmet 505 -4 siinä oli edessä kitkalukko joka ei pitänyt yhtään jos kone joutui ristiriipuntaan tai oli toinen etupyörä liukkaalla pinnalla niin silloin se oli takaveto ja sitten vielä kun etuakseli on melkein keskellä traktoria jos yrität ajaa ojasta yli niin keula ottaa penkkaan kiinni joten kannattaa harkita sellaista konetta jossa on ainakin keula ei ulotu etu pyörien etupuolelle ja missä on myös kytkettävä lukko edessäkin.
- ovat mettäs
- kirjoitti:
on ehdottomasti parempi . meillä oli tuossa 80-luvun puoli välissä mf-690 hammasukko oli etu akselilla ja saman aikaisesti oli volvo bm valmet 505 -4 siinä oli edessä kitkalukko joka ei pitänyt yhtään jos kone joutui ristiriipuntaan tai oli toinen etupyörä liukkaalla pinnalla niin silloin se oli takaveto ja sitten vielä kun etuakseli on melkein keskellä traktoria jos yrität ajaa ojasta yli niin keula ottaa penkkaan kiinni joten kannattaa harkita sellaista konetta jossa on ainakin keula ei ulotu etu pyörien etupuolelle ja missä on myös kytkettävä lukko edessäkin.
nua neliveroot, takavetosella 502 valmetilla onnistuu puikkelehtiminen puiden saumoos vaurioita tekemätti ja voimat riittää iham hyvin kärryyl jota polttopuun ajos tarvitaan. ehän nuissa 90 verkuis kestänneet nua etuperäät yhtään ain ne oli remontis ja kalliis, ja verkku muutenjii vetokoukustansa kannon nokas kaikki mallit 50 luvult lähtiin
- Db 880
ovat mettäs kirjoitti:
nua neliveroot, takavetosella 502 valmetilla onnistuu puikkelehtiminen puiden saumoos vaurioita tekemätti ja voimat riittää iham hyvin kärryyl jota polttopuun ajos tarvitaan. ehän nuissa 90 verkuis kestänneet nua etuperäät yhtään ain ne oli remontis ja kalliis, ja verkku muutenjii vetokoukustansa kannon nokas kaikki mallit 50 luvult lähtiin
Keula pystyssä hyvin äkkiä kuin kuormataan meno loppuu siihen pieniä klapi ja rankakuormia tietysti hyviltä mailta tuo 502 sellakin.Maasto muuttuu vaikeakulkuiseksi tulee neliveto ja hammaslukko tarpeelliseksi neliveto kannattaa olla jo etupään painon vuoksikin jos kuormain laitetaan.
- Anonyymi
Valmetti jo merkki viittaa demarikansaan,ja ykspiippuseen haulikkoon,valumötti joo,ja se imago
- Maono
On tuo hammaslukko (HI-LOCK) valtrassa ainakii kuin ne kitkalukot ja niin se on muissakin merkeissä.
Kun sattuu esim.menemään toinen etunen ojaan tai tyhjän päälle ei kitkalukosta ole apua. ´Kokemusta on kun meillä on nyt raktoreissa kumpainenkin lukko. En tietä onko 05 sarjan valmeteissa nuuta ollutkaan kuin kitkalukkoja. Meillä oli edellisessä valtrassa mezzossa hammaslukko (HI-LOCK) maatalous-etuakselissa kun otettiin se lisävarusteena ostettaessa. Kyllä minun kokemusteni mukaan hammaslukko on ehdottomasti parempi.- tietäjä.
kyllä nuo on molemmat huonoja. kitkalukko ei pidä ja hammaslukko rikkoo paikat. hammaslukkoa et edes saa pois päältä pysähtymättä jos sinne on jäänyt veto päälle. ainoa toimiva ratkaisu on levyillä toteutettu lukko. esim uudemmissa nh on tällainen. ei ongelmia ojien ylityksissä, mutta luistaa kuitenkin ennen kuin vetarit alkaa paukkua, eikä irtikytkemisessä ole ongelmia kuormattunakaan. hammaslukon perään huutelijat ovat näitä joiden kello on pysähtynyt 70 luvulle. levylukko on nykyaikaa.
