olen käyttänyt panacod merkkistä särkylääkettä n.10v määrä 20 poretta päivässä.
onko kellään kokemuksia kuinka nopeesti lääkeaineen vaikutus elimistössä lakkaa.
eli olen codeiini riippuvainen ja 2 päivää nyt levottomuutta en saa nukuttua jne. onko kokemuksia
koska helpottaa.
ps älkää ikinä alkako käyt panacodia ainakaan yli 3v yht jaksoisesti
lopettanut käytön
29
1109
Vastaukset
- ++++++++++++++++++++
vuorokaudessa? Hmm., millaiset maksa-arvosi ovat? 10 vuoden aikana se on joutunut parasetamolin takia todella koville, olet koko sen ajan ottanut yli maksimimäärän, siis parasetamolia.
Ajattelitko kertalaakista lopettaa 10 vuoden suurkäytön jälkeen kyseisen lääkkeen??? En suosittele.
Edessä voi olla vielä aikamoiset vieroitusoireet. Tuolla annoksella hakisin jo ulkopuolista apua vieroitukseen.- en usko
ei kait kukaan kahtakymmentä panacod poretablettia päivässä tosissaan vedä?oiskohan joku sinulle parempi ja soveltuvampi lääke olemassa tohtorilla jos kysyisit?minulla on 500mg poretabletteja eikä tälläinen 100kg mies ainakaan tuonvertaa pysty ottaan,ei edes yli 5...joku tässä mättää..minkähän vahvuisia ja ettei vaan nyt joku muu virhe tässä jutussa?
- ....................
en usko kirjoitti:
ei kait kukaan kahtakymmentä panacod poretablettia päivässä tosissaan vedä?oiskohan joku sinulle parempi ja soveltuvampi lääke olemassa tohtorilla jos kysyisit?minulla on 500mg poretabletteja eikä tälläinen 100kg mies ainakaan tuonvertaa pysty ottaan,ei edes yli 5...joku tässä mättää..minkähän vahvuisia ja ettei vaan nyt joku muu virhe tässä jutussa?
ei ole kuin yhtä vahvuutta. Ja kyllähän noita voi käyttää tuollaisiakin määriä, kysehän on silloin väärinkäytöstä.
Lääkehän sisältää parasetamolia ja sen maksimiannos vuorokaudessa on 4 gr ja sekin vain vähäksi aikaa, aloittaja käyttää 10 gr parasetamolia vuorokaudessa, maksa sanonee kohta poks. Ihmeen kauan on kestänyt. - vierotus oireet
maksaarvot olleet normaalit, ja lääkärini sanoi että olen ns toleranssoitunut lääkkeelle.
lääkkeen otosta tuli ns tapa ei niinkään tarve. ja sen voin sanoa että vierotus oireet on olleet aivan
helvetilliset 3 yöhön enkä päivälläkään ole nukkunut, viime yönä tais olla viimeiset oireet koska tänään
on tuntunut jo helvetin paljon paremmalta.
joo mul vaihtu lääkäri ja seuraava lekuri sanoi ettei tollasia määriä voi kirjottaa et kuka helvetti
niit on sulle määränny. siitä päätin yrittää lopettaa.
TAIS ONNISTUA vaikka helvettiä oli :) - vierotus oireet
en usko kirjoitti:
panacodia eli 500mg parasetam ja 30mg codeiinia.
jos pikkuhiljaa lisäät käyttöä, niin elimistösi toleranssoituu.
mull vaihtu lekuri joka stoppasi suurkäytön ja selitti mikä toi lääke on.
tosin olen käynyt 1kk välein kokeissa maksa ok.
käyttö lisääntyi pikku hiljaa särkyjen pelossa ja vierotusoire pelossa - ++++++++++++
vierotus oireet kirjoitti:
maksaarvot olleet normaalit, ja lääkärini sanoi että olen ns toleranssoitunut lääkkeelle.
lääkkeen otosta tuli ns tapa ei niinkään tarve. ja sen voin sanoa että vierotus oireet on olleet aivan
helvetilliset 3 yöhön enkä päivälläkään ole nukkunut, viime yönä tais olla viimeiset oireet koska tänään
on tuntunut jo helvetin paljon paremmalta.
joo mul vaihtu lääkäri ja seuraava lekuri sanoi ettei tollasia määriä voi kirjottaa et kuka helvetti
niit on sulle määränny. siitä päätin yrittää lopettaa.
TAIS ONNISTUA vaikka helvettiä oli :)niitä viekkareita vielä ehtii tulla!
En usko että kukaan lääkäri on reseptiin kirjoittanut sinulle annostukseksi 20 kpl/vrk! Ei mene läpi. Kukaan lääkäri ei kirjoita tuollaista määrää, 10 gr parasetamolia vuorokaudessa.
Ei siihen tarvita edes lääkäriä selvittämään mikä lääke on kyseessä, se lukee kyllä pakkauksen ohjeissakin. - naurettavia!
++++++++++++ kirjoitti:
niitä viekkareita vielä ehtii tulla!
En usko että kukaan lääkäri on reseptiin kirjoittanut sinulle annostukseksi 20 kpl/vrk! Ei mene läpi. Kukaan lääkäri ei kirjoita tuollaista määrää, 10 gr parasetamolia vuorokaudessa.
Ei siihen tarvita edes lääkäriä selvittämään mikä lääke on kyseessä, se lukee kyllä pakkauksen ohjeissakin.Kyllä lääkärit kirjottaa vaikka mitä annoksia. Mäkin oon saanu panacodia jopa 25 tabletin päiväannoksella. Mä olin just mukana eräässä YLE:n dokkarissa tästä aiheesta ja dokkarin liitteenä ne julkas netissä mulle kirjotettujen respojen lääkemäärät. Tässä sivu:
http://ohjelmat.yle.fi/files/ohjelmat/u3219/elinan_laakkeet.jpg
Klikkaamalla taulukkoa se suurenee.
Se että sulle tai sun tutuille ei oo määrätty tällasia määriä ei tarkota sitä, etteikö kellekään olis. Mä siis annoin reseptini lainaan toimittajalle ja hän teki tuon listan, joten voit uskoa, ettei YLE:n toimittaja julkaise tietoa, joka ei olisi faktaa. Tuossa listassa on tosin vain osa respoistani mukana. Niistä ei edes näy koko käyttöni 9 vuoden ajalta.
Älkää siis alkako aina syyttämään valehtelusta jos joku tulee tänne varottamaan, miten pahaan riippuvuuteen panacodit voivat viedä. Mäkin jouduin kuunteleen varmaan vuoden netissä noita valehtelu syytteitä, kun yritin varotella muita. Se satutti. Sillon aikanaan uhosin, et joku päivä te epäuskoset näätte mut vielä telkkarissa ja mä todistan puhuvani totta. No nelisen vuotta siinä sit meni, et mä tosiaan päädyin töllöön tän aiheen kanssa ja nyt kun kiistattomat todisteet on näytetty koko suomen kansalle ni porukan on turha enää syyttää mua valehtelusta. Näin voi siis tosiaan käydä. Annokset voi nousta järjettömyyksiin ja jotkut selviää siitä hengissä.
No mut alottajalta mun on pakko kysyä, et miten hemmetissä sä oot pystyny pitäytyyn poreissa? Mua se maku kuvotti niin paljon, et otin poreita vaan, kun lääkäri niitä pari kertaa sattu mulle kirjottaan. Oon joskus tunkenu ainakin kymmenen poretta yhteen pieneen lasilliseen vettä ja voi juma et oli vaikee saada se kurkusta alas. 20 poretta päivässä olis ollu mulle ihan tuskaa. Ja mitä vierotusoireisiin tulee ni jos lasketaan kaikki pienimmätkin mukaan ni kolmessa viikossa kaiki on ohi. viikossa jo helpottaa, mut täysi toipuminen HC-käytöstä vie sen kolmisen viikkoa ja sit ei tarvi pelätä enää mitään muuta, kun kamalaa opiaatti himoa.
Oppari himo siis alkaa iskeen viimeistään siinä kuukauden päästä lopettamisesta jos se on iskeäkseen ja se ilmeni mulla ainakin saman tyylisenä kun makeenhimo. Sitä on vaan vesikielellä ja mässää kaikkee ja mä tupakoitsijana vedin myös paljon röökiä, kun kuvittelin kaipaavani nikotiinia ja kun olin syöny suolasta, makeeta ja vetäny röökiä, eikä mikän helpottanu sitä mystistä himoo ni tajusin kyseessä olevan lääkehimon. Noi himotkin tulee sit aaltoina, joten niitä ei kantsi pelästyä. Alkuun ne voi olla koviakin, mut ne menee aina ohi, kun unohtaa koko asian. Himo ei koskaan jää pitkäks aikaa päälle. Eli kuhan opit selviämään noista himotuksista ni lopulta nekin katoaa. Alkuun ne voi tuntua ylitsepääsemättömiltä ja halu saada kodeiinia voi olla tosi voimakas, mut se on todellakin ohimenevä ilmiö.
