kysymys yksinkertaisuudessaan.
mistä tulee nimitys "manne"???
16
4789
Vastaukset
- en vihaa!
Harviaisen vaikea kysymys.
- Professori X
Manne on aiemmin ollut mustalaismiehille tyypillinen etunimi, mutta ei enää nykyään. Sen taustaa ei tiedetä, mutta on kaksi selitystä. Toisen mukaan se juontuu Espanjan mustalaisista, jota ryhmää kutsutaan nimellä manouche. Toisen mukaan se on versio ruotsin sanasta mannen, mies.
- NIIN PERKELEESTI!
Jos viha tappaisi, niin maassa ei olisi yhtään mummonryöstäjää.
- ccxx
Manne etymologisesti..mutta se on Suomen romaanien keskuudessa suosittu nimi. Siinä kuin Marko tai Mikko ns. valkolaisilla.
- jv
Eiköhän tuo Manne ole alunperin ihan samanlainen etunimi kuin Aslak. Siitä on vaan muodostunut eräänlainen vähemmistökansallisuuden pilkallinen väheksyvä määritelmä.
- vaan se varoittaa
tavallisia ihmisiä että on aika lähteä tai laittaa ovi lukkoon.
- jv
vaan se varoittaa kirjoitti:
tavallisia ihmisiä että on aika lähteä tai laittaa ovi lukkoon.
Eihän me nyt pilkata. Pois se meistä!
Kunhan vaan nyt puhutaan manneista, aslakeista, hurreista, turskanpurijoista, ryssistä, sompuista, rättipäistä, lapinpolttajista, landepaukuista ym. "niistä," jotka eivät kuulu "meihin."
- Aatteleppaite2.0
tiedä edes mistä se tulee ja mitä tarkoittaa niin miten ihmseessä se tulkitaan halventavaksi??
- Aleksi Staramanne
siit' isäntä hyvä ,et siin' Mersus , jolla se tumma ajjaa ,on konepelllin alla MANNin suodattimet - öljy/ilma...hyvvää saksalaist' laatuu...
Tääki voi olla iha tosi juttu - usot sie ???- rlrfy,kyrfk
The MAN. Nyt on sitte keksitty mies sanallekki sellanen vittuilu että se ei tee töitä. Akkakko ne onki tään maan rakentanu, ja mustalaiset. Paljon mahollista ku kattelee nykymenoa
- 447
kuulin että jostain mannesta...
- 64654646464
Pahan pistit...Itse tähän hätään keksisin ainoastaan, että se on ollut etunimi mustalaisilla ja juurtunut pilkkasanaksi. Nykyajan mustalaisille ei kyllä pahemmin heru kunnioitusta. 99% mustalaisilta pilaa loppujen maineen...Valitettavaa, mutta totta.
- Tiedetäänkö me mitä?
Minun papan nimi oli Manne. Eikä ollu mustalainen.
- hyvä..
Tiedetäänkö me mitä? kirjoitti:
Minun papan nimi oli Manne. Eikä ollu mustalainen.
manne-tv :)
- sukunimestä
'lindeman'.
- selitys !
Manneken pis on luotu kuvaamaan mustalaisten kansanluonnetta, joka on lajiutunut kusemaan valkolaista silmään !
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931702
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2231397- 871321
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!62985Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9854- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809