- Db 880
tietäjä. kirjoitti:
kyllä nuo on molemmat huonoja. kitkalukko ei pidä ja hammaslukko rikkoo paikat. hammaslukkoa et edes saa pois päältä pysähtymättä jos sinne on jäänyt veto päälle. ainoa toimiva ratkaisu on levyillä toteutettu lukko. esim uudemmissa nh on tällainen. ei ongelmia ojien ylityksissä, mutta luistaa kuitenkin ennen kuin vetarit alkaa paukkua, eikä irtikytkemisessä ole ongelmia kuormattunakaan. hammaslukon perään huutelijat ovat näitä joiden kello on pysähtynyt 70 luvulle. levylukko on nykyaikaa.
Puhua voi kaiken maailman levylukoista ja automaattivaihteista ja niiden paremmuudesta
60000 - 100000 e maksaa traktorista on realimaailman ulkopuolella varmasti pääosalla traktoreita tarvitsevilla.Varsinkin kuin kysyttiin pienimuotoiseen polttopuun ajoon konetta. - Maono
tietäjä. kirjoitti:
kyllä nuo on molemmat huonoja. kitkalukko ei pidä ja hammaslukko rikkoo paikat. hammaslukkoa et edes saa pois päältä pysähtymättä jos sinne on jäänyt veto päälle. ainoa toimiva ratkaisu on levyillä toteutettu lukko. esim uudemmissa nh on tällainen. ei ongelmia ojien ylityksissä, mutta luistaa kuitenkin ennen kuin vetarit alkaa paukkua, eikä irtikytkemisessä ole ongelmia kuormattunakaan. hammaslukon perään huutelijat ovat näitä joiden kello on pysähtynyt 70 luvulle. levylukko on nykyaikaa.
Toimii valtrassa lukko se Hi-Lock . Se kun on sekotus nuista kahesta lukosta eli öljyn painaa etupään levyt eli lukon päälle ja voipi käyttää jarruja kääntämiseenkin lukon ollessa päällä. Lukko irrottaa sillon automaattisesti ja palaa päälle kun poljin nostetaan. Kyllä ne vanhan-ajan kitkalukolliset huutelevat vetomiestä kun esim kone menee vähä ojaan ja toinen rengas jää tielle turhaan pyörimään.
- P.Ölvästi
tietäjä. kirjoitti:
kyllä nuo on molemmat huonoja. kitkalukko ei pidä ja hammaslukko rikkoo paikat. hammaslukkoa et edes saa pois päältä pysähtymättä jos sinne on jäänyt veto päälle. ainoa toimiva ratkaisu on levyillä toteutettu lukko. esim uudemmissa nh on tällainen. ei ongelmia ojien ylityksissä, mutta luistaa kuitenkin ennen kuin vetarit alkaa paukkua, eikä irtikytkemisessä ole ongelmia kuormattunakaan. hammaslukon perään huutelijat ovat näitä joiden kello on pysähtynyt 70 luvulle. levylukko on nykyaikaa.
