Parisuhteen irtaantumisvaihe

pohdiskelija__

Onko muiden parisuhteessa näkynyt selvästi tämä niin sanottu irtaantumisvaihe ja miten siitä olette selvinneet? Onko ollut vaikeita kriisejä?

Olemme seurustelleet nelisen vuotta, yhdessä asuneet kolme. Nyt on edessä vaikeat päätökset ja omasta mielestäni olemme saavuttaneet tuon maagisen parisuhteen vaiheen. Olen 24, mies vuoden vanhempi.

Tällä hetkellä kynnyskysymyksiksi ovat nousseet:
- miehen haave siistimmästä kodista (tai toisin päin käännettynä oma sotkemiseni). Tästä on käyty monet valtataistelut ja tappelut. Haluaisin muuttua siistimmäksi ihmiseksi, mutta en tiedä pystynkö sitä lupaamaan pitkällä tähtäimellä.
- oma "muuttumiseni" parisuhteen aikana, olen löytänyt rakkaan harrastuksen (koirat), ja miehen mukaan emme enää muusta puhukaan kuin koirista. Koira otettiin yhdessä, mutta se vei minut enemmän mennessään kuin miehen. Tuntuu, ettei meillä juuri muuta yhteistä enää olekaan. Jatkuvan rahapulan takia emme pysty mitään edes yhdessä harrastamaan.
- erilaiset tulevaisuuden haaveet. Itse haluaisin naimisiin ja lapsia viimeistään kolmen kympin tienoilla, mies ei pysty tätä minulle lupaamaan. Hän ei tiedä mitä haluaa.
- hellyys, jota kaipaan paljon enemmän kuin nyt. Miestä ärsyttää ensimmäisinä mainitut kaksi asiaa, joten varmaan sen vuoksi hellyyskin on kadonnut olemattomiin.
- seksi, tai pikemminkin sen puute. Tätä on ollut ilmassa jo vuoden päivät, mutta nyt alan epäillä sen olleen vain ensimmäinen oire henkisestä tyytymättömyydestä (ja omalta osaltani hellyyden puutteesta).
- miestäni häiritsee, että hän on seurustellut jatkuvasti teini-iästä saakka, eikä missään vaiheessa päässyt olemaan yksin. Minua häiritsee, että kyseessä on ensimmäinen suhteeni enkä tiedä haluaisinko kokea vielä enemmän ennen sitoutumista. Mies on lisäksi ensimmäinen seksikumppanini ja tuntuu, että silläkin saralla haluaisin vielä jotain muuta kokea. Itsekään en ole asunut yksin kertaakaan kuukautta pidempään.

Olen epäillyt miestä vaivaavan jokin jo pitkän aikaa, mutta vasta nyt kun muutto uuteen yhteiseen asuntoon olisi edessä, on hän alkanut avautumaan ja kertomaan mikä vaivaa. En esimerkiksi kahden ensimmäisen kohdan tärkeyttä miehelle ole ymmärtänyt ennen kuin nyt, kun ei ole niistä halunnut puhua (ja tässä kohdassa jatkuvaa v*****lua ei lasketa). Meillä molemmilla on siis omia epäilyksiämme. Itse olisin valmis työstämään parisuhdettamme ja näkemään vaivaa sen parantamiseksi, mutta pelkään että miehen mielestä se on liian myöhäistä. En halua pysyä tässä suhteessa, jos kolmikymppisinä mies toteaa että ei haluakaan lapsia ja tulee ero. En myöskään halua että seuraavan suhteen samassa vaiheessa huomaan ongelmien seuranneen jälleen (jokaisessahan parisuhteessa mietitään varmasti jossain vaiheessa näitä samojakin ongelmia) ja katua, että emme tässä suhteessa nähnyt tarpeeksi vaivaa suhteen pelastamiseksi. Suhteessamme on mielestäni vielä todella paljon hyvää ja pelastamisen arvoista. Olemme miettineet myös taukoa ja omillamme asumista ja miettimistä.

Onkohan tästä vielä tietä yhteiseen tulevaisuuteen?

14

1728

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulevaisuutta jos ha

Aika lapsellinen on sinunkin ajattelusi. Kirjoitat ongelmista joita teillä on, ja joihin aika moneen myös sinulla on mahdollisuus vaikuttaa. Joten miksi et vaikuta????

Alat vain järjesteleen tavaroitasi jos se on puolisollesi kynnyskysymys. Siis kyllä aikuinen pystyy siihen. Ihan takulla. Parisuhteessa joutuu tekemään kompromisseja. Sinä et voi sotkea hulluna jos se toista nyppii.

Ja koirat. Puhu niistä vähemmän. Tee mitä haluat, mutta älä tuputa suut ja korvat täyteen koirajuttuja jos toista ei kerran kiinnosta. Mikä ongelma????

Ja jos teet ja jankutat asioita jotka ilmiselvästi ärsyttävät miestäsi, niin on aika selvää, että ärsyyntyneenä ei tee mieli halailla pussailla. Ja ilman halailua ja pussailua se seksikin tuppaa väheneen.

Ja höllää pipoa. Teette lapset kun molemmat haluavat. Joskus kun joutuu odotteleen, että molemmat ovat valmiit siihen päätökseen. Et sinä voi pakottaa miestäsi oleen samaa mieltä vuosien päässä olevasta tulevaisuudesta. Anna ajan kulua ja miehen miettiä rauhassa asioitaan.