Paljon voimia lopetukseen ja jatka ihmeessä valistusta. Älä luovuta, vaikka kukaan ei tunnu uskovan sun tarinaas todeks. Mäkin taistelin kauan, et mua alettiin uskoa muuallakin, kun A:lla ja lääkäripiireissä ja tässä mä oon nyt yhtenä netin kovimpana panacodista valistajana ja enää mun sanaa ei oo epäilty aikoihin. (Paitsi nyt varmaan joku älykääpiö taas kyseenalaistaa mun tarinani elämästäni, mut ei se haittaa. Mulla on isot tukijoukot takanani). ;) - Ärrrrrr
naurettavia! kirjoitti:
Kyllä lääkärit kirjottaa vaikka mitä annoksia. Mäkin oon saanu panacodia jopa 25 tabletin päiväannoksella. Mä olin just mukana eräässä YLE:n dokkarissa tästä aiheesta ja dokkarin liitteenä ne julkas netissä mulle kirjotettujen respojen lääkemäärät. Tässä sivu:
Se että sulle tai sun tutuille ei oo määrätty tällasia määriä ei tarkota sitä, etteikö kellekään olis. Mä siis annoin reseptini lainaan toimittajalle ja hän teki tuon listan, joten voit uskoa, ettei YLE:n toimittaja julkaise tietoa, joka ei olisi faktaa. Tuossa listassa on tosin vain osa respoistani mukana. Niistä ei edes näy koko käyttöni 9 vuoden ajalta.
Älkää siis alkako aina syyttämään valehtelusta jos joku tulee tänne varottamaan, miten pahaan riippuvuuteen panacodit voivat viedä. Mäkin jouduin kuunteleen varmaan vuoden netissä noita valehtelu syytteitä, kun yritin varotella muita. Se satutti. Sillon aikanaan uhosin, et joku päivä te epäuskoset näätte mut vielä telkkarissa ja mä todistan puhuvani totta. No nelisen vuotta siinä sit meni, et mä tosiaan päädyin töllöön tän aiheen kanssa ja nyt kun kiistattomat todisteet on näytetty koko suomen kansalle ni porukan on turha enää syyttää mua valehtelusta. Näin voi siis tosiaan käydä. Annokset voi nousta järjettömyyksiin ja jotkut selviää siitä hengissä.
No mut alottajalta mun on pakko kysyä, et miten hemmetissä sä oot pystyny pitäytyyn poreissa? Mua se maku kuvotti niin paljon, et otin poreita vaan, kun lääkäri niitä pari kertaa sattu mulle kirjottaan. Oon joskus tunkenu ainakin kymmenen poretta yhteen pieneen lasilliseen vettä ja voi juma et oli vaikee saada se kurkusta alas. 20 poretta päivässä olis ollu mulle ihan tuskaa. Ja mitä vierotusoireisiin tulee ni jos lasketaan kaikki pienimmätkin mukaan ni kolmessa viikossa kaiki on ohi. viikossa jo helpottaa, mut täysi toipuminen HC-käytöstä vie sen kolmisen viikkoa ja sit ei tarvi pelätä enää mitään muuta, kun kamalaa opiaatti himoa.
Oppari himo siis alkaa iskeen viimeistään siinä kuukauden päästä lopettamisesta jos se on iskeäkseen ja se ilmeni mulla ainakin saman tyylisenä kun makeenhimo. Sitä on vaan vesikielellä ja mässää kaikkee ja mä tupakoitsijana vedin myös paljon röökiä, kun kuvittelin kaipaavani nikotiinia ja kun olin syöny suolasta, makeeta ja vetäny röökiä, eikä mikän helpottanu sitä mystistä himoo ni tajusin kyseessä olevan lääkehimon. Noi himotkin tulee sit aaltoina, joten niitä ei kantsi pelästyä. Alkuun ne voi olla koviakin, mut ne menee aina ohi, kun unohtaa koko asian. Himo ei koskaan jää pitkäks aikaa päälle. Eli kuhan opit selviämään noista himotuksista ni lopulta nekin katoaa. Alkuun ne voi tuntua ylitsepääsemättömiltä ja halu saada kodeiinia voi olla tosi voimakas, mut se on todellakin ohimenevä ilmiö.
Paljon voimia lopetukseen ja jatka ihmeessä valistusta. Älä luovuta, vaikka kukaan ei tunnu uskovan sun tarinaas todeks. Mäkin taistelin kauan, et mua alettiin uskoa muuallakin, kun A:lla ja lääkäripiireissä ja tässä mä oon nyt yhtenä netin kovimpana panacodista valistajana ja enää mun sanaa ei oo epäilty aikoihin. (Paitsi nyt varmaan joku älykääpiö taas kyseenalaistaa mun tarinani elämästäni, mut ei se haittaa. Mulla on isot tukijoukot takanani). ;)väärinkäyttäjien vuoksi ei lääkärit uskalla enää kirjoittaa kipupotilaillekaan lääkettä, lääkärit on tullu varovaiseksi kun te vielä julkisuudessa näitä väärinkäytöksiä kuulutatte. Parempi kun pitäsitte turpanne kiinni, sillä ne oikeasti lääkettä tarvitsevat tästä nyt joutuu kärsimään. kun hermovaurioon ei auta muut kuin opiaatti pohjaiset lääkkeet.T. 4 panacodia päivässä.
- hyvä asenne
Ärrrrrr kirjoitti:
väärinkäyttäjien vuoksi ei lääkärit uskalla enää kirjoittaa kipupotilaillekaan lääkettä, lääkärit on tullu varovaiseksi kun te vielä julkisuudessa näitä väärinkäytöksiä kuulutatte. Parempi kun pitäsitte turpanne kiinni, sillä ne oikeasti lääkettä tarvitsevat tästä nyt joutuu kärsimään. kun hermovaurioon ei auta muut kuin opiaatti pohjaiset lääkkeet.T. 4 panacodia päivässä.
Ja kuinkas riippuvaiset saadaan hoitoon ja avun haku helpommaks jos teikäläisten takia asioista vaietaan? Ja minäkö en ole kipupotilas, koska jän koukkuun lääkkeeseen? Niin joo. Mähän sain niitä vain väärinkäytettäväks ilman mitään syytä. Hyvä logiikka sulla. Sitäpaitsi. Hermokipuun on kuules ihan muut lääkkeet kun panacod. Suoraansanottuna sun vaivas on oltava hyvin olematon jos se on hermokipua ja siihen auttaa kodeiini parasetamol yhdistelmä. Ja mitäs sit ku sitokykys nousee? opiaattien väistämätön sivuvaikutus on toleranssin nousu jos ei pidä tarpeeks taukoja käytössä. Mitäs sä sit teet, kun se neljä ei enää auta? Ja kauankos olet käyttäny sitä neljää päivässä? Oletko jo koukussa? Niin no turhaan mä sitä kysyn, ku ei kukaan myönnä riippuvuuttaan kuitenkaan just tuon arvostelun vuoksi. Jos olet käyttäny jo kuukausia panacodia päivittäin ni olethan sinä koukussa. Se vaan on fyysinen fakta, et opiaattiin jää koukkuun ja sitä sä et voi kiistää.
Mut oikeesti. Lopeta tuo arvostelu. Et sä oo yhtään mua parempi ihmisenä vaan sen perusteella, et sun lääkeannos on nyt alhasempi, kun mitä mulla oli riippuvuus aikanani. Mä oon nyt ollu jo kolme vuotta kuivilla, joten jos käytön perusteella mitataan ihmisten paremmuutta ni mähän olisin sua reilusti parempi, kun mä en käytä enää mitään. Mut ei. Ei lääkkeitten käytöllä oo mitään tekemistä ihmisarvon kans. Me ollaan kaikki samanarvosia, enkä mä voi alkaa arvosteleen sua siks, et sä joudut käyttään lääkettä kipuun niinku mäkin jouduin aikoinaan. Mulla vaan se toleranssi nousi huimaa vauhtia, eikä lääkäri jostain syystä siirtyny vahvempiin lääkkeisiin, joten mitäpä mä muuta pystyin tekeen, kun ottaan niitä suurempia annoksia. Ei kannata arvostella meitä suurten annosten käyttäjiä, koska jonain päivänä sä voit olla ite se lääkkeitten HC-käyttäjä. Ei se kodeiini kipuja poissa pidä koko sun loppu elämää ja usko pois, se on parempi, et me isoja annoksia käyttäneet varotellaan lääkäreitä, jotta ne tajuu muitten kohdalla siirtyä suosiolla vahvempiin mielummin kun HC-annoksiin.
Ja jos kipu on todellista ni ei mun lääkkeitten suurkulutus vaikuta sun lääkkeitten saantiin. Onhan väärinkäyttäjiäkin olu jo 20 vuotta (siis kodeiinin) ja silti mä sain vielä kolme vuotta sitten noita jätti respoja. Miten mun käyttö siis vaikuttaa muka sun lääkkeitten saatavuuteen, ellet sitten ole ite väärinkäyttäjä? Ei mitenkään. Turha siis tulla mua ja mun kaltasia syyllistään. Toi syyllistäminen on yleensä vaan riippuvaisten pelkoa siitä, et heidän douppihanansa sulkeutuu. Vastaavaa palautetta asian julkisuuteen viemisestä mä oon kuullu vain pähdelinkissä ja arvatenkin käyttäjiltä. Eli vaan riippuvaiset kääntää tän asian peloks omien lääkkeiden saatavuudensa heikkenemisestä. Olet siis just myöntäny olevas addikti. :) - lääkkeet
hyvä asenne kirjoitti:
Ja kuinkas riippuvaiset saadaan hoitoon ja avun haku helpommaks jos teikäläisten takia asioista vaietaan? Ja minäkö en ole kipupotilas, koska jän koukkuun lääkkeeseen? Niin joo. Mähän sain niitä vain väärinkäytettäväks ilman mitään syytä. Hyvä logiikka sulla. Sitäpaitsi. Hermokipuun on kuules ihan muut lääkkeet kun panacod. Suoraansanottuna sun vaivas on oltava hyvin olematon jos se on hermokipua ja siihen auttaa kodeiini parasetamol yhdistelmä. Ja mitäs sit ku sitokykys nousee? opiaattien väistämätön sivuvaikutus on toleranssin nousu jos ei pidä tarpeeks taukoja käytössä. Mitäs sä sit teet, kun se neljä ei enää auta? Ja kauankos olet käyttäny sitä neljää päivässä? Oletko jo koukussa? Niin no turhaan mä sitä kysyn, ku ei kukaan myönnä riippuvuuttaan kuitenkaan just tuon arvostelun vuoksi. Jos olet käyttäny jo kuukausia panacodia päivittäin ni olethan sinä koukussa. Se vaan on fyysinen fakta, et opiaattiin jää koukkuun ja sitä sä et voi kiistää.