Jos se hammaslukko ei irtoa, se kertoo, että silloin on pyörien välillä luistoa, ja silloinhan sitä lukkoa vielä tarvitaan! Vai oletko kenties kuski joka tuppaa aina nokka edellä johonkin kiilaan, eikä sitten osaa peruuttaa sieltä pois. Sitten alkaa ankara rypöminen ja vekslaaminen ;-)
Ja kuten jo totesinkin, jos traktori on niin huono ettei se kestä lukon käyttöä, ei niin hempulaa värkkiä pidä edes mennä ostamaan! Jos se ei sitten hajoa kitkajarrun ansiosta etuaksilastaan, se hajoaa jostain muualta (vrt NH). - valmetilla
P.Ölvästi kirjoitti:
Jos se hammaslukko ei irtoa, se kertoo, että silloin on pyörien välillä luistoa, ja silloinhan sitä lukkoa vielä tarvitaan! Vai oletko kenties kuski joka tuppaa aina nokka edellä johonkin kiilaan, eikä sitten osaa peruuttaa sieltä pois. Sitten alkaa ankara rypöminen ja vekslaaminen ;-)
Ja kuten jo totesinkin, jos traktori on niin huono ettei se kestä lukon käyttöä, ei niin hempulaa värkkiä pidä edes mennä ostamaan! Jos se ei sitten hajoa kitkajarrun ansiosta etuaksilastaan, se hajoaa jostain muualta (vrt NH).vedättämään koululaisia kuljettaneen ison linja-auton ojasta, ja naapurin isännät väitti kiven kovaan ettei lähde traktorilla. mulla oli silloin paripyörät kummassakin päässä ja edessä tosi iso lumikauha kun talviten polkemisia oli paljon. tunkiolta kävin keinottelemassa märkää paskaa sen kauhan kukkoroillen, peruutin pikakytkentäkolmion linja-uton eteen, ketju kiinni ja nosto ylös. itelläki kylmä hiki kun vain toiset eturenkaat kuivalla asfaltilla, muut nuoskalumessa ojassa jotta ketjulla sai nostettua auton keulaa. niin vain tuli 16 tonninen linja-auto ojasta ylös puolimetrisestä hangesta ja mustat jälet näkyy vieläki asfaltilla kun joka pyörä veti. oli siinä muikeaa nähdä tuontikoneen kans elävien naapurien naamat
- Sudittelija
valmetilla kirjoitti:
vedättämään koululaisia kuljettaneen ison linja-auton ojasta, ja naapurin isännät väitti kiven kovaan ettei lähde traktorilla. mulla oli silloin paripyörät kummassakin päässä ja edessä tosi iso lumikauha kun talviten polkemisia oli paljon. tunkiolta kävin keinottelemassa märkää paskaa sen kauhan kukkoroillen, peruutin pikakytkentäkolmion linja-uton eteen, ketju kiinni ja nosto ylös. itelläki kylmä hiki kun vain toiset eturenkaat kuivalla asfaltilla, muut nuoskalumessa ojassa jotta ketjulla sai nostettua auton keulaa. niin vain tuli 16 tonninen linja-auto ojasta ylös puolimetrisestä hangesta ja mustat jälet näkyy vieläki asfaltilla kun joka pyörä veti. oli siinä muikeaa nähdä tuontikoneen kans elävien naapurien naamat
Kaikki mustat viivat jotka on kumeista tullu häipyy viimeistään vuoden kuluessa näkymättömiin.
- 755
Sudittelija kirjoitti:
Kaikki mustat viivat jotka on kumeista tullu häipyy viimeistään vuoden kuluessa näkymättömiin.
Itellä ollut Zetor 9145 ja valmet 755. Kyllä Valmet on paljon mukavampi työskennellä niin metsässä kuin pellolla vrt Zetoriin. Sain kyllä tuon Zetorinkin suohon upotettua, vaikka kuin oli hammaslukot, kaivurin kanssa saatiin pois lopulta. Suosittelen Valmettia, jos valitsemaan joutuu!!
- Zetori on parempi
755 kirjoitti:
Itellä ollut Zetor 9145 ja valmet 755. Kyllä Valmet on paljon mukavampi työskennellä niin metsässä kuin pellolla vrt Zetoriin. Sain kyllä tuon Zetorinkin suohon upotettua, vaikka kuin oli hammaslukot, kaivurin kanssa saatiin pois lopulta. Suosittelen Valmettia, jos valitsemaan joutuu!!
9145 kanssa samanhintaanen on Valmet 802, mutta 05 -sarjan Valmetin hinnalla saa Zetoria 8540 - 10540 ja sellaisen 92 - 96 mallisen, alkuperäisellä akselilla varuistettu Zetori on varustettu hammaslukolla. Itse olen ajanut tällääsellä 9540, enkä parempaa metsätraktoria tiedä. Vetoteho on aivan eri asia kuin kitkalukollisella. Muutenki traktori on nykyaikainen ja mukava käteen, luja ja pieniruokainen.