Ja siitä irtautumisesta eli eriytymisestä. Et todellakaan ole eriytymässä. Eriytymisessä alkaa nähdä toisen omana yksilönä ja pystyy myös kunnioittamaan toisen ajatuksia ja mielipiteitä hänen omanaan tyrmäämättä niitä vääriksi jos ne eroavat omistasi.

Mutta oot aika nuori. Ehdit kyllä vielä kaiken. Nykyisen tai jonkun muun kanssa. keskity nyt ongelmien sijaan rakastamaan.

• ei ehkä auta mut..

- oma "muuttumiseni" parisuhteen aikana, olen löytänyt rakkaan harrastuksen (koirat), ja miehen mukaan emme enää muusta puhukaan kuin koirista. Koira otettiin yhdessä, mutta se vei minut enemmän mennessään kuin miehen. Tuntuu, ettei meillä juuri muuta yhteistä enää olekaan. Jatkuvan rahapulan takia emme pysty mitään edes yhdessä harrastamaan.

>>>>Minusta on vain hyvä että olet löytäny muutaki elämänsisältöä- ei se parisuhde ole koko elämä, sillonhan sitä vasta uupuukin.Eikö miehes harrasta mitään? Miks ei kotona saa puhua omista harrastuksista? Tässä kohtaa teillä on jokin ongelma joka näyttäis tulevan miehen puolelta..jos toisen tekemisiä ei tueta niin varasti se alkaa ärsyttää sua. Ihan kun ongelma kytis nyt jossain syvemmällä? Mihin miehen mielestä pitäis sitten keskittyä?Onko kyse jotenkin naisen roolista vai ärsyttääkö häntä se aika minkä se vie vai miten hän perustelee ton?
      Parisuhteen pitäis kestää tollanen koiraharrastus, eikä se päinvastoin piristä sua ja sitä kautta sen pitäis piristää teitäki.

- erilaiset tulevaisuuden haaveet. Itse haluaisin naimisiin ja lapsia viimeistään kolmen kympin tienoilla, mies ei pysty tätä minulle lupaamaan. Hän ei tiedä mitä haluaa.

>>>>>vaikuttaa että mies ei ole joko varma teidän suhteen tulevaisuudesta ja miettii järjellä lapsentekoasiaa (jos vaik eroottekin heti suhde ei kestä) tai hänellä voi olla itsellään jotain haaveita joita ei ole päässyt toteuttaa tai elämää elämään eikä siksi tahdo alkaa vielä isäksi. Tuntuuko teistä molemmista just tältä että parisuhteenne sitoo ja kahlitsee teitä liikaa? Voisiko sille tehdä jotain. Aikalisää en suosittele, se on tekosyy hyppiä vieraisiin sänkyihin ja aiheuttaa vain ehkä lisää ongelmia.

- hellyys, jota kaipaan paljon enemmän kuin nyt. Miestä ärsyttää ensimmäisinä mainitut kaksi asiaa, joten varmaan sen vuoksi hellyyskin on kadonnut olemattomiin.
      - seksi, tai pikemminkin sen puute. Tätä on ollut ilmassa jo vuoden päivät, mutta nyt alan epäillä sen olleen vain ensimmäinen oire henkisestä tyytymättömyydestä (ja omalta osaltani hellyyden puutteesta).

>>>>>aika ymmärrettävää jos emotionaalisella tasolla jotain on ´vinossa´ ei seksikään maistu.

- miestäni häiritsee, että hän on seurustellut jatkuvasti teini-iästä saakka, eikä missään vaiheessa päässyt olemaan yksin. Minua häiritsee, että kyseessä on ensimmäinen suhteeni enkä tiedä haluaisinko kokea vielä enemmän ennen sitoutumista. Mies on lisäksi ensimmäinen seksikumppanini ja tuntuu, että silläkin saralla haluaisin vielä jotain muuta kokea. Itsekään en ole asunut yksin kertaakaan kuukautta pidempään.

>>>>>Aika luonnollista sinänsä että teitä häiritsee kokemuksien puuten mutta kuten varmaan tiedätte, ei se sinkkuilu niin kivaa ole yhdenillan suhteineen, enemmänkin kuluttavaa. Vaikuttaa että teillä on kriisi jo menossa ja tuo mainitsemasi irtautumisvaihekin. Aika näyttää mihin suuntaan tienne kulkee, jäättekö yhteen josta syntyy kriisit kestävä ikusuhde vai kasvatteko täysin erillenne.

Mahdollisia tulevaisuuksia voi miettiä omalle kohdalleen jo etukäteen jos tahtoo tai sitten ei vaan antaa ajan näyttää. Tässäkin asiassa voitte olla hyvin erilaisia. Hienointa ehkä on että olette näköjään sanoneet toisillenne suoraan ongelmista. Kaikki ei kykene rehellisyyteen! Miten teidän arkikemia muuten toimii vai onko siinä ongelmia juuri emt. seikkojen vuoksi? Jos sitä vielä on kandee yrittää, jos tarvii jo teeskennellä, ei ole kovin helppoa mä luulisin...?

Tsemppiä.

• töttörötööö

erota.

muuten teette pari lasta ja eroatte vasta sitten.

vaikka suhteenne olisi nykyisellään suht koht hyvä, et sitä tiedä kun sinulla ei ole tietoa paremmasta ja sitä tietoa ei saada istumalla ensimmäisessä suhteessa.