Mut oikeesti. Lopeta tuo arvostelu. Et sä oo yhtään mua parempi ihmisenä vaan sen perusteella, et sun lääkeannos on nyt alhasempi, kun mitä mulla oli riippuvuus aikanani. Mä oon nyt ollu jo kolme vuotta kuivilla, joten jos käytön perusteella mitataan ihmisten paremmuutta ni mähän olisin sua reilusti parempi, kun mä en käytä enää mitään. Mut ei. Ei lääkkeitten käytöllä oo mitään tekemistä ihmisarvon kans. Me ollaan kaikki samanarvosia, enkä mä voi alkaa arvosteleen sua siks, et sä joudut käyttään lääkettä kipuun niinku mäkin jouduin aikoinaan. Mulla vaan se toleranssi nousi huimaa vauhtia, eikä lääkäri jostain syystä siirtyny vahvempiin lääkkeisiin, joten mitäpä mä muuta pystyin tekeen, kun ottaan niitä suurempia annoksia. Ei kannata arvostella meitä suurten annosten käyttäjiä, koska jonain päivänä sä voit olla ite se lääkkeitten HC-käyttäjä. Ei se kodeiini kipuja poissa pidä koko sun loppu elämää ja usko pois, se on parempi, et me isoja annoksia käyttäneet varotellaan lääkäreitä, jotta ne tajuu muitten kohdalla siirtyä suosiolla vahvempiin mielummin kun HC-annoksiin.
Ja jos kipu on todellista ni ei mun lääkkeitten suurkulutus vaikuta sun lääkkeitten saantiin. Onhan väärinkäyttäjiäkin olu jo 20 vuotta (siis kodeiinin) ja silti mä sain vielä kolme vuotta sitten noita jätti respoja. Miten mun käyttö siis vaikuttaa muka sun lääkkeitten saatavuuteen, ellet sitten ole ite väärinkäyttäjä? Ei mitenkään. Turha siis tulla mua ja mun kaltasia syyllistään. Toi syyllistäminen on yleensä vaan riippuvaisten pelkoa siitä, et heidän douppihanansa sulkeutuu. Vastaavaa palautetta asian julkisuuteen viemisestä mä oon kuullu vain pähdelinkissä ja arvatenkin käyttäjiltä. Eli vaan riippuvaiset kääntää tän asian peloks omien lääkkeiden saatavuudensa heikkenemisestä. Olet siis just myöntäny olevas addikti. :)lyricasta masennuslääkkeisiin on kokeiltu, sivuoireiden vuoksi ei käy, myös tramalit ym. ainut on panacod joka vähiten huippaa ja auttaa kipuun, kipuklinikat on käyty ja panacod sopivaksi todettu, mutta nyt terv. keskus lääkärit on tullu niin varovaiseksi etteivät meinaa uskaltaa kirjoittaa kun toi sun juttus mollasi kaikki lääkärit, riippuvuudesta puheen ollen lääkärini tietää, että tarvitsen lääkkeitä,olen 65v, mutta tuo sun tarinasi teki sen etteivät uskalla enää kirjoittaa, kun pelkäävät, että heidät leimataan. Olisit ollut hiljaa ja vierottautunut itseksesi, munasit lääkärien maineen ja mitäs lääkettä nyt syöt siihen"migreeniin" vai loppuko se kun lopetit lääkkeet.
- vierotus oireet
hyvä asenne kirjoitti:
Ja jos kipu on todellista ni ei mun lääkkeitten suurkulutus vaikuta sun lääkkeitten saantiin. Onhan väärinkäyttäjiäkin olu jo 20 vuotta (siis kodeiinin) ja silti mä sain vielä kolme vuotta sitten noita jätti respoja. Miten mun käyttö siis vaikuttaa muka sun lääkkeitten saatavuuteen, ellet sitten ole ite väärinkäyttäjä? Ei mitenkään. Turha siis tulla mua ja mun kaltasia syyllistään. Toi syyllistäminen on yleensä vaan riippuvaisten pelkoa siitä, et heidän douppihanansa sulkeutuu. Vastaavaa palautetta asian julkisuuteen viemisestä mä oon kuullu vain pähdelinkissä ja arvatenkin käyttäjiltä. Eli vaan riippuvaiset kääntää tän asian peloks omien lääkkeiden saatavuudensa heikkenemisestä. Olet siis just myöntäny olevas addikti. :)no onhan meitä muitakin samankohtalon käyneitä,
helvetillisintä täs on se et 5päivään en oo nukkunu ku varmaan 2-3 tuntia väsyttää ihan perkeleesti, mut kaikkein helpointa on olla liikkeessä koko ajan.
lääkkeen määräämisestä sen verran et yks lääkäri sanoi mulle vastaan otolla et eikös ensin katsota että lääke auttaa sua ja sit vast riippuvuus.
ja sen verran et jos lääkäri määrää ensimmäisen kerran lääkettä puhumatta siitä paljoakaan
apteekissa ei mainita vaarallisuudesta nii kuinka moni teistä lukee sen perkeleen pienellä painetun paperilapun sieltä sisältä - ....................
naurettavia! kirjoitti:
Kyllä lääkärit kirjottaa vaikka mitä annoksia. Mäkin oon saanu panacodia jopa 25 tabletin päiväannoksella. Mä olin just mukana eräässä YLE:n dokkarissa tästä aiheesta ja dokkarin liitteenä ne julkas netissä mulle kirjotettujen respojen lääkemäärät. Tässä sivu:
Paljon voimia lopetukseen ja jatka ihmeessä valistusta. Älä luovuta, vaikka kukaan ei tunnu uskovan sun tarinaas todeks. Mäkin taistelin kauan, et mua alettiin uskoa muuallakin, kun A:lla ja lääkäripiireissä ja tässä mä oon nyt yhtenä netin kovimpana panacodista valistajana ja enää mun sanaa ei oo epäilty aikoihin. (Paitsi nyt varmaan joku älykääpiö taas kyseenalaistaa mun tarinani elämästäni, mut ei se haittaa. Mulla on isot tukijoukot takanani). ;)lääkäri ei kirjoita yli 4 gr:n annoksia, se on ihan fakta. Siis asiansa_ osaava_ lääkäri....
Näytti olevan ihan parin päivä sisällä kirjoitetun uusi resepti, eli lääkäri on tiennyt väärinkäytöstä. No, löytyyhän noitakin lääkäreitä. Kyllähän tuossa ammattikunnassa on itsessäänkin väärinkäyttäjiä.
Ja näytti olevan tyhjää aika useassa kohdassa, kohdassa jossa olisi pitänyt olla L1, L2 jne.
Jos kirjoittaa, syyllistyy virheeseen. Jos kerran parasetamolin ylin vuorokausiannos saa olla tuon 4 gr, niin ei kukaan kirjoittele kaksinkertaisia määriä.
Se MOT-ohjelma oli mielestäni huono. Ihan vain OT. Kuten kaikki MOT:n ohjelmat, eräänlaista sos.pornoa.
Jokainen ymmärtää että tuollainen määrä codeiinilääkeen käyttöä on jo kaikkea muuta kuin normaalia.
Ja tokihan väärinkäyttäjä erottelee sitten parasetamolin lääkkeestä.
Toki väärinkäyttäjä löytää itselleen lääkkeitä, voihan sitä vaikka päivät pääksytykseen kiertää yksityisiä lääkäriasemia, olla ottamatta KELA-korvausta apteekista jolloin tieto ei välity jne. Näyttää olevan aika monessa reseptissä uusintakielto merkittynä.