- moni ärsyttäväkin
Zetori on parempi kirjoitti:
9145 kanssa samanhintaanen on Valmet 802, mutta 05 -sarjan Valmetin hinnalla saa Zetoria 8540 - 10540 ja sellaisen 92 - 96 mallisen, alkuperäisellä akselilla varuistettu Zetori on varustettu hammaslukolla. Itse olen ajanut tällääsellä 9540, enkä parempaa metsätraktoria tiedä. Vetoteho on aivan eri asia kuin kitkalukollisella. Muutenki traktori on nykyaikainen ja mukava käteen, luja ja pieniruokainen.
asia muuttuu siedettäväksi, kyllähän 803-903 valmetti on huomattavasti ergonomisempi ja kevyempi ajaa kuin mainitsemasi setorit. tuo setori on kömpelö kääntymään, ja nokka tökkii kuopissa ja ojien ylityksessä, näkyvyyskin hytistä heikko. setorin vaihteisto raskaskäyttöinin, toki tuo kolmiportainen pikavaihde ihan hyvä. heikkoa on myös setorin llukuisat muoviosat, joiden saumoihin koivun räipät hyvin tarttuu, valmetilla voi huoletta puskea oksakasojenkin läpi,mitään ei mene rikki, setori myös korkean ja kiikkerän oloinen kun vertaa valmettiin.
- jfhdjhjjj
moni ärsyttäväkin kirjoitti:
asia muuttuu siedettäväksi, kyllähän 803-903 valmetti on huomattavasti ergonomisempi ja kevyempi ajaa kuin mainitsemasi setorit. tuo setori on kömpelö kääntymään, ja nokka tökkii kuopissa ja ojien ylityksessä, näkyvyyskin hytistä heikko. setorin vaihteisto raskaskäyttöinin, toki tuo kolmiportainen pikavaihde ihan hyvä. heikkoa on myös setorin llukuisat muoviosat, joiden saumoihin koivun räipät hyvin tarttuu, valmetilla voi huoletta puskea oksakasojenkin läpi,mitään ei mene rikki, setori myös korkean ja kiikkerän oloinen kun vertaa valmettiin.
Noilla valmeteilla mukava ajella on mutta mihinkään todelliseen raskaaseen työntekoon niistä ei ole.
- HnKnGnWn
moni ärsyttäväkin kirjoitti:
asia muuttuu siedettäväksi, kyllähän 803-903 valmetti on huomattavasti ergonomisempi ja kevyempi ajaa kuin mainitsemasi setorit. tuo setori on kömpelö kääntymään, ja nokka tökkii kuopissa ja ojien ylityksessä, näkyvyyskin hytistä heikko. setorin vaihteisto raskaskäyttöinin, toki tuo kolmiportainen pikavaihde ihan hyvä. heikkoa on myös setorin llukuisat muoviosat, joiden saumoihin koivun räipät hyvin tarttuu, valmetilla voi huoletta puskea oksakasojenkin läpi,mitään ei mene rikki, setori myös korkean ja kiikkerän oloinen kun vertaa valmettiin.
Oletko koskaan ajanut X540 sarjan zetoreilla, eli nk UR3 sarjan koneilla?
Luulen ettet ole. Taitaa se aatteen palo vaivata itseäsi enemmän. Itse olen ajanut XX3 sarjan valmeteilla ja X540 sarjan zetoreilla tasan yhtä paljon, eli parit koeajot.
Ihan siltä pohjalta pisti silmääni kirjoituksessasi muutama seikka:
Sitkeä väite zetorin kankeudesta, joka on miltei pelkkä maalaislegenda joka sitkeästi elää. Jos verrataan saman teho ja painoluokan zetoreita muihin merkkeihin, kääntöymp halkaisija on vähintään keskitasoa. On tietty eri asia jos verrataan iso crystallia 305 valmettiin, niin onhan se zetori silloin kankea! Kankeimmat kokemukseni olen kuitenkin viettänyt valmettien hyteissä! Esim 802 4WD ja ilmajousitetulla etukaselilla varustetut T sarjan valtrat. Ne on kankeita jos mikä!