• pohdiskelija__

Kiitoksia vastauksista.

Ensimmäiselle vastaajalle: Noinhan se menisi jos asiat olisivat oikeasti noin yksinkertaisia. Toki olen valmis muuttumaan noiden asioiden suhteen, jos kyse on vain ja ainoastaan noista.

Uusien keskustelujen myötä onkin selvinnyt, että meidän erilaisuus noiden kaikkien ja elämäntyylin suhteen on miehelle ongelma. Eli kyse ei ole vain siitä että sotkisin, vaan siitä että eletään kokonaisuudessaan niin eri lailla (itse en kyllä ole aivan tätä mieltä). Ilmeisesti melkein kaikki tekemiseni ärsyttää miestä ja hän on jatkuvasti huonolla tuulella kotona. Yhteistä tekemistä ei oikeastaan ole lainkaan, kotona istumme eri huoneissa mies tietokoneella pelaamassa tai surffaamassa ja minä olohuoneessa läppärillä.

Minäkin olin vain iloinen, että olen löytänyt oman harrastuksen ja intohimon koirista. Ja luulin että mies on onnellinen puolestani myös. Hän minua aiemmin on kannustanut tekemään omia juttujani ja tapaamaan omia kavereitani sen sijaan, että olen vain hänen kanssaan kotona. Kuitenkin nämä erilaisuudet näköjään ovat nyt se mikä miestä pistää ärsyttämään.

Mielestäni meidän pitäisi tässä vaiheessa joko päättää sitoutua toisiimme, hyväksyä erilaisuutemme ja pitää sitä rikkautena, tai sitten päättää että ei toimi ja erota. Miestä ärsyttää, että hän on muuttunut niin paljon parisuhteemme aikana aktiivisesta ja urheilevasta miehestä sohvaperunaksi. Minusta tuo tuntuu syyttämiseltä, en missään vaiheessa ole häntä koskaan pyytänyt tai kannustanut lopettamaan harrastuksiaan.

Jos minä saisin päättää, kehottaisin miestä etsimään itselleen kivan harrastuksen ja keskittymään itse siihen, mikä hänestä voisi tehdä onnellisen. Itse olen löytänyt oman "juttuni" koirista. Nyt tuntuu, että hän syyttää minua oman elämänsä muuttumisesta, vaikka hän itse on eniten vastuussa siitä mitä tekee.

Parisuhde kun kuitenkin koostuu kahdesta erilaisesta ihmisestä joilla täytyy myös olla omia harrastuksia. Sitten kun on sinut itsensä ja omien tekemisiensä kanssa niin voi vasta olla onnellinen parisuhteessa.

Vai meneekö ihan metsään? Ja kyllä minun mielestäni tässä voisi olla kyse parisuhteen irtaantumisvaiheesta, mikä vaan on menossa ihan metsään. Miestä ei parisuhdepsykologia kiinnosta pätkän vertaa.

• ei ehkä auta mut..
        pohdiskelija__ kirjoitti:

Kiitoksia vastauksista.

Ensimmäiselle vastaajalle: Noinhan se menisi jos asiat olisivat oikeasti noin yksinkertaisia. Toki olen valmis muuttumaan noiden asioiden suhteen, jos kyse on vain ja ainoastaan noista.

Uusien keskustelujen myötä onkin selvinnyt, että meidän erilaisuus noiden kaikkien ja elämäntyylin suhteen on miehelle ongelma. Eli kyse ei ole vain siitä että sotkisin, vaan siitä että eletään kokonaisuudessaan niin eri lailla (itse en kyllä ole aivan tätä mieltä). Ilmeisesti melkein kaikki tekemiseni ärsyttää miestä ja hän on jatkuvasti huonolla tuulella kotona. Yhteistä tekemistä ei oikeastaan ole lainkaan, kotona istumme eri huoneissa mies tietokoneella pelaamassa tai surffaamassa ja minä olohuoneessa läppärillä.

Minäkin olin vain iloinen, että olen löytänyt oman harrastuksen ja intohimon koirista. Ja luulin että mies on onnellinen puolestani myös. Hän minua aiemmin on kannustanut tekemään omia juttujani ja tapaamaan omia kavereitani sen sijaan, että olen vain hänen kanssaan kotona. Kuitenkin nämä erilaisuudet näköjään ovat nyt se mikä miestä pistää ärsyttämään.

Mielestäni meidän pitäisi tässä vaiheessa joko päättää sitoutua toisiimme, hyväksyä erilaisuutemme ja pitää sitä rikkautena, tai sitten päättää että ei toimi ja erota. Miestä ärsyttää, että hän on muuttunut niin paljon parisuhteemme aikana aktiivisesta ja urheilevasta miehestä sohvaperunaksi. Minusta tuo tuntuu syyttämiseltä, en missään vaiheessa ole häntä koskaan pyytänyt tai kannustanut lopettamaan harrastuksiaan.

Jos minä saisin päättää, kehottaisin miestä etsimään itselleen kivan harrastuksen ja keskittymään itse siihen, mikä hänestä voisi tehdä onnellisen. Itse olen löytänyt oman "juttuni" koirista. Nyt tuntuu, että hän syyttää minua oman elämänsä muuttumisesta, vaikka hän itse on eniten vastuussa siitä mitä tekee.