Muistan kun kerroit täällä asiasta jo aiemmin.. - vierotus oireet
lääkkeet kirjoitti:
lyricasta masennuslääkkeisiin on kokeiltu, sivuoireiden vuoksi ei käy, myös tramalit ym. ainut on panacod joka vähiten huippaa ja auttaa kipuun, kipuklinikat on käyty ja panacod sopivaksi todettu, mutta nyt terv. keskus lääkärit on tullu niin varovaiseksi etteivät meinaa uskaltaa kirjoittaa kun toi sun juttus mollasi kaikki lääkärit, riippuvuudesta puheen ollen lääkärini tietää, että tarvitsen lääkkeitä,olen 65v, mutta tuo sun tarinasi teki sen etteivät uskalla enää kirjoittaa, kun pelkäävät, että heidät leimataan. Olisit ollut hiljaa ja vierottautunut itseksesi, munasit lääkärien maineen ja mitäs lääkettä nyt syöt siihen"migreeniin" vai loppuko se kun lopetit lääkkeet.
tk-lääkärit ei ole ainakaan mulle koskaan kirjottanu ku pieniä annoksia jo ennen yllämainitun kaverin ohjelmaa. kirjottajina on yksityiset lääkäriasemat, joten mene sinne nii saat enemmän.
mut se on vaktaa et toleranssi tosiaankin nousee aika nopeesti ja yht äkkiä huomaat vetäväs 20 pil päivässä. nii ja mun käyttö kävi noiden 10 vuoden aikana 2 kertaa lääkevalvonta virastossa ja kumpanaki kertana se hyväksyttiin siellä eli lääkäri sai jatkaa kirjottelua.
jos käytätte 4-8 tapl päivässä ja ootte käyttäny jo useamman vuoden ni olkaapa viikko käyttämättä - migreeniin
lääkkeet kirjoitti:
lyricasta masennuslääkkeisiin on kokeiltu, sivuoireiden vuoksi ei käy, myös tramalit ym. ainut on panacod joka vähiten huippaa ja auttaa kipuun, kipuklinikat on käyty ja panacod sopivaksi todettu, mutta nyt terv. keskus lääkärit on tullu niin varovaiseksi etteivät meinaa uskaltaa kirjoittaa kun toi sun juttus mollasi kaikki lääkärit, riippuvuudesta puheen ollen lääkärini tietää, että tarvitsen lääkkeitä,olen 65v, mutta tuo sun tarinasi teki sen etteivät uskalla enää kirjoittaa, kun pelkäävät, että heidät leimataan. Olisit ollut hiljaa ja vierottautunut itseksesi, munasit lääkärien maineen ja mitäs lääkettä nyt syöt siihen"migreeniin" vai loppuko se kun lopetit lääkkeet.
ja käyn fysioterapiassa selkäkivun vuoksi. Eli päivittäinen migreeni johtui enimmäkseen siitä, että käytin lääkkeitä joka päivä ja se laukaisi lääkepäänsäryn, joka muuttui sitten migreenikohtaukseksi, jos en ottanut tarpeeksi lääkkeitä. Nyt käytössä on Almogran ja kohtauksia on enää ehkä kerran kuussa. Joskus tulee tosin putkia, et migreeniä on vaikka vikon verran joka päivä, mut jos täsmälääke ei sit lopulta katkase putkea ni käyn sairaalas tipassa ja sillä se putki ainakin katkeaa. Mut nykyään voi tosiaan olla jopa neljä viikkoa niin, ettei yhtäkään kohtausta ole, joten koen lähes parantuneeni.
Ja kyllä mulla on kolme neurologin lausuntoa, että kyseessä tosiaan on migreeni, eikä "migreeni". Varmin testi tähän sairauteen on täsmälääke. Se näet ei ole kipulääke vaan se supistaa aivojen verisuonia eikä tee muuta. Jos särky loppuu tällä lääkkeellä niin kyseessä on oltava migreeni, koska mikään tavispäänsärkyhän ei aivojen verisuonten supistamisesta lopu.
Ja täytyy sanoa, et sulla täytyy olla tosi omituinen lääkäri jos se mun takia on alkanu hangotteleen jopa kipupolin lääkäreitten lausuntoja vastaan. Mä näet tunnen paljon kodeiinin käyttäjiä (omistan päihdefoorumin) ja kukaan muu ei ole vielä raportoinut ongelmia lääkkeiden saannissaan mun takia. Eli vaihda lääkäriä jos se on noin epäpätevä. Mä tiedän tekeväni helvetin hyvää työtä ja sun on turha yrittää syyllistää mua siitä, et autan muita riippuvaisia tuomalla oman menneisyyteni julkisuuteen. Mun tarina on kuitenkin ollu jo neljä vuotta kaikkien nettiin eksyvien lääkäreitten luettavissa joten yksi dokumentti ei kuules tässä tilanteessa tunnu enää missään.
Mä rohkasen riippuvaisia tulemaan "kaapeista ulos" ja en todellakaan lopeta tätä työtä sen takia, että yksi riippuvainen ei meniaa saada nappejaan enää nykyiseltä lääkäriltään. Enkä tarkota sanaa riippuvainen mitenkään loukkauksena sinua koihtaan vaan totean tosiseikan. Olet koukussa, pelkäät menettäväsi lääkityksesi ja pelkäät kivun täyteistä elämää. Olet siis todellakin ihminen. Kivunhoidon lopettamisen pelkääminen kun on vähintäänkin ihnimillistä ja juuri se pelko ajo mut tosi pahaan riippuvuuteen muutamassa vuodessa. Mä ymmärrän siis sun pelot. Voit sanoo sille urpolle lääkärilles, että niin kauan, kun sun päiväannos on alle kuusi tai kuus tablettia ni hän voi hengittää ihan rauhassa ja jos se meinaa nousta ylemmäs ni hän voi sen helposti estää sillä, ettei kirjota tollasia respoja mitä mulle kirjotettiin. Mitä hän siis muka pelkää? Jos kertomasi on oikeesti totta ni lääkärisi on todellakin epäpätevä ja sinulla täytyy olla oikeus vaihtaa pätevämpään lääkäriin. Älä siis jää pelkäämään hoidon lopetusta vaan tartu härkää sarvista ja vaadi toista lääkäriä. - p.ter.
.................... kirjoitti:
lääkäri ei kirjoita yli 4 gr:n annoksia, se on ihan fakta. Siis asiansa_ osaava_ lääkäri....
Näytti olevan ihan parin päivä sisällä kirjoitetun uusi resepti, eli lääkäri on tiennyt väärinkäytöstä. No, löytyyhän noitakin lääkäreitä. Kyllähän tuossa ammattikunnassa on itsessäänkin väärinkäyttäjiä.
Ja näytti olevan tyhjää aika useassa kohdassa, kohdassa jossa olisi pitänyt olla L1, L2 jne.
Jos kirjoittaa, syyllistyy virheeseen. Jos kerran parasetamolin ylin vuorokausiannos saa olla tuon 4 gr, niin ei kukaan kirjoittele kaksinkertaisia määriä.
Se MOT-ohjelma oli mielestäni huono. Ihan vain OT. Kuten kaikki MOT:n ohjelmat, eräänlaista sos.pornoa.
Jokainen ymmärtää että tuollainen määrä codeiinilääkeen käyttöä on jo kaikkea muuta kuin normaalia.
Toki väärinkäyttäjä löytää itselleen lääkkeitä, voihan sitä vaikka päivät pääksytykseen kiertää yksityisiä lääkäriasemia, olla ottamatta KELA-korvausta apteekista jolloin tieto ei välity jne. Näyttää olevan aika monessa reseptissä uusintakielto merkittynä.
Muistan kun kerroit täällä asiasta jo aiemmin..olemassa, ikävä kyllä, lääkäreitä jotka kirjoittavat väärinkäyttäjille lääkkeitä. Onhan näitä nyt nähty, ihan oikeussaleja myöten. Käräjillä on istunut ja tulee istumaan lääkäreitä näistä reseptinkirjoittamisistaan.
Totuus nyt kuitenkin on se, että parasetamol on maksatoksinen suurilla annoksilla ja sen päivittäisen käytän yläraja on 4 gr, kirjoitti joku sitten vaikka 50 kpl/vkr:n käyttöön. Oman järjen käyttö lääkettä otettaessa on sallittua, kyllä ainakin omassa Panacod-pakkauksessani selvästi ilmoitetaan parasetamolin raja. Toki sama teksti seisoo ihan tavan parasetamol-pakkauksessakin.
Minusta sinä syyllistit lääkäreitä jotka kirjoittivat lääkkeitä, eli syy siihen että otit lääkkeitä maksimirajan yli oli mielestäsi siis lääkäreiden? Ei sinun. Väkisin niitä lääkkeitä ei kukaan kellekään syötä ja aivan varmasti tiedossasi on ollut että annoksesi ovat kaikkea muuta kuin normaaleja.
Nimimerkki vierotus oireet:
"apteekissa ei mainita vaarallisuudesta nii kuinka moni teistä lukee sen perkeleen pienellä painetun paperilapun sieltä sisältä" Jokainen vastuullinen ihminen tekee niin, oli sitten kyseessä mikä tahansa lääke.
Ja sinullekaan tuskin määrättiin lääkärin toimesta 20 kpl/vrk:ssa annosta? Eli kuten kirjoitit, toleranssi nousi ja tuli vieroitusoirepelot, eli otit sitten "vähän" extraa.
Aivan turha syyttää lääkäreitä jos itse hilaa niitä annoksia ylöspäin. Samoin on turha syyttää lääkäreitä siitä että särkyyn on määrätty toimiva lääke normiannoksella ja jota sitten itse on säädelty ylöspäin.
Ja pakkauksesta löytyy AINA tuoteseloste ja jos sen vahingossa nakkaa pois, niin googlettamalla löytyy jokaisen lääkkeen pakkausohje netistä.
Nimimerkki Ärrr: kirjoitit asiaa!!!
Vieroitushoidossa (siellä hoitohenkilöston puolella) on kyllä tullut kuultua yhtä jos toistakin näistä asioista. Valitettavasti jokaisessa ammattikunnassa on omat mätämunansa, lääkäreidenkin ammattikunnassa. Sille taas lääkäritkään eivät voi mitään että väärink. ostavat lääkkeensä katukaupasta, kavereilta tai kiertelevät eri lääkäriasemia. Esim. Panadod on halpa lääke, mitäs siitä sitten KELA-korvausta hakemaan. Näin ollen lääkkeen käytön valvontakaan ei onnistu. - ehkä..