Toinen ihmetykseni aihe on X540 väittämäsi korkeus! Kyseinen traktori on nimittäin kokoluokassaan yksi matalimpia tasalattiaohjaamollisia koneita! UR2 sarja tietty hieman eri asia, mutta sehän onkin suunniteltu 160hp asti, ja siinä kokoluokassa se onkin jo taas matala traktori!
Kolmas ihmetyksen aihe on väitteesi huonosta näkyvyydestä. Ainut parantamisen suunta on suoraan eteen, koska konepelti on korkeahko, ja ohjaamo sijoitettu alas. Muihin suuntiin näkyvyys on erinomainen! Kyseinen traktorimallihan oli uranuurtaja ohjaamoteknologiassa juuri näkyvyyden osalta! X540 sarjan zetkojen hyttihän oli ensimmäinen suuren lasipinnan omaava ohjaamo! Oikeastaan ohjaamossa ei kaipaa muuta parannettavaa kuin melutaso saisi olla alempi, ja sivu sekä takalaseille huurteenpoistosuulakkeet. - uranuurtaja???
HnKnGnWn kirjoitti:
Oletko koskaan ajanut X540 sarjan zetoreilla, eli nk UR3 sarjan koneilla?
Luulen ettet ole. Taitaa se aatteen palo vaivata itseäsi enemmän. Itse olen ajanut XX3 sarjan valmeteilla ja X540 sarjan zetoreilla tasan yhtä paljon, eli parit koeajot.
Ihan siltä pohjalta pisti silmääni kirjoituksessasi muutama seikka:
Sitkeä väite zetorin kankeudesta, joka on miltei pelkkä maalaislegenda joka sitkeästi elää. Jos verrataan saman teho ja painoluokan zetoreita muihin merkkeihin, kääntöymp halkaisija on vähintään keskitasoa. On tietty eri asia jos verrataan iso crystallia 305 valmettiin, niin onhan se zetori silloin kankea! Kankeimmat kokemukseni olen kuitenkin viettänyt valmettien hyteissä! Esim 802 4WD ja ilmajousitetulla etukaselilla varustetut T sarjan valtrat. Ne on kankeita jos mikä!
Toinen ihmetykseni aihe on X540 väittämäsi korkeus! Kyseinen traktori on nimittäin kokoluokassaan yksi matalimpia tasalattiaohjaamollisia koneita! UR2 sarja tietty hieman eri asia, mutta sehän onkin suunniteltu 160hp asti, ja siinä kokoluokassa se onkin jo taas matala traktori!
Kolmas ihmetyksen aihe on väitteesi huonosta näkyvyydestä. Ainut parantamisen suunta on suoraan eteen, koska konepelti on korkeahko, ja ohjaamo sijoitettu alas. Muihin suuntiin näkyvyys on erinomainen! Kyseinen traktorimallihan oli uranuurtaja ohjaamoteknologiassa juuri näkyvyyden osalta! X540 sarjan zetkojen hyttihän oli ensimmäinen suuren lasipinnan omaava ohjaamo! Oikeastaan ohjaamossa ei kaipaa muuta parannettavaa kuin melutaso saisi olla alempi, ja sivu sekä takalaseille huurteenpoistosuulakkeet.ja paskat, anoot urat on tullu tiehen kun ne heikot valuosat on kiveen kolahtaneet siel mettäs ja sitte on ronkkapuolta peliä hinattu korjuuksille. vertaa tuota setorin hyttiä esim.3000 sarjojen massikan ensimmäisiin hytteihin, väitän että ei oo yhessäkään itäkoneessa vieläkään niin hyvää hyttiä ja näkyväisyyttä ulos. verkussa myös hammaslukko, huomattavasti ketterämpi kuin nuo setorit ja paljon matalampi setorin tehoisena
- WilleS
uranuurtaja??? kirjoitti:
ja paskat, anoot urat on tullu tiehen kun ne heikot valuosat on kiveen kolahtaneet siel mettäs ja sitte on ronkkapuolta peliä hinattu korjuuksille. vertaa tuota setorin hyttiä esim.3000 sarjojen massikan ensimmäisiin hytteihin, väitän että ei oo yhessäkään itäkoneessa vieläkään niin hyvää hyttiä ja näkyväisyyttä ulos. verkussa myös hammaslukko, huomattavasti ketterämpi kuin nuo setorit ja paljon matalampi setorin tehoisena
Niin ja 3000 sarjan massikoissa tulee 12000 euron aski remontti tehtäväksi kerran 5 vuodessa.... Että niin mainio kone se on.