Parisuhde kun kuitenkin koostuu kahdesta erilaisesta ihmisestä joilla täytyy myös olla omia harrastuksia. Sitten kun on sinut itsensä ja omien tekemisiensä kanssa niin voi vasta olla onnellinen parisuhteessa.

Vai meneekö ihan metsään? Ja kyllä minun mielestäni tässä voisi olla kyse parisuhteen irtaantumisvaiheesta, mikä vaan on menossa ihan metsään. Miestä ei parisuhdepsykologia kiinnosta pätkän vertaa.

näin...

Vaikutat fiksulta naiselta, miehestäs ei voi sanoa samaa jos ei oikein tiedä mikä vaivaa ja syyttää sohvaperunoitumisesta sinua. Hänen todellakin pitäis saada oma elämänsä käyntiin eikä ruikuttaa...
        Musta jokaisen tulee pitää huolta itsestään, jos ei pidä niin ennenpitkää tulee ongelmia. Jospa se mies vähän ryhdistäytyis...

Tietysti itää olla myös jotain yhteistä josta nauttia...en tiedä mitään niin kamalaa kun jos ei ole enää mitään. Tässä kumpikin kantaa astuun ja toisen tunteita on kuunneltava.

• Hoipertelija

Täältä jotakin ajatusta :)

"- miehen haave siistimmästä kodista (tai toisin päin käännettynä oma sotkemiseni). Tästä on käyty monet valtataistelut ja tappelut. Haluaisin muuttua siistimmäksi ihmiseksi, mutta en tiedä pystynkö sitä lupaamaan pitkällä tähtäimellä."

=> Siihen saa luvan tottua, että naisen arki ei todellakaan ole mitään helppoa. Pitää revetä joka paikkaan ja töiden ynnä oman uran ja opiskeluiden lisäksi pitää vielä huoltaa koti ja hyvässä lykyssä lapsetkin. Mies vain matkustaa siististi töihin ja töissä käy siivoojat ja tulee kotiin ja jälleen odottaa, että koti on yhtä siisti ja kaikki sujuu kuin tanssi. Rahkeet eivät naisella aina riitä kaikkeen, tee se ainakin miehelle selväksi ja yrittäkää löytää jokin yhteinen ratkaisu asiaan..?

"- oma "muuttumiseni" parisuhteen aikana, olen löytänyt rakkaan harrastuksen (koirat), ja miehen mukaan emme enää muusta puhukaan kuin koirista. Koira otettiin yhdessä, mutta se vei minut enemmän mennessään kuin miehen. Tuntuu, ettei meillä juuri muuta yhteistä enää olekaan. Jatkuvan rahapulan takia emme pysty mitään edes yhdessä harrastamaan."

=> Jep. Mikään muu täällä ei ole yhtä varmaa kuin jatkuva muutos ja myös miehen pitää se käsittää, että asiat muuttuvat ja ihmiset muuttuvat. Joskus tuntuu etteivät miehet ihan tajua mistä siinä on kyse, pikemminkin joskus tuntuu kuin yritettäisiin sulloa väkipakolla lokeroon ja sulkea naikkonen sinne loppuelämäksensä kunhan hänet on ensin muovannut itsellensä sopivaksi eli sitä kautta oletetaan, että toinen vain on ja pysyy. Vaan ei se niin mene. Ainakin oma luonteeni on eteenpäin pyrkivä enkä halua jumittua ikuisuuksiksi vain samoihin peruskaavoihin ja -ympyröihin ja tarkoitan nyt itsensä kehittämistä. Pidemmän päälle se samoissa kuvioissa jatkuva jumitus tekee hulluksi. Eikä pysty enää ajattelemaan. Mikä saa hermoraunioksi. Tai taantumaan kulissivaimoksi?

"- erilaiset tulevaisuuden haaveet. Itse haluaisin naimisiin ja lapsia viimeistään kolmen kympin tienoilla, mies ei pysty tätä minulle lupaamaan. Hän ei tiedä mitä haluaa."

=> Hei hellurei pätee se toisinkin päin. Mikään muu ei ole yhtä varmaa kuin muutos eli liian tarkkaa suunnitelmaa elämällensä ei pidä tehdä, koska ne eivät pidä kuitenkaan. Aina lähtee matto jalkojen alta tms eli voisit vaikka kysellä siipaltasi, että kait me edes jossain vaiheessa naimisiin mennään ja tenavia pusketaan maailmaan jos kerta sitä haluatte? Älä ahdista toista ja ala sanelemaan mitä toisen pitää olla.

"- hellyys, jota kaipaan paljon enemmän kuin nyt. Miestä ärsyttää ensimmäisinä mainitut kaksi asiaa, joten varmaan sen vuoksi hellyyskin on kadonnut olemattomiin."

=> Äh miehiä ei vain kiinnosta eivätkä he ymmärrä hellyyttä. Puhu panemisella niin se menee jakeluun :D Miehet eivät tunne sillä tavalla kuten naiset, niin se vaan on. Ja sen kun tajuaa niin elämä on naisena paljon, paljon helpompaa :)

"- seksi, tai pikemminkin sen puute. Tätä on ollut ilmassa jo vuoden päivät, mutta nyt alan epäillä sen olleen vain ensimmäinen oire henkisestä tyytymättömyydestä (ja omalta osaltani hellyyden puutteesta)."