.................... kirjoitti:
lääkäri ei kirjoita yli 4 gr:n annoksia, se on ihan fakta. Siis asiansa_ osaava_ lääkäri....
Muistan kun kerroit täällä asiasta jo aiemmin..kolme tai neljä mun omalääkärin sijaisen kirjottamaa respaa, eli siks sielä varmaan on niitä tyhjiä, kun ei kukaan jaksanu täyttää sitä ruudukkoo täydellisesti. Mutta siis tämä sijainenhan on ollu todellakin pitämässä vastaanottoa sielä mun omalääkärin huoneessa ja hänkin on nähny kaikki mun tiedot, eli mitään söhläystä useemmilla lääkäreillä ei koskaan taaphtunu.
Sit mitän ohjelman sisältöön tulee ni rajallinen aika rajotti aika paljon sisältöä. Mähän siis keskustelin toimittajan kanssa ensin yhtenä päivänä varmaan liki kolme tuntia ja kameran edessä haastattelu kesti kaks tuntia. Sit kun siitä näytettiin ihan muutama minsa ni tokihan sisältö jäi tosi suppeeksi. Ja se mikä on tosi tärkeetä muistaa ni eihän panacod ollu kelan korvauksen piirissä sillon, kun mä niitä käytin. Eli ne siirty korvauksen piiriin käsittääkseni vasta viime syksynä ja nyt niitä sit voidaan eka kertaa valvoa. jos siis olisin halunnu vielä enemmän lääkkeitä ni eihän mun ois ees tarvinu kikkailla mitään, mut kuten tiedät ni mä sain niitä just niin paljon, kun halusin.
Ja tuo usinta kieltohan respossa oli siks, ettei lääkäri ilmeisesti halunnu apteekin puuttuvan asiaan. Jos respassa ei ollu ne rep. merkintää ni silti, kun menin respaa uusiin ni sain melkein aina uuden respan. varsinkin kovimpina käyttöaikoina sain aina uuden respan ja silloin myös vanha jäi usein lääkärille. Mä kävin aina n. kerran viikossa lääkärissä, eli uusimista ei oikeestaan koskaan tehty niin, et oisin jättäny respan neuvontaan. Lääkäri siis todellakin tiesi mitä teki ja hoiti homman vielä niin, ettei kukaan puuttuis siihen. Kieltämättä erikoista toimintaa, mutta näin kävi, enkä edes tiedä miksi.
Ja edelleen korostan, etten ole ikinä erotellut parasetamolia kodeiinista. Mieti nyt, et jos mä ihmettelen täälä, miten joku on voinu käyttää panacod poreita vuosia niiden pahasta mausta piittaamatta ni miten mä oisin ikinä voinu saada kodeiinivettä kurkustani alas? Mähän tosiaan sain syksyllä -01 kodeiini jauhetta respalla, mut koska se oli ihan järkyn makusta ni mä pyysin et se jauhe laitetaan kapseleihin. En siis saanu edes pientä määrää pahaa jauhetta alas millään. Eli nää puheet erottelusta voi mun kohdalla tosiaan unohtaa. Mä ravasin maksa kokeissa tosi tiuhaan ja ja meillä oli lääkärin kans varasuunnitelma sen varalle, et maksa-arvot lähtis muuttuun. Sit panacod ois vaihdettu vaan ardinexiin ja näin maksavaurion riski ois vaihtunu mahahaavan riskiin. Mutta mulla kävi siis hemmetinmoinen säkä ja selvisin hengissä ja siitä voin olla ikuisesti ilonen. Kaikilla ei käy tällanen tuuri ja siks mä oonkin oppinu arvostaan elämääni tän kaiken jälkeen. - p.ter.
ehkä.. kirjoitti:
kolme tai neljä mun omalääkärin sijaisen kirjottamaa respaa, eli siks sielä varmaan on niitä tyhjiä, kun ei kukaan jaksanu täyttää sitä ruudukkoo täydellisesti. Mutta siis tämä sijainenhan on ollu todellakin pitämässä vastaanottoa sielä mun omalääkärin huoneessa ja hänkin on nähny kaikki mun tiedot, eli mitään söhläystä useemmilla lääkäreillä ei koskaan taaphtunu.
Sit mitän ohjelman sisältöön tulee ni rajallinen aika rajotti aika paljon sisältöä. Mähän siis keskustelin toimittajan kanssa ensin yhtenä päivänä varmaan liki kolme tuntia ja kameran edessä haastattelu kesti kaks tuntia. Sit kun siitä näytettiin ihan muutama minsa ni tokihan sisältö jäi tosi suppeeksi. Ja se mikä on tosi tärkeetä muistaa ni eihän panacod ollu kelan korvauksen piirissä sillon, kun mä niitä käytin. Eli ne siirty korvauksen piiriin käsittääkseni vasta viime syksynä ja nyt niitä sit voidaan eka kertaa valvoa. jos siis olisin halunnu vielä enemmän lääkkeitä ni eihän mun ois ees tarvinu kikkailla mitään, mut kuten tiedät ni mä sain niitä just niin paljon, kun halusin.
Ja tuo usinta kieltohan respossa oli siks, ettei lääkäri ilmeisesti halunnu apteekin puuttuvan asiaan. Jos respassa ei ollu ne rep. merkintää ni silti, kun menin respaa uusiin ni sain melkein aina uuden respan. varsinkin kovimpina käyttöaikoina sain aina uuden respan ja silloin myös vanha jäi usein lääkärille. Mä kävin aina n. kerran viikossa lääkärissä, eli uusimista ei oikeestaan koskaan tehty niin, et oisin jättäny respan neuvontaan. Lääkäri siis todellakin tiesi mitä teki ja hoiti homman vielä niin, ettei kukaan puuttuis siihen. Kieltämättä erikoista toimintaa, mutta näin kävi, enkä edes tiedä miksi.
Ja edelleen korostan, etten ole ikinä erotellut parasetamolia kodeiinista. Mieti nyt, et jos mä ihmettelen täälä, miten joku on voinu käyttää panacod poreita vuosia niiden pahasta mausta piittaamatta ni miten mä oisin ikinä voinu saada kodeiinivettä kurkustani alas? Mähän tosiaan sain syksyllä -01 kodeiini jauhetta respalla, mut koska se oli ihan järkyn makusta ni mä pyysin et se jauhe laitetaan kapseleihin. En siis saanu edes pientä määrää pahaa jauhetta alas millään. Eli nää puheet erottelusta voi mun kohdalla tosiaan unohtaa. Mä ravasin maksa kokeissa tosi tiuhaan ja ja meillä oli lääkärin kans varasuunnitelma sen varalle, et maksa-arvot lähtis muuttuun. Sit panacod ois vaihdettu vaan ardinexiin ja näin maksavaurion riski ois vaihtunu mahahaavan riskiin. Mutta mulla kävi siis hemmetinmoinen säkä ja selvisin hengissä ja siitä voin olla ikuisesti ilonen. Kaikilla ei käy tällanen tuuri ja siks mä oonkin oppinu arvostaan elämääni tän kaiken jälkeen.selvisit tuosta.
Hyvää kevään odottelua! - tuolloin
p.ter. kirjoitti:
olemassa, ikävä kyllä, lääkäreitä jotka kirjoittavat väärinkäyttäjille lääkkeitä. Onhan näitä nyt nähty, ihan oikeussaleja myöten. Käräjillä on istunut ja tulee istumaan lääkäreitä näistä reseptinkirjoittamisistaan.
Totuus nyt kuitenkin on se, että parasetamol on maksatoksinen suurilla annoksilla ja sen päivittäisen käytän yläraja on 4 gr, kirjoitti joku sitten vaikka 50 kpl/vkr:n käyttöön. Oman järjen käyttö lääkettä otettaessa on sallittua, kyllä ainakin omassa Panacod-pakkauksessani selvästi ilmoitetaan parasetamolin raja. Toki sama teksti seisoo ihan tavan parasetamol-pakkauksessakin.
Minusta sinä syyllistit lääkäreitä jotka kirjoittivat lääkkeitä, eli syy siihen että otit lääkkeitä maksimirajan yli oli mielestäsi siis lääkäreiden? Ei sinun. Väkisin niitä lääkkeitä ei kukaan kellekään syötä ja aivan varmasti tiedossasi on ollut että annoksesi ovat kaikkea muuta kuin normaaleja.
"apteekissa ei mainita vaarallisuudesta nii kuinka moni teistä lukee sen perkeleen pienellä painetun paperilapun sieltä sisältä" Jokainen vastuullinen ihminen tekee niin, oli sitten kyseessä mikä tahansa lääke.
Ja sinullekaan tuskin määrättiin lääkärin toimesta 20 kpl/vrk:ssa annosta? Eli kuten kirjoitit, toleranssi nousi ja tuli vieroitusoirepelot, eli otit sitten "vähän" extraa.
Aivan turha syyttää lääkäreitä jos itse hilaa niitä annoksia ylöspäin. Samoin on turha syyttää lääkäreitä siitä että särkyyn on määrätty toimiva lääke normiannoksella ja jota sitten itse on säädelty ylöspäin.
Ja pakkauksesta löytyy AINA tuoteseloste ja jos sen vahingossa nakkaa pois, niin googlettamalla löytyy jokaisen lääkkeen pakkausohje netistä.