Meillä muuten vaihdettiin aikoinaan juuri 3000 sarjan massikoista setkoihin, eikä sitä vaihtoa ole tarvinnut katua. No ok, se 3000 sarjan fergun hytti oli hyvä, varmaan vieläkään ei niin hyvää hyttiä ole missään, mutta taakse katvealueita niiden paksujen c pilareiden takia harmittavasti. Esim sivukiinnitteinen perunannostokone ja silppurit, sekä piennarmurskaimet juuri siinä katvealueella. - on 3080 ferkku
WilleS kirjoitti:
Niin ja 3000 sarjan massikoissa tulee 12000 euron aski remontti tehtäväksi kerran 5 vuodessa.... Että niin mainio kone se on.
Meillä muuten vaihdettiin aikoinaan juuri 3000 sarjan massikoista setkoihin, eikä sitä vaihtoa ole tarvinnut katua. No ok, se 3000 sarjan fergun hytti oli hyvä, varmaan vieläkään ei niin hyvää hyttiä ole missään, mutta taakse katvealueita niiden paksujen c pilareiden takia harmittavasti. Esim sivukiinnitteinen perunannostokone ja silppurit, sekä piennarmurskaimet juuri siinä katvealueella.jota saan lainata syksyisin rankametsään ja hyvin siinä on vaihdelaatikko kestäny, viime syksynä oli jo muistaakseni liki 11000 tuntia. verku on yvä metsätraktori, mutta ei sitä voi verrata valmettiin hytin ja runkorakenteen vuoksi. verkku on kyllä sitkeävetonen, viimeksikin kun toin raskasta 7 kuution rankakuormaa vesisateessa metsästä pois helpotti etenemistä kun pysty hyväksikäyttämään matalia kierroksia hyödyksi ilman vaihteen kytkentää pienemmälle, jos olisi kytkimeen joutunut painaa, ei kitka olisi enää riittänyt liikkeellelähtöön. lisäksi tuo verkku on hämmästyttävän pienikulutuksinen, tankillisella ajaa lähes kolme päivää metsässä vaikka kuormia tulee 3-4 per päivä
- puhua jostain
on 3080 ferkku kirjoitti:
jota saan lainata syksyisin rankametsään ja hyvin siinä on vaihdelaatikko kestäny, viime syksynä oli jo muistaakseni liki 11000 tuntia. verku on yvä metsätraktori, mutta ei sitä voi verrata valmettiin hytin ja runkorakenteen vuoksi. verkku on kyllä sitkeävetonen, viimeksikin kun toin raskasta 7 kuution rankakuormaa vesisateessa metsästä pois helpotti etenemistä kun pysty hyväksikäyttämään matalia kierroksia hyödyksi ilman vaihteen kytkentää pienemmälle, jos olisi kytkimeen joutunut painaa, ei kitka olisi enää riittänyt liikkeellelähtöön. lisäksi tuo verkku on hämmästyttävän pienikulutuksinen, tankillisella ajaa lähes kolme päivää metsässä vaikka kuormia tulee 3-4 per päivä
setoreista tai verkuista metsätraktoreina, sitä ne ei yksinkertasesti ole verrattuna x05 sarjan valmettiin, mutta ei siitä sen enempää sitten asiaan. onko tuo kitkalukko jotenkin säädettävissä esin jousia kiristämällä, käyttämällä erilaisia öljyjä tai jotenkin muuten? otaksuisin että nuo edellämainitut kitkalevyt kuluu ja kaipaa uusimista ajoittain.