=> Miesten päätehtävä tuntuu olevan vain valloittaa ja panna ja heittää pois eikä näin ollen haluta panostaa yhteen naiseen. Miehillä siis ei se laatu merkkaa katsos vaan se määrä kun taas naisilla tuntuu enemmänkin merkitsevän laatu kuin määrä.

"- miestäni häiritsee, että hän on seurustellut jatkuvasti teini-iästä saakka, eikä missään vaiheessa päässyt olemaan yksin. Minua häiritsee, että kyseessä on ensimmäinen suhteeni enkä tiedä haluaisinko kokea vielä enemmän ennen sitoutumista. Mies on lisäksi ensimmäinen seksikumppanini ja tuntuu, että silläkin saralla haluaisin vielä jotain muuta kokea. Itsekään en ole asunut yksin kertaakaan kuukautta pidempään."

=> No tämä taas on ihmisestä ja luonteesta kiinni. Toiset löytävät hyvän ja ovat tyytyväisiä siihen kertalaakista kun taas toiset etsivät ja etsivät ja etsivät ja lopulta huomaavatkin tykkäävänsä enemmän etsimisestä (tai menettävät itsensä ja hukkuvat siihen) kuin itse kumppanin löytämisestä. Toiset ihmiset taas arvostavat itseänsä sen verta etteivät ihan heppoisin perustein itseänsä jakele, edes kumppaninsa kanssa siten, että ottaisivat petileikkeihin lisää populaa. Annetaan kukkasten kukkia ja kunkin toimittaa tavallansa niin ehkäpä ne samankaltaiset ihmiset sitten löytävät sitä kautta oman onnensa ja sitä kautta kumppaninsa :) Ehkä teistä kumpikaan ei ole parisuhde-ihminen? Kannattaa keskustella.

• ole kokemuksia

Miehistä tai parisuhteesta kirjoittamastasi päätellen.

Luulet osaavasi lukea täysin tuntemattoman miehen ajatuksia...

Tai ehkä osaatkin, sillä taidolla tienaisi hyvin...

• kunnon miehen nainen

"Mies vain matkustaa siististi töihin ja töissä käy siivoojat ja tulee kotiin ja jälleen odottaa, että koti on yhtä siisti ja kaikki sujuu kuin tanssi"

"Joskus tuntuu etteivät miehet ihan tajua mistä siinä on kyse, pikemminkin joskus tuntuu kuin yritettäisiin sulloa väkipakolla lokeroon ja sulkea naikkonen sinne loppuelämäksensä kunhan hänet on ensin muovannut itsellensä sopivaksi eli sitä kautta oletetaan, että toinen vain on ja pysyy."

"Äh miehiä ei vain kiinnosta eivätkä he ymmärrä hellyyttä. Puhu panemisella niin se menee jakeluun :D Miehet eivät tunne sillä tavalla kuten naiset, niin se vaan on."

"Miesten päätehtävä tuntuu olevan vain valloittaa ja panna ja heittää pois eikä näin ollen haluta panostaa yhteen naiseen. Miehillä siis ei se laatu merkkaa katsos vaan se määrä kun taas naisilla tuntuu enemmänkin merkitsevän laatu kuin määrä."

Täytyy sanoa että mielikuvasi miehistä on aika yksipuolinen ja tympeä. Jos itse olet tuollaisen miehen valinnut niin huonon valinnan olet tehnyt.

"Toiset löytävät hyvän ja ovat tyytyväisiä siihen kertalaakista kun taas toiset etsivät ja etsivät ja etsivät ja lopulta huomaavatkin tykkäävänsä enemmän etsimisestä (tai menettävät itsensä ja hukkuvat siihen) kuin itse kumppanin löytämisestä."

Nuo ovat nuo ääripäät. Suurin osa ihmisistä seurustelee vakavasti pari kertaa kunnes löytää sen kenen kanssa loppuelämän jakaa. Jos itse olisit vähän katsellut ympärillesi sen sijaan että ensimmäisen äijän otit niin saattaisi olla eri ääni kellossa.

Kuulostat juuri sellaiselta omaan liittoonsa tympääntyneeltä vaimolta joka vain hyväksyy huonon osansa. Moralisoit niitä jotka toimivat eri tavalla koska sisimmässäsi olet heille kateellinen. Yrität toitottaa muille että ei ole järkeä etsiä onnea koska sitä ei ole vaan kaikki pitäisi vain hyväksyä.

• pohdiskelija__

Kiitos jälleen vastaajille. Luin kyllä ajatuksella kaikki viestit mutta vastaan tänne loppuun.

Nyt näyttäisi siltä että eroon tämä päättyy :(. Itseä harmittaa kauheasti, koska ymmärrän että tämä olisi se vaihe kun pitäisi tehdä töitä suhteen eteen. Ei se itsestään toimi montaa kymmentä vuotta. Minä olisin ollut valmis näkemään vaivaa ja jaksamaan. Olen yrittänyt saada miehestä selville onko hän vain kyllästynyt minuun (eli haluaako katsella muita markkinoita) vai haluaako olla vain "vapaa". Ettei hän tulevaisuudessa vaan sitten jokaista suhdetta tässä vaihessa katkaise kun ei ymmärrä ettei suhde pysy kasassa itsestään. Hän sanoo, ettei halua vielä sitoutua mihinkään vaan että voi vaikka lähteä yhtäkkiä vuodeksi ulkomaille jos haluaa. Enpä minä missään vaiheessa ole häneltä mitään estänytkään ja vaihtoonkin hakemiseen kannustin kun hän siitä puhui.