Vieroitushoidossa (siellä hoitohenkilöston puolella) on kyllä tullut kuultua yhtä jos toistakin näistä asioista. Valitettavasti jokaisessa ammattikunnassa on omat mätämunansa, lääkäreidenkin ammattikunnassa. Sille taas lääkäritkään eivät voi mitään että väärink. ostavat lääkkeensä katukaupasta, kavereilta tai kiertelevät eri lääkäriasemia. Esim. Panadod on halpa lääke, mitäs siitä sitten KELA-korvausta hakemaan. Näin ollen lääkkeen käytön valvontakaan ei onnistu.Mä olin sen 16v kun alotin kodeiinin käytön ja mä olen maalta kotosin, enkä ihan oikeesti tienny mitään huumeista. Ei mulla käyny mielessäkään, et mun lääke olis huume. Huumevalistuksissa kun puhuttiin tuolloin vain jostain heroiinista, piristä ja kannabiksesta ja sit rauhottavista ja jostain mystisistä yskänlääkkeistä. Ei sanaakaan särkylääkkeistä. Netti mulla on ollu vasta vuodesta -05 eli tieto ei ollu mun saatavilla. Kuinka kukaan voi edes olettaa, et tavallinen maalaistyttö osaa epäillä lääkärinsä sanaa, kun lääkäri sanoo kirjottavansa lääkettä sairauteen? Sori, et landella ei käytetty ainakaan tuolloin aineita ja sori, et tieto lääkkeistä huumausaineina ei kantaunu koskaan mun korviin saakka. Mä olin jo 19v kun sain tietää, et kodeiini on opiaatti ja et opiaatti on morfinin kaltanen aine ja sen verran tiesin ite huumevalistuksesta, et morfini on huumetta.
Eli tiedon puute on ainakin yks osasyy mulle sattuneeseen tilanteeseen. Toinen oli ehkä tää perus nuoren ihmisen ajatus, et eihän mulle voi sattua mitään vaan muille tapahtuu kaikkee. Riippuvuus ei käyny edes mun mielessä ennenkö neurologi sen virallisesti dagnosoi. Sitä vaan oli niin sinisilmänen kun olla ja voi. Tyhmyydestä mua on turha silti syyttää, koska se et luotti nuorena lääkäriin ei kai ole tyhmyyttä ja nuoruuden sinisilmäsyys ei myöskään käsittääkseni ole tyhmyyttä. Jokainen luulee olevansa jossain määrin kuolematon, enkä mäkään siinä poikkea muista.
Ja siinä määrin koko paska on lääkärin syytä, et mähän en ikinä olis kilttinä tyttönä lähteny ostaan kadulta mitään, varsinkin, kun mä uskoin huumevalistukseen ja oletin, et kadulta ostetut lääkkeet voi olla mitä vaan, eikä siihen voi luottaa, jos myyja sanoo, et on nää panacodeja. En siis olis ikinä hankkinu lääkkeitäni kadulta ja koululaisena mulla ei olis ollu ikinä varaa yksityiusellä käynteihin. Jos lääkäri ei siis olis kirjottanu mulle noita lääkkeitä ni oisin joutunu elään ilman. En ois voinu jäädä koukkuun koskaan. Syy ei siis voi olla kokonaan mun vaikka lääkäri ei kaatanukkaan noita lääkkeitä mun kurkusta alas. Olemme siis syyllisiä molemmat: sekä lääkärini että minä. - vierotus oireet
p.ter. kirjoitti:
olemassa, ikävä kyllä, lääkäreitä jotka kirjoittavat väärinkäyttäjille lääkkeitä. Onhan näitä nyt nähty, ihan oikeussaleja myöten. Käräjillä on istunut ja tulee istumaan lääkäreitä näistä reseptinkirjoittamisistaan.
Vieroitushoidossa (siellä hoitohenkilöston puolella) on kyllä tullut kuultua yhtä jos toistakin näistä asioista. Valitettavasti jokaisessa ammattikunnassa on omat mätämunansa, lääkäreidenkin ammattikunnassa. Sille taas lääkäritkään eivät voi mitään että väärink. ostavat lääkkeensä katukaupasta, kavereilta tai kiertelevät eri lääkäriasemia. Esim. Panadod on halpa lääke, mitäs siitä sitten KELA-korvausta hakemaan. Näin ollen lääkkeen käytön valvontakaan ei onnistu.joo ensinnäkin en ole syyt kuin tiettyjä lekureita, joilta tiedonanto puuttuu kokonaan.
ja googletappa panacod pääset sivulle jossa saa saman kuvan kuin lääkäriltä, melkein kuin puranaa. ja paketista löytyy sama stoori, ja lääkäriliiton hyväksymä.
no kerrotaan sitten lisää taust. yksityis yrittäjänä ei ollut aikaa ja nuoren ikäni johdosta ei minua oltais leikattukaan. ainainen kiire yrityks, kokouksia jne piti olla skarppina jne.
niin kuin seuraava lääkärini kertoi niin jouduin lisäämään lääkitystä toleranssinousun takia,
sillä enhän voinut mennä hikoilevana hölmönä kokouksiin, joten lääkärin ideasta nostettiin määrää, ja hei jos lekuri sanoo sulle et ei ongelmaa ja sitäpaitsi apteekista saa kerralla ulos
800 taplettia, edes puranaa ei saa niin paljon, jos ette usko kokeilkaa mennä ostamaan 5 pakettia tai edes 3 pakettia niin melko varmaan ette saa. olin muuten itseki joskus aikoinaan samanlainen kuin sinä, mollasin itsenikaltaisia ja vain käyttäjissä vika, taitaa olla kans oma lehmä ojassa. tiesitkö muuten et 120mg codeiinia eli 4 tapl = 10 mg morfiinia. ja kerro mulle missä kohtaa pakettia tai pakkaus sel lukee että lääke valmistataan ooppiumista sekä/tai morfiinista.
- kmnjuuu
että vieroituksesi ei onnistu...vaan sorrut uudestaan. sen verran koukuttava aine on...
kantsii jatkaa vain..- noita.........
kirjotuksia, niin tuo 16v on vielä lapsi ja vanhempien olisi ehdottomasti pitänyt seurata lääkkeiden käyttöä, eikä 16v varmaan omaa rahaa lääkkeisiin niin, vanhemmat on vastuussa lapsensa lääkkeiden seurannasta, kun täyttää 18v niin olisi hälytyskellot pitäny omassa päässä soida, että mitähän lääkkeitä oikein on määrätty. Kirjoitan siksi, koska tyttäreni tytär on 16v ja kärsii migreenistä, ja vanhemmat annostelevat kipulääkkeet, buranaa ja panadolia ja jotain nenään suihkutettavaa ainetta. Koskaan ei itse saa ottaa kuin vanhempien valvonnassa, toki koulussa on mukana annosteltu määrä jos kohtaus tulee.
- just....
noita......... kirjoitti:
kirjotuksia, niin tuo 16v on vielä lapsi ja vanhempien olisi ehdottomasti pitänyt seurata lääkkeiden käyttöä, eikä 16v varmaan omaa rahaa lääkkeisiin niin, vanhemmat on vastuussa lapsensa lääkkeiden seurannasta, kun täyttää 18v niin olisi hälytyskellot pitäny omassa päässä soida, että mitähän lääkkeitä oikein on määrätty. Kirjoitan siksi, koska tyttäreni tytär on 16v ja kärsii migreenistä, ja vanhemmat annostelevat kipulääkkeet, buranaa ja panadolia ja jotain nenään suihkutettavaa ainetta. Koskaan ei itse saa ottaa kuin vanhempien valvonnassa, toki koulussa on mukana annosteltu määrä jos kohtaus tulee.
annostellaan lääkkeet? Onpas outoa. Kannattaisi antaa nuorelle jo vastuu omista lääkkeiden otostaan. Harvalle nuorelle enää tuon ikäisenä aletaan annostella jtkn Buranaa ja Panadolia. Pian täysi-ikäinen ihminen. Itse asuin jo opiskelujen takia toisella paikkakunnalla aikoinani tuon ikäisenä.
Ja Panacod on halpa lääke, joten eipä niihin ole kummosemmin mennyt rahaakaan.Ja totta ihmeessä tuon ikäisellä pitää olla omaa rahaa, usea on mm. kesätöissä.
"Koskaan ei itse saa ottaa kuin vanhempien valvonnassa" Jos ei saa itse ottaa Buranaa ja Panadolia, muusta puhumattakaan niin homma kuulostaa "hieman" oudolta. Aika järkyttävää paimentamista, teini on 16 v!! Ei 6 v. - vanhemmat......
just.... kirjoitti:
annostellaan lääkkeet? Onpas outoa. Kannattaisi antaa nuorelle jo vastuu omista lääkkeiden otostaan. Harvalle nuorelle enää tuon ikäisenä aletaan annostella jtkn Buranaa ja Panadolia. Pian täysi-ikäinen ihminen. Itse asuin jo opiskelujen takia toisella paikkakunnalla aikoinani tuon ikäisenä.
Ja Panacod on halpa lääke, joten eipä niihin ole kummosemmin mennyt rahaakaan.Ja totta ihmeessä tuon ikäisellä pitää olla omaa rahaa, usea on mm. kesätöissä.