- c52007
puhua jostain kirjoitti:
setoreista tai verkuista metsätraktoreina, sitä ne ei yksinkertasesti ole verrattuna x05 sarjan valmettiin, mutta ei siitä sen enempää sitten asiaan. onko tuo kitkalukko jotenkin säädettävissä esin jousia kiristämällä, käyttämällä erilaisia öljyjä tai jotenkin muuten? otaksuisin että nuo edellämainitut kitkalevyt kuluu ja kaipaa uusimista ajoittain.
voi olla metsäharrastuskäytössä kohtalainen,varsinainen traktorikäyttö maatalouteen on suoraan perseestä.
- ihanneolosuhteissa
c52007 kirjoitti:
voi olla metsäharrastuskäytössä kohtalainen,varsinainen traktorikäyttö maatalouteen on suoraan perseestä.
ihan yhtä hyvä traktori kuin muutkin kilpailevat merkit mutta olosuteiden käydessä rankemmaksi tyrmistyttävän ylivoimainen, tämä kävi selväks viime vuonna noukinvaunun kans, kun mahtijontikka alko osottaaa lämmönsietokyvyn maksimia, jatko turvenevallakin palvellu vanha 8950 sen jälkiä ilman pienintäkään oiretta vaihdelaatikosta
- Aito 4-veto
Kyllä mun mielestä kitkalukolla tekee,ja paljonki jos on oikeata merkkinen raktori.
Casessa ainakin vetää suoraan ajettaess kaikki 4 rengasta vaikka onkin kitkalukko edessä ja takana.- Anonyymi
Toki kitkalukko on tyhjää parempi, mutta parinkymmenenvuoden kokemus kytkettävästä
hammaslukosta on ainakin minut vakuuttanut.
Esim. pellolla tai metsässä hieman juuttunut kone, pieni vaihdepäälle, lukot päälle ja
hitaasti pakilla ylös.
Kaksi kertaa on tarvinut vetoapua näinä vuosina.
Yksi hyvä puoli etenkin metsäajossa, että kun kytkettävä lukkot ovat vapaalla,
traktoria voi ahtaissa paikoissa ohjata jarruilla ns. "tankkityylillä".
Kääntyy lähes paikoillaan, kun etulukko ei vastusta.
Kytkettävä lukko vaatii kyllä kuskilta "hereilläoloa", että muistaa vapauttaa
lukot kun välitön tarve loppuu.
- Lukkojatutkinut
Lukekaa valtran hi lock toimintaperiaate kyllä pitää
- Anonyymi
Kitkalukko on oikeasti tasauspyörästön kitkajarru, joka voi siirtää pitävältä renkaalta luistavalle renkaalle 40% momentista uutena ! Käytön myötä se vähenee...ollen jossain vaiheessa lähes kolmella renkaalla vetävä. Mutta etukuormain käytössä toimii osittain ylikuorma kytkimenä...käytänössä !
- Anonyymi
Kyllä kitkalukko hyvä on,vetää se suttaamaton pyöräkin niin paljon,että tuskinpa siitä hammaslukollinenkin menisi mihin kitkalukollinen jää,vitossarjalaisessa on nii paljon hyviä ominaisuuksia metsään,ja niillä se ohittaa hammaslukolliset traktorit,ja tahtoopa ne hammaslukolliset tiukassapaikassa pamahtaa rikki.