Emme kumpikaan ole missään vaiheessa asuneet yksin ja kyllä minuakin kiinnostaisi joskus sekin kokea. En kuitenkaan olisi halunnut suhdetta sen takia heittää pois, kun enemmän kuin asua yksin haluaisin perheen ja oman yhteisen kodin. Yksin en todennäköisesti kauaa viihtyisi vaan haluaisin jonkun jakamaan arkea. Olen myöntänyt että saatoin painostaa häntä tulevaisuutemme suhteen, mutta hän sanoo että tietää kyllä mitä minä haluan eikä pysty sitä lupaamaan. Mutta minä vain haluaisin vanheta hänen kanssaan. Vai sumentaako eron ja yksin pärjäämisen pelko nyt ajatteluani?

Toivon kuitenkin että mies on onnellinen ja jos hänestä tämä ei toimi niin sitten ei ole paljon tehtävissä. Jos hän kuitenkin haluaa vain olla "vapaa" ja huoleton niin minusta hän voisi tehdä niin ihan hyvin myös parisuhteessamme. Nimenomaan kehittää itseään ja etsiä omaa paikkaansa, mutta minun kanssani.

Nyt lähden viikoksi muualle joten saamme molemmat ajatella asioita omilla tahoillamme. Ihan pienistä asioista hän nytkin menetti hermonsa, joten en usko että tämä kovin hyvin voi päättyä. Lähinnä hän on jo puhunut siitä, että jatkamme ystävinä ja pidämme yhteyttä paljon sitten kun asumme erillämme. Itse en usko että tekee hyvää ainakaan minulle pitää tiiviisti yhteyttä erottuamme, eiköhän se tekisi siitä vain vaikeampaa.

Taitaapi se olla parasta alkaa valmistautua yksin asumiseen.. Tämän kaiken ajatteleminen omassa päässä oli niin paljon helpompaa kuin kuulla, että mies pyörittelee samoja asioita. Enpä minä voi miehen mieltä väkisin kääntää.

Mutta kai minäkin siitä selviän kun muutkin?

• sama täällä..

Hei!
        Eksyin tänne palstalle, jostain kumman syystä ja tämä oli varmaan ensimmäinen viestiketju jonka luin. Jotenkin tilanteesi on samanlainen kuin minulla ja myös ajatuksesi ja tunteesi. Poikkeus on se , että meillä suhde ei ole vielä kestänyt kovin pitkään, ja me molemmat haluamme kyllä tulevaisuudessa perheen ja lapsia. Ongelma on muuten erilaisuutemme,lähes kaikella saralla mitä vaan kuvitella voi.

Myös minun mieheni on muuttunut jotenkin kylmäksi ja hellyys kadonnut taivaan tuuliin. Työ vie miehen ajatukset ja vain omat asiat pyörii miehen mielessä. Toivon enemmän seksiä ja hellyyttä ja haluan tuntea rakkauden , vaikka elämmekin jo arkea. En tunne sitä enää, kuin todella harvoin. Mies on lähes aina kiukkuinen, ja vaikuttaa että tuotan hänelle pelkkää ärtymystä ja ärsytystä. Myöskään minä en ole tarpeeksi siisti tai jämpti. Mieheni arvostele minua siitä ja tuntuu ettei ole edes ylpeä tai onnellinen siitä että olen hänen tyttöystävä. Silti hän ei halua (tai ainakaan myönnä), että olisiko minun parempi olla jossain toisaalla välillä.

Oikeastaan nämä piirteet korostuvat kun mies on pahantuulinen/stressissä. silloin kaikki on päin mäntyä. Kun hän on hyvän tuulinen on myös meidän suhde erilainen. Siksi jaksan uskoa tulevaan. voiko tämä suunnan muutos johtua vain töistä tai stressistä. Sitä en tiedä.

Ero ajatukset todella sumentaa päätä ja omaa arvostelukykyä. Sitä haluaa niin pitää kiinni suhteesta, että tekee ja hyväksyy melkein mitä tahansa eikä hyväksy sitä ette menee huonosti. Itse sorrun siihen myös, kuten viestistä huomaat :) Jos joskus on mennyt hyvin ja näkee yhteisen tulevaisuuden ja siihen on mahdollisuudet on vaikea hyväksyä eroa. mutta jos molemmat ei ole valmiita tekemään asioita sen eteen, ei ehkä muita vaihtoehtoja ole. tai jos ei olla valmiita molemminpuolisiin kompromisseihin. mielestäni sinun ei missään tapauksessa tarvitse tyytyä siihen , että mies ei tiedä mitä tulevaisuudessa haluaa. lapset vai kenties olla vapaa. ei sellaisessa epävarmuudessa voi elää, jos itse on varma perheestä ja yhteisestä kodista. jos ilmaiset että haluat enemmän hellyyttä, mielestäni molempien pitää tulla siinä vastaan. toinen ei voi muuttua hellyyskoneeksi, mutta toinen ei voi elää ilman että näkee ja tuntee toisen tuntemukset. minun kohdallani se tapahtuu todella harvoin. tyydyn siihen etten saa tarpeeksi hellyyttä, itse en enää edes uskalla lähestyä miestäni kun ei hän siitä nauti.