"Koskaan ei itse saa ottaa kuin vanhempien valvonnassa" Jos ei saa itse ottaa Buranaa ja Panadolia, muusta puhumattakaan niin homma kuulostaa "hieman" oudolta. Aika järkyttävää paimentamista, teini on 16 v!! Ei 6 v.pitää huolta lapsistaan, ja kaikki lääkkeet pidetään lukkojen takana lääkekaapissa, ilmankos nykynuoret ovat huumehörhöjä niinkuin tuo jutun kirjoittanut tyttö.Olisi vanhempien pitänyt ainakin asia ymmärtää, jos ei vanhemmat pitäny minkaanlaista vastuuta, vaan annettiin vapaasti käyttää kyseisiä lääkkeitä ja niinkuin hän kirjoitti ettei silloin ollut Kelan korvausta, 100kpl maksoi 22e, tiedän koska sain 10v sitten kylkiluun murtuman vuoksi kipuun, 10kpl söin ja loput meni ongelmajätteisiin, kellään 16v ei ole tommosia rahamääriä , vaan täytyy olla rikkaat vanhemmat jotka on kustantaneet lääkkeet.
- yksiselitteisiä..
vanhemmat...... kirjoitti:
pitää huolta lapsistaan, ja kaikki lääkkeet pidetään lukkojen takana lääkekaapissa, ilmankos nykynuoret ovat huumehörhöjä niinkuin tuo jutun kirjoittanut tyttö.Olisi vanhempien pitänyt ainakin asia ymmärtää, jos ei vanhemmat pitäny minkaanlaista vastuuta, vaan annettiin vapaasti käyttää kyseisiä lääkkeitä ja niinkuin hän kirjoitti ettei silloin ollut Kelan korvausta, 100kpl maksoi 22e, tiedän koska sain 10v sitten kylkiluun murtuman vuoksi kipuun, 10kpl söin ja loput meni ongelmajätteisiin, kellään 16v ei ole tommosia rahamääriä , vaan täytyy olla rikkaat vanhemmat jotka on kustantaneet lääkkeet.
Mähän olin siis perhekodissa, kun panacodit määrättiin mulle. (Ja ei, en ollu ongelmanuori vaan hain itse sijoitusta syistä, joita en ala julkisuudessa puimaan). Perhekodissa siis lääkkeet haki talon johtaja ja annostelunkin hän hoiti. Hän ei ollut huoltajani, koska huostaanottoa ei kohdallani koskaan tehty, kun siihen ei ollut mitään syytä. Hän siis jakoi lääkkeet mun tarpeiden mukaan ja reseptin ohjetta noudattaen. Näin ollen mun vanhemmathan ei siis liity tähän asiaan mitenkään. Ne sai tietää riippuvuudesta ja panacodin käytöstä vasta, kun olin jo vierotuksessa.
Ja kuinka mun hälytyskellojen ois pitäny alkaa yhtäkkiä soimaan päässä, kun täytin 18v ja muutin omaan kämppään? Mä siis edelleenkin uskoin lääkäreiden olevan lähes kaikkitietäviä, mitä sairauksien hoitoon tulee ja miksi olisin vieläkään epäilly minkään olevan vinossa, kun lääkärikään ei koskaan näyttäny huolestuneelta tai ei ilmassu mitenkään, et mun lääkkeitten käytössä olis jotain normaalista poikkeevaa? Mulle oli tossa vaiheessa jo kaks vuotta syötetty perhekodissa tätä lääkettä (sielä kaikki työlntekijät vähintään lähihoitajia) ja nyt sit jatkoin sitä omassa kämpässäni. Miten mä oisin voinu yhtäkkiä herätä eräänä aamuna tajuaan, et hei, tää lääkehän sisältää huumausaineeks luokiteltavaa ainetta? Kuten jo oon kertonu ni mulla ei ollu nettiä ja ketään päihteilijöitä en oo koskaan tuntenu. Ei sitä vaan voi tietää, et kodeiini on opiaatti ellei kukaan sitä tuu sulle kertoon jos et omista nettiä. Ei kai tääläkään jengi nyt jokaiselle vastaantulijalle ala luetteleen, mitkä lääkkeet luokitellaan päihteiks ja mitkä ei. Jos sä ite luulet käyttäväs tavallista särkylääkettä, joka ei sisällä mitään sen kummempaa, kun buranakaan ni miten sä yhtäkkiä voisit alkaa epäileen, et oisko tää siitenkin huumetta.
Vaikee sitä on selittää, miten näin pääs käymään, ku nykyään kaikilla on netti, mut oikeesti ilman nettiä sitä on aika pimennossa näistä riippuvuusasioista, kun tuttavapiiriinkään ei kuulu ketään päihdeongelmaisia. Jos sulle ammattilaiset, sosiaalikasvattajat, jakaa kaks vuotta lääkkeitä varottamatta mistään ja tän jälkeen sä muutat omilles ja saat reseptin ja lääkkeet kouraas lähtiessäs ni miten ihmeessä sä voisit yhtäkkiä tajuta jonkin olevan vialla? Jos kukaan ei varota tai kysele mitään vaan kaikki sun ympärillä on ihan hiljaa. Sitä vaan usko kaiken olevan täysin normaalia, kun kukaan ei puuttunu koko asiaan missään vaiheessa. Kyllä mä nyt tiedän, et olin naivi ja ihan lapsi, mut tässä pitääkin nyt muiden koittaa asettua siihen asemaan, et teille tehtäis näin. Saisitte ammattilaisilta kaks vuotta jotain lääkettä ja informaatioo ei olis tarjolla ni kuinka te yhtäkkiä osaisitte epäillä jotain? Mut siis melkeinpä kasvatettiin käyttämään niitä lääkkeitä, enkä mä sen parin vuoden jälkeen enää ees ajatellu elämää ilman lääkkeitä. Ne oli mulle arkipäivää siinä missä syöminenkin. Näin siis kävi, enkä mä oikein tiedä millä tän ois voinu estää. Vain lääkäri ois kai voinu tän käytön pysäyttää kieltäytymällä kirjottamasta, mut kun se ei sitä tehny ni tää mun tarinahan on vaan väistämätön seuraus näistä tapahtumista ja ei siitä oikein ketään voi syyttää. Näin kävi ja nyt mä vaan elän sen kanssa. Se on menneisyyttä ja sitä ei voi muuttaa, mut ainakin mä voin jeesata muita riippuvaisia tiedoillani, joten oon mä tästä edes jotain hyötyä saanu revittiyä irti. :) - jepjepjee
yksiselitteisiä.. kirjoitti:
Mähän olin siis perhekodissa, kun panacodit määrättiin mulle. (Ja ei, en ollu ongelmanuori vaan hain itse sijoitusta syistä, joita en ala julkisuudessa puimaan). Perhekodissa siis lääkkeet haki talon johtaja ja annostelunkin hän hoiti. Hän ei ollut huoltajani, koska huostaanottoa ei kohdallani koskaan tehty, kun siihen ei ollut mitään syytä. Hän siis jakoi lääkkeet mun tarpeiden mukaan ja reseptin ohjetta noudattaen. Näin ollen mun vanhemmathan ei siis liity tähän asiaan mitenkään. Ne sai tietää riippuvuudesta ja panacodin käytöstä vasta, kun olin jo vierotuksessa.
Ja kuinka mun hälytyskellojen ois pitäny alkaa yhtäkkiä soimaan päässä, kun täytin 18v ja muutin omaan kämppään? Mä siis edelleenkin uskoin lääkäreiden olevan lähes kaikkitietäviä, mitä sairauksien hoitoon tulee ja miksi olisin vieläkään epäilly minkään olevan vinossa, kun lääkärikään ei koskaan näyttäny huolestuneelta tai ei ilmassu mitenkään, et mun lääkkeitten käytössä olis jotain normaalista poikkeevaa? Mulle oli tossa vaiheessa jo kaks vuotta syötetty perhekodissa tätä lääkettä (sielä kaikki työlntekijät vähintään lähihoitajia) ja nyt sit jatkoin sitä omassa kämpässäni. Miten mä oisin voinu yhtäkkiä herätä eräänä aamuna tajuaan, et hei, tää lääkehän sisältää huumausaineeks luokiteltavaa ainetta? Kuten jo oon kertonu ni mulla ei ollu nettiä ja ketään päihteilijöitä en oo koskaan tuntenu. Ei sitä vaan voi tietää, et kodeiini on opiaatti ellei kukaan sitä tuu sulle kertoon jos et omista nettiä. Ei kai tääläkään jengi nyt jokaiselle vastaantulijalle ala luetteleen, mitkä lääkkeet luokitellaan päihteiks ja mitkä ei. Jos sä ite luulet käyttäväs tavallista särkylääkettä, joka ei sisällä mitään sen kummempaa, kun buranakaan ni miten sä yhtäkkiä voisit alkaa epäileen, et oisko tää siitenkin huumetta.