- Anonyymi
Meillä oli etukuormaajaviiatissa aikanaan se sa---nan hammaslukko, en katkaissut kuin yhden etuvetoakselin, kun olin nähnyt naapurin samanlaisesta menneen kolme kertaa sama akseli. Ymmärsin käsitellä jo kuin kipeetä pi--ua, kun siihen aikaan oli vaan marmoritiskin akseleita, ja hinta sen mukainen. Myöhemminhän niille tuli harmaita maahantuojia, kun huomasivat menekkiä olevan. Hankkija ei 80 luvulla oikein suosiolla edes myynyt etukuormaajia Verkkuinsa, kun niissä oli se hammasräpellys, suosittelivat vaan etunostolaitetta. Meillä sen jälkeen ollut, ja on neljä kitkalukollista, eikä ole remontteja niihin tehty, vaikka on käsitelty niin kuin työkonetta käsitellään. Hammaslukko sopii kehumiseen ja esittelyyn, mutta työmaalle sitä ei voi viedä, ja ne horinat kolmivetoisista on suoraan sen ajan Hankkijan myyntimiesten kursseilta.
- Anonyymi
Fiatin malli taisi olla 65-90, johon ei kannattanut etukuormaajaa ottaa. Massikan vetävän etu-akselin kera 100, 500 ja 600 sarjoissa oli enemmän tai vähemmän väkisin tehtyjä. Kyllä niissä voimansiirto kesti, kun vain öljyt pysyi sisällä...suunnanvaihtaja edessä oli heikoin lenkki. Ensimmäinen 4x4 malliksi suunniteltu Massikka oli Suomen markkinoilla 2640.
Hammaslukko tai automaattinen hammaslukko on parhaimmillaan jäätiköllä ja lumisissa oloissa ilman ketjuja. Ketjujen käyttö kyllä sitten rassaa voimansiirtoa.
Hammaslukosta edellä mainittu...ne yleistyi -80 luvulla...ei vielä -70 luvulla.
Pojan kloppina kynnin märkänä syksynä 1981 esittelykoneella MF 590 , joka veti kolmella renkaalla. Liian märkä oli savipelto, joka tuli kynnettyä...sitten kun tuli riittävästi järkeä, odotin syyskylmiä. Seuraavan kerran kyntäessä tarvitsi vetävää etu-akselia 2017 syksynä ! - Anonyymi
Kytkettävä hammaslukko aina paras vaihtoehto.
Kytkettynä pitävin , etu sekä taka-akselit yhtäaikaa lukittu.
Poiskytkettynä etuvoimansiirtoa säästävin .
Automaattinen hammaslukko huonoin, koko traktorin teho voi joissakin tilanteissa
siirtyä pelkästään etuakselin kautta.
Siihen ei minkään tavallisen traktorin etupäätä ole suunniteltu.
Linkkutraktorit yms. ovat eri asia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kytkettävä hammaslukko aina paras vaihtoehto.
Kytkettynä pitävin , etu sekä taka-akselit yhtäaikaa lukittu.
Poiskytkettynä etuvoimansiirtoa säästävin .
Automaattinen hammaslukko huonoin, koko traktorin teho voi joissakin tilanteissa
siirtyä pelkästään etuakselin kautta.
Siihen ei minkään tavallisen traktorin etupäätä ole suunniteltu.
Linkkutraktorit yms. ovat eri asia.Totta, mutta tämän ketjun aloituksessa puhutaan 05- sarjan Valluista ja silloin ei tunnettu kytkettäviä lukkoja, siksi minäkään en eilisessä kommentoinnissa siitä maininnut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta, mutta tämän ketjun aloituksessa puhutaan 05- sarjan Valluista ja silloin ei tunnettu kytkettäviä lukkoja, siksi minäkään en eilisessä kommentoinnissa siitä maininnut.
Aivan niin. Keskustelu tuppaa usein lähtemään laukalle ja alkuperäinen
aihe unohtuu.
Mielestäni 05-sarjan Vallut (en omista, mutta olen aika paljon ajanut)
ovat aikansa parhaita vakiovarusteisia traktoreita pöpelikköön.
Sileä pohja ja avara hytti kääntyvällä istuimella.
Pystyy laajarunkoisempikin ihminen helposti kääntymään istuimenkera
taaksepäin.
Kytkettävällä hammaslukolla olisi täydellinen, hyvä näinkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 732785
- 632684
- 681792
- 241637
- 201560
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä101515- 151402
- 481257
- 381243
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91219