Mitä pidemmälle tätä kirjoitan sitä suuremmin ihmetteleni miksi olen tässä suhteessa. ehkä sinäkin , kun luet kirjoituksiasi uudelleen. nämä asiat on sellaisia ettei näihin löydy yksioikoisia vastauksia..molempien tulee tiedostaa ongelmat ja tulla vastaan. eikä vain toisen kärsiä siitä, mitkä ratkaisut kumppani tekee. jos yhteinen työnteko päättyy,on ehkä aika luovuttaa. jos tunnette rakkauden, ja näette valoa tunnelin päässä mielestäni kaikki on mahdollista. monilla kaatuu nuoruuden suhteet siihen, että halutaan vielä kokea. katuma voi tulla päälle, mutta se on tehtävä. meillä ei ole sitä ongelmaa, molemmat ovat kokeneet sen minkä ovat nähneet tarpeelliseksi. ongelma on se että toiselle on tärkeää näemmä työ ja sen aiheuttama stressi, ja toisella se ettei suhde anna enää mitään tämän stressin takia. on tämäkin tilanne.

Uskon että olette tehneet oikean ratkaisun, vaikka se kirpaisee nyt. paljon voimia tulevaan! ja jos eroatte, en todellakaan suosittele tiivistä yhteydenpitoa, se hidastaa eroprosessia todella paljon. pitää vain kestää se , ettei tiedä toisen menoista.

• trivnkanbvg

Selviät aivan varmasti ! :)

Itseasiassa olet aloittanut prosessin jo nyt.

> "Lähinnä hän on jo puhunut siitä, että jatkamme ystävinä ja pidämme yhteyttä paljon sitten kun asumme erillämme. Itse en usko että tekee hyvää ainakaan minulle pitää tiiviisti yhteyttä erottuamme, eiköhän se tekisi siitä vain vaikeampaa."

Pidä oma linjasi. Mies halusi eron. Jos sinusta tuntuu hyvältä suunnata kohti uusia tuulia, älä jää roikkumaan vanhaan. Ystävä voit olla, mutta älä liiaksi. Asialliset välit. Sydänystävä ja tukija ei tarvitse olla.

Älä ole miehellesi varalla. Ala elämään aidosti kohti uutta onnea, mitä et nykyisen miehesi kanssa ehkä tule koskaan saavuttamaan.

Tsemppiä !

• pohdiskelija___

Vastaan taas tänne loppuun.

Sinulle "sama täällä": Tosi samanlaisia asioita käyt näköjään läpi kuin minä. Olemme olleet jo pitemmän aikaa enemmänkin kämppiksiä, ei hellyyttä tai seksiä kuin harvoin. Silti nukumme hyvin lähekkäin, lojumme sohvalla päällekäin ja muutenkin viihdymme yhdessä arkena kun ei ole mitään stressiä.

Näin kirjoittelin tuonne toiseen Arki-keskusteluun ja kopioidaan nyt myös tänne.
      "Mies on kärttyinen kun ei ehdi muuta tehdä kuin käydä töissä ja on kotonakin kuin perseeseen ammuttu karhu. Heijastaa tietysti myös minuun. Suhteen alussa olin järjetön pessimisti, mutta nykyään en tiedä ketään optimistisempaa kuin minä. Mies on sellainen valittaja, että sitä kuunnellessa olen kuin itsestään kehittänyt itsestäni optimistin. Kaikkeen valitukseen pitää vastata positiivisesti ja puolustaa. Hellyyttä ei ole ollut vuosiin eikä seksiäkään juuri nimeksikään. Kuviota on siis jatkunut jo pitkään milloin milläkin syyllä, nyt se vaan sattuu olemaan tuo työ.

Noh, kuten sanottu suhde on kohta entinen ja odotan jo innolla sitä että voin katsoa telkasta ihan mitä haluan, tehdä ruoaksi mitä haluan enkä miettiä ensin tuleeko mieheltä jokin vittuilukommentti jos näkee mitä katson tai teen.

Näin kirjoitettuna ihmettelen kyllä kovasti miksi olen nyt vasta eroamassa tästä suhteesta. En voi olla tässä oma itseni ja tehdä itseäni miellyttäviä asioita ennenkuin mietin mitä mies sanoisi.

Oman kokemuksen perusteella tuntuu, että jatkuvan pahanolon takana on usein jotain muutakin kuin pelkästään työ. Meillä suhteen takaa löytyi ongelmia jotka vaikuttavat miehen mielialaan, eli työ on vain pieni osa sitä."

Näitä omia tekstejä lukiessa tulee kyllä olo, että miksi ei ole erottu aikaisemmin.. Rakastan häntä, mutta en tiedä rakastanko JUURI häntä vai vaan turvallisuuden tunnetta kun ei tarvitse olla yksin. Tämä on ensimmäinen kunnon parisuhteeni ja olen kovin surullinen, kun en tiedä löydänkö enää samanlaista yhteistä säveltä kenenkään kanssa. Meillä on niin samanlaiset ajatusmaailmat ja huumorintajut ja meidän välistä "omakivaa" en ole koskaan kokenut kenenkään muun kanssa. Toisaalta uskon, että jos nyt jatkaisimme yhdessä niin muutaman vuoden päästä kohtaisimme samat ongelmat, kun kumpikin kuitenkin haluaa kokea yksin asumisen ja pärjäämisen. On vaikea ymmärtää, että mies jonka kanssa piti olla loppuelämä ja rakentaa yhteinen tulevaisuus ei kohta olekaan siinä. Silti tiedän että näin on parasta. Silloin kun mies on hyvällä tuulella on meillä tosi ihanaa yhdessä, mutta silti arkeen mahtuu liikaa niitä vaikeita päiviä kun kaikki ärsyttää.