Vaikee sitä on selittää, miten näin pääs käymään, ku nykyään kaikilla on netti, mut oikeesti ilman nettiä sitä on aika pimennossa näistä riippuvuusasioista, kun tuttavapiiriinkään ei kuulu ketään päihdeongelmaisia. Jos sulle ammattilaiset, sosiaalikasvattajat, jakaa kaks vuotta lääkkeitä varottamatta mistään ja tän jälkeen sä muutat omilles ja saat reseptin ja lääkkeet kouraas lähtiessäs ni miten ihmeessä sä voisit yhtäkkiä tajuta jonkin olevan vialla? Jos kukaan ei varota tai kysele mitään vaan kaikki sun ympärillä on ihan hiljaa. Sitä vaan usko kaiken olevan täysin normaalia, kun kukaan ei puuttunu koko asiaan missään vaiheessa. Kyllä mä nyt tiedän, et olin naivi ja ihan lapsi, mut tässä pitääkin nyt muiden koittaa asettua siihen asemaan, et teille tehtäis näin. Saisitte ammattilaisilta kaks vuotta jotain lääkettä ja informaatioo ei olis tarjolla ni kuinka te yhtäkkiä osaisitte epäillä jotain? Mut siis melkeinpä kasvatettiin käyttämään niitä lääkkeitä, enkä mä sen parin vuoden jälkeen enää ees ajatellu elämää ilman lääkkeitä. Ne oli mulle arkipäivää siinä missä syöminenkin. Näin siis kävi, enkä mä oikein tiedä millä tän ois voinu estää. Vain lääkäri ois kai voinu tän käytön pysäyttää kieltäytymällä kirjottamasta, mut kun se ei sitä tehny ni tää mun tarinahan on vaan väistämätön seuraus näistä tapahtumista ja ei siitä oikein ketään voi syyttää. Näin kävi ja nyt mä vaan elän sen kanssa. Se on menneisyyttä ja sitä ei voi muuttaa, mut ainakin mä voin jeesata muita riippuvaisia tiedoillani, joten oon mä tästä edes jotain hyötyä saanu revittiyä irti. :)Hienoa, että olet päässyt eroon lääkkeistä. Minulle itselleni selvisi vasta 40 vuotiaana, kuinka vaarallisia lääkkeet ovat. Silmät aukeni, kun selvisi sukulaisen käyttämä lääkemäärä joilla hän myös teki itsemurhan. Tietyt lääkkeet ovat todellakin laillistettuja huumeita. Nyt on tuon kokemani tapauksen jälkeen seurannut lääkkeenkäyttöä ympäristössä ja se on kyllä tosi yleistä. Moni vanhempikaan ei ymmärrä miten koukuttavia lääkkeet ovat - saati sitten nuoret. Lääkkeiden väärinkäyttö on lisääntynyt huimasti, mutta ihmettelen miksi lääkäreiden annetaan kirjoittaa näitä huumeeksi luokiteltavia lääkkeitä niin paljon.
- Mvm-59
yksiselitteisiä.. kirjoitti:
Vaikee sitä on selittää, miten näin pääs käymään, ku nykyään kaikilla on netti, mut oikeesti ilman nettiä sitä on aika pimennossa näistä riippuvuusasioista, kun tuttavapiiriinkään ei kuulu ketään päihdeongelmaisia. Jos sulle ammattilaiset, sosiaalikasvattajat, jakaa kaks vuotta lääkkeitä varottamatta mistään ja tän jälkeen sä muutat omilles ja saat reseptin ja lääkkeet kouraas lähtiessäs ni miten ihmeessä sä voisit yhtäkkiä tajuta jonkin olevan vialla? Jos kukaan ei varota tai kysele mitään vaan kaikki sun ympärillä on ihan hiljaa. Sitä vaan usko kaiken olevan täysin normaalia, kun kukaan ei puuttunu koko asiaan missään vaiheessa. Kyllä mä nyt tiedän, et olin naivi ja ihan lapsi, mut tässä pitääkin nyt muiden koittaa asettua siihen asemaan, et teille tehtäis näin. Saisitte ammattilaisilta kaks vuotta jotain lääkettä ja informaatioo ei olis tarjolla ni kuinka te yhtäkkiä osaisitte epäillä jotain? Mut siis melkeinpä kasvatettiin käyttämään niitä lääkkeitä, enkä mä sen parin vuoden jälkeen enää ees ajatellu elämää ilman lääkkeitä. Ne oli mulle arkipäivää siinä missä syöminenkin. Näin siis kävi, enkä mä oikein tiedä millä tän ois voinu estää. Vain lääkäri ois kai voinu tän käytön pysäyttää kieltäytymällä kirjottamasta, mut kun se ei sitä tehny ni tää mun tarinahan on vaan väistämätön seuraus näistä tapahtumista ja ei siitä oikein ketään voi syyttää. Näin kävi ja nyt mä vaan elän sen kanssa. Se on menneisyyttä ja sitä ei voi muuttaa, mut ainakin mä voin jeesata muita riippuvaisia tiedoillani, joten oon mä tästä edes jotain hyötyä saanu revittiyä irti. :)ollut nettiä niin lääk.pakkauksen ohje sinulla ainakin oli, jos ei perhekotiaikoinasi niin viimeistään silloin kun hait itse lääkkeesi ja annostelit ne itse.
Etkös sinä ole se sama henkilö joka oli raskaana vieroitusaikana?
Kaikki työntekijät vähintään lähäreitä?
No, elettiin sitä ennenkin ilman nettiä eikä oltu sen kummosemmin pimennossa. (en ole sentään sen ikäinen että päreen valossa olisi tarvinnut lukea, ikää kuitenkin löytyy ja infoa olen aina löytänyt).
No, parempi myöhään kuin ei milloinkaan, siis vieroittautuminen. - vierotus oireet
Mvm-59 kirjoitti:
ollut nettiä niin lääk.pakkauksen ohje sinulla ainakin oli, jos ei perhekotiaikoinasi niin viimeistään silloin kun hait itse lääkkeesi ja annostelit ne itse.
Etkös sinä ole se sama henkilö joka oli raskaana vieroitusaikana?
Kaikki työntekijät vähintään lähäreitä?
No, elettiin sitä ennenkin ilman nettiä eikä oltu sen kummosemmin pimennossa. (en ole sentään sen ikäinen että päreen valossa olisi tarvinnut lukea, ikää kuitenkin löytyy ja infoa olen aina löytänyt).
No, parempi myöhään kuin ei milloinkaan, siis vieroittautuminen.tota. luepa se pakkausseloste. sama seloste löytyy lääkeliiton sivuilta.
eli ei buranaa kummempi. et herätkää jo , 100 ehkä 10 saattaa tietää 5 luuleetietävänsä
lopuilla ei ole hajuakaan mitä suuhunsa pistää.
ei tää helppoo oo ollu MUT. - Tipi81
vierotus oireet kirjoitti:
tota. luepa se pakkausseloste. sama seloste löytyy lääkeliiton sivuilta.
eli ei buranaa kummempi. et herätkää jo , 100 ehkä 10 saattaa tietää 5 luuleetietävänsä
lopuilla ei ole hajuakaan mitä suuhunsa pistää.
ei tää helppoo oo ollu MUT.Joo olin koukussa myös raskausaikana. :( Mut joo, ei siinä pakkausselosteessa puhuta mitään riippuvuusriskistä, eikä siitä, mitä kodeiini on. Ja vaikka siinä lukis, et kodeiini on opiaatti ni sekään ei ois sanonu mulle yhtään mitään. Mulla oli tieto vaan huumevalistuksen pohjalta huumaavista aineista ja kuten sanottu, ni valistuksessa puhutaan herskasta, piristä, morfinista, rauhottavista ja yskänlääkkeistä. Koskaan ei puhuttu opiaateista tai kipulääkkeistä. Sit kun tuttavapiiriin ei kuulunu yhtäkään käyttäjää ja kotona perhekään ei käyttäny edes alkoa ni mulla oli todellakin maailman suppein käsitys päihteistä.
Eli pakkausselosteesen pitäis varmaan varoks lisätä, et tämä lääke sisältää morfinijohdannaista, joka voi jatkuvassa käytössä aiheuttaa riippuvuutta. Ei tavalliset ihmiset vaan tiedä oikeesti huumausaineista mitään jos kukaan lähipiirissä ei oo koskaan ees koittanu mitään. Huumeet oli mulle niitä mystisiä aineita, jotka tekee ihmisestä jotenkin huonomman kansalaisen, kun muista. Valistus antaa just sen kuvan, et jo eka kokeilu koukuttaa ja kaikista riippuvaisista tulee ojanpohjan narkkareita. Valistus on siis niin vääränlaista, kun vaan olla ja voi. Ei se suojaa ainakaan mun kaltasia ihmisiä miltään muulta, kun kovien aineiden kokeiluilta.
Mutta ymmärrän kyllä huumevalistustakin siinä mielessä, et voin vaan kuvitella mitä tapahtuis, jos siinä kerrottais yksityiskohtasesti, et millä aineilla ja millä lääkkeillä päänsä saa sekasin. Siitähän ne kokeilunhaluset nuoret sais tarkat ohjeet siihen, mitä etsiä vanhempiensa lääkekaapeista. Ei siis hyvä juttu sekään, et valistuksessa kerrottais liian tarkasti kaikki. Tää on oikeesti tosi hankala aihe, kun jotenkin tätä tilannetta haluis parantaa, mut liika tieto voi kuitenkin olla myös haitaksi. Mikään ei ole hyvä. Toivottavasti joku viisas keksii joskus tavan valistaa laajasti ja tehokkaasti ilman, et jakaa hyviä vinkkejä nuorille. Siinä olis valistajille haastetta kerrakseen.
- arditoteles
minulla panacod vaihdettiin ardinexiin ja olen tyytyväinen,vaikka siitä ei kela-korvausta saakkaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2434629Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii763065- 472473
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua451777- 281753
- 801456
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘851285PS uusimman gallupin rakettimainen nousija
https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden143965- 69948
Sellainen tunne sydämessä
Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,86894