Ehkä osaansa toisaalta kertoo jo se, että olemme miehen kanssa näistä asioista keskustelleet enkä ole itkenyt kuin yhden keskustelun aikana. Yksin sitten pillitellyt enemmän. Kavereillekaan kertoessakaan en ole itkenyt koskaan. Tosi rauhallisesti olemme miettineet kumpi saa mitäkin tavaroita. Kai olen sitten työstänyt tätä eroa jo aikaisemmin.

Mietimme että muutamme erilleen ja pidämme taukoa ja katsomme sitten miten tehdään. Siinähän sen näkee haluaako olla toisen kanssa vai mielummin yksin. Joku voisi olla sitä mieltä, että saman tien olisi paras erota. Mutta jos näin pääsen muuton yli helpommalla, kun uskoo vielä vähän yhteiseen tulevaisuuteen, onko se sitten väärin?

Tulipas sekava viesti, mutta piti taas päästä avautumaan johonkin.

• sama täällä

se kirjoitus oli minun :)
        En vain tiedä mitä tehdä tai mihin ratkaisuun päätyä... olen neuvoton.
        En vain pysty ymmärtämään mistä se jatkuva vittuilu johtuu, jota sinäkin koet/koit. Itse en saa muuta selitystä kuin työn, enkä osaa keksiä muutakaan.
        Ei meillä niin aina, mutta se tuntuu todella pahalta kun en sitä voi ymmärtää. Millä sinulle sitä on selitetty?
        Olen todella ymmälläni, koska mies haluaa ja suunnittelee yhteistä tulevaisuutta, mutta samalla tuntuu ettei hän siedä minua silmissään kun sille päälle saattuu. Kontrolloi, ja määräilee. Näin siis vaan kotona. Ei siis muuta määräile tai kontrolloi. saan tehdä ja harrastaa ja nähdä ystäviä. En vaan tiedä jatkaakko vaiko luovuttaa. Tahtoisin vastauksia, mutta mies ei näe ongelmia(an).

• pohdiskelija___
        sama täällä kirjoitti:

se kirjoitus oli minun :)
        En vain tiedä mitä tehdä tai mihin ratkaisuun päätyä... olen neuvoton.
        En vain pysty ymmärtämään mistä se jatkuva vittuilu johtuu, jota sinäkin koet/koit. Itse en saa muuta selitystä kuin työn, enkä osaa keksiä muutakaan.
        Ei meillä niin aina, mutta se tuntuu todella pahalta kun en sitä voi ymmärtää. Millä sinulle sitä on selitetty?
        Olen todella ymmälläni, koska mies haluaa ja suunnittelee yhteistä tulevaisuutta, mutta samalla tuntuu ettei hän siedä minua silmissään kun sille päälle saattuu. Kontrolloi, ja määräilee. Näin siis vaan kotona. Ei siis muuta määräile tai kontrolloi. saan tehdä ja harrastaa ja nähdä ystäviä. En vaan tiedä jatkaakko vaiko luovuttaa. Tahtoisin vastauksia, mutta mies ei näe ongelmia(an).

Ai se olitkin sinä :)

Minulle selitettiin, että johtuu töiden stressistä ja siitä kun pitää stressata raha-asioista eikä koskaan voi lomailla tai ottaa rennosti. Olimme lomalla viime syksynä ja se auttoi tilannetta joksikin aikaa, mutta mielestäni arki pitää toimia ilmankin tuollaisia pakoja todellisuudesta.

Oletko koettanut vittuilla takaisin? Itseäni alkoi ottamaan niin päähän jossain vaiheessa, että aloin antaa samalla mitalla takaisin. Taisi siitä ainakin se hyöty olla, että vittuilusta alkoivat oikeat riidat kehittyä ja niiden jälkipuinneissa tuli ilmi molempia ärsyttäneitä asioita. Teillä mies sentään haluaa yhteistä tulevaisuutta eli suuntaatte samaan suuntaan. Mikäli mies alkaa miettiä tulevaisuutta kahdesti niin se on pahempaa. Meillä yksi päätepiste oli keskustelu, jossa vakavasti puhuttiin tulevaisuudesta ja siitä että minä haluan lapsia ja naimisiin jossain vaiheessa. Mies ei tiennyt eikä tiedä edelleenkään mitä haluaa, mutta ei vissiin ainakaan samaa koska eroomassa ollaan.

Oletteko puhuneet asioista kunnolla? Oletko vittuilun jälkeen sanonut että sinua loukkaa kun sinulle puhutaan noin? Jos toinen tietää mikä toista loukkaa ja tekee sitä silti, kertoo se myös jotain.

Tsemppiä sinulle ja yrittäkää puhua. Herätä mies siihen, että tosissasi mietit lähtöä noiden seikkojen vuoksi, ehkäpä mies ei ole tajunnut miten tosissasi olet.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      157
      5960
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      114
      5545
    3. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      46
      5237
    4. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      32
      3235
    5. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      55
      2789
    6. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      25
      2601
    7. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      43
      2290
    8. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      23
      2090
    9. Minne sä aina välillä joudut

Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      13
      1900
    10. On niin vaikea olla lähelläsi

En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      15
      1811
    Aihe